Upgraden van mijn 1,8L-16V 626 GE

Gepost door marcel21674 
Na lang wikken en wegen, toch maar besloten om de mx6 te gaan slopen en m'n 626 flink up te graden.
Reden voor de sloop van de mx6 is dat het koetswerk een paar hele lelijke rotte plekken heeft op cruciale plekken, die ook nog eens heel moeilijk bereikbaar zijn.
Toen ik in het werkplaatshandboek zag, dat die plek ook opgebouwd was met sterkte stalen (ja in 1992 al), was het voor mij duidelijk. Hier ga ik mijn handen niet aan branden. De mx6 gaat exit.

Het leuke hiervan is wel, dat de mx6 op de zelfde bodemplaat staat als een 626, het zogenaamde GE platvorm. Heel veel van beide auto's is dus gewoon uitwisselbaar.
Dus de mx6 gaat heel wat onderdelen leveren aan mijn 626, voordat hij naar zijn laatste rustplaats gaat.
Wat gaan we doen:
- Onderstel overzetten.
- Wielen overzetten.
- Cruise controle overbouwen
- ABS overbouwen.
- Motor (V6)overbouwen.
- Mislampen overzetten vervangen voor nieuwe.
- Airco (nieuw) inbouwen.

Ben mij er van bewust, dat economisch gezien, dit niet echt verantwoord is, maar de 626 is een erfstuk en gaat dus "nooit" weg en wordt straks net als de 818 alleen nog zomers gebruikt.

Het ombouwen dan. Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Was bij het GD-platvorm alles nog plug and play, of te wel stekkers steken in de schakelaars en overige onderdelen en gaan, bij de GE ligt dat wat moeilijker. Hier behelst het het compleet overbouwen van kabelbomen achter het dashbord en motorruimte.
Het enige wat plug and play is, zijn de achterste ABS sensoren. Al de rest is niet voorbereid.
Inmiddels zijn de benodigde kabelbomen verwijderd uit de MX6, deze ga ik helemaal nalopen en opknappen. Moet 1 reparatie doen aan de stekker van de koelvin. Daar zijn ampies op geknepen en daar wil ik weer de originele stekker op hebben.
Van de week een start maken met het uitbouwen van de 2,5L-24V.

Nou zullen de meeste zeggen, maar dan wordt het toch gewoon een xerxes, nee dat wordt het niet...
Het onderstel van een xerxes is net fff anders, de mijne is nu nog fff lager.
Ik ga de originele 1.8L-16V bak van de 626 gebruiken, dat zou moeten passen als ik de belhousing overzet.
Hierdoor komt het toerental zo'n 500rpm lager te liggen dan bij de mx6 en xerxes. oftewel een iets gustiger brandstof verbruik hoop ik.

626 met mx6 velgen, maar origineel onderstel:

626 met mx6 onderstel:

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-05-2016 09:28 door marcel21674.
Het "nieuwe" hart voor de 626

Een leeg mx6 dashbord...

Stapeltje onderdelen, wat straks in de 626 een plekje moet krijgen.
Oa. ABS computer, CC computer+ gaspedaal, tellercluster, diverse schakelaars en steunjes.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-04-2016 10:40 door marcel21674.
Dit is de rotte plek, waarvan ik zeg, dat ga ik niet meer repareren. Het lijkt niet groot, maar de aangetaste plek behelst zo'n 25 bij 15 cm op een cruciaal punt, tussen het veerpoothuis en de voorruit, onder de bevestiging van het motorkap scharnier. Er zitten hier zeker 3 a 4 verschillende plaatdelen over elkaar gelast welke van sterkte staal zijn. Dat zal niet zonder reden zijn, dus ik ga hier niet aan klooien.
Aan de andere zijde van de auto heb ik hier wel al eens wat aan gelast en die was minder erg, dus ik heb wel een idee hoe serieus deze roestschade is....
Ook de hoedenplank van de 626 nog even vervangen.
De huidige was al ver over z'n uiterste gebruiksdatum heen. mrgreen

De spik splinter nieuwe.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-04-2016 10:45 door marcel21674.
Een flinke klus in een krappe garage. Het verwijderen van de V6 van de MX6.

Motorblok laten zakken op een karretje en vervolgens de carrosserie over het blok heen gelift.
De garage is te laag om weg te komen met een motortakel...

Nog wat laatste kleine zaken verwijderen, zoals wat rem en stuurbekrachtigings leidingen.
Dan de mx6 weer zover opbouwen dat hij kan rollen en sturen, dan mag hij naar zijn laatste rustplaats

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-04-2016 10:52 door marcel21674.
Next op het lijstje, was het aanpassen van de mx6 draadbomen voor de 626.
Dat was toch iets meer werk dan voorzien....
De draadbomen van de 626 zijn niet voorbereid op Cruise control, ABS en airco. Ik heb daarom de draadboom uit de mx6 gepakt, want die zijn dat wel. oa. omdat de mx6 gewoon standaard ABS en CC heeft.

Dat is echter ook niet gewoon plug and play, want de mx6 heeft bv. weer geen achterruitwisser en ook de bediening van de electrische spiegels zit op een totaal andere plek. Bij de MX6 in het deurpaneel, bij de 626 links in het dashbord. Verder zijn er wat verschillen in de layout van de bedieningsknoppen. Bij de 626 zitten de knoppen overwegend rechts, bij de mx6 weer links. Met andere woorden ik heb nu een one of a kind draadboom, waar geen 2de van te vinden is. mrgreen
Overigens is dit wel gewoon netjes gedaan, geen geknip en geplak, puur pennetjes losmaken uit de connector en omsteken.
Waar het dan wel noodzakelijk was om te knippen en te plakken (minimaal), daar zijn de draden gesoldeerd en voorzien van krimpkous.

Verder nog een paar kleine reparaties moeten uitvoeren aan een 3 tal verbindingen, die dubieus waren. Daar was in het verleden al eens aan gesoldeerd (niet door mij), om een finishline alarm aan te leggen. dat alarm heb ik eruit gehaald, maar nu bleek een van die verbindingen gebroken te zijn en de andere 2 zien er ook niet fris uit, dus dat moest even opnieuw en beter. gelukkig genoeg aan donor materiaal... mrgreen

Demontage dashbord:

Dashbord verwijderd.

Mx6 draadboom tbv. CC en abs aan het plaatsen.

Van 2 dashbord draadbomen, moet 1 werkende gemaakt worden.

ABS en CC computer gemonteerd.

Stukje kabelboom (spiegelbediening 626), welke geïntegreerd moet worden in de mx6 kabelboom. Zo'n zelfde stukje was ook nodig voor de achterruitwisser...

Ben wel blij, met die stapel werkplaatshandboeken die ik een tijdje terug gekocht heb. Zonder alle bedradingsschema's was dit echt onmogelijk geweest.
Laatste paar dagen weer flink opgeschoten.
-abs, pomp ingebouwd en aangesloten
-Stuurbekrachtiging, omgebouwd voor de v6
-V6 in de 626 gehangen.

Foto's volgen nog.

Toch wel een paar verassingen.
De mx6 remkracht verdeler, bleek toch fff anders te zijn dan van de 626, gelukkig had ik die bewaard.
Ook de hoofdremcilinder bleek anders te wezen en paste niet op de rembekrachtiger van de 626. gelukkig had ik ook die bewaard...
Diameter van de hoofdremcilinder is van de mx6 duidelijk groter dan die van de 626, dat had ik niet verwacht, waarschijnlijk vanwege het abs systeem.

Alle belangrijke zaken zijn nu klaar. Nu nog een kwestie van opbouwen
Foto's van de hart transplantatie..

Oude 1.8L-16V hart eruit.

"nieuwe" 2,5L-24V hart erin.
Nog te doen.
- Airco afbouwen
- V6 motorkabelboom afmonteren.
- Aandrijfassen etc. monteren
- Koelsysteem monteren.

Komende winter wil ik een aangepaste versnellingsbak bouwen.
Die moet worden voorzien van de 1ste, 2de en 3de versnelling van de mx6 bak en de 4de en 5de + diff. van de 626-bak.
Hoop daarmee het sportieve randje van de mx6 te behouden en een beter verbruik op de snelweg.
De 1.8L bak heeft iets langere overbrengingen, waardoor het toerental in 5 zo'n 500 a 750 rpm lager uitvalt als met de 2,5 bak.
tjonge wat een flinke . maar mooie , klus
ga je alleen de techniek aanpassen of ga je ook nog aan het uiterlijk sleutelen?
klaas924
tjonge wat een flinke . maar mooie , klus
ga je alleen de techniek aanpassen of ga je ook nog aan het uiterlijk sleutelen?

Nee, uiterlijk blijft op een paar originele mistlampen na, origineel.
Anonieme bezoeker
Re: Upgraden van mijn 1,8L-16V 626 GE
03-04-2016 12:17
Mooi project, deze ga ik volgen smiling smiley

Je moet wel kennis van zaken hebben om zoiets aan te durven.
De 626 GE begint inmiddels ook al een zeldzame verschijning te worden.
Toevallig 3 weken geleden nog eentje gezien bij de supermarkt, wees er zuinig op
Mooi verslag! Indrukwekkende klus!
Dit heeft voor mij een behoorlijke "wow" factor.

Chapeau. smileys with beer

Greetzz Renate.
Mooi project Marcel, goed aangepakt ook zo te zien. En zo te lezen word het allemaal netjes gedaan.

Chapeau thumbs up dit word er eentje om van te leren.
spyderweb
Mooi project, deze ga ik volgen smiling smiley

Je moet wel kennis van zaken hebben om zoiets aan te durven.
De 626 GE begint inmiddels ook al een zeldzame verschijning te worden.
Toevallig 3 weken geleden nog eentje gezien bij de supermarkt, wees er zuinig op

Voorbereiding is het halve werk zeggen ze toch? grinning smiley
Zwaarste klus was wel het omleggen van beide motoren, heb een aardig "ruime" garagebox, maar 2 blokken naast je auto neemt toch heel wat ruimte in.

Enige echte verassing tot nu toe, was de hoofdremcilinder van de mx6. Die bleek niet op de rembekrachtiger te passen van de 626. Gelukkig had ik die wel bewaard van de mx6. Diameter van de hoofdremcilinder bleek aanzienlijk groter te wezen, dan van de 626, terwijl de rest van het remsysteem wel identiek is. Zal waarschijnlijk zijn vanwege het ABS systeem.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2016 09:25 door marcel21674.
Hier kan ik alleen maar respect voor hebben, succes met het projectthumbs up
Het einde komt in zicht. Na wat tegenslag van de week, waarbij 5 van de 6 draaideinden afgebroken waren in de uitlaatspruitstukken, kan de motor nu bijna gestart worden.
ABS = aangesloten
Alle draadbomen zijn voor 90% aangesloten. Hangt op verlichting, claxon en een 3tal kleine massa punten.
Stuurbekrachtiging is op vullen/ontluchten klaar.
Brandstof systeem=klaar
uitlaatspruitstuk voorzien van nieuwe tapeinden en gemonteerd.
koelsysteem is voor 50% klaar, slechts radiator nog monteren.
Airco 30% klaar.

Extra'tje, mooie chromen tellerringen.

motorblok hangt weer (deels) in z'n eigen steunen.

ABS pomp weer aangesloten

Stuurbekrachtiging en achterste motorsteun weer gemonteerd.
Ik zeg: Lekker bezig. thumbs up

Greetzz Renate.
Anonieme bezoeker
13-04-2016 20:05
Geweldig project!!!!
Ik heb zelf een Xerxes sinds december 2013 echt een geweldige auto.
Wat wordt nu de typenaam MX-626?
Succes met het afbouwen.
Groetjes,
Andy
Man, wat een project! thumbs up Echt gaaf om dit te volgen hier. Ook helemaal goed om een auto met emotionele binding zo'n giga upgrade te geven. Goed bedacht en stoer dat je dit ook gewoon even doet.
Wat een ontzettend gave onderneming. Erg gaaf.
Wat een project.. Gaaf dat je dat aandurft.
Gaaaaaf! zou ooit zelf ook nog wel eens een Xerxes willen bezitten.....heerlijk!

Goed bezig!
It's alive!!!
Hij klinkt nog wat rauw, maar dat is omdat er nog geen uitlaat onder zit.

eerste start

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-04-2016 20:15 door marcel21674.
Andy Olds
Geweldig project!!!!
Ik heb zelf een Xerxes sinds december 2013 echt een geweldige auto.
Wat wordt nu de typenaam MX-626?
Succes met het afbouwen.
Groetjes,
Andy

blijft gewoon 626..grinning smiley
Ga er ook geen xerxes type plaatjes opplakken, want dat is het niet. Dan zal ik het interieur nog moeten opwaarderen.
Hoogstens originele 2,5L-24V stickers voor op de voorschermen.
Iemand trouwen nog een goede beproefde methode om het rem systeem goed te ontluchten? Vermoed dat de 2 man methode wel het beste zal werken aangezien het systeem geheel leeg is.
Ik ken niet anders dan de 2 man methode....zijn er meer?
Met een ontluchtapparaat op perslucht.
Dan trek je het vacuüm vanaf het nippeltje. Werkt dat?
Nissan GT-R, awesome

Er zijn 3 methodes. 2 man methode, vacuümzuigen via de ontluchtingsnippel en overdruk zetten op het reservoir.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-04-2016 21:42 door marcel21674.
Aha! thumbs up

Ik dacht dat die laatste alleen was voor legen.
Nissan GT-R, awesome

Vacuum zuigen werkt prima, als je puur de vloeistof wil verversen, maar in mijn geval, dat het systeem volledig leeg is, werkt dat voor geen meter.
Overdruk heb ik geen ervaring mee, maar dat lijkt mij persoonlijk nogal tricky. Moet er niet aan denken, dat het reservoir los knalt van de hoofdrem cilinder.
Anonieme bezoeker
16-04-2016 23:25
Pompen werkt nog steeds prima!
Heb eigenlijk nooit anders gedaan...
Soms kan een hoofdremcilinder stuk gaan,
Is mij gelukkig nog niet gebeurd

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-04-2016 09:47 door Andy Olds.
marcel21674
Nissan GT-R, awesome

Vacuum zuigen werkt prima, als je puur de vloeistof wil verversen, maar in mijn geval, dat het systeem volledig leeg is, werkt dat voor geen meter.
Overdruk heb ik geen ervaring mee, maar dat lijkt mij persoonlijk nogal tricky. Moet er niet aan denken, dat het reservoir los knalt van de hoofdrem cilinder.
Zo veel druk zet je er ook niet op.
Het is een veredelde gravity bleed.
Blijkbaar iets verkeerd gedaan bij het ABS, want het storingslampje blijft branden...
Wel een serieus probleem, want kan geen storingscodes uitlezen en zelfs als ik de stekkers lostrek van de computer, dan nog blijft hij branden...
Vreemd, want bedradings-technisch heb ik niets gedaan, daaraan. Stekkers steken, that's it.
Vermoed dat ik ergens een stekker niet goed aangedrukt heb (Denk iets rond het failsafe relais), of een massa vergeten ben, veel meer kan het eigenlijk niet zijn.. crying smilie

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2016 11:27 door marcel21674.
Klassiekerrijder
Valt er niets uit te lezen?

nee zelfs dat wil hij niet. als ik fbs en gnd door verbind in de diagnose stekker, zou hij storingscodes moeten geven op het teller display, maar het lampje blijft gewoon continue branden.

krijg een beetje het vermoeden, dat het in de teller cluster zelf zit. want zelfs als ik alle abs gerelateerde stekkers losmaak, blijft hij branden. De tellercluster is de originele uit de 626, ik heb niet die van de mx6 gebruikt. Dat is het enige wat anders is...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-05-2016 08:01 door marcel21674.
Na 2,5 week vakantie in de dolomieten, gisteren eens in de ABS problematiek gedoken..
Veel bleek het niet te wezen. Begonnen met de sensoren te controleren om een goed uitgangspunt te hebben. Deze moeten een weerstand hebben tussen de 1,6 en 2Kohm en Links achter, bleek oneindig te wezen, stuk dus..
Deze even tijdelijk vervangen door een sensor van voor, die ik wel reserve heb. Hierna de motor gestart en voila, het ABS lampje ging direct uit...
Op zich heel blij mee, maar snap nog niet, waarom ik geen storingen kon uitlezen. Zal wel iets fout gedaan hebben denk ik.

Verder gisteren een nieuwe set mistlampen op de kop getikt voor de 626.

Laatste wat moet gebeuren is een verse midden en einddemper en een verse abs sensor voor links achter.
Wauw, wat een project zeg! thumbs up
Gaaf project, klasse dat jij dit zelf kan fixen. thumbs up

Eén punt dat mijn aandacht trok.. het niet al te frisse stuur van de 626. Zover ik begrepen heb zit die van de MX6 terug op de oude plek..
Ga je daar nog iets aan doen?
Anonieme bezoeker
10-05-2016 11:38
Als de auto klaar is moet deze nog gekeurd worden door de RDW neem ik aan en eventueel APK?

Verwacht je nog verschil in prestaties t.o.v. de MX-6? (Verschil in gewicht, Cw waarde, overbrenging)
Wauw. Een mooie project waar een beginnend bestuurder nog veel van kan leren big smile smiley
Wauw. Een mooie project waar een beginnend bestuurder nog veel van kan leren big smile smiley.
spyderweb
Als de auto klaar is moet deze nog gekeurd worden door de RDW neem ik aan en eventueel APK?

Verwacht je nog verschil in prestaties t.o.v. de MX-6? (Verschil in gewicht, Cw waarde, overbrenging)

Ik laat hem idd. wel netjes registreren als 2,5L bij het RDW. Moet daar geen gezeur mee hebben.
Prestaties zullen niet veel verschillen van de mx6, denk ik. Qua gewicht zullen ze elkaar niet veel ontlopen.

Komende winter wil ik de versnellingsbak aanpakken, Krijgt hij de 1, 2, 3 van de mx6 en 4, 5 en diff. van de originele 626 bak.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close