Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Gepost door Icebrain 
@SL: Ongeveer 150 blauwe maandagen als hoofd onderdelendienst en garantiewerk.....
Pietzoveel
@SL: Ongeveer 150 blauwe maandagen als hoofd onderdelendienst en garantiewerk.....

En vervolgens ook 150 blauwe maandagen als hoofd onderdelendienst en garantiewerk bij de Opel-garage? Of bij Ford? Hyundai...?
150 maandagen is toch goed voor 3 jaar. Sindsdien bij verzekeraar! Automotive gerelateerde afdelingen. :-)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-05-2021 10:11 door Pietzoveel.
Beros
Bofkont 350
Sport Leicht
Wow, wat een prachtige W124 eye popping smileythumbs up Wat zal dit projectje nou gekost hebben...?

Ja die mannen van Stipt kunnen wel wat hoor! geniaal dit.
Ook de speciale softtouch plastic knopbediening coatings in auto's rond de eeuwwisseling kunnen ze opnieuw aanbrengen.
Door de weekmakers lost de bovenlaag op , zie je veel en ziet er zo verwaarloosd uit.
Naar mijn weten het enige bedrijf in NL die dit kan.
Dit project zit je zo op 30k minimaal, heb ook wel eens geïnformeerd, enkel een bodem renovatie zit je al op 5k.
Bofkont, ik ben toch oprecht benieuwd wat je er zo geniaal aan vindt. Je bent zelf ook iemand van de details, die met inzet, geduld etc mooie resultaten haalt in het verbeteren van je auto's. Maar als je 30k te besteden hebt en er maanden aan gewerkt mag worden dan is dit resultaat toch niet zo gek? Het is allemaal geen rocket science wat die mensen doen, ze hebben alles losgehaald en gespoten of gestraald met droogijs. Ik krijg na twee zinnen al weer de koude rillingen van die zelfingenomen charlatan. Z'n webshop staat vol met Ali spulletjes met een plakkertje erop. Toch bijzonder wat hij voor elkaar krijgt aan naamsbekendheid met z'n irritante praatjes. Ik kan het woord fabrieksnieuw niet meer horen, zou hij ook de mechanische slijtage ongedaan hebben gemaakt of is het alleen een laagje blanke lak ("speciale 2K componentenlak" oid) wat er blinkt?

Overigens zijn ze ook lang niet de enigen die softtouch herstel doen. Ook daarvoor geldt: demonteren, schuren en spuiten en een redelijk gelijkend icoontje erop. Heb je geen toverstokje bij nodig, alleen een dikke portemonnee.

Helemaal met je eens, Beros.

Handelstechnisch heb ik hier een bloedhekel aan. Mensen een pak geld extra laten betalen omdat de auto zo nieuw toont. Ja, duh. Zo belazer je een blinde nog. Detailen is niks mis mee, overigens. Maar dit is de categorie 'lijken opwarmen.' Ze proberen allemaal Douwe Leitner te imiteren (je kunt het soms aan de manier van fotograferen zien) maar dat lukt niet, want die verkoopt ze nieuw en niet nieuw gemaakt. Overigens beticht ik Rick hier niet van; die doet z'n ding gewoon en verdient er goed geld aan. Prima zo. Maar de collega's die dit doen met middelmatige auto's moeten zich wel schamen.
Zal wel een "middelmatige" markt voor zijn, toch? Alles naar zijn waarde (en winstmarge)!
Sport Leicht
De manier waarop een gerenommeerd bedrijf hier zonder enig bewijs door enkelen wordt afgebrand vind ik behoorlijk kortzichtig. Het is van een zelfde niveau als de opmerkingen die iemand hier eens plaatste t.a.v. de kwaliteit van BMW, de persoon had ooit een blauwe maandag gewerkt bij een BMW-garage en zag geregeld dikke BMW’s binnenkomen waaraan van alles kapot was DUS de kwaliteit van BMW was verre van premium en niets beter dan welk B-merk dan ook. Eigenlijk wordt daarmee een BMW-koper voor gek verklaard, veel teveel geld uitgeven voor dezelfde kwaliteit.

Stipt staat over het algemeen als zeer goed bekend, en een goede naam bouw je zeker niet op door rommel te verkopen of door prutswerk te leveren. Het bedrijf timmert flink aan de weg met filmpjes op diverse media (zelfs op TV), steekt daarmee de kop boven het maaiveld uit en natuurlijk komen daar dan ook wel wat negatieve reacties op. Maar om je dan daardoor te laten leiden, en zonder eigen ervaringen aan te nemen dat producten goedkope rommel zijn van AlieXpress of dat restauraties niet verder gaan dan een laagje aan de buitenkant, vind ik van hetzelfde niveau als de Kia-rijder die beweert dat auto’s van premium-merken als BMW of Mercedes-Benz alleen maar te duur zijn en daarvoor nauwelijks extra kwaliteit of andere toegevoegde waarde bieden. Al die klanten die hun dure bolide aan Stipt toevertrouwen zijn toch ook niet gek?

Je kan het ook omdraaien. Waar staat Stipt Polish Point over het algemeen als zeer goed bekend? Bij Woutur van Autoblog? Het bedrijf timmert aan de weg door slim te adverteren en sponsored items via social media en andere media. Er zijn genoeg mensen die daar in trappen, ook met een dure bolide die alleen naar een glimmend resultaat kijken.

Er is genoeg kritiek op de manier van werken, de gebruikte technieken in combinatie met gevraagde prijzen. Zowel voor de diensten als producten van Stipt. Natuurlijk mag iemand geld verdienen, maar ik kijk er niet van op dat er negatieve comments onder alle items op Autoblog over Stipt te vinden zijn (en verwijderd worden), als ze zoiets doen als producten uit China rebranden en 5x over de kop laten gaan. Overigens niet uit eigen ervaring, maar toen de bewijzen inclusief links naar de producten in China daarvoor onder een Autoblog artikel werden aangeleverd, werd dit verwijderd.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-05-2021 18:48 door Flieger.
In dit geval heeft de opdrachtgever er zelf voor gekozen om dit “lijk op te warmen”. Juist deze auto waarin ie ooit getrouwd is wilde hij weer in nieuwstaat hebben, kortom een emotionele band met juist deze uitgeleefde en roestige Benz. Anders had ie uiteraard wel een ander expemplaar uitgezocht, al in topstaat verkerend of met minimale werkzaamheden. Dan was hij zeker veel goedkoper uitgeweest.
Twix
Bofkont
Ik ben maar een simpele amateur en ga dit niveau nooit bereiken.

Ik weet zeker dat jij dit niveau kan halen als het je werk was.

Haha thx Twix, teveel eer denk ik smileys with beer

Dat ze artikelen rebranden was mij wel bekend, maar goed is dat nu zo ramp?? alles komt bijna tegenwoordig uit China , ook je dure Smart phone en TV etc etc etc die talloze malen over de kop gaan qua prijs hier in NL.
Als ik zo de auto's beoordeel vanaf foto's en filmpjes leveren ze geweldig werk bij Stipt, zou ik het er zelf voor over hebben? nee dat zeker niet.
Maar wel heel erg mooi om te zien wat mogelijk is.
Rick is gewoon een erg slimme jongen en speelt mooi op de vraag in.
Bofkont 350
Twix
Bofkont
Ik ben maar een simpele amateur en ga dit niveau nooit bereiken.

Ik weet zeker dat jij dit niveau kan halen als het je werk was.

Haha thx Twix, teveel eer denk ik smileys with beer

Dat ze artikelen rebranden was mij wel bekend, maar goed is dat nu zo ramp?? alles komt bijna tegenwoordig uit China , ook je dure Smart phone en TV etc etc etc die talloze malen over de kop gaan qua prijs hier in NL.
Als ik zo de auto's beoordeel vanaf foto's en filmpjes leveren ze geweldig werk bij Stipt, zou ik het er zelf voor over hebben? nee dat zeker niet.
Maar wel heel erg mooi om te zien wat mogelijk is.
Rick is gewoon een erg slimme jongen en speelt mooi op de vraag in.

Artikelen rebranden is niets mis mee, maar maak het ook niet groter dan het is.
Ik heb een filmpje van hem bekeken waarin hij ging kijken bij de expediteur in de Rotterdamse haven. Dat was echt tenenkrommend omdat hij niet weet waar hij het over heeft.
Ik krijg altijd wel weer zin om zelf lekker aan de slag te gaan met de auto als ik de filmpjes van Rick heb gezien. Zojuist even zijn laatste gezien van de RS6. Eindresultaat is natuurlijk prima. Maar als ik dan zie hoe wild de polijstmachine over de motorkap gaat, dat bij het schoonmaken van het stuur ook het hele instrumentarium druipt van de Interior Matt cleaner en dat het gecorrodeerde alu onderdeel na het borstelen onder de krassen zit, toch weer een beetje knullig. En elk zinnetje eindigen met ‘ja’ begint wat irritant te worden.
Voor het betere detailwerk vind ik de video’s van het Duitse Autolackaffen top trouwens. Daar kan ik nog wel het een en ander van leren.
Zelfvertrouwen moet je doseren als je in de spotlights staat.
Pietzoveel
Zal wel een "middelmatige" markt voor zijn, toch? Alles naar zijn waarde (en winstmarge)!

Correct. Maar een middelmatige auto met een ijsstraalmachine en drie spuitbussen zijdeglans zwart opwaarderen zodat er een premiumprijs op kan gaat mij te ver. Ik chargeer, dat geef ik toe. Maar de basis van wat ik zeg klopt.
500 E
Ze proberen allemaal Douwe Leitner te imiteren (je kunt het soms aan de manier van fotograferen zien) maar dat lukt niet, want die verkoopt ze nieuw en niet nieuw gemaakt. .

Ik dacht eigenlijk dat auto's van Leitner ook regelmatig door Stipt worden/werden aangepakt.

Ik vind het werk van Stipt mooi om te zien. De renovatieprojecten dan. Of de kwaliteit hoog is kun je pas echt zeggen als je zo'n auto van dichtbij kunt bekijken dus de aannames die sommige anderen hier doen lijken me niet helemaal terecht, alleen omdat de persoon je niet aanstaat. Inmiddels meer een restaurateur dan een detailer en restauratiebedrijven die youngtimers en andere redelijk recente auto's aanpakken zijn niet echt ruimschoots te vinden. Ik zou bijvoorbeeld niet weten waar ik anders mijn auto's naartoe zou moeten brengen als ik een bodemrestauratie zou willen laten doen. Dat er dan werk wordt uitbesteed bij andere bedrijven zoals de technische zaken vind ik niet raar. Volgens mij zijn de meeste restauratiebedrijven geen one-stop-shop maar worden vaak diverse zaken uitbesteed zoals revisie en spuitwerk. Het detailen van Stipt vind ik wat minder bijzonder, ik zou bijvoorbeeld nooit mijn dashboard en bedieningsknopjes zo nat sprayen. Lijkt me niet echt goed voor de electronica en het vuil loopt in de kieren in plaats van dat je het verwijdert. Producten nooit geprobeerd dus kan er geen mening over vormen. Dat ze soms rebranded zijn uit China, tja, ook in China kun je alle soorten kwaliteit vinden en je OEM BMW onderdelen zijn ook regelmatig rebranded.

Voor video's van een echt goed detailwerk is White Details top, daarnaast is AMMO NYC natuurlijk altijd goed.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2021 01:09 door Ibud.
Ibud,

Premiumclassics laat zijn auto's allemaal doen door Stipt, daar is het begonnen en is Stipt bekend door geworden. Zitten beide in Vught en vlakbij elkaar.
Ik denk dat ze bij Stipt wel weten wat ze doen, Ibud. Maar ik deel je mening: soms is een varkensharen kwast beter;-)

De businesscase Stipt is leuk en het werk dat ze doen is vrij perfect. Ik zou misschien mijn privéauto er ook naartoe brengen als ik daar de aandrang toe zou hebben. Het Golfje van mijn moeder bijvoorbeeld was een leuk voorbeeld geweest. Maar zakelijk gezien laat ik mijn klanten liever gewoon zien wat ze kopen.
Zo is hier op het forum iemand bezig zijn E 300 helemaal zelf opnieuw op te bouwen. Groot respect voor die man! Zelf alles demonteren, beoordelen, besluiten, nieuw? Reviseren? Monteren, opbouwen... Hetzelfde voor Bofkont, het perfect maken van zijn Z4. Of Michiel met zijn Panda's/Marbella's. Maar als geld geen rol speelt (voor een heer van stand), is het dan nog wel leuk als je een kant en klare "perfecte", als nieuw gerestaureerde, oude auto koopt? Stef Bos verwoordt het zo mooi in één van zijn liedjes; "Er moet een hoek af zijn".

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-05-2021 09:24 door Pietzoveel.
Er moet een hoeje af zijn. Inderdaad.

Overigens houd ik me vaak vast aan "Zo mooi" van Harrie Jekkers. Ik koop om dezelfde reden nooit een oude liefde.

Harriet Jekkers
Ze was mooi, het was in '61.
Op het kerkplein, de lantaarns gingen aan
En het standbeeld van de Lieve Heer
Keek zwijgend op ons neer
We moesten allebei naar huis maar bleven staan.
En toen ik vroeg heb je je huiswerk
Voor morgen al gemaakt
Zei ze proef eens hoe mijn lippenstift
Naar Coca-Cola smaakt.
Ik ben daarna nog vaak verliefd geweest
Maar proefde toch nooit meer
De smaak van Coca-Cola van de allereerste keer.

De zee was mooi, het was in '68.
Op een duintop bij Den Haag en achter ons de stad.
En de sterren van de Grote Beer
Keken juichend op ons neer
We waren alle vier geslaagd en ladderzat.
En we dronken op de sterren, op de zee en op de maan
Ach we wilden daar voor eeuwig
Met zijn vieren blijven staan.
Ik heb daarna wat afgezopen
Maar proefde toch nooit meer
Die geslaagde smaak, die dronkenschap
Die allereerste keer.

Want zo mooi wordt het nooit meer
Als die allereerste keer.
Vraag maar aan de Grote Beer
Die was erbij die eerste keer
Die allereerste keer.

Het klonk mooi, het was in '73.
Een bandje en we speelden Suzy Q
En de spotlights flitsten uit en aan
En het mooiste meisje stond vooraan
En we zongen om het hardst I love you.
En zonder het te weten, speelden we spontaan
De sterren van de hemel, want de zon was opgegaan.
Ik heb daarna wat opgetreden
Maar speelde toch nooit meer
De sterren van de hemel zoals die allereerste keer.

Want zo mooi klinkt het nooit meer
Vraag maar aan ach hoe heet ze ook alweer
Ze stond vooraan de eerste keer
Die allereerste keer.

Het is mooi geweest in 2000-zoveel.
Een kamer, ik zie mezelf al staan
Voor een spiegel die vertelt
Dat mijn dagen zijn geteld
En dat ook binnenkort mijn laatste uur zal slaan.
En mocht de Dood het vragen
Ik zou voor geen miljoen
Voor geen goud mijn leven over willen doen.

Want zo mooi wordt het nooit meer
Vraag maar aan ach hoe heet ze ook alweer
De Grote Beer, de Lieve Heer
Van die allereerste keer.

Zo mooi wordt het nooit meer
Want na de allereerste keer
Smaakt het alleen nog maar naar meer
Maar nooit meer naar die eerste keer
O, die allereerste keer.
Wat worden we ineens filosofisch grinning smiley
Vakantie, kopje koffie, rust..... kan het zo maar ontstaan!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-05-2021 10:23 door Pietzoveel.
Pietzoveel
Vakantie, kopje koffie, rust..... kan het zo maar ontstaan!

Zo is het maar net. Ben een paar dagen op pad.
Carry on, carry on! JJ Cale over de speakers..... Vakantie!
schitterend beeld...over je motorkap uitkijken naar een ster en BMWsmileys with beer
Mooi bij deze modellen is dat je de hele ster inclusief voetstuk nog ziet vanuit de wagen. Bij een W123 is dat ook zo en volgens mij ook nog bij een W126. Bij een W124 valt het pootje al weg en bij de hedendaagse modellen valt ook het onderste deel van de ster weg achter de schuiner aflopende motorkap.
Eigenlijk begon het loslaten van de type-aanduiding en de cilinderinhoud bij deze E23 745's....

Mooie foto!
De 745i was een 735i + turbo/intercooler. Wat dat betreft was de keuze voor de aanduiding 745 (als topmodel) wel logisch, en het was natuurlijk ook bedoeld als een beter tegenwicht van de 450SE(L) van de concurrent.

Bij de overige motoriseringen van de E23 klopten de type-aanduidingen wel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-05-2021 09:32 door Sport Leicht.
BMW was wel vaker een beetje creatief wat dat betreft. Ook bij de E21 (bij de uitloopmodellen zeg maar): De 315 was een 1600, de 316 een 1800. Maar dat waren wel de uitzonderingen.
Ook is er een kleine serie E23 met een 2.5 liter gebouwd... om binnen het budget van de Nederlandse overheid van dienstauto te kunnen blijven. Die hadden geen type aanduiding.
Blijven mooie auto's. Toch een stukje jeugdsentiment.

Zoektocht hier gaat onverminderd voort maar ben hoe langer hoe meer er van overtuigd dat een diesel het niet gaat worden. Na diverse dealers (Audi, Volvo, BMW en Mercedes) te hebben bezocht zijn de diesels erg dun gezaaid. Dat betekend denk dat als ik deze over 2 of 3 jaar weer inruil ik deze diesel aan de straatstenen niet kwijtraak. Met het steeds op en neer pendelen van Amersfoort naar Alkmaar merk ik dat de Kodiaq (benzine) ook prima 1 op 15 red. Dan komt het break even point wel heel ver te liggen zeker als ik een diesel volledig afschrijf in een paar jaar tijd. Optie zou dan zijn om hem te blijven rijden maar dan loop je weer tegen de situatie aan dat je geen grote stad meer in komt. Dus de shortlist moet weer geupdate worden. Het gaat nu nog alle kanten op. V70 valt denk toch af daar ik hem van binnen toch te gedateerd vind. V90 zou kunnen maar moet ze zelf ook de vraag stellen of we de ruimte nodig hebben met de Kodiaq voor de deur. Dan toch maar een 911grinning smiley
michel1975
Dan toch maar een 911grinning smiley

Dat lijkt mij een juiste conclusie thumbs upgrinning smiley

Met het steeds op en neer pendelen van Amersfoort naar Alkmaar merk ik dat de Kodiaq (benzine) ook prima 1 op 15 red

Moderne benzinetechniek is nog niet zo verkeerd. Voor mij hoeft dat hele downsizen ook allemaal niet, maar de tijd dat je met een forse auto op benzine niet boven de 1 op 10 uitkwam en een vergelijkbare diesel 1 op 16 deed is wel voorbij. Gevolg dat het omslagpunt van benzine flink gestegen is. Met voorwaarde dat ik afstanden van minimaal 40 km snelweg of verder en met het verkeer meerijd de 1 op 15 met mijn A5 Sportback met 245pk ook gewoon. Wat zou je met een 2.0tdi doen, 1 op 18/19? Dat is denk ik wel de max. De verschillen zijn kleiner geworden.

Alleen al de onzekerheid wat je na een aantal jaren nog met een diesel kan aanvangen zou voor mij al een reden zijn om die te laten staan.
Dus inderdaad, toch maar die 911 drinking smiley
Sport Leicht
De 745i was een 735i + turbo/intercooler. Wat dat betreft was de keuze voor de aanduiding 745 (als topmodel) wel logisch, en het was natuurlijk ook bedoeld als een beter tegenwicht van de 450SE(L) van de concurrent.

Bij de overige motoriseringen van de E23 klopten de type-aanduidingen wel.

732i + intercooler smiling smiley
Waarschijnlijk was de 3,2 beter geschikt voor een turbo, meer metaal tussen de cylinders.

De omrekenfactor 1,4 (van 32 naar 4) komt uit toenmalige raceklassen (niet de F1)
Ik had collega’s welke met 65000km per jaar een Kodiaq op benzine moesten rijden. Het omslagpunt ligt heel hoog tov diesel.
Gave foto SL, zoals Michel zei, jeugdsentiment.
Een e23 ziet er toch wel veel gammeler uit dan een w126, alsof ze elk moment in elkaar kunnen zakken.

Dat diesel gedoe is hier nog niet echt een issue, even gekeken en het lijkt dat er nog iets van 35-40% van de nieuwe auto's diesel is.

Dus een paar 911'jes erbij in teutonia? Zit zelf ook weer te kijken, na een coupe en een cabrio wil ik nu een targa. Er staan er hier alleen neit veel te koop. 2 jaar geleden stond in t dorp een donkerblauwe gts met rood leer te koop, die had ik achteraf gewoon moeten kopen. Maar ja, ... er komt wel weer eentje voorbij.
Ik vind dit type BMW Z4, met de lange neus, de mooie coupé-vorm met de kap dicht en een dikke 6-cilinder onder de kap, toch ook wel een gaaf ding.

De witte exterieurkleur en het rode interieur zouden mij wat teveel van het goede zijn en ik zou hem waarschijnlijk 90% van de tijd als 'coupé', dus gesloten, rijden, maar verder wel erg tof.

[www.autowereld.nl]
Mweh, dat model z4 heb ik toch altijd meer een vrouwen auto gevonden. Met een stoffen kap was het een veel mooiere auto geweest denk ik.
Wel een mooi interieur, zeker in vergelijk met de z4 die hij opvolgde.
Roy R
Met voorwaarde dat ik afstanden van minimaal 40 km snelweg of verder en met het verkeer meerijd de 1 op 15 met mijn A5 Sportback met 245pk ook gewoon. Wat zou je met een 2.0tdi doen, 1 op 18/19? Dat is denk ik wel de max. De verschillen zijn kleiner geworden.

Als ik met et verkeer mee hobbel op de snelweg, beetje 110-120, dan doe ik 1 op 24 (volgens de auto dan). Met 200 pk 2.0 tdi.

Het is vloeken hier, maar ik ben blij dat ik een dieseltje rijd. Ik heb een middag een passat 1.5 tsi meegehad, met 150 pk. Maar daar vond ik echt niks aan. Als je een beetje rustig rijdt gaat et wel, maar zodra je wat meer wilt opschieten schiet dat ding toch achterlijk in de toeren dat et gewoon zwaar oncomfortabel is. Ik geloof best dat een 200 pk benzine prima rijdt en dat veel beter doet, maar keuze tussen een 1.5 tsi of een 150 pk 2.0 tdi was voor mij altijd de diesel. Al reed ik 10k per jaar.
1 op 24 is erg netjes, laat het aan de pomp 1 op 22 zijn. Mijn meting is overigens aan de pomp.
Het voordeel van zo'n 1.5 tsi is dat er flink marge in vermogen in zit. Voor € 600 - € 700 heb je bij een specialist het koppel van de diesel ter beschikking. Dat zal flink comfort verhogend helpen. Of dan nog de balans doorslaat naar diesel, zelfs bij 10.000 km per jaar?

Ieder zo zijn eigen voorkeuren verder natuurlijk.
Bij 10dkm per jaar met een diesel zit je wel snel aan het gedoe met dat het regenereren soms niet wordt afgerond, dat is wel een nadeel.
Roy R
Het voordeel van zo'n 1.5 tsi is dat er flink marge in vermogen in zit. Voor € 600 - € 700 heb je bij een specialist het koppel van de diesel ter beschikking. Dat zal flink comfort verhogend helpen. Of dan nog de balans doorslaat naar diesel, zelfs bij 10.000 km per jaar?

Nee, dan waarschijnlijk niet meer. Maar in die pk categorie heb ik bij vergelijkbaar vermogen denk ik wel altijd liever een diesel. Hoe dat boven de 200 pk zit weet ik niet. Ik heb ook best wel wat km's in C200 en C180 benzine gereden, ook daar vind ik een C220d echt veel prettiger. Maar een C300 benzine zal waarschijnlijk een ander beeld geven.

Ik denk dat jouw 245 pk ook heel veel beter rijdt dan een downsized 150 pk torretje.

Ik denk dat jouw 245 pk ook heel veel beter rijdt dan een downsized 150 pk torretje.

Daar twijfel ik geen seconde aan. Zeker voor petrolheads als wij. Onze definitie van fijn rijden ligt ook heel anders dan de gemiddelde consument.
Barri
Bij 10dkm per jaar met een diesel zit je wel snel aan het gedoe met dat het regenereren soms niet wordt afgerond, dat is wel een nadeel.
Et was ook hypothetisch winking smiley. Los daarvan, dat heb ik nu ook wel eens, met 70k km per jaar. Bij de C Klasse eigenlijk nooit gemerkt, de Passat laat het wel heel duidelijk weten dat ie nog ergens druk mee is op de oprit.

Roy R
Onze definitie van fijn rijden ligt ook heel anders dan de gemiddelde consument.

Op zeker!
W212
Barri
Et was ook hypothetisch winking smiley. Los daarvan, dat heb ik nu ook wel eens, met 70k km per jaar. Bij de C Klasse eigenlijk nooit gemerkt, de Passat laat het wel heel duidelijk weten dat ie nog ergens druk mee is op de oprit.
Ik heb er bij mijn Punto best last van. Jammer, want diesel rijdt inderdaad wel erg lekker! Ook met weinig vermogen rij je altijd op een fijne hoeveelheid koppel bij een diesel.
Op m'n werk (leasemaatschappij) maken we geen eens meer een omslagpuntberekening omdat diesel bijna altijd duurder is. Alleen vanaf het E-segment zag je tot een jaar terug nog wel een omslagpunt, maar dat is ook verleden tijd met de PHEV benzines met de lagere BPM.
Barri
Op m'n werk (leasemaatschappij) maken we geen eens meer een omslagpuntberekening omdat diesel bijna altijd duurder is. Alleen vanaf het E-segment zag je tot een jaar terug nog wel een omslagpunt, maar dat is ook verleden tijd met de PHEV benzines met de lagere BPM.

Op zich wel interessant. Want jullie rekenen gewoon vanuit de WLTP cijfers? Of rekenen jullie met eigen gegevens uit de vloot? Ik heb vorig jaar nog wel even gedacht aan een V60 T6, qua cataloguswaarde ongeveer gelijk met mijn (niet meer leverbare) Passat. Alleen zonder te rekenen in mijn hoofd wel afgeschoten omdat ik me bedacht dat ik in de praktijk nooit in de buurt zou komen bij het verbruik van zo'n PHEV. Maar dat lukt met een TDI natuurlijk ook niet alleen dat verschil leek mij kleiner.

Ben wel benieuwd wat het verschil zou zijn, met mijn kilometers en wat dan de uitgangspunten zijn.
Barri
W212
Barri
Ik heb er bij mijn Punto best last van. Jammer, want diesel rijdt inderdaad wel erg lekker! Ook met weinig vermogen rij je altijd op een fijne hoeveelheid koppel bij een diesel.

Ik rijd nu ook diesel. Maak net geen 13.000 km per jaar meer maar ik houd m lekker. Het loopt 1 op 20 met gemak en ik weet wat ik er aan heb. Eenmaal per maand 68,- in de tank is prettig. Dan doet die 160,- per maand niet eens pijn. En een benzine zal wellicht goedkoper zijn maar dan moet er ook weer een pak geld bij want de diesels van tien jaar oud liggen tegen handelsgeld voor het oprapen. Wijze woorden wel, van de man die twaalf auto's per jaar reed;-)
misschien die oude diesels maar eens naar Spanje exporteren, tweedehands auto's zijn hier relatief prijzig.
W212
Barri

Op zich wel interessant. Want jullie rekenen gewoon vanuit de WLTP cijfers? Of rekenen jullie met eigen gegevens uit de vloot?
Ik ben nu een jaartje weg van die afdeling, maar er werd gewerkt met een vaste opslag op de fabrieksopgave van het verbruik. 30% dacht ik, maar ik weet even niet meer of dat bovenop NEDC of WLTP was.

@500E: sja tweedehands is een diesel relatief goedkoop dus dan kan het zeker uit. En als de betreffende auto goed tegen weinig kilometers (en korte stukjes) kan dan is een diesel best fijn. Hsb automatisch laten afschrijven, dan merk je dat niet zo big smile smiley
Sport Leicht
Handeltje erbij Gullwing?

stuur maar een trailertje deze kant op drinking smiley
Barri
Ik ben nu een jaartje weg van die afdeling, maar er werd gewerkt met een vaste opslag op de fabrieksopgave van het verbruik. 30% dacht ik, maar ik weet even niet meer of dat bovenop NEDC of WLTP was.

Als je WLTP pakt, dan staat er bij mijn auto (200pk tdi passat) 1 op 17,9. Bij de V60 T6: 1 op 55,6. Het WLTP verbruik van de Passat haal ik zonder al te veel moeite, in Nederland. Ik vraag me echt af of dat bij een V60 T6 ook lukt. Ik rijd best vaak iets van 200 km op 1 dag, dan haal je toch geen 1 op 55? ook al laad je bij? Stel je rijdt de helft elektrisch, dan moet je de andere helft alsnog 1 op 27,5 rijden? En wat doe je met de kosten van het laden? Volgens mij haal je alleen dergelijk cijfers als je veel minder rijdt, of veel korte stukjes. Als je dan calculeert op 70k km per jaar bijvoorbeeld, dan gaat die som (+30%) niet op omdat je veel vaker dan langere afstanden rijdt, anders kom je niet aan die kilometers.

Geen PHEV bashen overigens hoor, maar gewoon benieuwd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.