Reddingsactie verzocht voor een Mercedes Benz W116 S-klasse

Gepost door Jacob106xs 
Beste mensen,

Ik ben deze week een Mercedes Benz 280S W116 tegengekomen op een sloperij in Wâlterswâld. De auto staat al een half jaar stil op het occasion terrein. De sloperij wil de Benz graag verkopen omdat ze (en ik ook) het zonde vinden deze auto te slopen.

De Benz is van bouwjaar 1979 en heeft een kmstand van ongeveer 290.000 km. Er is een Lpg installatie in de auto gemonteerd. De auto is een Belgische ex-politie auto. Hij staat te koop voor €500,-.

Ik heb de auto nagekeken. De bodem is hard (wielkuip ook), de dorpels (bij de wielkasten) hebben wat laswerk nodig. De motor start meteen, maar er is wel een kleine lekkage bij de verdeler.

De auto zit (voor die tijd) dik in de opties met o.a. groene Pullman bekleding (heeft instapschade voor, is verder redelijk oké), elektrische ramen rondom, automaat, cruisecontrol (tempomat), toerenteller en natuurlijk een werkend elektrisch schuifdak. Bij de auto zitten ook enkele extra onderdelen zoals een nette voorbumper

Wie wil deze luxe 70s limo een toekomst geven? Ik heb een lading foto's (en een paar filmpjes) gemaakt die ik graag met je deel via een PB.

Groeten Jacob106XS

Als ze hem nog 3 jaar ergens weg kunnen zetten dan zijn ze hem zo kwijt.
Een 40 jaar oude Benz als deze op Lpg is wel geliefd lijkt me. winking smiley
Zet maar bij mij in de straat dan is ie zo verkocht.
Niet echt bepaald het meest aantrekkelijke exemplaar imo. Basis-motorisatie, vrij hoge km-stand, lpg, kamperrandjes...

Maar goed, voor 500 euro zullen ze hem vroeg of laat wel kwijtraken.
Soms moet je concluderen dat iets gewoon volkomen op is. Dat is hier het geval. Er zit geen onderdeel op wat niet versleten of aangetast is. Lekker slopen dat ding. En weet dat ik een enorme W116 liefhebber ben.
Ik denk dat je nog gaat schrikken wat er allemaal mis mee is, als je even goed kijkt of er mee gaat rijden.
Er gewoon niets aan doen!
Ja oke wel zorgen dat er een geldige apk op komt en dan cruizen met die bak!
Niks gaan poetsen, plaatwerk aanpassen, roest weg plamuren of andere gekkigheid, als je zorgt dat hij rijdt remt en stuurt + een geldige apk ben je hem zo kwijt mocht dat aan de orde komen, maar eerst even een zomertje lekker rijden.
Lekker kleertje ook, origineel?, die gekke belgen ook een beetje in een bruine benz boeven vangenbig smile smiley
Ik zie liever roestige wielkastranden dan die verschrikkelijke chromen dingen... Maar dit lijkt me ook niet zoveel bijzonders, er zijn exemplaren die de redding meer waard zijn.
Ik zou hem lekker in onderdelen verkopen als ik die sloperij was.
Gewoon slopen, zonde dat het zover is gekomen en dat de auto niet beter verzorgd is in het verleden.
Stif
Niks gaan poetsen, plaatwerk aanpassen, roest weg plamuren of andere gekkigheid, als je zorgt dat hij rijdt remt en stuurt + een geldige apk ben je hem zo kwijt mocht dat aan de orde komen, maar eerst even een zomertje lekker rijden.
Lekker kleertje ook, origineel?, die gekke belgen ook een beetje in een bruine benz boeven vangenbig smile smiley
Dit dus. Het is dan wel geen bewaarding, maar lekker lol maken met het ding is beter dan nu de slopershamer erin.
Trekhaak eraan en een fijne Tabbert erachter....
Je komt geen camping op...
Haha nou ik was niks van plan met de Benz maar jullie brengen me bijna op ideeën!

Op dit moment heeft iemand zich via een Facebook bericht bij mij gemeld over het beest. We zullen zien hoe dat loopt.
Dit krijg je nooit legaal door de APK. Ik bespeur enige technische naïviteit hier.
Dank u JW01

Verder kan ik over de Benz melden dat ik deze hier heb neergezet omdat ik vind dat ie nog te redden valt. Ik hebeen zwakke punten gecontroleerd en voornamelijk de dorpels springen er dan uit. De onderkant van de auto en de rest van de koets ( dak, ABC stijl en schutbord zijn nog netjes). Het interieur ziet er netter uit dan de foto's doen lijken. Even met de stoomreiniger erover en het interieur ziet er weer heel netjes uit. Schrijf deze auto dus niet af omdat hij tussen gesloopte auto's staat winking smiley

Enne tuurlijk er zit wat werk aan, hij staat niet voor niets voor 500 euro te koop.
Ik ben vrij slecht in het reanimeren van auto's eye rolling smiley Geen idee of ik het beter doe bij mensen nut smiley
Haha heb je een reanimatie cursus gedaan? Dat scheelt al een heel end! En anders effe de booster erbij: cleaaarrr! spinning smiley sticking its tongue out
stoterstangen90
Stif
Dit dus. Het is dan wel geen bewaarding, maar lekker lol maken met het ding is beter dan nu de slopershamer erin.
Trekhaak eraan en een fijne Tabbert erachter....
Je komt geen camping op...
Daar kun je je nog in vergissengrinning smiley
Mwah... ik zie alleen maar een donorauto, of heel veel werk en een stevige financiële aderlating om deze gestapo-cruiser weer hard en gezond te krijgen.
Het zou me niet verwonderen als de koper een bangerracer is....
Hier hetzelfde ondanks dat ik een groot liefhebber van de W116 ben zie ik op de foto's vooral een hoop onderdelen.
vectrafan
Ik ben vrij slecht in het reanimeren van auto's eye rolling smiley Geen idee of ik het beter doe bij mensen nut smiley

Krijg je enorme deuken van in de motorkap.
Bijna 40 jaar oud en zeker zo stil staan telt driedubbel. Voor €500,- kan je natuurlijk ook iets kopen van 20 jaar oud met minder kilometers, dus je moet echt een liefhebber zijn en betaal je waarschijnlijk liever €1000-2000 voor iets wat er net wat beter bij staat.
Als ik die stoelen zo zie, kom je daar met een hernia uit. Kan wel drie keer Pullman zijn, maar volgens mij zojn ze hartstikke gaar na die Belgische dienders.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-05-2016 17:22 door Soloman.
Ik ben groot W116 fan, maar dit ziet er niet best uit. Toch is ie die 500 euro wel waard gezien de onderdelen. En dat is dan ook wat je hiermee moet doen, demonteren en lekker de onderdelen verkopen op MP. Tellerbak, stuur, lichtunits, kroonkurken, misschien enkele nette bumperdelen en ander chroom spul... Die 500.- heb je er zo uit.
Tjeetje wat een bak, weetje wat het probleem is na het restaureren, wat al een leuke stuiver kost, dan is er geen geld meer om die bak te rijden want zo'n Merc zuipt 1 op een lekke emmert.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-05-2016 19:58 door the old alfster.
Die accu ziet er nog goed uit. En zo'n stuurwiel is natuurlijk ook patsen.smiling smiley
Beste mensen,

Ik kom zojuist dit bericht tegen, heel onverwacht. Was aan het zoeken naar “wielkastranden w116”.

Ik ben eigenaar van deze auto, sinds 4 maanden.
Ik heb deze auto gekocht van de vorige eigenaar die hem in 2016 gekocht heeft (waarschijnlijk van deze sloperij).

Ondertussen ben ik druk bezig met opknappen, rondom nieuwe remmen/gereviseerde klauwen, raamrubbers, alles gangbaar maken enz enz. Nieuw plaatwerk (dorpels/wielranden) liggen klaar. Volgende week gaat de auto naar de lasser om te lassen, plamuren en delen te spuiten in kleur (spuitbussen in kleur gekocht).

De auto word gered en er gaat sowieso Een nieuwe apk op, wat het ook mag kosten!

Hoop dat jullie het leuk vinden dit te lezen.

Mvg een “Nieuwe” enthousiaste Mercedes liefhebber😁
Hey dat is wel echt heel gaaf! Zie de foto's van de huidige staat en de werkzaamheden graag tegemoet thumbs up
Oh, da's leuk zeg! thumbs up Succes met het opknappen.

De auto is een Belgische ex-politie auto.

Zoiets maakt de auto historisch natuurlijk extra interessant, dus ik zou als ik jou was hier meer info over proberen te vinden.
Bedankt voor de positieve reacties, foto’s van de huidige staat zal ik eerdaags posten.

Met mijn leeftijd van 20 jaar is dit een hele uitdaging, maar ik leer er een hoop van. Las en spuitwerk heb ik uitbesteedt aan een kennis.

De “politie” sticker zit ook nog op het raam, bijzonder verhaal, ooit al op ge-googled maar zonder resultaat!

Gezien de interesse zal ik updates posten! 😁
Haha, heerlijk om te lezen dat er hier in 2016 bijna werd geschreven over 'je moet wel gek zijn wil je dit nog proberen'...en dat er dan in 2020 iemand zich enthousiast aanmeldt: 'ik ga de auto herstellen!'.
Mooi, ik ben ook zeer benieuwd hoe de auto er nu uitziet en hoe je deze weer in nette staat krijgt.

Succes in elk geval!
In 2016 betaalde je hiervoor dan ook 2k per jaar aan motorrijtuigenbelasting (lpg, géén G3). Inmiddels, een paar jaar later, is de grens van 40 jaar bereikt en kun je het geld wat je toen nog aan de belastingdienst mocht overmaken aan het noodzakelijk onderhoud spenderen. Dat maakt het project toch een stuk interessanter, al is een extra paar jaar stilstand natuurlijk niet bevorderlijk. Ik ben benieuwd hoe de auto er nu bij staat. De kleurcombinatie is in ieder geval heerlijk.
geweldig! Had wel verwacht dat iemand hem zou kopen, maar dan voor de onderdelen.

Dat hij gewoon weer APK krijgt en rijvaardig word is wel erg mooi. Succes met dit project, het is relatief makkelijke techniek waar je inderdaad veel van kunt leren thumbs up
fout...

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-05-2020 19:47 door Jerry vdl.
[www.dropbox.com]

vorige bericht ging niet helemaal goed, maar kan het niet wijzigen, hierbij een dropbox link met daarin 5 foto's van de huidige staat van de auto.

ik heb de auto zo uit een bollenschuur gehaald, deze foto's zijn gemaakt na een grondige wasbeurt. vorige eigenaar heeft er afgelopen 4 jaar ook niks mee gedaan verder.
Nou het valt me toch nog alleszins mee, de lak glimt nog mooi! Hier en daar wel een plekje maar als het niet rot is kun je dat nog redelijk goed wegwerken denk ik. Ben wel heel benieuwd wat er onder die chromen wielkastrandjes zit. Die extra knipperlichten op de voorschermen zullen wel van zijn tijd als dienstauto zijn overgebleven?

En de hamvraag natuurlijk; heb je er meer of minder voor betaal dan die €500? big smile smiley
Het valt mij ook nog alles mee, dat wekte ook juist mijn interesse bij de koop van deze auto! De voorschermen vertonen roest rondom de chromen randen, de schermen worden gelast en gespoten in kleur. Wielrand rechts achter idem. Vandaar de chromen randen (denk ik).

Ik heb er 1200 euro voor betaald, dit komt grotendeels door de Borbet velgen en de nieuwe raamrubbers die ik ook nog bij de koop kreek. En natuurlijk omdat hij nu wel belastingvrij is.
Ik zit nu op €1750 ongeveer en het lassen moet daar nog bij komen. Ik schat dat ik op rond de 2500 zit als hij apk waardig is.
De originele kroonkurken staan een W116 zoveel beter. Eventueel even laten poedercoaten voor een paar honderd euro en ze zijn weer als nieuw. Die Borbets zou ik op MP zetten.
Gullideckel
Die Borbets zou ik op MP zetten.

Goede kans dat ze dan weer onder een andere W116 of W126 komen te liggen.nut smiley
Onder een W126 vind ik ze beter staan dan onder de veel klassiekere W116.
Prachtig dit, driewerf hulde.
Die kleur is echt prachtig!
Vooral doorgaan en hou ons op de hoogte.
Ik doe de laatste paar jaar amper nog iets op dit forum maar toen Nico GTR mij hierop wees moest ik toch even kijken. Fantastisch dat de auto gered is!! Toen ik destijds hoorde dat de auto verkocht was kreeg ik een bericht van de koper destijds. Die beweerde de auto in de bangers te willen gooien. Gelukkig is dat niet gebeurd! Hou ons op de hoogte!
Afgelopen Dinsdag heeft de Mercedes bij de garage gestaan Voor apk. Ik kreeg een klein lijstje mee, fuseerubber rv, stuurstang rubber lv, 2 gordels voorin vervangen, handrem stellen en gas afstellen ivm hoge uitstoot. Dit heb ik gelijk die avond verholpen. Vanmorgen bij de garage gezet en net een belletje gehad dat hij helemaal goed is. Check het kenteken maar (19-tn-st) foto’s van de huidige staat zal ik uploaden op dropbox.
Gefeliciteerd, fijn dat 'ie is gered, ik zie hem graag eens rollen!
FH126560
Dit krijg je nooit legaal door de APK. Ik bespeur enige technische naïviteit hier.
grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.