en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Het enige dat ik erover kan zeggen is dat het geen Astra G is, maar een Astra H. ![]() |
Gezien het voorbeeld mag de Ford Focus X-Road hier niet ontbreken. Een cross-variant speciaal voor de Nederlandse markt, 300 stuks gemaakt. Lijkt me nogal een kleine serie om speciaal die opzetstukken voor te maken. En succes gewenst als je schade hebt...![]() [www.autowereld.com] |
Je bent me voor Milan! Die had ik ook nog achter de hand!![]() Om maar even in de Cross-sferen te blijven. Dit is ene KIA Picanto R-Cross. Van dit model zijn er slechts 500 gemaakt, en dit is nummer 426. Meer info ![]() Dit is een Opel Kadett Limited 1.3. Ook bijzonder, hier wat meer info: "De Limited is een speciale Nederlandse uitgave om te vieren dat er in 1 jaar tijd 100.000 Kadetts zijn verkocht. Hij is slechts één maand leverbaar geweest voor FL 22.495,-. De Kadett Limited was er alleen als 3 deurs 1.3 in de toen gloednieuwe Opel kleur: Email-blauw. Extra's: - Met. lak - Koplampzoemer - Klok - Aansteker - Getint glas - Dagteller - Mistachterlicht - Deurvakken - GL wieldoppen - Zijstrips - ''Snelle'' Trim-Line striping" |
Dat was "gewoon" een setje van een Duitse accessoirefabrikant ![]() |
In ongeveer 93/94 had je de astra fresh modellen. Dat waren jonge gebruikte astra, die werden voorzien van andere wieldoppen, andere deurstrips (of een getapte kleurig lijntje daarover) en op de voorspatborden een Fresh Badge. Naar mijn idee ook bedacht door de Nederlandse dealers. |
Vreemde Crossfox waarvan het me nog steeds niet geheel duidelijk is of dit (door de importeur) zo geleverd is, of dat iemand zelf creatief is geweest.![]() |
@ Dennis Een paar jaar geleden zag ik deze, die had schijnbaar origineel ogende "Cross Fox" striping, maar is nog minder "Cross" dan die die jij hebt gezien... Ik kon over mijne ook niets vinden ![]() ![]() |
Misschien dan toch een poging geweest om wat makkelijker Foxjes (die nooit zo'n groot succes als de latere Up waren) kwijt te raken? Zeker degene die ik spotte lijkt verder maar een kaal ding. |
Citroen begon er ergens in de jaren 70 al mee, vanwege het simpele feit dat ze graag de magazijnen eens wilden opruimen. Zo werden de laatste 4 tjes ( 400cc motoren) ronde en later de vierkante koplampen verkocht. De marketing afdeling heeft dit trucje later overgenomen om de omzet wat te verhogen. Bij sommige merken en modellen zijn er zelfs sub bedrijfjes ontstaan die allerlei complete varianten en of kits leveren. goochel maar eens op Lada Niva bv |
Ah kijk! ![]() ![]() |
Peugeot 405 Break Roland Garros, niet hier in Nederland leverbaar geweest (ik meen me te herinneren die in Frankrijk en Zwitserland te hebben zien rijden). Hoe ik de foto hier moet krijgen weet ik niet, maar ik geef wel de link: [www.google.nl] |
@ Speedtouch:![]() Ik weet niet of je op een computer of telefoon zit, maar ik heb net met mijn muis op de afbeelding geklikt (rechts) en toen voor de optie "adres van de afbeelding kopieren". Dan hier op het forum uit de balk met opties boven het bericht de afbeelding knop, ofwel het dingetje rechts van de wereldbol. Je kan ook [ img ] het gekopieerde adres [ / img ] gebruiken. (de spaties even weglaten) (ik heb het maar zo Jip & Janneke gezegd, ik hoop niet dat je het gevoel hebt dat ik jou als gewaardeerd forumer als noob wil neerzetten) 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2020 14:05 door Peter O. |
Heb zo snel geen foto's kunnen vinden maar Opel was zeker in het verleden vaak van de onbekende/actie-uitvoeringen. Zo had mijn Pa destijds een D Kadett in Holiday uitvoering. Was een brandweerrode 3 deurs met als opties/extra's : mistlampen, een schuifdak en een blauw-witte striping over de hele zijkant. Later kwam er een Astra F in Merit uitvoering, dat was volgens mij een simpele GL met een paar extra's ( volgens bij ander motiefje op de bekleding en andere wieldoppen etc. ). Edit : De folder van de Astra Merit staat wel hier op Autoweek, herken inderdaad het motiefje nog. Opel Astra Merit 2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2020 14:08 door Total Loss. |
Ik moet gelijk hier aan denken![]() Een soort van Suzuki SX4 Sedan |
Dit had ons straatbeeld ook wel wat vrolijker gemaakt dan de bestel auto's die wij kennen en de dikke Pick ups waar vooral zzp-ers mee voor komen rijden, Schijnen inmiddels al nagel studio's te zijn die er 1 in bezit hebben las ik laatst.![]() De 6 persoons van voor de facelift wordt al echt een zeldzaamheid, maar als bestel multipla bestel deze loopt op zijn laatste benen ![]() ![]() ![]() |
Bedankt voor de uitleg, weer bijgeleeerd! |
@Total Loss:![]() Kadett Holiday by Michiel V, on Flickr De Holiday was er ook al als B-Kadett: ![]() Mistlampen, striping, "Buick"-velgen en voorstoelen met hoofdsteunen. Het op Wikipedia genoemde schuifdak kan ik bij dit exemplaar en andere waar ik een foto van heb niet ontdekken. |
@929v6 Geweldig! Dat is hem inderdaad, herken die striping meteen, ondanks dat ik toen pas een jaar of 8 oud was ofzo. Die van ons had zeker een schuifdak maar dat kan natuurlijk ook een losse extra optie geweest zijn. |
Mijn buren hadden zo'n groene Picasso, en de buurvrouw rijdt alweer nummer drie. Er was bij de Picasso maar één uitvoering als ik me niet vergis. Het roldak was een optie, maar alleen bij drie kleuren: dit groen, lichtblauw en rood metallic. Terug naar speciale uitvoeringen: er is onderscheid tussen actiemodellen vanuit de fabriek en actiemodellen die de importeur bedacht heeft. Ford gebruikte voor dat laatste vaak de accessoirebrochure van MS Design. |
De Flair... die herinner ik me niet zo 1-2-3. Wel de Flash: ![]() Overigens is dit een heel leuke site met de meeste in Frankrijk en sommige andere Europese landen geleverde speciale uitvoeringen: [www.autos-series-limitees.fr] |
Wat goed!! ![]() Over deel 2, ja Volkswagen had er ook een handje van. De importeur bedacht soms speciale edities om van een partij af te komen. Wat mij betreft mag alles geplaatst worden, met uitzondering van bijvoorbeeld Golf Mahattan, Polo Fox, 205 Accent, 205 Generation (en vergelijkbare wagens) . Die zijn heel erg bekend, ik ben me ervan bewust dat mensen als 929V6, maar ook liefhebbers van een model/merk meer kennis hebben en dus vaker de uitvoering zullen kennen. Zwart-Wit gezien zou je dus mogen zeggen, dat de grijskenteken uitvoeringen hier niets te zoeken hebben. Vaak worden die auto's speciaal voor onze markt aangepast. Op Flickr worden buitenlandse spotters soms helemaal wild van onze verhoogde uitvoeringen, nooit gezien. Zo heb ik ooit eens een Hyundai Lantra SW op grijs kenteken gezien. Er werd mij verteld dat er slechts een handvol ooit zijn gemaakt. Dat is natuurlijk ook tof, ik heb dat tot dat moment nooit geweten! @929v6 Ja toffe site is dat he? Qua Kadett, ik heb het ingezoomd om te zien wat er staat. Er wordt zelfs naar dit model/uitvoering nog verwezen in het topic van Dennis. |
Die bedoelde ik met de Focus X-Road ![]() |
Ik kan in die tekst bij het achterlicht noch het woord Flair, noch het woord Flash halen. En Holiday ook niet. ![]() Daarnaast: in de periode dat deze auto op kenteken werd gezet adverteerde Opel juist met de Kadett J... een speciaal aangeklede uitvoering met 1.3-motor. En ze noemden het de "J van Royaal". |
Ik lees toch echt wel "FLAIR". |
Het blijkt dan ook wel een zeer ingewikkeld driedimensionaal lettertype...![]() Enneh, de Kadett Flash bestond dus ook... ![]() |
Ja, de Flash had ik al laten zien. |
Ik heb er nog 1, uiteraard ook weer een Opel. De Opel Corsa B Twister. ![]()
![]() Ben zelf goed bekend met deze auto omdat ik een paar jaar later bij het schadebedrijf dat deze ombouw destijds deed ben gaan werken. Wat collega's die daar al langer werkten hebben deze ombouw daar uitgevoerd, weet wel nog dat ze er niet zo heel erg blij mee waren ( hoop gedoe en problemen ) |
Helaas nooit in Nederland geleverd door Peugeot maar m.i. wel bijzonder genoeg om te vermelden: in oa Frankrijk, Engeland, België en Denemarken waren de 106, 306 en 806 er als Eden Park. Bij de Roland Garros uitvoeringen was tennis het thema, bij de Eden Park ging het om rugby. Eden Park is het rugby stadion in Auckland. De gimmick: ontwerp van hoofdsteunen was geïnspireerd op de rugbybal ![]() Helaas nooit in Nederland in het gamma geweest. Peugeot série spéciale Eden Park ![]() ![]() 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2020 22:02 door MBdoubleyou. |
Die Twister weet ik nog wel. Leuk ding! Zouden er nog een paar van bestaan? |
Dan zullen het er nooit veel zijn gok ik. Waren alleen eerste series Corsa B ( 1994/1995 ) en die waren al niet best wat roest betreft. De zaag erin zetten was op zijn zachtst gezegd ook niet echt bevorderlijk. Verder nog het probleem van een erg duur dak indien die vervangen moest worden en ik neem aan dat de meeste al wel op het kerkhof beland zijn. |
Eentje gevonden, maar een Duitse dus geen Twister: [www.autoscout24.nl] |
Een "speciale editie" is meestal gewoon een marketingstrategie om een al wat langer meegaand model toch populair te houden met behulp van wat "extraatjes en exclusiviteit", zowel fabrikanten als importeurs maken hier gebruik van, en waarschijnlijk kun je dit bij de meeste automerken wel zien. Volkswagen had voor bijvoorbeeld de Golf een speciale editie 'Manhattan' en 'Rolling Stones', Matra had in de jaren '80 voor de Rancho zeer beperkte oplages genaamd 'Midnight', 'Davos' en 'Loisir', en Opel is hierboven inmiddels al ruim genoemd. BV Nimag (Suzuki importeur nederland) heeft ook vele modellen een speciale editie gegeven voor de nederlandse markt, zo is de Suzuki Samurai 'Rhino', 'Pepper' en 'Blue Lagoon' een creatie van Nimag maar ook diverse Alto's en Swift's zijn daar opgeleukt voor de nederlandse markt. Maar het komt ook wel eens voor dat er vanuit een beurs blikvanger c.q. demo-auto opeens spontaan een speciale editie ontstaat, zo is bijvoorbeeld de VW Harlequin eigenlijk puur bedoeld geweest als kleurenpallet voor de leverbare kleuren maar is door de vraag uiteindelijk toch een speciale editie geworden. |
De laatste jaren ben ik ook nog wat bijzondere uitvoeringen tegen gekomen: Fiat Panda Italia 90, deze had helaas niet meer de kenmerkende voetbal wieldoppen: ![]() Opel Kadett Cup: ![]() Fiat Tipo 1.9TD GT: ![]() Datsun Cherry GTT: ![]() Honda Prelude Tropic: ![]() Komt van internet, geen idee welke uitvoering dit is: ![]() Skoda Favorit MTX Cabrio: ![]() Renault Megane Coupe 1.9dTi, totdat ik deze een paar maand geleden tegen kwam, wist ik niet dat die bestond: ![]() ![]() VW Golf II Flair: ![]() VW Golf I GTS: ![]() Ik zal nog eens in de stapel Alfa folders en boekjes bladeren of ik nog wat tegen kom. |
De laatste 1-2 jaar van de eerste Renault 5 produktie, waren er alleen maar opvolgende actiemodellen. Iets van Le Car, Parasienne, Parasienne II, Le Blanche, Aerobic, Fifth Avenue, Le Mans, Le Car II en misschien nog wel enkele. Als je dan een "gewone" zonder al die uitbundige striping wilde, ging de dealer dat er allemaal af weken/ fohnen. Zo ontstonden "niet-bestaande" standaarduitvoeringen weer. |
Gaat vooral over NL modellen, niet relevante post dus ![]() 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-10-2020 16:25 door Guus Leferink. |
Ja Laguna 1 ook! |
Ik kan me nog herinneren toen ik naast mijn studie op zaterdag in de verkoop hielp bij een Seat dealer (begin jaren '00), die hadden toen een beetje teveel voorraad van de Ibiza waar ze graag vanaf wilden.
Binnen no time was de voorraad geslonken. De stalen velgen die we over hielden konden we vervolgens aanbieden als mensen winterbanden wilden hebben. 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-10-2020 16:43 door Bart81. |
Plaats maar leuk! ![]() ![]() Vooral de R21 en R19 klinken tof, die ken ik helemaal niet! |
We hebben dus al een Kadett Flair en een Golf Flair, dan kan deze toch niet uitblijven:![]() ![]() |
Renault had een speciaal "Baccara-achtig" actiemodel in die tijd: de Renault 21 GTX Monaco en de 25 GTS/TX Monaco. Chocoladebruinmetallic met beige leer. En speciale wieldoppen, niks lichtmetalen velgen ![]() Ik werkte toen bij Renault en de 21 was al geen hardloper......maar de Monaco was een aardige winkeldochter. Gewoon te duur en uiteindelijk gingen ze met een flinke bonus naar wat grotere dealers toe. De GTD en GTS waren de meestverkochte modellen. De 2-liters gingen al bijna niet. Terwijl het fijne auto's waren. Onze 'afdelingshoer" was een R21 TXE. Die heb ik aardig wat weekends meegenomen. De 25 Monaco's gingen vrij makkelijk weg. 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-10-2020 17:34 door MBdoubleyou. |
Was de Renault 21 Manager ook een Nederlandse special? Van de Golf 1 had je de M en MX, de S Sprinter en later de Sprinter en Stayer. |
Nee, die zag je in Frankrijk ook veel, net als de Symphonie. |
Nee, de 21 Manager was een internationaal actiemodel en kwam met striping en extra uitrusting direct uit de fabriek. |
Niet veel toe te voegen aan dit topic behalve de Fiat Bravo/Brava Sportline, in België leverbaar en door de importeur opgeleukt met een MSDesign bodykit![]() En onze eigen Prius is een zogenaamde "special edition", in de basis een vrij standaard Aspiration uitvoering maar door Louwman & Parqui B.V. voorzien van lederen bekleding (aldanniet in 2 kleuren), PDC en het Toyota TNS510 navigatiesysteem. |