Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Gepost door Astra F 
Nee geen ervaring mee Rob. Is meer van horen zeggen cool smiley

We zitten nu in Borger. Vanochtend naar Westerbork geweest en met een ruime omweg naar Borger. Even spieken bij een huis in Tripscompagnie wat inmiddels verkocht is. Maar dat is dus net zo mooi als op de foto's. Bizar dat we hier zoiets kunnen betalen. Maar het is ook wel echt een uithoek van het land big smile smiley

Bizar dat we hier zoiets kunnen betalen. Maar het is ook wel echt een uithoek van het land big smile smiley
Ik heb ook wel eens in Stadskanaal gekeken... ook lekker voordelig. Maarja; of je er wilt wonen is een tweede drinking smiley
Stadskanaal...tokkietown...alsjeblieft...grinning smiley

Tripscompanie..had er echt nog nooit van gehoord maar ligt nabij Hoogezand..Hoogezand is niet echt een fijne plaats...ook een hoog tokkiegehalte...mijn schoonfamilie is er vroeger vanwege die reden weg gegaan..

In tripcity koop je boerderijen voor 4 ton zie ik ...smiling smiley
Die ene die op verkocht staat, die is echt prachtig!
Ik zal je nog even uit de droom helpen Berri. Ik dacht vanmiddag al...ik weet dat oost groningen een probleemgebied mbt aardbevingen is agv gaswinning. Volgens mij heb ik eerder ergens gelezen dat in dat gebied ook nogal wat aan de hand is met bodemdaling / delfstofwinning.

Zoek maar eens op Tripscompagnie en bodemdaling / zoutwinning. Weet je ook gelijk waarom die huizen geen drol kosten...winking smiley het valt dus in het risicogebied voor aardbevingen door de gas- en zoutwinning.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-08-2020 23:12 door rjthefrisian.
Ik zou op de lijn Emmen/Borger/Gieten/Zuidlaren/Haren/Groningen niet verder naar het oosten willen wonen. Het wordt daar al heel snel écht the middle of nowhere. Inderdaad voor weinig geld veel woning, maar dat heeft vaak zijn redenen. Aarbevingsschade is daar in Groningen zeker een van.

@ Astra K, ik zal mijn oren open houden. Wij hebben ook een vestiging in Arnhem, zal eens opletten of er iets voorbij komt.
De foto hebben de meesten van jullie op FB al voorbij zien komen, maar gisteren heb ik de **** uitgezwaaid en de Focus in mijn armen genomen.

Disclaimer vooraf:
TL;DR >> hij bevalt goed en ik ben er blij mee smiling smiley

Je ziet ze met enige regelmaat in deze blauwe kleur en uitvoering, maar toen ik mijn "eigen" exemplaar zag had ik wel even een wauw-momentje. De uitleg van de dealer was kort, was dan ook geen Ford dealer (lang leve een leasemij met een groot dealernetwerk) maar keurig geholpen. Welkomstpakketje in ontvangst genomen en gaan.

Eerste indruk:
- wat gaat het sturen, schakelen, koppelen licht vergeleken met de vorige twee auto's
- het grote navigatiescherm zit net iets minder lekker in het zicht, maar zit wel wat hoger wat dan weer prettiger is
- Huh? Ik kan wel draadloos laden, dat zou er niet op moeten zitten.
- Huh? #2 er zit wel DAB+ op
- Even later, toen we bij een tankstation geparkeerd hadden om de stoel goed te zetten en ik een stukje achteruit reed. Huh? #3 er zit wel een achteruitrijcamera op, dat zou er niet op moeten zitten.

Mijn vader was mee dus het uurtje naar huis lekker zitten kletsen en de auto uitvogelen. Ik heb adaptieve cruisecontrol en lane keeping assist, dus ik hoefde amper zelf iets te doen big smile smiley
Wat gelijk op viel is dat de ACC subtieler is als in de ****. De auto laat eerder gas los ipv de **** die gas vasthoudt en vrij laat stevig remt. Lane keeping assist kent verschillende instellingen van gevoeligheid maar lijkt stuurcorrecties ook subtieler te doen als de Astra. Beide erg prettig.
ACC is ook uit te schakelen en te gebruiken als normale CC of als intelligente ACC waarbij deze rekening houdt met de verkeersborden. Je kunt dan zelf een overschrijding instellen, zo kun je dus automatisch bijv de Vmax +10 km/u ( of meer) rijden. Ik vond het gisteren bijzonder handig.

Navigatie is prettig, maar bij de **** veel overzichtelijker. Dat wist ik van te voren en was misschien wel de grootste twijfel om geen **** 8 te kiezen. Let wel, het is niet slecht maar ** heeft dat gewoon ontzettend goed voor elkaar.
Sportstoelen zitten goed, maar kennen geen lendesteun (volgens mij). Het lederen stuur en versnellingspook voelt wat goedkoper aan als in de **** en Astra.
Geluid uit de boxen is erg goed, vergelijkbare met het volle geluid in de Astra en veel beter als de ****. Ik heb geen B&O maar vorig jaar wees een verkoper mij al op het standaard zeer goede geluid.

Daarnaast merkte ik dat de auto erg stevig afremde bij gas los, echt alsof ongemerkt de rem al enigszins werd ingedrukt. Ik zag ook telkens een batterijtje in het scherm, maar dacht eerst dat dat van het opladen van de telefoon was. Toen ik eenmaal het "mild hybrid" logo'tje op de kofferklep zag ben ik eens gaan Googlen en ook de RDW bood uitkomst.
Een kleine elektromotor met 48V accu ondersteund de motor met in totaal 7,2 KW, de accu wordt o.a. opgeladen bij gas los en remmen. De energie wordt vervolgens weer gebruikt bij start/stop, maar volgens mij ook bij accelereren. Puur om de motor een heel klein zetje te geven. Onmerkbaar als je het niet weet, maar de auto voelt net iets vlotter/soepeler als mijn vorige Focus welke toch hetzelfde motorblok had. Ik gok/vermoed dat dat door het kleine hybride motortje komt.

Verder is de auto donker van binnen met de zwarte hemel, maar ik vind het wel mooi. De auto is ontzettend stil en hoewel ik mij bij de proefrit ergerde aan het 3-cilinder geroffel waardeer ik nu vooral de stilte en het ontbreken van het dieselgenagel.

Ze zijn hier in de buurt bezig met de weg, dus ik moet omrijden om bij huis te komen. Dat betekend wat leuke bochtjes en ook een stukje met ontzettend veel hobbels, de auto houdt zich daar ontzettend goed. In de bochten merk je direct dat Ford bekend staat om hun lekkere sturen, stukken beter als de **** maar ook als de Astra. Vergelijk is niet helemaal eerlijk, want de Focus heeft een sportonderstel en de voorgaande auto's niet.
Gisterenavond nog een klein rondje in het donker gedaan, want ik heb immers weer full LED koplampen. Niet adaptief, maar wel met automatisch grootlicht. Ik heb een tijd terug al uiteengezet dat je adaptief licht niet zoveel toegevoegde waarde heeft op automatisch grootlicht, dus dit volstaat voor mij meer dan prima. Heerlijk weer die bak licht. Niet zozeer heel veel meer licht, maar wel prettiger en het lijkt iets verder te rijken. Automatisch grootlicht werkt goed, vlot en subtiel.

Tot slot de "Huh?"-tjes waar ik mee begon. Toen ik mijn autokeuze door moest geven stuurde Berry mij een berichtje met info. Per 1 juli veranderde de prijslijst vanwege WLTP en werden de uitvoeringen en optie paketten ook iets veranderd. Langer rekken zat er niet in, dus pech gehad. Berry gaf echter ook aan dat alle nieuwe bestellingen al werden omgezet naar de prijslijst, dat zou fijn zijn wat dat zou betekenen dat ik net een paar opties zou krijgen die ik niet besteld had.
O.a. DAB+ en de parkeercamera zijn er één van, blij om ook want DAB+ is wel een fijne toevoeging (maar geen must). Parkeercamera is erg prettig, maar het afgelopen half jaar heb ik zonder gedaan en ook dat went prima.

Paar kleine dingen staan (misschien) er nog op de plannig:
- Ramen laten tinten
- Glascoating laten aanbrengen als ik iemand weet te vinden die dat voor een redelijk bedrag wil doen
- Kofferbakverlichting vervangen door LED
- Wat tweaks aan het SYNC 3 systeem, bij Ford is er net als bij ** met VAGCOM best wel wat mogelijk

Om af te sluiten toch nog wat credits naar de ****. Velen hier hebben er niet zoveel mee, de auto was wellicht ook wat saai om te zien maar wat was het een fijne auto!
De diesel was qua kracht erg prettig, jammer alleen van het dieselgeluid. Het interieur is ontzettend degelijk, intuïtief en voelt vaak luxer aan dan het daadwerkelijk is. Dat doen ze bij ** toch echter beter als bij Opel en Ford bijv.

Ik zal je nog even uit de droom helpen Berri. Ik dacht vanmiddag al...ik weet dat oost groningen een probleemgebied mbt aardbevingen is agv gaswinning. Volgens mij heb ik eerder ergens gelezen dat in dat gebied ook nogal wat aan de hand is met bodemdaling / delfstofwinning.
Inderdaad, bezint eer ge begint.

Zat van de week voor de fun ff op de Opel-configurator te kijken, dan vallen je toch wel wat zaken op:
- Insignia B2 is voor benzine enkel met de 2.0T verkrijgbaar. Erg vreemd, gezien ook in dit segment de keuze meer en meer op benzine valt.
- Insignia B2 is in de betaalbare uitvoeringen niet met diesel-automaat leverbaar.
- Van de Insignia bieden ze een GSI versie aan, terwijl in het "hete segment" geen sportieve versie van de Corsa of Astra leverbaar is.
- Polo is niet met een diesel leverbaar. Je zou dan toch mindere verkoopcijfers verwachten, en meer kans voor oa de Corsa.

Het is positief dat Opel weer betere financiële cijfers kan overleggen, maar toch zie je dat ook terug in het modelgamma. De Insignia GSI is een lachertje, van de Astra/Corsa mis je juist een GSI of OPC. En de Mokka X is een jaar te vroeg uit de NL prijslijst geschrapt, waardoor Opel in dat segment ook niks meer te bieden had. Daarnaast, het merk wat altijd "betaalbare auto's" produceerde mist juist in het A-segment nu een goede aanbieding door het schrappen van de Carl. En als je ziet met wat voor moderne techniek ** in de nieuwe Golf aan komt zetten (e-tsi), daar heeft Opel ook geen antwoord op.

Ik ben dan ook erg benieuwd hoe het verder gaat met het merk....en of de Mokka zo aan gaat slaan als dat men hoopt.
@Richard, Een erg mooie Focus! de kleur laat het model goed naar buiten komen, sportief, maar niet schreeuwerig.
Chapeau voor de configuratie!

@Ruud, Ik denk ook niet dat je Opel nog met ** kan vergelijken als bedrijf en op het gebied van innovatie.
Mooi dat ie goed bevalt, Richard! Ik denk dat het een fijne rijdersauto is. Maar zo ken ik de focus ook wel. Qua weggedrag superieur maar qua afwerking en degelijkheid staat ie toch net altijd iets onder de Astra en Golf. En een prachtige kleur; maar zoals ik eerder zij had ik liever wat gadgets laten schieten en hem qua exterieur echt afgemaakt met die mooiere 18-inch ST line velgen en donkere ramen. Maar die ramen gaan er komen. Mag je dat zo laten doen aan een leaseauto?

@ Ruud: dat de Mokka X van het lijstje is snap ik. Echt een generatie ouder en als mensen echt een Opel willen stappen ze nu maar even in de Crossland of de Grandland.
En anders zijn er genoeg Mokka X demo's of licht gebruikten als je er toch zo nodig een wilt hebben. Nog even geduld tot de zoveel fraaiere Mokka.
En vergeet ook niet dat Opel in een overgangsfase van GM naar PSA zit en daarom moeten ze bepaalde concessies doen. Alles wordt nu vanuit PSA techniek opgebouwd en denk dat dat alleen maar dikke plus is en dat elektrische spul komt er wel hoor. Maar het loopt inderdaad allemaal wel wat achter.

En sportieve uitvoeringen is wel een puntje. Astra staat bij mij nog hoog op het lijstje maar mis wel een sportieve uitvoering met een lekker uiterlijk en sportonderstel en dergelijke. Dat OPC line pakket is drie keer niks.

De Insignia GSI is een lachertje

Niet alleen de GSI..is zie vrijwel nooit een Insignia...dat segment is vrijwel dood....en wat moet je er eigenlijk ook mee ..een Astra is al een lel van een auto en is ruim en groot zat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2020 09:38 door rjthefrisian.

Niet alleen de GSI..is zie vrijwel nooit een Insignia...dat segment is vrijwel dood....en wat moet je er eigenlijk ook mee ..een Astra is al een lel van een auto en is ruim en groot zat.
Toch kom ik hem in duitsland nog best regelmatig tegen. Meen dat de Insignia het in zijn segment ook relatief goed doet. Al zijn de verkoopaantallen natuurlijk lang niet meer die van vroeger in deze klasse. Ben benieuwd of er nog een nieuwe Insignia/508 komt, want de laatstgenoemde zie ik echt heel zelden.

@Ruud, Ik denk ook niet dat je Opel nog met ** kan vergelijken als bedrijf en op het gebied van innovatie.
Eens! Ze zitten meer in de klasse Peugeot/Renault/Ford. Ze je ook wel aan de cijfers, zelfs merken als Skoda lopen Opel voorbij.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2020 10:14 door Astra F.
Hier heeft een collega een Insignia B als lease auto, dus zie hem geregeld. Ik vind het echt een prachtige auto. Ik zou eerder een insignia kiezen dan een astra, maar dat heeft met name te maken met de looks. Liever een Insignia gehad met het formaat van de astra.

@Focus, gaaf hoor. De kleur maakt hem wel. Ik zie ze vaak in wat grijze kleuren rijden. De achterkant vind ik niet zo sterk en zeker als niet-ST word het wel erg 13 in een dozijn auto van. Ik zou zelf ook eerder voor de gadgets gaan (mits je ze gebruikt uiteraard) dan de looks. Mag je zomaar de ramen tinten?

Glascoating ga ik ook aanbrngen op de benz in het voorjaar, Gyeon Mohs. Ooit in de aanbieding gekocht voor 60 euro. Maar het hele proces met wassen, polijsten en reinigen en aanbrengen glascoating kost een hele dag. Resulaat is echt verbluffend, zelfs na 2 jaar is de werking minder maar zie je het nog steeds. Als het dat gyeon mohs glascoating laat doen bij een officieel bedrijf ben je wel iets van 600 - 800 euro kwijt. Echt belachelijk veel
Dat jij voor de gadgets gaat snap ik Joost..smiling smiley

Maar persoonlijk vind ik dat deze velgen en ramen hem echt even af maken:

Zal me ook een verdiepen in zo'n glascoating. Maar heeft het naast bescherming nog aanvullende voordelen?

Maar moet eerst de auto maar weer eens even schoonmaken en wassen..is echt wel paar maand geleden.....eye rolling smiley
@ Rob, probleem is dat de velgen onderdeel zijn van een pakket, evenals getinte ruiten en rode remklauwen. De velgen zorgen voor een hogere uitstoot en daarmee wordt de BPM flink hoger. Leasetarief wordt hoger, banden zijn duurder wat doorwerkt in het leasetarief.
Werkgever had geen zin in een nog hoger leasetarief en toen ik zelf ging uitrekenen wat die velgen mij in 4 á 5 jaar aan bijtelling kosten was ik ook wel genezen. Dus ja, ze staan mooier maar ik zou ze per saldo beter zelf los kunnen kopen bij wijze van.
De 18" op de Astra waren maar een meerprijs van 350eu, had amper invloed op de BPM en dus bijtelling en paste prima binnen budget. Daarnaast vind ik de 17" van de ST Line zeker niet onaantrekkelijk, daar waar ik de 18" bi-color bij de Astra vrijwel de enige mooie velg vond.

Kortom, wel overwogen keuze, deels een centenkwestie en vanuit de werkgever was het domweg ook niet mogelijk.

Ramen tinten is denk ik geen haan die er naar kraait, is desnoods ook gewoon weer te herstellen natuurlijk. Heb inmiddels vier lease auto's weer ingeleverd en als de auto netjes is kijken ze nergens naar, dus die gok durf ik wel aan. Iemand hier op het forum heeft het laatst ook laten doen en gaf een best goed resultaat, je ziet amper dat het after market is.

@ Joost, zelf aanschaffen voor 60eu is niet duur. Ga je je auto dan ook machinaal polijsten?
Ik heb nog wel wat poetsspullen, dus ik zou zelf al veel voorwerk kunnen doen maar ik dacht dat het aanbrengen van de glascoating ook nog wel wat ervaring nodig had.

Zojuist Berry vlakbij huis gespot big smile smiley
Ze zijn op de terugweg en ik heb hem gisteren nog even een omleiding aangegeven ivm wegwerkzaamheden hier in de buurt. De blauwe Focus viel wel op!
Daarnaast reed hij netjes 60 volgens mij, dat doen er daar ook niet zoveel grinning smiley
Ah oke..omdat je of FB zo sprak dat bijtelling niet zo'n issue was. Maar het houdt ergens op..dat snap ik!

Pffff..hoe rustig het de afgelopen weken was..hoe druk is het nu weer op het werk. Ben vandaag op mijn vrije dag ook hele dag aan de slag. Moet nog flink wat zaken met deadlines wegwerken en wil de boel wat aan kant hebben als ik over zo'n zeven week een paar weken met verlof ben..zie ik wel naar uit!

Eerst weekje van de baas, dan weekje van mijn eigen vakantie en dan nog twee weekjes aanvullend geboorteverlof tegen 70%..heerlijk..smiling smiley
Pappa's hebben het zo slecht nog niet..winking smiley
Lekker Rob! Dat snap ik, zal ook wel hectisch zijn als je er al 1 hebt rond hobbelen.

@ Joost, zelf aanschaffen voor 60eu is niet duur. Ga je je auto dan ook machinaal polijsten?

ja, wassen, polijsten weer heel goed wassen

aanbrengen van gyeon glascaoting is niet zo lastig.Het is alleen heel vluchtig. in het setje zit een speciaal sponsje en je moet handschoenen aan. Toen iets van 60 euro, wat ik al veel vind (is een mini potje). Maar meestal boven de 100 euro.

En het moet even uitharden. Die professionele bedrijven hebben een warmtelamp. Ik zet hem 24 uur in de garage bij die gene waar ik poets. Het lijkt net alsof je niets aan brengt maar het vuil heeft 2 jaar lang amper aan mijn laguna gehecht. zelfs na een regenbui spoelt het vuil er zo vanaf en blijft hij glimmen. Heb daarna ook amper mijn auto nog hoeven wassen
Astra F

Inderdaad, bezint eer ge begint.

Zat van de week voor de fun ff op de Opel-configurator te kijken, dan vallen je toch wel wat zaken op:
- Insignia B2 is voor benzine enkel met de 2.0T verkrijgbaar. Erg vreemd, gezien ook in dit segment de keuze meer en meer op benzine valt.
- Insignia B2 is in de betaalbare uitvoeringen niet met diesel-automaat leverbaar.
- Van de Insignia bieden ze een GSI versie aan, terwijl in het "hete segment" geen sportieve versie van de Corsa of Astra leverbaar is.
- Polo is niet met een diesel leverbaar. Je zou dan toch mindere verkoopcijfers verwachten, en meer kans voor oa de Corsa.

Het is positief dat Opel weer betere financiële cijfers kan overleggen, maar toch zie je dat ook terug in het modelgamma. De Insignia GSI is een lachertje, van de Astra/Corsa mis je juist een GSI of OPC. En de Mokka X is een jaar te vroeg uit de NL prijslijst geschrapt, waardoor Opel in dat segment ook niks meer te bieden had. Daarnaast, het merk wat altijd "betaalbare auto's" produceerde mist juist in het A-segment nu een goede aanbieding door het schrappen van de Carl. En als je ziet met wat voor moderne techniek ** in de nieuwe Golf aan komt zetten (e-tsi), daar heeft Opel ook geen antwoord op.

Ik ben dan ook erg benieuwd hoe het verder gaat met het merk....en of de Mokka zo aan gaat slaan als dat men hoopt.

Hier met Opel contact over gehad. Komt er op neer dat de Nederlandse site een rotzooitje is. Helft verwijst naar de 'Insignia' rest naar de 'Nieuwe Insignia' Wat dat ook moge wezen. Opel.de doet het een stuk beter bijvoorbeeld.

Nu kun je de Insignia configurator helemaal niet meer normaal benaderen??? Opel stuurde me deze link: [www.opel.nl]

Verder maken ze er natuurlijk een bende van wat modellen betreft. Er is nieuw niets normaals te koop (3 nep SUV's voeren eye rolling smiley ), om het maar netjes te zeggen. De Corsa daargelaten dan.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2020 13:28 door Warhamstr.

Verder maken ze er natuurlijk een bende van wat modellen betreft. Er is nieuw niets normaals te koop (3 nep SUV's voeren eye rolling smiley ), om het maar netjes te zeggen. De Corsa daargelaten dan.

Ik heb ook niets met SUV's, maar dat zijn wel de modellen waar de verkopen plaats vinden. Niet een insignia. Je bent als fabrikant wel gek als je geen uitgebreid SUV programma hebt. Het A segment is ook logisch bij opel, immers word dat met name in NL gekocht, daarbuiten heel weinig en is bovendien de karl vol GM techniek waar ze vanaf willen. Er word vrijwel niets op verdient.
De corsa heb je dan nog. De astra is toch ook 'normaal' ? Maar die gaat al lang mee, zeker nu vrijwel elke concurrent een verse C segment in de showroom heeft staan zijn ook die verkopen nihil.
AsconaGT

Ik heb ook niets met SUV's, maar dat zijn wel de modellen waar de verkopen plaats vinden...

Dat is een geforceerde markt.
Kom ik ineens een mooie Focus tegen vanochtend! Zei al tegen M: kijk, dat zal zijn auto wel zijn. En ineens seinde ie! Ja dus big smile smiley
Ik vind dat er in de landelijke gebieden erg hard wordt gereden. Op stukken van die weg mag je 80, dat vind ik vrij hard daar. Ook in de dorpjes zelf, we zaten op een terrasje in Borger, wordt echt hard gereden.
We zijn helemaal binnendoor gereden, bij Hoevelaken gingen we pas de snelweg op. Ook even getankt over de grens.
Dus via Coevorden, Hardenberg, Ommen, Heino, Raalte, Deventer, Twello, Klarenbeek, Loenen, Hoenderloo, Otterlo, Barneveld, Achterveld, Terschuur. En steeds minder snap ik waarom wij hier zo hutjemutje op elkaar wonen.
Weinig echt nieuwe auto's ook daar, waarschijnlijk minder leasers? Model 3 zie je hier op elke straathoek. In het noorden is ie nog bijzonder smiling smiley Wel redelijk wat Focussen van mijn type, of ik let er meer op...
Overigens had ik zondag de stoelverwarming aangesloten. Lekker hoor!
M vroeg nog hoe je ons kon herkennen, een gewone donkerblauwe Focus. Maar ik denk dat het de dagrijverlichting was? Ik ken geen andere Focus die ze zo heeft.

Jouw Focus is één van de eerste mild hybrids dan, dat is wel leuk! Heb je de 125pk of de 155pk?

Weinig echt nieuwe auto's ook daar, waarschijnlijk minder leasers? Model 3 zie je hier op elke straathoek.

Zie hier ook genoeg hoor. Maar qua leasers heb je wel gelijk. Ik verbaas me er altijd over hoeveel nieuw blik er op en rond de Veluwe rijdt.

Toevallig hier op het forum veel leasers maar in mijn familie, vrienden en kennissenkring zit ook bijna niemand met een leaser. En al helemaal geen private lease.

Borger is ook een leuk, maar wel toeristisch plaatsje. Vaak geweest en mijn schoonfamilie woont er redelijk dichtbij.
Lijkt wel een audi allroad of volvo XC60 zo grinning smiley

Ik vind dat er in de landelijke gebieden erg hard wordt gereden. Op stukken van die weg mag je 80, dat vind ik vrij hard daar.

Steeds meer wegen die 80 waren worden 60, terwijl er afgezien van de strepen niets verander aan de weg. Velen rijden dus ook nog 80.
Daarnaast heb je vast ook gemerkt dat de 80 wegen lang, overzichtelijk en erg rustig zijn. Ik heb dan ook moeite om mij daar netjes aan de snelheid te houden drinking smiley

M vroeg nog hoe je ons kon herkennen, een gewone donkerblauwe Focus. Maar ik denk dat het de dagrijverlichting was? Ik ken geen andere Focus die ze zo heeft.

Jouw Focus is één van de eerste mild hybrids dan, dat is wel leuk! Heb je de 125pk of de 155pk?

Onbewust wist ik dat jullie 's ochtends op de weg terug gingen. Ik wist dat jullie deze route gingen nemen. Dus toen ik in de verte een blauwe auto zag en een fractie later zag dat het een Focus was wist ik het bijna zeker, op het moment dat ik seinde herkende ik jullie beide big smile smiley

Ik heb de 125pk versie, maar het hybride systeem levert op papier ook 7kW dus dat zou theoretisch ook een kleine 10pk moeten zijn. Merk je het?
Nou, mijn eerste indruk is niet veranderd. Het voelt, zeker in sportstand, alsof er geen turbogat is. Dat is volgens mij precies wat de elektromotor doet, de verbrandingsmotor een klein beetje ondersteunen op de momenten dat deze de minste kracht cq het hardste moet werken.

Het afremmen/gas los op de motor is nog wel wennen, het hybride systeem laad dan op en het voelt echt alsof de remmen al worden gebruikt op dat moment.

Ohja, inmiddels staat er al weer bijna 800km op de teller drinking smiley

Lijkt wel een audi allroad of volvo XC60 zo grinning smiley

Zit er luchtvering op ja?
Enne, hij past dus in de garage thumbs up
Mogguh!!
@ Joost: Zo te zien past hij dus in de garage thumbs up

Zaterdag stonden er een paar to-do's op de agenda, waardoor ik de rest van de dag niet echt veel kon doen. Dus zaterdagochtend de lokale caravan-zaak eens bezocht, en 's middags na Hengelo te hebben aangedaan doorgereden naar een grote caravan-zaak in de buurt. Samen met B een beetje bekeken wat we willen.

Denk dat we voor een iets kleinere caravan gaan (460cm opbouw is nog altijd riant), met een gewicht van rond de 1.000kg. Dan houden we voor de toekomst ook nog de mogelijkheden open m.b.t. keuze van auto's. Wat de zoektocht bemoeilijkt, is dat ik met 190cm lengte de voeten niet goed kwijt kan in een Frans bed. Dus moeten we een caravan hebben die achter het bed nog wat ruimte heeft, of we moeten een creatieve oplossing bedenken.
In ieder geval nu een mooie tijd om te orienteren, want het is echt bizar hoe snel 2e hands caravans verkocht worden......en dus ook wat ze nog kosten. Wij kijken het wel even aan, mochten we dit voorjaar wat leuks tegenkomen slaan we toe. Mocht dat niet het geval zijn, gaan we nog een jaartje met de vouwwagen.
Straks kan iedereen weer vrij reizen en zullen alle in coronatijd gekochte caravans, campers en racefietsen voor weinig geld op de tweedehandsmarkt beschikbaar komen thumbs up.

@Richard: aha, gewoon een scherp oog big smile smiley

Ik vind die 80-wegen wel vrij smal, dat ben ik bij ons uit de buurt niet gewend.

@Focus: zo'n mild hybrid is wel top dan; mijn Focus remt nauwelijks af bij gas los. Best fijn, maar je voelt daardoor ook dat je echt energie 'verspilt' bij remmen.
@Ruud, houd je bij de aankoop van de caravan rekening met evt. gezinsuitbreiding? vrienden van ons hebben inmiddels 2 kids en hebben net een grotere caravan gekocht omdat het te klein was. Ik heb geen idee van afmetingen.

Ik vind het vreemd dat wanneer ik naar Zeeland rijd ik 100 mag rijden, en zodra ik daar op de binnendoor weg rijd ik ook weer 100 mag rijden smiling smiley.

@Ruud, houd je bij de aankoop van de caravan rekening met evt. gezinsuitbreiding? vrienden van ons hebben inmiddels 2 kids en hebben net een grotere caravan gekocht omdat het te klein was. Ik heb geen idee van afmetingen.
Jahoor, met 465cm opbouw lengte heb je al wel een best forse caravan. We willen er één met een rondzit en een vast frans bed (lengtebed). Dan kom je automatisch al bij de wat grotere caravans uit.
A ok, zou anders jammer zijn dat je evt. weer moet wisselen.
Heb het net even opgezocht inderdaad heb je dan een prima formaat. Niet te groot, niet te klein.

Wij hebben ook flink huisgehouden dit weekend. De zolder overhoop gegooid om te kijken wat blijft er, wat gaat er weg en kan er verkocht worden en tevens wat nieuwe dingen besteld voor onze nieuwe woning.
Nieuwe bank, Nieuwe boxspring bij Swiss Sense, beiden 14-16 weken levertijd, levering 2e week januari gepland. Ik wil ze niet meer in onze huidige woning hebben.
Tevens laminaat besteld voor de 1e verdieping en bij designtegels, de Zellige handgemaakte tegels voor de achterwand in het toilet. die ook +/- 12-14 weken levertijd hebben.
"Komt ons wel goed uit die levertijden, maar ik schrok er toch wel van.
Corsa 20SEH
Ik vind het vreemd dat wanneer ik naar Zeeland rijd ik 100 mag rijden, en zodra ik daar op de binnendoor weg rijd ik ook weer 100 mag rijden smiling smiley.
Grappig hè. Had ik vorige week ook op de N34 dacht ik. M vroeg of we op de snelweg reden, maar behalve het ontbreken van een vluchtstrook is er verder geen verschil.

En hierdoor is vanaf Zwolle ri huis via Zeewolde, dus door de polder, niet heel veel langzamer dan via Amersfoort. Ik denk dat door deze gewijzigde maximumsnelheid dat soort N-wegen wel drukker worden.
@ Ruud, volgens mij was de laatste caravan die mijn ouders hadden ook 460 of 480 lang. Daar zat een vast bed in en een toilet/douche, zeker voor twee personen is dat meer dan voldoende. Zeker als je ook een voortent neemt, waar je dus ook veel tijd doorbrengt tijdens de vakantie, moet dat toch wel toereikend zijn.

Mooi om te lezen dat jullie er vaart achter zetten, ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt thumbs up

Ik vind die 80-wegen wel vrij smal, dat ben ik bij ons uit de buurt niet gewend.

Daar waar ik jou tegen kwam is de weg wel erg smal inderdaad, is dan ook een 60-weg. Die weg is normaal ook veel rustiger, maar is nu onderdeel van de omleiding en eigenlijk te druk. Zeker ook voor bussen en vrachtverkeer, want die kunnen elkaar daar maar moeilijk passeren.

De N34 is (deels) dan weer een vreemd eend in de bijt. Van Emmen naar Groningen is deze tweebaans, ze zijn nu/de laatste jaren bezig om deze van Emmen richting het zuiden uit te breiden naar vierbaans. Jij hebt, waarschijnlijk, alleen het uitgebreide stuk gezien winking smiley

@Focus: zo'n mild hybrid is wel top dan; mijn Focus remt nauwelijks af bij gas los. Best fijn, maar je voelt daardoor ook dat je echt energie 'verspilt' bij remmen.

Ik durf nog geen mening in te nemen. Ik vind het nu nog heel erg wennen, als het eenmaal gewend is ben ik misschien iets positiever.
Ik kan mij ook niet zo goed voorstellen dat dit een gigantisch verschil maakt voor het verbruik, laat staan dan je de meerkosten van het hybride systeem op den duur terugverdiend met een lager brandstofverbruik. Kortom, alles voor de milieucijfertjes maar niet iets waar je als consument nou een gigantisch voordeel van hebt.

@ Jimmy, levertijden voor meubels en bedden zijn idd altijd gigantisch lang.
Levertijd van tegels en vloer herken ik niet, veelal is dat altijd wel ergens op voorraad.

Aan de andere kant, wij hebben simpele gordijnen besteld bij de Leen bakker. Weinig bijzonders, maar ook gewoon een levertijd van 7 á 8 weken nut smiley
@Richard, ja bizar.. Het laminaat was 2 weken, dus dat was makkelijk maar de tegels worden in Marokko op bestelling gemaakt in een Hexagon, vrouw met dure smaak...
Deze dus

Ik durf nog geen mening in te nemen. Ik vind het nu nog heel erg wennen, als het eenmaal gewend is ben ik misschien iets positiever.

Wat jij omschrijft is heel herkenbaar, ik heb namelijk het zelfde. Is ook een veel gehoorde 'klacht' van mijn auto. Zeker als mensen de auto net hebben. Moet zeggen, nu na 2 maand ben ik het gewend. Als je licht remt doen de remmen niets en gaat de elektromotor (bij jou waarschijnlijk de startmotor) energie terug winnen en remt hij daar op af. Ga je harder remmen dan doen de remmen ook mee. Bij gas los gaat mijn motor ook zeilen en word er ook energie opgeslagen.

Nu merk ik het niet eens meer, eerder keek ik ook naar vaak naar de meter die laat zien hoeveel je van de elektromotor vraagt of hoeveel hij juist aan het regenereren is. Nu niet meer.
Zow Jimmy, dat zijn beste levertijden. Maar wel heerlijk als je veel zaken straks nieuw hebt in jullie huis.

@ Ruud, volgens mij was de laatste caravan die mijn ouders hadden ook 460 of 480 lang. Daar zat een vast bed in en een toilet/douche, zeker voor twee personen is dat meer dan voldoende. Zeker als je ook een voortent neemt, waar je dus ook veel tijd doorbrengt tijdens de vakantie, moet dat toch wel toereikend zijn.
Mooi om te lezen dat jullie er vaart achter zetten, ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt
Nou, dat vaart zetten valt wel mee. big smile smiley Door de Corona gaan veel weekend-activiteiten niet door dus hebben we nu mooi tijd ons een beetje te oriënteren, zodat we weten wat de mogelijkheden en beperkingen zijn. Daarom kan het nog best zijn dat we komend jaar nog gewoon met een vouwwagen op pad gaan. Maar dan zijn we al wel voorbereid mochten we toch een x de switch maken naar een caravan.

Dat moderne rijden, dat went heel snel. Ik vind het wel interessant, al die technieken die ze in de auto's verwerken om hem zuiniger te krijgen. Ik vraag me alleen wel af in hoeverre het betaalbaar blijft en of het niet onderhoudsgevoelig is.
Kijk eens wat ik tegenkom in het topic over de Audi Q2, een bericht uit 2016:

British Racing Green
Ik zie me eerlijk gezegd hoe langer hoe minder ooit in een Audi rondrijden...
Maar ja, er zal wel een niche markt voor bestaan.

big smile smiley
Barri

British Racing Green

big smile smiley

Geweldig! grinning smileythumbs up
Heerlijk! big smile smiley, al zal er van iedereen wel wat leuks te vinden zijn grinning smiley

Gisteren dagje vrij genomen om een keer samen zonder kinderen op stap te zijn. Wezen shoppen in arnhem. We waren daar al om 10 uur en vrij op tijd weg. Dus heerlijk in alle rust beetje wat kleding kunnen kopen. Blijft een erg leuke fijne stad waar ik graag naar toe ga. ook de omgeving is erg fraai.

Collega had ook een caravan met zo'n vast bed. Heerlijke ruimte heb je dan. Maar nu ze 2 kindjes hebben toch maar weer ingeruild op eentje met een stapelbed. Een andere collega handelt een beetje in caravans maar vrijwel uitsluitend stapelbed caravans. Is volgens hem hele goede handel omdat die nieuw minder worden verkocht maar de vraag 2e hands veel groter is. Rond deze tijd koopt hij er een paar op als mensen terug komen van vakantie en er graag vanaf willen. Zijn (schoon?)ouders hebben een boerderij en daar zet hij ze dan neer. Dan doet hij kleine reparaties en alle puntjes op de i zetten en dan in het voorjaar zet hij alles te koop als de prijzen weer stijgen. Wel leuk om te doen, maar je moet wel de ruimte hebben natuurlijk.

Gisteren dagje vrij genomen om een keer samen zonder kinderen op stap te zijn. Wezen shoppen in arnhem.
De vrouw is vast en zeker gek met je, dat ze haar kerel op die spaarzame vrije dag die jullie hebben dan mee krijgt de winkels in grinning smiley
Maar arnhem is inderdaad een mooie stad, goede mix van modern en historisch.

@ Berry: Geweldige quote grinning smileythumbs up

Zow, gisteren de info van de Skoda Kadiok (of hoe hij ook moet heten) doorgelezen. Lijkt een interessante aanbieding te gaan worden, en met 1200kg/1400kg trekgewicht ook een leuke caravantrekker. Maargoed, vanafprijs van 40.000 euro is best scherp gezien het formaat auto. Maar ben benieuwd op welke prijs je komt met een redelijk accupakket en wat gewilde opties. Als ie dan al 55.000 euro kost, betaal je volgend jaar over 15.000 euro 22% en over 40.000 euro 12%. Dan zou ik liever een C-segment benzine station kopen voor 35.000 euro en daar de volle mep voor betalen. Dan ben je van alle beperkingen af.
De Enyaq bedoel je denk ik? Erg geslaagd model. 40k is voor ene 60kWh accu, lijkt me geen verkeerde aanbieding! Ga maar vast op zoek naar een kleine caravan! smiling smiley

De vrouw is vast en zeker gek met je, dat ze haar kerel op die spaarzame vrije dag die jullie hebben dan mee krijgt de winkels in

het was gisteren andersom, ik had echt van alles wat nodig. Ik heb de nederlandse economie aardig geholpen. B heeft niets gekocht grinning smiley ze was mijn pakezel grinning smiley

Zow, gisteren de info van de Skoda Kadiok (of hoe hij ook moet heten) doorgelezen. Lijkt een interessante aanbieding te gaan worden, en met 1200kg/1400kg trekgewicht ook een leuke caravantrekker. Maargoed, vanafprijs van 40.000 euro is best scherp gezien het formaat auto. Maar ben benieuwd op welke prijs je komt met een redelijk accupakket en wat gewilde opties. Als ie dan al 55.000 euro kost, betaal je volgend jaar over 15.000 euro 22% en over 40.000 euro 12%. Dan zou ik liever een C-segment benzine station kopen voor 35.000 euro en daar de volle mep voor betalen. Dan ben je van alle beperkingen af.

ik denk dat heel veel Nederlanders die een leaseauto mogen kiezen precies dit rekensommetje maken. Hoewel de prijzen zakken daalt het voordeel ook in nederland. Als je de basisaccu hebt en een caravan er achter gaat hangen dan denk ik wel dat je ook een aggregaat mee mag nemen wil je niet elke 2 uur een lange laadstop moeten maken grinning smiley
AsconaGT
Als je de basisaccu hebt en een caravan er achter gaat hangen dan denk ik wel dat je ook een aggregaat mee mag nemen wil je niet elke 2 uur een lange laadstop moeten maken grinning smiley

Hahaha ja heerlijk! op de imperiaal .
Total Loss
Barri

British Racing Green

big smile smiley

Geweldig! grinning smileythumbs up

Voortschrijdend inzicht cool smiley
Barri
Dus via Coevorden, Hardenberg, Ommen, Heino, Raalte, Deventer, Twello, Klarenbeek, Loenen, Hoenderloo, Otterlo, Barneveld, Achterveld, Terschuur.

Was je dus bij mij in de buurt! Vanaf Ommen binnendoor via Vilsteren gereden richting Dalfsen en daar achter station langs naar Heino?
Vind de skoda Enyaq IV niet verkeerd nu ik het hele fimpje heb gezien maar wat mij wel erg op valt;

"Deze prachtige grille.... " optioneel, standaard zo'n lelijke gijze plaat dus
"deze prachtige 21 inch wielen.... "optioneel, standaard 18 inch
"moddervet bruin interieur ...", optioneel
"Stoelverwarming achterbank, super comfortabel " optioneel
"clima op de voor de achterpassagiers" optioneel
"dit optionele prachtige 3 spaaks stuurwiel..." niet standaard dus
"dit grote mooie scherm..." ook optioneel blijkbaar

Nu is dat wel vaker zo met pers auto's maar het viel mij in dit filmpje wel erg op. Veel zaken die hij uit lichtte zit er dus niet standaard op. Ben benieuwd naar een standaard exemplaar zoals die met name besteld gaat worden
@Kristian: ah woon jij in die hoek! Ommen-Lemelerveld-Heino (rondje gereden, we wilden even bij de Paalweg kijken). Mooie omgeving!

@Joost: ik heb het filmpje niet gezien, maar ik mis wel wat objectiviteit als ik die quotes zo lees. Wat een overdreven positief gedoe. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het een zeer geslaagde auto.
Ik heb ook de verschillende interieurtrims gezien. Deze bruine vind ik het minst mooi; een gewoon stofje op het dash vind ik mooier.
Ohh ik vind de auto wel mooi zoals hij in het filmpje is. Zeker voor een Crossover/SUV achtige waar ik normaal neit zo van ben. Maar denk dat de bedragen ook daar naar zijn.

Dat het een prima aanbieding is geloof ik best, en dat het een succes word ook. Maar in het filmpje werden wel veel zaken uitgelicht waar je dus wel allemaal voor moet bijbetalen. Normale persauto's zitten ook vol met extraatjes, maar word de auto meer al geheel beoordeeld en niet op de optionele gadgets. Nu is het ook lastig met een statische video, maar dan nog. Ben wel benieuwd naar een 'kaal' exemplaar.
Fraai model die Enyaq. Zeker de zijlijn! De neus vind ik net zoals bij de octavia echt lelijk met die rare grilles. Zeker met die kerstboomverlichting.

Het is geen echte SUV maar een beetje een combi tussen een SW/SUV en dat mag ik wel. Maar die prijzen..dat gaat tegenwoordig toch nergens meer over.
Maar wordt al weer gek van de marketingmachine van VAG/PON. Zie het ding overal alweer voorbij komen.winking smiley

Had dit vandeweek ook even gemist. De "normale" Mokka in de GS-line versie.

Toch wel erg leuk fris en onderschijdend ding. Helaas zoals verwacht ook alleen met driepitter benzines.
Barri
@Kristian: ah woon jij in die hoek! Ommen-Lemelerveld-Heino (rondje gereden, we wilden even bij de Paalweg kijken). Mooie omgeving!

Wij zitten in Hoonhorst. Omgeving is hier zeker prachtig. Kan ik je zeker aanraden om te wonen!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.