Sochtends op de oprit rij je toch alleen maar vooruit? Pas bij inparkeren op werk wordt de achteruit versnelling gebruikt cool smiley

Pas ook alvast de maxicosie in de auto. Op zich niet lastig maar ik weet nog dat ik daar de eerste keer even mee zat te klooien. Dat doe je liever zonder kind dan met een pasgeboren kind in de regen en in het donker winking smiley

Wij hebben een exemplaar met een vaste "base", de maxicosi klik je er zo aan. Kan bijna niet fout gaan en als het wel fout gaat begint het ding te piepen, moet goedkomen dus big smile smiley

Haha! Gaat ook automatisch aan bij achteruitrijden als ze voor aanstaan hè, net als bij de Clio dus. Merkte dat zelfs de Fiesta (uit 2005) dat heeft.

Bij mijn laatste drie auto's kun je dat instellen, bij de Clio niet.
Bij de **** en Astra moest je echt goed zoeken naar het juiste knopje om de achterwisser alsnog te gebruiken, in de Focus kom je er met gemak per ongeluk tegenaan. Gaan we dus maar weer rigoreurs oplossen, geen halve maandjes op de achteruit van mijn auto drinking smiley

Sochtends op de oprit rij je toch alleen maar vooruit? Pas bij inparkeren op werk wordt de achteruit versnelling gebruikt cool smiley

Dat ligt eraan. Mijn vriendin zet de auto 9 van de 10 keer achteruit op de oprit, want dat staat mooier volgens haar big smile smiley
Ik doe het alleen wanneer ik er zin in heb en dat is vaak alleen als ik boodschappen heb gedaan, dat scheelt namelijk weer twee meter lopen grinning smiley

Over lengte gesproken, lang is de Focus wel. Heb het nog niet opgezocht, dus het kan ook mijn gevoel zijn maar heb het idee dat de auto op enkele plekken waar ik vaak parkeer toch echt wel wat verder uitsteekt.
Zelfs bij de twingo ging de achterruitenveger aan als ik hem in de achteruit ging zetten en de regensensor was geactiveerd. Bij de laguna en nu ook bij de mercedes kun je dat gewoon uit zetten (wat ik dus ook heb gedaan)

Ook in de winter als je net weg rijd en de achterruitverwarming net aan staat, dan schraapt die achterruitenwisser zo lekker over de achterruit met ijs nut smiley Ik kijk er toch amper in.

Net even afspraak gemaakt voor de Up voor onderhoud bij de dealer. Over 2 weekjes mag hij. Er staat al weer bijna 45.000 op thumbs up . Het zit vlak bij mijn werk dus neem dan gewoon leenfietsje mee. Gelijk even sterretje in de ruit maken. Ook moeten ze even kijken naar de afvoerkanalen van het water, want als het flink geregend en het is al wacht vochtig buiten heeft en je start de auto slaat alles helemaal dicht met condens. De airco in de Up is al niet overbemeten dus soms moet je hem dan gewoon een 5 minuten volle bak aan laten staan om fatsoenlijk zicht te hebben.

Ook heb ik dat er af en toe een relais blijft hangen, je hoort het heel duidelijk 'trrrrrrrr' 'trrrrrrrr' tijdens het rijden. Alles lijkt te functioneren , gebeurd maar af en toe maar geef het wel aan.

Verder prima ding voor wat hij moet doen thumbs up Blijft mij verbazen welke sprongen het A segment heeft gemaakt. Qua luxe, comfort, stoelen, dikke prima. En ook op de snelweg eigenlijk niks mis mee. Alleen daar komt het beperkte vermogen wel pijnlijk naar boven, wát traag is dat.
Mogguh

Zow Rob, dan zal de bevalling toch niet lang meer op zich laten wachten als de kleine als is ingedaald.

dacht dat alle auto's dat al jaren hadden..? Afgelopen drie auto's van mij hadden het sowiezo.
De Vectra deed het niet, en ook de Leaf niet. Bij de Leaf kijk ik er niet van op, die auto kan enkel de basis dingen........iets meer vernuft kent die auto niet.grinning smiley
Achterruitenwisser? Die heb ik gelukkig niet. Opel heeft geen charmante manier gevonden om die op de hatch te monteren.

B Real

Pas ook alvast de maxicosie in de auto. Op zich niet lastig maar ik weet nog dat ik daar de eerste keer even mee zat te klooien. Dat doe je liever zonder kind dan met een pasgeboren kind in de regen en in het donker winking smiley

Wij hebben een exemplaar met een vaste "base", de maxicosi klik je er zo aan. Kan bijna niet fout gaan en als het wel fout gaat begint het ding te piepen, moet goedkomen dus big smile smiley

Dan heb je de maxicosi toch zo'n beetje ondersteboven geprobeerd vast te zetten als de baby begint te piepen?

Achterruitenwisser? Die heb ik gelukkig niet. Opel heeft geen charmante manier gevonden om die op de hatch te monteren.

In het begin was de hatchback alleen leverbaar mét ruitenveger. Later kon je voor een optie van 0 euro zonder achterruitenwisser bestellen. smiling smiley

Dan heb je de maxicosi toch zo'n beetje ondersteboven geprobeerd vast te zetten als de baby begint te piepen?

grinning smiley

Zo'n base hadden wij ook, of nog steeds eigenlijk. Wij zitten met 2 auto's die beiden gebruikt worden met kinderen. B brengt de kinderen vaak weg naar de opvang en ik haal ze op. De base vond ik ook vrij prijzig, dus in mijn auto deden we het gewoon met de gordel. Ook geen probleem eigenlijk. Het was zo'n set met stoel en maxicosie en base in de aanbieding ergens. Sinds deze week zitten ze beide in een stoeltje. en zouden we eigenlijk 4x een base moeten hebben. nut smiley doen we dus niet. in de Up zit die base met stoel en een gewone stoel. In mijn auto zitten ook 2 stoeltjes nu.

Ik heb wel op marktplaats voor weinig een originele mercedes autostoel gevonden cool smiley bonnetje was er nog bij van 480 euro (!), Ik heb er 100 voor betaald, dat is iets schappelijker.
Mogguh!

@ achterruitewisser: Ja, heb ik... maakt ook een irritant bijgeluidje en gaat volgens mij ook automatisch meewissen als je de auto in de achteruit zet. Maar bij een volgende auto zou ik dat ook wel willen uitzetten als het kan. Zie ook geen meerwaarde; je krijgt er alleen krassen van op de achterruit winking smiley

@Maxicosi: heb er ook wel eens mee zitten klooien... maar dat is ook al weer een paar jaar geleden dus zou niet meer weten hoe het moet. Voor mij ook niet noodzakelijk om te weten moet ik eerlijk zeggen grinning smiley

Eeehm....

Zo'n base hadden wij ook, of nog steeds eigenlijk. Wij zitten met 2 auto's die beiden gebruikt worden met kinderen. B brengt de kinderen vaak weg naar de opvang en ik haal ze op. De base vond ik ook vrij prijzig, dus in mijn auto deden we het gewoon met de gordel. Ook geen probleem eigenlijk. Het was zo'n set met stoel en maxicosie en base in de aanbieding ergens. Sinds deze week zitten ze beide in een stoeltje. en zouden we eigenlijk 4x een base moeten hebben. nut smiley doen we dus niet. in de Up zit die base met stoel en een gewone stoel. In mijn auto zitten ook 2 stoeltjes nu.

Bij vriespup nummer 1 hadden we ook geen base...hebben de maxicosi ook maar heel kort gebruikt omdat ze er al snel uitgegroeid was.
Nu hebben we op MP een complete zo goed als nieuwe set gekocht voor een fractie van de nieuwprijs. Nieuw ga ik dat spul echt niet kopen. Je gebruikt het zo kort.
Waar ik wel heel blij mee ben zijn de kinderstoelen met isofix..die klik je zo in beide auto's.
Hier ook isofix stoeltjes. Het is niet alleen makkelijk, het is ook een heel stuk veiliger dan alleen gordels thumbs up het mercedesstoeltje wat ik nu heb heeft nog zelfs top tether. Nog een extra verankering.

Van al dat kinderspul kopen we ook weinig nieuw. Wat je zegt; binnen no-time zijn ze er weer uit gegroeid.
Wij hadden wel alles nieuw en zijn nu aan het opruimen, wat je er nog voor krijgt is verwaarloosbaar.
Alleen de kinderwagen en wat merk dekentjes en slaapzakjes brachten nog wat op, de rest heb ik voor een paar euro weggedaan of zelfs gratis.

Nu hebben we zo een losse verhoger, maar voorheen ook Isofix, werkt top. Die losse verhoger is ook top, want kan makkelijk van auto naar auto en past zelfs in de 7 smiling smiley

@Rob, Vriespup, ik moest 2x lezen om te zien over wie het ging winking smiley
Ik heb geen wagen met achterwisser meer.
Vooral mijn vrouw mist die enorm op haar S60.
En eigenlijk heeft ze een stuk gelijk:
mocht die een achterklep hebben zoals bijvoorbeeld een Superb ipv een kofferklepje, dan had er ongetwijfeld wel een wisser opgezeten.
Er is een tijd geweest dat Mazda sedans een wisser op de achterruit hadden, maar dat fenomeen heft zich niet doorgezet.
Dus 3x achterwisserloos.

In het begin was de hatchback alleen leverbaar mét ruitenveger. Later kon je voor een optie van 0 euro zonder achterruitenwisser bestellen. smiling smiley

Weet vrijwel zeker dat een achterruitenwisser voor de Insignia Hatchback een optie was van 75 Euro.
Als ik wel eens zo'n ding configureerde voor de gein vinkte ik die optie namelijk altijd aan. winking smiley

Mijn ouderwetse sedan heeft uiteraard geen wisser maar moet ook zeggen dat ik hem totaal niet mis eigenlijk.
Dat zijn dan echt wel uitzonderlijke gevallen. eye popping smiley
Ook bij de Octavia hatchback was de wisser optioneel.
Bij de sedans die ik in de regen gereden heb vond ik een achterruitenwisser ook niet strikt noodzakelijk. Spray van de weg komt niet hoog genoeg om voorbij de kofferklep nog op de ruit te belanden, en als je eenmaal reed bleef de boel zichtbaar zat. Eigenlijk is het alleen als je kort na stilstand, na of nog altijd zeer traag rijdend, achteruit wil rijden of ergens in wil voegen dat je even een keer extra moet kijken.
En dan is er nog het esthetische aspect, heb nog niet een sedan gezien die met achterruitenwisser mooier is dan zonder, in tegenstelling tot menig hatchback of voor mijn part Porsche 911.
Precies, de achterruit van een sedan heeft een veel lager aanzuigend effect. Is gewoon een stukje aerodynamica.

Bij een hatchback, is dat effect al een stuk groter en de veelal recht opstaande ruiten van stations is het het ergste. Wat overigens ook geld voor de achterruit van een C1, die is ook in no-time smerig. Dat is, denk ik, waarom hatchbacks en stations veelal standaard een achterwisser heeft en een sedan niet.

Wat overigens ook een dingetje van de laatste jaren is, is de tijdsduur van de achterruitverwarming. Die tijd lijkt steeds korter te worden, terwijl ik in mijn Clio (volgens mij) de achterruitverwarming gewoon de hele rit aan kon laten staan. In zowel de Astra, **** als Focus schakelt deze na een x aantal minuten automatisch weer uit.

Ik heb overigens sinds het ophalen van de Focus last van piepende remmen op lage snelheid. Heb het even aangezien en het is al een stuk minder nu ik wat meer gereden heb en ook een aantal keren stevig geremd heb. Wat denken jullie, zal het uiteindelijk 100% verdwijnen? Of toch t.z.t. maar naar de dealer?
@Richard, Piepende remmen kan echt van alles zijn.. van verkeerd gemonteerd tot een steentje ergens tussen. Ik zou het nog even aankijken en anders even langs de dealer gaan.
B Real
Wat overigens ook een dingetje van de laatste jaren is, is de tijdsduur van de achterruitverwarming. Die tijd lijkt steeds korter te worden, terwijl ik in mijn Clio (volgens mij) de achterruitverwarming gewoon de hele rit aan kon laten staan. In zowel de Astra, **** als Focus schakelt deze na een x aantal minuten automatisch weer uit.

Da's typisch. Ofwel is dat x-aantal minuten vrij hoog, ofwel heeft onze Astra (station, 2017) dat niet. Ik kan me niet herinneren dat ik hem ooit niet heb uitgezet.
British Racing Green
Een druppeltje olie doet wonderen... winking smiley

Niet bij je remmen. .Dan is de kans aanwezig dat dat je laatste druppeltje is geweest.. Remmenreiniger dan smiling smiley
Mogguh! Ook mijn Focus heeft wel eens licht piepende remmen gehad, zelfs na een vervanging van de remmen. Was vooral als ik licht remde en bijna stil stond. Maar na een tijdje is dat piepen over gegaan. Ze moesten nog even een beetje 'zetten' denk ik.

Bij de meeste auto's die ik heb gehad schakelt het vanzelf uit. Die tijd is inderdaad steeds korter voor mijn gevoel. Mogelijk dat het iets met vebruik en zo te maken heeft? Want vrij snel zijn de spiegels en chterruit vrij van ijs/vocht doorgaans. En het schijnt wel iets van 2% (jaja) extra verbruik te vragen.

Moet zeggen dat de spiegels van de mercedes vrij langzaam vochtvrij zijn. Bij de renault en ook de BMW kwam binnen no-time er rook vanaf en waren de spiegels vrij van condens.

Als ik de achterveger weg kon laten deed ik het gelijk. die halve maantjes vind ik niets. Bovendien zie je bij hedendaagse auto's vrij weinig in de achterruit. Bij achteruit rijden zie je niets aan paaltjes en andere zaken links of rechts van de auto. Gebruik daarom altijd de buitenspiegels en de sensoren/camera als er echt iets recht achter de auto staat (die je anders ook niet ziet in de achterruit).

Tijdens het rijden kijk ik ook amper in de achterruitkijk spiegel behalve om te zien wat er op de achterbank gebeurd cool smiley En mercdes heeft de nare eigenschap om de lampjes van de parkeersensoren op het plafond te maken. Die zie je dus in de binnenspiegel. Begrijp de gedachtegang maar vind het heel onhandig

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-09-2020 11:45 door AsconaGT.
Midje!

@ achterruitverwarming: bij de Punto weet ik eigenlijk niet eens of ie automatisch uit gaat. Wel de blower om de voorruit te ontwasemen; veel te vroeg ook. Dus dat doe ik maar handmatig.

@ Piepende remmen: ook wel eens last van gehad, maar meestal hielt het vanzelf ook weer op. Maar zou het wel wat in de gaten houden; kan ook een steentje oid zijn winking smiley

Die tijd is inderdaad steeds korter voor mijn gevoel. Mogelijk dat het iets met vebruik en zo te maken heeft? Want vrij snel zijn de spiegels en chterruit vrij van ijs/vocht doorgaans. En het schijnt wel iets van 2% (jaja) extra verbruik te vragen.

Moet zeggen dat de spiegels van de mercedes vrij langzaam vochtvrij zijn. Bij de renault en ook de BMW kwam binnen no-time er rook vanaf en waren de spiegels vrij van condens.

Dat het extra verbruikt, en best veel ook, geloof ik direct. Is natuurlijk gewoon een draadje welke elektrisch wordt verwarmd, dat kost best wat energie.

Wat trouwens opmerkelijk was bij de ****, daar had je een knopje voor de achterruitverwarming maar de spiegels werden dan niet verwarmd. De spiegels kon je separaat verwarmen middels het knopje voor de spiegelverstelling. Normaal kun je kiezen tussen links/rechts/"neutraal" bij de **** zat er ook een stand voor verwarmen op. Op zich handig, maar dan rijd je dus soms dagenlang met verwarmde spiegels rond zonder dat je het door hebt.

Gebruik daarom altijd de buitenspiegels en de sensoren/camera als er echt iets recht achter de auto staat (die je anders ook niet ziet in de achterruit).

Ik ook. Vooral de camera (welke ik dik een half jaar heb moeten missen) voelde gelijk weer als thuiskomen, heel gek hoe snel ik daar weer aan gewend was maar toen ik het een aantal maanden niet had was ik ook dat zo weer gewend.

@ Piepende remmen, iedereen kent het blijkbaar en bij iedereen verdwijnt het t.z.t. ook weer. Ik wacht het dus maar even af en anders ga ik Peter zijn optie maar proberen denk ik drinking smiley
Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar heb je al eens geprobeerd de remmerij eens flink aan het werk te zetten?

B Real
Wat trouwens opmerkelijk was bij de ****, daar had je een knopje voor de achterruitverwarming maar de spiegels werden dan niet verwarmd. De spiegels kon je separaat verwarmen middels het knopje voor de spiegelverstelling. Normaal kun je kiezen tussen links/rechts/"neutraal" bij de **** zat er ook een stand voor verwarmen op. Op zich handig, maar dan rijd je dus soms dagenlang met verwarmde spiegels rond zonder dat je het door hebt.

Dat had onze Astra F sedan ook! In 1994 al he. Ging netjes een klein oranje lampje bij de spiegelverstelling branden en in mijn beste herinnering ging ook die na verloop van tijd vanzelf weer uit. Het schakelaartje was dan ook een klein drukknopje die altijd in z'n oorspronkelijke positie terugkeerde.

Wat betreft hatchbacks en ruitenwissers. De Insignia hatchback is natuurlijk totaal onvergelijkbaar met de andere varianten die hier worden genoemd, de achterruit ligt praktisch plat en er zit nog een klein kontje achter. Zal dus straks in de winter ook wel niet zo vies worden van opspattend vuil. De term liftback wordt er ook wel eens voor gebruikt. Ik ben in elk geval blij dat de eerste eigenaar hem ofwel heeft uitgevinkt of niet heeft aangevinkt.
Sanoma
@ achterruitverwarming: bij de Punto weet ik eigenlijk niet eens of ie automatisch uit gaat. Wel de blower om de voorruit te ontwasemen; veel te vroeg ook. Dus dat doe ik maar handmatig.
Ja, doet ie! Maar meestal ben ik dat moment wel voor bij de ruitverwarming.
Mogguh!

liftback
Och, dat woord doet me dan gelijk denken aan de auto van mijn ouders 'vroegah'.
Die hadden een Corolla liftback

big smile smiley

Ja, doet ie! Maar meestal ben ik dat moment wel voor bij de ruitverwarming.
Ik dan blijkbaar ook, want het opnieuw moeten inschakelen van die verwarming is geen bekend euvel.

Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar heb je al eens geprobeerd de remmerij eens flink aan het werk te zetten?

Ik heb wel netjes gewacht tot ik een keer alleen in de auto zat drinking smiley

Gisterenavond nog wat kleine dingetje opgehaald bij de Ikea en geparkeerd naast een Focus in dezelfde kleur. Ik dacht (aan de grille) te zien dat het een Vignale was, maar zie nu dat de kleur dan niet kan en er dan ook andere velgen onder hadden moeten zitten. Ik denk nu dus dat het een Titanium uitvoering was.

Dan is het toch wel een hele andere auto en doet hij mij veel minder. Ik ben erg blij met de sportieve details van de ST line.

Wat ons beide op de terugweg op viel:
- Erg goed audio geluid. Lekker vol geluid, welke het ook op hoog volume erg goed doet. Gelijk, of misschien wel iets beter dan de Astra. Stukken beter als de ****.
De Astra had wel de "premium speakers" als onderdeel van een pakket. De **** zal wel de standaard speakers hebben gehad.
- Op wat hoger snelweg tempo is de Focus heerlijk stil. Minder windgeruis dan de Astra en t.o.v. de **** "mis" je het diesel geluid absoluut niet.
- Dwarsriggels, vond ik altijd een wat minder sterk punt van de Astra wellicht door de kortere wielbasis? Ik vond mijn vorige Focus dat veel beter doen, ook de **** en ook de huidige auto doen dat goed.

Ook nu wat meer ervaring met de LED verlichting en het automatisch grootlicht. Werkt net als in de Astra erg goed, maar af en toe (op lange rechte wegen) seint er wel eens een tegenligger. Zoals eerder gezegd niet omdat ze verblind worden, daarvoor is de afstand te groot, maar omdat ze zien dat je grootlicht aan hebt. Tsja, ik stoor mij zelf er niet meer aan.
Wel is het grappig om te zien hoe het automatisch grootlicht anders werkt t.o.v. de Astra. Bij de Astra leek het alsof er een gordijn aan licht open ging (mogelijk gemaakt door de adaptieve verlichting), bij de Focus wordt in een paar tellen het licht gewoon versterkt. Alsof je een gedimde lamp geleidelijk op de felste stand zet.

Uitgebreidere review komt zodra er wat meer km's op staan en ik ook wat beter het vermogen heb uitgeprobeerd, minpunten t.o.v. de vorige auto's zijn er ook zeker. Ik rijd niet anders, gewoon stevig maar volgas of flink doorhalen doe ik de eerste +/- 5.000km niet. Boven de 4.000/4.500rpm ben ik nog niet geweest denk ik. Waarom? Geen idee, kwestie van gevoel.

Tot die tijd af en toe wat zaken die mij opvallen.
Mooi goed om te horen dat ie goed bevalt! Focus in ST line is goed te doen..de overige uitvoeringen (Vignale gaat ook nog wel) zijn ronduit lelijk met die rare neus en hoekige mistlampen..!

De astra had toch ook een koplamp met meerdere leds die zich afhankelijk van de situatie in- een uitschakelen? Bij de Focus is dat blijkbaar één lamp..
als ik het goed begrijp heb je led lampen die automatisch grootlicht opzetten. Dit is gewoon 1 led lamp. die in hoogte en of sterkte verzet worden. Dit zitten op de basisversies van de C-klasse.

En je hebt die die matrix led lampen (multibeam in mercedes taal) , die hebben vele kleine lampjes, in mijn auto 96 per koplamp dacht ik eens gelezen te hebben, en kunnen gedeeltelijk een grootlicht uitschakelen, dat heeft de astra ook met matrix led. Of heeft de focus ook zoiets?

gisteren overgewerkt en 's avonds reed ik het in het donker naar huis. Een van de eerste keren op de snelweg in het donker waarbij de adaptieve lampen geactiveerd worden. Je ziet duidelijk dat je met grootlicht rijd maar de voorganger netjes uitgefilterd word, net als de linkerbaan (ivm tegenliggers). Wat een bak licht grinning smiley fijn, want ik zie niet zo goed in het donker. En het lijkt er op dat niemand er nog last van heeft gehad.
Je hebt ook een erg mooie configuratie Richard, mooi dat het goed bevalt!

@ Joost, klinkt als een handige optie! Ik heb he took niet zo op in de nacht rijden, Heb nu alleen halogeen op beide auto's. de volgende moet zeker Xenon of LED hebben,
In de up! zit ook halogeen, en die verlicht eigenlijk ook prima. Bij de calibra was de verlichting aan de voorzijde wel echt onderbemeten. Dus verschilt per auto. Heb daarna bij de astra cabrio, BMW en laguna altijd xenon af fabriek gehad en nu led. Maar zeker op de snelweg zie je echt heel veel verder vooruit en wat meer details. De auto herkent rotondes en zet alles weer anders zodat je altijd optimale verlichting hebt. Net als de matrix koplampen van Opel.

Maar 'gewone' ledkoplampen was denk ik ook prima geweest hoor voor mij.

Heb de eerste ID3 ook zien rijden in het wild op NL platen. Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden eye rolling smiley mooi is zeker niet het eerste wat in mij op kwam. En toch wel groter / hoger dan verwacht.
Die ID3 heb ik nog niet gezien, wel de nieuwe auto van de "buurman" op kantoor.

Precies zo.. alleen dan een BE kenteken.

Heel dik!

De astra had toch ook een koplamp met meerdere leds die zich afhankelijk van de situatie in- een uitschakelen? Bij de Focus is dat blijkbaar één lamp..

Klopt, die had adaptief licht en kon (zoals Joost ook al zei) het licht aanpassen aan zijn omgeving. Dus terwijl je achter een auto rijdt de auto voor je niet verblinden, maar daar omheen wel met groot licht schijnen. Mooi fenomeen waar ik na 4,5 jaar Astra nog steeds van kon genieten. Je zag daarin ook heel goed de "blokken" met licht die in of uit schakelden.

Ik heb nu wel LED, maar niet adaptief. Is wel leverbaar overigens, maar ik heb die optie niet.
Echter wel automatisch grootlicht en dat is ook ontzettend fijn, je rijdt veel vaker met grootlicht dan je zelf zou doen. Je mist soms iets aan licht t.o.v. adaptieve verlichting, maar het verschil is niet bijzonder groot.

In de up! zit ook halogeen, en die verlicht eigenlijk ook prima. Bij de calibra was de verlichting aan de voorzijde wel echt onderbemeten. Dus verschilt per auto.

Verlichting heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt, ook halogeen. In de **** had ik halogeen verlichting en dat gaf toch ook wel een goede bak licht. Het witte licht van LED (of xenon) vind ik zelf prettiger, maar dat zal deels persoonlijk zijn. Wat wel een feit is, is dat verkeersborden e.d. veel eerder en feller reflecteren. Dat is soms prettig/handig, maar toch ook wel even wennen omdat het soms ook afleidt.

@ Jimmy, zal ook een prettig geluid uit komen! thumbs up

Echter wel automatisch grootlicht en dat is ook ontzettend fijn, je rijdt veel vaker met grootlicht dan je zelf zou doen. Je mist soms iets aan licht t.o.v. adaptieve verlichting, maar het verschil is niet bijzonder groot.

Bij bi-xenon kom ter inderdaad ook bak licht vanaf. Maar moet zelf zeggen dat ik de grootlicht assistent weinig gebruik. Zoals jij eerder ook aanhaalde. Tegenliggers gaan toch seinen..hoe ver je ook weg bent. Zeker op een bochtige weg waardoor de camera de tegenliggers pas laat ziet...dan doe ik het liever handmatig.
Juist op bochtige wegen gaat het naar mijn mening wel goed. De camera detecteert het licht van de tegenligger al voordat deze de bocht om is en dimt het grootlicht precies zodra de auto de bocht om komt.

Ik heb het juist op de wegen van/naar ons dorp. Dat zijn aan beide kanten hele lange rechte wegen (serieus een aantal km's). Als ik aan het begin rijdt en iemand anders aan het eind dat zet de auto grootlicht aan, daarmee verblind ik echt niemand mee op die afstand. Sommige mensen moeten dan toch gelijk gaan seinen met grootlicht, waarna mijn auto het grootlicht weer uit zet.

Tsja, ik kan er niet wakker van liggen omdat ik gewoon weet dat het niet hindert en juist op deze wegen is grootlicht zo fijn omdat je door het bos rijdt en er dus nog wel eens iets van wild oversteekt.

Mooi goed om te horen dat ie goed bevalt! Focus in ST line is goed te doen..de overige uitvoeringen (Vignale gaat ook nog wel) zijn ronduit lelijk met die rare neus en hoekige mistlampen..!
Helemaal mee eens Rob. Als ST een lekker sportieve wagen, maar dat is ook de enige uitvoering die goed smoelt. Je ziet 'm overigens veel rijden!

De Leaf heeft ook een grootlichtassistent. Nadeel vind ik dat hij in bochten het grootlicht niet activeert. Dus rij je in een lange bocht en kom je iemand tegen, dan schakelt hij wel uit maar moet je wachten tot een recht stuk totdat hij inschakelt. Juist in de bocht wil je graag extra licht sad smiley
Mogguh,

Afgelopen weekend het speelgoed eens goed gewassen en schoongemaakt. Daarna mat de 7 nog een flinke rit gemaakt en een andere 7 rijder tegengekomen, babbeltje gedaan, was erg leuk, was nooit eerder een andere tegengekomen onderweg smiling smiley.

Nu met de motor op het werk, en straks lekker met een omweg terug naar huis smiling smiley.
Hier broertje van mijn auto staat nu ook te koop. van de andere directeur van dat zelfde bedrijf. alleen de wielen zijn anders. de prijs is wel stuk hoger. Zouden ze geschrokken zijn van de afleverkosten van mijn auto nut smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-09-2020 09:16 door AsconaGT.
Das grappig. Pfoeh..das wel een hoop geld.......en die wielen konden wat mij betreft gelijk naar het oud ijzer...smiling smiley
Echt een koopje hoor, snap echt nog steeds waarom deze versies zoveel goedkoper zijn dan een simpele slome versie met minder uitrusting, heel apart.
"Velgen" zijn inderdaad afschuwelijk.
Mogguh!

@ Richard: Leuk zo'n vergelijkingslijstje! Ik heb eigenlijk maar 1x met de Focus van mijn zwager gereden (hij heeft de meest eenvoudige uitvoering; luxer was geen optie) maar ik vond dat gelijk een prettig rijdende auto; had weinig gewenning nodig moet ik zeggen. Heb bij andere auto's nog wel eens dat ik even weer moet wennen aan schakelen, zitpositie of dashboard (zoals de V60).
Normaliter vallen de Focussen bij mij af vanwege de vormgeving van het dashboard; vind ik bij deze generatie ook prima te pruimen.

@ Joost: Jeetje, die velgen hebben wel een gigantisch gebrek aan uitstraling. Verder vind ik de prijs nog meevallen voor zo'n 'dikke bak'.

Die ID3 heb ik nog niet gezien, wel de nieuwe auto van de "buurman" op kantoor.
Oeh, lekker kleurtje ook... geel staat niet op alle auto's mooi, maar deze kan het goed hebben!

Je ziet 'm overigens veel rijden!
Ik heb dat vaak als een auto in mijn hoofd zit; toen mijn schoonouders een V60 kochten, zag ik ineens overal V60's rijden.
Nu ik naar een V40 aan het kijken ben, zie ik constant V40's. Al was het vanochtend wel heel erg; op een klein stukje tussen 2 rotondes, reden er 3 achter elkaar...

Ik heb dat vaak als een auto in mijn hoofd zit; toen mijn schoonouders een V60 kochten, zag ik ineens overal V60's rijden.
Nu ik naar een V40 aan het kijken ben, zie ik constant V40's. Al was het vanochtend wel heel erg; op een klein stukje tussen 2 rotondes, reden er 3 achter elkaar...

Dat herken ik maar bij de v40 is het echt zo. Die zie je echt ontzettend veel op de weg.
Ja de V40 zie je veel, maar dat model loopt ook al weer even mee in ongeveer dezelfde look.
rjthefrisian

Dat herken ik maar bij de v40 is het echt zo. Die zie je echt ontzettend veel op de weg.

Lijkt me ook een prima auto om nu te kopen, veel aanbod en vaak luxe uitgevoerd.

Ja de V40 zie je veel, maar dat model loopt ook al weer even mee in ongeveer dezelfde look.
Oh, dus toch gewoon een auto die je sowieso veel ziet winking smiley Nou, dan moet ik tegen die tijd toch maar op zoek naar 1 die 'Rebel Blue' is...tongue sticking out smiley

Lijkt me ook een prima auto om nu te kopen, veel aanbod en vaak luxe uitgevoerd.
De Punto doet het nog, dus heeft nog geen topprioriteit. Maar beetje rondkijken en verdiepen in uitvoeringen en prijzen kan geen kwaad.
Moet sowieso een 2.0 worden, dat is 1 ding wat zeker is. En tegen die tijd natuurlijk nog even vergelijken met andere merken.

En ze kunnen het vaak nog goed hebben ook, Volvo's hebben echt een lange houdbaarheid kwa exterieurlooks.
Enkel het interieur vind ik al snel verouderd bij Volvo's.

Bij de cabrio viel me het al op dat de kofferbak erg slecht sloot, enkel met een harde klap kreeg ik hem nog dicht. Nadere inspectie leerde dat de klep rechts ook iets hoger stond bij de scharnieren. Dus dacht dat wel snel te kunnen aanpassen. Nu blijkt echter dat aan de binnenzijde het plaatwerk deels is gescheurd, waardoor de klep niet meer recht op het scharnier staat. Maar eens kijken wat de beste optie is, of men daar nog wat aan kan lassen of dat ik aangewezen ben op een nieuwe kofferbakklep. sad smiley
Als je niet echt de ruimte nodig hebt is zo'n V40 idd heel fraai. Veel keuze! En prijzen zijn fors gezakt inmiddels, zeker de diesels.

Echt een koopje hoor, snap echt nog steeds waarom deze versies zoveel goedkoper zijn dan een simpele slome versie met minder uitrusting, heel apart.

wel een paar duizend duurder dan mijn auto, (ook iets minder km.)

Ik was onlangs bij de MB dealer bij een oud collega die daar werkt. Die verbaasde zich er ook over. Het heeft waarschijnlijk te maken met 3 zaken;

- plots is het aanbod echt gigantisch, als je in de markt bent voor een C350e heb je gewoon keuze te over. Dat druk te prijzen enorm

- mensen zijn huiverig voor hybride techniek. Iedereen is bang dat de accu (van LG chem) stuk gaat (gek genoeg bij een toyota vraagt niemand dat?)

- en er zijn veel misverstanden over PHEV. Als ik zie wat voor gekke vragen ik heb gekregen de laatst maanden nut smiley

bijvoorbeeld;
kun je maar 30km elektrisch rijden, daar kun je toch niets mee >> ja, dat is genoeg voor 80% van mijn ritjes in EV mode. bovendien is de auto niet als EV maar als hybride gemaakt, zo zuinig mogelijk op brandstof rijden (of veel vermogen beschikbaar hebben) Dan kijken ze je vragend aan.

of; ik moet er niet aan denken om elke dag te stekkeren >>> dat hoeft helemaal niet. er zijn genoeg mensen die nooit de stekker gebruiken. Ook hier die zelfde vragende blikken

zonder laden is het verbruik gigantischh >>> mensen die nooit stekkeren met mijn auto rijden doorgaans tussen de 1 op 13 en 1 op 16. Netjes toch voor D segment station met 280PK en automaat? Bij remmen word energie opgeslagen en met optrekken word die energie weer gebruikt om het vebrruik te drukken. Ook hier weer bedenkelijke blikken. Maar mensen hebben denk ik de verhalen van de outlander PHEV nog in hun hoofd of zo?

Enige opmerking die ik hoor die ik begrijp is natuurlijk hoe de techniek zich houd. Tot op heden lijkt het betrouwbaar, de zwakke punten die bekend zijn hebben niets zozeer te maken met het hybride systeem. Maar het blijft een stukje extra techniek wat je aan boord hebt wat gevoelig kan zijn.

Als ik langere stukken rij zet ik de auto wel in sport. Ik vind het (psychisch) vervelend dat de auto hele tijd gaat zeilen en zichzelf stukken uit zet en weer aan zet. in sport doet hij dat niet. Maar gaat de auto ook wat rapper van zijn plek. Auto mooi op tempratuur nij het stoplicht met een golf 6, wat jonge gastjes er in, harde muziek. gingen plank gas weg bij het stoplicht, ze geen schijn van kans . Jammer dat de kindjes op de achterbank niet ging zwaaien naar ze grinning smiley wát een vermogen! Al spreek ik het maximale maar zelden aan

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-09-2020 12:56 door AsconaGT.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.