Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Gepost door Astra F 
Een hybride kan heel nuttig zijn als je goede laadmogelijkheden hebt. Dus feitelijk laden bij huis en op 't werk. Als je dan een 50km kunt afleggen op de accu, kun je in veel gevallen goed uit de voeten. Rij je toch een x verder, dan helpt de benzinemotor je. Ik vind het dan ook jammer dat de subsidie op die techniek is vervallen. Ik zou het toejuichen dat er subsidie kwam om die extra kosten voor de auto te compenseren.

Dan koop je een hybride voor 't zelfde geld als een benzine, maar heb je bij goed gebruik altijd een (brandstof)kosten voordeel en het rijgenot. Ik durf te wedden dat Joost zijn accu als het enigzinds kan altijd vol heeft, alleen al omdat het zoveel fijner rijdt.
Ik snap je verhaal Joost, van beide kanten overigens wel maar snap sinds kort o.a. door jouw verhaal en die van een kennis ineens veel beter waarom een dikke hybride juist voordelig te rijden is. Als je lekker je dagelijkse ritjes elektrisch kunt rijden dan is het helemaal niet zo'n dure auto (qua vaste lasten).

Betrouwbaarheid van de hybride techniek is wellicht een vraagteken, maar zo vaak hoor je ook weer geen gekke dingen volgens mij. De aandrijving is veel simpeler dan een brandstofmotor, maar accu's hebben niet het eeuwige leven (schijnt). Daarnaast hebben moderne benzine/dieselmotoren ook hun zeer dure kwaaltjes, dus eigenlijk is het lood om oud ijzer. Bij beide mag je flink bukken als er iets serieus kapot is.

@ Gerwin, ik blijf een V40 ook een mooie auto vinden om te zien. Interieur is ook mooi, wel krap en je begint toch wel goed te zien dat het model al behoorlijk wat jaartjes mee loopt

Zaterdag heb ik, met twee vrienden op de achterbank van de Focus gezeten omdat de derde vriend als eerste "SHOTGUN" riep en dus voorin plaats mocht nemen grinning smiley
Ik vond het bijzonder goed te doen, zeker qua beenruimte maar ook in de breedte was het goed te doen en het was toch 3x mijn postuur wat op de achterbank zat big smile smiley
Wauw, die Benz is niet duur. Lijkt me ook wel wat!
(eerst eens kijken hoeveel geld ik kwijt kan aan de Focus, hij lijkt koelvloeistof te gebruiken...)
Ik kan thuis laden en op het werk ook. Daar gaat hij ook altijd aan de lader. verder niet. Ik ga niet met kabels naar een openbaar punt of iets. over 2 weken weekendje weg, dan laat ik de kabels ook gewoon lekker thuis. te veel gedoe.

In kan volledige EV van en naar het werk. langere stukken, zoals vorige week naar amsterdam rij ik lekker op benzine. Gemiddelde is nu 1 op 40 (!) sinds aanschaf.

EV rijd wel fijn, heerlijk stil en gelijk vanuit stilstand met veel kracht weg. Maar puur op EV (ik zet hem geforceerd in EV mode) heb je op de snelweg op snelheid weinig vermogen over. Anders dan een EV auto zoals jou leaf.

Ik denk dat de elektromotor echt gemaakt is voor in de stad en als ondersteuning van de benzinemotor want op de snelweg keldert de range ook fors terwijl ik rustig 110 op cc rij. Ik kan er prima mee naar mij werk dus voor mij niet erg. Maar eigenlijk is het de bedoeling dat de benzine motor het daar over neemt natuurlijk.

In de stad kan ik veel meer km rijden op een batterijlading ondanks het veel optrekken, afremmen en het veel meer tijd kost om de kilometers te maken. Terwijl in de stad juist een benzinemotor een hoger verbruik heeft per km.

Maar het is wel jammer dat het niet aantrekkelijk word gemaakt, ook voor particulieren. Zeker als je weinig rijd kun je zo heel efficient en schoon rijden (+ souplesse van het koppel en comfort van rust) .

het valt mij wel op dat er tegenwoordig een enorme hoeveelheid keuze is aan nieuwe PHEV auto's, niet normaal eye popping smiley, van een captur, A-klasse, Jeep, Defender, noem maar op...
Een EV komt ook niet tot zijn recht op de snelweg, daar is juist een verbrandingsmotor een stuk efficiënter en vice versa voor stadsverkeer.
Wat doet de brandstofmotor bij 110 op de CC? Zal ook wel 1:15 of beter zijn lijkt mij? Je doet daar, zelfs met 280pk, niet onder voor alle eco-blokjes vermoed ik omdat de motor amper iets hoeft te doen.

En idd, laden op plekken waar het makkelijk kan maar absoluut geen must als je naar een laadpaal op zoek moet. Dan zou ik de extra brandstofkosten in een dergelijk geval ook voor lief nemen.

Je doet daar, zelfs met 280pk, niet onder voor alle eco-blokjes vermoed ik omdat de motor amper iets hoeft te doen.

Vorig weekend naar Amsterdam met volle accu 1 op 17 gedaan dacht ik. Maar in mijn dorp, 's ochtends even bloemetje halen allemaal EV. Snelweg springt de benzine motor bij en helpt de elektromotor mee naar de 110. Daarna is het puur benzine en is (vrijwel elke) benzine heel zuinig. Automaat staat in de 7e versnelling en blokje maakt nog geen 2000 toeren. Elke keer gas los word de accu bijgeladen. Gas bij word de benzine motor ondersteund. Tot de A10 verlaten in amsterdam, daarna gaat de benzine motor uit en heb ik de laatste kilometers weer volledig elektrisch gedaan. Had ik nog 50% accu over.

Ik doe dan, los van dat ik op de cruise control rij, geen enkele moeite om 'zo-zuinig-mogelijk' te rijden. Gewoon normaal.
@ Joost: begrijpelijk verhaal. Ik zou eerst ook wat verbaasd reageren, maar door jouw verhalen en uitleg in het topic begrijp ik de keuze zeer goed. Zo'n PHEV is mij nog wat te duur, dus helaas geen optie anders zou het voor mij ook wel wat zijn.

@ V40: ik heb verder nog geen idee qua ruimte/zitpositie enzo. Moet ik nog eens bekijken; hopelijk ga ik er vanuit de Punto op vooruit winking smiley
Ik vind het in elk geval een leuk model en er zijn leuk uitgeruste exemplaren te vinden. Interieur heeft een hoogwaardige/luxe uitstraling, dus dat spreekt mij erg aan.
Daarnaast worden ze steeds betaalbaarder. Maar ik wil het nog wel even vergelijken met (bijvoorbeeld) een Astra.

(eerst eens kijken hoeveel geld ik kwijt kan aan de Focus, hij lijkt koelvloeistof te gebruiken...)
Haha, de eerste redenen voor het zoeken naar een opvolger dienen zich aan? big smile smiley
En dat met 280pk en een redelijke zware wagen. Ik red het met mijn mild-hybrid ecoboost niet kan ik je vertellen.
Afgelopen vrijdag nog een retourtje naar het midden van het land gedaan, in het weekend nog wat kilometers in de buurt gemaakt. Het gemiddelde van deze tank staat nu op +/- 1:14,5 dacht ik. Met daarbij wel de kanttekening dat wij op de snelweg wel een wat zware voet hebben (ja, ook vriendinlief kan er wat van drinking smiley)

Ook met netjes 100/130 rijden op de snelweg vraag ik mij af of ik de 1:17 gemiddeld zou halen. De **** TDI zat, met dezelfde rijstijl, op dit soort trajecten op 1:18/19 dacht ik. Kortom, 1:17 met de Benz vind ik gewoon verschrikkelijk netjes thumbs up
2 jaar geleden met de Passat GTE van collega op vakantie geweest, die Combi elektro-benzine heb ik ook als erg fijn ervaren. Zeker op snelwegtempo is puur elektrisch rijden een illusie, dan ben je zo door je accu heen. Maar voor bijv. even snel inhalen heb je lekker veel power, of ook bij gewoon versnellen springt de elektro motor bij zodat de bak niet meteen terug hoeft te schakelen.

Die genoemde auto gaat er overigens morgen uit voor een belachelijk lage prijs van 11,5k. En dat voor een auto die nog geen 130.000 gelopen heeft.
Pff, klinkt als een koopje!
Jullie kopen de auto's zelf toch? Gaat deze auto dan gewoon de handel in?

Het is dat ik niet op zoek ben anders zou ik serieus overwegen hem over te nemen, volgens mij gaat een handelaar daar makkelijk een paar duizend euro op verdienen. Kennis van mij gebruikt zijn GTE op ongeveer dezelfde wijze als Joost. Laad hem thuis op middels de zonnepanelen welke overbemeten zijn en rijdt dagelijks op de accu van/naar zijn werk. Gemiddeld verbruik van boven de 1:50 nut smiley

Die genoemde auto gaat er overigens morgen uit voor een belachelijk lage prijs van 11,5k. En dat voor een auto die nog geen 130.000 gelopen heeft.

eye popping smiley

ik zie handel. Leggen we allemaal wat in en splitten we de opbrengst grinning smiley Middagje poetsen er bij. In NL gaan de meesten met die km stand rond de 20.000 van de hand (of meer). wat nog steeds aantrekkelijk is. Mijn broer zit op dit moment met een schuin oog ook daar naar te kijken. Hij is ruimer en heeft een iets grotere accu dan de Benz.
Passat staat bij mij ook hoog op het lijstje. Gewoon een dikke, grote chique bak waar ik de Insignia behoorlijk bij vindt verbleken.

Heb jij het over de inruilprijs? Belachelijk.

Ze staan namelijk voor stevige prijzen te koop. De verkoopprijs blijft bij veel advertenties wel verneukeratief...

Dit vind ik wel een plaatje:

maar kost ook nog 27 mille...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-09-2020 16:50 door rjthefrisian.
@Ruud: voor dat geld wil ik m wel overnemen! Met wie kan ik contact opnemen? tongue sticking out smiley

Sinds ik een passat aps huurauto heb gereden ben ik ook wel fan geworden.
Zoals Rob m laat zien; plaaatje!

Maar verder zijn die Passats nog erg duur...normaliter zou ik in onze huidige situatie niet meer dan 10.000 euro willen uitgeven aan een auto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-09-2020 23:05 door Sanoma.
De enige Passat die ik ooit heb gereden is een 1.6 TDI van 2012 en dat vond ik al een heel fijne auto.
GTE voor dat geld: altijd doen!
Mogguh!

Ja, ik was ook zeer verrast door de lage inruilprijs. Uiteraard had ik hem privé ook wel willen overnemen, maar die mogelijkheid was er niet.

De enige Passat die ik ooit heb gereden is een 1.6 TDI van 2012 en dat vond ik al een heel fijne auto.

En die staan bijna ook alleen maar te koop...voor dagelijks gebruik zal het voldoen maar heb toch liever wat meer power in zo'n grote auto.
En geen diesel natuurlijk.

Maar valt me wel op dat de Passats GTE prijzig blijven terwijl de Golfjes GTE en A3's e-tron al wel voor relatief lage prijzen weg gaan.

Wat zet Hyundai daar weer een fraai staaltje auto neer met de Tucson. Je kan hem wat druk vinden maar ik vind hem bijzonder fraai!
Ook met de Tucson hebben ze enorme sprongen gemaakt.
Inderdaad heel mooi zo een Passat GTE.

Die Tucson moet ik even aan wennen, de voorkant vind ik wel ok, maar de achterkant is niet mijn ding.
De Passat GTE is pas geleverd vanaf december 2015, dus ze zijn nog geen 60 maanden oud. Ik verwacht begin volgend jaar dus een hele berg van die dingen op de markt.
Ohh ik dacht dat die begin 2015 al kwamen.

ik zal mijn broer even informeren thumbs up

Wat zet Hyundai daar weer een fraai staaltje auto neer met de Tucson. Je kan hem wat druk vinden maar ik vind hem bijzonder fraai!
Ook met de Tucson hebben ze enorme sprongen gemaakt.
Ze zijn kwa design, motoren en kwaliteitsbeleving inderdaad dicht aangeschoven bij de bekende Europese merken. Echter is dat prijstechnisch ook het geval.
Waar Hyundai in het verleden vooral betaalbaar was, zitten ze nu op het prijsniveau van Opel/Ford/Renault.

ff vergelijken leert dat een I30 ST ongeveer even duur is als een Astra ST.

Maar valt me wel op dat de Passats GTE prijzig blijven terwijl de Golfjes GTE en A3's e-tron al wel voor relatief lage prijzen weg gaan.
Grappig, ik vond juist de Golfjes nog erg duur in verhouding met de Passats.

Door Joost wel wat meer naar Plug-ins aan het kijken. Ik kan de werkkilometers ook 'gewoon' elektrisch doen namelijk dus dan scheelt het nogal wat.

@ Tucson: Mwoah. EQC voorkant, Mustang achterkant en al die scherpe zijlijnen van Lexus. Beetje mengelmoesje van stijlen en druk. Misschien in het echt wel leuk, maar op de plaatjes niet.
Ik kan wel kijken naar Plug ins, maar Kim heeft haar zinnen echt op een Clubman F56 gezet. Zij rijdt er het meeste in, dus prima, ook erg leuk smiling smiley

Door Joost wel wat meer naar Plug-ins aan het kijken. Ik kan de werkkilometers ook 'gewoon' elektrisch doen namelijk dus dan scheelt het nogal wat.

Snap ik. Voor mij is het echt totaal nog niet aantrekkelijk. Geen zonnepanelen thuis (gaan we niet meer doen bij dit huis), kan niet laden op het werk (alleen voor de bobo's met leasebakken) en woon werk is 45 km enkele reis. En daarnaast vaak een trekgewicht van jan-l*l.

Eerst maar eens verhuizen en dan hoop ik lekker op het fietsje,..das het allerbeste en dan gewoon een lekkere dikke benzine ernaast...smiling smiley
Jimmy style zeg maar..smiling smiley

Maar eerst maar eens kijken hoe de thuiswerk-kantoor balans gaat worden de komende tijd..met één dag in de week op kantoor schiet het nog niet zo op..
Ik vond de vorige Tucson eigenlijk net zo mooi door zijn eenvoud.
De nieuwe lijkt wel een samenraapsel van stijlen en drukke lijnen... toch maar eens afwachten tot ik die in het echt gespot heb.

Zij rijdt er het meeste in, dus prima, ook erg leuk
Ach joh, zo is het ook! Voor hetzelfde geldt had ze een Suzuki Celerio oid leuk gevonden tongue sticking out smiley

Eerst maar eens verhuizen en dan hoop ik lekker op het fietsje,..das het allerbeste en dan gewoon een lekkere dikke benzine ernaast...smiling smiley
Ja dat verhuizen hebben wij maar even achter ons gelaten; even een beetje klaar met de huidige markt. Dus nu eerst het toilet maar eens renoveren en schilderwerk binnen/buiten laten doen..
(mocht er echt iets op ons pad komen, dan gaan we misschien alsnog... maar dat is toekomst)

Gisteren is er iemand voor de toiletrenovatie geweest; erg benieuwd wat dat gaat kosten. Geen idee...

Maar eerst maar eens kijken hoe de thuiswerk-kantoor balans gaat worden de komende tijd..met één dag in de week op kantoor schiet het nog niet zo op..
Ja, ik hoor van veel mensen dat kantoor-thuiswerk verhouding nog echt zoeken is... ben wel blij dat ik daar geen last van heb (gehad) winking smiley
Sanoma

Ach joh, zo is het ook! Voor hetzelfde geldt had ze een Suzuki Celerio oid leuk gevonden tongue sticking out smiley

Wat is er mis met een Celerio???

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-09-2020 14:11 door British Racing Green.

Ja, ik hoor van veel mensen dat kantoor-thuiswerk verhouding nog echt zoeken is... ben wel blij dat ik daar geen last van heb (gehad)

Mwoah..ben er nu wel wat aan gewend..en denk ook dat het niet meer zo gaat zijn dat we elke dag als kuddedieren naar kantoor gaan crossen.

Een beetje en goede mix van thuiswerken en ontmoeten op kantoor. Dat werkt nu al prima en dat gaat denk ik wel leidend zijn in de toekomst.

Heb nu prima kantoortje op zolder, mijn reistijd komt te vervallen, dochter naar de opvang of bij vrouwlief.
Vooral het feit dat dochterlief even niet naar de opvang kon en vrouwlief hier zo ziek was en niet voor haar kon zorgen was killing.
Nu dat achter de rug is werkt het verder uitstekend! Maar de kinderen de deur uit is wel een must!

Scheelt ook ontzettend veel geleuter en vergaderen op kantoor want dat is echt zo inefficient als de pest. Veel collega's verplaatsen ontzettend veel lucht (praten veel maar zeggen eigenlijk niks) en scheelt ontzettend veel tijd in de agenda.
Oh man..dat was bij het waterschap ook zo erg..allemaal van die bla bla ambtenaren ipv zaken aan te pakken..das dus mijn allergie..to the point en gas geven!

Jah ik zie er nu echt wel voordelen van in! Straks met Vriespup 2 zal het wel weer even lastig worden maar daarom heb ik ook eerst paar weken vrij.
Sanoma

Ja... dat was een probleem geweest grinning smiley

@Rob, bevalt me prima, de 1 serie moet ik eigenlijk ook echt te koop zetten want wordt niet gebruikt. Straks zal het ook weleens vervelend zijn als het regent, maarja, dat is dan jammer.
Ik vind het werk zoals het nu gaat ook wel prima. Kantoor is wel echt rustig en niet zo gezellig als voorheen, maar regelmatig thuiswerken bevalt mij ook wel.
De dagen dat ik op kantoor ben is het vooral veel vergaderen/overleggen de laatste tijd, tja.. ambtenarij hè....

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe het straks in de winter gaat. Heel stom, maar dat gaat qua energiekosten wel in de papieren lopen (relatief gezien). Waar we voorheen overdag nooit hoefden te stoken zal dat straks toch wel moeten. Dat is toch wel van een andere orde dan zelf de stroom van de verlichting en je eigen koffie betalen....

Gisteren is er iemand voor de toiletrenovatie geweest; erg benieuwd wat dat gaat kosten. Geen idee...

Ik ook, vrees dat het tegen gaat vallen als je alles laat done.....
Zitten relatief veel manuren in en dat maakt het waarschijnlijk prijzig.

Als je overweegt een groot deel zelf te doen dan kun je de prijs aardig drukken. Alles (netjes) zelf eruit halen bijv kan iedereen en scheelt wat uurtjes die je moet betalen.

Heel stom, maar dat gaat qua energiekosten wel in de papieren lopen (relatief gezien). Waar we voorheen overdag nooit hoefden te stoken zal dat straks toch wel moeten. Dat is toch wel van een andere orde dan zelf de stroom van de verlichting en je eigen koffie betalen....

Er zijn werkgevers die daar nu al op vooruit lopen en een maandelijkse onkostenvergoeding geven. Maar de reiskostenvergoeding gaat er dan wel vanaf.

Ik vind het thuiswerken echt verschrikkelijk. Thuis is thuis. Werk = werk. Er lopen kinderen rond de meeste dagen van de week. Die weten dat ik thuis zit. Ik kan niet even de fabriek in lopen. Ik heb ook het gevoel dat ik veel info en gesprekken mis op kantoor. Alles gaat via de mail en teams. Zeker bij lastige kwesties zie ik dat zaken erg lastig vlot te trekken zijn. Ik ben heel veel effectiever op kantoor. Mijn collega die vergelijkbaar werk doet zweert bij thuiswerken, maar heb wel het vermoeden dat het meer te maken heeft met prive zaken wat hij ondertussen doet.
Toilet is iets wat volgens mij prima zelf te doen is...thumbs up

Klinkt misschien wat simplistisch maar kwestie van tegels eruit halen, pot eruit halen, bij ons een wasbak en alles opnieuw opbouwen met inbouwreservoir en zwevende pot en aansluitingen. Zou ik wel zelf aandurven. Maar heb ook geen twee linkerhanden. Maar is ook zoiets wat ik hier niet meer ga doen.
De huidige wc en pot functioneren prima en blijven mooi zo..smiling smiley

Er zijn werkgevers die daar nu al op vooruit lopen en een maandelijkse onkostenvergoeding geven. Maar de reiskostenvergoeding gaat er dan wel vanaf.

Klopt....onze reiskostenvergoeding is vervallen en krijgen nu hele minimale vergoeding voor printen en koffie. Maar die is zo minimaal dat ze nu wel aan het kijken zijn of deze omhoog moet.
Zo een vergoeding is hier niet aan de orde... Wel collega's waarbij de reiskosten zijn vervallen.

@Toilet, dat gaat je tegenvallen.. Wij waren met alles zelf doen al ruim 1300,- kwijt.
Alleen gladstucen heb ik uitbesteed. we hadden offerte voor toilet en badkamer te doen in 2016, dat kwam samen op ruim 19.000.
Nu alles zelf gedaan met beetje hulp van een vriend (loodgieter) en waren mooi onder de 10K klaar met alles wat we wilden.

In onze nieuwe woning ga ik dit ook weer zelf doen, eerst de WC en de badkamer over jaar of 2.

Wat is er mis met een Celerio???
Dat en meer winking smiley

Ik ook, vrees dat het tegen gaat vallen als je alles laat done.....
Zitten relatief veel manuren in en dat maakt het waarschijnlijk prijzig.

Klinkt misschien wat simplistisch maar kwestie van tegels eruit halen, pot eruit halen, bij ons een wasbak en alles opnieuw opbouwen met inbouwreservoir en zwevende pot en aansluitingen. Zou ik wel zelf aandurven. Maar heb ook geen twee linkerhanden.

Dat 'zelf doen' daar zit het 'm in... ik zou het op het moment niet zelf aandurven. Te weinig klus-ervaring om zoiets aan te pakken... en misschien zelfs 2 linkerhanden yawning smiley

@Toilet, dat gaat je tegenvallen.. Wij waren met alles zelf doen al ruim 1300,- kwijt.
Eerste indicatie is 1500 euro met een middenklasse tegel en een stageloper als 1 van de klussers; valt me niet tegen. Met alleen 'ervaren personeel' wordt het al een klap duurder. (rond de 2000 euro)
Moet ik erbij zeggen dat het we het bestaande fonteintje behouden; scheelt ook weer een paar tientjes.
We laten wel van boven tot onder betegelen; net zo makkelijk. Ze doen er dan stucplaten onder oid?

Scheelt ook ontzettend veel geleuter en vergaderen op kantoor want dat is echt zo inefficient als de pest. Veel collega's verplaatsen ontzettend veel lucht (praten veel maar zeggen eigenlijk niks) en scheelt ontzettend veel tijd in de agenda.
Wat ik om me heen hoor is dat de vergaderingen inderdaad een stuk effectiever zijn, maar de klantbezoeken wel wat afstandelijk zijn: het kennismaken/grapje/kopje koffie doet toch wel veel.
Ook het thuiswerken op zich hebben de meesten niet zo'n problemen mee: 3 dagen thuis en 2 dagen op kantoor is wel een veelgehoorde combinatie.

Mijn collega die vergelijkbaar werk doet zweert bij thuiswerken, maar heb wel het vermoeden dat het meer te maken heeft met prive zaken wat hij ondertussen doet
Oh, ga daar maar wel vanuit. In 1x een goedlopende webshop oid... hier ook wel eens gebeurd bij iemand die een 'burn-out' had.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe het straks in de winter gaat. Heel stom, maar dat gaat qua energiekosten wel in de papieren lopen (relatief gezien). Waar we voorheen overdag nooit hoefden te stoken zal dat straks toch wel moeten. Dat is toch wel van een andere orde dan zelf de stroom van de verlichting en je eigen koffie betalen....
Energiekostenvergoeding ipv reiskosten?

Oh, ga daar maar wel vanuit. In 1x een goedlopende webshop oid... hier ook wel eens gebeurd bij iemand die een 'burn-out' had.

In dit specifieke geval weet ik dat hij met de tuin bezig is al een paar maand. Een andere collega die bij hem een straat verderop woont loopt wel eens een blokje om met de hond en ziet hem ook daadwerkelijk bezig. Uiteraard een momentopname en is dit zijn pauze ,en kan hij de rest van de dag wel aan het werk zijn voor de baas. Maar ik geloof er weinig van. Hij was dus niet zo enthousiast toen bij ons gezegd werd wat meer op kantoor te werken (we hebben alle maatregelen getroffen) omdat veel dingen stroef verlopen.

B werkt ook veel vanuit huis. In haar geval werd het ook heel goed. De Up maakt ook opvallend weinig kilometers nu

Normaal heeft de Up 1x per jaar óf om de 15.000km een beurt nodig. Eerder zaten we altijd al veel sneller aan de 15.000 km grens. Maar volgende week zitten we aan de termijn van 1 jaar. Dus hebben we minder dan 15.000 gereden in 1 jaar tijd. Terwijl eerder we dik boven de 20.000 reden.

Een andere collega die bij hem een straat verderop woont loopt wel eens een blokje om met de hond en ziet hem ook daadwerkelijk bezig. Uiteraard een momentopname en is dit zijn pauze ,en kan hij de rest van de dag wel aan het werk zijn voor de baas. Maar ik geloof er weinig van.

haha..wat een giller..als je even pauze heb heb je tijd voor een broodje of een boodschapje..maar niet om in je tuin te werken...grinning smiley

Wat jullie met de Up hebben, heb ik met de Astra..die moet in november weer..qua kilometers haal ik het lang niet.. qua apk zal ie wel moeten.

Verwacht ook weinig bijzonders..misschien de stabilisatorstangetjes..die beginnen wat te klapperen op slecht wegdek..

Oh man..dat was bij het waterschap ook zo erg..allemaal van die bla bla ambtenaren ipv zaken aan te pakken..das dus mijn allergie..to the point en gas geven!
Herkenbaar Rob, of besprekingen waar problemen worden besproken maar er uiteindelijk geen actie uit het gesprek voortvloeit. Het probleem is besproken, iedereen herkent het maar we gaan er niks aan doen eye rolling smiley
Maar deel ook Joost zijn mening, je mist wel even het bezoekje aan de werkvloer en mist informatie die je normaal terloopt wel mee krijgt.

Zitten nog ff te kijken naar de Polo van B. Ze heeft er een mooi set velgen bij met 2 all-season banden en 2 zomerbanden. En dan nog de standaard Slowmotion-velgen met winterbanden. Nu rij je op winterbanden in NL nog maar rond de 4 maand per jaar (dec t/m mrt), en gezien ze nu ook veel thuis werkt rijdt ze nauwelijks meer met haar auto.
In de toekomst zal het max. 2x per week een 50km per dag zijn......waarbij het grootste deel over de bekende N-wegen of in de stad, oftwel wegen die goed gestrooid worden.

Opslag kost 40 euro per jaar, plus dat ze er extra voor naar de garage moet rijden. Ik heb dr al voorgesteld die winterwielen weg te doen......zeker met het oog op dat met een jaar of 2-3 er toch een vervanger voor de polo komt.
Ik zou ze lekker houden. Je hebt ze nu toch al en kan je ze niet gewoon in je garage laten staan? En jij kunt ze er zelf wel even voor haar onder zetten toch..smiling smiley
10 minuten werk.

En als de vervanger over 2 a 3 jaar komt (jij denkt lang vooruit) dan kun je beide setjes toch nog mooi oprijden?

Gisteren voor het eerst sinds half maart (corona en ingreep teen) weer eens gebadmintond. man man..met die hitte...was flink zweten en afzien...maar o zo lekker weer..smiling smiley
Die 40 euro opslag is wel zonde geld. Waarom niet gewoon thuis op slaan en zelf wisselen? Ik doe de up ook altijd, 30 minuten werk, smijt je er zo onder.

Als je ze toch hebt liggen.... Je kunt ze altijd nog verkopen tegen die tijd toch?

In dit specifieke geval weet ik dat hij met de tuin bezig is al een paar maand. Een andere collega die bij hem een straat verderop woont loopt wel eens een blokje om met de hond en ziet hem ook daadwerkelijk bezig. Uiteraard een momentopname en is dit zijn pauze ,en kan hij de rest van de dag wel aan het werk zijn voor de baas. Maar ik geloof er weinig van. Hij was dus niet zo enthousiast toen bij ons gezegd werd wat meer op kantoor te werken (we hebben alle maatregelen getroffen) omdat veel dingen stroef verlopen.

Dat is gewoon hufterig gedrag. Lijkt mij goed om sowieso eens naar zijn werkzaamheden te kijken, als hij nu zoveel uren "gemist" kan worden wat doet hij normaal gesproken dan en is dat wel nodig/nuttig?

Ik doe ook wel eens wat privé dingetjes onder het werk, maar dat doe ik op kantoor net zo goed. Ik word dan ook niet afgerekend op 8 uur per dag werken, maar op 40 uur per week. Thuiswerken maakt het iets makkelijker om de ene dag 6 uur te werken en dat op de andere dagen te compenseren, alhoewel dat op kantoor ook gewoon kan.
Eigenlijk is dat alleen in theorie, in de praktijk word ik afgerekend op mijn prestaties.

@ Ruud, die winterbanden kun jij toch ook prima wel bij huis kwijt? Krik heb je vast ook, dan wil je de wielen voor een knuffel en een zoen vast ook wel even voor haar wisselen big smile smiley
Verkoop van velgen met goede banden of met versleten banden levert praktisch even veel op. Als je de ruimte er voor hebt dan zou ik in de winter toch liever op winterbanden rijden, kost in jullie geval niets extra's.

Eerste indicatie is 1500 euro met een middenklasse tegel en een stageloper als 1 van de klussers; valt me niet tegen. Met alleen 'ervaren personeel' wordt het al een klap duurder. (rond de 2000 euro)
Moet ik erbij zeggen dat het we het bestaande fonteintje behouden; scheelt ook weer een paar tientjes.
We laten wel van boven tot onder betegelen; net zo makkelijk. Ze doen er dan stucplaten onder oid?

Dat valt mij nog mee.
Ik kan, zeker/vooral met mijn vader, wel het nodige zelf maar stucen of tegelen is toch wel een vak apart en zou ik voor het gewenste eindresultaat wel uit willen besteden. Wat tegels er netjes (want dat scheelt een hoop reparatie werk!) uit breken, toiletpotje vervangen en wat simpel leidingwerk zouden wij ons wel mee redden.

Badkamer (en dan het toilet ook gelijk maar in dezelfde stijl) staat hier ook nog wel op de nominatie, als ik net als Jimmy wist dat ik dat voor 10k gedaan kon krijgen had ik er werk van gemaakt maar ik ben er bang voor......
Aan de andere kant als ik vanaf nu opzoek ga naar goede aanbiedingen voor materialen en deze op sla totdat we daadwerkelijk de badkamer gaan doen heb ik ook zomaar een paar duizend euro bespaar.....

Tot slot, de zin om weer in de rommel te zitten........ die is er nog even niet grinning smiley
Je badkamer overhoop halen met een kleine raad ik je ook niet aan Richard..die heb je namelijk hard nodig..smiling smiley
Die wielen wisselen is inderdaad niet het probleem, dat is met een half uurtje wel gepiept. Maar ben net blij dat ik de winterwielen van de GTS kwijt was in de garage, dus zit niet te wachten op wederom een set. Ik heb de garage niet zo groot als die van Joost grinning smiley
En voor die 40 euro per jaar kan het ook gerust in de opslag blijven liggen. Is meer dat ik met het NL klimaat de toevoeging van winterbanden steeds minder vind worden, wat nog eens versterkt wordt omdat B er toch niet meer veel km. mee maakt. Dan denk ik "wat geen toegevoegde waarde heeft en geld kost" kun je beter wegstrepen.
Zo ook de all-risk verzekering......ze rijdt bijna altijd in de Leaf, en die max 2 ritjes per week naar t werk zou je ook heel goed onder een WA verzekering kunnen doen. Het zijn allemaal maar kleine bedragen, maar alles bij elkaar kun je er toch nog best op besparen.
Ja over de toegevoegde waarde van winterbanden... ik twijfel ook sterk of ik dat moet doen. Natuurlijk heeft de benz veel vermogen en RWD. Ik denk dat ik het laat voor wat het is. Ik rij hoofdzakelijk van en naar het werk op wegen waar goed gestrooid word. Heb toch geen wintersport plannen de komende jaren. Mocht het dan toch een keer heel erg winters zijn; we hebben op het werk de mogelijkheid om thuis te werken, en we hebben de Up met winterbanden die ook veel bij huis staat. Maar die dagen zijn de laatse jaren nihil.

Maar als ik een setje had liggen, dan uiteraard wel gebruikt. Ook al zijn de echt winterse dagen weinig en rijden we weinig.
Eerlijk gezegd, de S90 staat nog altijd op zijn winterbanden.
De zomerbanden (op identieke velg) liggen in opslag bij de dealer, en door Covid waren alle garages verplicht gesloten van maart tot ergens begin juni.
En het is er nooit van gekomen om daarna nog eens een afspraak voor wissel te maken.
Dus nu gewoon doorrijden tot na volgende winter.
Die volgende winter staat alweer voor de deur smiling smiley
Tsja,

naast de veiligheid (waar je inderdaad wel over kunt twisten in NL) die winterbanden hebben, vind ik ze bij lage temperaturen ook veel stiller en soepeler rijden dan zomerbanden.
Vind ik ook echt wel een pré van winterbanden.

Maar zoals gezegd..als je ze toch hebt liggen dan zou ik ze lekker oprijden. Ik heb ook geen grote garage en liggen ook twee sets winterbanden, 8 fietsen, een dakkoffer en heel veel andere rommel in..smiling smiley
B Real

Balans hier na 6 maanden thuiswerken (ben in die periode 8x op kantoor geweest) :
- Lease V60 : 3.000km ipv 12.500 à 15.000km over 6 maanden gerekend
- Privé MX5 : iets meer mee gereden dan vorige jaren
- Waterverbruik : +10% (zal wellicht een beperkt deel toilet zijn, echter een nieuw / groter zwembad gekocht voor zoonlief)
- Elektriciteitsverbruik : +20% -> ja, ik vind dat zelf ook veel, maar heb al >10 jaar maandelijkse data, dus kan op ruim 120 maanden gaan vergelijken... meer thuisgekookt ipv 1-2x per week uit eten, constant alles wat in een tienergezin gebruikt wordt dat aan meerdere laders hangt...
- Verwarming : geen idee; in de lente en herfst draait het huis op een Tulikivi speksteenkachel van 1.000kg als hoofdverwarming, dus ja best wel wat hout - dat 100% uit eigen winning komt en me dus buiten het werkt en wat benzine voor de kettingzaag niks kost - verstookt dit voorjaar.
- Koffie : ben de voorbije tijd gestopt met koffie drinken ;-)

(winterbanden pas gewisseld eind juli BRG)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-09-2020 14:08 door Niseko.
@ Winterbanden, als je het echt om winterse omstandigheden doet dan heeft de winterband niet zoveel nut tegenwoordig maar een winterband is ook bij lagere temperaturen al heel nuttig. Ik kon dat verschil zelf vaak echt wel goed merken.

ze rijdt bijna altijd in de Leaf, en die max 2 ritjes per week naar t werk zou je ook heel goed onder een WA verzekering kunnen doen. Het zijn allemaal maar kleine bedragen, maar alles bij elkaar kun je er toch nog best op besparen.

Dat eerste vind ik altijd een beetje een dooddoener, in die twee ritjes kan het net zo goed gruwelijk mis gaan. Dan doel ik even op winterbanden. WA verzekering is een andere risico afweging en voor wie het materiële/financiële risico van de eigen auto komt, die snap ik wel bij een wat oudere auto.

Anyway, een set goede zomerbanden met goed profiel daar kom je in de winter ook een heel eind mee. Op versleten winterbanden van een Chinees C-merk begin je in de winter ook niet zoveel als de nood aan de man is.

Onder de Focus zitten nu standaard all-seasons (lease policy). Ben er tot op heden prima tevreden over, daar waar ik ze onder de Clio echt ruk vond. De slijtage bij de Clio liep ook niet in de pas met de seizoenen, in de winter was het profiel eigenlijk niet goed genoeg meer maar nog wel te goed om ze te mogen vervangen.

Niseko
B Real

Balans hier na 6 maanden thuiswerken (ben in die periode 8x op kantoor geweest) :
- Lease V60 : 3.000km ipv 12.500 à 15.000km over 6 maanden gerekend
- Privé MX5 : iets meer mee gereden dan vorige jaren
- Waterverbruik : +10% (zal wellicht een beperkt deel toilet zijn, echter een nieuw / groter zwembad gekocht voor zoonlief)
- Elektriciteitsverbruik : +20% -> ja, ik vind dat zelf ook veel, maar heb al >10 jaar maandelijkse data, dus kan op ruim 120 maanden gaan vergelijken... meer thuisgekookt ipv 1-2x per week uit eten, constant alles wat in een tienergezin gebruikt wordt dat aan meerdere laders hangt...
- Verwarming : geen idee; in de lente en herfst draait het huis op een Tulikivi speksteenkachel van 1.000kg als hoofdverwarming, dus ja best wel wat hout - dat 100% uit eigen winning komt en me dus buiten het werkt en wat benzine voor de kettingzaag niks kost - verstookt dit voorjaar.
- Koffie : ben de voorbije tijd gestopt met koffie drinken ;-)

(winterbanden pas gewisseld eind juli BRG)

- Kilometers houd ik niet zo bij. De auto staat weinig stil en wordt door mijn vriendin gebruikt als ik hem niet nodig ben, dat scheelt (haar) toch wel de nodige euro's
- Waterverbuik boeit ook niet zoveel, water is niet zo duur en die paar keer extra naar de wc merk ik niet in het waterverbruik denk ik big smile smiley
- Elektriciteit heb ik ook niet echt een idee van. We wonen hier nog niet lang en hebben een jaar geleden verbouwd en verbruiken sindsdien sowieso meer elektra. Een laptop, beeldscherm, een paar LED lampen en Nespresso zetten qua elektra ook niet heel veel zoden aan de dijk. Koffie drink ik niet gigantisch veel, dus ook dat heb ik er wel voor over.
- Verwarming vind ik dus wel een dingetje. Want i.p.v. alleen 's avonds stoken en overdag behaaglijk houden moeten we straks de hele dag stoken, dat gaan we wel merken qua gas/pellets (pelletkachel). Dit gaat misschien wel over 100+ euro per maand in tegenstelling tot de paar euro van bovenstaande punten. De extra kilometers die mijn vriendin maakt met mijn auto wegen niet op tegen die kosten big smile smiley

Misschien klink ik ook wel als een zeurpiet, dat vind ik zelf ook wel een beetje, maar toch voelt het ook niet helemaal fair op de een of andere manier.

Die volgende winter staat alweer voor de deur smiling smiley

Ben je al buiten geweest vanmiddag? Hier is het toch verre van winter hoor, heerlijk! cool smiley

Maar zoals gezegd..als je ze toch hebt liggen dan zou ik ze lekker oprijden. Ik heb ook geen grote garage en liggen ook twee sets winterbanden, 8 fietsen, een dakkoffer en heel veel andere rommel in..smiling smiley

Er zijn maar weinig mensen met een garage die hem ook daadwerkelijk gebruiken voor de auto volgens mij big smile smiley
Maaruh, 8 fietsen? Typfout of beun je bij als fietsenmaker? grinning smiley
Middag! Thuiswerken heb ik maar twee maanden gedaan, en M uiteraard helemaal niet.

Zojuist overigens met de ID.3 gereden! thumbs up
Geef mij maar een auto met knopjes in plaats van schermen.

@winterbanden: ik gooi een setje bijna nieuwe Conti's om de originele velgen van mijn Focus. Staat ie er ook in de winter gewoon prima bij.
@B Real - je klinkt helemaal niet als een zeurpiet hoor.

Bij ons (middelgroot logistiek consultancy bedrijf) was er een paar maand geleden wat deining om zo'n vergoeding te vragen. Is voorzien in Vlaanderen als Corona maatregel en belastingvrij bovendien. Ik heb de collega's gelukkig kunnen overtuigen dit expliciet niet te vragen -> na 12 jaar ken ik mijn baas goed genoeg om de reactie daarop te voorspellen @kom maar weer naar kantoor dan... terwijl het werk zeker ook besparingen heeft momenteel op leasekosten en tankkaarten.

MAAR, voor mij is dat gemiddeld anderhalf à 2 uur autorijden per dag uitgespaard, dus laat ons zeggen op maandbasis 30 uur -> dat is in mijn geval de extra privé uitgave zeker meer dan waard @wekker op 7h30 ipv 6h30, ben het intussen al goed gewoon smileys with beer

Maaruh, 8 fietsen? Typfout of beun je bij als fietsenmaker?

Voor mij: racefiets, MTB, nette herenfiets en oud barrel. Vrouwlief: MTB, nette mamafiets, oud barrel en vouwfiets..

En dan nog twee voor dochterlief..zijn er dus zelfs 10..winking smiley

of ze allemaal gebruikt worden is een tweede..smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.