Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Gepost door Astra F 

De rijksoverheid slaat wel een beetje door overigens, echt bizar. Zo is het bij ons niet.

Jah belachelijk.. iets van bijna 400 euro toch? Ongelofelijk dom signaal weer. Ik weet dat het niet zo zwart wit is en er zijn vast ook ambtenaren die twee keer zo hard hebben moeten werken met de Coronatijd maar wat voor signaal geef je weer af. De zorg krijgt er niks bij en de ambtenaren dus wel.
Bij ons heeft vrijwel iedereen een laptop van de zaak. Mijn werkgever bood een pakket aan van toetsenbord, muis, extra beeldscherm en laptopverhoger. Collectief ingekocht. De meesten hebben daar voor gekozen. Omdat ik dat al heb, heb ik voor de stoel gekozen.

Omdat we een productiebedrijf zijn ontkom ik er niet aan om geregeld ook op kantoor te zijn, donderdag is 'mijn' dag om dingen daar te regelen. Sommige werkzaamheden moet ik dus even uitstellen.

Mijn werkgever heeft voor die vergoeding gekozen; omdat ze blijkbaar verplicht zijn als werkgever om te faciliteren in een goede werkomgeving. Of dat nu thuis is of op het werk maar niet uit. En als mensen uit vallen door bijvoorbeeld slechte werkhouding of iets, dan kost het ze nog heel veel meer. Ook gaan veel feestjes niet door dit jaar bij ons op werk, dus waarschijnlijk boeken ze het nog weg via de WKR. Maar als ze het niet hadden aangeboden dan had ik zelf die stoel wel gekocht.

Ik mis de collega's wel erg. Omdat we veel samen reizen, lang samenwerken en van alles hebben meegemaakt krijg je een bepaalde band met ze. Dat is jammer, maar het is even niet anders.

Scheelt hier ook wel wat kilometers, de Benz rijd nu maar sporadisch. De kilometervergoeding is er overigens ook af. Alleen als je naar kantoor komt krijg je die dag nog km vergoeding, wat heel redelijk is.

Ben ook benieuwd straks hoe werkgevers om gaan met leaseauto's, of dat echt zoveel minder word als men zegt met al dat thuiswerken
Leaseautos beginnen hier sowieso steeds meer plaats te maken voor mobiliteitsvergoedingen. Ook bij mijn werkgever. En als ik al die roerloze leaseautos hier in het dorp zie staan dan vraag ik me ook af hoe houdbaar deze situatie is.

Thuiswerkvergoeding: eenmalig een klein bedrag is wel fijn, maar als ik het niet kreeg had ik die spullen ook gekocht. De rijksoverheid slaat wel een beetje door overigens, echt bizar. Zo is het bij ons niet.
Als tegenover die thuiswerkvergoeding het intrekken van reiskostenvergoeding staat, kan het onder aan de streep nog wel eens voordelig uitpakken voor de werkgever.

Ik ben wel benieuwd hoe het met de Lease-auto's gaat. Indien men de auto weinig gebruikt voor zakelijke ritten, en het feitelijk enkel een secundaire arbeidsvoorwaarde is waar je je woon-werk verkeer mee doet, dan kun je met een maandbedrag zo iets wel afkopen. Gebruik je de auto ook voor zakelijke ritten, dan zal er toch een soort km. vergoeding moeten bestaan. En dan kom je met 19 cent onbelast niet ver om de onkosten te vergoeden.
Mogguh!

Thuiswerkvergoeding voor ambtenaren: dat is weer zo'n extraatje waar ze bij de overheid goed in zijn.
Ik heb een keer een paar maanden bij een ministerie gewerkt, maar echt de ogen uitgekeken hoe makkelijk daar geld werd uitgegeven: 'moet op, anders worden we volgend jaar gekort en dan hebben we het misschien hard nodig'. Echt een bizar systeem.

Dus zo'n royale thuiswerkvergoeding verbaasd me niks. En waarschijnlijk krijgen ze ook gewoon de kilometervergoeding doorbetaald (oei, aanname; gevaarlijk winking smiley)
Met volledig thuiswerken zou ik €144 reiskostenvergoeding kwijtraken. Dus inderdaad, een thuiswerkvergoeding zou best wat hoger mogen smiling smiley

@leaseauto: de zakelijke leaseauto zal er wel voor een deel uitgaan ja. Zeker als je een kantoorbaan hebt. De Belastingdienst zou zelfs de bijtelling kunnen verhogen voor de gevallen waarbij de auto niet of nauwelijks zakelijk wordt gebruikt, maar bij mijn weten hebben ze dat nog nooit gedaan (ik ken een collega die naast kantoor woont, nooit met de auto komt maar thuis wel een GTE leaser heeft staan waar ie braaf 0% of 4% bijtelling voor afdraagt. Echter, als je de auto 100% of 99% privé gebruikt, dan kan de Belastingdienst dat percentage op individueel niveau aanpassen).

Met volledig thuiswerken zou ik €144 reiskostenvergoeding kwijtraken. Dus inderdaad, een thuiswerkvergoeding zou best wat hoger mogen

maar je reist dan ook geen kilometers meer. Kosten die je anders gemaakt zo moeten hebben met jou auto die waarschijnlijk hoger liggen dan de vergoeding van 144 euro. Dat geld wat je nu bespaard kun je weer gebruiken voor de koffie winking smiley

Mijn vrouw werkt ook maar 3 dagen in de week maar wel met leaseauto waar ze de hele week gebruik van kan maken. Door corona zijn de klantbezoeken tot een minimum beperkt en is het nog slechts 1x in de week naar zupthen of enschede. (woon-werk). Stel ze zouden de up er uit halen (wat ik niet verwacht) dan halen we zelf een auto. gevolg is wel dat als je met de prive auto klantbezoekjes gaat doen. of dat wel is wat je wil als werkgever? Je hebt als werkgever geen grip op met wat voor auto jou werknemer komt voorrijden bij een klant.

Bij louter kantoorbaan gaat er vast het e.e.a. veranderen. Wat rob ook zegt; als ik zie hoeveel dure leasebakken staan te verstoffen op de oprit van mensen waar de werkgever elke maand een kapitaal voor neer legt...
In BE maakt men vaak het onderscheid tussen "firmawagen" (nodig voor je werk, bijvoorbeeld een handelsvertegenwoordiger voor klantenbezoek) en een "salariswagen" (kantoorbaan, met wagen omdat die fiscaal veel interessanter is dan extra-loon).
Het lijkt me dat echte firmawagens zullen verminderen.
Evenwel zijn - in BE althans - het gros van de zakelijke wagens "salariswagens" en die zie ik niet afnemen.
Zeker niet omdat de overheid hier zelfs op inzet voor de vergroening van het wagenpark : in het nieuwe regeerakkoord stalt dat alle nieuwe vanaf 2026 volledig elektrisch moeten aangedreven zijn (gelukkig ben ik al in 2025 aan een vervanger toe winking smiley )

Zeker als je een kantoorbaan hebt. De Belastingdienst zou zelfs de bijtelling kunnen verhogen voor de gevallen waarbij de auto niet of nauwelijks zakelijk wordt gebruikt, maar bij mijn weten hebben ze dat nog nooit gedaan (ik ken een collega die naast kantoor woont, nooit met de auto komt maar thuis wel een GTE leaser heeft staan waar ie braaf 0% of 4% bijtelling voor afdraagt.
De meeste GTE's zitten in de 14% regeling, waarbij het voordelige tarief na 5 jaar vervalt. Die komen volgend jaar massaal uit de lease.

Onderscheid tussen firmawagen en salariswagen is wel moeilijk, immers.....waar ligt het omslagpunt? En hoe wil je controleren of iemand een firmawagen niet als salariswagen gebruikt? Dan zou je al iets met rittenregistratie moeten.

Met volledig thuiswerken zou ik €144 reiskostenvergoeding kwijtraken. Dus inderdaad, een thuiswerkvergoeding zou best wat hoger mogen

Huh? Dit snap ik ook niet helemaal. Als je thuis werkt maak je toch ook veel minder kilometers?

Bij mij is mijn maandelijkse reiskostenvergoeding van 240 euro ook volledig vervallen. Maar de Astra wordt ook vrijwel niet meer gebruikt. Normaal tank ik ongeveer drie keer per maand; nu nog geeneens één keer. Dat komt voor het grote deel omdat ik mijn dagelijkse woonwerk van 90 km niet meer maak maar ook maken we veel minder privekilometers omdat ons sociale leven vanwege de corona en zwangerschap/klachten vrijwel volledig stil ligt.
Als het zo blijft denk ik ook nog niet aan een andere auto.

Ik krijg wel een kleine thuiswerkvergoeding maar dat is nu 25 euro per maand en wordt waarschijnlijk nog iets verhoogd.

Bij louter kantoorbaan gaat er vast het e.e.a. veranderen. Wat rob ook zegt; als ik zie hoeveel dure leasebakken staan te verstoffen op de oprit van mensen waar de werkgever elke maand een kapitaal voor neer legt...

Ik stel sowieso altijd mijn vraagtekens bij leaseauto's als je geen ambulante functie hebt. Maar zie hier in het dorp heel veel elektrisch spul wat gewoon alleen maar gebruikt wordt om de kinderen van de opvang te halen of boodschappen te doen. Snap best als bedrijven hier flink de broekriem gaan aanhalen.
rjthefrisian

Huh? Dit snap ik ook niet helemaal. Als je thuis werkt maak je toch ook veel minder kilometers?
Ja maar in de zin van: het bedrijf heeft minder kosten, omdat de reiskilometers niet betaald hoeven te worden. Dan kan dat geld gebruikt worden voor een thuiswerkvergoeding. Dan is het een vergoeding voor 'werkplek en reizen naar werkplek'.
rjthefrisian

Bij mij is mijn maandelijkse reiskostenvergoeding van 240 euro ook volledig vervallen. Maar de Astra wordt ook vrijwel niet meer gebruikt. Normaal tank ik ongeveer drie keer per maand; nu nog geeneens één keer. Dat komt voor het grote deel omdat ik mijn dagelijkse woonwerk van 90 km niet meer maak maar ook maken we veel minder privekilometers omdat ons sociale leven vanwege de corona en zwangerschap/klachten vrijwel volledig stil ligt.
Als het zo blijft denk ik ook nog niet aan een andere auto.

Ik krijg wel een kleine thuiswerkvergoeding maar dat is nu 25 euro per maand en wordt waarschijnlijk nog iets verhoogd.
Inderdaad maak je minder kilometers door het thuis werken, maar een boel kosten lopen wel gewoon door. Uiteindelijk dient de auto wel verzekerd te zijn, moet er wegenbelasting voor betaald worden. 1 keer per jaar onderhoud is ook nog gewoon nodig. Afschrijving stopt niet. Allemaal kosten die gewoon door lopen. In mijn situatie hebben we twee auto's zodat we allebei op ons werk zouden kunnen komen. Privé verkeer zouden we best met 1 auto af kunnen, maar we houden er twee voor als de situatie weer veranderd.
Aan de andere kant worden er nu thuis ook kosten gemaakt die de werkgever nu niet heeft zoals koffie, water, toilet bezoek. En maak ik kosten die ik anders niet zou maken. Straks in de winter gaat de kachel weer aan, waarbij die voorheen een groot gedeelte van de dag uit stond.
Natuurlijk zijn brandstofkosten een groot gedeelte van de autokosten, en die zijn komen te vervangen. Maar er zijn nog steeds kosten aan de auto die doorlopen ook al rijd ik veel minder.
EVV
maar een boel kosten lopen wel gewoon door. Uiteindelijk dient de auto wel verzekerd te zijn, moet er wegenbelasting voor betaald worden. 1 keer per jaar onderhoud is ook nog gewoon nodig. Afschrijving stopt niet. Allemaal kosten die gewoon door lopen.

Jij kiest ervoor om de auto aan te houden. Je werkgever niet. Dus waarom zou hij dan voor die kosten moeten opdraaien? Hier op de zaak ook een soortgelijke discussie gehad: collega kreeg de dure leasewagen van een opgestapte manager (want een nieuwe bestellen terwijl die auto er al is is zonde). Was ie het niet mee eens want hoge bijtelling. Ergo: werknemer kiest zelf voor bijtelling. En niemand anders.
Joris 6091088
EVV
maar een boel kosten lopen wel gewoon door. Uiteindelijk dient de auto wel verzekerd te zijn, moet er wegenbelasting voor betaald worden. 1 keer per jaar onderhoud is ook nog gewoon nodig. Afschrijving stopt niet. Allemaal kosten die gewoon door lopen.

Jij kiest ervoor om de auto aan te houden. Je werkgever niet. Dus waarom zou hij dan voor die kosten moeten opdraaien? Hier op de zaak ook een soortgelijke discussie gehad: collega kreeg de dure leasewagen van een opgestapte manager (want een nieuwe bestellen terwijl die auto er al is is zonde). Was ie het niet mee eens want hoge bijtelling. Ergo: werknemer kiest zelf voor bijtelling. En niemand anders.
Dat klopt, daar kies ik zelf voor. Ik had hem ook onze 2de auto kunnen verkopen. Helaas is daar net een dure reparatie aan gedaan, dus geld weggegooid. En wat als ik weer op het werk verwacht wordt? Dan moet ik ineens weer een auto kopen, voor meer geld dan de verkochte auto opgebracht heeft. Dus ook weer extra kosten. Dat is niet echt reëel lijkt mij. Nogmaals, de enige reden dat wij twee auto's hebben is zodat we allebei op het werk kunnen komen in de normale situatie.
Natuurlijk heb je de vast lasten van een auto, maar die heb je anders ook wel. Tenzij je de auto louter voor woon-werk heb gekocht. Dan kun je je inderdaad afvragen of je die wel wil aanhouden of schorsen als je hem op eigen terrein weg kunt zetten en het is een dure jongen in de maand qua belasting.

Als je de auto wel voor woon-werk verkeer gebruikt met kilometervergoeding is in vrijwel geen enkel geval de onbelastbare 19 cent/km dekkend en kun je grotendeels de belasting / verzekering /onderhoud ook zelf ophoesten. Deed eerder ook niemand moeilijk over.

Hier staat de mercedes nu ook vrijwel helemaal stil omdat we beide thuis werken en de Up voor die paar ritjes in de week zoals naar de kinderopvang ook prima voldoet. Donderdag heeft de mercedes voor het laatst gereden toen ik allerlei spul naar de vuilstort moest brengen. Donderdag pas ga ik hem ook weer gebruiken om naar het werk te gaan.
EVV
En wat als ik weer op het werk verwacht wordt? Dan moet ik ineens weer een auto kopen, voor meer geld dan de verkochte auto opgebracht heeft. Dus ook weer extra kosten. Dat is niet echt reëel lijkt mij. Nogmaals, de enige reden dat wij twee auto's hebben is zodat we allebei op het werk kunnen komen in de normale situatie.

Met het OV? Jij hebt er verder voor gekozen om "buitenaf" te wonen. Of voor een werkgever te kiezen die niet makkelijk bereikbaar is zonder auto. Dat zijn jouw keuzes. Het is "lullig" dat de auto geld kost, maar in feite is het dus wel jouw keuze.

Met het OV? Jij hebt er verder voor gekozen om "buitenaf" te wonen. Of voor een werkgever te kiezen die niet makkelijk bereikbaar is zonder auto. Dat zijn jouw keuzes. Het is "lullig" dat de auto geld kost, maar in feite is het dus wel jouw keuze.

Ben het wel een beetje met je eens hoor,

Los daarvan; ik vind niet dat de werkgever voor alles moet opdraaien voor de corona ongemakken. Werkgevers kost het al heel erg veel geld in de meeste gevallen. En natuurlijk een fatsoenlijke mogelijkheid om thuis te werken kunnen ze in bijdragen, maar dat er nu een dure auto staat stil te staan. Balen, vervelend.... Hier staat er nu ook 2 auto's roerloos stil voor de deur en zouden we prima me 1 af kunnen. Ik mis ook behoorlijk wat inkomsten omdat ik niet meer zoveel reis. Nu kan ik prima zonder, maar ik ben wel 8 jaar lang gewend aan deze inkomsten. Zo heeft iedereen er in meer of mindere mate last van. Ben al lang blij dat ik werk heb en werkgever heb die wel zijn best doet om de ongemakken zo goed mogelijk te beperken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-10-2020 15:11 door AsconaGT.

Met het OV? Jij hebt er verder voor gekozen om "buitenaf" te wonen. Of voor een werkgever te kiezen die niet makkelijk bereikbaar is zonder auto. Dat zijn jouw keuzes.
Ja, daar heb ik toen ook naar lopen zoeken... was nog lastig, maar uiteindelijk een werkgever kunnen vinden die slecht bereikbaar was!
En dat was ook nog eens in de crisis en dan heb je al zo weinig keuze, dus dat was een gelukje.

Het OV is hier in het oosten van het land zo goed geregeld dat het verbazingwekkend is dat je nog een plaats kunt vinden waar de verbinding slecht is.

Maar kern van je opmerking begrijp ik wel hoor, maar het is allemaal niet zo zwart/wit zoals je het nu stelt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-10-2020 15:21 door Sanoma.
Sanoma

Met het OV? Jij hebt er verder voor gekozen om "buitenaf" te wonen. Of voor een werkgever te kiezen die niet makkelijk bereikbaar is zonder auto. Dat zijn jouw keuzes.
Ja, daar heb ik toen ook naar lopen zoeken... was nog lastig, maar uiteindelijk een werkgever kunnen vinden die slecht bereikbaar was!
En dat was ook nog eens in de crisis en dan heb je al zo weinig keuze, dus dat was een gelukje.

Het OV is hier in het oosten van het land zo goed geregeld dat het verbazingwekkend is dat je nog een plaats kunt vinden waar de verbinding slecht is.

Maar kern van je opmerking begrijp ik wel hoor, maar het is allemaal niet zo zwart/wit zoals je het nu stelt.

Nee klopt, het is vrij zwart/wit maar in de kern vind ik het kloppen. Plat gezegd, werkgever heeft de verantwoordelijkheid voor je werkplek, salaris, werknemer heeft de verantwoordelijkheid om op tijd op het werk te verschijnen. Moeilijk met OV, auto, brommerpech etc, allen verantwordelijkheid werknemer.

Inderdaad maak je minder kilometers door het thuis werken, maar een boel kosten lopen wel gewoon door. Uiteindelijk dient de auto wel verzekerd te zijn, moet er wegenbelasting voor betaald worden. 1 keer per jaar onderhoud is ook nog gewoon nodig. Afschrijving stopt niet. Allemaal kosten die gewoon door lopen. In mijn situatie hebben we twee auto's zodat we allebei op ons werk zouden kunnen komen. Privé verkeer zouden we best met 1 auto af kunnen, maar we houden er twee voor als de situatie weer veranderd.
Aan de andere kant worden er nu thuis ook kosten gemaakt die de werkgever nu niet heeft zoals koffie, water, toilet bezoek. En maak ik kosten die ik anders niet zou maken. Straks in de winter gaat de kachel weer aan, waarbij die voorheen een groot gedeelte van de dag uit stond.
Natuurlijk zijn brandstofkosten een groot gedeelte van de autokosten, en die zijn komen te vervangen. Maar er zijn nog steeds kosten aan de auto die doorlopen ook al rijd ik veel minder.

Ach jah..kosten die je ook allemaal zou hebben als je naar kantoor zou moeten. En jah je maakt wat meer kosten met water, gas en elektrisch. Ik ben van mening dat niet de werkgever daar allemaal voor op moet draaien. Mijn vrouw is al vanaf maart thuis ivm haar zwangerschap..ik ga toch ook niet al het extra verbruik van water, gas en elektrisch bij haar werkgever in rekening brengen?

Laat het geld wat overblijft dan bij de juiste personen terecht komen. Wij hebben niks te klagen. We hebben een goede baan en hebben het prima. Laat dat geld dan alsjeblieft naar de zorg gaan. Mensen die allemaal keihard moeten werken en niet eens de keuze hebben om thuis te werken en hun gezondheid op de proef stellen om anderen te helpen. Maar dat wil het huidige kabinet maar niet zien.
Even de advocaat van de duivel: is het eigenlijk niet gek dat een reiskostenvergoeding standaard is? Jij kiest ervoor om ergens te wonen en elders te werken. Waarom moet de werkgever dat betalen? Je mag ergens werken en de werkgever stelt een werkplek (op die locatie) ter beschikking, of stemt toe dat je thuis werkt. Waarom zou een werkgever alles moeten faciliteren en/of betalen?

Even de advocaat van de duivel: is het eigenlijk niet gek dat een reiskostenvergoeding standaard is? Jij kiest ervoor om ergens te wonen en elders te werken. Waarom moet de werkgever dat betalen? Je mag ergens werken en de werkgever stelt een werkplek (op die locatie) ter beschikking, of stemt toe dat je thuis werkt. Waarom zou een werkgever alles moeten faciliteren en/of betalen?

ik vind het helemaal geen advocaat van de duivel, het is precies zoals je het zegt.

jaren geleden hadden wij een discussie met iemand die na verhuizing (veel) verder van het werk ging wonen maar zijn reiskostenvergoeding niet aangepast ging worden (of in ieder geval niet volledig). Is gewoon zo gegroeid omdat het onbelast is belastingtechnisch en daardoor haast als normaal word gezien in veel functies.
Barri

Enerzijds snap ik jouw verhaal wel Berry, maar we kunnen het ook omdraaien. Om een bedrijf te laten functioneren heb je gekwalificeerd personeel nodig, de werkgever heeft dus ook belang dat personeel die niet net naast de deur woont bij hem komt werken. Hoe groter de afstand woon-werk, hoe meer reiskosten iemand maakt, des te meer zou hij netto van zijn loon over houden. Om dat verlies te compenseren is er een reiskostenvergoeding. In veel gevallen is reiskosten 50/50. Werkgever betaald de heenweg, jij zelf de terugweg. Zodoende draag je beiden iets bij.

Je kunt je immers dan ook afvragen waarom een werkgever opdraait voor ziekteverlof, zeker discutabel als je dit in je vrij tijd opgelopen hebt.

@ Crossland: Geslaagde facelift, voorkant oogt er wel wat druk door maar beter als het smalle wat hij voorheen had. De achterkant blijf ik "mislukt" en heel truttig overkomen, maargoed....snel inhalen en zorgen dat ie enkel nog in je binnenspiegel opduikt. grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-10-2020 08:09 door Astra F.
Ik vind de voorkans van de crossland wel prima thumbs up de achterkant niet, en de zijkant ook niet.

Maar begrijp wel dat mensen hier voor kiezen. Prima auto, relatief ruim, als particulier nog te betalen. Maar moet zeggen dat ik hem maar weinig zie en zoals verwacht zijn het de 55+ers die hier veel in komen. waarschijnlijk uit hun meriva. thumbs up
Ik bedacht me gisteren dat ik zelfs in mijn vakantie reiskostenvergoeding kreeg, omdat ik toen nog stond ingepland voor 5 dagen kantoor. Had ik een week later vakantie, kreeg ik over die periode minder reiskostenvergoeding. Best krom toch?
Enerzijds snap ik het wel (precies wat Ruud aangeeft, gekwalificeerd personeel woont niet altijd om de hoek), maar ik blijf het wel een beetje krom vinden.

@Crossland: ik kijk al ruim een jaar tegen een saaie grijze aan hier voor de deur, die is van m'n overburen. Wat een onwijs saai hok is dat. De facelift maakt het iets beter maar het blijft een gek ding. Net als de Terios en Ecosport: gewoon te hoog/lang/smal.
Ik krijg 0 reiskosten vergoeding want binnen straal van zoveel km woonachtig van de werkplek. Ik heb meerdere collega's die een flinke reiskostenvergoeding krijgen.
Dat begrijp ik, maar wat ik niet begrijp. Die krijgen een vergoeding van thuis adres - werkadres... Logischer zou zijn, thuis adres tot straal waar de km vergoeding vervalt, zo is het naar mijn idee eerlijker naar collega's die ook met de auto komen, en hier niets voor ontvangen. Maar goed, ook wij hebben niet te klagen, ook al krijgen we beiden nagenoeg geen reiskosten vergoeding en thuiswerkvergoeding.
Verrassing die Crossland; voelde ik niet aankomen. Hij is er zeker van opgeknapt.. snuitje is een stuk smaakvoller. Ook de achterzijde is opgeknapt.
Maar het blijft inderdaad een te smal hoog ding.
Maar hij verkoopt hier in de regio best..zie hem best veel maar inderdaad vooral met bejaarden en vaak in gereformeerd zilver.

Maar begrijp wel dat mensen hier voor kiezen. Prima auto, relatief ruim, als particulier nog te betalen. Maar moet zeggen dat ik hem maar weinig zie en zoals verwacht zijn het de 55+ers die hier veel in komen. waarschijnlijk uit hun meriva. thumbs up
Zo is het maar net, opzich is de Crossland nu ook beter gepositioneerd als voorheen.

Crossland: Betaalbare relatief kleine hoge auto met enigzins sportief uiterlijk. Voorzien van simpele techniek (analoge tellers) zodat het vertrouwd is voor de oudere klant.
Hij voorziet in een compacte auto, met hoge instap, met ruimte voor 4-5 personen en met een kleine kofferbak voor de boodschappen. Indien gewenst kunnen de fietsen op de trekhaak.

Mokka: Funky hippe crossover voor de jongere consument. Digitale schermen, hippe kleuren, sporieve lijnen.....maar wel bruikbaar voor het gezin, en voorzien van moderne snufjes als Matrix-led, Adaptive Cruisecontrol en inductief laden.

Grandland: De gezins SUV van Opel. Hopenlijk snel met een facelift waar wel een digitaal instrumentarium leverbaar zal worden, zodat het ook iets meer over komt als Opels vlaggenschip in de SUV klasse. Ruimte voor iedereen, en mag een caravan trekken.
Astra F
Crossland: Betaalbare relatief kleine hoge auto met enigzins sportief uiterlijk.
Waar zie jij dat sportieve uiterlijk? confused smiley Ik vind er totaal niks sportiefs aan. Het is een gegroeide Canta, meer niet.
Eerlijk gezegd, waar zit het geld voor een nieuwe auto?
Bij bedrijven en bij de oudere klant (die intussen zijn hypotheek heeft afbetaald).
Dus als ik dit toets aan het overzicht van Ruud moet ik concluderen dat Opel niet goed bezig is!
Of juist wel. Zo'n Crossland slaat wel aan bij die doelgroep namelijk.
Denk dat ze met dit front proberen ook de jongere kopers te bereiken. Dus alsnog alles wat voldoet voor ouderen, maar ook een modernere look voor de jongere doelgroep.
B eens gevraagd, die zou graag haar Polo hier op inruilen.

Jammere vind ik wel dat met name de Mokka nog altijd geen echte caravantrekker is. Buren van mijn ouders hebben jaren Opel gereden, maar zijn nu overgestapt op een T-Cross omdat die wel met een 1.5 TSFI leverbaar is. 150pk, DSG en een fatsoenlijk trekgewicht van 1.400-1.500kg.
Ik vind 'm ook wat iel als caravantrekker. Zo'n T-Cross is leuk, maar in de uitvoering waar jij het over hebt, heb je het ook al over >30k. Wel een stevig trekgewicht voor een relatief kleine auto trouwens!
Heb die T-Cross even bekeken maar die begint in die versie pas bij de 34k. Volgens Carbase een trekgewicht van maar 1200 kilo trouwens. Voor dezelfde centen heb je ook een 130 pk Grandland X die volgens Carbase 1300 kilo mag trekken. Dus er was een meer dan prima ( klasse groter/hoger toch! ) alternatief bij Opel beschikbaar.
Ik kijk - heel ver toekomstgericht - wel eens naar de T Cross cabrio, maar die is volstrekt onbetaalbaar!
Total Loss
Heb die T-Cross even bekeken maar die begint in die versie pas bij de 34k. Volgens Carbase een trekgewicht van maar 1200 kilo trouwens. Voor dezelfde centen heb je ook een 130 pk Grandland X die volgens Carbase 1300 kilo mag trekken. Dus er was een meer dan prima ( klasse groter/hoger toch! ) alternatief bij Opel beschikbaar.
Voor dat geld heb je ook een Insignia sports tourer die 1400 kg mag trekken.
Barri
Astra F
Crossland: Betaalbare relatief kleine hoge auto met enigzins sportief uiterlijk.
Waar zie jij dat sportieve uiterlijk? confused smiley Ik vind er totaal niks sportiefs aan. Het is een gegroeide Canta, meer niet.

Canta grinning smiley Ik zie er wel veel meriva A in. Maar dat is ook niet echt een compliment als het gaat om de looks

Crossland: Betaalbare relatief kleine hoge auto met enigzins sportief uiterlijk. Voorzien van simpele techniek (analoge tellers) zodat het vertrouwd is voor de oudere klant.
Hij voorziet in een compacte auto, met hoge instap, met ruimte voor 4-5 personen en met een kleine kofferbak voor de boodschappen

Mokka: Funky hippe crossover voor de jongere consument. Digitale schermen, hippe kleuren, sporieve lijnen.....maar wel bruikbaar voor het gezin, en voorzien van moderne snufjes als Matrix-led, Adaptive Cruisecontrol en inductief laden.
.

Ik meende mij te herinneren dat de autojournalisten zeiden dat de Mokka qua bruikbare ruimte zelfs stuk kleiner was dan een Crossland eye popping smiley

Alleen al de baggageruimte en de ruimte met alles plat zegt al iets;

Crossland 410-1255
Mokka 350-1105
Mokka-e 310-1060 eye popping smiley

Een VW Polo is met 351-1125 gewoon ruimer dan een Mokka en een stuk ruimer dan een Mokka-E.

Ik wil niet zeggen dat iedereen met een gezin een grote bak nodig heeft, maar voor menig gezin houd het gewoon echt niet over. zeker als je jonge kinderen hebt. Ik zit nu met 490 liter al te proppen als de kinderwagen mee moet en wat andere spulletjes.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-10-2020 19:46 door AsconaGT.
Het is toch algemeen bekend dat die kleine SUV modellen weinig ruimte hebben. Dat is niets nieuws, ze zijn vaak zelfs op basis van een Corsa/Polo/Clio platform gebouwd, of delen er diverse overeenkomsten mee.

Hier begint de tijd ook op te schieten, nog 83 dagen voordat we de sleutel krijgen smiling smiley
AsconaGT
Barri
Astra F

Canta grinning smiley Ik zie er wel veel meriva A in. Maar dat is ook niet echt een compliment als het gaat om de looks

Hij voorziet in een compacte auto, met hoge instap, met ruimte voor 4-5 personen en met een kleine kofferbak voor de boodschappen

.

Ik meende mij te herinneren dat de autojournalisten zeiden dat de Mokka qua bruikbare ruimte zelfs stuk kleiner was dan een Crossland eye popping smiley

Alleen al de baggageruimte en de ruimte met alles plat zegt al iets;

Crossland 410-1255
Mokka 350-1105

Een VW Polo is met 351-1125 gewoon ruimer dan een Mokka en een stuk ruimer dan een Mokka-E.

Ik wil niet zeggen dat iedereen met een gezin een grote bak nodig heeft, maar voor menig gezin houd het gewoon echt niet over. zeker als je jonge kinderen hebt. Ik zit nu met 490 liter al te proppen als de kinderwagen mee moet en wat andere spulletjes.
Ik ben ooit eens op vakantie geweest met een Mini Clubman uit 2009 (260 liter bagageruimte), met twee kinderen in de leeftijd van 2 en 5 jaar. Het is passen en meten, maar uiteindelijk kan het wel, zelfs de buggy was mee.
Wij gaan morgen bij een huis kijken en later deze maand bij een andere. Nu op vier huizen gereageerd op de eerste dag dat ze online stonden:
1. nee, al verkocht
2. zit al vol. Na mijn mail hoe ik ooit kans kan maken kwam de reactie dat er een plekje vrijgekomen was.
3. we nemen geen bezichtigingen meer aan
4. ja je kan komen kijken, als één van de 35. daarna inschrijving

nut smiley
Mogguh

Crossland 410-1255
Mokka 350-1105
Zow, die had ik niet zien aankomen......een Crossland ruimer als een Mokka. Die 350 liter is toch ook wel minimaal wat je wilt hebben lijkt me, voor een gezin is het zelfs heel weinig. Zo verkeerd was de MPV destijds nietnut smiley

Het is toch algemeen bekend dat die kleine SUV modellen weinig ruimte hebben.
Vorige week hadden we een meeting, waarbij een deelnemer een Peugeot 3008 heeft. Maar ook daar vond ik de kofferruimte tegenvallen, komt mede omdat door de SUV vorm de kofferbakbodem al hoog zit. Wat dat betreft ben ik met de Astra hatch, Vectra GTS ook altijd wel "verwend" geweest en mag ik met de Leaf ook nog niet klagen over kofferruimte.
Mogguh!

Mijn vader gaat volgend jaar met pensioen en dan gaan ze kijken naar een opvolger voor hun ASX. Moet een kleine SUV worden en op dit moment staat de Renault Captur zeer hoog op het lijstje (facelift model)
Ze moeten alleen nog even testen hoeveel ruimte is voor de achter passagiers; want dat is wel belangrijk voor ze winking smiley

@ Berrybar: we hebben onze huizenspeurtocht daarom op een zeer laag pitje gezet. Niet te doen op het moment...
Bizar he, de huidige markt... sad smiley

@Ruud: de MPV was heel zo gek niet. Een SUV heeft dezelfde buitenmaten maar veel grotere wielen en een hogere bodem waardoor je met hetzelfde formaat veel minder ruimte hebt. Ik snap het succes van de SUV echt niet.
@Berry, niet mailen maar bellen.. En op Facebook alle makelaars volgen in de regio waar je interesse hebt en evt. een aankoopmakelaar inschakelen die info regelmatig op voorhand weet, of dingen eerder ziet voordat het op Funda komt.
Dat doen we nu inderdaad, al is de regio best groot smiling smiley Doordat we niet focussen op een bepaalde regio is het wel lastig.
Wij hadden hetzelfde probleem hoor. Beetje geluk heb je ook nodig.

Maar Je moet het zo zien, als het op Funda staat ben je eigenlijk al te laat.
Corsa 20SEH

Maar Je moet het zo zien, als het op Funda staat ben je eigenlijk al te laat.

Klopt, mijn huis was al verkocht voordat ervoor geadverteerd werd. De makelaar zelf had een kandidaat en die heeft hij gebeld en meteen schot in de roos.
Ik heb mijn vorige huis 5 jaar geleden verkocht, dat heeft toen een maand of 3 geduurd. Een paar weken terug was het weer op de markt. 55.000 euro boven de verkoopprijs van toen, binnen 1 week verkocht. Er was ondertussen wel het nodige aan gedaan, maar bijna 2 ton voor een rijtjes huis van 80 m2, waar gaat het over. En dan zo snel verkocht. Dit gaat helemaal nergens meer over, wat een oververhitte markt...
Ik weet niet waar je woont, maar een woning onder de 2 ton is een utopie hier. Een rijtjeswoning zit tegen (of over) de 4k hier.
En inderdaad, heel irritant dat makelaars huizen op Funda zetten die ze al buiten Funda om verkocht hebben.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.