Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Gepost door Icebrain 
Ze staan zo vaak bij importeurs dat je het feitelijk als een soort stalling kunt beschouwen.
Re: Teutonia LXV :Geschwindigkeit
22-12-2017 16:34
Handig. SL maar naar Utrecht doen dan?
Quote
BENZine
Omdat we het er toch over hadden hierboven, hier een wederom mooi geschreven artikel door BvP thumbs up


Die vermaledijde vierpitter

Alles went, ook downsizing. Viercilinders die driecilinders worden, er valt prima mee te leven. Driepittertjes met turbo klinken lekker ruig, ze gaan vaak als de brandweer, akoestisch heb je er op snelwegen geen hinder van. Vijf- en zescilinders die in grotere auto's viercilinders worden, in mid-size suvs of zakenauto's uit het D- en E-segment, dat is erg – althans de benzineversies, bij de diesels heb ik er door de gruizige rondborstigheid van hun soundtrack minder last van.

Preciezer uitgedrukt: ze zijn rationeel bekeken juist géén ramp, die kleinere blokken, en dat is juist het erge. Ze halen het bloed onder je nagels vandaan met hun irritante voorbeeldigheid. Ze zijn het nèt niet, terwijl je qua prestaties met een beetje turbo niks te kort komt.

Ik heb mijn testrepertoire eens nageplozen op de volumineuzere modellen met turbo-viercilinders. En inderdaad: objectief bezien geen klachten. Audi Q5, 252 pk, achttraps automaat; voortreffelijk, stil, foutloze auto. Volvo XC60, 250 pk; dito. Mercedes E200 Kombi; topklasse. Range Rover Evoque cabrio, 240 pk; gretig als een diesel, feest om te rijden qua prestatiecurve. Dat deden ongeblazen drieliters niet beter. De Renault Espace, toen nog 200 pk van een 1.6 - hij hield zich koest, het was te doen. In 99% van de gevallen is het motorgeluid bovendien zo subliem geïsoleerd dat je bij constante snelheden het verschil nauwelijks hoort. Waar zeuren we over?

Nou, geef eens gas. De piekfijn afgeregelde eco-artillerie seint voorwaarts mars. De zeven-, acht- of negenbak schakelt afhankelijk van de rij-instelling en het geweld van de rechtervoet een tot vier trapjes terug en het versnellen neemt een aanvang. Wat er dan gebeurt laat zich vangen in het beeld van een klein hondje dat agressief gromt naar een grote lobbes. De grote hond, de kwaadste niet, denkt: goed, als het je ego streelt, wil ik het best voor je op een lopen zetten. Het hondje is de motor, de lobbes de koets; twee onverenigbare karakters onder één dak. De overlast is minimaal en van korte duur, maar ineens hoor je dat die trotse dikke auto van je, die indrukwekkende Sint-Bernard, bij elke inhaalslag dat kleine keffertje over zich heen laat lopen; een gênante ervaring.

Geschokt laat je zodra het kan het gas los. Het kleintje zingt een toontje lager, de bak schakelt in een zielloos elektronisch decrescendo terug naar de hoogste versnelling en de rust keert weer. Niet helemaal. Een lichte, vlakke brom laat weten dat het zwaar gepimpte turboblok door de bak onder de duim wordt gehouden voor, theoretisch, tien gram minder CO2 en een zogenaamd lager gebruik dat vrijwel altijd ongeveer op het niveau ligt van de met pensioen gestuurde vijf- of zescilinder. Dat zijn de penibele afknapmomenten waarop je downsizing haat. Met alle respect: ik zou zo'n auto nooit kopen.

Een driecilinder in een Seat Ibiza of een Citroën C3 is een klein, bij stemverheffing stoer geluid in een bescheiden auto. Binnen- en buitenkant zijn in natuurlijke harmonie. Dat werkt. In een wagen van stand moet het zijn alsof je surft op een romige slagroomgolf. In mijn laatste test-BMW, de 640I GT X-Drive, stroomde die slagroom uit zes onuitputtelijke pitten. Het gleed als een droom. Freude am Fahren, net als vroeger. Genoten van elke seconde, geen auditieve dissonant vernomen; een vorstelijk, zacht gonzend zingen. Zo'n auto wil je.

Maar inderdaad: ik heb geen poot om op te staan. De techniek staat voor niets.

Tja, BvP behoort tot een uitstervend ras. En de auto’s die hij leuk vindt ook. Zo is het leven. Het zou leuker zijn als hij nu eens een ander liedje zingt.
Vorige week kwam ik in Berlijn deze nieuwe Audi RS5 tegen. Liever zie ik hem in een wat aansprekender kleur en met een maat grotere velgen, maar een fraaie wagen is het zeker:






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-12-2017 19:15 door AlbertsH.
Beste Funf,

Mooi stukje tekst van Bas en volledig eens !

Beste Albert,

Om gelijk door te gaan naar die geweldige RS5, kijk dit zijn de wagens!
Geweldig.
Anonieme bezoeker
Re: Teutonia LXV :Geschwindigkeit
23-12-2017 01:23
Zo'n audi doet mij eigenlijk niet zoveel. Best fraai, en vast prima voor dag tot dag, maar ... mweh. Het petje gehalte bij audi is inmiddels wel erg groot.
Doe mij dan maar een e coupe of hoe dat nu ook heet. (de namen van MB zijn inmiddels niet meer te onthouden)

Die 405 vind ik dan wel super, mijn oudoom heeft nog zo'n ding. nieuw gekocht en nu iets van 52K op de klok, maar hij wil 'm niet verkopen drinking smiley
Over Geschwindigkeit gesproken. Ik zit momenteel een weekje in het Sauerland. Of het nu aan mij ligt, maar dat je de hele weg geziekt wordt door Nederlandse Kia's en andere meuk is bekend. Overigens nu zonder fietsendragers, dus iets sneller rijden zij nu. Maar zhe Germans kunnen ook knap irritant rijgedrag vertonen.


In een treintje met 170 aan je reet hangen, dat je er voorbij wil. Jammer dat je met je CX5 die ouwe, dikke dinosaurus echt niet kan bijhouden als ik met 170 het gaspedaal vloer. grinning smiley Maar ook snel nog je auto op de linkerbaanpleuren is de Duitsers ook niet vreemd. Dat Nederlanders en Belgen het verkeersinzicht van een cavia hebben, is bekend. Naast een umweltplakkette gratis NurLinks sticker uitdelen?

Wederom weer respect hoe je met dat oude ding toch nog lekker door Duitsland kan knallen. Zelf vind ik het tot 170-180 het lekkerste rijden, daarboven vertrouw ik de medeweggebruiker niet meer. En je kan heerlijk je koffie blijven opslurpen met die snelheid. Wat wel hard gaat is het gas met die snelheden, binnen 200 km is je 48 liter tank leeg. 80% kan er maar in. Ik heb maar eens flinke stukken op benzine gereden, is ook wel eens goed.

Toch wel 2 kleine dingetjes,vorige week een koplampwisser op half 6. Die heb ik maar even tijdelijk gedemonteerd. Met mooi weer maar eens naar kijken. Ik denk dat de 0 stand kapot is. En de aussentemperatur display geeft niets meer aan sinds gisteren. Lastig hier met nog een beetje sneeuw. Met de kerst maar eens wat forums en Ebay afstruinen om het weer te fiksen.
Quote
funf

Tja, BvP behoort tot een uitstervend ras. En de auto’s die hij leuk vindt ook. Zo is het leven. Het zou leuker zijn als hij nu eens een ander liedje zingt.

Volgens mij ligt de tijd dat ook jij het wat dat betreft roerend met hem eens was nog niet zo ver in het verleden winking smiley

Maar mooi dat jij heel tevreden bent met de "downsizer", dan hoef ik mij waarschijnlijk ook geen zorgen te maken over mijn naderende afscheid van de ongeblazen 6-lijn thumbs upbig smile smiley.
grinning smiley

Ik ben het nog steeds met hem eens dat een zespitter veel leuker is dan een viercilinder. Maar dat is geen nieuws. Veel interessanter is de vraag wat de liefhebber nu zou kunnen rijden, in een tijd dat de zespitter langzaam maar zeker minder bereikbaar is geworden. Voor BvP dus geen downsizer, maar wat dan wel?

En mijn 530? Een heerlijke auto. Die motor is soepel, sterk en mooi stil. Precies wat ik wil. Vanochtend de nieuwe pornowielen voor de zomer opgehaald, die liggen nu te wachten op het voorjaar.winking smiley
Quote
Aras
OEn de aussentemperatur display geeft niets meer aan sinds gisteren. Lastig hier met nog een beetje sneeuw. Met de kerst maar eens wat forums en Ebay afstruinen om het weer te fiksen.
En de display doet het weer. Bij het starten op -55 graden en liep op naar +6. Ik stond naast een Cayenne met V8 diesel, allebei stationair draaiend. Dacht al dat het global warming was.

Over mooi motorgeluid gesproken.... een diesel nog wel. Wat een geluid zo'N Cayenne.
Quote
Snipe
Nee, particulier, van iemand die ik ken. Die bij LaHaye is ook mooi, ik heb 'm weleens gezien. Maar donkergroen, met donker leer, en bovenal met vierwielaandrijving. De mijne is rood, met velours bekleding, en zonder vierwielaandrijving. Dat laatste is belangrijk omdat vierwielaandrijving op extra gewicht en extra storingen na eigenlijk niets toevoegt bij een 405. Zoveel vermogen heeft 'ie nou ook weer niet.
Prachtig! In rood vind ik hem het leukst en vierwielaandrijving zou ik ook liever niet hebben. Heb je de 306 ook nog steeds?

Quote
funf
Ik ben het nog steeds met hem eens dat een zespitter veel leuker is dan een viercilinder. Maar dat is geen nieuws. Veel interessanter is de vraag wat de liefhebber nu zou kunnen rijden, in een tijd dat de zespitter langzaam maar zeker minder bereikbaar is geworden. Voor BvP dus geen downsizer, maar wat dan wel?
Het stukje van Bas is mij op het lijf geschreven. Ik rijd ook met mijn twee zescilinders (waarvan de dagelijkse met G3) zolang het kan. Als er nu eens een betere standaardtest werd ontwikkeld waarmee het praktijkverbruik van auto's wordt gestandaardiseerd, dan zou kunnen blijken dat het downsizen minder helpt dan gedacht. De praktijkuitstoot van mijn GT 3.2 is 217g/km (theoretisch: 295g). Dit komt overeen met ongeveer 1:11 voor een benzineauto, dus laten we zeggen het praktijkverbruik van een fiscaal gestimuleerde Volvo XC90 hybride. De vraag is alleen of dit goed nieuws zal betekenen voor dikke motoren, waarschijnlijk worden gewoon de viercilinders duurder en stapt men eerder over op EV.

Om op je vraag te reageren: volgens mij is de enige uitweg in de tussentijd gewichtsbesparing. Lichte auto's kunnen natuurlijk wel veel (betaalbaar) rijplezier bieden, waarbij het motorgeluid ondergeschikt raakt. Een ander soort rijplezier dan het zoeven met een dikke 6-, 8- of 12-cilinder over de Autobahn. Maar zijn die moderne sleeën allemaal niet zo goed geïsoleerd dat je van het geluid toch niet zoveel meekrijgt?
De 306 doet ook nog steeds vrolijk mee, inderdaad.
Anonieme bezoeker
Re: Teutonia LXV :Geschwindigkeit
24-12-2017 19:58
Als liefhebber van grotere motoren kun je er nu nog van genieten. Dus dat doe ik dan maar. Maar we gaan nog een enorme ontwikkeling meemaken met benzinemotoren de komende jaren, verwacht ik.
In welk opzicht? Nog meer downsizing?
Denk eerder in hybride techniek zoals Mercedes met hun nieuwe motoren met de 48volt techniek erin verwerkt. Die 48 volt 'standaard' begint nu wel door te komen. Renault gebruikt het als hybride techniek voor hun dCi 110, Audi voor de electrische turbo van de Q7.

Mazda is bezig met Skyactiv-X een soort hoge compressie benzine motor die de kenmerken van een diesel heeft.
Infinity met hun variabele compressie motoren die aankomende jaar op de markt komen.

Ik denk eigenlijk niet dat er nog meer downsizing komt, kijk maar naar VW met hun nieuwe 1.5 TSI die de 1.4 TSI vervangt. Nieuwe 1.5 voor Opel die de oude 1.4 vervangt. Renault heeft een nieuwe 1.8 Tce die de 1.6 Tce 150 en 200 vervangt.

Ik zie de 6 cilinder BMW en Mercedes niet zo snel verdwijnen, hooguit dat ze electrische ondersteuning krijgen om het turbo gat zo laag mogelijk te krijgen of helemaal te elimineren.
Volgend jaar, of uiterlijk begin 2019 komt er voor mij een achtcilinder. Heb nu twee keer een viercilinder en één keer een vijfcilinder gehad, maar wil toch ook wel een keer de ervaring van een fijne achtcilinder hebben gehad, voordat de benzine wellicht onbetaalbaar gaat worden. spinning smiley sticking its tongue out
Anonieme bezoeker
Re: Teutonia LXV :Geschwindigkeit
25-12-2017 16:29
Een acht-cilinder is het fijnste motorconcept. Ik heb zelf 2 acht-cilnder auto's en 2 V8 Caterpillar diesels in mijn boot. Heerlijk!
Absoluut. De S is echt een klasse apart. De SEC was ook een 8 cilinder evenals de RaRo maar tippen aan de w140 kunnen ze niet.
Gelijk heb je AlbertsH thumbs up
Heb zelf ook een tijdje een Benz met een V8 gereden, geweldig!
Zo Souverein, weinig toeren en rijden op golven van koppel.
Eens. Een S500. Dan heb je meteen het summum.
Quote
FH218374
Een acht-cilinder is het fijnste motorconcept. Ik heb zelf 2 acht-cilnder auto's en 2 V8 Caterpillar diesels in mijn boot. Heerlijk!

Wat is er fijner aan het 8 cilinder concept dan bijvoorbeeld een V12? Is er gewoon weinig verschil in de praktijk maar een veel zwaardere neus bijvoorbeeld waarvoor het concept van 8 cilinders de beste middenmoot is? Meer is immers niet perse beter.
V8 klinkt gewoon mooier als een V12. Als ik naar de W140 kijk, is de laatste is wel indrukwekkend stil. De enorme acceleratie met het uitblijven van veel geluid is apart. De V8 roggelt wat mooier en is veel beter te betalen wbt onderhoud.
V8 in een cabrio lijkt mij wel wat.
CLK430, nog steeds niet door Bofkont opgehaald?
Anonieme bezoeker
Re: Teutonia LXV :Geschwindigkeit
26-12-2017 13:02
SL500 heeft alles wat een mens nodig heeft. Een V12 is in het algemeen te zwaar en te gecompliceerd, ook qua ruimte bij een auto. Prachtig uiteraard qua loopcultuur maar bij een auto een beetje overbodig.
Quote
FH218374
Een acht-cilinder is het fijnste motorconcept. Ik heb zelf 2 acht-cilnder auto's en 2 V8 Caterpillar diesels in mijn boot. Heerlijk!

Zelf vind ik een V8 ook heel leuk, maar dan wel in een F40 of 458 Speciale. En daarnaast nog in een Mustang en wat andere domme Amerikanen. Een lekkere zes-in-lijn daarentegen...

Maar het is een kwestie van smaak natuurlijk. Ik snap dat andere mensen ervan smullen, alleen voel ik het niet zo. Je kunt nou eenmaal niet op alle knappe meisjes verliefd worden.
Quote
FH218374
SL500 heeft alles wat een mens nodig heeft. Een V12 is in het algemeen te zwaar en te gecompliceerd, ook qua ruimte bij een auto. Prachtig uiteraard qua loopcultuur maar bij een auto een beetje overbodig.
Eigenlijk de ideale auto. Een r129 500. Wat meer heeft een mens eigenlijk nog nodig (naast de station voor moeders en de hondgrinning smiley)
In dat opzicht is het jammer dat ik net een SL 320 heb aangeschaft. Blijkbaar. (Maar zo voelt het niet per se.)
Anonieme bezoeker
Re: Teutonia LXV :Geschwindigkeit
26-12-2017 18:27
Quote
Snipe
In dat opzicht is het jammer dat ik net een SL 320 heb aangeschaft. Blijkbaar. (Maar zo voelt het niet per se.)
Ook die mogen ze neerzetten. Maar als ik echt de keus zou hebben de 500.
Quote
Aras
V8 in een cabrio lijkt mij wel wat.
CLK430, nog steeds niet door Bofkont opgehaald?

Geloof me, heb zeer stevig zitten twijfelen, bijzonder mooi exemplaar!
Maar dan ga ik toch liever voor zijn opvolger de A209.
Kijk, dat is nog eens een fijn samengestelde Audi A6...grinning smiley

Anonieme bezoeker
Re: Teutonia LXV :Geschwindigkeit
27-12-2017 12:25
Mooie auto funf! Ik zou 'm zo kunnen kopen, als het geen diesel was grinning smiley
Quote
Bofkont
Bijzonder fraaie Audi!

Als het een quattro was, en benzine...eye rolling smiley
Quote
Snipe
Quote
FH218374
Een acht-cilinder is het fijnste motorconcept. Ik heb zelf 2 acht-cilnder auto's en 2 V8 Caterpillar diesels in mijn boot. Heerlijk!

Zelf vind ik een V8 ook heel leuk, maar dan wel in een F40 of 458 Speciale. En daarnaast nog in een Mustang en wat andere domme Amerikanen. Een lekkere zes-in-lijn daarentegen...

Maar het is een kwestie van smaak natuurlijk. Ik snap dat andere mensen ervan smullen, alleen voel ik het niet zo. Je kunt nou eenmaal niet op alle knappe meisjes verliefd worden.
De meest smeuige aandrijflijn die ik ooit heb mogen ervaren is die van een LS600H. Zo'n luie V8 ondersteund door "instant-koppel" elektromotoren maken echt een geniale combinatie. Nog best zuinig ook. Reed er zuiniger mee dan mijn huidige Foutlander PHEV.
Anonieme bezoeker
Re: Teutonia LXV :Geschwindigkeit
27-12-2017 13:19
Een A6 moet naar mijn mening een Avant zijn en uiteraard 3.0 liter tdi Quattro.
Quote
Idefiqs
Quote
Bofkont
Bijzonder fraaie Audi!

Als het een quattro was, en benzine...eye rolling smiley

Het kan natuurlijk altijd beter drinking smiley
RS6 bijvoorbeeld.
Het is een tweedehandsje. Dan moet je het doen met wat de eerste eigenaar heeft aangevinkt. In dit geval is er kennelijk op aandrijving en motorisering bezuinigd...winking smiley
Goh, een SL 320. Gaaf!

Enjoy!
Ook wel benieuwd naar de SL van Snipe thumbs up
Bijzonder fijne wagen!
Quote
Bofkont
Ook wel benieuwd naar de SL van Snipe thumbs up
Bijzonder fijne wagen!

Eens. Zo jammer dat ik er niet in pas. Anders had ik er zeker eentje willen hebben. En een 320 is dan een heerlijke motor.
Hij stond laatst bij een zekere leverancier in Heerhugowaard te koop. Ik heb nog even geen tijd gehad om 'm op te halen, dus ik ben met jullie benieuwd.
Aha, dan is het een mooie!thumbs up
Dan is het zeker weten een mooie, heb hem gezien op de foto's thumbs up
Re: Teutonia LXV :Geschwindigkeit
27-12-2017 15:22
De Snipe-mobiel is een van de zuiverste SL'en die ik ooit had.
Quote
funf
Het is een tweedehandsje. Dan moet je het doen met wat de eerste eigenaar heeft aangevinkt. In dit geval is er kennelijk op aandrijving en motorisering bezuinigd...winking smiley

Nou inderdaad zeg, nog een wonder dat iemand het daar bijna 3 jaar mee heeft volgehouden .... drinking smiley
Quote
Snipe
Hij stond laatst bij een zekere leverancier in Heerhugowaard te koop. Ik heb nog even geen tijd gehad om 'm op te halen, dus ik ben met jullie benieuwd.

Ongezien gekocht?
Best bijzonder (in mijn beleving), een auto kopen maar geen tijd hebben om hem op te halen.
Quote
Breinstein
Quote
Snipe
Hij stond laatst bij een zekere leverancier in Heerhugowaard te koop. Ik heb nog even geen tijd gehad om 'm op te halen, dus ik ben met jullie benieuwd.

Ongezien gekocht?
Best bijzonder (in mijn beleving), een auto kopen maar geen tijd hebben om hem op te halen.
Dat is vrij normaal bij 500e.nl. De mijne is via de mail gekocht.
Ja, ik weet niet of 'geen tijd' de goede uitdrukking is. Maar ik was veel weg en Marco had ook van die rare dingen. Wilde kerst met z'n familie vieren en zo.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.