Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Gepost door Icebrain 
Joël D.
Kan met een GT R ook:

Daar word je blijkbaar heel erg hyper van. Daar heb ik geen last van, al is het een machtig gevoel soeverein door de sneeuw te ploegen met zo'n oude olieboot. thumbs up
Re: Teutonia LXV :Geschwindigkeit
18-12-2017 16:41
Winterbanden. Toen ik mijn rijbewijs haalde in 1986 was dat helemaal geen issue. Als het sneeuwde dan paste je je tempo aan. Voorwielaandrijvers onder de 1.000 kilo kwamen gemakkelijker door de prut dan achterwielaandrijvers van 1.400 kilo. Zwaardere auto's heetten Rolls Royce of S Klasse.

Nu wisselt iedereen bij de eerste sneeuwvlok zijn zomerset van 1.200 voor een winterset van 1.200. Iets in mij zegt dat er hier een fantastische marketingmachine werkt.

Ik houd het op zomerbanden. Weer of geen weer. Dat doe ik al dertig jaar en ik zal het nooit anders doen.
@500 E:
Houd je dan wel rekening met de auto die je pakt of kan dat alles zijn?
Anonieme bezoeker
18-12-2017 16:50
500 E
Ik houd het op zomerbanden. Weer of geen weer. Dat doe ik al dertig jaar en ik zal het nooit anders doen.

Dat zei je ook ooit over het (niet) dragen van je autogordel ( "doe ik nooit en ik zal het nooit anders doen" ).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-12-2017 16:50 door Phaeton V8.
Phaeton V8
500 E

Dat zei je ook ooit over het (niet) dragen van je autogordel ( "doe ik nooit en ik zal het nooit anders doen" ).

Draagt hij die dan tegenwoordig wel?
500 E
Nu wisselt iedereen bij de eerste sneeuwvlok zijn zomerset van 1.200 voor een winterset van 1.200. Iets in mij zegt dat er hier een fantastische marketingmachine werkt.

Ach, dat speelt natuurlijk mee. Ik begon ooit (in 1999) met winterwielen op een zwarte stalen velg. Later kwamen daar wieldeksels bij. Bij mijn E38 was de winterset al lichtmetaal. En ja, zo ga je elke keer een stap verder.
Van het weekend maar een setje gepolijste 8-loch gekocht met zomerbanden. Staat nu op 4-seizoensbanden met een V-max van 210km/h. Daar kwam ik net voor mijn zomer vakantie achter. moody smiley Nu kan ik van de zomer eens kijken of 250 nog mogelijk is.
funf
Phaeton V8
500 E

Droeg ik eerder ook nooit. Maar toen hadden auto’s nog niet van die irritante lampjes die bleven knipperen of klingeltjes die bleven klingelen. In de W124 ging het gordellampje na enkele seconden uit, in de Volvo 850 kon je een stekker lostrekken onder de stoel en in de E46 ook zoiets. Maar tegenwoordig regeert de NCAP en is het niet meer uit te schakelen. Dan dus maar het gordeltje om, en ach dat is ook wel zo safe.
Voel je dat nu, een gordel? Of is het gewoon wennen?

Het is bij mij gewoon automatisme. Ik heb als kind mijn buurvrouw door de voorruit van een Taunus zien vliegen en na 2 jaar nog glas uit d'r koppie zien pulken. Ik heb altijd een gordel omgehad.
RoadJunk
Joël D.
Kan met een GT R ook:

Daar word je blijkbaar heel erg hyper van. Daar heb ik geen last van, al is het een machtig gevoel soeverein door de sneeuw te ploegen met zo'n oude olieboot. thumbs up

Ben ik de enige die een rijdende computer (Nissan) dacht te gaan zien ? spinning smiley sticking its tongue out
Dan had ik wel GT-R geschreven. winking smiley
Aras
Van het weekend maar een setje gepolijste 8-loch gekocht met zomerbanden. Staat nu op 4-seizoensbanden met een V-max van 210km/h. Daar kwam ik net voor mijn zomer vakantie achter. moody smiley Nu kan ik van de zomer eens kijken of 250 nog mogelijk is.
Deze Helmut nog lachend. Maar wel even een oei momentje als je daar dan in de zomer achter komt en waarschijnlijk de V max al lang een keer hebt overschredengrinning smiley
Overigens vind ik 4 seizoenen banden echt een compromis. In beide omstandigheden eigenlijk prut. Dan liever een goede set zomerbanden. Overigens is een setje winterbanden (die ik er vorige week nog helemaal niet onder had) onder Helmut geen sinecure. Ik reed echt op eieren.

Aras
Voel je dat nu, een gordel? Of is het gewoon wennen?

Het is bij mij gewoon automatisme. Ik heb als kind mijn buurvrouw door de voorruit van een Taunus zien vliegen en na 2 jaar nog glas uit d'r koppie zien pulken. Ik heb altijd een gordel omgehad.
Hier hetzelfde. Eigenlijk gewoonte om hem om te doen en heb er eigenlijk ook geen last.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-12-2017 20:44 door michel1975.
Goede Michelins gooi er ook niet zomaar af. Ze rijden prima, goed profiel en trillingsvrij. Ik ben in Duitsland even boven de 200 geweest en dat was prima.

Komende tijd eerst maar 2 sets afrijden. Ik moet wel zeggen gat het bij mij meestal met een paar maanden weer gaat kriebelen, maar kom nu niets tegen waar de dikke voor weg mag. Of het is te duur, het blijft toch het boodschappenautootje van Jo. Daar ga ik geen 20k op stuk slaan.

Nu wij wat meer kilometers rijden is dat G3 wel een schot in de roos. Het genot van een S, maar lage brandstofkosten. Die 65 euro MRB extra is snel terug verdiend.
Winterbanden van de S212 hebben ook een H-codering. Kwamen we ook pas later achter. Setje 18 inch 5 spaaks smalset gekocht tweedehands met goede banden. Nou is 210 hard zat voor de winter, maar volgend setje even wat beter opletten.
@FH, gefeliciteerd met de CLS, wens je er veel plezier van en wacht de foto's af.
En winterbanden, heb ze er dit jaar niet onder gemonteerd enja met de sneeuw en ijs reed ik dus op zomerbanden. Kwestie van rijstijl aanpassen reed nog gewoon de resterende auto's voorbij zonder blikken of blozen. Zal wel een hoop angst geweest zijn van de rest of die hebben van hun leven nog nooit sneeuw gezien /in gereden
Icebrain
@FH, gefeliciteerd met de CLS, wens je er veel plezier van en wacht de foto's af.
En winterbanden, heb ze er dit jaar niet onder gemonteerd enja met de sneeuw en ijs reed ik dus op zomerbanden. Kwestie van rijstijl aanpassen reed nog gewoon de resterende auto's voorbij zonder blikken of blozen. Zal wel een hoop angst geweest zijn van de rest of die hebben van hun leven nog nooit sneeuw gezien /in gereden
Nou afgelopen week met Helmut was echt glibberen en nu ben ik echt wel wat gewend.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-12-2017 22:04 door michel1975.
edit: waardeloze site. Plaats een bericht en ik druk op refresh en weg is het bericht. Pagina gesloten en nog een keer posten. En daar was het bericht weer..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-12-2017 22:08 door michel1975.
19-12-2017 22:18
Flieger
@500 E:
Houd je dan wel rekening met de auto die je pakt of kan dat alles zijn?

Als het heel erg is pak ik de handgeschakelde diesel, of - zoals vorige week - de Corsa GSI van mijn dochter:-)
19-12-2017 22:19
funf
Phaeton V8
500 E

Meestal wel, sinds mijn eerste Porsche 911. Toen dacht ik: nu wordt het serieus. Maar van 1986 tot 2005 nooit.
500 E
of - zoals vorige week - de Corsa GSI van mijn dochter:-)

Heb je daar foto's van? En van die GSI ook? spinning smiley sticking its tongue out
Opel is hier verboden spinning smiley sticking its tongue out
En die 200 CDI staat te koop op de Hof-site.
En van zijn dochter blijf je af!angry smily
funf

big smile smiley
Net 200 km gereden in een 2013 X3 30d. Wat blijft dat toch een heerlijk blok. Een prima keuze voor de veelrijder met budget.
Er gaat inderdaad niets boven een fijne 6 cilinder diesel voor de veelrijder. Huidige C klasse doet het prima, uitermate kwiek blokje in combinatie met de elektromotor, maar haalt het, qua souplesse en macht, niet bij een 350d of een 30d.
Maar milieubewust dat je bent...grinning smiley
Het wordt langzamerhand wel tijd voor een 2e Teutonia-topic, één voor de milieu-freaks met hybride- en downsizeblokken en één voor de milieu-barbaren met hun ouderwetse brandstofslurpers winking smileygrinning smiley
20-12-2017 15:52
Ik zeg: Sneutoniathumbs up
20-12-2017 15:54
funf

Ik bedoel maar:-)
20-12-2017 15:55
Flieger
500 E
of - zoals vorige week - de Corsa GSI van mijn dochter:-)

Heb je daar foto's van? En van die GSI ook? spinning smiley sticking its tongue out

GSI heb ik geen foto's van. Het is een zwarte GSI van 1997 met airco van eerste eigenaar en 40.000 km d'r op. Hele leuke auto. Knetternieuw.
200 cdi
Ik zeg: Sneutoniathumbs up

haha, keurig. Ik vind het prima. Meld ik me over 3 jaar wel weer hier.
20-12-2017 16:05
Niks daarvan. Tot die tijd praat jij vrolijk mee hier.
Wa al bang dat ik vanwege de foutlander verbannen zou wordengrinning smiley
Nou vooruit dan maar. smiling smiley

Overigens kreeg ik vandaag mijn hoogste boete ooit binnen... Heb mij naar vergist bij een stukje 60 km.

Nog niet genoeg gedownsized schijnbaar.
Snipe
Ik weet niet of ik mee kan praten in dit topic, qua Geschwindigkeit: ik rijd sinds een tijdje met een Mercedes 200 automaat, een gezellige W123 uit 1983. Daar is van alles over te vertellen, maar op het gebied van Geschwindigkeit niet echt.

Ik kan weer meepraten waar het Geschwindigkeit betreft, want ik heb onlangs een Peugeot 405 Mi-16 aangeschaft. 'Maar moet je het dan niet over vitesse hebben?' Op zich wel, maar de 405 heeft de eerste 23 jaar van zijn leven in Duitsland rondgereden. De Umweltsticker zit er nog op.
Anonieme bezoeker
21-12-2017 15:31
Mooie auto, Snipe. Bij Youngtimer LaHaye gekocht? [www.youngtimerlahaye.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-12-2017 15:31 door Phaeton V8.
Nee, particulier, van iemand die ik ken. Die bij LaHaye is ook mooi, ik heb 'm weleens gezien. Maar donkergroen, met donker leer, en bovenal met vierwielaandrijving. De mijne is rood, met velours bekleding, en zonder vierwielaandrijving. Dat laatste is belangrijk omdat vierwielaandrijving op extra gewicht en extra storingen na eigenlijk niets toevoegt bij een 405. Zoveel vermogen heeft 'ie nou ook weer niet.
michel1975
Icebrain
Nou afgelopen week met Helmut was echt glibberen en nu ben ik echt wel wat gewend.

Ik heb wel een beetje ervaring met sneeuw, nou het verschil tussen (echte) winterbanden en zomerbanden is zo groot, dag en nacht. En ookal kan je gewoon nog best doorrijden, op de grens ben je met zomerbanden de boel subiet kwijt. Met winterbanden heb je dan nog wel controle.

Wat niet wil zeggen dat met een dag per jaar glibberen een setje winterbanden wat overkill lijkt. Kan je beter gewoon de auto laten staan die dag en that's it.
Dat is 'm inderdaad, Joël!
Snipe
Nee, particulier, van iemand die ik ken. Die bij LaHaye is ook mooi, ik heb 'm weleens gezien. Maar donkergroen, met donker leer, en bovenal met vierwielaandrijving. De mijne is rood, met velours bekleding, en zonder vierwielaandrijving. Dat laatste is belangrijk omdat vierwielaandrijving op extra gewicht en extra storingen na eigenlijk niets toevoegt bij een 405. Zoveel vermogen heeft 'ie nou ook weer niet.

Erg cool. Nog een snelle Leeuw met een 2.0 16V in de garage. Ok, 1.9 16V. Kniesoor.

Ga je erover schrijven? En zo ja, waar?
Dionysus
Nog een snelle Leeuw met een 2.0 16V in de garage. Ok, 1.9 16V. Kniesoor.

1998 cc mogen we toch echt wel afronden naar 2.0 winking smiley

Was destijds een baas, zo’n MI16. Vooral toen ie uitkwam ergens in 1987, toen was het de topper van Peugeot omdat de 505 al flink op leeftijd was en de 605 er nog niet was. De 405 Mi16 werd wel eens vergeleken met de 190E 2.3 16.
BENZine
Dionysus

Was destijds een baas, zo’n MI16. Vooral toen ie uitkwam ergens in 1987, toen was het de topper van Peugeot omdat de 505 al flink op leeftijd was en de 605 er nog niet was. De 405 Mi16 werd wel eens vergeleken met de 190E 2.3 16.

De 405 MI16 had het blok van de 205 GTI 1.9, alleen voorzien van een 16V kop. 1.908 cc.
Omdat we het er toch over hadden hierboven, hier een wederom mooi geschreven artikel door BvP thumbs up

Die vermaledijde vierpitter

Alles went, ook downsizing. Viercilinders die driecilinders worden, er valt prima mee te leven. Driepittertjes met turbo klinken lekker ruig, ze gaan vaak als de brandweer, akoestisch heb je er op snelwegen geen hinder van. Vijf- en zescilinders die in grotere auto's viercilinders worden, in mid-size suvs of zakenauto's uit het D- en E-segment, dat is erg – althans de benzineversies, bij de diesels heb ik er door de gruizige rondborstigheid van hun soundtrack minder last van.

Preciezer uitgedrukt: ze zijn rationeel bekeken juist géén ramp, die kleinere blokken, en dat is juist het erge. Ze halen het bloed onder je nagels vandaan met hun irritante voorbeeldigheid. Ze zijn het nèt niet, terwijl je qua prestaties met een beetje turbo niks te kort komt.

Ik heb mijn testrepertoire eens nageplozen op de volumineuzere modellen met turbo-viercilinders. En inderdaad: objectief bezien geen klachten. Audi Q5, 252 pk, achttraps automaat; voortreffelijk, stil, foutloze auto. Volvo XC60, 250 pk; dito. Mercedes E200 Kombi; topklasse. Range Rover Evoque cabrio, 240 pk; gretig als een diesel, feest om te rijden qua prestatiecurve. Dat deden ongeblazen drieliters niet beter. De Renault Espace, toen nog 200 pk van een 1.6 - hij hield zich koest, het was te doen. In 99% van de gevallen is het motorgeluid bovendien zo subliem geïsoleerd dat je bij constante snelheden het verschil nauwelijks hoort. Waar zeuren we over?

Nou, geef eens gas. De piekfijn afgeregelde eco-artillerie seint voorwaarts mars. De zeven-, acht- of negenbak schakelt afhankelijk van de rij-instelling en het geweld van de rechtervoet een tot vier trapjes terug en het versnellen neemt een aanvang. Wat er dan gebeurt laat zich vangen in het beeld van een klein hondje dat agressief gromt naar een grote lobbes. De grote hond, de kwaadste niet, denkt: goed, als het je ego streelt, wil ik het best voor je op een lopen zetten. Het hondje is de motor, de lobbes de koets; twee onverenigbare karakters onder één dak. De overlast is minimaal en van korte duur, maar ineens hoor je dat die trotse dikke auto van je, die indrukwekkende Sint-Bernard, bij elke inhaalslag dat kleine keffertje over zich heen laat lopen; een gênante ervaring.

Geschokt laat je zodra het kan het gas los. Het kleintje zingt een toontje lager, de bak schakelt in een zielloos elektronisch decrescendo terug naar de hoogste versnelling en de rust keert weer. Niet helemaal. Een lichte, vlakke brom laat weten dat het zwaar gepimpte turboblok door de bak onder de duim wordt gehouden voor, theoretisch, tien gram minder CO2 en een zogenaamd lager gebruik dat vrijwel altijd ongeveer op het niveau ligt van de met pensioen gestuurde vijf- of zescilinder. Dat zijn de penibele afknapmomenten waarop je downsizing haat. Met alle respect: ik zou zo'n auto nooit kopen.

Een driecilinder in een Seat Ibiza of een Citroën C3 is een klein, bij stemverheffing stoer geluid in een bescheiden auto. Binnen- en buitenkant zijn in natuurlijke harmonie. Dat werkt. In een wagen van stand moet het zijn alsof je surft op een romige slagroomgolf. In mijn laatste test-BMW, de 640I GT X-Drive, stroomde die slagroom uit zes onuitputtelijke pitten. Het gleed als een droom. Freude am Fahren, net als vroeger. Genoten van elke seconde, geen auditieve dissonant vernomen; een vorstelijk, zacht gonzend zingen. Zo'n auto wil je.

Maar inderdaad: ik heb geen poot om op te staan. De techniek staat voor niets.
Dionysus
BENZine
Dionysus

De 405 MI16 had het blok van de 205 GTI 1.9, alleen voorzien van een 16V kop. 1.908 cc.

De latere versie vanaf 1992 (die Snipe dus ook heeft) zou toch echt 1998 cc moeten hebben Dionysus, kiek moar noa winking smiley
Dionysus
Erg cool. Nog een snelle Leeuw met een 2.0 16V in de garage. Ok, 1.9 16V. Kniesoor.

Ga je erover schrijven? En zo ja, waar?

Iedereen heeft gelijk, want de 405 Mi-16 had eerst een 1.9, maar de Phase 2 (die heb ik) heeft een 2.0. De 1.9 had een lichtmetalen blok, dat fantastisch was maar ook instortte nadat er een katalysator op geschroefd moest worden. De 2.0 was niet meer volledig van lichtmetaal, dus het blok is zwaarder, ik dacht dat het ongeveer 20 kilo scheelde. Maar met katalysator liep hij lekkerder dan de 1.9. 'De Mi-16 heeft zijn branie terug,' schreef Autovisie destijds.

Waar ik erover ga schrijven weet ik nog niet, maar het zal ongetwijfeld gebeuren. Kwestie van tijd.
22-12-2017 16:21
Waar láát je ze allemaal?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.