Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Gepost door Icebrain 
funf
michel1975
De zoektocht naar een nieuwe auto gaat hier onverminderd voort. Maar het gaat nog van links naar rechts. Ik ben er nog niet uit wat het gaat worden. Maar op een 911 na zijn het voornamelijk moderne auto's die op het lijstje staan. Ik vind de klassiekers nog steeds prachtig maar al die snufjes als actieve cruise control kan ik met de kilometers die ik maak wel erg waarderen. Ze roepen geen bezitsdrang meer op en dat is wel eens anders geweest.

Haha, ik heb tot mijn schande al eens zitten kijken naar een hybride. BMW heeft nu een paar van die 45e-modellen. Elektromotor icm met een zescilinder. Dat zou door de week voor mij prima zijn, dan red ik het met die 40 km per dag makkelijk. En voor de lange ritten heb je dan toch nog een fijne zescilinder. Zo leuk als de M340i wordt het niet meer, maar toch...
Ik zit zelfs met een schuin oog naar volledig elektrisch te kijken. Dus het kan nog erger. Onder aan de streep de 'verstandigste' lees voordeligste optie. Als ik even snel reken dan is elektrisch by far het goedkoopste. Keuze is alleen nogal beperkt. Maar als ik nu zo'n nieuw hok aanschaf dan verwacht ik met mijn kilometers (40.000 per jaar geschat) Dat als ik hem na 2 of 3 jaar inruil de afschrijving te verwaarlozen is. Tussen nieuw en een aantal kilometers zit vrij weinig. Zeker als je er nu 1 koopt met een range van 400 km (echte kilometers) dan verwacht ik dat die bij inruil zo weg is. Probleem alleen nu is het beperkte aanbod.
funf
michel1975
Grootste makke momenteel is het aanbod. Dat zal niet van vandaag op morgen opgelost zijn. Integendeel. Nieuwbouw is mondjesmaat en de stikstof problematiek speelt nog steeds op de achtergrond.

En mede daarom is de druk op de huurmarkt ook enorm. Er zijn gewoon geen woningen. Zelfs ver buiten de randstad (waar ik zelf actief ben) is dat nu goed merkbaar. Koopjes vind je bijna niet meer.
Klopt helemaal. Grootste verschil met 2008 en nu is dat er een beperkt aantal branches getroffen is. Er is geen aanbod waar dat destijds enorm was. De lage rente nu tegen 5% toen. En wellicht de belangrijkste. Destijds had je een alternatief. De huurmarkt. Die is nu zo mogelijk misschien nog meer overspannen dan de koopmarkt. Er is echt een woningtekort. Op beide vlakken. Enige mogelijkheid om de huurmarkt vlot te trekken is straks kantoorgebouwen geschikt te maken voor bewoning. Echter zijn de eisen zo streng dat vaak platgooien en nieuwbouw goedkoper is. En daar is dan weer geen capaciteit voor.
W212
Van Harte!! Beetje leuk kunnen doen nog met betrekking tot de beperkingen?

Gedeeltelijk. We hadden voor om puur voor de wet te trouwen in Nederland en dan direct erna ceremonieel in Portugal.
Dat stukje in Nederland zou heel klein blijven (op maandag ochtend drinking smileygrinning smiley) met alleen het absoluut noodzakelijke zoals getuigen.
En we zouden dan bij het ceremoniele deel groots uitpakken.
Gedurende de planning en in de aanloop naar de huwelijksdag werd het toch wat groter met versiering, een cateraar (je laat je bezoek en getuigen toch niet met lege maag naar huis gaan ten slotte) etc.
Op de ochtend zelf bleek dat Portugal toch de boel weer op slot gooide en een quarantaine plicht bij binnenkomst instelde, dus mijn vrouw (die ochtend nog verloofde..) wilde dan toch perse de trouwjurk aan.
Was ietwat surrealistisch, maar ergens wel passend in de tijd. Leuke foto's met mondkapje op enzo. Beetje fishermans friend momentje - eigenlijk gewoon top. Waren wat lokaal wonende vrienden en bekenden die naar het gemeentehuis kwamen - dus eigenlijk gewoon echt een heel leuke dag. Prima vermaakt. En door de omstandigheden een mooi verhaal voor later.
Het Portugal gebeuren is nu opgeschoven naar oktober.
funf
michel1975
Grootste makke momenteel is het aanbod. Dat zal niet van vandaag op morgen opgelost zijn. Integendeel. Nieuwbouw is mondjesmaat en de stikstof problematiek speelt nog steeds op de achtergrond.

En mede daarom is de druk op de huurmarkt ook enorm. Er zijn gewoon geen woningen. Zelfs ver buiten de randstad (waar ik zelf actief ben) is dat nu goed merkbaar. Koopjes vind je bijna niet meer.

Ik zit op dit moment gelukkig in een betaalbaar nieuwbouw huurappartement. Maar ik zie het somber in voor mezelf om eerlijk te zijn. Ik verwacht eigenlijk geen correctie in de markt waar ik nu zoek (rond de 2 ton) en het stijgt harder dan ik kan sparen. En zie wordt de achterstand steeds groter.....
Je weet nooit hoe het zal lopen. 10 jaar geleden zaten we in een enorme crisis, wie toen de huidige situatie had voorspeld was waarschijnlijk ook uitgelachen. Er was toen totaal geen vraag naar woningen.
Inmiddels is de vraag enorm, maar dat komt toch ook niet alleen door die statushouders die we er de laatste jaren bij hebben gekregen? Heel veel mensen willen momenteel een (andere) woning kopen. Maar dat kan over een paar jaar best weer anders zijn, er zijn immers vele factoren denkbaar die ons in een crisis kunnen storten en die daarmee de woningmarkt weer op slot kunnen gooien.
Om even mee te gaan in de zijsprong die woningnood heet, kan iemand me simpel uitleggen waarom er 'opeens' zo een groot te kort is? Waar woonde de mensen 10 jaar geleden? Bevolkingsgroei door allemaal 4 baby's in plaats van 2 is het niet. Een hele generatie die tegelijk het huis uit wil / moet? De eerder genoemde statushouders?

Ik vraag me wel serieus af hoe hoog de nood is die sommigen zichzelf aanpraten. Ik bedoel, ik heb mijn eerste huis een starterwoning in 2010 gekocht tegen normale prijzen en 5,1% rente. Door het vele thuiswerken (en inmiddels hoger inkomen) ben ik op zoek en toe aan een grotere woning met een eigen garage. € 40k overwaarde in mijn zak, maar de volgende stap is zo schreeuwend duur geworden dat dat weinig zoden aan de dijk zet. Ik hoef niks, ik wil alleen wat. Actief zoeken heb ik opgegeven. Zouden er zo niet meer mensen zijn die weinig nood maar veel wensen hebben? Onze wensen reiken ook tot in de hemel heb ik soms het idee. Inrichting moet ook allemaal maar perfect en instagram waardig zijn enzo.

Ik zie de groep aan de onderkant die uit huis gaan, laag inkomen hebben etc. echt wel. Die hebben weinig opties qua aanbod in de huur en koop sector. Ik wil dus gerust doorschuiven (mijn huis is wat ze zoeken), maar zonder me maximaal in de schulden te duwen zit ik ook vast. Tja...
Het probleem in de woningmarkt heet voornamelijk 'bank.' De prijzen zijn hoog en de rente laag; een huis van 300k is net zo goed te betalen tegen 1,7 procent als een huis van 200k tegen 4 of een huis van 125k tegen zes procent rente. Alleen kijken de banken naar wat een huis kost en geven je geen hypotheek omdat je als starter doorgaans te weinig verdient.
Met iets meer woorden probeert Roy R volgens mij hetzelfde te zeggen als wat ik daarboven zeg. De huidige (overspannen) markt wordt voor het overgrote deel bepaald door de hoogconjunctuur waarin we nu nog zitten, en dat zou over een aantal jaar best wel eens anders kunnen zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-05-2021 15:03 door Sport Leicht.
Sport Leicht
Je weet nooit hoe het zal lopen. 10 jaar geleden zaten we in een enorme crisis, wie toen de huidige situatie had voorspeld was waarschijnlijk ook uitgelachen. Er was toen totaal geen vraag naar woningen.
Inmiddels is de vraag enorm, maar dat komt toch ook niet alleen door die statushouders die we er de laatste jaren bij hebben gekregen? Heel veel mensen willen momenteel een (andere) woning kopen. Maar dat kan over een paar jaar best weer anders zijn, er zijn immers vele factoren denkbaar die ons in een crisis kunnen storten en die daarmee de woningmarkt weer op slot kunnen gooien.
De statushouders hebben er inderdaad voor gezorgd dat de huurmarkt zo goed als opgedroogd is. Gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning hier (regio Alkmaar) is opgelopen naar 10 jaar. Dat waren termijnen voor de grote steden. Dat heeft voor extra druk op de koopmarkt gezorgd. Want als je niet kan huren maar wel een huis zoekt moet je wat. Dus ja de woningnood is wel heel erg groot. Komt ook bij dat er in de crisisjaren nagenoeg niets bij gebouwd is. Die achterstand loop je niet zomaar in. Er is een schreeuwend tekort aan vakpersoneel en dat hele klimaatgeleuter helpt ook niet echt mee.
Het opkopen door investeerders maakt het er ook niet makkelijker op. Zat te lezen dat 39 procent van de koopwoningen in Amersfoort in handen van investeerders komen die er vervolgens een forse huurprijs op drukken.

In een markt die al krap is worst de starter er zo op iedere manier wel uitgedrukt.
Boppie
Het opkopen door investeerders maakt het er ook niet makkelijker op. Zat te lezen dat 39 procent van de koopwoningen in Amersfoort in handen van investeerders komen die er vervolgens een forse huurprijs op drukken.

In een markt die al krap is worst de starter er zo op iedere manier wel uitgedrukt.
Ik las het ook. Ga ook naar Amersfoort verhuizen. Had fijn geweest als ik mijn huis daar neer had kunnen zetten. Wat een prijzen.
Almere is goedkoper, en scheelt je ook nog reistijd winking smiley
Zijn daar nog woningen te koop? Ik zoek nog een belegging.grinning smiley
Daar is nog wel het e.e.a. te koop. Onder de rook van A’dam dus prima verhuurbaar. Als je iets leuks ziet wil ik wel meedoen
Sport Leicht
Daar is nog wel het e.e.a. te koop. Onder de rook van A’dam dus prima verhuurbaar. Als je iets leuks ziet wil ik wel meedoen
Count me in.grinning smiley
Als jullie nou in een bedrijfspandje gaan beleggen in Almere; kantoor met een knappe loods, dan huur ik et wel. big smile smiley
Kijk, zo snel kan het gaan!
De “Teutonia vastgoed BV” kan zo worden opgericht grinning smiley.
Wat is de minimale inleg? drinking smiley
Sport Leicht
Kijk, zo snel kan het gaan!
De “Teutonia vastgoed BV” kan zo worden opgericht grinning smiley.
Nee dan wordt het bedrijfsmatig. Niet lekker in de IB sfeer.
michel1975
Sport Leicht
Count me in.grinning smiley

Haha, ik ga meteen op zoek!
W212
Als jullie nou in een bedrijfspandje gaan beleggen in Almere; kantoor met een knappe loods, dan huur ik et wel. big smile smiley

Alles is bespreekbaar.drinking smiley
funf
W212

Huurcontract voor 5 jaargrinning smiley
michel1975
Boppie

Ik las het ook. Ga ook naar Amersfoort verhuizen. Had fijn geweest als ik mijn huis daar neer had kunnen zetten. Wat een prijzen.

Amersfoort.....ik zou mijn schoonmoeder er nog niet begraven.
commercieel vastgoed, brr, ik snap het niet, ik kan er niks mee, en het gaat elke keer mis grinning smiley
Alleen heb ik 10 jaar geleden hier een loods gekocht hier, met een klein kantoortje voor 120k omdat we die toen nodig hadden, en die verhuur ik nu voor 2,2K per maand zo gek nog niet.
Dat doe je dan toch goed.thumbs up Bedrijfspanden vind ik ook lastig. Horeca durfde ik dan weer wel aan, daar heb ik meer gevoel bij. Ondanks de crisis loopt dat gelukkig goed.
michel1975
funf
W212

Huurcontract voor 5 jaargrinning smiley

Met voorkeursrecht tot koop...
funf
Horeca durfde ik dan weer wel aan, daar heb ik meer gevoel bij. Ondanks de crisis loopt dat gelukkig goed.

Er is idd licht aan het einde van de tunnel...
Waar bevinden jouw panden zich?
Roy R
Om even mee te gaan in de zijsprong die woningnood heet, kan iemand me simpel uitleggen waarom er 'opeens' zo een groot te kort is? Waar woonde de mensen 10 jaar geleden? (..)...

Dit woningen tekort bestaat al lang(er). Het is er, misschien, nu nadrukkelijk in de media.

Trouw.nl
(..) De afgelopen tien jaar is het aantal daklozen ongeveer verdubbeld, tot zo’n veertigduizend. Nog eens vele tienduizenden – de schattingen lopen uiteen – wonen in een huisje op een vakantiepark. En hoeveel jongeren wonen nog bij hun ouders, terwijl ze het liefst een eigen huis zouden willen?

Ook al valt het dus niet eens zo op, het is er wel: Nederland heeft een enorm tekort aan woningen. Volgens een rapport van vlak voor de zomer staan er in het hele land nu 331.000 woningen te weinig, en dat tekort zal de komende jaren verder oplopen, tot 419.000 in 2025. En het vreemde is: dat woningtekort bestaat al lang. Toch dringt het besef dat er iets gedaan moet worden maar nauwelijks door tot politiek Den Haag. Sterker nog, woningbouw leek lange tijd verdwenen van de Haagse prioriteitenlijstjes. (..)

[www.trouw.nl]

.. maar het is al begonnen met het opheffen van het ministerie van VROM bij de start van Rutte 1.

De ingevoerde verhuurdersheffing bij de coöperaties (als reactie op die Maserati van Rochdale. )..

Nee, weer een voorbeeld van kabinetsbeleid waarin waarschuwingen in de wind geslagen zijn.. en er ordinaire grepen in de kas gedaan zijn.
ENTE
funf
Horeca durfde ik dan weer wel aan, daar heb ik meer gevoel bij. Ondanks de crisis loopt dat gelukkig goed.

Er is idd licht aan het einde van de tunnel...
Waar bevinden jouw panden zich?

Tussen Utrecht en Arnhem heb ik een horecapand en in Zuid-Limburg een paar woningen. Beetje verspreid dus, maar dan kom ik ook nog eens op de snelweg...winking smiley
Haha, dan kan de 3 nog wat meters maken..thumbs up
Mocht je in binnenstad Zwolle en/of Groningen eens wat moois krijgen met veel ruimte binnen dan hoor ik het graag.
thumbs up Dat lijken me ook lastige plaatsen om nog wat leuks te vinden. Leuke steden en dorpen buiten de randstad zijn inmiddels ook ontdekt. Ik ben zelf in Zuid-Limburg beland omdat daar nog wel eens leuk betaalbare en dus rendabele dingen voorbij kwamen. Maar inmiddels kennen ze zelfs daar hun prijzen ook. In Midden-Nederland kijk ik al niet eens meer.
Het is nu niet de tijd om tegen juiste bedragen pareltjes te scoren, daarvoor is het aanbod veel te klein en de vraag veel te groot.
funf
Dat lijken me ook lastige plaatsen om nog wat leuks te vinden. Leuke steden en dorpen buiten de randstad zijn inmiddels ook ontdekt. Ik ben zelf in Zuid-Limburg beland omdat daar nog wel eens leuk betaalbare en dus rendabele dingen voorbij kwamen. Maar inmiddels kennen ze zelfs daar hun prijzen ook. In Midden-Nederland kijk ik al niet eens meer.

Op naar Delfzijl grinning smiley Goed voor de kilometers ook. drinking smiley
funf
thumbs up Dat lijken me ook lastige plaatsen om nog wat leuks te vinden. Leuke steden en dorpen buiten de randstad zijn inmiddels ook ontdekt. Ik ben zelf in Zuid-Limburg beland omdat daar nog wel eens leuk betaalbare en dus rendabele dingen voorbij kwamen. Maar inmiddels kennen ze zelfs daar hun prijzen ook. In Midden-Nederland kijk ik al niet eens meer.

Doel op horeca panden. Krijg laatste tijd veel vraag naar dat soort locaties. Kan het via een degelijke partij laten inhuren.
Privé zit ik goed waar ik zit
Ah zo. Helder! DM me je wensen eens? Ik kan altijd eens informeren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2021 14:21 door funf.
funf

Dus ik kan je niet verleiden met een tussenwoning in Midden Nederland voor een half miljoen?
Als jij daarna van me huurt voor € 3.500,-- per maand, ga ik er over denken.winking smiley
Prachtig, deze Kathedraal. Maar wat een geld. Wel een fabrieksnieuwe, begrijp ik.
funf
Als jij daarna van me huurt voor € 3.500,-- per maand, ga ik er over denken.

Bij nader inzien zie ik af van dat pandje in Almere.
funf
Prachtig, deze Kathedraal. Maar wat een geld. Wel een fabrieksnieuwe, begrijp ik.

Prachtigthumbs up Er staan daar ook een paar mooie BMW’s, zoals die fabrieksnieuwe 525 uit ‘77.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2021 17:21 door Sport Leicht.
funf
Als jij daarna van me huurt voor € 3.500,-- per maand, ga ik er over denken.winking smiley

Dat is wel heel verleidelijk....verzorg jij dan de gordijnen?
Roy R
Om even mee te gaan in de zijsprong die woningnood heet, kan iemand me simpel uitleggen waarom er 'opeens' zo een groot te kort is? Waar woonde de mensen 10 jaar geleden? Bevolkingsgroei door allemaal 4 baby's in plaats van 2 is het niet. Een hele generatie die tegelijk het huis uit wil / moet? De eerder genoemde statushouders?

Er zijn heel wat redenen aan te merken, maar de belangrijkste factor voor de prijzen is de maximale leenruimte, die natuurlijk vooral wordt gedreven door de lage rente. Zie bijvoorbeeld dit stukje van DNB:
https://www.dnb.nl/actueel/algemeen-nieuws/dnbulletin-2020/huizenprijs-hangt-meer-samen-met-financieringsruimte-koper-dan-met-woningtekort/

De lage rente heeft daarnaast ook gezorgd voor veel meer investeerders, dus meer vraag naar koopwoningen. Op grote afstand daarvan staan allerlei effecten die in de afgelopen jaren speelden en allemaal de kant op wijzen van meer (relatief) meer vraag naar koopwoningen en/of hogere bestedingsruimte:

- kabinetten die eigenwoningbezit stimuleren en afbraak van de sociale huurwoningsector
- sluiting van bejaardenhuizen waardoor er meer bejaarden in hun eigen woning zijn blijven wonen
- stijgende huurprijzen (o.a. door verhuurdersheffing)
- fomo door stijgende huizenprijzen (extra niet-noodzakelijke vraag naar koopwoningen)
- te weinig gebouwd in crisisjaren
- meer echtscheidingen en (dus) meer huishoudens met weinig personen
- statushouders
- schenkingsvrijstellingen
- versoepelingen leenruimte 2e inkomen
- verlaging overdrachtsbelasting

Vrij veel politiek gedreven beslissingen die de huizenmarkt kapot hebben gemaakt.
Ik merk anders niets van die ruime leenruimte als single met een studieschuld. nut smiley
^^^ nemen ze jouw huidige studieschuld over bij de berekening OF je aanvankelijke studieschuld?
Dat kan een verschil zijn (vooral als je al wat jaren hebt kunnen aflossen daarop).
Hypotheekverstrekkers gaan daar nogal eens verschillend mee om, hoorde ik laatst.

funf

Kennelijk bekoorde het de 2e eigenaar niet? Na krap duizend kilometer weer in de verkoop.
Zonde, na zo'n lange eerste eigenaarschap, denk ik dan.

Wél een zeer mooi geconserveerd exemplaar.. al denk ik toch dat sommige (rubberen) onderdelen de status van
ruylclassics
(..) nagenoeg in dezelfde conditie bevindt als op genoemde afleveringsdatum in 1992. (..)
toch niet meer bezitten na bijna 30 jaar aanwezig zijn op de auto. Het verouderd toch, ook al gebruik je het niet.
Ruyl kennende is alles in orde, Durashift. Over uitgedroogde of verouderde rubbers zou ik me geen moment zorgen maken bij deze aanbieder.

Zelden zo’n hoge kwaliteit in aanbod gezien als bij hem. Waanzinnig mooie auto’s in alle soorten en maten.
^^^ Ongetwijfeld, ik zag op de foto's ook slangen die best al wel eens vernieuwd kunnen zijn, het onderhoud wordt ook benoemd.

Het is meer dat ik zo'n tekst / claim toch ietwat over de top vind.

Om in jouw vakjargon te blijven: een goede wijn behoeft geen krans. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2021 23:26 door Durashift.
Hahaha, ik zit al weer ruim 21 jaar in het bier Duradrinking smiley (maar kan een goed glas wijn absoluut waarderen)

Tja, de term fabrieksnieuw is een irritatiefactortje aan het worden. Ruyl omschrijft het echter wel mooi. En ik geloof Alphons op z’n woord.
Ik ook. Zijn handel is echt mooi en goed.thumbs up
Joe met trema l D met punt
Ik merk anders niets van die ruime leenruimte als single met een studieschuld. nut smiley

Snap niet waarom je die drang voelt. Je woont toch nog niet zolang op jezelf? Je bent jong, vrijgezel en in het begin van je carriere. Vooral lekker van je vrijheid genieten, misschien bevindt je volgende baan zich wel 2000km verderop. Settelen kan altijd nog en het juiste koopmoment pakken ook.

Blijft mooi zo'n W140 maar met een W126 kom je wel wat eleganter voorrijden. Die Ruyl mag zijn website weleens aanpakken, dit matcht niet helemaal lekker met de ogenschijnlijke kwaliteit van zijn auto's.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.