Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Gepost door Astra F 
Sanoma

je positieve punten zijn wel de belangrijkste, die kan je niet wijzigen.. de rest is aanpasbaar al dan niet over diverse jaren verspreid.
Zeker waar!
Maar een dergelijk hoog hypotheekbedrag houdt ook in dat we flink minder kunnen sparen, dus de aanpassingen zullen dan ook wel flink langer op zich laten wachten. We kunnen nu ook gewoon blijven zitten en lekker een paar jaar sparen... keuzes keuzes

Maar wat zou het verschil zijn in je maandlast nu? weet je dat? Want dit kan ook enorm meevallen natuurlijk. de rente is nog steeds erg laag. en iets minder sparen en er evt. iets langer over doen is inderdaad een afweging.

Wij zitten nu redelijk duur als ik nu een huis koop en een hypotheek van 1 ton hoger afsluit zit ik met lagere lasten dan ik nu heb.
Wat Jimmy zegt; de niet-veranderbare zaken zijn wel positief.

dubbelglas kost tegenwoordig ook niet veel meer. Zonnepanelen zou ik nooit een huis op kopen of op laten staan. Die keuken kun je eventueel met andere deurtjes en/of wat schilderwerk nog wel iets aan doen. Compleet nieuwe keuken word wel kostbaar.

Je bent idd wel een ervaring rijker thumbs up

Ben wel benieuwd wat de rentestanden de komende jaren gaan doen met alle oprust op de finaniciele markten en ECB zoveel geld in de markt pompt.
Bij een huis kopen zijn in ieder geval twee zaken van belang. Het gevoel bij de woning en natuurlijk moet het financieel wel passen. Het gevoel is wat wisselend als ik zo lees. Maar dat moeten jullie zelf uitvogelen. Geen dubbelglas boven vind ik wel een serieus minpunt maar het is te verhelpen maar kost flink wat centjes.

Tsja en financieel...325k is een stevige hypotheek... dat komt wel elke maand terug. Ook de prijsklasse waar wij ongeveer in zoeken maar wel ruimschoots onder het bedrag wat wij mogen lenen. En tot je nek erin zitten zou ik ook zeker niet doen. Als een de baan kwijt raakt moet je nog wel fatsoenlijk rond komen.
Maar ook dat moeten jullie zelf besluiten..

Kortom ik kan wel wat algemeens zeggen maar gevoelsmatig en financieel moeten jullie zelf de keuze maken...grinning smiley

Tsja en financieel...325k is een stevige hypotheek... dat komt wel elke maand terug.
Maar momenteel wel tegen giga-gunstige voorwaarden, waardoor de maandlasten beperkter zijn als een paar jaar terug.

Geen dubbelglas boven vind ik wel een serieus minpunt maar het is te verhelpen maar kost flink wat centjes.
Dan kun je meteen de kozijnen vervangen voor dubbelglas. Direct draai/kiep ramen erin met horren ervoor, kun je ook heerlijk ongedierntevrij slapen.
Dank allen voor jullie reacties smiling smiley altijd prettig als er mensen meedenken/tips geven!

@ Hypotheekrente: ik las dat de rentes onlangs wat gestegen zijn door de coronacrisis. Nog steeds laag natuurlijk, maar 4 jaar geleden hebben wij volgens mij op 2,21% (NHG) afgesloten; dus op dat gebied is er niet zo ontzettend veel voordeel te behalen.

@ Maandlasten: we hebben natuurlijk wel wat op internet wat formulieren ingevuld en ik verwacht dat het een stijging is van € 500,- per maand. En daarbij dan nog de hogere andere lasten zoals energiekosten/woz/verzekering.
Daardoor noemde ik het ontbreken van zonnepanelen als een nadeel (icm met de mindere isolatie)

Dan kun je meteen de kozijnen vervangen voor dubbelglas. Direct draai/kiep ramen erin met horren ervoor, kun je ook heerlijk ongedierntevrij slapen.
Hebben we nu ook en dat is inderdaad perfect! Maar dan geen horren maar sunscreens, ook wel echt een fijne luxe winking smiley

Maar ach; we hebben lekker het weekend om er over na te denken. De ervaring om te kijken vond ik toch wel even weer erg prettig; even weer een beetje terug in de materie. Binnenkort ook gewoon even een hypotheekgesprek om alle getallen duidelijk te hebben.
500,- meer is inderdaad serieus geld, maar de internet berekeningen wijken enorm af van de input van een financieel adviseur heb ik gemerkt Niet zozeer voor het bedrag, maar wel de mogelijkheden.

lekker even laten bezinken.
Mijn broertje heeft vorige maand een huis gekocht. 1,32%. 20 jaar vast. nut smiley
Ik vond onze 1,8% twee jaar geleden al lekker big smile smiley

Dubbelglas boven gaat wel een gigantisch verschil maken in comfort (en kosten). Ik vergeet namelijk niet toen mijn ouders jaren geleden op de bovenverdieping en zolder ook dubbel glas lieten plaatsen. Waar het voorheen zelfs met de verwarming aan boven nooit heel erg behaaglijk voelde was het met dubbelglas zonder verwarming al een heel ander gevoel, ook beneden merk je dat erg goed.
Geen idee wat dat met de energiekosten heeft gedaan, maar kan niet anders dan dat ze dat ook gemerkt hebben.

En ach, zonnepanelen zou ik mij niet blind op staren. Die zijn ook zo geplaatst, maar zonder zijn de elektrakosten ook wel te overzien aangezien er gewoon een CV ketel en geen warmtepomp in de woning zit.

Het is een persoonlijke keuze en het zijn persoonlijke wensen.
325k is een stevige prijs zoals Rob zegt, maar je moet alles op een rijtje zetten. Overwaarde huidige woning? Wat heb je door de loop der jaren al afgelost? Wil je er zelf nog geld in steken? Een leuke salarisstijging maakt het in de toekomst ook al weer beter te behappen.
Persoonlijke keuze en die keuze kunnen jullie dus alleen zelf maken smiling smiley

Oh en die online hypotheek tools geven een prima indicatie, maar bij mij bleek het uiteindelijk toch wel vaak een stuk gunstiger uit te pakken winking smiley

Geen dubbelglas boven vind ik wel een serieus minpunt maar het is te verhelpen maar kost flink wat centjes.

Je hoeft niet je hele kozijn te vervangen voor dubbelglas. Mijn ouders hebben voor paar jaar terug ook dubbelglas laten plaatsen in de bovenderdieping. In de meeste gevallen kan het gewoon in de bestaande kozijnen, komen wel wat andere glaslatten in. Die waren voor de bovenverdieping iets van 700 euro kwijt alles bij elkaar. HR++ (ex schilderwerk). 5 raamdelen. Binnen een dagje zat het er in. Kan wel zijn dat een deel zwart is gedaan.
Ga je ook andere kozijnen plaatsen en zo dan word het natuurlijk wel ineens heel prijzig, en niet nodig als die nog goed zijn. Maar ook daar zou ik een huis niet gelijk om laten staan.

Maar momenteel wel tegen giga-gunstige voorwaarden, waardoor de maandlasten beperkter zijn als een paar jaar terug.

de voorwaarden zijn tegenwoordig heel stuk minder gunstig dan toen ik de hypotheek af sloot. Ik heb nog gewoon een spaar hypotheek grinning smiley Krijg nog over het volledige bedrag hypotheekrente aftrek. Rente is wel gunstig nu.

En de huizenprijzen zijn ook astronomisch gestegen. Ben benieuwd of het wel zoveel scheelt in de maandlasten. Ons huis was 290K toen wij hem kochten in 2015. Laatst is een zelfde huis voor 375 van de hand gegaan. Denk dat ons huis nog wel duurder is. Bizar! Dan is de rente misschien wel heel gunstig, je moet alsnog wel flink wat geld af tikken voor de huidige huizen.

En hoe gunstig ook, die netto maandlasten moet je wel willen dragen.

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-06-2020 14:56 door AsconaGT.
Even het achterste van mijn tong laten zien.
In mijn basisakte hypotheek (in 1990) stond 11% als basisrente winking smiley
Nu leen je quasi gratis!

En bij aankoop kan het m.i. gerust als je met 2 voltijds werkt dat één wedde vollledig naar afbetaling gaat.
Was destijds bij mij ook het geval.
@Peter, de huizenmarkt tussen NL en BE kan je niet echt vergelijken.
Ik woon natuurlijk tegen de grens en heb diverse Belgische collega's. Maar er zijn zoveel verschillen. In zowel looptijd, leenbedrag, eigen geld, woning waarde, hypotheekopties, subsidies en overdrachtskosten. Dat kan je bijna niet vergelijken.

@ Maandlasten: we hebben natuurlijk wel wat op internet wat formulieren ingevuld en ik verwacht dat het een stijging is van € 500,- per maand. En daarbij dan nog de hogere andere lasten zoals energiekosten/woz/verzekering.
Daardoor noemde ik het ontbreken van zonnepanelen als een nadeel (icm met de mindere isolatie)

500 euro is wel veel geld hoor. En de andere woninggerelateerde lasten gaan ook wel flink omhoog als ik even kijk naar jullie huidige huis en dit huis. Dus wordt nog stuk meer.

Dan kan iedereen wel mooi praten dat de rentes laag zijn maar je hebt nu al een redelijk lage rente en het gaat er gewoon om wat je per maand wilt besteden en of je nog wat ruimte overhoudt voor andere leuke dingen.

En bij aankoop kan het m.i. gerust als je met 2 voltijds werkt dat één wedde vollledig naar afbetaling gaat.

Als dan een zijn baan kwijt raakt of arbeidsongeschikt raakt heb je wel een probleem.
Maar bij ons sowiezo niet aan de orde. Mijn vrouw zou zich met haar parttime zorgloon uberhaupt al niet alleen kunnen redden. Daar hebben we aanvullende zaken voor geregeld.
500 euro, als je nette bedoelt zou het ongeveer een verdubbeling van mijn hypotheek zijn winking smiley Dat vind ik ook wel veel geld ja.
Iemand zin in een Vectra projectje? Ik vind dit wel gaaf, een 2.5 V6 met een lage kmstand en een heel mooi interieur. Ik vraag me af of die bumpers origineel zijn. De wielen sowieso niet.
[www.marktplaats.nl]

Mogguh!

Nogmaals dank allen! Denk dat deze 2 opmerkingen de boel wel samenvatten:

325k is een stevige prijs zoals Rob zegt, maar je moet alles op een rijtje zetten. Overwaarde huidige woning? Wat heb je door de loop der jaren al afgelost? Wil je er zelf nog geld in steken? Een leuke salarisstijging maakt het in de toekomst ook al weer beter te behappen.
Persoonlijke keuze en die keuze kunnen jullie dus alleen zelf maken

Dan kan iedereen wel mooi praten dat de rentes laag zijn maar je hebt nu al een redelijk lage rente en het gaat er gewoon om wat je per maand wilt besteden en of je nog wat ruimte overhoudt voor andere leuke dingen.

Net de makelaar gebeld om door te geven dat we geen bod gaan uitbrengen.
Alles op een rijtje gezet en in onze huidige situatie is het niet verstandig om een dergelijk huis te kopen.

We gaan nog wel een keer met een hypotheekadviseur zitten om een goed beeld te krijgen van de financiële mogelijkheden; maar dat heeft geen haast.

Je hoeft niet je hele kozijn te vervangen voor dubbelglas. Mijn ouders hebben voor paar jaar terug ook dubbelglas laten plaatsen in de bovenderdieping. In de meeste gevallen kan het gewoon in de bestaande kozijnen, komen wel wat andere glaslatten in. Die waren voor de bovenverdieping iets van 700 euro kwijt alles bij elkaar. HR++ (ex schilderwerk). 5 raamdelen. Binnen een dagje zat het er in. Kan wel zijn dat een deel zwart is gedaan.
Ga je ook andere kozijnen plaatsen en zo dan word het natuurlijk wel ineens heel prijzig, en niet nodig als die nog goed zijn. Maar ook daar zou ik een huis niet gelijk om laten staan.
Volgens mij vallen kunststof kozijnen relatief ook nog mee qua kosten. Natuurlijk wel afhankelijk van wat je wilt en hoeveel kozijnen je hebt winking smiley

@Barriber: Toch wel een mooie auto (muv de velgen). Tijdens mijn werk bij de autodealer hadden we zo'n B als vervangend vervoer; zelf ook veel kilometers in gemaakt, fijne bak. Echter was dat geen V6 winking smiley
De Vectra is niet onaardig, prijs kan je ook niets van zeggen lijkt mij.
Ik zie ze trouwens maar erg weinig meer.

@ Gerwin, even een keer met een hypotheekadviseur om tafel is geen gek idee. Ik vond het zelf bij beide huizen erg prettig om vooraf te weten wat er mogelijk is. Beide keren ook positief verrast overigens.
Mocht je nog moeite hebben om een goede onafhankelijke adviseur te vinden PB dan even. Ik ben uitermate te spreken over die van ons en ga er een volgende keer opnieuw zonder twijfel weer naar toe.

British Racing Green
Even het achterste van mijn tong laten zien.
In mijn basisakte hypotheek (in 1990) stond 11% als basisrente winking smiley
Nu leen je quasi gratis!

Ja die rente was hoog, maar enige nuance is wel nodig natuurlijk. Wat deden de spaarrentes in die tijd winking smiley
Daarnaast denk ik, maar dat kan ik niet direct onderbouwen, dat de kosten van levensonderhoud toen relatief gezien ook wat gunstiger waren.

Mijn schoonouders vertelden laatst ook een mooi verhaal. Die hadden ook een rente van rond de 11% destijds. Toen de rentes na enkele jaren stevig daalden wilden ze graag hun hypotheek oversluiten, want dat scheelde honderden guldens per maand.
Reactie van dezelfde bank: "dergelijke lasten kunt u maandelijks niet betalen, dus u krijgt geen andere hypotheek" nut smiley
Dat terwijl ze al jaren lang een paar honderd gulden meer betaalden elke maand nut smiley

Anyway, 11%...... dat zou voor mij maandelijks/jaarlijks grofweg 5x zoveel aan rente betekenen. Das wel veel geld nut smiley
Wel gunstig voor de jaarlijkse belastingteruggave overigens drinking smiley
Mogguh!

Mooi huis Gerwin! Geen gekke prijs ook naar lokaal perspectief, maar ik kan me voorstellen dat Ommen relatief duur is. Ik zie je een opmerking maken over de afstand naar Zwolle toe, zou je meer die richting op willen dan waar je nu woont? Ik dacht juist dat jullie iets meer in het noord-oosten van de provincie gesettled zijn.

AsconaGT

de voorwaarden zijn tegenwoordig heel stuk minder gunstig dan toen ik de hypotheek af sloot. Ik heb nog gewoon een spaar hypotheek grinning smiley Krijg nog over het volledige bedrag hypotheekrente aftrek. Rente is wel gunstig nu.

En de huizenprijzen zijn ook astronomisch gestegen. Ben benieuwd of het wel zoveel scheelt in de maandlasten. Ons huis was 290K toen wij hem kochten in 2015. Laatst is een zelfde huis voor 375 van de hand gegaan. Denk dat ons huis nog wel duurder is. Bizar! Dan is de rente misschien wel heel gunstig, je moet alsnog wel flink wat geld af tikken voor de huidige huizen.

En hoe gunstig ook, die netto maandlasten moet je wel willen dragen.

Dat is een hele belangrijke Joost. De dalende rente houdt een sterk verband met de stijgende prijzen. Vergeleken met een jaar of 5-10 geleden is de draagkracht van mensen niet vermenigvuldigd. Maar voor €1000,- per maand kun je nu wel een veel hogere hypotheek afsluiten. Dus is de belangrijkste afweging wat je aan woonlasten kwijt wil zijn en de volgende afweging die ik zou maken is hoe lang je wil blijven wonen*. Het is onzeker wat de woningmarkt gaat doen na jaren groei en het zou vervelend zijn als je over een paar jaar met een flinke restschuld blijft zitten omdat de woning harder in waarde is gedaald dan je hebt weten af te lossen. Overigens is die voorwaarde wel flink verbeterd: geen renteaftrek meer op aflossingsvrije hypotheken en max 100% woningwaarde lenen.

* allerlei onvoorziene ellende daargelaten

@Rob: soms komt alles tegelijk blijkbaar, hopelijk is de C3 weer snel in orde!

@Joost: je gaat vrij snel van 'dromen' over een C350e naar een concrete zoektocht smiling smiley Als de gedacht zich eenmaal genesteld heeft... prima keuze wel!

@Ruud: interessante vergelijking van auto's en de minpunten die je bij de E-niro benoemt. Je bent volgens mij aardig tevreden over de Leaf, met uitzondering van de actieradius. Volgens mij is het huidige aanbod vrijwel zonder uitzondering een verbetering t.o.v. je huidige Leaf.

Hier nog wat autonieuws. Recent wat koelvloeistoflekkage bij de alfa ontdekt. Reservoir was nat aan de buitenkant in een verder erg droge periode, dus dat was mijn hoofdverdachte en die heb ik vervangen. Bleef ik echter een beetje koelvloeistof verliezen. Rondom de oliedop geen gekkigheid, en gezien drukte rondom het huis besloten om het bij bijhouden te laten. Totdat de stuurbekrachtigingspomp wat begon te gieren en ik dat een paar dagen later ook in het stuur kon voelen, ding toch maar naar de garage. Blijken de stuurbekrachtigingspomp én het thermostaathuis lek te zijn. Reparatiekosten konden oplopen tot zo'n €1000,-. Ik heb 'm met alle vloeistoffen op peil weer meegekregen met de opdracht dat in de gaten te houden en de aanbeveling er eens goed over na te denken en in de tussentijd met de corsa te rijden. Nu wil dat prima, de enige reden dat we met de alfa nog wat kilometers maakten was spullen vervoeren met een aanhanger. En we waren net begonnen aan de gedachte om beide auto's de deur uit te doen voor één auto die zuiniger/goedkoper rijdt dan de alfa, maar meer ruimte en trekvermogen biedt dan de corsa. Een soort beste van beide werelden. Gezien de kilometers die we nu rijden is die auto repareren voor zoveel geld het eigenlijk niet waard en ik vraag me af of ik daar iets van terug zie als ik 'm inruil. Aan de andere kant is het me ook allemaal net wat te vroeg, zeker gezien de verbouwing die net van start is gegaan. Toch geloof ik dat ik langzaam maar zeker begin te wennen aan de gedachte om 'm eens op een website zet waar handelaren erop kunnen bieden. Ik heb in elk geval weinig trek in marktplaats, zeker in deze staat.

@Berry: lekkere vectra! Past alleen niet helemaal in bovenstaande kader 'zuiniger dan de alfa' vrees ik drinking smiley
Deze morgen stond op de hoek van de straat een nagelnieuwe witte Corsa met zwart dak.
Ik postte al eens de foto van de fors verlaagde Insignia A van die buurman; zijn partner reed al een tijdje met een Astra Twintop, ik vermoed dat die nu de deur uit is voor een Corsa.
Leuk wagentje in deze uitvoering, heel wat beter dan die zilvergrijze met wieldoppen die ik onlangs spotte.

, de enige reden dat we met de alfa nog wat kilometers maakten was spullen vervoeren met een aanhanger. En we waren net begonnen aan de gedachte om beide auto's de deur uit te doen voor één auto die zuiniger/goedkoper rijdt dan de alfa, maar meer ruimte en trekvermogen biedt dan de corsa. Een soort beste van beide werelden. Gezien de kilometers die we nu rijden is die auto repareren voor zoveel geld het eigenlijk niet waard en ik vraag me af of ik daar iets van terug zie als ik 'm inruil. Aan de andere kant is het me ook allemaal net wat te vroeg, zeker gezien de verbouwing die net van start is gegaan.

De Laguna staat veel stil bij de deur, zeker in het weekend en mag 1500kg trekken. Als je een keer verlegen zit schroom je niet om hem even te gebruiken
Leuk zo'n Vectra..heb er altijd een zwak voor gehad..mijn vader heeft er meerdere van gehad. Ook eens proefgereden in de V6..lekker geluidje maar was toch net wat teveel van het goede..toen is het de 2.0-16v geworden met 136 pk.. Maar zijn wel gevoelig voor roest.

@ Gerri: altijd goed om eerst even bij de adviseur te zitten...weet je beetje wat je speelveld is en dat kon in deze tijd nog wel eens tegenvallen. Regels zijn strenger en de huizenprijzen zijn torenhoog..

@ Frank: hoe gaat te met de verbouwing? Ik begrijp dat een andere auto in een tijd van verbouwen niet heel fijn is. Blijven plaatjes van auto's die Alfa's maar hoor toch ook te vaak mindere verhalen over de betrouwbaarheid en afwerking.

Mocht je nog moeite hebben om een goede onafhankelijke adviseur te vinden PB dan even. Ik ben uitermate te spreken over die van ons en ga er een volgende keer opnieuw zonder twijfel weer naar toe.
Ik heb vorige week woensdagavond onze vorige adviseur gemaild om een datum te prikken voor een afspraak
(die partij vonden destijds erg goed; het was de partij waar we met meer antwoorden dan vragen naar huis gingen)
Maar tot nu toe nog geen reactie, dus we gaan ook zeker even verder kijken. PB komt er an winking smiley

Mooi huis Gerwin! Geen gekke prijs ook naar lokaal perspectief, maar ik kan me voorstellen dat Ommen relatief duur is. Ik zie je een opmerking maken over de afstand naar Zwolle toe, zou je meer die richting op willen dan waar je nu woont? Ik dacht juist dat jullie iets meer in het noord-oosten van de provincie gesettled zijn.
Iets meer richting Zwolle is altijd praktisch: zit je gelijk dichter bij de A-wegen dus sneller door de rest van NL winking smiley
Daarnaast werk ik in Ommen en S. in Zwolle en is het naar familie/vrienden/hobby ook allemaal binnen een half uur af te rijden thumbs up
Maar je hebt wel gelijk; eerder waren we niet zo naar deze omgeving aan het kijken!

En we waren net begonnen aan de gedachte om beide auto's de deur uit te doen voor één auto die zuiniger/goedkoper rijdt dan de alfa, maar meer ruimte en trekvermogen biedt dan de corsa
Begrijp goed dat de kosten niet echt gelegen komen als je aan het verbouwen bent, maar 1000 euro in de 159 steken is ook wel weer wat. Lastig joh!

Tijdens mijn 'gesneup' zie ik dat de nieuwe Astra steeds betaalbaarder wordt, maar de Franse merken zijn sowieso wel aantrekkelijk geprijsd.
Ik kom veel Renaults tegen (Megane/Laguna) en de 308.

Maar goed, dat zijn wel auto's van 7000-9000 euro winking smiley Moet je er ook maar voor over hebben...

@ Peter: Zo ziet ie er inderdaad nog wel prima uit. Heb er nog geen 1 in het echie gezien trouwens, de 208 wel. Maar die grote slagtanden; ik weet het niet...
@ Frank: Aj, dat is dan een tegenvaller met de Alfa. Zeker in een bouw periode heb je liever een auto die op de nominatie staat om te vertrekken....als een "nieuwe" auto waar je zuinig op wilt zijn. Dan gooi je die zak kalk of cement net ff wat minder makkelijk achterin. big smile smiley

Leuk zo'n Vectra..heb er altijd een zwak voor gehad..mijn vader heeft er meerdere van gehad. Ook eens proefgereden in de V6..lekker geluidje maar was toch net wat teveel van het goede..toen is het de 2.0-16v geworden met 136 pk.. Maar zijn wel gevoelig voor roest.
Blijven mooie auto's, zeker als Sport Edition II. Maargoed, de Vectra GTS is ook heel betaalbaar cool smiley

Valt me trouwens wel op hoe lekker "tijdloos" de Zafira A is. Een vrij ranke auto met enige sportieve lijn....die dingen zijn nu al 22 jaar oud, wat ik ze ze op 't oog niet direct geef.
Kijk je in het interieur, dan veranderd die blik grinning smiley
Astra F
Valt me trouwens wel op hoe lekker "tijdloos" de Zafira A is. Een vrij ranke auto met enige sportieve lijn....die dingen zijn nu al 22 jaar oud, wat ik ze ze op 't oog niet direct geef.

Ik zou zeggen: doen eens mee aan de occasionwedstrijd deze week winking smiley
Ik heb een collega met zo een witte Corsa met zwart dak en 17 inch zwarte velgen. Ziet er top uit! Al heb ik die auto al 3 maanden niet gezien ivm. Corona.

Tijdens mijn 'gesneup' zie ik dat de nieuwe Astra steeds betaalbaarder wordt, maar de Franse merken zijn sowieso wel aantrekkelijk geprijsd.
Ik kom veel Renaults tegen (Megane/Laguna) en de 308.

Maar goed, dat zijn wel auto's van 7000-9000 euro winking smiley Moet je er ook maar voor over hebben...

maar net waar je naar kijkt..de 308 is zeker betaalbaar..die gaat al wat langere mee en is tegen lage prijzen te krijgen.
De Astra houd ik nauwlettend in de gaten. De diesels heb je voor een prikkie..die 1.0 driepitters zijn net wat duurder en de 1,4 T innovation die ik sterk in de gaten houdt heb je rond de 15 mille.

De megane zie je tweedehands ook steeds meer maar zit qua prijs wat tussen de twee in..sterk afhankelijk van welke motorisering.

De Fransen zijn wat betaalbaarder en de Astra wat duurder. Maar denk ook dat de Astra van deze drie ook wel het beste plaatje biedt. Beste multimedia, beste rij- en stuurgedrag en beste afwerking, beste motoren en qua model wat nieuwer.
En hoe valt de V40 in die prijsrange?
Zou althans in theorie een valabele concurrent moeten zijn.
V40 is fraai maar qua ruimte toch een stap terug tov bovengenoemde drie tegenspelers (uiteraard in SW uitvoering).

Kijk je in het interieur, dan veranderd die blik

Van binnen was de zafira A eigenlijk al vanaf de introductie niet sterk. Kleurenscherm, climat control en zo deed nog wel wonderen maar de concurrentie had dat wel iest beter voor elkaar al. Qua exterieur vind ik inderdaad dat hij vandaag de dag nog steeds fris voor de dag komt! Helaas zijn de huidige eigenaren er niet heel zuinig op waardoor ze er vaak niet meer zo fris bij staan.
Het interieur van de Zafira, vooral het dash, was vrij droevig. Exterieur was inderdaad strak!
De meeste Zafira's spot je nu, net als de Golf IV, op boeren erven smiling smiley
Onze Mégane was ook de beste aanbieding voor het geld vorig jaar. Enkel de Focus zat rond hetzelfde bedrag, gezien bouwjaar, km. motorisering en opties.
Nog steeds geen spijt van!

Zafira A zie ik iedere dag, staat er 1 een paar huizen verder die hebben hem al zeker 12 jaar (zo lang ik hier woon)

Vooral dat middelste rooster was neen beetje een misser...zoiets moet gewoon symmetrisch zijn...en dan nog zo'n stel loze knoppen en zo'n inbouwradio..smiling smiley

Ik vind stiekum nog steeds de Zafira C van voor de facelift een erg fraaie auto..zou er best een willen hebben met de zeldzame 1.6 T.
Hele chique voorname auto en er komt echt wat voorrijden.
Maar als ik het gewicht dan zie van 1600 kg..dan ben ik wel weer genezen...smiling smiley

Deze morgen ook voor het eerst een ** T-Roc cabrio gezien.
Nou, als dat de toekomst is van de vierzitscabrio's, hou ik het wel bij mijn tweezit-Mazda.
Wat een onding crying smilie,
al even erg als de Evoque cabrio.
Je ziet ze toch vrij weinig meer. Mijn ouders hebben er lang 1 gehad. Is uiteindelijk geexporteerd, volgens het autobedrijf zijn ze gewild want goedkoop en ruim

en ook deze zijn in een rap tempo verdwenen

Ik heb die T-roc cabrio nog niet in het echt gezien. Vind het wel leuk als variatie op de weg grinning smiley soms doet VW het nog, helaas wel ten koste van de golf.

Ik zou mij wel vreselijk opgelaten voelen als ik er dakloos in rond zou rijden
Zo'n late Zafira in de Maxx uitvoering heeft mijn vader nog overwogen. Toen duurde het ineens langer voordat hij een nieuwe kon uitkiezen en toen werd het de Corolla Verso.
Die Vectra's zie je zo mogelijk nog minder dan de Zafira.

@T-Roc cabrio: al zien rijden, maar hij viel niet uit de toon tussen alle SUV's op de weg. Wat me wel opvalt: de Kadett van deze tijd, de Model 3. Mijn hemel, wat rijden er daar veel van rond. Paar dagen terug zag ik er op de provinciale weg 4 in één oogopslag: twee witte achter elkaar en een witte en zwarte in tegenovergestelde richting.

Ik vind stiekum nog steeds de Zafira C van voor de facelift een erg fraaie auto..zou er best een willen hebben met de zeldzame 1.6 T.
Doe mij juist de versie van na de facelift maar. Die vind ik erg chique over komen in een donkere kleur, en lekker sportief in het wit.

Zafira A zie ik iedere dag, staat er 1 een paar huizen verder die hebben hem al zeker 12 jaar (zo lang ik hier woon)
Dat geloof ik graag, het was de tijd voordat Opel op de proppen kwam met alle moderne techniek. Zeker de 1.6 & 1.8 benzine zijn oerdegelijke blokken. Het het meest luxe wat er op de auto zat was veelal de airco grinning smiley Ik zie ze hier in de buurt nog al eens rijden vanuit de kinderopvang, die rijden goedkoper als met een **-busjes.

Zo'n late Zafira in de Maxx uitvoering heeft mijn vader nog overwogen.
Naast de OPC de mooiste uitvoering, die had de stootstrips meegespoten en sportievere bumpers.
Astra F

Zo'n late Zafira in de Maxx uitvoering heeft mijn vader nog overwogen.
Naast de OPC de mooiste uitvoering, die had de stootstrips meegespoten en sportievere bumpers.
Die hierboven is een Maxx, jij bedoel de Njoy denk ik? Of heette die anders? Ik weet wel welke je bedoelt, die was inderdaad best gaaf.
Ik denk dat Ruud de Design Edition bedoeld. De Maxx had inderdaad meegespoten strips maar geen gewijzigde bumpers. De Design Edition had gespoten strips en de dikkere bumpers van de OPC.

Maxx

Design Edition
@Berry, de Kadett van deze tijd... en hij lijkt er ook nog wel wat op.

Kadett
De "gezinsbusjes" zoals de Zafira, Touran, Scenic etc zie je toch ook maar weinig meer, zowel oud als nieuw. Men gaat tegenwoordig in dat segment steevast voor een SUV. Net wat stoerder natuurlijk, maar ook een stuk minder ruim en praktisch als zo'n busje.
Aan de andere kant, steeds minder fabrikanten bieden ze nog aan.

Heb eenmaal een Zafira als leenauto gehad, reed toch bijzonder prettig moet ik zeggen. Voor mij in elk geval wel te groot.

Ik denk dat Ruud de Design Edition bedoeld. De Maxx had inderdaad meegespoten strips maar geen gewijzigde bumpers. De Design Edition had gespoten strips en de dikkere bumpers van de OPC.
Klopt helemaal Rob, was idd. de Design Edition met die OPC-bumpers.

Wat dat betreft doen oa Ford en Seat het wel goed, door standaard een uitvoering te bieden met uiterlijke sportieve kenmerken. I.p.v. dat je dit als pakket moet aanvinken op een bestaande uitvoering, zoals de OPC-line jarenlang bij Opel was.

De "gezinsbusjes" zoals de Zafira, Touran, Scenic etc zie je toch ook maar weinig meer, zowel oud als nieuw. Men gaat tegenwoordig in dat segment steevast voor een SUV.
Inderdaad. Voor mijn gevoel begon het veelal met een sedan, kwam toen de station meer in beeld, daarna kwam de MPV en vervolgens de SUV.
Volgens mij hebben we alle vormen voor een ruime auto nu al wel gehad, dus ben benieuwd wat de volgende stap is. Of het moeten de luxe busjes worden zoals de Opel Vivaro Life, maar die zijn echt onbetaalbaar geworden.
Astra F
Wat dat betreft doen oa Ford en Seat het wel goed, door standaard een uitvoering te bieden met uiterlijke sportieve kenmerken. I.p.v. dat je dit als pakket moet aanvinken op een bestaande uitvoering, zoals de OPC-line jarenlang bij Opel was.
Ik vind het wel wat treurig hoor. Zet een Focus ST en een ST-line naast elkaar en je ziet nauwelijks verschil.
Eerst was zo'n sportieve uitvoering obv de basisuitvoering. Maar iedereen propte 'm toch vol met pakketten, waardoor ze 'm opgeschoven hebben. Nu is het een Titanium + spoilers en bij Seat een Style + spoilers. Volkswagen doet de zakelijke Highline Business standaard al met zo'n kansloos setje.
Ik ben er wel blij mee hoor drinking smiley

Dat vond ik juist jammer aan de Astra. Was natuurlijk best een vlotte luxe auto, maar dat zag je er aan de buitenkant niet aan af. OPC-line was nog niet mogelijk toen ik hem bestelde, maar ook dat vond ik nog niet voldoende sportiviteit geven. Sowieso was dat ook alleen uiterlijke opsmuk en volgens mij niet eens een iets sportiever onderstel.

Dat hebben ze bij Ford toch iets beter begrepen met de ST-line, deze heeft een 10mm verlaagd onderstel. Wil je dat niet, dan kies je een andere uitvoering.
Ook mijn Seat Leon had een sportonderstel welke 20mm lager was als een standaard Leon.

Het is/waren geen GTI's en dat hoeven ze ook niet uit te stralen, maar iets meer sportiviteit dan standaard past mij wel.

Ik vind het wel wat treurig hoor. Zet een Focus ST en een ST-line naast elkaar en je ziet nauwelijks verschil
Daar kan ik me in vinden, maar als je kijkt wat die sportieve uitvoeringen kosten......dat kan niemand meer betalen. En als je je leasebakkie mag uitzoeken, is het toch gaaf dat hij er sportief uit kan zien zonder direct 300pk te hoeven hebben. Dat vermogen is leuk, maar met 150pk ben je snel zat in het verkeer, kun je je caravan prima trekken dus heb je eigenlijk niet meer nodig.
Ik ben ook van van die sportief aangeklede versie of in ieder geval Sport uitvoeringen. Mij Astra ligt ook wat dichter op de weg en heeft en sportonderstel..stuurt allemaal net even strakker en helt minder over. Wat dat betreft heeft Richard wel gelijk en zijn ze bij de Astra K een echte Sport variant vergeten. Jarenlang had Opel Sport varianten van de Astra maar bij de K hebben ze dat overgeslagen. Vind ik ook jammer.

Nadeel van de Sportpakketen is wel dat de gewone versies er heel gauw braaf of saai uitzien. De Focus in Trend of Titanium ziet er gewoon echt niet uit.
Dat is bij de Astra dan wel weer beter. Die ziet er in bijna alle uitvoeringen prima uit.

Zojuist even met een tandemasseur van de buurman naar de stort geweest. Thuis werken heeft wel zijn voordelen; je kunt tussendoor even dit soort dingetjes doen en het was nu heerlijk rustig op de stort. Zat echt tot de nok toe vol en er is weer ruimte in huis..smiling smiley De nieuwe kamer van onze dochter is geschilderd en nu nog wachten op de meubels.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-06-2020 14:34 door rjthefrisian.
AsconaGT
De Laguna staat veel stil bij de deur, zeker in het weekend en mag 1500kg trekken. Als je een keer verlegen zit schroom je niet om hem even te gebruiken

Wat een fantastisch aanbod Joost! Waarvoor hartelijk dank. Gelukkig staat er ook nog een V60 op het erf waar ook een flinke kar achter kan en mag, ik zal er dus niet zo snel gebruik van maken.

Gezien de zeer beperkte noodzaak voor twee auto's op dit moment en naar verwachting de rest van het jaar lijkt het er steeds meer op dat we gaan kijken of we de Alfa kwijt kunnen. Daarna of ondertussen maar op zoek naar wat anders. Overigens hebben we niet te klagen over de auto hoor. Stuurbekrachtigingspomp is eigenlijk één van de weinige echt zwakke punten van dit type. Het blok is gewoon een opel-motor, ook te vinden in zafira b en insignia bijvoorbeeld. En tsja, na 12 jaar en bijna 200.000 kilometer gaat er eens wat stuk. Alleen de timing is wat beroerd.

@Zafira: wat veel verborgen liefde voor een eenvoudig busje hier smiling smiley Indertijd vond ik het best een bijzonder ding en stak hij wel lekker af ten opzichte van de concurrentie. Maar ik kan me voorstellen dat de liefhebbers ervan met een lampje gezocht moeten worden. Ik heb op marktplaats nog even naar een C zitten kijken, moet best comfortabel cruisen zijn. Maar ook wel een beetje veel van het goede.

Barri
Astra F
Ik vind het wel wat treurig hoor. Zet een Focus ST en een ST-line naast elkaar en je ziet nauwelijks verschil.
Eerst was zo'n sportieve uitvoering obv de basisuitvoering. Maar iedereen propte 'm toch vol met pakketten, waardoor ze 'm opgeschoven hebben. Nu is het een Titanium + spoilers en bij Seat een Style + spoilers. Volkswagen doet de zakelijke Highline Business standaard al met zo'n kansloos setje.

Vooral een beetje jammer voor degene die 'the real thing' heeft gekocht en dat graag wil laten zien. Ik snap degene wel die kiest voor de show en een beetje minder go. Zoals Ruud zegt, met 150 pk kom je meer dan ruimschoots uit de voeten. En het smoelt altijd wel lekker
Precies dat. Met 150pk is ie prima, maar niemand wil meer een echte want je ziet t toch niet smiling smiley
Doe mij maar eentje zonder extra spoilers, net zo leuk! Gooi ik er zelf wel dikke hoepels onder (net als m'n Focus nu).
En als we 't over Ford hebben : een Titanium was luxer maar is tweedehands vaak wel betaalbaarder dan een ST line.

Ik heb op marktplaats nog even naar een C zitten kijken, moet best comfortabel cruisen zijn. Maar ook wel een beetje veel van het goede.
Dan krijg je wel continu de vraag op je afgevuurd wanneer de gezinsuitbreiding komt grinning smiley

Wel grappig, kameraad van me rijdt een redelijk luxe Astra J ST. Zaken als sportieve velgen, AGR stoelen, AFL Xenon, Zwartgetinte ruiten zitten er allemaal op. Echt een heel strakke wagen om te zien, zeker in het zwart. Een heerlijk sporieve kar.
Buren enkele huizen verderop rijden een luxe Astra K ST. Met Led-matrix, zelfde velgens als richard had, ook in zwart.....is ook een mooie wagen om te zien, maar eerder chique als sportief.

Ben wel benieuwd naar dat Opel Vizor, en hoe dat op de modellen staat. Op de eerste schetsen ben ik nog geen fan, maar misschien kunnen ze me verbazen. De nieuwe i-cockpit lijkt me daarintegen wel erg gaaf. Ben erg benieuwd naar de Mokka.
Mogguh!

Als ik nu naar BMW kijk, dan zijn die M-line uitvoeringen niet het meest fraai met die grote gaten en rare verhoudingen. Zou ik dan weer eerder voor een normaal pakket gaan.
Maar bij andere auto's vind ik juist zo'n sportief pakketje wel leuk.

Als ik mijn Astra langer had gehad, had ik er een OPC-line van gemaakt; ik ben tot de achterspoiler gekomen en dat was al een verbetering. thumbs up

Dus beetje dubbel; sommige sportieve 'lijnen' zijn wel mooi, maar anderen zijn wat te uitbundig.

@ Zafira: Net busje hoor, maar doet mij niet zo gek veel. Vond de B OPC altijd wel wat hebben, maar verder niet echt een stille liefde voor die dingen winking smiley

Wel grappig, kameraad van me rijdt een redelijk luxe Astra J ST. Zaken als sportieve velgen, AGR stoelen, AFL Xenon, Zwartgetinte ruiten zitten er allemaal op. Echt een heel strakke wagen om te zien, zeker in het zwart. Een heerlijk sporieve kar.
Buren enkele huizen verderop rijden een luxe Astra K ST. Met Led-matrix, zelfde velgens als richard had, ook in zwart.....is ook een mooie wagen om te zien, maar eerder chique als sportief.

Hoe bevalt zijn Astra J? Maar je verwoordt uitstekend hoe ik er naar kijk. De Astra J is lekker dik en sportief en lekker solide.
De K is eerder chique en sierlijk en is op veel vlakken toch minder solide. Maar jah de kilo's moeten ergens gehaald worden. En technisch is ie natuurlijk ook veel beter.

Ik ben ook wel erg benieuwd naar de Mokka. Ik vind de Vizor snuit juist wel erg mooi. Als ie net zo wordt als de GT X concept dan vind ik dat fraai!

Als ik nu naar BMW kijk, dan zijn die M-line uitvoeringen niet het meest fraai met die grote gaten en rare verhoudingen. Zou ik dan weer eerder voor een normaal pakket gaan.

och daar hoef je tegenwoordig geen M pakket meer voor te hebben. Die rare gaten en uitstulpsels zitten standaard al op de nieuwe bimmers..smiling smiley

och daar hoef je tegenwoordig geen M pakket meer voor te hebben. Die rare gaten en uitstulpsels zitten standaard al op de nieuwe bimmers..smiling smiley
Daar heb je een punt; het wordt elk nieuw model weer een slagje erger.

Dan krijg je wel continu de vraag op je afgevuurd wanneer de gezinsuitbreiding komt grinning smiley
Pfoah...dat had ik toen ook met de 'H'.
Wil best weer een station, maar die domme vragen die je dan krijgt zijn wel een nadeel smiling bouncing smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.