Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Gepost door Astra F 
Cascada vs A3

Cascada vs A5

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-08-2020 13:52 door British Racing Green.
@Richard, Ik heb inmiddels al weer enige tijd een Yamaha Dragstar die in de verbouwing zit morgen frame voor mijn zadel lassen.

Vandaag productieve dag gehad, van kijken naar een bank in de airco.. werd het een bank bestellen, levering 2e helft Januari smiling smiley..
Moggul! Rustig hier!

Vanmiddag mag ik mij in het ziekenhuis melden voor kleine ingreep aan de teen. Gisteren gebeld en kon vandaag al terecht. Ben ik er maar vanaf want lopen is geen pretje en sporten is al helemaal niet aan de orde. Geklooi en antibiotica bij de huisarts heeft niet geholpen dus nu maar chirurgische aanpak.
Autorijden wordt waarschijnlijk even lastig dus pa zal me even brengen.
Laatste werkdag voor de vakantie.
Heb de A5 bereidwillig voor mevrouw thuis (Zeeland) gelaten en ben met haar S60 op stap.
De S90 staat immers thuis in België.
Is eigenlijk voor het eerst dat ik zo'n lange trip met die S60 rij... is eigenlijk best wel een heerlijke rijdersauto!
En je merkt aan het stuur echt wel dat je iets hoger op de weg zit.
Rob, wat een gedoe. Was het iets met een ingegroeide teennagel?

Peter, straks ga je de S90 nog overbodig vinden winking smiley Jullie hebben wel een chique wagenpark zo!
Barri
Peter, straks ga je de S90 nog overbodig vinden winking smiley Jullie hebben wel een chique wagenpark zo!

Bewuste keuze.
Als de S90 aan vervanging toe is (carpolicy : 6 jaar), zal de S60 nog geen 100.000 km ervaring hebben.
Dus als er dan binnen de raad van bestuur weer evenveel heisa ontstaat over budget, of als men moeilijk doet omdat er dan geen volle 6 jaar meer over blijft tot mijn pensioen, dan kunnen ze de boom in met hun firmawagen, kunnen ze hem omzetten in loon en rij ik vanaf dan tegen kilometervergoeding de S60 volledig op.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2020 10:55 door British Racing Green.
mooie luxe zo smileys with beer genieten

Reed vanmiddag nog een Insignia OPC voor mij, blauwe Tourer. Wel een dik ding hoor! En nu beginnen ze aardig betaalbaar te worden. maar wat een gewicht en verbruik smiling smiley
Ze zijn wel op een hand te tellen.

Deze is ook wel fraai hoor. Kleur leder combi.

link

Maar ook een fors gewicht en verbruik.
rjthefrisian
Ze zijn wel op een hand te tellen.

Deze is ook wel fraai hoor. Kleur leder combi.

link

Maar ook een fors gewicht en verbruik.

Die staat al een flinke tijd te koop. Mooie kleur, prachtig interieur en wat mij betreft ook mooie velgen ( al weet dat de meeste hier geen fan zijn van dit design )
mooi exemplaar! , volgens mij had marc mij er inderdaad al een keer op gewezen.

zo zou ik hem ook samenstellen met wat budget als ik voor een insignia zou gaan. maar als occasion toch nog wel prijzig hoor. Wetende dat dit nog enorm gaat afschrijven. met iets van 1750 kilo meende ik geen lichtgewicht en dan ook nog een fors gebruik. Ik denk dat je de 1 op 10 niet haalt. ja met 100 km/g uit cruise control.

Wel een goede caravantrekker lijkt mij thumbs up
Mijn A5 cabrio 1925 kg. Maar wel 3.0 motor en quattro, dus dat zal ook het gewicht hebben verhoogd. 1:10 haal ik met moeite.
Eerste keer getankt (eigenlijk dus 2e keer): 490 Km met exact 45 liter.
Als een PHEV gebruikt wordt zoals ie bedoeld is dan is het een ideale auto!
Ik zit met de Focus nu tegen de 1:17. Laatste tank was 1:16,6 maar daar zat 120km met aanhangwagen tussen.
Ik rij momenteel ook niet veel echt lange stukken. Het weer is ook nog eens prima.

Denk dat het straks in de winter of als ik weer regelmatig naar schiphol ga nog wel fors in zakt. Maar een gemiddelde van minimaal 1 op 20 hoop ik wel te halen zonder dat ik er mijn best voor moet doen maar gewoon ook af en toe het gas er lekker op tongue sticking out smiley
Mogguh!

Vakantie voor vrouwlief is bijna voorbij; maandag weer aan de bak en woensdag begint haar studie dus gaan we de 'drukte weer' in.
Om de rustige periode goed af te sluiten, gisteravond nog een hotelkamer geboekt in Eindhoven. Vanmiddag die kant op en zondag weer terug; lekker!thumbs up

Verbruik van de Punto zit meestal rond de 1 op 20, van de Peugeot op 1 op 14. Allebei wel redelijk acceptabel winking smiley

@ Peter: hoe was de rijstijl? Lekker rustig/relaxed of sportief uitproberen van wat de A5 kan?

@ Joost: kijk, mede daarom had je de Merc ook gekocht natuurlijk smiling smiley Super dat het in de praktijk ook zo goed werkt als gehoopt.
Vandaag even naar de Benz dealer geweest hier vlakbij. Een oud collega werkt daar. De navigatie is inmiddels geupdate naar 2020 versie 14. Life traffic is voor 3 jaar geactiveerd. En het viel hem op dat ik geen originele vloermatten in de auto had. Hij had nog zo goed als nieuwe 'ergens' liggen die niet meer te verkopen was. Toen ik in stapte lag de oude set achterin en lagen er mooie matjes in de C klasse met Mercedes benz er op.

super! En was ook leuk om hem even te spreken, had hem al jaren niet meer gesproken terwijl ik vroeger veel met hem heb samen gewerkt.

Ook een rondje bij de dealer gemaakt. Man man wat een modellen heeft Mercedes, je beseft het pas als je daar rond loop. Bijna een wonder dat ze vrijwel alle gangbare modellen daar ook daadwerkelijk hadden staan C klasse coupe, cabrio station sedan, terreinwagen. E klasse cabrio, coupe , station sedan en terreinwagen. A klasse, A klasse station, sedan, GLA B klasse GLB, etc etc.

Ik zag wel dat de nieuwere modellen de optionele 'diamond grill' hebben. Heel mooi, stiekem zou ik dat ook wel willen. Kostte daar 800 euro zeiden ze nut smiley bumper moet er voor af. Immitatiegrille kost 150 euro, maar of dat wel zo mooi is?...
Leuk, zo'n bezoekje. En die update is fijn, net als de matten!
Wat is een diamantgrille?
diamand grille is met die puntjes

is optioneel bij sommige modellen of in een pakket, Bij een C-klasse zie je voor de facelift alleen op de C400 modellen. Na de facelift iets vaker, in een of ander pakket. ik vind het heel mooi maar om daar nu zoveel geld voor neer te leggen
Ah ok. Heb jij er nu niet eentje met beweegbare lamellen?
Je kon in de basis kiezen voor exclusieve of avantgarde.

exclusieve heb je veel chrome, sterk op de kap en van die beweegbare lamellen

maar het overgrote deel is avantgarde, zoals ik ook heb

Sommigen monteren ook de panamericana grill. Deze zit in sommige AMG modellen, ook optioneel volgens mij bij een AMG model. aangezien ik dat niet heb vind ik dat niets iets wat in mijn auto hoort

maar moet nog even zien of ik dat ooit doe, die diamond grille. Misschien als ik het een keer goedkoop op de kop kan tikken ergens

@Marc? Al de Benz van je broer wezen kijken? En gereden? cool smiley

@Marc? Al de Benz van je broer wezen kijken? En gereden? cool smiley

Nee nog niet. Hij heeft hem wel gisteren succesvol opgehaald.
Ik citeer : Ja, dat is toch wel een bepaalde luxe hoor! Je zoeft als het ware over de weg. winking smiley
Hij had gisteravond zijn vrouw ook nog op pad gestuurd met dat ding, ik vond het heel gewaagd want ze had geen ervaring met een Automaat, geen ervaring met een achterwielaandrijver en geen ervaring met veel pk's. En hij liet haar nog helemaal alleen gaan ook! Dat had ik dus nooit gedaan de eerste keer maar goed. Ze kwam heelhuids terug. Mijn broer is wel wat gewend die is een paar jaar lang directiechauffeur geweest. ( o.a. Audi A8, Audi TT en ook een hele dikke Amerikaan kan ik me herinneren ). Weet nog wel dat hij tijdens een of ander WK voetbal gewoon lekker overdag in de auto TV zat te kijken tot de directeur terug kwam van de afspraak.

Wat grilles hierboven betreft, die Exclusive ziet echt niet uit, veel te groot en veel te veel chroom, die Panamericana versie daarentegen is wel super dik zeg. eye popping smiley
Die Executive grille vind ik juist top! Zo hoort een Benz te zijn! Klassieke grille en ster op de kap.
Met de ster in de grille moet ik toch steeds denken aan kampers en kermisvolk die zo'n grille in een W123 of 190 hadden...
Tsja, mij is die grille echt veel te groot en vooral veel te blingbling, totaal uit proportie en teveel chroom. Bij de andere 2 lijkt de grille een heel stuk minder hoog vooral doordat het bovenste randje gewoon in karosseriekleur is i.p.v. een extra rand bling.
Bijzonder dat er zoveel verschillende grilles zijn voor één model, het maakt het direct een andere auto.
Die exclusive maakt inderdaad direct een heel andere auto. Het is ook niet alleen de grill maar het hele front. Ergens slim want ik de traditionele Mercedes rijders kunnen kiezen voor een grote grill met een ster op de motorkap terwijl de 'sporievere' mercedesrijders kunnen kiezen voor een wat sportievere look. Denk dat ze in azie ook wat meer van de exclusive houden. Beide zijn even duur dus qua prijs maakt het niet uit. Op een traditionele sedan vind ik de exclusive wel mooi. Op de station de avantgarde look wat mooier.

Er zijn wel mensen die stoppen een ster op de motor kap op een avantgarde, dan heb je dus 2 sterren op de neus. Blijkbaar noemen ze dat in mercedeskringen een twijfelaartje grinning smiley

Ook grappig is dat er bedrijven zijn die de ombouw doen naar een andere look, er zijn genoeg mensen die van avantgarde front naar exclusive gaan maar ook andersom smiling smiley

ik vond het heel gewaagd want ze had geen ervaring met een Automaat, geen ervaring met een achterwielaandrijver en geen ervaring met veel pk's. En hij liet haar nog helemaal alleen gaan ook! Dat had ik dus nooit gedaan de eerste keer maar goed.

ik zou dat ook niet doen. Acherwielaandrijving geloof ik wel, zeker in droge omstandigheden (en waarschijnlijk breed rubber achter) zal die niet snel verassen. Vermogen ook wel, zeker met zo'n atmosferische V6, dat beukt er niet ineens in. Maar automaat is wel even wennen. Eerste ritje heb ik haar meermaals helpen herinneren. Af en toe zag ik het handje naar het middenconsole gaan om te schakelen hier tongue sticking out smiley maar gaat nu prima

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-08-2020 12:57 door AsconaGT.
Goedemiddag,

Gisteren het eerste ritje op de "nieuwe" motor gemaakt, 20KM in de buurt.. Dat was wennen zeg, na 7 jaar niet te hebben gereden, maar het is net als fietsen. alles zat er nog.
Vanmorgen met Lize om 10.00 vertrokken met de 7, eerst naar vliegveld Seppe en hier heerlijk een terrasje gepakt en vliegtuigjes gekeken. Erg leuk! en vlakbij, daarna een rit van 30 km in de buurt gedaan en bij de ijsboerderij een ijsje op om vervolgens bij de supermarkt in een naburig dorp broodjes en vleeswaar te halen voor de lunch thuis. om 13.30 waren we thuis en was echt heel leuk, volgende keer ga ik op voorhand een route plannen met wat terrasjes enzo erin op een afstand van max 30-40 km.

@Benz, de onderste grille vind ik verreweg het mooiste, maar als die bij AMG hoort zou ik dat ook niet zo snel wisselen.
Mooi dat jullie zo genieten van de 7, Jimmy!

Automaat: toen we de Citigo ophaalden moest ik m naar huis rijden. M wilde thuis even wennen aan de automaat. Toen we vorige week de Fiesta gingen ophalen reed zij terug met de Focus. Zat ze eerst vragend naar het koppelingspedaal te kijken...
grinning smiley

Mooi Jimmy dat je er zo lekker op uit kan thumbs up Vaak zie je ook veel leuke dingen in je directe omgeving waar je soms eerder niet eens van af wist zonder uren te rijden.

Is het bij jullie ook zo slecht weer geweest? Hier viel het op zich mee maar wel even kortstondig veel regen, onweer en enorme windvlagen. Bij ons vloog de stroom er af, dat is bijzonder vervelend met een kelder en pompen. Ik kan alles van buiten los schakelen daar is namelijk de kans op problemen het grootst. Maar nadat buiten alles losgeschakeld was en bij inschakelen van de stroom in de meterkast vloog het er weer gelijk door. eye rolling smiley na 5 minuten kreeg ik het er toch wel weer op en geen problemen verder. maar waar dat nu in heeft gezeten?... Daarna alles weer rustig. schade viel mee, 2 zonnebloemen zijn omgeknakt en wat andere plantjes zijn om.
Corsa 20SEH

Vanmorgen met Lize om 10.00 vertrokken met de 7, eerst naar vliegveld Seppe en hier heerlijk een terrasje gepakt en vliegtuigjes gekeken.

Hier hetzelfde, ook gistermorgen naar Seppe gefietst, altijd weer een lekker tochtje; omdat ik visiste kreeg, gisteren 'maar' 35 km kunnen fietsen.
@ Jimmy, heerlijke die ritjes met jou en Lize thumbs up
Dan pak je de auto ook wat vaker dan in je eentje een rondje rijden, leuk dat jullie de hobby zo kunnen delen thumbs up

@ Mercedes grille, ik ben er onderweg gelijk op gaan letten. Zojuist onderweg naar kantoor zowel de avantgarde grille als de exclusive grille. Persoonlijk vind ik de panamericana/AMG grille het mooiste

Hij had gisteravond zijn vrouw ook nog op pad gestuurd met dat ding, ik vond het heel gewaagd want ze had geen ervaring met een Automaat, geen ervaring met een achterwielaandrijver en geen ervaring met veel pk's. En hij liet haar nog helemaal alleen gaan ook! Dat had ik dus nooit gedaan de eerste keer maar goed. Ze

Nou nou, het is geen Ferrair met versleten achterbanden in de regen met de TC uit nut smiley
Ik zou mijn vriendin zonder twijfel de sleutels geven

Is het bij jullie ook zo slecht weer geweest?

Bij ons in de regio (en ik denk heel NL), ontzettend plaatselijk. Wij hebben alleen wat goede buien gehad, maar geen noodweer.
Mijn schoonouders (15 min verderop) hebben nog geen drup gehad, mijn ouders (15 min de andere kant op) hebben noodweer gehad en stonden de straten blank.
@Speedtouch, lekker dat dit vlakbij is he, vind het altijd erg leuk om te zien die kleine vliegtuigjes en het is daar nog gewoon "open". Als je het vraagt mag je gewoon bij de vliegtuigen zelf kijken.

Ja erg leuk met Lize ritjes doen, als er maar ergens een ijsje in de route zit grinning smiley.

vandaag weer @work, @kantoor.
Moggul!

Allemaal goed weekend gehad? Hier wel. Weekend stond vooral in het teken van teenkwetsuren. Afgelopen woensdag ben ik in het ziekenhuis aan mijn ingegroeide teennagel geholpen, zaterdag stootte ik kneiterhard mijn kleine teen aan de voet van de parasol (bont en blauw) en gisteravond haalde ik mijn ander grote teen flink open tijdens het bewateren van de bloemen bij de buren. Flink stuk vlees eruit en nagel ingescheurd. Zeer pijnlijk en vannacht veel pijn aan gehad. Vanmorgen maar weer even naar de huisarts geweest. Moet vanzelf helen en wel een tetanus prik gekregen. Zit nu met twee dik ingepakte grote tenen. Ben nu wel effe helemaal klaar met die tenen van mij en ben niet geschikt voor lopen op slippers..smiling smiley
In het weekend nichtje van 5 te logeren gehad en de dames hebben vreselijk genoten. Heerlijk hoe ons trutje van 3 probeert mee te doen met haar oudere nichtje en op bepaalde vlakken zelfs al verder en/of zelfstandiger is.

Ik vind de AMG grille ook het mooist met de diamond grille als goede tweede. Maar dat soort bedragen kan je ook andere leuke dingen van doen.

@ Jim: klinkt goed! Luke dat jullie dat doen! Gisteren is dochterlief voor het eerst op haar eigen fietsje een heel blok samen met ons wezen fietsen. Ook van die spaarzame mooie momentjes!

Qua noodweer..Friesland komt er altijd bekaaid af en ook nu weer..op een paar flitsjes, donderklappen en een paar mm regen na, stelde het weer helemaal niks voor. Maar hoop dat de hitte nu wel wat verdreven is. Het was af en toe echt vies broeierig heet.

Hij had gisteravond zijn vrouw ook nog op pad gestuurd met dat ding, ik vond het heel gewaagd want ze had geen ervaring met een Automaat, geen ervaring met een achterwielaandrijver en geen ervaring met veel pk's. En hij liet haar nog helemaal alleen gaan ook! Dat had ik dus nooit gedaan de eerste keer maar goed.

Nou mijn vrouw had ook eerst les van mij gekregen..

En de ene automaat is de andere niet...die in de mini van ma is toch weer heel anders dan de briljante automaat in de X1.
oeis Rob, dat klinkt niet goed. Ik heb hier nu een beeld voor me van jou met 2 ingepakte voeten en een scootmobiel.
Ik ben zelf ook geen slipper persoon, stoot altijd mijn tenen en Lize gaat er altijd op staan.
Leuk om te zien hoe die interactie is tussen die kids he smiling smiley. Lize gaat nu naar groep 3, voelt zich helemaal het baasje hoor.
Mogguh!

Afgelopen weekend even lekker naar Eindhoven geweest; fijne stad thumbs up Nu bijna weer terug naar 'normaal' winking smiley

Ik zou mijn vriendin zonder twijfel de sleutels geven
Ik zou vrouwlief ook de sleutels wel geven, die zou eerder zelf niet willen winking smiley

@ Merc grille: die diamond is inderdaad erg fraai en de nieuwe AMG-grille ook. De exclusive vind ik wat minder maar dat komt door het vele chroom en die dichte lamellen.
Zag afgelopen weekend toevallig nog een merc met avantgarde grille en een ster op de motorkap... stond ook wat vreemd.
Als taxi hadden we trouwens zo'n mercedes personenbusje met alles erop en eraan (oa mooie sierlijsten, stoelkoeling, burmeister geluidsysteem) Dan is een bussie wel leuk big smile smiley

@ Jimmy: Oh, heerlijk zeg dat rondtouren! Wij doen dat af en toe nog wel eens met de 206; zonder dakkie is dat toch wel erg fijn smiling smiley

Is het bij jullie ook zo slecht weer geweest? Hier viel het op zich mee maar wel even kortstondig veel regen, onweer en enorme windvlagen.
Buienradar voorspelde noodweer, maar zoals eigenlijk altijd zwakt het weer af voordat het bij ons is, of het buigt last-minute af. Men zegt dat het iets te maken heeft met de Vecht en de Lemelerberg.
Wel lekker regen gehad voor langere duur, maar dat was niet spectaculaire hard ofzo. Wel wat onweer maar vooral hoge bliksemschichten en gedonder vanuit de verte.

@ Rob: Ai... sterkte man. Driedubbel pech zo
Zo Rob, dat zit je niet mee! Is er nog een beetje te lopen zonder grote teen te belasten? Want heb wel eens begrepen dat je niet zonder je grote tenen kan smiling smiley

@weer: gisteravond begon het tegen 20u enorm te waaien en werd het heel donker. Tussen half 9 en 9 ging de hemel open. Wát een water. En het bleef maar flitsen, alsof er iemand met een stroboscoop in de tuin stond. Eén gigantische flits en direct een keiharde dreun. Ik liep net de trap af, schrok me helemaal wild. Wat een bizarre kracht heeft de natuur toch.
Net weer even een rondje gelopen, maar ik vind het toch wel weer warm geworden.
Mogguh allemaal!!

Wat een dag gisteren, overal zag je mensen fietsen, op de motor of in de cabrio. Zo wij ook, gisteren 100km open gereden tbv familie/vriendenbezoekjes. Wat heerlijk!!
Het onweer was prachtig om te zien gisteren, met om 22.00uur nog ff een pittige bui......maar noodweer kon je het bij ons totaal niet noemen. Meestal buigt het bij onze plaats net af als de wind uit het zuiden komt. Bij onweer vanuit 't oosten zijn we meestal goed de klos.

Daarna alles weer rustig. schade viel mee, 2 zonnebloemen zijn omgeknakt en wat andere plantjes zijn om.
Ah, kijk daar zit handel grinning smiley Vanochtend dus maar weer begonnen na vier weken vakantie (welliswaar 1,5 dag gewerkt in de vakantie en vanuit huis wat zaken gedaan). Echt heerlijk om er wat langer uit te zijn. Ook tijd gehad om wat zaken door te werken die anders blijven liggen.

Zo hebben we nu een financieel plaatje in wat we kunnen bij de aanschaf/bouw van een gezamenlijk huis. Bouwgrond is er momenteel bij ons weinig te koop, dus zit je al aan bestaande huizen vast. Die prijzen zijn explosief gestegen het laatste half jaar, dus dat heeft niet onze voorkeur. De gemeente is welliswaar met een nieuw nieuwbouwplan bezig in ons dorp, dat kan echter nog wel 1-2 jaar duren voordat dat van de grond komt. Voor dit alles hebben we echter tijd, we wonen voorlopig nog goed.

@ Rob: Manman, jullie hebben ook wel pech met de gezondheid. En dan ook nog tijdens het oefenenen van noaberhulp een straffe op last van een paar gekwetste tenen. Dan zit het je niet mee. Maar wel mooi dat jullie toch nog genieten van de mooie momenten (zoals met je nichtje).
@ Jimmy: Leuke tochtjes, en leuk dat je dat kunt doen met je dochter!

Pff, in de Leaf vorig jaar via de dealer Led-koplampen laten inbouwen ter vervanging van het halogeen licht. Nu bleek net voor de vakantie dat 1 lamp defect is, dus gebeld voor een afspraak voor vervanging. Blijkt dat men officieel geen aftermarket-led meer mag aanbrengen/uitwisselen. Optie zou weer terugbouw zijn naar H11 lampen, en evt. een wittere variant te nemen. Na enig "vragen/zeuren" konden ze toch via een omweg nog wat voor me betekenen. Maar wel snel, na 1 jaar al de lamp kapot.....zelfs Halogeenlampen houden langer sad smiley

Pff, in de Leaf vorig jaar via de dealer Led-koplampen laten inbouwen ter vervanging van het halogeen licht. Nu bleek net voor de vakantie dat 1 lamp defect is, dus gebeld voor een afspraak voor vervanging. Blijkt dat men officieel geen aftermarket-led meer mag aanbrengen/uitwisselen. Optie zou weer terugbouw zijn naar H11 lampen, en evt. een wittere variant te nemen. Na enig "vragen/zeuren" konden ze toch via een omweg nog wat voor me betekenen. Maar wel snel, na 1 jaar al de lamp kapot.....zelfs Halogeenlampen houden langer

Klopt..de apk kan ook nog wel een dingetje worden ivm teveel strooilicht. Je heb geen projecttoren toch in de Leaf?
Ik heb er daarom ook maar vanaf gezien in de C3.

@ Rob: Manman, jullie hebben ook wel pech met de gezondheid. En dan ook nog tijdens het oefenenen van noaberhulp een straffe op last van een paar gekwetste tenen. Dan zit het je niet mee. Maar wel mooi dat jullie toch nog genieten van de mooie momenten (zoals met je nichtje).

We zijn dit jaar een heel duur stel voor de zorgverzekeraar...mijn vrouw was al heel snel door haar eigen risico heen en maakt nog steeds heel veel zorgkosten en dan moet de bevalling nog komen..smiling smiley
Ook ik heb al het nodige gehad.

Bouwgrond is er momenteel bij ons weinig te koop, dus zit je al aan bestaande huizen vast. Die prijzen zijn explosief gestegen het laatste half jaar, dus dat heeft niet onze voorkeur.

Ik weet niet hoe het bij jullie in het dorp is, maar hier is de nieuwbouw zo enorm in prijs gestegen dat hier ook veel mensen juist naar bestaande bouw gaan. Dat is ook prijzig maar niet zó duur, en naar verhouding meer grond en meer huis voor je geld (maar niet nieuw). Nieuwbouw is niet meer te betalen door enorm gestegen bouwgrond, maar ook materiaal en loonkosten zijn enorm gestegen doordat in de crisis veer arbeid en kennis verloren is gegaan in de bouw. Nu een groot tekort aan vakmensen.

Ik schrik ook altijd wat er allemaal bij komt buiten de standaard prijs. Vrienden van mij hebben ook een 2 kapper gekocht. Mooi huis maar wel met heel weinig grond. Kost 390.000 incl keuken en badkamer. Veel geld maar lijkt nog wel oke. Uiteindelijk met iets luxere keuken, luxere badkamer, extra stopcontact hier. tuindeuren daar, iets langere garage, garage isolatie, dakkappel kwam het gewoon op 450.000 uit nut smiley Komt nog tuinaanleg, vloeren, bestrating, gordijnen, etc bij. Allemaal uitbesteed. Denk dat ze zo op een half een half miljoen uit zijn gekomen echt alles bij elkaar. Voor hier echt bizar tegenwoordig.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-08-2020 14:57 door AsconaGT.
@ Rob, het lijkt mij verstandig dat je gewoon dagelijks veiligheidsschoenen met stalen neuzen gaat dragen. Kun je wellicht declareren bij je zorgverzekeraar als je aangeeft wat dat jaarlijks scheelt aan zorgkosten grinning smiley
Nee gekheid, domme pech en ontzettend vervelend. Heb 1x mijn dikke teen zwaar gekneusd gehad, of nouja eigenlijk was mijn hele been vanaf mijn teen tot aan mijn lies letterlijk bont en blauw, maar die teen deed van alles toch echt het meeste zeer! Eenmaal onder het eten tikte mijn broertje net tegen mijn teen, ik werd gelijk misselijk van de pijn en heb niet meer gegeten nut smiley

@ Ruud, zoals Joost ook al zegt is nieuwbouw ook niet goedkoop. Ja, de v.o.n. prijs is vaak nog wel te doen en lijkt aantrekkelijk, maar dan begint de teller te lopen en hard ook.
Wij hebben ons ook verdiept in een nieuwbouwproject een paar jaar terug, maar uiteindelijk bleek dat we voor evengrote woning (met een fractie grotere kavel) welkeik toen had ongeveer 1,5 á 2x zoveel kwijt waren was ik snel genezen. Woning was dan weliswaar nieuw en energie neutraal, maar dat voelde toch niet bepaald goed.

Een jaar nadat wij afgehaakt waren begonnen ze met deel twee van het bouwplan, met dezelfde woning en de vanafprijzen waren toen al 10 á 15% hoger. Dat was in 2018 en ik durf de stelling wel aan dat eenzelfde woning qua kostprijs jaarlijks met dezelfde percentages zijn doorgestegen.

Feit is dat jullie (volgens mij) niet per se iets anders hoeven, maar dat het vooral de wens van beide is. Mooi uitgangspunt om de markt in de gaten te houden en toe te slaan als er iets voorbij komt wat 100% klopt. Dat hoeft niet perse met de prijs te maken hebben, als het totaalplaatje klopt en jullie hebben het er voor over dan kun je er natuurlijk gewoon voor gaan.
Nieuwbouw is in eerste instantie inderdaad in verhouding wel wat duurder maar dat is natuurlijk niet voor niks.
Grootste "nadeel" is dat er bij nieuwbouw niks is, je moet echt alles kopen, normaal in een bestaand huis zijn er heel vaak dingen die je zo laat, gewoon omdat het er al is en best functioneert en niet lelijk is bijvoorbeeld.

Bij nieuwbouw heb je dat natuurlijk niet en moet je boven de aanschafprijs van het huis altijd meteen dik geld uitgeven om het leefbaar te maken. Vloeren, muren, verlichting, zonnewering, gordijnen, extra's/upgrades badkamer en keuken etc. Uit mijn hoofd was ik daar destijds ongeveer een 30k aan kwijt en dan deed ik echt helemaal geen rare dingen ( OK, de airco was een dure met 3k maar verder niet zo ). Iedere optie, iedere aanpassing kost grof geld. Zo had mijn huis bij de trapopgang naar boven een vide, daar had ik niet zoveel mee vooral dat het op de aangewezen plek van de keuken was, heb dus de vide "weg laten halen" ( op alleen de bouwtekening dus ), leverde me een extra stuk vloer op van 1 x 4 meter wat ik nu prima kon gebruiken voor de keuken, was wel een kostenpost van 3 mille.

Heel veel voordelen zijn er ook. Het is nieuw dus geen/amper onderhoud, zeker geen reparaties. Het is comfortabel, veel beter geïsoleerd dan bestaande huizen, betere klimaatbeheersing in het algemeen ( type kozijnen/ramen, afzuiging, etc. ). Op gebied van gas en licht betaal ik echt amper iets, puur vanwege de goede isolatie. Een hoop dingen kunnen ook in bestaande huizen aangebracht worden maar niet alles, en het is vrij kostbaar allemaal. Verder is het wat nieuwbouw betreft een voordeel dat huizen veel sterker in prijs stijgen dan bestaande bouw, simpelweg omdat er veel te weinig bijgebouwd wordt en er veel meer vraag is naar nieuwere huizen.

Ik weet wel dat ik er echt geen spijt van gehad heb, je moet in het begin heel veel regelen, uitzoeken en kiezen etc. maar daar heb je ook heel lang profijt van.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-08-2020 15:22 door Total Loss.
Wij willen erg graag buitenaf wonen, maar komen met ons budget dan snel bij Rob, Gerwin of Richard in de buurt uit. Of verder. Op Funda stond een pareltje te koop in Tripscompagnie, prachtig! Maarja, wel echt heel ver weg. Een andere staat in Kraggenburg, iets dichterbij. Maar toen ik een paar maanden thuis werkte merkte ik echt hoe graag ik buitenaf wil wonen.
@ nieuwbouw: die prijzen zijn ook hier echt gigantisch gestegen. Hier wordt nu de hele stad volgestouwd met nieuwbouw; appartementen langs de rivier, oude appartementen worden vervangen door nieuwbouw, oude gebouwen gesloopt voor nieuwbouw, de nieuwbouwwijk wordt alweer verder uitgebreid en (bijna) allemaal ook nog snel verkocht ook... en dat tegen bizarre prijzen en zoals Richard al zegt; de extra kosten daar nog niet eens bij gerekend.
Want een uitbouw is bijna noodzakelijk als je een beetje ruimte in huis wilt... huizen zijn tegenwoordig zo smal dat je dan wel in de diepte moet om wat ruimte te krijgen. Maarja, dan hou je bijna geen tuin meer over... en de achterburen kijken al zo'n beetje naar binnen want die hebben ook bijna geen tuin. Wat een verschrikking die nieuwbouw op dit moment...

Ik heb met floorplanner eens zo'n plattegrond uitgezet en daarnaast die van ons huidige huis, maar daar zit weinig verbetering in kan ik zeggen. En dan is dat nieuwbouwgeval even ruim een ton duurder (VON) en met een mindere tuin. Ik sta er soms echt versteld van dat zoveel mensen daar dan in willen wonen...

@ berrybar: wil je niet wonen in een kerk? Dan is dit wel geinig (niet helemaaaal buitenaf, maar toch wel een beetje)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-08-2020 15:28 door Sanoma.
Nieuwbouw heeft ze voors een tegens..je kunt alles naar smaak uitzoeken en je bent voor de komende tig jaar klaar ..maar de kavels zijn vaak erg klein, de prijzen zijn skyhigh en ik vind altijd het grote nadeel dat de sfeer in zo'n nieuwbouwwijk qua aankleding en qua bewoners lang niet kan tippen aan een bestaande bouw.
je zit vaak erg lang in een bouwput en het wordt lang niet zo ruim opgezet als bestaande bouw.

Op Funda stond een pareltje te koop in Tripscompagnie, prachtig!

Nooit van gehoord maar wet nu dat het in Oost Groningen ligt. daar wil je niet dood gevonden worden..smiling smiley

Wij kwamen vant weekend dit pareltje tegen. Als mijn vrouw niet zwanger was en niet zo in de lappenmand zat hadden we hier werk van gemaakt..

Vrijstaand, 143m2, 530m2 kavel, uitzicht over de landerijen, nabij de A7, van binen gewoon netjes..
Wel net iets boven budget maar daar was wel overheen te komen.

link

Bij nieuwbouw heb je dat natuurlijk niet en moet je boven de aanschafprijs van het huis altijd meteen dik geld uitgeven om het leefbaar te maken. Vloeren, muren, verlichting, zonnewering, gordijnen, extra's/upgrades badkamer en keuken etc. Uit mijn hoofd was ik daar destijds ongeveer een 30k aan kwijt en dan deed ik echt helemaal geen rare dingen

30k om alles te doen wat je daar opnoemt? Dat lijkt mij echt een koopje!
Volgens mij worden de muren in nieuwe woning kaal opgeleverd en kan de term "behangklaar" op verschillende manieren opgevat worden, sterker nog daar zijn officieel diverse classificaties door. Je kunt daar echt niet zomaar behang op plakken en dat heeft niets met het gebruik van voorstrijk te maken, maar met de muur zelf.
Een appartement heeft geen eigen grond, heb je een woning die dat wel heeft dan zul je ook de grond "tuinklaar" moeten maken. Dus afgraven en het juiste zand erin, is ook niet standaard volgens mij. Stukje oprit en en een terras erin straten? Kassa. Planten zijn niet verschrikkelijk duur, maar als je een tuin vol moet hebben tikt het wel aan. Afscheiding met de buren is ook prettig, je kunt een schutting bij de bouwmarkt halen maar je kunt het ook gelijk goed doen. Kassa.

Nee, ik was snel genezen toen ik mij in een (relatief simpel) nieuwbouwproject ging verdiepen. Er komen zoveel kosten bij kijken die vooraf erg slecht te begroten zijn dat ik/we er maar vanaf hebben gezien, ook omdat ik er qua woonruimte/oppervlak absoluut niet op vooruit zou gaan.

Alles valt of staat ook met je eisen natuurlijk, maar het gaat wel hard als je alleen al een badkamer en keuken wilt doen. Keuken is vorig jaar gedaan incl. kleine verbouwing, dat had wat minder ingrijpend of luxe gekund dus die zal ik buiten beschouwing laten. Heb toen de aannemer ook gevraagd voor een globale offerte voor de badkamer. Niets spannends, opstelling ongewijzigd (die is optimaal), dus vooral nieuw tegelwerk, weinig/geen aanpassing aan leidingwerk, nieuwe douchewand + kranen, normaal badkamer meubel, nieuw hangtoilet en het bad is prima herbruikbaar. 8 á 10k moest ik toch wel aan denken, als ik het sloopwerk zelf deed....
Kortom, ik vervang de kitrand van de douche nog wel een keer en we wachten wel tot er weer een crisis is om dan voor de helft van het geld de badkamer te laten doen.

Bij een bestaande woning moet je veelal ook het een en ander aanpassen aan je eigen smaak. Vloer is vaak al wat ouder en/of niet je smaak, dus maar vervangen als je er nog niet in woont want dat scheelt gedoe. Alle muren weer een fris kleurtje of behang geven is ook iets wat ik standaard zou doen.
Als je een bestaand huis koopt weet je wat je koopt en wat je direct of op langere termijn gaat doen, dat vind ik zelf een prettigere manier van werken.

Wat niet wegneemt dat een nieuwbouwproject mij echt wel mooi lijkt, maar dan moet je een ruim budget hebben. Als je budget 450k is dan moet je misschien wel kijken naar v.o.n. huizen van +/- 300k zodat je gelijk alles naar eigen wens kunt maken zonder heel uitbundig te doen maar wel direct alles naar wens te kunnen doen.
@ Berry, in Oost-Groningen ga je volgens mij ook niet gelukkig worden. Is niet eens heel ver hier vandaan, maar als ik in die richting rijd heb zelfs ik het gevoel dat de wereld zo ongeveer ophoud. Ja, het is rustig wonen en je hebt veel grond/woning voor je geld maar vanaf daar is ook echt alles ver rijden.

Ik woon voor velen ook in een uithoek, maar wij hebben hier alle voorziening die je dagelijks/wekelijks/maandelijks nodig hebt en de "grote steden" (Zwolle/Groningen) zijn respectievelijk 40 en 30 min rijden. Sterker nog, ik sta met 1,5 uur bij jou voor de deur als het niet te druk is op de weg.

Voor het geld van jullie woning kun je op heel veel plekken, net voorbij Zwolle, een zeer royale 2-onder-1-kap woning of zelfs vrijstaande woning vinden en deze ook nog naar eigen smaak maken.

@ Rob, mooi vondst. Zoiets is idd gewoon een heel prima woning waar je heel lang kunt blijven wonen thumbs up
Hoe verder je vanuit Hardenberg recht naar boven een streep trekt, hoe goedkoper de huizen worden... Coevorden is al een flinke stap maar dan al die dorpjes in oost Drenthe en Oost Groningen: kost geen drol. Zelfs een grotere plaats als Stadskanaal is al spotgoedkoop. Maarja; moet je er wel willen wonen.

Zag laatst een plaatje van een huis in Coevorden... maar ja; ik kan me zelf absoluut niet overhalen om daar te gaan wonen winking smiley

Maar voor Berry zou (bijvoorbeeld) een Dalfsen of Ommen al mooi zijn; ze gaan druk met de doorgaande weg aan de slag, dus het wordt straks ook een stuk prettiger rijden naar Zwolle winking smiley

@ Rob: Mooi joh! Schitterend uitzicht aan de achterkant ook.
Nieuwbouw hebben wij ook snel laten vallen als optie.. Leuk als je budget genoeg hebt, maar niet als jong gezin met beiden een normale baan. We zijn nu gewoon ontzettend blij met de keuze die we nu gemaakt hebben. Een aantal dingen doen we direct, en een aantal zaken zal even wachten.. Zo is het dan maar.

@Rob, leuke woning!
@Richard
Was echt zo rond de 30k, niet zo heel gek hoor.
Had omdat ik Penthouse heb wel een luxer startpakket vergeleken met normale appartementen.

Badkamer was bijvoorbeeld bijna helemaal inclusief. Hangtoilet, douchebak, apart bad met ook een douche, wastafel en verwarming. Enige wat ik daar moest doen was plaatsen van een douchecabine en ik heb de simpele wastafel laten vervangen door compleet meubel met ingebouwde wastafel, spiegel met verlichting etc. Dus badkamer kostte me nog geen 2 mille. Afwerking wel standaard op hoog niveau ( Villeroy&Boch, Sphinx en overal Grohe kranen ).

Keuken had ik keukencheck/stelpost van 2.500 Euro via Bruynzeel. Uiteindelijk moest ik 9k bijbetalen voor de keuken. Was all-in geregeld door de bouwer, dus bij oplevering van het huis zat de keuken er ook al in.

Verder 4,5k voor de vloeren ( duur laminaat, gelegd door "een mannetje" ). Alle muren in het huis Spachtelputzen ook 4,5k ( gedaan door beste maat van mijn broer ). Verder Airco voor 3k, gordijnen/rolgordijnen voor 3k, verlichting voor ongeveer 2k en volgens mij was het dat wel zo'n beetje.

Zie niet in wat er dan zoveel duurder had moeten zijn, heb echt wel goed spul gebruikt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-08-2020 16:41 door Total Loss.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.