Citroen bx

Gepost door Tijn Wierda 
Citroen bx
13-08-2019 11:46
Ik zou graag een bx willen kopen, maar er zijn er niet heel veel van. Dit terwijl het de meest verkochte citroen in nederland is. Hoe komt dit? En wat zijn misschien de mindere en betere jaren? En waar moet je op letten als je een koopt? En waren er toen ook al bx'en met airco?
Re: Citroen bx
13-08-2019 12:12
Quote
Tijn Wierda
Hoe komt dit?

Nog niet al te lang geleden was ook een rijdende BX niet veel meer waard dan de sloopprijs, en werden ze bij een kostenpost van een paar honderd euro meteen weggegooid.

Quote

En waren er toen ook al bx'en met airco?

Ja, maar in de goedkope huis- tuin- en keukenmodellen zul je die gewoonlijk niet aantreffen.

Voor gerichte adviezen is het wachten op BX-experts als ss90 en Harm78...
Re: Citroen bx
13-08-2019 12:45
Zoals Durashift al aangeeft, gewoon even op het citroen-forum rondkijken. Daar zijn dergelijke vragen vaker gesteld en is veel meer info en aankooptips over BX'en te vinden.
[www.citroen-forum.nl]
Re: Citroen bx
13-08-2019 12:52
En dit topic laat goed zien wat voor euvels je eventueel kunt verwachten bij een BX.
Re: Citroen bx
14-08-2019 20:18
Quote
D Elzinga
En dit topic laat goed zien wat voor euvels je eventueel kunt verwachten bij een BX.

Hahaha. Dat waren nog eens tijden.

Succes met de zoektocht Tijn. Al op het internet eens in België gekeken? Of Frankrijk? BXclub.nl?
Re: Citroen bx
16-08-2019 23:51
Quote
Tijn Wierda
Ik zou graag een bx willen kopen, (..) En waren er toen ook al bx'en met airco?

Eentje met een, volgens verkoper, ijskoude airco. cool smiley

De rest is misschien wel wat incouranter in deze tijden... winking smiley

[www.citroen-forum.nl]
Re: Citroen bx
17-08-2019 09:17
Quote

Hoe komt dit? En wat zijn misschien de mindere en betere jaren? En waar moet je op letten als je een koopt? En waren er toen ook al bx'en met airco?

Ze zijn een hele tijd letterlijk niks waard geweest en werden toen gekocht voor een kratje bier door mensen die 'm reden totdat er iets aan stuk ging, waarna het restant naar de sloop ging.
Eigenlijk is de BX vanaf type 2 (grotere voorknipperlichten, normaal dashboard) een best goede auto. De types 1 ook, maar die willen meer roesten en zijn nu wel echt klassiekers geworden. De laatste types zijn volgens mij het beste, al schijnt het qua roest later weer wat slechter te zijn geworden. De type 3's hebben wel weer gecoate hydrauliekleidingen, dat voorkomt doorgerotte leidingen.
Let bij aankoop vooral op roest. Alle andere kwalen zijn wel te verhelpen, maar als een koetsje eenmaal goed begint te roesten kan het een bodemloze put worden. Over het algemeen zijn ze voor hun leeftijd best goed in vergelijking met andere auto's van die tijd, maar door de leeftijd begint het toch wel wat lastiger te worden. Zeker roest rondom de voorruit is een punt om een BX op te laten staan.

Al het andere is wel te fixen. De techniek is niet heel ingewikkeld en zeker de minder exotische motoren zijn erg degelijk. Omdat de techniek simpel is, is er ook prima zelf aan te sleutelen. Maar je moet een BX niet kopen om lekker zorgeloos rond te rijden, wat dat betreft is het een auto die af en toe aandacht nodig heeft. Koop er dus alleen een als je zelf kunt en wil sleutelen of veel geld hebt om alles te laten doen door een goede specialist.

Uiteraard waren er BX'en met airco, zo ongeveer vanaf het begin al. In Nederland is het een extreem zeldzame optie, en als je er eentje vindt met airco is het systeem vaak al jaren kapot.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.