Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Gepost door Icebrain 
Dat is een goede vraag - je maakte me nieuwsgierig.
Heb even gegoogled en kwam de volgende verduidelijkende link tegen:

De totale afstand die wordt afgelegd in de WLTP is zeer beperkt. Natuurlijk is de simulatie en belasting anders om het verbruik reeel te laten lijken, maar 23km is natuurlijk een kippe-eindje in vergelijk tot 200km per dag
Daarom zijn de uitstoot en het brandstofverbruik van een PHEV niet universeel vast te stellen. AW doet dat wel goed door in de tests ook te vermelden wat het verbruik is zonder te stekkeren. Het zou wat zijn als de CO2 en de BPM afhankelijk gaat worden van je gebruik: ow, je rijdt enkele ritten van >100km? Dan is die PHEV duur voor jou (BPM)! Je rijdt max 30km enkele rit? Dan is de BPM laag voor jou!
Et ging natuurlijk niet om de BPM. Et ging om de runningcosts. En jij weet ook wel dat je 65k km per jaar niet vol krijgt met korte ritjes. En ik begrijp ook dat het niet universeel is vast te stellen.

Ik heb wat zitten vogelen met Directlease en een 320d / 330e met diverse jaar kilometrages en dan zie je dat ze de brandstofkosten per kilometer niet aanpassen bij hogere jaar kilometrages in geval van de 330e. En dat is dan gek, want als ik 30km per dag rijd, kan ik volledig elektrisch rijden. En dat lukt, linksom of rechtsom, met 200+ km per dag niet. Nog niet voor de helft waarschijnlijk. Daarom vroeg ik of jullie bij jouw werkgever uit de vloot rekenen (waar ook veelrijders met phev tussen zullen zitten) of vanuit WLTP.
Ook in de vloot zie je grote verschillen. Een uniform advies rondom PHEV is dan ook niet te maken. Een collega heeft wel eens een rekentool gebruikt om het omslagpunt te berekenen voor je specifieke gebruik.
Voor mij zou een PHEV ideaal zijn bijvoorbeeld, maar ik weet niet of ik het wil. Je voegt zo 200kg a 300kg wagengewicht toe, dat ga je ook merken.
Interessante info.
Zit middenin deze materie momenteel.
Leasemaatschappij geeft nu weer aan diesel met mijn kilometrage. Ze twijfelen een beetje heb ik het gevoel.
Ons bedrijf geeft aan elektrisch of benzine hybrid vanwege het duurzame karakter (al dan niet terecht laat ik in het midden).

Voor het leasebedrag van een karige Focus of Megane diesel kan ik ook een BMW 320/330e Touring leasen, volgende week ga ik met die laatste een dagje sturendrinking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-05-2021 21:42 door ENTE.
Had jij niet een sleurhut? Want dat wil niet achter een 330e. Of ben ik in de war met iemand anders.
Ik zie de grote verschillen in verbruik ook met onze X5. Wanneer we veel korte stukjes rijden is het benzineverbruik rond de 1:15 (gemeten aan pomp). Met wat langere afstanden gaat het al snel naar de 1:12.

Een dagje van 1.000 km leverde me een verbruik van 1:8.6 op. Maar dat was ook met de cruise control op 140 kmh.
Toch een mooi verbruik voor een kleine tank als een x5?
Dat haalde je 20 jaar geleden niet met een x5 3.0d
W212
Had jij niet een sleurhut? Want dat wil niet achter een 330e. Of ben ik in de war met iemand anders.

Nee, geen sleurhut in huize ENTEdrinking smiley
Gullwing
Toch een mooi verbruik voor een kleine tank als een x5?
Dat haalde je 20 jaar geleden niet met een x5 3.0d

Klopt, helemaal niets mis mee. Beter dan menig auto die ik in bezit heb gehad.
Even naar een supermarkt gaat volledig elektrisch en dat rijdt best prettig.
Zit even te kijken, de X5 45e is hier 83K, de 40i 80K, de 25d 72K en de 30d 78.5K, niet zo raar dus dat de meeste hier nog diesel zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2021 17:17 door Gullwing.
Onzuiniger op de lange afstand? Dat verbaast me voor zo'n grote auto als de X5! Ik zou toch zeggen dat ie op de snelweg mooi constant en niet te hoog in z'n toeren draait.
(Dan werkt z'n electrieke pakket niet, da's dan leeg!)
(Ik denk dat Barri niet wist dat het een 40e betrof.)
Ah dat had ik inderdaad even gemist. Dat verklaart een hoop! big smile smiley
ENTE
Voor het leasebedrag van een karige Focus of Megane diesel kan ik ook een BMW 320/330e Touring leasen, volgende week ga ik met die laatste een dagje sturendrinking smiley

Ben benieuwd wat je ervan vindt. Ik heb vorig jaar zelf een dagje met een hybride gereden en het viel me niet tegen.
In de huidige AW staat een test met een 330e Touring, wellicht interessant. Lijkt me een fijne auto. Ik ben vast ouderwets, maar ik vind 75k (dat kost dat test exemplaar) voor een 3-serie wel knetter veel geld.
Dat koste een (erg) fijn aangeklede e46 destijds ook hoor.
Maar dan had je wel een 6 cilinder. Toen was een navi pro iets van 3500 euro extra.
Is ook belachelijk veel geld, maar dat komt vooral door de BPM-toeslagen. In andere landen zijn de prijzen veel lager waardoor mensen eerder hun oudere (meer vervuilende) auto inruilen op een schonere nieuwe auto. Auto’s zijn hier dus gemiddeld ook veel ouder dan in de landen om ons heen, iets waar heel simpel milieuwinsten zijn te behalen maar dat laat de “Haagsche kliek” dus geheel liggen.
En de lobby die ze het vuur aan de schenen legt maar niet capabel is het hele plaatje te overzien. Ik heb helemaal niks tegen verduurzaming, maar als je dan leest dat de zonnepanelen die in China worden gemaakt die wij gretig afnemen (wij zijn goed bezig!) door onderdrukte en tot slavernij gedreven inheemse bevolking wordt gedaan.... eye rolling smiley

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Roy R
En de lobby die ze het vuur aan de schenen legt maar niet capabel is het hele plaatje te overzien. Ik heb helemaal niks tegen verduurzaming, maar als je dan leest dat de zonnepanelen die in China worden gemaakt die wij gretig afnemen (wij zijn goed bezig!) door onderdrukte en tot slavernij gedreven inheemse bevolking wordt gedaan.... eye rolling smiley

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Tokkies die weer massaal wegwerp tyfuszooi aan het inslaan zijn bij de Action.
funf
ENTE

Ben benieuwd wat je ervan vindt. Ik heb vorig jaar zelf een dagje met een hybride gereden en het viel me niet tegen.

Heb ‘m vanmiddag met een beetje tegenzin ingeleverd.
Heerlijke rustgevende reisauto, mooi stabiel rijgedrag. Combinatie van electro en benzine werkt prachtig. Ik had de 320e mee, heeft 204 pk. Daarmee kom je in NL niets tekort. Best vlotjes eigenlijk, zonder drama. Had niet gedacht dat een 320e ook al lichtelijk punch in zich had, dat doen ze toch goed.

Fijne auto.
Barri
In de huidige AW staat een test met een 330e Touring, wellicht interessant. Lijkt me een fijne auto. Ik ben vast ouderwets, maar ik vind 75k (dat kost dat test exemplaar) voor een 3-serie wel knetter veel geld.

Heb de test gezien! Inderdaad heel interessant.

Vwb de kosten; het is ook veel geld.
Maar vergis je niet, een 3-serie is verhoudingsgewijs altijd al een kostbaar genoegen geweest. Over ouderwetsch gesproken; mijn ouwe E30 320i cabrio stond in 1989 voor Fl 85.000,- in de boekjes

Vanmiddag aan het configureren geslagen. De 320e touring komt met wat pakketjes en een schuifdak op ietsje meer dan 55k. Das al een stuk aantrekkelijker dan 75kwinking smiley
Het rare is dat mijn Octavia ons bedrijf meer geld kost. Het leasen van een diesel is gewoon knots knetter gek duur geworden.
Fijn dat hij goed beviel. Wat vind je van de binnenruimte? Mij verraste die positief. En welke pakketjes vind je nodig om te hebben?
Prachtige auto. Als ik een 320e samenstel kom ik op 59k, en dan heb ik niet eens andere wielen geselecteerd, en ook geen schuifdak. smiling smiley
ENTE

(..)
Het rare is dat mijn Octavia ons bedrijf meer geld kost. Het leasen van een diesel is gewoon knots knetter gek duur geworden.

Nee, die stekker auto's zijn gewoon té goedkoop. drinking smiley

50% korting op het houderschapstarief de komende jaren. Terwijl de diesel een toeslag krijgt. Qua gewicht zit er wel ongeveer 600 kg verschil tussen..

Voor wat betreft de milieuzones.. er zijn nog maar 3 gemeenten in Nederland die een milieuzone voor diesel personenauto's in gesteld hebben. In totaal hebben nu 13 gemeenten een milieuzone.

[www.milieuzones.nl]

Vanaf emissieklasse 4 kom je met een diesel personenauto écht nog wel stadscentra's in hoor, de komende jaren.

Volgens mij is het ook een beetje 'de angst voor' dat de koop van een gebruikte diesel in NL de das om doet, ook als men de kosten ervoor wel wenst te dragen.

Voor vrachtwagens is dat anders. Volgend jaar worden de toegangseisen voor aangescherpt: toegang alleen vanaf emissieklasse 6.
Kijk je naar de Octavia van rond 2017 als Ambition Business, met 115pk, dan zit er ruim 5k prijsverschil tussen de benzine en diesel. Dat schrijf je meer dan volledig af. Daarnaast is de HSB hoger, en de kosten voor assurantie ook door die hogere prijs. Dat samen weegt niet op tegen de lagere brandstofkosten. Maar nog steeds bijzonder dat een anderhalf keer zo dure auto qua leasetarief dan voordeliger is.
5

Fijn dat hij goed beviel. Wat vind je van de binnenruimte? Mij verraste die positief. En welke pakketjes vind je nodig om te hebben?
Ruim genoeg inderdaad. Zeker voor een 3! Zelfs op de achterbank is nu redelijke beenruimte.
Business Edition Plus pakket (zit al veel in) parkeerpakket, sportstoelen, open dak en zwarte hemel. En Alpin Weiss van buiten. Het rare is dat dit in de BMW configurator op internet niet kan, maar bij de dealer wel zie ik nu.
Of de Sport Line met het Business Edition Plus pakket, Parking Pack en een open dak. Die zit rond de 56k.

Barri
Maar nog steeds bijzonder dat een anderhalf keer zo dure auto qua leasetarief dan voordeliger is.

We leasen bij jouw klupje, doe er is wat aanbig smile smiley
Alhoewel mijn beste Octaaf uit 2017 de 42k aantikt, dus 1,5x zo duur gaat in mijn geval niet op.
Durashift

Nee, die stekker auto's zijn gewoon té goedkoop. drinking smiley

Dat is zeker!
Als bedrijf betaal je in de leaseprijs ook het mogelijke risico dat diesel enorm afschrijft en over 4 jaar echt daadwerkelijk niet meer bruikbaar is of iets waard is. De Athlons van deze wereld weten het ook niet zeker, maar het risico prijzen ze vast in de maandprijs mee. Snap ik dan ook wel.
Restwaarde van een Octavia is nu eenmaal wat anders dan de restwaarde van een 3 serie. De financiering is over het verschil, dus zo raar is dat niet. En als die Octavia een 1.6 tdi is en de BMW een toekomst bestendigere aandrijflijn heeft, dan ben je er al.

Mijn laguna's waren ook niet heel veel goedkoper (over het hele bezit) dan de Mercedessen die ik erna reed. De laguna werd toen ook al gecorrigeerd op restwaarde denk ik, vanwege de dramatische jaren qua kwaliteit, daarvoor.
Mooi of niet mooi, toch wordt er zowaar nog eens een echte auto gepresenteerd!
S680, 6.0 liter V12.... het voelt bij mij een beetje als een laatste stuiptrekking.
Kennelijk is er nog steeds vraag naar. En dat is mooi. thumbs up
Dat zal inderdaad wel de laatste keer zijn sad smiley

De vorige S maybach verkocht volgens mij best goed, ik zie ze hier geregeld rijden. Er rijdt ook een uber black maybach rond big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-05-2021 10:15 door Gullwing.
ENTE
Ruim genoeg inderdaad. Zeker voor een 3! Zelfs op de achterbank is nu redelijke beenruimte.
Business Edition Plus pakket (zit al veel in) parkeerpakket, sportstoelen, open dak en zwarte hemel. En Alpin Weiss van buiten. Het rare is dat dit in de BMW configurator op internet niet kan, maar bij de dealer wel zie ik nu.
Of de Sport Line met het Business Edition Plus pakket, Parking Pack en een open dak. Die zit rond de 56k.

Alpinweiss vind ik leuk.thumbs up Qua opties heb je niet veel nodig. Zo'n schuifmans is erg fijn en een zwarte dakhemel gewoon mooi. Klinkt als een mooie configuratie.
Sport Leicht
Mooi of niet mooi, toch wordt er zowaar nog eens een echte auto gepresenteerd!
S680, 6.0 liter V12.... het voelt bij mij een beetje als een laatste stuiptrekking.

De twaalfcilinder. Geweldig. Ik heb een paar keer op het punt gestaan er een te kopen. Ik durfde het toen niet aan met een oudere auto. winking smiley
Gullwing
Dat zal inderdaad wel de laatste keer zijn sad smiley

De vorige S maybach verkocht volgens mij best goed, ik zie ze hier geregeld rijden. Er rijdt ook een uber black maybach rond big smile smiley

Dat gevoel heb ik niet. Er zou al reeds een paar keer " de laatste" gepresenteerd zijn. De markt wil gewoon een 12 cilinder en die blijft gewoon net zo lang geleverd als dat er vraag naar is. Bij de Ferrari 599 werd bijvoorbeeld ook gezegd: laatste ongeblazen 12 cilinder ooit. Well....
funf

Alpinweiss vind ik leuk.thumbs up Qua opties heb je niet veel nodig. Zo'n schuifmans is erg fijn en een zwarte dakhemel gewoon mooi. Klinkt als een mooie configuratie.

Dankje!
In dat Business Edition Plus pakket zit opvallend veel verwerkt.

Ik zou ‘m graag even op een plaatje tonen maar dar configuratie systeem van BMW werkt alleen voor geen meter op een iPad. Bagger...
Roy R
Als bedrijf betaal je in de leaseprijs ook het mogelijke risico dat diesel enorm afschrijft en over 4 jaar echt daadwerkelijk niet meer bruikbaar is of iets waard is. De Athlons van deze wereld weten het ook niet zeker, maar het risico prijzen ze vast in de maandprijs mee. Snap ik dan ook wel.
Toevallig was ik bij de leasemaatschappij waar Ente rijdt verantwoordelijk voor de restwaardes winking smiley
Voor diesels is inderdaad nauwelijks markt meer. Het enige voordeel kan een hoge BPM zijn, waardoor er best wat rest-BPM is. Maarja, als je het daar van moet hebben...

Prachtig trouwens wat een verschillende kleuren interieur er bij die 320e te selecteren zijn. Heel gaaf! thumbs up Ik ga voor donkerblauw met een bruin/oranje interieur.

@12 cilinder: was het niet bij de vorige S of 7-serie dat men eerst zei dat er geen twaalfcilinder zou komen, maar dat ie er later alsnog kwam? Gaaf dat het nog gewoon bestaat.
Barri
Roy R
Toevallig was ik bij de leasemaatschappij waar Ente rijdt verantwoordelijk voor de restwaardes winking smiley
Voor diesels is inderdaad nauwelijks markt meer. Het enige voordeel kan een hoge BPM zijn, waardoor er best wat rest-BPM is. Maarja, als je het daar van moet hebben...

Prachtig trouwens wat een verschillende kleuren interieur er bij die 320e te selecteren zijn. Heel gaaf! thumbs up Ik ga voor donkerblauw met een bruin/oranje interieur.

Haha, jij dus toch!
De VAG auto’s die bij ons rijden komen vaak via jullie.

Ja, je kan helemaal los gaan in die configurator. Net toch maar even de laptop aangeslingerd, werkt beter. Ik zie nu ook beter hoe je alle opties kan aanvinken. Bovenaan dat menu kan je nog een keuze maken waardoor er opeens veel meer mogelijk is. Komt nu idd weer uit op ietsje meer dan 55k.
Qua interieur hou ik me dit keer in. Gewoon alles zwart
(In m’n huidige heb ik knalrood interieur laten zetten via PON)
Zwart leer is altijd goed. Ik heb het zelf nu ook weer en het bevalt me prima. Configureren is altijd leuk. Beetje spelen met wielen en kleuren.drinking smiley
ENTE

Kom op, Eend, een mooi licht sportinterieurtje, met een leuke buitenkleur, zoals Sunset. Zet iets op de straat wat mooi is drinking smiley
Wat zegt u nu, buurman!?
Sunset? Is dat een individual kleur?

Wit met volledig zwart sportinterieur it isdrinking smiley
Hahaha, wordt tijd dat we weer eens een beursje hebben, kunnen we het er eens normaal over hebben, tijdens het afkraken van die overpriced rommel van Only Cabrios.
Ff op de site van Only Cabrios gekeken. Maar die zijn niet heel erg van de koopjes zo te zien inderdaad. nut smiley

Over Individualkleuren gesproken. Ik was nooit zo van die "Frozen" lakjes. Maar deze uitvoering blijft knagen. Eigenlijk vind ik deze 745e wel heel gaaf zo. Zou dat het begin van een midlifecrisis zijn?

Tot nu toe ging ik liever voor de degelijke configuraties, zoals deze. Nog steeds erg chique, maar ook wat saai.
uwbuurman
ENTE

Kom op, Eend, een mooi licht sportinterieurtje, met een leuke buitenkleur, zoals Sunset. Zet iets op de straat wat mooi is drinking smiley

Sunset Orange is inderdaad wel erg lekker. Ik kon het destijds niet bestellen, anders had ik dat zeker gedaan.thumbs up
W212
Ff op de site van Only Cabrios gekeken. Maar die zijn niet heel erg van de koopjes zo te zien inderdaad. nut smiley

Samen met De Buurman (bleek later onder het genot van een grote softijs) mooie momenten gehad op de stand op Interclassics...
Het Filmpje op de site van Only Cabrio’s is echt hilarisch @uwbuurman grinning smiley
Mooie auto die 7. Jammer van die grill, want verder is er weinig mis mee.

Zo’n Frozen lakje zou ik niet snel voor kiezen. Laatst stond mijn auto bij de detailer, daar stond toen ook een E-Klasse in Frozen-grey met een enorm probleem. De auto was namelijk (door het autobedrijf waar ie te koop stond) gepoetst met een poetsmachine, waardoor er een onregelmatige glans was ontstaan. Was niet meer weg te krijgen, de hele auto moest worden overgespoten!
Best leuk zo’n matte uitvoering, maar als het na een tijdje wat minder wordt dan is een flinke poetsbeurt dus bijna niet te doen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.