Blauwe kentekenplaten overgangsjaar 1976-1977: geldigheid en gebruik.

Gepost door Spotmatic 
Even een korte maar krachtige vraag: in 1976 en 1977 werden kentekenplaten geleverd met een lichter gekleurde blauwe achtergrond dan voorheen. Ook werd er een ander lettertype toegepast (volgens mij gelijk aan het lettertype op de latere gele platen). De platen werden ook iets groter. Zie de foto helemaal onderaan (de onderste twee kentekenplaten).

Ik heb hier de volgende vragen over:

- Weet iemand of deze 1976-1977 platen nog ergens te krijgen zijn? Dus de lichter gekleurde variant, niet de standaard oldtimerplaat van tegenwoordig.
- Hebben de langwerpige platen van deze variant de afmetingen 52 x 11cm?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-10-2022 10:36 door Ivanov.
Zo gauw zie ik ze niet op hun site staan maar deze winkel is erg goed gesorteerd in allerlei soorten kentekenplaten. Zo hebben ze ook die echte ouderwetse bijna zwarte kleinere platen met ingestanste leeuw.
Wellicht eens een belletje aan wagen?
Volgens mij mogen ze nog wel gevoerd worden, maar worden ze niet meer met de vereiste goedkeuring bijgeslagen. Misschien dat forumlid ginkelvanmichiel er meer van afweet?
Gilletti
Zo gauw zie ik ze niet op hun site staan maar deze winkel is erg goed gesorteerd in allerlei soorten kentekenplaten. Zo hebben ze ook die echte ouderwetse bijna zwarte kleinere platen met ingestanste leeuw.

Ik heb ze daar ook niet aangetroffen maar heb ze wel een mail gestuurd. Ik ben benieuwd! Omdat m'n Volkswagen T2b van 1977 is lijkt het me erg leuk om een tijdscorrect setje platen te kunnen scoren.
929V6
Volgens mij mogen ze nog wel gevoerd worden, maar worden ze niet meer met de vereiste goedkeuring bijgeslagen.

Dat is ook wat ik ervan weet. Maar ook even geen bron paraat.

Ik heb hier wel een 2-regelige kentekenplaat van het lichtblauwe type liggen (van een origineel in Nederland geleverde auto uit 1977), die kan ik wel even opmeten. Maar volgens mij is het idd zo dat een langwerpige plaat 52x11 cm is.
Spotmatic
Gilletti

Ik heb ze daar ook niet aangetroffen maar heb ze wel een mail gestuurd. Ik ben benieuwd! Omdat m'n Volkswagen T2b van 1977 is lijkt het me erg leuk om een tijdscorrect setje platen te kunnen scoren.

Alleen zit er op de jouwe een 'grijs' kenteken van half jaren 80, en dan zijn blauwe platen dus niet tijdsgetrouw.
Ik ken Spotmatics auto niet, dus: is dat een vervangend kenteken geweest of import? In het eerste geval kun je tegenwoordig het originele kenteken met twee letters weer terugkrijgen.

Edit: en in het volgende topic dat ik open kom ik een foto van de auto van Spotmatic tegen nut smiley Leuk ding! En zo te zien inderdaad een vervangend kenteken geweest omdat het origineel zoekgeraakt is (werd zo gedaan in die tijd, de duplicaatcode is later pas ingevoerd).
Of hij is omgebouwd van geel naar grijs kenteken. Even een belletje aan wagen naar de RDW, dan weet je het.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-07-2016 14:10 door @PM.
Ja, dat van het kenteken (BT-18-SX) is een leuke. Ik heb de bus gekocht zonder papieren en kentekenplaten, want die waren onvindbaar, net als de eigenaar. Maar ik heb het helemaal volgens de regels gedaan, dus gekocht op chassisnummer, met koopcontract bij de vertegenwoordiger van de geemigreerde eigenaar, dus alles had ik zwart op wit. Uiteraard is er dan altijd nog de kans dat je een dure plantenbak koopt, maar ik durfde het wel aan omdat ik op het typeplaatje de code "HO" zag staan, dus de bus is af fabriek naar Nederland geleverd.

Vervolgens een officieel schriftelijk verzoek ingediend bij de RDW, voorzien van foto's en een kopie van het contract. De RDW schreef mij terug dat men de laatst bekende eigenaar ging aanschrijven en dat deze 5 weken de tijd zou krijgen om te antwoorden. Bij geen antwoord zou ik het kenteken op mijn naam kunnen krijgen. 5 Weken later de verlossende brief: of ik even met mijn legitimatiebewijs en de brief van de RDW naar een RDW-vestiging wou gaan en hoppa. De RDW heeft mijn bus dus nooit in het echt gezien.

Het kenteken is inderdaad van 1987. Ik weet niet zeker of het kenteken toen is vervangen of omdat hij is omgekeurd van geel naar grijs (het is immers een ramenbus). Ik heb altijd gedacht dat ik dat kleine "1-tje" op de kentekenplaat heb gekregen omdat ik vorig jaar de oorspronkelijke GAIK-platen (de bus heeft voor het laatst in 2005 rondgereden dus had dan al GAIK platen moeten hebben) niet kon overhandigen. Ik heb begrepen dat ik bij een herkeuring naar geel nooit meer het oude kenteken terugkrijg.

Overigens zijn de APK-regels sinds begin dit jaar veranderd en is de DET nu leidend en niet of het kenteken wel twee groepen met cijfers bevat, dus ook met BT-18-SX mag ik blauwe kentekenplaten voeren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-07-2016 14:28 door Spotmatic.
Ik zei ook niet dat het niet mag, maar het is niet tijdscorrect, zoals je zelf graag zou willen. Bij omkeuren naar geel kenteken kun je trouwens een YD-kenteken krijgen, die dan weer wel 'mooi' blauw kan. Wellicht dat je dan weer wel het echt originele kenteken kunt terugkrijgen.

Boeiend en bijzonder verhaal over de herkomst overigens. Het is ook echt een mooie bus, en dat zeg ik niet gauw over een T2b. Maar zelf zou ik er, met dit kenteken, geen blauwe platen op doen.
Het 1tje zul je idd hebben gekregen omdat de originele GAIK-kentekenplaten ontbraken.
Toch zou ik nog eens navragen of er een origineel kenteken bekend is. Je hebt hem nu gewoon gekocht met het huidige kenteken BT-18-SX (normaal ga je naar het postkantoor, nu moest er even een andere procedure worden gevolgd), zonder een verzoek in te dienen het originele kenteken terug te krijgen.
Zou toch toevallig zijn als dit de oude bus van m'n opa is, want die heeft ie in 1987 verkocht (of laten slopen, dat weet ik niet). Maar toen stopte ie met melk venten.

Edit: en in het volgende topic dat ik open kom ik een foto van de auto van Spotmatic tegen nut smiley Leuk ding!

Welk topic? Ik ben nu ook wel nieuwsgierig. grinning smiley
Ik heb mijn e-mail even doorgespit, want ik kan me herinneren dat ik een jaar geleden de vraag al bij de RDW had neergelegd. Het antwoord luidde:

"Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft op dit moment een bedrijfsauto met grijs kenteken. U wilt weten als uw voertuig weer terug wordt gekeurd naar een geel kenteken, u het oorspronkelijke kenteken weer terug krijgt.

Op het moment dat uw oude kenteken nog terug te vinden is in het kentekenregister, krijgt u altijd dit kenteken weer terug. Op het moment dat de kenteken niet is terug te vinden in het kentekenregister, krijgt u een nieuw historisch nummer toegewezen."

Voorlopig wil ik de bus nog niet laten omkeuren naar geel vanwege de rompslomp die daarmee gepaard gaat. De bus is namelijk nog kaal achterin, dus ik kan dan nooit het gewenste aantal passagiers op kenteken krijgen (dat is verzekeringstechnisch belangrijk). Eerst maar eens een interieur maken. Bovendien hoef ik dan ook de verzekering nog niet aan te laten passen. Bovendien zit ik nu in de overgangsregeling en dat is kenteken- en niet voertuiggebonden. De bus wordt volgend jaar april 40 dus dat is dan tevens een mooi moment om hem terug te laten keuren. Al met al heb ik die rompslomp liever volgend jaar dan nu al.

(Het had bij de APK keuring wel voordelen om hem op grijs kenteken te laten want de keuringseisen voor grijs zijn veel minder stringent. Zo kon ik gewoon de gordels even achterwege laten want wat er niet in zit kan-ie ook niet op afgekeurd worden. smiling smiley )

Maar in de tussentijd zou ik blauwe platen wel leuk vinden. Het mag dan zo zijn dat de gele platen tijdscorrect zijn (al kun je daar ook op afdingen want dan heb ik liever pre-GAIK platen) maar blauwe platen hebben voordelen. Zo wordt er wel eens wat door de vingers gezien als je in een mooie oldtimer rijdt, en zal geen Duitse Polizeibeambte je bekeuren als je in een umweltzone komt (want die kijken naar de kleur van je platen).
De Schaduw

Edit: en in het volgende topic dat ik open kom ik een foto van de auto van Spotmatic tegen nut smiley Leuk ding!

Ach, laat ik het dan maar even zelf plaatsen smiling smiley

En zo stond-ie erbij als schuurvondst:

De Schaduw

Mocht je het toch nog willen weten: dit topic.
Thanks!

Leuk ding inderdaad. Kenmerkende kleur ook.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-07-2016 15:07 door De Schaduw.
Mooie bus. Grote kans dat het origineel ook een grijs kenteken heeft gehad, dat kon tot begin jaren negentig zowel zonder als met ramen. Ik ben het wel met Rob0032 eens dat de blauwe platen authentieker staan als het kenteken ook een originele combinatie heeft. Hopelijk lukt het je om die te pakken te krijgen!
Kan je niet via het VIN-nummer bij PON iets achterhalen over de eerste registratie?
Wouter82
Kan je niet via het VIN-nummer bij PON iets achterhalen over de eerste registratie?

Ik heb PON aangeschreven, maar ze wilden zelf niets doen maar stuurden met van het kastje naar de muur. Ik moest maar naar een dealer gaan maar die wilde mij ook niet helpen (tja, ze geilen op leaserijders want die leveren lekker veel geld op in het onderhoud en de rest kan ze gestolen worden, de goede dealers niet te na gesproken).

Het letterlijke antwoord van Pon: "Voor informatie over de reparatie geschiedenis kunt u contact opnemen met uw Volkswagen-dealer. Uw Volkswagen-dealer kan de onderhoudshistorie nagaan. Het is niet mogelijk hier een kopie van te geven."

Dat was het.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-07-2016 15:58 door Spotmatic.
Kan je met een VW Urkunde via Wolfsburg wellicht achterhalen bij welke dealer ie nieuw is afgeleverd? Wellicht kom je via die weg iets verder.
edit: of tenminste of ie met of zonder banken is afgeleverd, dat moet sowieso via die weg te achterhalen zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-07-2016 16:18 door Barri.
Barri
Kan je met een VW Urkunde via Wolfsburg wellicht achterhalen bij welke dealer ie nieuw is afgeleverd? Wellicht kom je via die weg iets verder.
edit: of tenminste of ie met of zonder banken is afgeleverd, dat moet sowieso via die weg te achterhalen zijn.

Misschien wel, bedankt! Maar ook deze weg ken ik, ik heb echter er nog geen gebruik van gemaakt vanwege de hoge kosten (75 euro) en de wachttijd van 8 maanden (die is inmiddels geslonken tot 6 maanden zie ik, maar dan nog...)

Toch wel stom, ik kan van alles digitaal uitzoeken over mijn Betovergrootvader of van zijn opa, maar van mijn auto (wat slechts een nummer is) is online research uitvoeren totaal niet mogelijk. Het kan wel maar de wil is er niet. Laat Wolfsburg gewoon het hele archief online ontsluiten, daar kweken ze toch veel goodwill mee? Of is dat, zelfs nu nog, concurrentiegevoelige informatie?
Erg mooie T2b hoor, je mag trots zijn op je werk!
Hier staat in ieder geval een lijst met alle leveranciers van kentekenplaten (als je die nog niet had gevonden). Misschien helpt dat. Ik zou het inderdaad ook mooi vinden als je de juiste lichtblauwe platen kunt krijgen, die passen bij deze auto, ook al is de letter-cijfercombinatie misschien niet helemaal correct voor dat bouwjaar.

Laat Wolfsburg gewoon het hele archief online ontsluiten, daar kweken ze toch veel goodwill mee? Of is dat, zelfs nu nog, concurrentiegevoelige informatie?

Kijk eens hier:

Chassisnummer WBAAB710300941234
Typecode 1271
Type 325IX (EUR)
E-serie E30 ()
Serie 3
Type LIM
Stuur LL
Portieren 2
Motor M20
Cilinderinhoud 2.50
Vermogen 126
Aandrijving ALLR
Versn.bak MECH
Kleur ZINNOBERROT (138)
Bekleding (0211)
Prod.-datum 1986-10-31

Code Benaming (interface)
S296A TD-LM/200/60x365 TD
S300A ZENTRALVERRIEGELUNG ELEKTRISCH
S314A FRONTSCHEIBENWASCHDUESEN BEHEIZT
S350A WAERMESCHUTZGLAS GRUEN, RUNDUM
S410A FENSTERHEBER, ELEKTRISCH VORN
S421 FEUERLOESCHER 2 KG HALON
S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER
S530A KLIMAANLAGE
S551A BORDCOMPUTER II MIT FERNBEDIENUNG
S570A STAERKERE STROMVERSORGUNG
S663A BMW BAVARIA C ELEKTRONIC
S682A RADIOANTENNE AUTOMATISCH
S690A CASSETTENHALTERUNG
S708A M SPORT-LEDERLENKRAD II
S800 Konv. Abgastechnik
S829A CABRIOUMBAU-VORBEREITUNG

Bij BMW kan iedereen dit gewoon online opvragen, zonder kosten of iets dergelijks. Overigens wel pas wagens na december 1982, toen werden deze gegevens pas digitaal vastgelegd. Wagens voor die datum kun je ook enkel via een soort "urkunde"-systeem aanvragen.

Maar volgens mij heeft Volkswagen de oldtimermarkt nog steeds niet helemaal begrepen. Krampachtig maken ze reclame dat ze van alles kunnen leveren, als puntje bij paaltje komt valt het vies tegen. En het feit dat ze een site als Doppelwobber aanklagen zegt genoeg; centen moeten er verdiend worden, zelfs indien iemand alle foldertjes ooit heeft gekocht en met veel tijd investeren heeft ingescand.

Gr Jeroen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-07-2016 17:32 door Baur.
Dat aanklagen van Doppen Wobber is idd echt een dieptepunt. Heb je een site waar liefhebbers alle informatie verzamelen omdat je het zelf verzuimd, ga je ze aanklagen...
Anonieme bezoeker
Re: Blauwe kentekenplaten 1976 en 1977, nog leverbaar?
18-07-2016 20:29
Schitterende bus!
Licht blauw zou hem goed staan.
Ik hoop btw dat je een "mijn auto" topic aan maakt, leuk om te volgen.
die kentekenplaten zijn niet meer te leveren. Al in 2004 was er niet meer aan te komen. Ik heb toen lichtblauwe platen gekregen met het pre 1976 lettertype.
ginkelvanmichiel
die kentekenplaten zijn niet meer te leveren. Al in 2004 was er niet meer aan te komen. Ik heb toen lichtblauwe platen gekregen met het pre 1976 lettertype.

Helaas. Wat is het alternatief? Illegaal pre-GAIK platen laten drukken en dan overspuiten met de juiste tint blauw? winking smiley
De situatie lag in 1975, 1976, 1977 en 1978 iets genuanceerder. Er waren in de loop van 4 achtereenvolgende jaren maar liefst vier verschillende soorten kentekenplaten in omloop (als laatste natuurlijk de bekende gele pre-GAIK plaat):

Spotmatic
Voorlopig wil ik de bus nog niet laten omkeuren naar geel vanwege de rompslomp die daarmee gepaard gaat. De bus is namelijk nog kaal achterin, dus ik kan dan nooit het gewenste aantal passagiers op kenteken krijgen (dat is verzekeringstechnisch belangrijk). Eerst maar eens een interieur maken.
Bij oudere auto's zijn de eisen aan zitplaatsen nog niet zo streng. In theorie zou je een simpel bankje achterin kunnen plaatsen voor de keuring naar personenauto en later het aantal zitplaatsen nog administratief kunnen laten wijzigen.

929V6
Grote kans dat het origineel ook een grijs kenteken heeft gehad, dat kon tot begin jaren negentig zowel zonder als met ramen.
Dat kan nog steeds!
In de jaren '80 kreeg je een geheel nieuw kenteken als je je papieren kwijt was. Aangezien het nummer ergens van 1987-88 stamt, kan het zijn dat dat het geval is geweest. Ik had een vrachtwagen van bouwjaar 1985 met een kenteken uit '87. En kan me uit de tachtiger jaren herinneren dat er regelmatig auto's verschenen die duidelijk Nederlands geleverd waren, maar wel met recentere kentekens rond reden.

Ik heb ooit nog een setje lichtblauwe platen (model 1977) laten slaan bij Marinol in Den Haag, maar dat is ook alweer meer dan 10 jaar geleden.
ginkelvanmichiel

Er zijn op dit forum mensen (waaronder Rob0032) die pre-GAIK gele platen hebben. Aangezien het hetzelfde lettertype is als de lichtblauwe platen uit 1977, zou er toch iets mogelijk moeten zijn. Misschien even een gedoe (blauwe platen halen bij bedrijf A, en laten persen en witten bij bedrijf B; als A en B tenminste beide mee willen werken), maarja je wil weleens iets.
Misschien dan wel handig om daarmee even te wachten tot na de (om)keuring naar geel smiling smiley
@PM
Er zijn op dit forum mensen (waaronder Rob0032) die pre-GAIK gele platen hebben.

Geen idee waarover je het hebt. Da's hartstikke illegaal joh!
Dakloos
929V6
Grote kans dat het origineel ook een grijs kenteken heeft gehad, dat kon tot begin jaren negentig zowel zonder als met ramen.
Dat kan nog steeds!

Ik bedoel rondom. Volgens mij kan dat niet meer, voor zover ik weet moet de laadruimte aan de zijkant geblindeerd zijn (tenzij het een autobus betreft).
929V6
Dakloos
929V6
Dat kan nog steeds!

Ik bedoel rondom. Volgens mij kan dat niet meer, voor zover ik weet moet de laadruimte aan de zijkant geblindeerd zijn (tenzij het een autobus betreft).
Dat dacht ik tot voor kort ook, maar de site van de belastingdienst laat iets anders zien.
[www.belastingdienst.nl]
Rob0032
@PM
Er zijn op dit forum mensen (waaronder Rob0032) die pre-GAIK gele platen hebben.

Geen idee waarover je het hebt. Da's hartstikke illegaal joh!

Show-use only, toch?
Ik zou anders Michiel heel lief aankijken en vragen of hij de goede tint lichtblauw kleurcode voor je heeft Peter, dat lijkt me het makkelijkst.
Misschien ga ik dat nog wel doen, Micha. Maar ondertussen heb ik een paar leads gekregen dus ik hoop binnen een paar dagen de befaamde lichtblauwe kentekenplaten in huis te hebben! smiling smiley
Is het gelukt, en zo ja zou ik dat adres mogen hebben? Ik zoek ze ook nog...
Tot op heden ben ik niet geslaagd. Ik heb nog 1 mogelijk adres, daarna houdt het op en stop ik ermee. smiling smiley
Zelfde onderwerp, iets ander vraagje: ik heb een VW Derby uit 1977 met nog de originele platen, als ik nieuwe laat maken, ben ik dan ook verplicht om de oude in te leveren? (net zoals bij jongere gele platen)

Inleveren wil/doe ik niet, maar ben even benieuwd of ik dan op de legale manier nieuwe oldtimerplaten kan laten maken zonder inleveren van de oude, dat ik mij niet duidelijk.
Sjon77
Zelfde onderwerp, iets ander vraagje: ik heb een VW Derby uit 1977 met nog de originele platen, als ik nieuwe laat maken, ben ik dan ook verplicht om de oude in te leveren? (net zoals bij jongere gele platen)

Inleveren wil/doe ik niet, maar ben even benieuwd of ik dan op de legale manier nieuwe oldtimerplaten kan laten maken zonder inleveren van de oude, dat ik mij niet duidelijk.

Misschien kun je als inleveren idd verplicht is doen of ze gejat zijn, op de nieuwe blauwe platen krijg je immers toch geen 1-tje. Om die laatste reden verwacht ik overigens dat het niet verplicht is.
Waar zouden eigenlijk de stempels gebleven zijn waarmee die lichtblauwe platen van cijfers/letters werden voorzien? Zijn die nou echt allemaal verschroot? Terwijl die voor de donkerblauwe platen nog wel bestaan? Beetje ongeloofwaardig. Dan zou een hobbyist die toch kunnen overnemen en een gunst kunnen verlenen aan de bezitters van een auto waar zulke platen rechtmatig op thuishoren?
in principe hoef je bij donkerblauwe platen niets in te leveren. Worden ook niet geregistreerd. Je moet je kentekenbewijs meenemen, that's all.
cirKel
Waar zouden eigenlijk de stempels gebleven zijn waarmee die lichtblauwe platen van cijfers/letters werden voorzien?

volgensmij moesten alle pre-gaik stempels door de RDW ingeleverd worden bij de overgang naar GAIK. Dat is me iig eens verteld.
Voorts waren het gewone aluminium platen zonder iets, die blauw gespoten werden en dan onder een verftrommel werden doorgehaald.
Hmm, ik zie nog regelmatig oud type gele platen die worden gemaakt om bijvoorbeeld parkeerplaatsen te markeren, met oude type letters en cijfers. Ze zijn er dus nog wel.
ginkelvanmichiel
in principe hoef je bij donkerblauwe platen niets in te leveren. Worden ook niet geregistreerd. Je moet je kentekenbewijs meenemen, that's all.
Das goed nieuws voor mij! Thanks.
Het is jammer dat mijn huidige platen te ver heen zijn, anders deed ik ze gewoon terug monteren na restauratie, maar sinds ik weet dat ze een beetje bijzonder zijn, wil ik ze wel bewaren.
Ondertussen ben ik naar de RDW geweest voor het omkeuren van m'n bus van grijs naar geel kenteken (of beter: van voertuigcode N1 naar M1). Ik heb eens opgelet wat er zoal aan informatie stond op het computerscherm van de keurmeester. Wat ik niet via de helpdesk van de RDW voor elkaar kreeg lukte wel via de keurmeester: achterhalen welk kenteken de bus hiervoor had. Het blijkt dat hij nu niet met z'n tweede kenteken bezig is, maar met z'n derde!

1987 tot nu: BT-18-SX
1978 tot 1987: 09-XG-89
1977 tot 1978: 82-02-TB

De historie wordt dus al wat duidelijker: hij is van grijs naar geel naar grijs kenteken gegaan. En nu dus weer terug naar geel. Misschien dat ik nog wat kan achterhalen van die oude kentekens (al vind ik online helemaal niks, wat ook weer niet verwonderlijk is).

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.