Facelift aan neus Nederland voorbij.

Gepost door Auto encyclopedie 
Op dit topic kan iedereen zijn "favoriete"inzending plaatsen van een model , merk of carosorie die in Nederland verdween bij de facelift.

De reden is omdat ik bij bepaalde nieuwsberichten waarin een facelift wordt aangekondigd , ik blij wordt gemaakt met een dode mus , omdat die niet naar Nederland of Europa komt.

Maar voor de liefhebber, plaats hier je verhaal of deel een link of foto en geef aan wat je er graag over kwijt wil.
Heb je zelf een voorbeeld? Ik kan alleen de Scirocco bedenken maar die facelift vond ik geen verbetering: [www.autoweek.nl] Verder alleen facelifts van modellen die we hier toch al niet hadden maar die tellen niet mee denk ik winking smiley
Idd de sirocco kwam bij mij ook als eerste naar boven, motorisch was het wel een verbetering, want de 1.4 tsi kreeg een riem ipv een ketting. Dus er 1 uit Duitsland halen loont.

Verder dan nog twee voorbeelden kom ik ook niet.

deze is zoals wij hem kennen

en dit is de facelift zoek de verschillen

En dit is de achterkant zoals wij hem kennen

en dit is de facelift

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-12-2020 00:14 door Auto encyclopedie.
Vw (passat) cc verdween ook met het faceliftmodel uit Nederland.
De duizendste facelift van de Punto was ook alleen voor Brazilië.
De Suzuki Swift sedan verdween uit de NL prijslijsten na de facelift eind 1996
Lada Niva
Peugeot 504
VW kever
Opel Record B

En vast nog veel meer modellen die elders op de wereld nog jaren geleverd en gefacelift zijn
De Renault Clio Campus verdween in 2008 van de Nederlandse markt, voordat hij gefacelift werd om het nog tot 2012 (het introductiejaar van de Clio IV...) op o.a. de thuismarkt vol te houden. Dit is dus een (uniek?) ingevoerd exemplaar:

Er zijn ook vast wel wat modellen waarvan we de pre-facelift niet in NL gehad hebben. Een dezer dagen ook maar eens wat voorbeelden van opzoeken.
Niet zozeer een facelift (er waren wel kleine wijzigingen), maar elders leefde de Astra G nog door tot 2009. Ze hadden een overjarig model imo ook best hier door mogen leveren als uitontwikkeld en voordelig alternatief voor degenen die niet perse het meest moderne ontwerp willen hebben.

[www.flickr.com]
929V6
Er zijn ook vast wel wat modellen waarvan we de pre-facelift niet in NL gehad hebben. Een dezer dagen ook maar eens wat voorbeelden van opzoeken.

De Honda Logo had er al twee facelifts op zitten toen de auto in 2000 eindelijk naar Europa kwam.

In het Verenigd Koninkrijk werd Kia al in 1991 geïntroduceerd, met als eerste auto de Pride. In 1993 kwam Kia op de Nederlandse markt, pas twee jaar later volgde de Pride, die inmiddels was opgefrist.

Foto aangepast smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2020 16:02 door Rutger DC.
vsl
Vw (passat) cc verdween ook met het faceliftmodel uit Nederland.

De cc is hier gewoon geleverd, alleen zie je hem bijna niet in het wild. Is recent nog voorbij gekomen in het item facelift friday.
Zie link. En in de reacties zijn er meer reageerder die facelift model nog nooit in het wild hebben gezien.
[www.autoweek.nl]

De phaeton heb ik na de facelift nog nooit met gele platen gezien, in Duitsland wel in het wild gespot, ook nog best wel vaak daar.
[www.autoweek.nl]

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2020 20:49 door Auto encyclopedie.
Wouter82
Dat is geen Europese Pride winking smiley

Heb de foto inmiddels gewijzigd. Geen idee of die whitewalls echter werden geleverd. big smile smiley

Ook niet hier geleverd naast de Scirocco facelift: de opgefriste Volkswagen Jetta.

Rutger DC

Foto aangepast smiling smiley

Haha, mooi die whitewalls. Merkwaardig om zoiets in dat segment en tijdperk aan te bieden.big smile smiley
Rutger DC
Heb de foto inmiddels gewijzigd. Geen idee of die whitewalls echter werden geleverd. big smile smiley

Kennelijk (ik kan helaas slechts de link plaatsen).

Deze is ook mooi:

grinning smiley (en ja, dat is een Stellar op de achtergrond)
Nog een paar:

Ford Taunus (in Turkije tot 1994 gebouwd en geleverd door Otosan)

Deze door Santana gefacelifte Suzuki Samurai is in verschillende Europese landen na de komst van de Jimny nog wel geleverd maar in Nederland was de Samurai toen al een paar jaar niet meer leverbaar (dit is een ingevoerd exemplaar):

Meest recente voorbeeld is denk ik de Suzuki Baleno:

Voor de Kia Opirus is het verhaal een beetje onduidelijk. Was de faceliftversie nou helemaal niet leverbaar en zijn er per ongeluk toch een paar van op kenteken gezet, of was hij "gewoon" leverbaar en werd hij bijna niet meer verkocht? Dit exemplaar is in elk geval nieuw in Nederland geleverd:

@ 929v6

ik meende dat hij hier niet verkocht is, wel is ie in Duitsland verkocht. Wellicht dat daardoor er toch een faceliftversie in ons land is verkocht? Zo heeft mijn vader ooit een AlfaSUD gekocht die gekocht die voor de Zweedse markt was gemaakt.

Leuk topic Auto Encyclopedie! thumbs up Ik moet meteen hier aan denken:

[/url]
De FSO Polonez Caro Plus , hebben wij ook nooit gehad. Zijn voorgangers zijn wel hier verkocht.

Elders staat een Lada Samara 2. Lada spreekt van een nieuw model, maar goed. De Kalina 2 mag dan ook niet ontbreken:
[/url]

En zijn opvolger (lees doorontwikkeling) de Granta.

Of de Dacia Logan Sedan

FIAT Palio Weekend, in ons land is alleen de MK1 verkocht, deze facelift kennen wij niet
SVF
Meest recente voorbeeld is denk ik de Suzuki Baleno:

nu zijn er inmiddels als 2 van de 3 waar ik van wist gepasseerdsmileys with beer

Ik was wel verdrietig dat de Baleno bij ons verdween, helaas verdweende ook de 1.0 boosterjet en is de swift alleen nog maar handgeschakeld en met een cvt automaat en geen 6 traps automaat meer.

Ik heb destijds nog een pol gemaakt hier of de baleno nou echt gemist werd.

[www.autoweek.nl] de teller staat nog op 50-50
@ peter zo ken ik je weersmileys with beer

en met de Dacia Logan sedan is nummer 3 geraden.

Het had overigens niet veel gescheeld of het was bijna andersom geweest bij de logan mcv , deze kwam veel later op de markt dan de sedan. De pre facelift MCV is maar van Februari 2007 tot november 2008 en kreeg toen als zijn eerste facelift. Maar aangezien die in de eerste twee jaar goed aansloeg , zie/zag je zowel facelift als pre facelift veel rijden. In 2007 werden er 1903 verkocht en beste jaar 2008 ging die 3595 x over de toonbank ik ga uit van 95% mcv, en het jaar daarop dus facelift model 1703 stuks jaar daarop 1189, 2011 878 , 2012 446, 2013 65.

Terug naar de sedan , ik heb de 1.6 16v prestige altijd een mooie auto gevonden, en ik heb nog wel eens gekeken bij de buren of ik niet een facelift model hier heen kan halen, maar ja nooit van gekomen.

zijn opvolger sprak mij persoonlijk minder aan, die werden hier en daar ook wel via grijze inport aangeboden.

dacia logan sedan 2015
929V6

Misschien de Nissan cube of zo
Auto encyclopedie
929V6

Misschien de Nissan cube of zo

Ik dacht aan de Hyundai Pony maar volgens mij is die op iets andere bumpers na nooit gefacelift
Begin dit jaar heeft de Impreza een subtiele facelift gekregen met o.a. nieuwe bumpers en hybride-boxer en deze is gelijk stilletjes niet meer leverbaar:

2018:

2020:

Edit:
Zelfde met de Levorg:
Origineel, in Nederland geleverd:

Facelift, sindsdien niet meer in NL leverbaar, o.a. 'scoop' weg en nieuwe motor

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2020 22:52 door Jamiro.
Rutger DC
Wouter82
Dat is geen Europese Pride winking smiley

Klopt, de Pride kwam inderdaad op whitewalls naar Engeland. Overigens was daar ook de Van leverbaar big smile smiley
En bij Chevrolet natuurlijk:

De Spark:

2010:

2013:

De Captiva:
2012:

2016:
Leuk topic!

Hyundai i40:

2015:

2018:

Jeep Cherokee:

2014:

2018:

Ford Galaxy:

2015:

2019:

Hyundai H300:

2009:

2019:

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2020 23:27 door Jamiro.
ik dacht ik kijk ook even bij de Koreanen

Chevorlet Cruze

dit is zoals wij hem hier kennen

en dit is de facelift

de hatchback en station ontbreken bij de facelift, maar bij de eerste cruze moesten we ook wachten op hatchback en station

En als ik dan toch in die hoek zit, hier de onze trax

en hier die ons neus voorbij ging

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-08-2020 13:40 door Auto encyclopedie.
Tellen deze ook?
Oorspronkelijk wel NL geleverd,maar niet de facelifts:
Volga M24 - Volga GAZ 31
Laatste Lada VAZ 2107
En nog 2 Turken: de Renault R9 en Fiat 131/Tofas Dogan
En heel ver terug:
DKW 1000 - DKW Vemag Belcar (een Zuid-Amerikaan).
Hillman Hunter - Paykan Hunter (een Iranier).
Wouter82
Lada Samara

De uitvoering met de kont is wel in nederland verkocht, alleen niet met het nieuwe front
hobbes2cv
De uitvoering met de kont is wel in nederland verkocht, alleen niet met het nieuwe front

En dus ook niet met die nieuwe kont winking smiley
Mitsubishi Lancer:

2008:

2016:

Wel in o.a. België geleverd
Onder een andere merk- en modelnaam gevoerd maar in feite niets meer dan een gefacelifte Princess, de Austin Ambassador:

BL zag er geen heil meer in om een linksgestuurde versie te maken, dus bleef export uit.
929V6
Onder een andere merk- en modelnaam gevoerd maar in feite niets meer dan een gefacelifte Princess, de Austin Ambassador:

[3.bp.blogspot.com]

BL zag er geen heil meer in om een linksgestuurde versie te maken, dus bleef export uit.

En daarmee een bak verspild geld. De Princess was al niet echt een volumemodul, het had nog eerder geloond een paar centjes extra in de Morris Ital en vooral het fatsoenlijk uitontwikkelen van de Austin Maestro en Montego te stoppen.

De Corsa B heeft buiten Europa nog een lange carrière gehad na z'n afscheid hier: Buick/Chevrolet Sail in China, Chevrolet Celta in Brazilië, maar de leukste vind ik de Mexicaanse Chevy C2.

Het is een wat vreemde gewaarwording wanneer je, zo ver weg van huis, overal het bekende ouderwetse Opel-uitlaatgeluid hoort. De sedanversie doet nog wel eens dienst als taxi, en ik heb er wel eens een ritje in gehad. Hij doet sterk denken aan een nieuwere versie van de aloude Kadett E sedan.
BeWo
De Corsa B heeft buiten Europa nog een lange carrière gehad na z'n afscheid hier: Buick/Chevrolet Sail in China, Chevrolet Celta in Brazilië, maar de leukste vind ik de Mexicaanse Chevy C2.
De Celta is weliswaar gebaseerd op de Corsa, maar is een eigen ontwerp. Alhoewel eigen, de portieren komen van de Tigra smiling smiley
Wouter82
BeWo
De Celta is weliswaar gebaseerd op de Corsa, maar is een eigen ontwerp. Alhoewel eigen, de portieren komen van de Tigra smiling smiley

Je hebt helemaal gelijk. Er bestaat overigens minstens één Celta op Nederlands kenteken. Zal wel met diplomatiek personeel meegekomen zijn, geen idee waarom iemand anders zoiets zou willen importeren (buiten curiositeitswaarde).

Het zou helemaal toevallig zijn als die Celta ooit enige tijd bij Wouter in de garage zou hebben gestaan! winking smiley

@ Jamiro: De Chevrolet Spark facelift is hier wel geleverd. Niet lang weliswaar, maar toch.

Naast de Kia Pride en Honda Logo nog een auto die pas na een facelift naar Europa/Nederland kwam, sterker nog: de MPV was al acht jaar op de markt (1988) toen de verkopen hier aanvingen (1996).

Ook de oorspronkelijke Mitsubishi Pajero Sport (1996) kwam pas na een facelift (2002) naar Nederland, in andere Europese landen werd dit model al wel geleverd.

BeWo
Er bestaat overigens minstens één Celta op Nederlands kenteken. Zal wel met diplomatiek personeel meegekomen zijn, geen idee waarom iemand anders zoiets zou willen importeren (buiten curiositeitswaarde).

Er is er nog eentje, een turquoise smiling smiley
[www.autojunk.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-08-2020 16:36 door Wouter82.
Voor modeljaar 1996 kreeg de Honda del Sol, bij ons CRX, een facelift. Het meest opvallende verschil is dat de extra koplampen kwamen te vervallen, en ook aan de bumper en achterkant zijn er kleine wijzigingen.

In 2008 kreeg de Mazda RX-8 een facelift, maar die was niet voor Nederland. In de ons omringende landen werd de vernieuwde RX-8 wel aangeboden.

Die kende ik beiden niet, die RX-8 is wel erg gaaf!
In 1978 hernieuwde Daihatsu in Nederland zijn importactiviteiten met deze Charmant:

Buiten Europa (en mogelijk in Griekenland en op Malta) was hij al een aantal jaar op de markt met deze neus:

De Ford Cortina Mk III werd begin jaren zeventig naast zijn Duitse evenknie, de Ford Taunus, in Nederland geleverd (zij het mondjesmaat). Tegen de tijd dat het front werd gewijzigd en de GXL werd vervangen door de 2000E, verdween de serie hier uit het gamma:

Grensgeval is de Toyota Paseo. Feitelijk is het de nieuwe generatie die we in Europa kregen, maar meer dan een stevige facelift was het eigenlijk niet.

[commons.wikimedia.org], Jeremy
@jamiro de elektrische spark is wel aan onze neus voorbij gegaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2020 20:54 door Auto encyclopedie.
En dan heb je natuurlijk nog onze Volkswagen fox, deze was bij ons alleen maar in 3 deurs en leverbaar tussen 2005-2011 en is in mijn beleving een stapje terug vergeleken met de Volkswagen Lupo/ Seat Arosa

De Fox zoals wij hem hier kennen

naast de faceliften die wij niet kregen was er qua carosorie ook meer keuze buiten Europa.

Naast de 3 deurs hatchback was er elders een:

3 deurs crossfox

5 deurs crossfox

een Spacefox

in 2009 kreeg de fox buiten Europa een golf 6/ polo 5 neus. Onze fox kreeg deze neus niet en moesten het er nog tot 2011 mee doen

En in 2014 kreeg de fox een Golf 7 neus

ook kwam hier een kiekje van de spacetour

De spacetour doet me wel heel erg denken aan big smile smiley

Ik heb de fox ook een keer in een ander artikel behandeld als onderdeel van het merkwaardige a-segment van de vaggroep hier op het forum

a-segment geschiedenis van vag
@Wouter82 en @Rutger: nooit geweten big smile smiley

Auto encyclopedie

Zou dat dezelfde koplamp als die van de Polo zijn? Het binnenwerk lijkt er wel heel sterk op.

Nog een andere leuke aus der Reihe Opels in Latijns-Amerika is de Braziliaanse Chevrolet Kadett. De eerste facelift, die afweek van de Europese, leek nog sterk op de oorspronkelijke Kadett E. De tweede moderniseerde het origineel aanzienlijk en ziet er naar mijn bescheiden mening heel wat appetijtelijker uit dan de Daewoo Nexia die we hier voorgeschoteld kregen.

Datzelfde kan ik helaas niet over het interieur zeggen.

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.