Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Gepost door Icebrain 
500 E
michel1975
Singer911
Dank je Bofkont en afentoe.

@afentoe: Hij heeft meer (gecombineerd) vermogen en meer koppel dan een 320d en is dus ook sneller. Als je in de eco stand rijdt dan rij je relatief gemakkelijk 5,1 l / 100 km.

Verder is het een zeer fijne auto. Voor de kenners, de basis is een Centennial High M sport met een waslijst aan opties, waarvan de HUD de fijnste optie is.
Ik weet inderdaad uit een ver verleden dat de e46 320d ook zo'n zuinigheidskanon was. Op de een of andere manier heeft BMW dat wel goed onder controle waar Mercedes eigenlijk de naam heeft (diesel).

Icebrain
Mijn werkgever heeft zijn PHEV juist weggedaan en een geïmporteerde W212 ervoor in de plaats genomen. Schijnt dat die nog goedkoper is in de lease dan de PHEV big smile smiley
Daar ga ik niet mee wegkomen. Waar iedereen vaak misrekent is dat je als zelfstandige naast de bijtelling ook gewoon de leaseprijs zelf af moet tikken. Dat is als je in loondienst bent wel ff anders. Dan heb je alleen die bijtelling. En ik ben bang dat een w212 toch echt niet goedkoper gaat worden. Maar ik snap het wel. Een w212 of PHEV..........grinning smiley

Valt wel mee hoor, Michel. Ik rij nu met de E 200 CDI gemiddeld 1 op 17 en dan rij ik er normaal mee, op en neer naar mijn werk (30 heen, 30 terug) en in het dorp wat dingetjes. Met een S 320 CDI reed ik al eens 1 op 15,5 op en neer naar Zuid Frankrijk. Met een W204 C 220 CDI met zesbak is ook prima 1 op 18 te halen, zonder rauw ei onder je pedaal.
Dat van Mercedes wist ik maar eigenlijk hoor je er nooit iets over bij BMW terwijl zij het net als Mercedes eigenlijk prima voor elkaar hebben.
Bofkont
Mijn hemeltje over geschwindigkeit gesproken.
Waar we het laatst over een M550D een discussie hadden, is deze M140i toch wel de overtreffende trap en duidelijk baasgrinning smiley
100-200 in 10 seconden en niet veel later op 258 in de begrenzer.

Zonder twijfel het lekkerst sturende BMW-tje wat er momenteel te koop is. En een klassieker van de toekomst, want de volgende 1-Serie krijgt FWD crying smilie
BENZine
funf
Bimmert
De fijnste optie in mijn F31 320i vind ik vooralsnog het panoramadak. thumbs up

Dat snap ik. Zelfs in deze dagen heb je er lol van, al is het maar omdat je veel licht binnen krijgt. Is ook mijn favoriete optie.thumbs up

Ondanks dat het best een kwetsbare optie is (geregeld moet er iets gesmeerd of afgesteld worden vanwege een rammeltje, piepje of kraakje) zou ik die optie voor geen goud willen missen. Om het met een cliché-uitspraakje aan te duiden: "Je krijgt er zoveel voor terug" grinning smiley

Ik had me er eerlijk gezegd flink op verkeken. Ik had het waarschijnlijk zelf niet besteld omdat ik niet besefte hoe prettig ik het zou vinden, maar ik kon een deal maken met een voorraadauto waar deze optie in zat. Onverwacht cadeautje dus. Net als de stoelverwarming die zowel 's morgens bij kou of 's avonds na een lange werkdag veel comfort geeft.
Het roept alleen de vraag op of er nog meer opties zijn die ik eigenlijk had willen hebben maar misgelopen ben, maar dat is natuurlijk een luxeprobleem. Voor de volgende keer over een jaar of 4.
Icebrain
afentoe
Singer911
@afentoe: ... Als je in de eco stand rijdt dan rij je relatief gemakkelijk 5,1 l / 100 km.

Dat zijn heel behoorlijke cijfers voor zo'n ding. De 320d was niet geheel toevallig als voorbeeld gekozen, omdat ik weet dat ik daarmee op de snelweg bij 120 / 130 volgens het dashboard net onder respectievelijk boven de 1 op 20 zit in de comfortmodus. Natuurlijk wordt dit in de stad ook bij normaal optrekken wel wat meer winking smiley

Verbruik is altijd leuk om te weten maar doe je er ook wat mee?

Nee, want elke keer als ik in een Teutoon rijd (over de Toyo van mijn ouders zal ik het hier even niet hebben) is het mijn auto en mijn brandstofrekening niet. Zoals sommigen hier zullen weten heb ik het privilege om betaald te krijgen voor het rondrijden van anderen in hun eigen auto's. Ik kijk bij een voor mij nieuw model uit interesse altijd even hoeveel hij op de snelweg verbruikt, het zijn veelal recente BMW's en Volvo's op diesel en hybride.
Uitzondering was in oktober een pre-facelift E39 (5-serie van 1997), een 528i. Klonk wel het lekkerste van allemaal winking smiley

Om het met een cliché-uitspraakje aan te duiden: "Je krijgt er zoveel voor terug"

Dat ken ik vooral van mensen met (lastige) kinderen. grinning smiley
Bofkont
Mijn hemeltje over geschwindigkeit gesproken.
Waar we het laatst over een M550D een discussie hadden, is deze M140i toch wel de overtreffende trap en duidelijk baasgrinning smiley
100-200 in 10 seconden en niet veel later op 258 in de begrenzer.

Mooi verslag ook.
[driveaholic.nl]

Wel weer verdacht veel sneller (2 seconden 100-200) dan andere acceleratie-videos:
Maar goed, die discussie geloof ik verder wel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-12-2017 12:58 door Eenvrijeusernaamiserbijnaniet.
Het is een compleet nieuwe auto deze M140i, niet gechipt of wat dan ook volgens de eigenaar.
Bijzonder rap kunnen we wel stellen.

Idd Benzine, dit gaat echt een klassieker worden, maar kwa uiterlijk doet het me niets, maar kwa motor zeer indrukwekkend.
Bij sommige auto's is het uiterlijk van ondergeschikt belang. Een 2002 Touring was ook lelijk, maar wat een fijn karretje was dat destijds. En hoe waardevol zijn ze nu?
Bofkont
Het is een compleet nieuwe auto deze M140i, niet gechipt of wat dan ook volgens de eigenaar.

Idd Benzine, dit gaat echt een klassieker worden, maar kwa uiterlijk doet het me niets, maar kwa motor zeer indrukwekkend.
Wederom BMW Nederland weer eens vergeleken met BMW Duitsland. In Duitsland dezelfde auto geconfigureerd €56.440,- en in Nederland €74.153,- Bijna exact dezelfde uitrusting. Het wordt helemaal leuk als je er 1 neemt die een half jaar oud is en meer dan 6.000km heeft gereden. Dat scheelt je even los van aanschafwaarde van een jonge gebruikte (dus dat gaat er nog eens af) €10.000,-

Overigens zijn de verschillen bij de nog duurdere M versies helemaal om te huilen. En dat heeft niet alleen met BPM en BTW te maken maar BMW Nederland heeft een heel gezonde winstmarge.
Je bent een behoorlijke dief van je portemonnee (of zéér begaan met de NL schatkist) als je een dergelijke auto nieuw in NL aanschaft. Absurde regelgeving in dit land, waar je dus wel jarenlang flink gesubsidieerd werd om in een benzine-slurpende Foutlander, XC90 T8 etc. rond te rijden. Raar zootje daar in Den Haag thumbs downthumbs down
Moet je eens in het VK kijken en reken daar wat extra BTW, de BPM plus 1k importkosten bij. Je schrikt van het prijsverschil wat nog overblijft.
BENZine
Bij sommige auto's is het uiterlijk van ondergeschikt belang. Een 2002 Touring was ook lelijk, maar wat een fijn karretje was dat destijds. En hoe waardevol zijn ze nu?

Goed punt thumbs up
Bofkont

Eigenaar reporting smiling smiley. Klopt inderdaad, hij is niet gechipt. Overigens draaien M140i's op de rollerbank meestal rond de 360 - 370 pk dus het is niet verrassend dat de auto snel accelereert. Komend jaar ook maar eens een keer op de bank zetten.
Zat al op je komst hier te wachten Sitechris, welkom hier thumbs up
Bijzonder lekkere wagen heb je met die M140i, prachtig verslag ook.
sitechris
Bofkont

Eigenaar reporting smiling smiley. Klopt inderdaad, hij is niet gechipt. Overigens draaien M140i's op de rollerbank meestal rond de 360 - 370 pk dus het is niet verrassend dat de auto snel accelereert. Komend jaar ook maar eens een keer op de bank zetten.

Wat een geweldige autogeschiedenis en topreviews ! ! En die 140i is natuurlijk ook weer super, veel plezier ermee .
Opvallen, een verstokte 5 serie rijden in het dorp hier heeft een nieuwe auto. De nieuwe XC60.
Ik stond er niet van te kijken dat er een nieuwe kwam (immers, de drie jaar waren weer voorbij), maar dat het een Volvo zou zijn? Verrassend.
Icebrain

Overigens is een F30 330e een mooie 3, hoewel de kofferbakruimte om te huilen is. Dan heb ik liever de F31 316iT die ik overall genomen een hele fijne auto vond

Koffer is inderdaad niet ruim bemeten, maar we hebben drie auto's waaronder een V60 D2 (de enige niet teutoon).
BENZine
Je bent een behoorlijke dief van je portemonnee (of zéér begaan met de NL schatkist) als je een dergelijke auto nieuw in NL aanschaft. Absurde regelgeving in dit land, waar je dus wel jarenlang flink gesubsidieerd werd om in een benzine-slurpende Foutlander, XC90 T8 etc. rond te rijden. Raar zootje daar in Den Haag thumbs downthumbs down
Het is geen subsidie hooguit wat minder belastingdruk.

sitechris
Bofkont

Nou een vrijeusernameiserbijnaniet komen maar in.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-12-2017 21:53 door michel1975.
michel1975
BENZine

Komt op hetzelfde neer.
BENZine
michel1975
BENZine

Komt op hetzelfde neer.
Nopegrinning smiley
Jouw SL krijgt toch ook geen subsidie? Hooguit korting op de hsbwinking smiley
Anonieme bezoeker
Re: Teutonia LXV :Geschwindigkeit
08-12-2017 23:40
BENZine
Je bent een behoorlijke dief van je portemonnee (of zéér begaan met de NL schatkist) ... Raar zootje daar in Den Haag thumbs downthumbs down

Tja, ik ben niet voor niets reeds vele jaren uit NL vertrokken, mocht je willen verhuizen naar DE, ES, UK of de VS, dan weet ik nog wel een uitermate betrouwbare partij voor je drinking smiley
Mijn broer zijn F30 330D doet zonder zijn best te doen gewoon 1 op 15, toch absurd met die specs.
En met de automaat in de eco en rustig rijden zelfs tegen de 1 op 18.
Heb onlangs zelf een stukje gereden in deze wagen, echt onwerkelijk wat een souplesse en voorwaartse drang zoiets heeft.
Het gaat allemaal zo makkelijk, 99% van het overige verkeer lijkt gewoon stil te staan grinning smiley
Mijn neef heeft een 120D aut., en daarvan denk je al in een 'raceauto' zitten, ongelooflijk wat een voorwaardse drang die auto heeft!
Ja bijzonder fijn die krachtige diesels thumbs up
De 1 serie is nog wat sportiever ook.
Bofkont

Met name de eerste generatie vind ik heerlijk sturen. Kom maar door, dan hoeft er voor mij echt geen hele dikke motor in te liggen smiling smiley
130i zoals die van Schaduw cool smileythumbs up
Bofkont
Mijn broer zijn F30 330D doet zonder zijn best te doen gewoon 1 op 15, toch absurd met die specs.

Dat doet een 15 jaar oude W211 E320 CDI ook.
Netjes toch Joel thumbs up
Maar ook met een vrij pittige rijstijl ??
Dat kan dus wel met die F30 330D.
afentoe
Bofkont

Met name de eerste generatie vind ik heerlijk sturen. Kom maar door, dan hoeft er voor mij echt geen hele dikke motor in te liggen smiling smiley

Eensch, met de 1-serie is bij mij het gedonder begonnen...........smiling bouncing smiley.
Ik had namelijk voor 2 weken spanje een auto gehuurd, bleek het een 118D High Exe te zijn met 1200 km daar wil je niet meer uitstappen wat een heerlijk sturende auto met dito blok daarmee de basis leggende voor mijn 1e BMW een E34 520i H, een E39 528iA T en de huidige E34 520iA.
Die zijn natuurlijk niet zo sportief als de 1 en 3-serie maar wel met de heerlijke Reihe 6
En ben uberhaupt niet van er moet een heule dikke motor in het vooronder liggen. Als ik al zie dat hedentendage het toch nooit genoeg is vraag ik mij af of men de BMW koopt voor zichzelf of voor de buurman en relaties.
Het Freude am fahren is dan ook imo een cliche aan het worden zoals BMW het ooit misschien bedoelde,of sla ik de plank helemaal mis.......?
Anonieme bezoeker
10-12-2017 18:47
Ja, net als Vorsprung durch Technik, ook een cliche geworden Icebrain. Of "Auch ein Mercedes kann Fahrfreude bringen", is ook een cliche geworden.
Weer lekker bochtjes draaien met de Bimmer deze dagen big smile smiley
Ik rij nog even mijn 500 privekilometers vol. Liever schade aan een Golf, als aan een W140.
Maar met de Golf is het lang niet zo leuk in de sneeuw dan met de Benz big smile smiley
Ik zie het al voor me. Lekker driften in de sneeuw met een W140. grinning smiley
Je kunt het tegenwoordig ook niet zo gek bedenken of iemand heeft het wel gedaan, gefilmd en op you tube gepleurd. cool smiley
Aras
Ik rij nog even mijn 500 privekilometers vol. Liever schade aan een Golf, als aan een W140.

500 km in december privé en de rest van het jaar 0 mag ook niet volgens mij.
Met een fluwelen voet gereden vanmorgen met Helmut. Was aardig glad.
Hier gaat het ook weer flink te keer met de sneeuwval. Gelukkig doet de nieuwe aanwinst het goed. Geen volledige Teutoon, maar met de vijf cilinder diesel van BMW in het vooronder toch een vermelding waard. Het is een 2001 Discovery TD5, uiteraard grijs kenteken. Volgend jaar oktober staat de Noord Kaap op de planning. Zin in.
Anonieme bezoeker
11-12-2017 13:21
Mooie plannen jeust1! Ik moet ook nog steeds naar de Noordkaap, met de auto of motor drinking smiley
11-12-2017 13:48
Bofkont
Netjes toch Joel thumbs up
Maar ook met een vrij pittige rijstijl ??
Dat kan dus wel met die F30 330D.

Ja hoor, ik haalde gemiddeld 1 op 15 met een W210 E 320 CDI en ik ben een forse koppelrijder.
Mooie term "Forse koppelrijder" smiling smiley

Mooie plannen jeust1! Ik moet ook nog steeds naar de Noordkaap, met de auto of motor
Met de motor... Zo'n diehard ben ik niet ;-). De Discovery is aangeschaft met dit soort reizen in gedachten. Een andere die hoog op het lijstje staat is Ijsland, met eigen auto dus. Lijkt me waanzinnig. Ook vrij prijzig helaas.

De E39 van mijn pa heeft het ook begeven. Ofja, hij had te veel mankementen om reparaties nog te verantwoorden. Met 335.000 km krijgt hij waarschijnlijk in een ander land een nieuw leven. thumbs up Was echt een top auto.
Anonieme bezoeker
11-12-2017 16:47
jeust1
Een andere die hoog op het lijstje staat is Ijsland, met eigen auto dus. Lijkt me waanzinnig. Ook vrij prijzig helaas.

Ook leuk, een rondje IJsland heb ik ook gedaan maar dan met een huurauto (RAV4). Was weliswaar voor een groot deel de Ringweg, maar ook tussendoor veel stukken onverhard (rots en gravelwegen), o.a. in de noord-west fjorden. Ik was toch wel blij dat het niet mijn eigen auto was die ik zo hoorde lijden. Maar een Discovery is natuurlijk een ander verhaal, die is daarvoor gemaakt.
Joël D.
Aras

500 km in december privé en de rest van het jaar 0 mag ook niet volgens mij.
Sta nu op 420 ongeveer. Beetje supermarkt ritjes en andere hele korte stukjes. Dan krijg ik 16 liter koelvloeistof niet warm.

Ik zie niet in waarom het niet mag, 500 per jaar is toch 500 per jaar? Je mag alleen niet starten met een administratie in december. Dat is over een heel jaar.
BENZine
Is toch heerlijk onthaasten met zo’n 200 W123? En nog altijd meer Geschwindigkeit dan met een 200d. Heb je foto’s van de Benz? Ik ben wel benieuwd!

Eerlijk gezegd valt het onthaasten wel mee, maar op dagen dat ik wél haast heb kan ik altijd nog een gele GTI nemen natuurlijk. De W123's hebben de reputatie ongelooflijk traag te zijn, maar ik denk dat dat vooral door de diesels komt: een 200D had bijvoorbeeld 60 pk. Een gewone 200 daarentegen, een benzine, had er 109. Had, want in de loop van de jaren zijn het er misschien wel wat minder geworden.

De mijne is Liasgrau - lichtgrijs maar geen metallic. Dat brengt helaas wel een zwart interieur met zich mee, ik vind W123's eigenlijk leuker met een interieur in een kleur die wat vrolijker is. Maar goed, ik heb wel gele koplampen die wat kleur aan het geheel toevoegen, want hij is uit Frankrijk geïmporteerd.

Foto's heb ik nog even niet, maar als je enigszins regelmatig op de site van de hofleverancier kijkt heb je ze daar wellicht voorbij zien komen.
Mooie setje schijven, lijkt me wel wat als deze op de markt komen.
[www.bosch.nl]

Nooit meer vuile velgen

Ook fans van velgen zullen dol zijn op de iDisc. De glanzende carbide-coating van de remschijf is een lust voor het oog. Slijtvast en corrosievrij, blijft de iDisc zelfs na jarenlang gebruik mooi en past daardoor perfect in de trend naar open velgen. Maar het beste is dat de 90 procent minder remstof van de iDisc de noodzaak wegneemt om regelmatig de velgen te reinigen met agressieve schoonmaakmiddelen. Het beschermen van het milieu kan ook praktische voordelen hebben.

Vooral dit spreekt me erg aan drinking smiley
Anonieme bezoeker
16-12-2017 23:22
Het vorenstaande inzake het verbruik van downsizing motoren kan ik volledig beamen. Mijn echtgenote rijdt een X3 2.8iA, dus 2.0 liter 4-cilinder. Verbruik met een normale rijstijl 1:9. Ik rijd in een 530iX Touring en rijd 1:10 met een 3.0ltr 6-cilinder. Misschien dat in een laboratorium zo'n 4 cilinder zuiniger is met afgeplakte naden en wieldeksels, maar in de praktijk van alledag zeker niet. Als je het milieu wilt ontzien moet je het probleem bij de wortels aanpakken...er zijn gewoon teveel mensen.
Niet helemaal representatief. Een X3 is denk ik een kleine 20cm hoger dan een 5 serie en daardoor een groter frontaal oppervlak wat meer luchtweerstand geeft.

Maar ben het wel met je eens. Een D5 4cyl XC90 doet qua verbruik niet echt beter dan een 3.0Tdi Q7
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.