Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Gepost door Icebrain 
Ik ben afgelopen zomer nog bij een mk3 cabrio wezen kijken. 'Mijn' monteur heeft al jaren eentje in een soort blauwgrijs metallic in onderhoud, is van eerste eigenaar. Elk jaar kwam die auto voor een beurtje en ik mocht m altijd helemaal schoonmaken en poetsen. Vanaf m'n 14e tot m'n 24e denk ik? Leuk ding, echt basic met stalen velgjes. En zag er afgelopen zomer exact zo eentje te koop. Had me alleen toch net wat teveel werk. Maar vooral door dat ene exemplaar heb ik er een zwak voor.
Zo ken ik ze, allemaal zwart of blauw, bbs'jes en lelijke jaren 90 stoelbekleding






toch leuk cool smiley
...... en rotte voorschermen en dorpels. Nagenoeg allemaal.
Die van mij zag er ongeveer zo uit



Rood met zwarte kap
Jongens jongens, leuk hoor die Golf'jes Cabrio, mijn buurvrouw had er ook één vroeger (nu een Beetle Cabrio), maar er mag best wat meer écht Duits spul weer langs komen.

Ik vind zo'n 5-serie van +/- 2012 tot 2015 toch 'nog steeds' wel een fraaie verschijning. Zeker dan met het M-sport pakket, een paar mooie (originele!) velgen en een potente 6 of 8-cilinder natuurlijk.

Daarnaast ook niet eens zo heel zwaar en ze worden best betaalbaar en het aanbod is ook vrij groot. Is er een reden voor dat ze al zo 'betaalbaar' worden?
@W212: Wat moet er zoal aan de auto gedaan worden, alleen optische zaken of ook qua techniek?
Ik denk dat de F10/11 net als de E en A6 uit dezelfde periode zich in een soort interbellum bevinden. Zakelijk worden ze niet meer bereden, en als youngtimer (lagere bijtelling) nog te jong. Ergo particuliere kopers zijn de markt. Een 3 (of vergelijkbaar) voldoet ook al prima, voordeliger in bezit en praktischer in gebruik in NL (kleiner en handzamer) plus minder calvinistische vooroordelen - een 3 is sportief bescheiden tov een ‘dikke, dure 5’
Tel daarbij dat dit een generatie auto’s waar de wildste verhalen over rondgaan mbt onderhoudskosten, die natuurlijk ook deels waar zijn. Een premium e-segmenter in goede conditie houden vraagt een bepaalde financiële inspanning die niet iedereen kan of wil dragen.
Dan is het nog zo dat een 6 of 8 cilinder eigenlijk alleen voor de liefhebbers en freaks een meerwaarde heeft. Op keeper geschouwd en zuiver vanuit praktische theorie bekeken biedt een 528i met 6-in-lijn geen voordelen tov de latere 4-pitter 528i om maar een voorbeeld te doen. Zwaarder, minder dynamisch om te rijden (meer gewicht in de neus), hoger verbruik en onderhoudskosten, en duurdere verzekering zorgen er allemaal voor dat dergelijke auto’s relatief goedkoop worden.
Echter valt me wel op dat je goed moet kijken naar uitrusting. Een fijn samengestelde auto blijft langer duur. De voordeligere hebben vaak bv standaard stoelen, navi business ipv pro, standaard koplampen, kleine wielen of nog erger accessoires in de vorm van niet originele m bumpers op een standaard uitvoering brrrrr verschrikkelijk.
Zelf vindt ik de F10/F11 listig. Natuurlijk zeer subjectief, maar ik zie ze wel eens rijden en dan denk ik ‘wat een schrale, vermoeide auto’ en andere hebben een ‘wow-vibe’ (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, kan het niet simpeler uitleggen)
Voor mij als niet M-uitvoering absoluut de LCI en dan bij voorkeur de luxury line, ziet er zoveel scherper uit als de VFL, in een gedekte kleur - maar niet zwart - en 18” wielen.
Als M eigenlijk alleen als Touring in de lichte kleur (zilver/blauw etc) met een voorkeur voor LCI, mede dat de motorkap etc net even scherper zijn.
Maar uh.... de C zat?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-03-2021 08:10 door DagDromer.
Ik vind het vooral een verouderd model, zoals [i.postimg.cc] lijkt het bijna een e90, en die kwam veel eerder op de markt. Achterlicht ook, tja, oud. Het interieur is, mits goed samengesteld, wel fraai. Maar al met al doet dat ding me helemaal niets.
De f01 heeft het nog meer, daar vind ik de neus gewoon zelfs lelijk.

Particulieren lijken helemaal geen interesse in sedans meer te hebben, alles moet een suv zijn lijkt het wel.
Toch even online gekeken, en toch is dit wel een fraaie auto, zonder chroom lijkt het vooral een oud suf ding.



[suchen.mobile.de]

Maar het staat me inderdaad bij dat al die motoren problemen hadden, maar wat daar van waar is weet ik niet.
Quote
Gullwing
Maar het staat me inderdaad bij dat al die motoren problemen hadden, maar wat daar van waar is weet ik niet.

Ik had bij de 6-cilinder N53 een hoog olieverbruik (wat blijkbaar geregeld voorkomt bij dat blok). Uiteindelijk moest er elke 5000km een liter bij, voor mij de reden om hem weg te doen. Volgens BMW viel het nog “binnen de marge”, maar ik had geen zin om een motorevisie à €8k af te wachten.
Het onderhoud en reparaties van zo’n 5 serie zijn voor een particulier niet grappig meer.

Tja meneer, de sensor die de algoritmes meet tussen het slot van de achterklep en de boutjes op de nokkenas stuk. Aaai, dat is een onderdeel van €799 ex BTW en 3 uur arbeidsloon a €175 ex BTW. oooohn het is een V8, daar zitten er 2 in.

Ik vind een 530i Touring in het blauw met leer toch wel een mooie verschijning. Wel mooier als een S212.

Maar goed ik ben verhuisd, dat gaat met gebruikte BMW’s tegelijk de deur uit. Nu nog een de schuifpui vervangen door openslaande deuren en de tuin met schuttingen. Kan je een mooie E550 Estate voor halen in Limmen.
Ik vond een F10/11 ook altijd mooier dan een W/S212, maar inmiddels is dat andersom. Benzen worden op de één of andere manier mooier oud dan Beemers.
Quote
Aras
Het onderhoud en reparaties van zo’n 5 serie zijn voor een particulier niet grappig meer.

Tja meneer, de sensor die de algoritmes meet tussen het slot van de achterklep en de boutjes op de nokkenas stuk. Aaai, dat is een onderdeel van €799 ex BTW en 3 uur arbeidsloon a €175 ex BTW. oooohn het is een V8, daar zitten er 2 in.

Daarom rijdt mijn vader ook al bijna 2 jaar met een check engine lampje. O2 sensor van 500 Euro ofzo. Auto rijdt verder prima. Na resetten blijft het lampje een paar maanden weg. Geld is het probleem niet, maar is gewoon zonde om 500 Euro te betalen om een lampje uit te krijgen.
Goed om te zien dat er nog genoeg interesse is voor de echte Duitse 'Autobahn-stormers'.

Als jonge autoliefhebber was het toch altijd het mooiste om, op weg naar de vakantie in Scandinavië, over de Autobahn te rijden en dan in de spiegels te kijken welke 'dikke Duitser' het hardst voorbij kwam stormen. Ik hoop dat dit fenomeen nog even blijft en dat ik daar zelf zo nu en dan ook nog aan kan bijdragen.

En @Dagdromer; Ik ben de C zeker nog niet zat, hij bevalt me eigenlijk steeds beter nog, maar het is leuk om te kijken wat er zoal wordt aangeboden. En ondanks dat ik dat type 5-serie in de juiste uitvoering een erg mooie wagen vind, laat ik hem toch maar even links/rechts liggen denk ik. 😅
Quote
HarmenA
Goed om te zien dat er nog genoeg interesse is voor de echte Duitse 'Autobahn-stormers'.

Dacht je echt dat die interesse verdwenen was na een aantal reacties op de leuke zomer-aankoop van W212 ?
Moet je toch eens wat vaker om de hoek komen kijken hier winking smiley.
Afgelopen week een mooie Teutoon op het erf gehad. Een ‘70 911T.
Onderhuids was er aardig wat geüpdate aan dit exemplaar.

Alle verhalen kloppen dat dit echt zo’n wagen is die je bij z’n nekvel moet pakken. Genieten!



Het fraais komt uit Elburg
Quote
Harmen
Goed om te zien dat er nog genoeg interesse is voor de echte Duitse 'Autobahn-stormers'.

Lag je daar wakker van?

Quote
DagDromer
Voor mij als niet M-uitvoering absoluut de LCI en dan bij voorkeur de luxury line, ziet er zoveel scherper uit als de VFL, in een gedekte kleur - maar niet zwart - en 18” wielen.
Als M eigenlijk alleen als Touring in de lichte kleur (zilver/blauw etc) met een voorkeur voor LCI, mede dat de motorkap etc net even scherper zijn.
Een bruine LCI 535d graag, met beige leer en nette veel spaaks velgen. Ik ken zo de kleurnamen en de wielcodes niet. En zonder M optisch inderdaad.

Quote
SL
@W212: Wat moet er zoal aan de auto gedaan worden, alleen optische zaken of ook qua techniek?
Technisch is ie wel goed. Motor loopt prima, geen roest bij de dorpels en voorschermen. Het leer moet wat liefde krijgen, want glad en een beetje beschadigd, hetzelfde geldt voor het stuur en de pook. Er liggen niet-originele vloermatten in, wel nieuw, maar dat moet een keer anders. En de Pioneer die er in zit moet vervangen worden voor een VW Gamma radio met de blauwe verlichting. De kofferklep moet opnieuw gespoten worden, heel klein roestplekje bij de handgreep van die kofferklep ook en hier en daar wat kunststof (bij de spiegels en de grill) wat iets wit is uitgeslagen en weer netjes zwart gemaakt moet worden.

De basis is goed qua kleur en uitrusting en helemaal origineel verder. En als ie dan weer tip top is, dan zouden we er ook niet op achteruit moeten gaan qua waarde van de auto zou je zeggen. Maar goed, dat is niet zo belangrijk want zoveel kostte ie al niet. thumbs up Het is vooral spielerei en aangezien een meivakantie in Zuid Frankrijk wel niet door zal gaan, leuk tijdverdrijf ook.
Quote
ENTE
Afgelopen week een mooie Teutoon op het erf gehad. Een ‘70 911T.
Onderhuids was er aardig wat geüpdate aan dit exemplaar.

Alle verhalen kloppen dat dit echt zo’n wagen is die je bij z’n nekvel moet pakken. Genieten!



Het fraais komt uit Elburg

Ontzettend gaaf, leuke ervaring lijkt me!
Lijkt mij ook een geweldige ervaring. thumbs up

Quote

Alle verhalen kloppen dat dit echt zo’n wagen is die je bij z’n nekvel moet pakken. Genieten!

Niet achterstevoren gestaan? grinning smiley
Nee, dat nietwinking smiley

Schijnt de ouwe 911 te zijn van Werner Budding. Die had wat modificaties doorgevoerd...
Heb ooit het genoegen gehad om in een Saker GT te rijden; daar kwam het nog het meest bij in de buurt. Ook leek het op een Fiat 850 coupé op anabolen.

Stiekem zit ik nu filmpjes van Singers, Magnus Walker en Jay Leno te bekijken op YouTube. Zo’n Elfer maakt wel wat losdrinking smiley
Deze heeft al de verlengde wielbasis, zal al beter in de hand te houden zijn dan een vroeger exemplaar (tot 1969).
Vette ervaring zeg, die 1970 Elfer! Wat een verschil met de huidige

Quote
ENTE
Het fraais komt uit Elburg

Mooi spul hebben ze daar!
Apart. Ik zag vandaag weer eens een Lamborghini Urus rijden. Gelukkig in een aparte en opvallende kleur, maar wat is het eigenlijk een 13-in-een-dozijn auto. Het rijdt ongetwijfeld goed, maar een Lamborghini hoort toch een nekkendraaier te zijn.
Een SUV zal nooit een nekkendraaier zijn. Zo reed ik laatst achter een Bentayga, ook niks meer dan de zoveelste VAG SUV.
Een Cullinan / X8 / GLS / Escalade vallen dan nog wel op, maar dat is puur vanwege de lompe afmetingen en niet vanwege bijzonder design.
Ik heb best wel moeite om snel te zien of et een Q8 of een Urus is, als ik zo'n apparaat tegen kom. Een Lambo zou inderdaad wat meer impact moeten hebben, of het nou een SUV is of niet.
MWah, ik keek vorige week toch wel ff verrast om toen ik (naar ik nu weet) de Aston Martin DBX geparkeerd zag staan.



Bijzondere achterzijde..

[www.autoweek.nl]


Urus of een Q8 vind ik afwijkender dan de Q8 tov de E-tron, zeker nu met de SB erbij.
Quote
W212

Lag je daar wakker van?

Haha nee hoor, dat zou niet best zijn. Maar het valt me op dat het de laatste tijd allemaal wat netter/keuriger lijkt te gaan.

Het lijkt (wat) minder te gaan om de beleving en het gevoel bij een 'dikke' (Duitse) auto, maar vooral om hoe lang de optielijst is en welke gadgets er nu weer allemaal op zitten. En dat zeg ik met mijn 32 jaar..! spinning smiley sticking its tongue out

En wat betreft de Urus en Bentayga. Hier rijden regelmatig van beide één rond, allebei in een grijze kleur. Bij de Urus vind ik het wel jammer, die 'hoort' eigenlijk geel te zijn, maar bij de Bentayga vind ik het dan juist wel weer erg fraai en chique eruit zien.

Om gewoon maar weer eens wat leuks te plaatsen, deze behoeft vast geen toelichting..! smiling bouncing smiley
Met bovenstaande foto moet ik meteen aan Weide1 denken.
Quote
Durashift
MWah, ik keek vorige week toch wel ff verrast om toen ik (naar ik nu weet) de Aston Martin DBX geparkeerd zag staan.



Bijzondere achterzijde..

[www.autoweek.nl]


Urus of een Q8 vind ik afwijkender dan de Q8 tov de E-tron, zeker nu met de SB erbij.

Ik vraag me af waarom bijna elke auto tegenwoordig dat oplopende lijntje moet hebben bij de achterste zijruiten.

Dat maakt ook de Aston Martin aan de zijkant een beetje anoniem.
Quote
Harmen
Haha nee hoor, dat zou niet best zijn.
Mooi zo. Haha.

Naja, soms mag je hier ook wel wat privé strapatsen (zoals het kopen van een ouwe Golf) delen vind ik. Maar praten / lezen / dromen over dikke teutonen past hier beter en is ook leuker, helemaal eens. En nu ik een Passat en een Golf heb ben ik niet ineens een VW liefhebber en ik heb ook geen behoefte om die mijn keuzes "goed te praten" mocht je daar op doelen.

On topic:
Ik heb laatst een flink blokje in een Z4 3.0 gereden. Dat is ook wel echt een auto waar je van in de war raakt zeg. Wat rijdt dat gruwelijk mooi, de motor, de zit, het sturen thumbs up. Alleen wel een heel gevoelig interieur zo te zien, deze had nog niet zoveel gelopen, maar wel flink wat beschadigingen her en der. Geen Bofkont exemplaar zeg maar.
Vanmorgen de “Sport-Leicht” weer opgepikt bij de specialist, die heeft z’n pré-seizoen beurtje weer gehad. Hij miste wat power, dat bleek door een defecte brandstofdrukregelaar te komen. Deze is vervangen zodat alle 188 paarden nu hun werk weer met volle overtuiging doen. En hij stond er weer prachtig gepoetst bij, hoe mooi is dat!





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-03-2021 17:09 door Sport Leicht.
Ziet er netjes uit. Ook prima weer om vandaag de kap omlaag te doen. thumbs up
Idd prachtig cabrio weer op het moment grinning smiley
Michel, van jou geweest? Range Rover
Wel leuk angebot daar.
Mooi Sportleicht! zo te zien bij Sterrenservice of niet? top adres!

Leuk om je ervaring te lezen W212 thumbs up
Een E85 is echt een beleving om te rijden inderdaad, nog echt auto rijden. Elke rit blijft genieten.
Ik weet ook echt niet wat ik hierna zou moeten gaan rijden wat mij hetzelfde gevoel gaat geven, ik ben verslaaft aan de E85.

Het interieur is idd fragiel met al dat kras gevoelige plastic, de mijne heb ik de a lijsten binnen vervangen en de staande console tussen de stoelen in.
Aankomende woensdag ben ik vrij met dat mooie weer, ik weet wel wat ik ga doen.
Morgen alvast even lekker wassen/poetsen zodat het extra genieten is.
Dit was eind februari met die mooie dagen.
20210226_112754 by bofkont OEM, on Flickr



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-03-2021 19:06 door Bofkont 350.
Heerlijk dagje in het vooruitschiet dus thumbs up

Als opvolger kun je ooit nog eens kijken naar een boxster of cayman


[www.autowereld.nl]
Quote
Aras
Michel, van jou geweest? Range Rover
Wel leuk angebot daar.
Nope, was wel dezelfde overigens. De mijne had al ruim 279.000 km achter de wielen.
@GW zo'n Boxster blijft leuk. Rijdt ook geweldig.
Inderdaad is een Porsche Boxster erg leuk, ik had er 2 jaar geleden bijna één gekocht. Toen uiteindelijk toch maar gekozen voor de 4-zits E cabrio, maar als kids niet meer meegaan dan komt een P zeker weer in beeld maar dan wel een 911.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-03-2021 22:29 door Sport Leicht.
Een Boxster is idd bijzonder gaaf! een 987 Boxster S is wel een serieuze kandidaat.
Was het afgelopen jaar al in mijn zoektocht, maar ook daar is het aanbod best mager.
Het blijft een geweldige wagen Bofkont, die Z4 van jou. Helemaal goed met die kleur en die wielen. Nu nu heb je wel een paar mooie dagen voor de boeg om er mee te rijden.thumbs up
Quote
Bofkont 350
20210226_112754 by bofkont OEM, on Flickr

Heb je er een 2e antenne opgezet? Vet cool man! grinning smiley
Quote
Joe met trema l D met punt

[collectingcars.com]

Hier word ik toch wel hebberig van....

0,0 historie aanwezig, eigenaar die hem 1 jaartje heeft gehad, meest recente onderhoud is alleen verversen van de olie, Komoran (?) banden voorop. Het is allemaal wel vaag.
Quote
Sport Leicht
Heb je er een 2e antenne opgezet? Vet cool man! grinning smiley

voor de 27mhz bak drinking smiley
Zo dan! eye popping smiley Wat een schoonheid.

Klaas de Poel?
Yep.

280SEL 1977 origineel NL met 124.000 km in wat mij betreft één van de mooiste kleurstellingen



En in een staat zoals ik ze zelden gezien heb.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-03-2021 17:37 door Sport Leicht.
Ga je een museum beginnen ?
Of trouw auto service?
drinking smiley
Jaja ik weet het.... dat zei mijn vrouw ook al grinning smiley

Heb hem ook (nog) niet gekocht, sta nog in dubio.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-03-2021 19:18 door Sport Leicht.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.