Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Gepost door Astra F 

Ik heb hem met 174K gekocht, kort na mijn vakantie, staat nu 180K op. Ik ga nog op vakantie, maar als ik hem een jaar heb, dan komt het neer op zo'n 8000 per jaar max. Waarvan ongeveer 50% elektrisch.

44 euro per mand belasting
38 euro per maand aan brandstof (v-power RON 98)
+/- 1400 Kw, ivm overcapaciteit ongeever 9 ct = 10,50 per maand aan stroom
verzekering = 64 euro (all-risk)

Totale kosten per maand aan belasting, verzekering en brandstof = 156,50

voor afschrijving en onderhoud reken ik ongeveer 250 euro p/m. Beetje koffiedik kijken natuurlijk.

grofweg kost de auto zo'n 400 euro per maand, alles bij elkaar. Daar private lease je ook een luxere nieuwe B-segmenter voor. Maar die is niet zo mooi afgewerkt, niet zoveel vermogen, niet zoveel luxe en niet zo ruim

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2021 15:33 door AsconaGT.
De kilometrages zijn wel laag tegenwoordig ja. Ik heb vanaf oktober toch nog 3000km gereden met de Focus. Maarja, dat is dus 6000km per jaar. Ik reed altijd 24.000km per jaar. Als ik op max. 15.000km per jaar uit zou komen zou ik dat wel lekker vinden. Auto kan gevoelsmatig dan toch gewoon ff wat langer mee en schrijft ook minder af.
Vergelijk gaat bij ons een beetje mank en moet dus eigenlijk de km's van twee auto's vergelijken. Ik houd echter totaal niet bij wat de C1 doet qua km's.
Vast staat wel dat ik persoonlijk fors minder km's heb gemaakt. Niet alleen vanwege het thuiswerken, maar ook omdat ik veel dichterbij huis ben gaan werken vlak voordat corona uit brak.

Met de Astra heb ik gemiddeld 45.000km per jaar gereden, dat zou zonder het thuiswerken de helft zijn gok ik.

Het gekke is dat ik het af en toe wel mis, het in de auto zitten. Lekker in je uppie rustig wakker worden of op de terugweg de dag laten bezinken. Muziekje aan of een podcast luisteren. Heb dat nooit als vervelend ervaren. Groot nadeel was natuurlijk wel de tijd die het koste en dat mis ik ook absoluut niet, heb ook echt het gevoel dat ik een hoop meer vrije tijd heb.
B Real
Vergelijk gaat bij ons een beetje mank en moet dus eigenlijk de km's van twee auto's vergelijken. Ik houd echter totaal niet bij wat de C1 doet qua km's.
Vast staat wel dat ik persoonlijk fors minder km's heb gemaakt. Niet alleen vanwege het thuiswerken, maar ook omdat ik veel dichterbij huis ben gaan werken vlak voordat corona uit brak.

Met de Astra heb ik gemiddeld 45.000km per jaar gereden, dat zou zonder het thuiswerken de helft zijn gok ik.

Het gekke is dat ik het af en toe wel mis, het in de auto zitten. Lekker in je uppie rustig wakker worden of op de terugweg de dag laten bezinken. Muziekje aan of een podcast luisteren. Heb dat nooit als vervelend ervaren. Groot nadeel was natuurlijk wel de tijd die het koste en dat mis ik ook absoluut niet, heb ook echt het gevoel dat ik een hoop meer vrije tijd heb.
Ik herken dat wel. Ik heb mijn huidige Insignia gekocht met het idee dat ik straks weer 60.000 km/jaar zou gaan rijden. Nu in iets meer dan een half jaar net 8500km gereden. Af en toe vind ik het gewoon jammer dat de auto stil staat. Zo'n fijne auto en dan niet rijden, dat is gewoon jammer.
Uiteindelijk ga ik de 60.000km/jaar ook niet meer redden, aangezien ik sinds de aanschaf van baan gewisseld ben en nu nog maar de helft zou hoeven rijden. En aangezien thuiswerken eigenlijk prima bevalt gaat het ook niet meer iedere dag naar kantoor rijden worden als alles weer normaal is.
@Berry,
Een Clubman Cooper S is ook wel gunstig uit Duitsland te halen volgens mij. Dan heb je voor 20K een hele dikke, met minder dan 70K op de teller uit 2017/2018 op Nederlands kenteken staan.

Ik heb het tot nu toe altijd heerlijk gevonden om op fietsafstand te werken.. Doppies in mijn oren, even lekker stukkie fietsen, zeker nu met de e-bike van de zaak. Heerlijk! Alleen ja met regen is het ff minder, maar goed smiling smiley Dat overleven we ook wel weer.

Hier was ik afgelopen weekend bezig met de Westerm red cedar muur bekleding in de tuin.. Het ziet er naar uit dat we dit pas weer de 2e helft van mei op kunnen pakken ivm. het weer.. Herfstvakantie zeg! Blegh.
Heeft iemand eigenlijk al iets meer gehoord van de Astra van Marc TL?
brg
Heeft iemand eigenlijk al iets meer gehoord van de Astra van Marc TL?

Status is nog hetzelfde eigenlijk, niks ondernomen nog winking smiley

Status is nog hetzelfde eigenlijk, niks ondernomen nog winking smiley

nut smiley Ik zou dat niet kunnen, zoiets zou ik niet lekker op 'rusten' als dit niet opgelost is of in ieder geval in gang is gezet. Hoe lang heb je nog APK?

Gisterenmiddag een telefoontje die je eigenlijk nooit wil ontvangen van de kinderopvang; oudste zoon is gevallen en is in elkaar gezakt. Gestopt met ademen, gelijk 112 gebeld. Ambulance is met spoed onderweg. Hij ademt nu wel weer en kwam weer even bij maar is weer weggezakt. je moet nu komen.

dus gelijk alles laten vallen en er naar toe gereden (ben dan blij dat ik gewoon 15 min van de opvang werk , geen langer reistijd en niet afhankelijk ben van OV of anderen). Op de snelweg was het heel rustig dus toen wel even het vermogen aangesproken, auto in sport, dan heeft hij er wat meer zin in en gaat hij niet elke keer hybride rijden, flink doorrijden. Er zullen vast mensen zijn die dachten, wat een idioot die zo snel rijd op de snelweg. Vaartje van 150 k/h. Maar maakt mij niet uit. Laatste stuk is buitenaf, rij ik achter een postbezorger die heel langzaam rijd en op zoek was naar het juiste adres. man man. Gelukkig kort daarvoor gebeld dat de ambu er al is en op mij wacht zodat ik mee kan. Hij is weer bij kennis, hij reageert op vragen, de urgentie er af is.
Aangekomen zie je een aangeslagen leidster. (ik zelf was eigenlijk vrij rustig, zeker omdat hij in goede handen was en gewoon bij kennis). In de ambu gewoon rustig naar ziekenhuis gereden. Hij leek verder prima maar vooral onder de indruk en versuft. Mijn vrouw kreeg niemand te pakken, ze was gewoon thuis aan het werk maar in gesprek, die heeft soms telefoongesprekken van een uur dus die kreeg niemand te pakken. ze apte mij nog met haar prive telefoon dat "de opvang had gebeld. Er zal er wel eentje weer een snotneus hebben". ja niet dus, ik zit al in de ambulance nut smiley Uiteindelijk haar gesproken, ze is naar ziekenhuis gereden.

Op het ziekenhuis kreeg hij wat meer kleur, allerlei testjes. Van alles gecontroleerd. Niets gebroken, reageert overal prima op. Later kreeg hij ook gewoon steeds meer praatjes. Uiteindelijk eind van de middag mocht hij naar huis. Terug naar de opvang, daar stond mijn auto nog en onze andere zoon. En vooral om te laten zien dat het goed ging met de oudste zoon. Iedereen was erg blij hem zo te zien. De leidster nog gesproken, die had de AED al laten ophalen en dacht echt; ik heb dit vaak geoefend, nu moet het gebeuren. Diepe indruk voor haar. Maar uiteindelijk niet nodig gelukkig. Oorzaak verder onbekend. Hij is niet op zijn hoofd gevallen, dat hebben er 2 gezien, dus waarschijnlijk zo geschrokken/geëmotioneerd dat hij gestopt is met ademhalen.

Belangrijkste is dat alles nu weer goed gaan, gewoon weer naar de opvang vandaag. was mij het dagje wel weer. nut smiley
Pfoh wat heftig! Zou toch fijn zijn als de oorzaak toch nog te achterhalen zou zijn.
Sterkte Joost, dat zijn niet de berichten die je wilt krijgen en meemaken zeg. Heftig om te lezen! Gelukkig gaat het goed met hem.
Ik kan me voorstellen dat die leidster helemaal uit haar doen is, moet ook voor haar iets zijn dat niet vaak voorkomt.

Sterkte met de kleine man!
Wát heftig Joost ! Gelukkig lijkt het goed te gaan. Sterkte en hopen dat dit niet weer gebeurd !
Schrikken Joost!
Gelukkig goed afgelopen, maar ik zou hem toch maar een tijdje goed in de gaten houden.

En ook hier blijkt maar weer het gemak van twee auto's. Wij zouden op veel momenten wel af kunnen met één auto, maar als er zoiets gebeurt ben je toch erg blij dat je twee auto's tot je beschikking hebt.
Ja, dat zijn de berichten die je niet wil krijgen...
Gelukkig voor Joost met goede afloop.
Toen ik intussen 10 jaar geleden een soortgelijk telefoontje kreeg, kende het helaas geen happy end.

Maar ik zou na zo'n black-out toch verder gaan en een reeks onderzoeken laten gebeuren; dit komt toch niet zomaar uit de lucht vallen?
Denk niet dat ik zonder verdere testen mijn kind ooit nog gerust uit handen zou geven.
Ja ik was echt heel blij dat ik gewoon met 15 minuten van mijn bureau tot de opvang onderweg was (met een beetje snelheid). OV kan niet, want is buitenaf op een boerderij, met de fiets is het ook te lang. Als ik geen auto had dan had ik een collega gevraagd te rijden. Uiteindelijk los het zich wel op, maar 2 auto's was nu wel echt heel fijn inderdaad.

Ik kan me voorstellen dat die leidster helemaal uit haar doen is, moet ook voor haar iets zijn dat niet vaak voorkomt.

ze lijkt meer geschrokken dan wij, ze had nog nooit eerder een kindje in elkaar zien zakken. Ook voor de andere kindjes was het indrukwekkend (de ambulance met name) We hebben ze nog wel gecomplimenteerd voor het snelle handelen. Als het ooit weer gebeurd (hopen van niet) dat ze precies zo weer handelen. Hun waren blij dat wij gewoon rustig hadden gereageerd en ik snel kon komen.

Pfoh wat heftig! Zou toch fijn zijn als de oorzaak toch nog te achterhalen zou zijn.

inderdaad, maar is verder niet. 2 mensen hebben gezien dat niet op het hoofd is gevallen. Was ook maar 70 cm hoogte en ging ook niet hard. ze hebben nog gekeken of het niet iets met epilepsie te maken had en allerlei andere mogelijk zaken. maar allemaal negatief aan de hand van testjes en verklaringen. Dus is lastig met zekerheid te achterhalen.

Toen ik intussen 10 jaar geleden een soortgelijk telefoontje kreeg, kende het helaas geen happy end.

klopt, dat schoot bij mij ook wel even door mijn hoofd. maar dacht gelijk; het kan alle kanten op, we gaan maar uit van het goede. Was ook wel blij toen ze belden dat hij gewoon bij was en normaal reageerde op vragen toen ik nog onderweg was.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-05-2021 10:01 door AsconaGT.
edit

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-05-2021 10:19 door brg.
Wat heftig Joost. Wat zal dat schrikken geweest zijn.
Gelukkig lijkt het allemaal goed af te lopen. Mijn vrouw heeft in de kinderopvang gewerkt en gaf aan dat kinderen die een flinke klapper maken wel eens even een circulatiestilstand kunnen krijgen. Hopen dat dat het was en er verder niks aan de hand is.

Vandaag verplicht dagje vrij. Straks dochterlief even weg brengen voor logeerpartij en vanmiddag even bij de "corona" vrienden op poppenslok.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-05-2021 13:19 door rjthefrisian.
@Joost, alles nog steeds goed met de kleine man?

@Rob, hoe ging het met de "corona" vrienden, alweer verder opgeknapt?
@Joost Dat is schrikken zeg, hopelijk blijft het bij die ene keer en is er verder niks aan de hand! thumbs up

@Rob, hoe ging het met de "corona" vrienden, alweer verder opgeknapt?

Was goed om ze weer even in levende lijve gezien te hebben en we zijn er ook langer blijven plakken dan verwacht.
Maar vooral zij heeft nog een lange weg te gaan. Lichamelijk maar vooral geestelijk. Omdat ze een flinke tijd in coma is gehouden, op het randje van de dood heeft geleefd en ze bevallen is zonder dat ze bij was heeft ze een flinke PTSS opgelopen.
Ze kon er nog heel moeilijk over praten, was erg emotioneel en vertelde dat ze nog niet kan genieten van de baby en het op dit momenteel allemaal even niet meer van haar hoeft. Gelukkig krijgt ze hulp en komt dat vanzelf wel weer maar dat wordt een lange weg.
Met de baby gaat het erg goed; is allemaal ook erg spannend geweest met de nodige complicaties maar gaat nu goed.
We hebben heel veel onbeantwoorde vragen beantwoord gekregen maar jonge jonge..wat hebben zij een hoop meegemaakt.
En dat zij zo ziek werd was gewoon pure pech. Haar vriend heeft het helemaal niet gekregen en haar vader (longkanker gehad) heeft het ook gekregen maar was bijna niet ziek.
Heel ongrijpbaar iets en die mafklappers die roepen dat corona een griepje is zouden eens even met hun moeten praten.

Vanmorgen weer eens achter een huis aangebeld wat net op FB was gekomen. Stond ons wel erg aan, de makelaar gebeld voor wat info en de prijs maar schrok me wezenloos van de vraagprijs. Niet te geloven waar 2-1 kappers tegenwoordig zelf hier in het Noorden voor weg gaan.
Kwam daardoor een beetje op of over de rand van ons budget.
Mijn vrouw is nu ook wel zover dat ze een stap wil maken qua woonplaats. Na onze vakantie eerst maar eens een update bij de hypotheekadviseur en dan maar eens kijken hoe de markt ervoor staat en we dan gerichter kunnen gaan zoeken.
Ja, de huizenprijzen zijn torenhoog.

Verbouwplannen in Zeeland zitten trouwens in de frigo; op vrijwel ons gehele domein zijn we vrij om te bouwen of verbouwen, behalve net op de boomgaard waar we de uitbreiding planden; dit is volgens het bestemmingsplan een reservatiestrook wegen en leidingen (er loopt precies 1 hoogspanningsleiding door Zeeland, en die passeert net daar).
Hebben dan ook eens de oefening gedaan om de woning + verbouwbudget samen te tellen en rond te kijken wat daarvoor te koop staat; eerlijk gezegd niks waar we liever zouden wonen dan ons huidig stekje in Zeeland, zelfs niet als we het budget dan nog eens behoorlijk oprekken.
Nu ja, met een serre of veranda achter de woning - waar we tot vrijwel aan de rand van het water mogen uitbreiden want de perceelgrens ligt midden het water - zijn we ook al een heel stuk verder.
En mevrouw wil een zgn. pipowagen in de tuin voor logees.

Op die manier blijft er ruim budget over om stiefzoon en zijn vrouw wat bij te springen.
Die zijn in een korte straal rond hun huidige dierenartsenpraktijk (behoud huidige klanten) op zoek naar een koopwoning met voldoende ruimte voor een dubbele praktijkruimte en hun tweeling, in Gent tegenwoordig budgettair onbetaalbaar.
Vanavond bij thuiskomst wel even schrikken.
Het buurmeisje - die van de katten op mijn cabriodak - is vandaag uit het leven gestapt. Ze was destijds jarenlang klasgenote van mijn oudste zoon in kleuterklas en lagere school.
Maar alvorens ik bezorgde reacties krijg, het gaat me goed, dit brengt geen negatieve emoties of herinneringen naar boven.
Heftig Peter. Goed dat het ook goed met jou gaat want het lijkt mij heel pittig. Ik begrijp dus ook dat het leeftijdsgenoten waren, hoe bizar. Toch sterkte gewenst ermee Peter!
Mogguh,

Dan wordt je wel weer met de neus op de feiten gedrukt Peter. sad smiley Zo-iets maakt wel indruk. Erg sneu natuurlijk voor de familie.
Ennuh, zien we jullie met die Pipo-wagen dan straks op Bed & Breakfast? grinning smiley

@ Joost: Dat is wel goed schrikken. Respect dat je kalm bent gebleven en ondanks een gehaaste rijstijl toch niet in de stress bent geschoten.
Gelukkig dat het allemaal goed is afgelopen.

Gisteren de caravan opgehaald. Dat ging best mooi achter de cabrio, trok er goed mee weg. Alleen 80 in de vijfde versnelling vind hij niet heel leuk.
Bij 100 km/h zit hij in een beter toerengebied en trekt hij het wel. Kon na de rit naar huis wel ruiken dat alles een keer weer goed gebruikt was grinning smiley

Dit weekend de caravan klaar maken, woensdag laatste zooi erin en dan vanaf hemelvaart t/m pinksteren worden we ongeveer buren van Jimmy grinning smiley
jeetje peter, niet zo fijn nieuws. De pipowagen is dus een soort van uitnodiging voor ons? winking smiley

@ Joost: Dat is wel goed schrikken. Respect dat je kalm bent gebleven en ondanks een gehaaste rijstijl toch niet in de stress bent geschoten.
Gelukkig dat het allemaal goed is afgelopen.

Nee ik stress niet zo snel, en heb wel flink doorgereden maar ga niet als een idioot rijden of als een mafkees inhalen. 1 naar het ziekenhuis was meer dan genoeg.

Gisteren de caravan opgehaald. Dat ging best mooi achter de cabrio, trok er goed mee weg. Alleen 80 in de vijfde versnelling vind hij niet heel leuk.
Bij 100 km/h zit hij in een beter toerengebied en trekt hij het wel. Kon na de rit naar huis wel ruiken dat alles een keer weer goed gebruikt was

vaak merk je idd heel goed waar de auto zich het lekkerst in voelt. Met die turboblokjes heb je wel lekker veel koppel al laag in de toeren, maar dit is nog wel een beetje de gang er in houden met het juiste toerental. Maar als je 90-100 kunt rijden in de hoogste versnelling is prima toch smiling smiley

Hoop wel dat je een beetje weer hebt, mijn collega zat al te klagen. Die staat al vanaf begin april ergens maar het is koud en nat. En eergisteren blijkbaar veel wind tijdens een hoosbui waarbij veel mensen schade hadden gehad. Bij hem is alleen een dakje van de caravan gewaaid. 's ochtends had de hond geen drinkwater omdat het ijs was geworden grinning smiley Nee dan gaat de lol er snel af. Dit weekend word aardig maar daarna word het weer koel.

@huizen, gisteren sprak ik nog de moeder van mijn beste vriend. Die had zich ingeschreven voor gelijkvloers wonen. soort levensloopwoning. Moest nog gebouwd worden maar is door vergunningen en andere omstandigheden 3 jaar vertraagd. Nu gaat het alsnog door, maar het is nu 70.000 euro meer. door hoge materiaalkosten en arbeid Nu kan ze het niet meer betalen in haar eentje.
Sterkte Peter..dat zijn geen fijne berichten.

Hoop wel dat je een beetje weer hebt, mijn collega zat al te klagen. Die staat al vanaf begin april ergens maar het is koud en nat. En eergisteren blijkbaar veel wind tijdens een hoosbui waarbij veel mensen schade hadden gehad. Bij hem is alleen een dakje van de caravan gewaaid. 's ochtends had de hond geen drinkwater omdat het ijs was geworden grinning smiley Nee dan gaat de lol er snel af. Dit weekend word aardig maar daarna word het weer koel.

Het is vreselijk momenteel..heb echt medelijden met mensen die nu op de camping staan. Onze buren zouden vandeweek ook weg met de caravan maar hebben ook alles afgeblazen. Afgelopen dagen alles weer gehad, onweer, heel veel hagel, heel veel regen, storm, vorst.. vanmorgen moest ik de auto ook weer uitbikken..pak hagel erop dat was aangevroren.. En dan krijgen we zondag een dag met 20+ maar ook bewolking, regen en onweer...en daarna stort het weer in...

Het voorjaar kan zo mooi zijn maar dit is drie keer niks...bleh...
Tsjah, we hadden natuurlijk liever een ander weertje gehad in mei.....maar het zit er voorlopig nog niet in.
Ik vind het wel jammer, zeker omdat dit jaar al vele teleurstellingen kent (corona wat ons langer in de greep houdt als gedacht, slechte weer).
Maargoed, ik heb er geen invloed op en heb wel geleerd het dan ook snel naast me neer te leggen.

Deze week is het weer wel heel bar en boos, maandag wil het ook nog gaan spoken maar na woensdag wil het weer iets beter worden......net als wij weg gaan.
Helaas dan nog geen 22 graden en zon, maargoed......we nemen het maar zoals het is. Jammere is wel dat telkens wanneer ze iets beter weer voorspellen ze er nadien weer van terugkomen.

Noujah, mocht het echt tegen vallen, rijden we weer op huis aan.....of schuilen bij Jimmy grinning smiley

vaak merk je idd heel goed waar de auto zich het lekkerst in voelt. Met die turboblokjes heb je wel lekker veel koppel al laag in de toeren, maar dit is nog wel een beetje de gang er in houden met het juiste toerental. Maar als je 90-100 kunt rijden in de hoogste versnelling is prima toch
En toch gaan daar ook nog velen de mist in, en rijden ze te laag in toeren met alle gevolgen van dien. Heb wel ff opgezocht waar het max. koppel bij mijn auto vrij komt (is bij 4.000 rpm), in ieder geval goed om te weten dat je bij berg-op dan ook het beste rond dat gebied kunt zitten.
Astra F
Tsjah, we hadden natuurlijk liever een ander weertje gehad in mei.....maar het zit er voorlopig nog niet in.
Ik vind het wel jammer, zeker omdat dit jaar al vele teleurstellingen kent (corona wat ons langer in de greep houdt als gedacht, slechte weer).
Maargoed, ik heb er geen invloed op en heb wel geleerd het dan ook snel naast me neer te leggen.

Deze week is het weer wel heel bar en boos, maandag wil het ook nog gaan spoken maar na woensdag wil het weer iets beter worden......net als wij weg gaan.
Helaas dan nog geen 22 graden en zon, maargoed......we nemen het maar zoals het is. Jammere is wel dat telkens wanneer ze iets beter weer voorspellen ze er nadien weer van terugkomen.

Noujah, mocht het echt tegen vallen, rijden we weer op huis aan.....of schuilen bij Jimmy grinning smiley

Je bent welkom smiling smiley en vergeet niet in Brabant schijnt altid de zon grinning smiley Met een beetje weer kunnen we in de 7 een rondje doen smiling smiley

Wij wilden ook nog een paar dagen weg boeken, maar ik kijk later in het jaar wel.

@ Peter, Sterkte!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2021 11:05 door Corsa 20SEH.
Vant weekend nog Bimmers kijken of hebben jullie het te druk? grinning smiley
@Rob, ik moet helaas naar de woonboulevard in Breda, heb nog steeds peertjes aan draadjes in de woonkamer, en bij de bank nog helemaal geen lamp. en we moeten een nieuw keukenblad voor het aangepaste stuk keuken. (van rood naar zwart).
Ik heb al wel gezegd dat wanneer we tijdig klaar zijn we even langs de BMW dealer in Breda rijden.
De 1 serie, maar ook zeker een Clubman in goede uitvoering beginnen te groeien.
K. heeft echt laten weten een 3 serie niet te zien zitten, ze vindt het gvoelsmatig te groot. Dus gaan we nu de focus op de 1 serie en de Clubman leggen.
Als dat het niet wordt, gaan we opnieuw aan de tekentafel smiling smiley.

Oja, en ook nog wat klussen rondom huis ans het weer meezit smiling smiley
De vrouw is de baas, he..smiling smiley nee zij rijdt er veel in dus snap het wel. Mijn vrouw vindt de Astra als familieauto super maar rijdt er liever ook niet in ivm de grootte.
@Rob, dat sowieso smiling smiley Zolang je dat weet als man is er niets aan de hand big smile smiley
Ze vindt het een hele mooie auto, maar ziet zichzelf er niet 3 dagen in de week mee naar haar werk rijden.

Dus OK, prima, dan focus ergens anders op, en nee geen Focus. smiling smiley
Focus is ook fijn hoor!
M rijdt nooit met de Focus, die vindt alles groter dan de Citigo te groot smiling smiley

Clubman begin ik ook steeds meer te waarderen, echt een leuk ding.
Corsa 20SEH
@Rob, ik moet helaas naar de woonboulevard in Breda, heb nog steeds peertjes aan draadjes in de woonkamer, en bij de bank nog helemaal geen lamp. en we moeten een nieuw keukenblad voor het aangepaste stuk keuken. (van rood naar zwart).
Ik heb al wel gezegd dat wanneer we tijdig klaar zijn we even langs de BMW dealer in Breda rijden.
De 1 serie, maar ook zeker een Clubman in goede uitvoering beginnen te groeien.
K. heeft echt laten weten een 3 serie niet te zien zitten, ze vindt het gvoelsmatig te groot. Dus gaan we nu de focus op de 1 serie en de Clubman leggen.
Als dat het niet wordt, gaan we opnieuw aan de tekentafel smiling smiley.

Oja, en ook nog wat klussen rondom huis ans het weer meezit smiling smiley
Dan zou ik toch echt voor een Clubman gaan, dat vind ik een veel leukere auto. Eigenlijk vind ik de 1ste generatie zelfs nog wat leuker dan de 2de.
Helaas zit je bij een eerste generatie wel snel met een THP motor als je benzine wil rijden. En de diesels hebben ook zo hun "producteigenschappen"...
Als ik moest kiezen tussen een 1 serie of clubman zou ik lastig vinden.

zeker met automaat is in de 1 serie subliem en dan ook nog RWD. De mini clubman is weer wat leuker in alle details. en praktischer.

Hier rijd B ook zelden in de mercedes. ze pakt altijd haar up. Zaterdag gaat ze even naar amsterdam naar haar zus. je raad het al, ze gaat met de Up ivm parkeren en ze vind de Up ook prima rijden. (en scheelt ook nog brandstofkosten voor ons)

maar ze mag prima de mercedes mee nemen, maar oke, 't hoeft niet
Haha, heel herkenbaar Joost! En ik denk zelfs al was de Benz een leaser en de up! privé dan zal het exact hetzelfde zijn.
M heeft destijds wel veel met de DS3 gereden, maar de Focus heeft ze maar één keer meegenomen denk ik.
Ik zou het wel fijn vinden als M een grote auto wil rijden. Dan hebben we een fijne ruime auto waar een trekhaak onder kan en rij ik wel een recente Fiesta ST ofzo big smile smiley
Hier maakt het eigenlijk niet uit. Mijn vrouw heeft nu een Mini Countryman, die neemt ze mee omdat het haar auto is. Maar voorheen heeft ze ook een Insignia en X3 gereden en ik een Corsa en Astra , toen nam ze ook gewoon haar auto mee. Ze stapt ook net zo makkelijk in een bestelbus.
Voorheen nam ik nog wel eens haar Clubman mee omdat die een stuk zuiniger reed dan mijn Insignia en amper kilometers maakte, maar dat verschil is nu een stuk minder. Mijn nieuwe is zuiniger dan mijn vorige, bij haar is het andersom.
Tis overal hetzelfde dus..smiling smiley Ik vind het ook helemaal prima dat vrouwlief niet in de Astra rijdt..blijft ie ook schadevrij en vrij van krassen deuken..winking smiley
En zo'n grote auto is ook helemaal niet handig met haar thuiszorg werk.

Ik zou ook voor de Clubman gaan maar dat komt puur omdat ik de 1-serie echt niet mooi vind. Zal een hele fijne rijdersauto zijn maar hij klopt gewoon niet qua model.
Vooral de koplampen en achterlichten/achterzijde zijn niet mooi in balans met het model.
Dit is precies wat ik bedoel:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2021 15:53 door rjthefrisian.
Ik vind dat juist wel mooi zo Rob, zeker in de M uitvoering smiling smiley
Maar de Clubman vind ik ook wel leuker als geheeld dan de 1 serie, maar fattsoenlijke stoelen en wat leuke opties op een Mini zijn nog schaarser dan op een 1 of 3 serie.

het vorige model Clubman is zeker ook erg leuk, maar in formaat wel echt heel klein.

overigens rijdt K. nu altijd in de Megane, dus zal een beetje tussen de oren zitten denk ik.. Maargoed.
Corsa 20SEH
Ik vind dat juist wel mooi zo Rob, zeker in de M uitvoering smiling smiley
Maar de Clubman vind ik ook wel leuker als geheeld dan de 1 serie, maar fattsoenlijke stoelen en wat leuke opties op een Mini zijn nog schaarser dan op een 1 of 3 serie.

het vorige model Clubman is zeker ook erg leuk, maar in formaat wel echt heel klein.
Valt op zich best mee. We zijn met die van mijn vrouw 2 weken op vakantie geweest, met twee kleine kinderen. Past best veel in de kofferbak, tot grote verbazing van de overige gasten op de camping winking smiley
Alleen nu de kinderen wat groter worden is het voor hun ook wel fijn een eigen duur te hebben en net wat meer beenruimte. En mijn vrouw wilde graag een wat hogere auto aangezien ze rugklachten heeft.

Maar goed, de Insignia heeft nog steeds fijnere stoelen vind ik, dus rijd ik daar liever in.
Mijn vrouw moet dus weer de uitzondering zijn...
Heeft haar compacte 500 weggedaan voor een grote lompe S60 CC.
En de suggestie die te vervangen door een Abarth 595C scorpione oro is intussen afgevoerd wegens “te klein”.
Vind ik gaaf Peter, zo'n vrouw! thumbs up

Ik heb vandaag de Clubman JCW even helemaal onder handen genomen. Interieur uitgemest en schoongemaakt, buitenkant gewassen, wat delen gepoetst en vervolgens helemaal in de wax gezet. Rijdt erg leuk, maar toch merk ik dat het niet helemaal mijn ding is. Teveel frutseltjes ofzo? Ik kan de vinger er niet echt op leggen.
Daarna de Focus gewassen en die auto voelt gewoon top. Voor het leuke een potenter blok, maar verder niet.
Kan ik ook zeker waarderen Peter! Lekker eigenwijs big smile smiley

Gisteren geen Auto's meer gezien behalve die op de parkeerplaats bij de woonboulevard.

Huishoudelijke vraag, iemand ervaring met Philips Hue lampen? Ik word er een beetje moe van dat wij de verlichting niet echt kloppend krijgen..
Corsa 20SEH
Kan ik ook zeker waarderen Peter! Lekker eigenwijs big smile smiley

Gisteren geen Auto's meer gezien behalve die op de parkeerplaats bij de woonboulevard.

Huishoudelijke vraag, iemand ervaring met Philips Hue lampen? Ik word er een beetje moe van dat wij de verlichting niet echt kloppend krijgen..
Ik heb een aantal Philips hue lampen in huis, werkt eigenlijk prima. Ik stuur wel alles aan met HomeAssistant, maar ook zonder dat en alleen de afstandsbediening werkt het ook zonder problemen.
Corsa 20SEH

Ja heb ik met individuele bediening in de badkamer . TOP. Mijn vriendin ook in haar huiskamer. Ook met 1 individueel punt met afstandsbediening. Ook zij is enthousiast !

Verlichting in huis is lastig ! Qua design en qua lichtopbrengst. Ik heb het meest LED met regelbare sterkte.

Enne.. Wat scoort die Astra GTC geweldig, ook een blijvertje. 9 jaar oud en slechts 55.000 aantoonbare kilometers. De auto lijkt wat zwaar en lomp, zeker ook in vergelijking met de even zware Insignia die ik nu heb De "sport" stand doet leuke wonderen. Het wordt dan serieus een rappe auto voor het gevoel en feitelijk ook wel. Ik heb dat gevoel destijds in mijn Astra J met dezelfde motor wel gemist. Die had de "sport" stand niet . Vond ik destijds nieuw te duur smiling smiley

En mijn Insignia is in de praktijk zuiniger dan de Astra. Zeker in stadsverkeer. Beide hebben een 6 versnellingsbak en wegen ongeveer hetzelfde...Best bijzar !

Ik, hebben er inmiddels meer dan 30 (!) (ook paar van Ikea en Innr)

Buiten gebruiken we het vooral als automatisereing

'ALS zon onder gaat, DAN tuinverlichting aan'
'ALS 23.00 uur, DAN tuinverlichting uit'

'ALS zon onder gaat, DAN lamp voordeur aan'
ALS zon op komt, DAN lamp voordeur uit'

En zo nog wel wat variaties / voorwaarden. Nooit meer omkijken naar.

Je kunt ze dus via de app bedienen, maar doen we weinig

In de kelder hebben wij gewoon Hue schakelaars op de muur en kunnen we daar met 1 druk op de knop lampen aan of uit doen, of dimmen. (6 spotjes en 2 lichtstrips)

In de woonkamer is het ook met 1 knop alles aan te zetten of uit (of dimmen) Bij de eettafel hebben we dat bewust niet en gebruiken we de bestaande knop

Op de kinderkamer hebben we ze ook. In Principe gebruiken we ze gewoon normaal met de bestaande knop op de muur, maar 's avonds kun je ze op nachtlampje zetten. En als ik ze uit wil doen hoef ik de kamer niet op maar gewoon via de app. zeker de jongste word super snel wakker soms. Ideaal.

Als je goed oplet vind je ze wel eens goedkoop op internet. In onze gemeente kon je ook gratis hue lampen aanschaffen als 'duurzame investering'. Heb er toen ook veel gekocht. Ben wel fan thumbs up

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-05-2021 08:13 door AsconaGT.
Mijn dochter heeft de vervelende gewoonte om het licht op haar slaapkamer niet uit te doen. Ik heb meerdere malen gemerkt dat ze dan met volop licht slaapt, dan kan niet goed zijn. Daar heb ik ook een Hue lamp in gedaan. In eerste instantie met de Hue bewegingsmelder, maar die was toch wat te gevoelig waardoor de lamp 's nachts als nog aan ging. Nu heeft ze de Hue dimmer op de muur. Als de lamp aan gedaan wordt, zet HomeAssistant de lamp naar een minuut weer uit. Ik weet niet of dit met Hue zelf ook kan, maar voor mij was dit het makkelijkste. Eigenlijk moet ik het nog zo maken dat die bij een belande combinatie ook wat langer blijft branden, maar dit is al een hele verbetering. Voor de rest lampen in de woonkamer die na zonsondergang aan gaan, en op een bepaald tijdstip weer uit.
Ik heb Shelly switches gebruikt voor mijn rolluiken, daar had ik nog een ingang over. Daar heb ik een schakelaar aan gemaakt die de lampen ook kan schakelen, ook weer via HomeAssistant.
Dank je wel, Wij hebben nu in de muur een dimmer voor 2 lampen, 1 bij de eettafel en 1 voor een spotje die op de kast gericht is. op zit prima, werkt ook goed, de lamp bij de bank en de sfeerlamp werken (nu nog) zonder dimmer, maar het is zo lastig om een beetje mooie kleur/tint verlichting te hebben.
Als je het " zacht" zet is het te geel, zet je het " harder" is het te wit. Ik heb al zoveel verschillende soorten lampen met verschillende wattages, lumen en kleurtonen gekocht dat ik er een beetje gek van wordt. |in ons oude huis hadden we dat prima voor elkaar, maar die ruimte hier is 2x zo groot en licht valt gewoon anders. Vandaar mijn interesse in de een Hue set, overal hetzelfde soort licht, maar dan wel individueel te regelen per lamp.

Maar zo een startkit kost best wat geld, dus wil het niet zomaar kopen.
Mogguh!!

Kleine tegenvaller dit weekend, wilde vrijdag het watersysteem van de caravan doorspoelen.....deed het pompje het niet. Eerste check of verlichting wel werkte leverde ook niks op. Helaas is de omvormer 220V --> 12v dus overleden. En laat dat ding nu net nauwelijks op voorraad liggen nut smiley

Nu in Duitsland nog één gevonden, maar dat bedrijf is op zaterdag en maandag gesloten nut smiley
Noujah, hopen op een positief antwoord morgen en dan zouden we t nog kunnen fixen.

@ Auto's: Wij rijden het meest in de Leaf. Enerzijds omdat dit ons niks kost, maar B vind ook de luxe in de Leaf heel fijn. Denk aan automaat, lekkere soepele rijden, radio met Spotify en vooral de adaptive cruisecontrol. Ik kan haar er geen ongelijk in geven smiling smiley

Philipps Hue lees ik veel goeds over, maar is inderdaad aan de prijs. Heb zelf zo'n schakelset van de Action, voor oa. tuinverlichting, telefoonopladers en interieurverlichting.
Werkt prima, zolang je alles via dat systeem gaat bedienen. Had ook zo'n smart-lamp in de hal hangen, die we gewoon schakelden via een bestaande schakelaar.....daar had ik regelmatig ruzie mee dat hij offline ging.
Geen Hue hier, maar alles van Tradfri/Ikea. Werkt ideaal.
Zit wel overigens wel wat verschil in kwaliteit, mogelijkheden en zeker prijs.

Je hebt diverse manieren om het aan te sturen. Natuurlijk via fysieke knoppen, waar je ook andere kleuren mee kunt regelen en kunt dimmen. Maar al het geautomatiseerde doe ik via Google Home en/of Apple Homekit, werkt super makkelijk. Spraakbesturing via de Sonos speaker werkt ook erg goed. 's Avonds zeggen we "Welterusten" en gaan alle lampen in 1x uit.

Wij hadden hetzelfde als jou Jimmy. De sterkte of kleur van een lamp is nooit perfect, met een lamp die alles kan lukt dat wel. In het plafond van de keuken zitten ze ook, soms wil je daar volle bak licht maar soms is dimmen en een wat gelere kleur wat sfeervoller.

Mijn favoriete lamp? Die in de gang. Daar zit het lichtknopje naast de voordeur, dat betekend dat je vanuit de woonkamer eerst in het donker door de gang moet voordat je bij het lichtknopje bent. Nu heb ik daar een lichtsensor neer gehangen, waardoor het licht automatisch aan gaat en na 2 of 3 minuten automatisch weer uit.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.