De tweeling: Het Europese Suv geweld met Aziatische genen.

Gepost door Auto encyclopedie 
De tweeling: Het Europese Suv geweld met Aziatische genen.

Deze keer geen lang tweeling verhaal van mij waar geen touw aan vast te knopen is , maar puur een "korte" introductie , waar jullie of ik zelf elke keer een stukje aan kan toevoegen en of op de inhoud kunnen reageren

Volkswagen
Volkswagen begreep ontzettend goed als “niet premium merk” dat een suv model slaagt in Europa dat je dan met een eigen ontwerp moet komen en niet met een Aziatisch model en daar vervolgens alleen je eigen gril en of logo op plakt. Ook beseften ze bij VW dat het grote gros 2wd verkiest boven 4wd in dit suv segment. Ook hield VW rekening met gunstige verbruikscijfers, door voor 4 cilinder turbo motoren te gaan ipv dikke 2 liters of meer en of v6 blokken.

Tiguan
In 2007 kwam Volkswagen met de Tiguan. Het design was op de buik geschreven van de Europeaan, ook was er qua motoren en aandrijflijn goed gekeken naar de Europese consument. Zo was er o.a een zuinige 1.4 tsi , wel maakte ze 1 fout namelijk, automaat rijders zaten altijd vast aan 4x4 en grotere motoren. In 2011 kreeg de Tiguan een facelift en in 2013 was een automaat ook verkrijgbaar in combinatie met een op de voorwielen aangedreven 1.4 tsi.


Skoda Yeti
In 2009 volgde Concern genoot Skoda met de Yeti. Deze was er zelfs met een 1.2 tsi en konden in 2010 automaat rijders ook terecht bij een 2WD. In 2014 kreeg de Yeti een facelift en kreeg die er een hogere op de poten broer bij genaamd de Yeti Outdoor


Seat Altea Freetrack
Seat kwam er wat slecht van af in het SUV hoofdstuk van de Volkswagengroep een op de hoog op de pootjes staande Seat Altea XL 4x4 werd geen commercieel succes in 2010 werd er als nog een 1.4 tsi 2wd toegevoegd maar succes bleef uit.


Goede Keuze?
Door deze keuze, namelijk eigen ontwerp, kleine motoren ook 2wd heeft Volkswagen “samen met skoda” de eerste suv slag gewonnen van de andere Europese niet premium merken. De geduchte suv concurrent kwam uit Azie van de Nissan Qashqai die in 2007 in Engeland van de band rolde en in 2010 volgde de Nissan Juke. Hyundai en Kia hadden tot toen toe ook wisselende successen met hun SUV modellen.

of toch niet?
Later bleek er wel veel problemen te zijn met de tsi blokken en de dsg bakken, wat deze auto’s als occasion weer minder ideaal maken. Als occasion koper kun je beter voor een suv uit Azie gaan of diens tweeling broer(s) uit Europa.

De tweeling en of meerling
Bij de meeste andere Europese niet premium merken werd samen gewerkt met een partner uit Azie of Amerika. En deze auto’s krijgen in deze tweeling een podium. Hier onder staan al vast 4 voorbeelden die al een keer aan bod zijn geweest. De stukjes zijn hier en daar wel wat summier dus mogen ook meer aandacht krijgen.
drieling asx, C4 aircross,4008
drieling outlander, c-crosser,4007
tweeling sx4 sedici
Saab 9-7x en een hoop amerikaanse suv geweld

Geen Pubquizsmileys with beer
Aangezien het geen pub quiz is , hier de andere kandidaten:
- Daewoo Winstorm – Opel Antara die wel weer heel erg leunt op de Chevrolet Captiva, komen allemaal van dezelfde fabriek in Zuid Korea.
- Het diepte punt is bij Renault te vinden. De Renault Koleos wat gewoon een Koreaanse Samsung QM5 was. Renault was trouwens wel verantwoordelijk voor het ontwerp.
- Ford koos qua design voor een Europese koers in de vorm van de kuga met dikke motoren gekoppeld aan 4x4 aandrijving hield het niet echt rekening met de hoofdzakelijk asfaltjungles van Europa. IN 2013 gooide ze het roer om , de 2e generatie was verkrijgbaar met 4 cilinder turbo motoren en 2wd.
- Saab probeerde ook een poging met de 9-4X om “niet”premium merken pijn te doen. Deze rolde samen met de Cadilac SRX in Mexico van de band. Het merkt die bekend staan om 4 cilinder turbo blokken boot de 9-4 aan met 6 cilinder met en zonder turbo.
- Succes was er ook in deze tijd de Opel Mokka die veel gelijkenissen had met de Chevrolet Trax , en van dezelfde band rolde in Zuid Korea. De Mokka verkocht niet alleen beter in Europa dan de Trax , maar het was ook gewoon een succes nummer.
- Maar voel je vrij als ik 1 over het hoofd heb gezien



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-11-2020 15:21 door Auto encyclopedie.
Deel 1 Outlander-4007-C-crosser



2003 1e Generatie Outlander
In 2003 maakte we in Nederland kennis met de eerste generatie Outlander (Airtrek). Deze stond op een verlengde bodemplaat van de Mitsubishi Lancer. De Basis motor was een 2.0 die o.a ook in de Lancer zit. De 2 liter was ook verkrijgbaar met 4WD. De Krachtiger 2.4 heeft standaard 4WD en is ook verkrijgbaar met een automaat. Ook was er nog een 2.0 turbo altijd 4WD en alleen verkrijgbaar met een handbak. De 2.0 turbo met 201 pk is echt een zeldzaamheid en een echte liefhebbers auto. De auto is goed te herkennen aan de luchthapper. De Outlander rolde in het Japanse Okazaki van de band.


2006 Facelift
In 2007 krijgt de Outlander niet alleen een facelift , maar gaat deze voortaan als Outlander sport door het leven. De reden hiervan was dat deze naast de nieuwe generatie Outlander werd geleverd, die in een hoger segment opereert. Bij de Outlander sport is de 2.0 alleen nog maar met 2WD verkrijgbaar. De sport werd nog tot 2009 naast de “andere” Outlander geleverd.


2007 2e generatie Outlander
In 2007 kwam de 2e generatie Outlander op de markt. Ook deze generatie rolde in eerste instantie van de band in het Japanse Okazaki. Er was slechts 1 benzine motor namelijk een 2.4. Diesel rijders konden niet alleen kiezen uit een 2.0 of een 2.2 , maar ook of ze liever een 2.0 tdi pompverstuiver blok wilden van de VW groep of een 2.2 common rail blok van PSA. De 2.0 TDI leverde 140pk en de 2.2 hdi 156 pk. Beide dieselmotoren werden naast elkaar geleverd tot de facelift en beide ook alleen maar als 4WD.


Citroën C-crosser
Later dit jaar rolde de eerste tweeling van de Outlander van dezelfde band. Citroën schroefde hun eigen Gril op de Outlander en had wat ander achterlampen en de C-crosser was geboren. Uiteraard geen 2.0 tdi in een citroen en kon je bij de Citroen alleen maar terecht voor een 2.2 hdi of een 2.4 benzine.


Peugeot 4007
Een maand later deed Peugeot het zelfde kunstje, door hun hekwerk en leeuw op de Outlander te plakken, en kreeg deze dezelfde achterlampen als de C-crosser. Ook hadden beide fransozen gewoon het interieur van de Outlander en kon men aan het logo op het stuurwiel zien om welke auto het ging


Het verloop en het vervolg
Naast dat er bij Mitsubishi meer was te kiezen op het gebied van diesel motoren was er ook keuze over aandrijving . De Outlander was er naast 4WD ook als 2WD en de “Fransen” waren er alleen als 4wd. Het kwam er dus op neer dat de vanaf prijs van de Outlander 29.000 euro was en die van de 4007 37.620 en die van de C-crosser zelfs 10.000 euro duurder dan de Outlander. Met de bouw van de C-crosser en de 4007 in Japan hebben we wellicht een primeur te pakken, want bij mij weten is er nog nooit een PSA product van een band gerold in Japan, over Primeurs gesproken de benzine uitvoeringen waren ook beschikbaar met een CVT automaat, bij mij weten heeft er nog een traploze bak gezeten in een Peugeot en of een Citroën. De diesel uitvoeringen hadden naast een handbak ook automaat met dubbele koppeling ” uit de Lancer evolution” wederom hebben we bij mij weten weer een primeur te pakken.


Nedcar
Omdat er toch wel vraag was naar de Outlander werd besloten om de Europese Productie naar Limburg te verhuizen. Het ging hier dan alleen om de Outlander en niet om de C-crosser en 4007. Op dat moment werden er bij Nedcar alleen nog maar de Colttjes in elkaar geschroefd, de Colt Cabrio werd overigens gemaakt in Italie bij Pininfarina en de Smart Forfour was in 2006 al vroegtijdig uit productie gehaald. De Outlander was het 4e model van Mitsubishi wat uit de Nedcar fabriek kwam. Zijn beroemde voorgangers waren de Mitsubishi Carisma 1995-2003 en de Mitsubishi Spacestar 1998-2004 en de Colt 2004-2014 en vanaf 2008 tot 2013 ook de Outlander. Ook waren er plannen dat de C-crosser en 4007 bij Nedcar te produceren, maar dit is nooit gebeurd.


Facelift
In 2010 kreeg de Outlander een uitgebreide facelift. De bekende Jet fighter gril “bekend van de Lancer” werd op de Outlander geschroefd. Qua motoren veranderde er ook het 1 en ander zo was het einde verhaal van de 2.0 tdi en was er nu ook een minder krachtige 2.0 benzine beschikbaar, de 2.4 was er puur nog als 4WD. Er kwam een krachtigere diesel bij en ook in 2wd beschikbaar. Ook was de Outlander als grijskenteken beschikbaar. Automaat rijders zaten bij de facelift ook niet meer aan 4WD vast.


Einde verhaal C-crosser en 4007
Geen facelift voor de C-crosser en 4007. Bij de C-crosser kwam er nog wel een grijskenteken uitvoering. In 2011 is het 4007 avontuur in Nederland voorbij en Citroën volgt dat voorbeeld in 2012. De 4007 Wordt opgevolgd door de Peugeot 4008 wat neerkomt op een "gefacelifte" Mitsubishi ASX met een Peugeot gril en Citroen deed dit zelfde en noemde hun ASX de Citroen C4 Aricross. Beide Fransozen hadden ook achterkant die afweek van de ASX en ook van elkaar deze keer. De C4 Aricross had ook het interieur van de ASX wat totaal niet leek op het interieur van de andere modellen van de C4 familie. De 4008 is nooit in Nederland geleverd de C4 Aricross wel. Bij Peugeot lag sinds het jaar 2009 de focus op de Peugeot 3008, en deze was redelijk succesvol en kreeg later ook nog succes door dat die als lease auto populair was ivm de bijtelling die mogelijk was door hybride techniek toe te passen bij een diesel. Andere keer meer over de ASX, C4 Aircros en 4008 drieling en wellicht ook de 3008.


3e generatie Outlander
Terwijl Citroën en Peugeot meeliften met de niet zo heel succesvolle Mitsubishi ASX. Bracht Mitsubishi de 3e generatie Outlander uit. Het eerst jaar kwamen de verkoopcijfers overeen met andere jaren , maar eind 2013 kwam daar verandering in. Eind 2013 kwam Mitsubishi met de Outlander Plug-in Hybride en was het dringen bij de dealers. De focus van de productie van deze Outlander “in inmiddels weer geproduceerd in Japan” was gericht op Nederland, want het moest allemaal voor 31 december gebeuren. Uiteindelijk lukt het om 8039 stuks op kenteken te krijgen voor 31 december 2013. De 2 jaren die volgenden was de bijtelling inmiddels geen 0% meer, maar nog steeds gunstig waardoor er nog steeds serieuze aantallen op kenteken werden gezet. Ik denk dat Peugeot en met name Citroën Nederland en ook Nedcar hier graag een graantje van hadden mee willen pakken. Hoewel Nedcar niks had te klagen met de productie van verschillende mini modellen en de BMW X1, en ook Peugeot zijn 3008 deed het ook niet verkeerd qua verkoopcijfers en ook de huidige 3008 en 5008 doen het prima qua verkoopcijfers. Citroën is tot heden geen succesvol suv merk en het merk DS eveneens.


Verkoopcijfers
Zoals in mijn vorige topic beschreven is hier ook van toepassing dat het Aziatische origineel “deze keer met een Nederlands tintje” in dit geval de Outlander stukken beter verkocht dan de 4007 en C-crosser. Wat ik overigens niet zag aankomen is dat bij de C-crosser en 4007 dicht op elkaar zaten qua verkoopaantallen, ik had verwacht dat de C-crosser meer succes had geboekt dan de 4007. In totaal zijn er 867 C-crossers in Nederland op kenteken gezet en 772 van de 4007. Het jaar 2008 was voor beide het meest succesvol Peugeot kwam als winnaar van de 2 uit de bus met 384 stuks tegen 328 C-crossers. De Outlander deed het in 2008 een stuk beter met 3264 stuks, helaas zitten daar de verkoopcijfers van de Outlander sport ook bij in, maar dat zullen nooit grote aantallen geweest zijn. 2009 was even een slecht jaar voor de Outlander met 831 stuks 2010 1430 stuks en 2011 1298 stuks. Verkoopcijfers over 2012 kan ik geen zinnig woord over kwijt omdat vanaf juli 2012 de nieuwe generatie om de hoek kwam kijken, maar samen met de nieuwe generatie werden er 1024 Outlanders op kenteken gezet, een tegenvaller omdat “ondanks met de intrede van de nieuwe generatie” er minder werden verkocht dan de jaren daarvoor.




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-11-2020 22:17 door Auto encyclopedie.
De achterlichten van de 4007 en de C-Crosser verschillen onderling ook nog winking smiley . De 4007 heeft ze volledig rood, de C-Crosser heeft de onderkant wit, en beetje hetzelfde idee als de huidige achterlichten op de meeste Citroen modellen.
Quote
danny1995
De achterlichten van de 4007 en de C-Crosser verschillen onderling ook nog winking smiley . De 4007 heeft ze volledig rood, de C-Crosser heeft de onderkant wit, en beetje hetzelfde idee als de huidige achterlichten op de meeste Citroen modellen.

thumbs up




facelift
Deel 2 ASX-C4 Aircross-4008

Mitsubishi ASX
In 2010 kwam met Mitsubishi met de ASX op de markt. De ASX was het antwoord van Mitsubishi op de ontzettend succesvolle en populaire Nissan QashQai. De ASX is het laatste model met de bekende jet fighter gril krijgt (die in 2007 zijn intrede nam op de Lancer sedan sedan). In Nederland kon je bij een ASX kiezen tussen een 1.6 benzine en een 1.8 diesel (116pk of 150 pk) beide motoren van Mitsubishi. Automaat rijders moesten uitwijken naar Duitsland, daar werd de ASX wel aangeboden met een automaat je zat dan als koper dan wel vast aan 4WD en een dikke 2.2 diesel. Op zich merkwaardig want de Lancer was er gewoon met een automaat en ook de grotere Outlander was er inmiddels met een automaat zonder dat je gelijk aan 4WD vast zat. Bij Nissan begrepen ze het iets beter want de Qashqai was er gewoon met een automaat en benzine. Overigens was en is de ASX nooit geleverd met 4WD in Nederland.
In 2012 kreeg de ASX zowel een tweelingbroer en zus als al zijn eerste facelift en er zouden nog vele faceliften volgen.




Peugeot 4008
In ons continent was de 4008 alleen beschikbaar met diesel motoren in combinatie met 4WD, dat heeft er mee te maken dat die aan de Nederlandse neus voorbij is gegaan. Voor o.a. de Nederlandse suv liefhebber bood Peugeot de 3008 aan , die ongeveer in het zelfde segment opereert, maar wel gewoon met motoren en aandrijvingen die in Nederland thuis horen. Ondanks dat het duidelijk is van de zijkant dan het bij een 4008 om een ASX gaat is er Zowel bij de neus als achterkant geprobeerd de 4008 een eigen gezicht te geven.



Citroën C4 Aircross
In 2012 kon je bij Citroen terecht voor de C4 Aircross. Deze C4 Aircross had niks te maken met de andere C4 modellen van Citroen, de Aircross had een onderstel van Mitsubishi en de andere C4 modellen een onderstel van PSA. De C4 modellen hadden de Cockpit boven de middenconsole. Bij de 2e generatie C4 hatchback was deze wel weer bij het stuurwiel te vinden, maar daar hielden ook alle gelijkenissen met de Aircross mee op. Aan de buitenkant hebben ze hun best gedaan om zowel de voorkant een eigen gezicht te geven en de achterkant heeft ook iets weg van een Citroën. In 2015 was het einde verhaal en was het even stil in het SUV land van Citroën elders hield de C4 Aircros het nog tot 2017 vol. De C4 Aircross was beschikbaar met een 1.6 benzine motor van Mitsubishi en een 1.6 hdi van PSA (toch nog een overeenkomst met de andere C4 modellen). De 1.6 hdi was er zowel met 2WD als 4WD. De dieseluitvoering van de C4 Aircross was goedkoper in aanschaf dan de dieseluitvoering van de ASX, ook was deze ASX duurder in de wegenbelasting. In Nederland kwam geen maar elders wel een 2.0 hdi met 150 pk, ook was die In Nederland nooit als automaat geleverd elders wellicht wel.



Facelift 1 ASX
Al in 2012 kreeg de ASX zijn eerste Facelift. Mitsubishi stapte af van de jet fighter neus, deze verdween ook bij nieuwe generatie Outlander en bij de “opvolger”van de colt. De Lancer die al jaren op de markt was bleef hem wel houden. Maar de ASX kreeg nu een wat meer bescheidende neus. In 2015 kreeg de ASX ook de 1.6 hdi van psa en deze verving hun eigen 1.8 DI-D. De ASX diesel ging voortaan als 1.6 DI-D door het leven.



Facelift 2 ASX
Voor de 4008 en C4 Kwam er geen facelift, maar vanaf 2016 bij de ASX inmiddels de 2e front wijziging en elders kleinere wijzigingen. Qua motoren geen veranderingen een 1.6 benzine en een 1.6 diesel.


Facelift 3 (2 ½) ASX (tussen facelift)
In 2018 een wat kleinere wijziging in de front en aan de achterkant is er een verchroomde strip geplaatst tussen de achterlichten. Het grote verschil zit onder de motorkap , de diesel is geschrapt.




Facelift 4 ASX
In 2019 krijgt de ASX de zogenaamde Dynamic Shield desigm front. Ook de achterkant komt deze keer aan de beurt door nieuwe lichtunits. De 1.6 wordt vervangen door een 2.0 en beter laat dan nooit maar de ASX is er dan eindelijk als Automaat, wie zelf wil schakelen heeft dikke pech want een handbak is “in elk geval in Nederland “niet mogelijk. Sinds 2017 is er naast de ASX nog een SUV te vinden bij de Mitsubishi dealer. De Mitsubishi Eclipse Cross, deze is er met een 1.5 turbo met wel of geen 4WD en ook een automaat. Overigens is de ASX er bij de laatste generatie niet goedkoper op geworden. Inmiddels moet je minimaal 30.000 Euro achterlaten en voor de facelift was dat nog 23.000 Euro




Mitsubishi Eclipse Cross
Tussen facelift 2 en facelift 2 ½ kwam Mitsubishi in 2017 met de Eclipse Cross op de markt. Deze werd aangeboden met een 1.5 turbo blok met zowel een 2WD als 4WD de 4WD is altijd met een automaat en bij 2WD kan de klant kiezen. Een groot succes is de Eclipse Cross tot op heden nog niet. In de jaren 90 had Mitsubishi ook een Eclipse , maar dat was een soort van coupe die er ook als cabrio was. Later deden ze dat ook nog een keer met de spacestar van mpv naar boodschappen auto.




Peugeot 2008-3008-5008
Inmiddels hebben ze bij Peugeot de SUV zaakjes goed voor elkaar. De 2008 was een schot in de roos en de facelift deed daar nog een schapje boven op, inmiddels staat de 2e generatie in de showroom. De Huidige 3008 verving zowel de vorige generatie 3008 als de 4008 en is een succesnummer. De 5008 is van MPV naar een soort van verlengde 3008 gegaan en doet het qua verkoopaantallen ook goed.



Citroën Aircross label
In Nederland was het na de C4 Aircross stil in dit segment bij Citroën. In 2015 was er dan wel een Crossback uitvoering van de DS4 van het inmiddels losgeweekte DS, maar waar die onder viel is mij een raadsel. In 2017 kwam de term Aricross weer boven drijven, de C3 Aircross was geboren , maar tot een succes is die tot heden nog niet. In 2019 verscheen de Citroën C5 Aircross die techniek en onderstel deelt met de succesvolle Peugeot 4007 en tevens succesvolle Opel Grandland. Ik denk dat we voorzichtig kunnen concluderen dat Citroën geen merk is waar mensen aan SUV modellen denken , maar eerder aan eigenwijze modellen als de (nieuwe) C3 en de C4 Cactus.



DS Crossback
Bij DS noemde ze hun SUV modellen niet Aircross maar gingen de SUV modellen als Crossback door het leven. De DS 4 Crossback stamde nog uit het Citroën DS tijdperk, Maar er stonden ook geen rijen mensen voor de deur toen de DS 7 Crossback uitkam in 2017. In 2019 kreeg de DS 7 Crossback er een broertje bij genaamd DS 3 Crossback er is nog hoop.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-12-2020 23:45 door Auto encyclopedie.
Verkoopcijfers op een rij

Mitsubishi ASX
Van de ASX zijn er in totaal 13.154 stuks verkocht. 2011 was het beste jaar met 2.527 stuks. De facelift van 2012 zette weinig zoden aan de dijk qua verkoopcijfers, maar verkocht uiteindelijk in zijn laatste jaar het beste met 1.819 stuks. De volgende faceliften brengen daar geen verbetering in en anno 2020 is de koek wel op met 487 stuks en dit is tevens het slechtste jaar. De Nissan QQ waar de ASX het tegen op moest nemen slaat in Nederland een stuk beter aan ,er zijn er inmiddels vanaf 2007 73.884 over de toonbank gegaan, verdeelt over 2 generaties. Gênant detail is dat het slechtste verkoopjaar van de QQ met 2.588 (2013) beter is dan het beste verkoopjaar van de ASX. 1 troost voor de ASX de Eclipse cross zijn maar 129 van verkocht dit jaar, in 2018 en 2019 verkocht deze wel iets beter met nadruk op iets.

Citroën C4 Aircross
De C4 Aircross heeft in Nederland 864 stuks weten te slijten, en staat daarmee net onder “zijn zogenaamde voorganger” de C-crosser waarvan er 3 meer verkocht zijn. Beste jaar voor de C4 Aircross was het jaar 2013 met 327 jaar, wat nog slechter is dan de 487 ASX-en die er dit jaar zijn verkocht. In 2015 zijn er nog 65 stuks verkocht van de C4 Aircross. Citroën hun eigen en latere Aircross modellen blijven nog steeds achter qua verkoopaantallen vergeleken met de concurentie. Bij de C3 Aircross staat de verkoopteller op 5.314 stuks en bij de C5 Aircross op 3.629 stuks. Bij de DS modellen gaat het nog minder de DS 3 Crossback staat “ondanks wereldprimeur emp 1 platvorm” op 718 stuks en de DS 7 Crossback 771 stuks.

Peugeot 4008/3008
Van de 4008 zijn er 0 verkocht in Nederland, hier en daar zullen ze via grijze import hier en daar rond rijden in ons land. In Nederland hebben we sinds het jaar 2009 de Peugeot 3008. De verkoopcijfers van de 1e generatie werden geholpen omdat deze er ook was met een hybride diesel. 2010 was het meeste succesvolle jaar voor de 1e generatie met 3.695 stuks. De 2e generatie had een meer aansprekende design en overtrof zijn voorganger qua verkoopcijfers. Ook de kleinere 2008 slaat goed aan bij het Nederlands publiek, de 2e generatie heeft het succes van de 1e generatie nog niet overtroffen. Inmiddels is de 5008 er ook als SUV , de vorige generatie waren de verkoopcijfers na de eerste jaren stevig ingestort. De 2e generatie 5008 verkoopt voor het segment waarin die opereert “en dat er sprake is van een niet premium merk” na behoren.

Hoe doen de ASX-en / C4 Aircross het als occasion
Als ik op benzine filter , dan worden er zowel voor ASX en C4 Aircross nog stevige prijzen gevraagd. Beneden de 7.000 vind je ze zelden tot nooit, terwijl er voor dat geld wel QQ’s, yeti’s en met name 3008-en worden aangeboden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-12-2020 10:51 door Auto encyclopedie.
je doet je naam wel eer aan.
Ik hou er van dit soort uitwerkingen
Je noemt een paar keer kort de nissan QQ op, ik vind dat persoonlijk de mooiste van je hele rij. (en dat zeg ik als Cr-v liefhebber.)
Je had bij Ford eerst nog de Escape/Maverick, die in Europa als Mazda Tribute werd verkocht. En de Opel Frontera was een rebadge van de Isuzu MU (verschillende modelnamen).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-12-2020 12:45 door Wouter82.
Quote
Stif
je doet je naam wel eer aan.
Ik hou er van dit soort uitwerkingen
Je noemt een paar keer kort de nissan QQ op, ik vind dat persoonlijk de mooiste van je hele rij. (en dat zeg ik als Cr-v liefhebber.)

Bedankt , Ja de QQ is een goede keuze, Ik vind de plus 2 uitvoering heel slim bedacht en word ivm zijn zeldzaamheid nog voor stevige occasion prijzen aangeboden.
Quote
Wouter82
Je had bij Ford eerst nog de Escape/Maverick, die in Europa als Mazda Tribute werd verkocht. En de Opel Frontera was een rebadge van de Isuzu MU (verschillende modelnamen).

Mooi dat je deze voorbeelden een podium geeft. Ik weet wel dat er hier ooit een Ford Maverick en Nissan Terrano 2 hadden en beiden hier werden aangeboden.

facelift friday Terrano 2

Isuzu trooper-Opel Monterey

Isuzu MU-opel Frontera is hier ook nog als Landwind geweest.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2021 20:55 door Auto encyclopedie.
Suzuki SX 4 en Fiat Sedici

De Suzuki SX 4 en Fiat Sedici ontstonden uit een samen werking tussen beide fabrikanten, al straalde er wel meer Suzuki vanaf dan Fiat. Beide werken ook geproduceerd bij Suzuki Magyar in Hongarije waar o.a. ook de Swift werd geproduceerd.

Suzuki SX 4
De Suzuki SX 4 kwam in 2006 op de markt en moest zowel de Suzuki Ignis als de Liana vergeten. De SX 4 was er met een 1.5 en een 1.6 benzine motor van Suzuki zelf en een 1.9 jtd van Fiat. De 1.6 was er ook als 4x4 (4grip). Schakelen kon met de hand en er was een 4 traps automaat.




Sedan
Een dik jaar later volgde de sedan deze was er alleen met een 1.6 benzine en 4x4 was niet beschikbaar.


Fiat Sedici
In december 2007 maakte we kennis met de Fiat sedici en verving de Fiat Idea, die als Lancia Musa nog wel wat jaren langer mee ging. tweeling idea/musa Er was wederom alleen een 1.6 benzine overigens ook in 4x4 en was er een 1.9 jtd , met zowel vierwielaandrijving als niet.


Facelift Sedici
In 2009 kreeg de Sedici zijn eerste facelift en kwam de diesel niet meer terug in de Nederlandse prijslijsten. De 1.6 kreeg er wat Pk’s bij en iets meer koppel.


Facelift SX 4
In 2010 kreeg de SX 4 zijn eerste en laatste facelift , en ook hier kwam de diesel niet terug en kreeg de 1.6 het zelfde vermogen als de Sedicic. In Augustus 2013 kwam zijn opvolger die als Suzuki S-cross door het leven ging. De prijzen van de S-cross kwamen overeen met die van de SX 4



Facelift Sedici
In Januari 2012 kreeg de Sedici wederom een facelift en hield het uiteindelijk nog tot 2013 vol. Vervolgens was het lange tijd stil in het SUV land van Fiat. Vanaf Januari kon men weer terecht voor een SUV in de Fiat showroom en maakte Nederland kennis met de Fiat 500X, ondanks dat deze veel meer Fiat uitstraalt als de Sedici vallen de verkoop cijfers tegen. De 500 X is gemiddeld wel een kleine 4000 euro duurder.



De verkoopcijfers
Suzuki komt als winnaar uit de bus , als het om verkoopcijfers gaat , zo tussen de 11.000 en 12.000 stuks tegen 2115 stuks van de Sedici. Zijn voorganger (Fiat Idea) staat 1 plaats boven hem met 2402 stuks en bij de 500X (zijn opvolger) staat de teller op 3655 stuks en dit loopt nog op. Top jaar van de Sedici was het jaar 2007 met 497 stuks en in 2014 zijn er nog 6 winkeldochters op kenteken gezet. Van de SX 4 was 2008 het mooiste jaar toen zijn 3.282 stuks verkocht in 2012 zijn er nog 691 op kenteken gezet. Zijn opvolger doet het iets minder met tussen de 6.000 en 7.000 stuks , maar deze heeft met de Vitara een sterke concurrent in eigen huis generatie 2015-heden +/- 9.000 stuks.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-03-2021 21:07 door Auto encyclopedie.
De opvolgers

Suzuki S-cross/vitara
In 2013 eindigde deze SUV samen werking tussen Fiat en Suzuki. Suzuki kwam in 2013 met de S-cross, dieselen kon weer met een 1.6 jtd van Fiat en de 1.6 benzine was dezelfde oude bekende die ook in de SX 4 zat. Alle motoren waren er ook met 4wd en bij de benzine was zowel de 2wd als 4wd er ook met een cvt automaat. In 2015 kreeg de S-cross een stevige concurrent uit eigen huis die in het zelfde segment opereerde. Vanaf 2015 kwam er een totaal vernieuwde Vitara die niks te maken had met zijn voorgangers. Deze Vitara was beschikbaar met dezelfde motoren en was daarboven op ook nog beschikbaar met een 1.4 turbo die naast een handbak ook beschikbaar was met een fijne 6 traps automaat. In 2016 kreeg de S-cross een uitgebreide facelift en verviel de diesel, daarnaast verdween ook de 1.6 benzine en werd deze vervangen door een 3 pitter 1.0 turbo en daar boven op ook nog een 4 cilinder 1.4 turbo. 2018 was het enige jaar dat de S-cross meer werd verkocht dan de Vitara 1210 tegen 1128. Ano 2020 is de S-cross er alleen nog als 1.4 Smart Hybrid.

Fiat 500X
Na een korte afwezigheid in het SUV segment, introduceerde maakte Nederland in 2015 kennis met de Fiat 500X. Deze moest het opnemen tegen de Mini Countryman. De basis motor was een 1.6 met 110 pk en 1.4 mulitair blokken met 140 en 170 pk en ook op dieselgebied was er veel te kiezen. In 2018 kreeg de 500X een facelift en werd de diesel geschrapt en de 1.6 werd vervangen door een 1.0 turbo en de 1.4 door een 1.3.

De concurrentie van de SX 4/ Sedici
In 2006 was er nog weinig keuze in dit SUV segment. In dat zelfde jaar kwam ook Daihatsu met een nieuwe generatie Terios, deze 2e generatie was minder spartaans dan zijn voorganger. De Terios was echter wel steviger geprijsd dan de SX 4/ Sedici. Van deze Generatie Terios zijn er ongeveer 3.000 verkocht wat overeen kwam met zijn voorganger. In 2010 was er meer SUV keuze in dit segment met bijvoorbeeld de Dacia Duster en de Nissan Juke, en deze worden dan ook vaker gezien in als modellen van het eerste uur in dit SUV segment.
Van zeer fraaie SUV naar het huidige gedrocht. Toch best knap drinking smiley



Leuk topic. Al is 'tweeling' niet altijd van toepassing zoals bij PSA. Onderhuids wel maar verder erg divers. Ik wilde laatst een topic openen met alle SUV's van VAG (dus ook China, Noord- en Zuid-Amerika) maar ik kreeg er gewoon hoofdpijn van. Zoveel thema's op hetzelfde maar dan net wat anders nut smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.