De tweeling: Het Europese Suv geweld met Aziatische genen.

Gepost door Auto encyclopedie 
De tweeling: Het Europese Suv geweld met Aziatische genen.

Deze keer geen lang tweeling verhaal van mij waar geen touw aan vast te knopen is , maar puur een "korte" introductie , waar jullie of ik zelf elke keer een stukje aan kan toevoegen en of op de inhoud kunnen reageren

Volkswagen
Volkswagen begreep ontzettend goed als “niet premium merk” dat een suv model slaagt in Europa dat je dan met een eigen ontwerp moet komen en niet met een Aziatisch model en daar vervolgens alleen je eigen gril en of logo op plakt. Ook beseften ze bij VW dat het grote gros 2wd verkiest boven 4wd in dit suv segment. Ook hield VW rekening met gunstige verbruikscijfers, door voor 4 cilinder turbo motoren te gaan ipv dikke 2 liters of meer en of v6 blokken.

Tiguan
In 2007 kwam Volkswagen met de Tiguan. Het design was op de buik geschreven van de Europeaan, ook was er qua motoren en aandrijflijn goed gekeken naar de Europese consument. Zo was er o.a een zuinige 1.4 tsi , wel maakte ze 1 fout namelijk, automaat rijders zaten altijd vast aan 4x4 en grotere motoren. In 2011 kreeg de Tiguan een facelift en in 2013 was een automaat ook verkrijgbaar in combinatie met een op de voorwielen aangedreven 1.4 tsi.


Skoda Yeti
In 2009 volgde Concern genoot Skoda met de Yeti. Deze was er zelfs met een 1.2 tsi en konden in 2010 automaat rijders ook terecht bij een 2WD. In 2014 kreeg de Yeti een facelift en kreeg die er een hogere op de poten broer bij genaamd de Yeti Outdoor


Seat Altea Freetrack
Seat kwam er wat slecht van af in het SUV hoofdstuk van de Volkswagengroep een op de hoog op de pootjes staande Seat Altea XL 4x4 werd geen commercieel succes in 2010 werd er als nog een 1.4 tsi 2wd toegevoegd maar succes bleef uit.


Goede Keuze?
Door deze keuze, namelijk eigen ontwerp, kleine motoren ook 2wd heeft Volkswagen “samen met skoda” de eerste suv slag gewonnen van de andere Europese niet premium merken. De geduchte suv concurrent kwam uit Azie van de Nissan Qashqai die in 2007 in Engeland van de band rolde en in 2010 volgde de Nissan Juke. Hyundai en Kia hadden tot toen toe ook wisselende successen met hun SUV modellen.

of toch niet?
Later bleek er wel veel problemen te zijn met de tsi blokken en de dsg bakken, wat deze auto’s als occasion weer minder ideaal maken. Als occasion koper kun je beter voor een suv uit Azie gaan of diens tweeling broer(s) uit Europa.

De tweeling en of meerling
Bij de meeste andere Europese niet premium merken werd samen gewerkt met een partner uit Azie of Amerika. En deze auto’s krijgen in deze tweeling een podium. Hier onder staan al vast 4 voorbeelden die al een keer aan bod zijn geweest. De stukjes zijn hier en daar wel wat summier dus mogen ook meer aandacht krijgen.
drieling asx, C4 aircross,4008
drieling outlander, c-crosser,4007
tweeling sx4 sedici
Saab 9-7x en een hoop amerikaanse suv geweld

Geen Pubquizsmileys with beer
Aangezien het geen pub quiz is , hier de andere kandidaten:
- Daewoo Winstorm – Opel Antara die wel weer heel erg leunt op de Chevrolet Captiva, komen allemaal van dezelfde fabriek in Zuid Korea.
- Het diepte punt is bij Renault te vinden. De Renault Koleos wat gewoon een Koreaanse Samsung QM5 was. Renault was trouwens wel verantwoordelijk voor het ontwerp.
- Ford koos qua design voor een Europese koers in de vorm van de kuga met dikke motoren gekoppeld aan 4x4 aandrijving hield het niet echt rekening met de hoofdzakelijk asfaltjungles van Europa. IN 2013 gooide ze het roer om , de 2e generatie was verkrijgbaar met 4 cilinder turbo motoren en 2wd.
- Saab probeerde ook een poging met de 9-4X om “niet”premium merken pijn te doen. Deze rolde samen met de Cadilac SRX in Mexico van de band. Het merkt die bekend staan om 4 cilinder turbo blokken boot de 9-4 aan met 6 cilinder met en zonder turbo.
- Succes was er ook in deze tijd de Opel Mokka die veel gelijkenissen had met de Chevrolet Trax , en van dezelfde band rolde in Zuid Korea. De Mokka verkocht niet alleen beter in Europa dan de Trax , maar het was ook gewoon een succes nummer.
- Maar voel je vrij als ik 1 over het hoofd heb gezien



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-11-2020 15:21 door Auto encyclopedie.
Deel 1 Outlander-4007-C-crosser



2003 1e Generatie Outlander
In 2003 maakte we in Nederland kennis met de eerste generatie Outlander (Airtrek). Deze stond op een verlengde bodemplaat van de Mitsubishi Lancer. De Basis motor was een 2.0 die o.a ook in de Lancer zit. De 2 liter was ook verkrijgbaar met 4WD. De Krachtiger 2.4 heeft standaard 4WD en is ook verkrijgbaar met een automaat. Ook was er nog een 2.0 turbo altijd 4WD en alleen verkrijgbaar met een handbak. De 2.0 turbo met 201 pk is echt een zeldzaamheid en een echte liefhebbers auto. De auto is goed te herkennen aan de luchthapper. De Outlander rolde in het Japanse Okazaki van de band.


2006 Facelift
In 2007 krijgt de Outlander niet alleen een facelift , maar gaat deze voortaan als Outlander sport door het leven. De reden hiervan was dat deze naast de nieuwe generatie Outlander werd geleverd, die in een hoger segment opereert. Bij de Outlander sport is de 2.0 alleen nog maar met 2WD verkrijgbaar. De sport werd nog tot 2009 naast de “andere” Outlander geleverd.


2007 2e generatie Outlander
In 2007 kwam de 2e generatie Outlander op de markt. Ook deze generatie rolde in eerste instantie van de band in het Japanse Okazaki. Er was slechts 1 benzine motor namelijk een 2.4. Diesel rijders konden niet alleen kiezen uit een 2.0 of een 2.2 , maar ook of ze liever een 2.0 tdi pompverstuiver blok wilden van de VW groep of een 2.2 common rail blok van PSA. De 2.0 TDI leverde 140pk en de 2.2 hdi 156 pk. Beide dieselmotoren werden naast elkaar geleverd tot de facelift en beide ook alleen maar als 4WD.


Citroën C-crosser
Later dit jaar rolde de eerste tweeling van de Outlander van dezelfde band. Citroën schroefde hun eigen Gril op de Outlander en had wat ander achterlampen en de C-crosser was geboren. Uiteraard geen 2.0 tdi in een citroen en kon je bij de Citroen alleen maar terecht voor een 2.2 hdi of een 2.4 benzine.


Peugeot 4007
Een maand later deed Peugeot het zelfde kunstje, door hun hekwerk en leeuw op de Outlander te plakken, en kreeg deze dezelfde achterlampen als de C-crosser. Ook hadden beide fransozen gewoon het interieur van de Outlander en kon men aan het logo op het stuurwiel zien om welke auto het ging


Het verloop en het vervolg
Naast dat er bij Mitsubishi meer was te kiezen op het gebied van diesel motoren was er ook keuze over aandrijving . De Outlander was er naast 4WD ook als 2WD en de “Fransen” waren er alleen als 4wd. Het kwam er dus op neer dat de vanaf prijs van de Outlander 29.000 euro was en die van de 4007 37.620 en die van de C-crosser zelfs 10.000 euro duurder dan de Outlander. Met de bouw van de C-crosser en de 4007 in Japan hebben we wellicht een primeur te pakken, want bij mij weten is er nog nooit een PSA product van een band gerold in Japan, over Primeurs gesproken de benzine uitvoeringen waren ook beschikbaar met een CVT automaat, bij mij weten heeft er nog een traploze bak gezeten in een Peugeot en of een Citroën. De diesel uitvoeringen hadden naast een handbak ook automaat met dubbele koppeling ” uit de Lancer evolution” wederom hebben we bij mij weten weer een primeur te pakken.


Nedcar
Omdat er toch wel vraag was naar de Outlander werd besloten om de Europese Productie naar Limburg te verhuizen. Het ging hier dan alleen om de Outlander en niet om de C-crosser en 4007. Op dat moment werden er bij Nedcar alleen nog maar de Colttjes in elkaar geschroefd, de Colt Cabrio werd overigens gemaakt in Italie bij Pininfarina en de Smart Forfour was in 2006 al vroegtijdig uit productie gehaald. De Outlander was het 4e model van Mitsubishi wat uit de Nedcar fabriek kwam. Zijn beroemde voorgangers waren de Mitsubishi Carisma 1995-2003 en de Mitsubishi Spacestar 1998-2004 en de Colt 2004-2014 en vanaf 2008 tot 2013 ook de Outlander. Ook waren er plannen dat de C-crosser en 4007 bij Nedcar te produceren, maar dit is nooit gebeurd.


Facelift
In 2010 kreeg de Outlander een uitgebreide facelift. De bekende Jet fighter gril “bekend van de Lancer” werd op de Outlander geschroefd. Qua motoren veranderde er ook het 1 en ander zo was het einde verhaal van de 2.0 tdi en was er nu ook een minder krachtige 2.0 benzine beschikbaar, de 2.4 was er puur nog als 4WD. Er kwam een krachtigere diesel bij en ook in 2wd beschikbaar. Ook was de Outlander als grijskenteken beschikbaar. Automaat rijders zaten bij de facelift ook niet meer aan 4WD vast.


Einde verhaal C-crosser en 4007
Geen facelift voor de C-crosser en 4007. Bij de C-crosser kwam er nog wel een grijskenteken uitvoering. In 2011 is het 4007 avontuur in Nederland voorbij en Citroën volgt dat voorbeeld in 2012. De 4007 Wordt opgevolgd door de Peugeot 4008 wat neerkomt op een "gefacelifte" Mitsubishi ASX met een Peugeot gril en Citroen deed dit zelfde en noemde hun ASX de Citroen C4 Aricross. Beide Fransozen hadden ook achterkant die afweek van de ASX en ook van elkaar deze keer. De C4 Aricross had ook het interieur van de ASX wat totaal niet leek op het interieur van de andere modellen van de C4 familie. De 4008 is nooit in Nederland geleverd de C4 Aricross wel. Bij Peugeot lag sinds het jaar 2009 de focus op de Peugeot 3008, en deze was redelijk succesvol en kreeg later ook nog succes door dat die als lease auto populair was ivm de bijtelling die mogelijk was door hybride techniek toe te passen bij een diesel. Andere keer meer over de ASX, C4 Aircros en 4008 drieling en wellicht ook de 3008.


3e generatie Outlander
Terwijl Citroën en Peugeot meeliften met de niet zo heel succesvolle Mitsubishi ASX. Bracht Mitsubishi de 3e generatie Outlander uit. Het eerst jaar kwamen de verkoopcijfers overeen met andere jaren , maar eind 2013 kwam daar verandering in. Eind 2013 kwam Mitsubishi met de Outlander Plug-in Hybride en was het dringen bij de dealers. De focus van de productie van deze Outlander “in inmiddels weer geproduceerd in Japan” was gericht op Nederland, want het moest allemaal voor 31 december gebeuren. Uiteindelijk lukt het om 8039 stuks op kenteken te krijgen voor 31 december 2013. De 2 jaren die volgenden was de bijtelling inmiddels geen 0% meer, maar nog steeds gunstig waardoor er nog steeds serieuze aantallen op kenteken werden gezet. Ik denk dat Peugeot en met name Citroën Nederland en ook Nedcar hier graag een graantje van hadden mee willen pakken. Hoewel Nedcar niks had te klagen met de productie van verschillende mini modellen en de BMW X1, en ook Peugeot zijn 3008 deed het ook niet verkeerd qua verkoopcijfers en ook de huidige 3008 en 5008 doen het prima qua verkoopcijfers. Citroën is tot heden geen succesvol suv merk en het merk DS eveneens.


Verkoopcijfers
Zoals in mijn vorige topic beschreven is hier ook van toepassing dat het Aziatische origineel “deze keer met een Nederlands tintje” in dit geval de Outlander stukken beter verkocht dan de 4007 en C-crosser. Wat ik overigens niet zag aankomen is dat bij de C-crosser en 4007 dicht op elkaar zaten qua verkoopaantallen, ik had verwacht dat de C-crosser meer succes had geboekt dan de 4007. In totaal zijn er 867 C-crossers in Nederland op kenteken gezet en 772 van de 4007. Het jaar 2008 was voor beide het meest succesvol Peugeot kwam als winnaar van de 2 uit de bus met 384 stuks tegen 328 C-crossers. De Outlander deed het in 2008 een stuk beter met 3264 stuks, helaas zitten daar de verkoopcijfers van de Outlander sport ook bij in, maar dat zullen nooit grote aantallen geweest zijn. 2009 was even een slecht jaar voor de Outlander met 831 stuks 2010 1430 stuks en 2011 1298 stuks. Verkoopcijfers over 2012 kan ik geen zinnig woord over kwijt omdat vanaf juli 2012 de nieuwe generatie om de hoek kwam kijken, maar samen met de nieuwe generatie werden er 1024 Outlanders op kenteken gezet, een tegenvaller omdat “ondanks met de intrede van de nieuwe generatie” er minder werden verkocht dan de jaren daarvoor.




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-11-2020 22:17 door Auto encyclopedie.
De achterlichten van de 4007 en de C-Crosser verschillen onderling ook nog winking smiley . De 4007 heeft ze volledig rood, de C-Crosser heeft de onderkant wit, en beetje hetzelfde idee als de huidige achterlichten op de meeste Citroen modellen.
Quote
danny1995
De achterlichten van de 4007 en de C-Crosser verschillen onderling ook nog winking smiley . De 4007 heeft ze volledig rood, de C-Crosser heeft de onderkant wit, en beetje hetzelfde idee als de huidige achterlichten op de meeste Citroen modellen.

thumbs up




facelift
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.