Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Gepost door Astra F 
Barri
Ik zag pas een kennis rijden met een vrij nieuwe Astra. Ik vond het al opvallend, maar blijkt ook een PL te zijn. Inderdaad weinig mensen die privé een dure auto kopen. Hier in de straat is de duurste een import Passat TDI van 4 jaar oud, maar m'n achterbuurman haalt morgen zijn nieuwe Tiguan op. Hij is wel echt een uitzondering in de buurt.
Ook in de familie en onder collega's zie ik nauwelijks particuliere uitgaven >15k aan een auto (behalve de camper dan big smile smiley).

Dat PL is leuk, maar kost je toch ook een klap geld voor een middenklasser. een kleine auto, zoals jij hebt snap ik 100%. Lage kosten, goedkoop rijden, nieuw, lage kosten en onderhoud. Niet mijn ding iig.
Het was vooral de korting icm de extra personeelsvoorwaarden. Volgens mij betalen we €185 per maand voor een full-option Citigo EV. En €0,23 per kWh dus zo'n 3,5ct per kilometer.
Bij een C-segment stationwagon zou ik het niet snel overwegen, maarja ieder z'n ding smiling smiley
Mogguh!

@Clio's: daar heb ik weinig mee. Zo'n Williams-uitvoering vind ik wel erg tof trouwens.

zoals gezegd, ik weet niet of ik representatief ben; iedereen wil een mooie jonge nieuwe auto rijden; maar blijkbaar is dat echt niet voor iedereen weggelegd. Laat staan dat een EV mogelijk is in de gezinssituatie.
Ik rij denk ik ook de duurste auto van de vriendengroep. Duurste vervoersmiddel kan ik niet zeggen, want ik heb 2 kameraden met een boerderij big smile smiley
Op het werk zijn er denk ik 5-6 mensen met een duurdere auto, waarvan 2 lease-auto's.
Hoe representatief het is, weet ik niet: maar als ik zo om me heen kijk, denk ik dat auto's van 20.000 euro niet echt voor de 'gemiddelde' Nederlander zijn.

Hij is al heelijk vlot en volgend jaar nog even chippen en dan wordt het echt leuk..
Staat ook op mijn wensenlijstje, maar de uitvoering is afhankelijk van de huizenjacht big smile smiley

geld moet rollen toch.
Zeker waar! Oppotten levert ook niks meer op en als je dan toch al je huis voor elkaar hebt smiling smiley
Ook in mijn vriendengroep ligt de gemiddelde prijs ruim onder de 20k. O.a. Meganes II, golf 7, volvo v50, citroen berlingo en als uitschieter de s60 van dikke 30 mille. Maar die verdienen zoveel en sparen meer dan mijn vrouw elke maand verdient..smiling smiley En mijn ouders zitten erboven maar die hebben er ook al hun hele leven voor gewerkt en hun droom waargemaakt.

Veel plezier Jimmy. Ben benieuwd. Ik heb zelf dan weer weinig met de F21. Echt een mismaakt model met die achterlichten en ik vind de f31 dan veel mooier en ook veel meer auto.
Maar ben benieuwd naar jullie ervaringen...thumbs up
brg
Dat Cliootje bij Marco 500E is anders ook wel een hebbeding winking smiley

Nog nooit van gehoord, behoorlijk zeldzaam en wat een geld (destijds) voor een Clio!
Ik word er overigens niet hebberig van, dan toch liever een Williams.

@richard; klinkt gewoon alsof je op zoek bent naar mijn broers auto winking smiley voldoet aan alle eisen. Maar dat is dus wel een 320d. Echt heerlijk zo'n koppelrijke diesel achter een fijne automaat.

Maar wel 150 euro per maand alleen al aan wegenbelasting sad smiley

Hij heeft inderdaad een mooi exemplaar weten te vinden. Dat zou hier ook wel mogen.
MRB van een 320d is wat aan de hoge kant, maar omslagpunt ligt al bij 15.000km volgens mij berekening. Denk dat we daar wel aan komen op jaarbasis.
De 320d's zijn ook iets goedkoper, dus dat maakt het ook al wat aantrekkelijker. Grootste vraagteken is de inruilprijs over een paar jaar, maar ik denk dat je dan met een BMW ook nog relatief goed zit.

Vanwege de onzekere inruil dus liever een 320i en ook omdat deze zo fijn te chippen is naar 260pk. Wil dat graag nog eens ervaren nu het nog kan smiling smiley
@Rob, Thanks smiling smiley Ik vind ze beiden mooi, de F31 tuurlijk meer auto, maar de F21 in juiste uitvoering vind ik ook prima te doen, de achterkant is wel het minst mooi, dat zeker.

@Berry, uiteraard voor € 185,- zou ik ook tekenen voor zoiets smiling smiley

@Gerwin, logisch! Huizen kosten genoeg, en als ik zie wat wij de laatste tijd al hebben laten doen en wat nog volgt.. Schilder (gevonden trouwens, start in juni), oprit opnieuw bestraten, zinken regenbuizen, badkamer en wc nog.. Daarna is het klaar zover ik weet met "grote" kosten.

@Joost, jouw C vind ik ook erg mooi maar mijn wederhelft niet... En die heeft blijkbaar ook wat te zeggen en rijd er het meeste in.

ja er is nog altijd iets als smaak, ik vond beide heel erg mooi, dus daar had ik geen duidelijke voorkeur in. B interesseert het allemaal niet zo. Die vind bijna alle auto's het zelfde er uit zien en heeft er verder geen emotie bij, als er maar cruise control op zit en stoelverwarming was een pre. Die vind het praktisch nut wat belangrijker. Zowel de 3 serie als C was ze nogal sceptisch over de ruimte (tov de veel ruimere laguna). Maar daarvoor hebben nu een grote baggagebox voor die enkele keren per jaar

Het was vooral de korting icm de extra personeelsvoorwaarden. Volgens mij betalen we €185 per maand voor een full-option Citigo EV.

ja dat is echt een koopje! Beslist concurrerend. Dat willen veel mensen wel denk ik. Maar dat was maar heel even toen was alles snel uitverkocht. Een e-up is ook alleen nog maar uit voorraad leverbaar.

Tijdje geleden een twingo EV gekeken wat dat deed in de private lease. zo uit mijn hoofd 48 maand 10.000 km, was iets van 320 euro eye popping smiley dat zijn wel andere bedragen voor een 2e boodschappen autootje waar je niet even snel wat langere afstanden mee kan rijden als het een keer moet.

MRB van een 320d is wat aan de hoge kant, maar omslagpunt ligt al bij 15.000km volgens mij berekening. Denk dat we daar wel aan komen op jaarbasis.

zo laag? Ik weet de berekeningen van mijn broer niet. Die had het over zo'n 25.000 per jaar. Hij had wel een 'x' bedrag voor afschrijving gerekend. Hij rijd 45.000 per jaar nu dus voor hem helemaal prima voor nu.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-04-2021 10:48 door AsconaGT.
15k als omslagpunt vind ik ook wel erg weinig...heb destijds bij de astra ook nog even betekening gedaan en lag veel hoger. Komt deels denk ik ook omdat de astra benzine natuurlijk veel zuiniger is.

En ben nu ook blij want ga nooit meer zoveel rijden. In het nieuwe werken gaan wij veel meer thuis werken en kan ook prima!

De c3 maakt nog genoeg kilometers dus dat gaat prima.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-04-2021 10:59 door rjthefrisian.

Hoe representatief het is, weet ik niet: maar als ik zo om me heen kijk, denk ik dat auto's van 20.000 euro niet echt voor de 'gemiddelde' Nederlander zijn.

Ik denk ook weleens, eigenlijk gekkenwerk dat we 30K hebben geinvesteerd in de 3-serie. Anderszijds de witte Mazda na ruim 5 jaar maar 6k op afgreschreven en die bracht dus nog 16 op. Te investeren bedrag was daarmee te overzien. Nog veel geld, maar auto's zijn echt mijn grote hobby en een BMW was al jaren een droom van me.
15 jaar geleden een 2^1 kapper kunnen bouwen voor het bedrag waar je nu nog geen flatje voor koopt, dus dan blijft er ook wat meer geld over.
Toch denk ik ook weleens, we zouden het ook prima met 1 minder dure gezinsauto kunnen redden. Een auto van 15k is ook echt meer dan prima.
In mijn omgeving ken ik weinig mensen die meer dan 20k stuk slaan op een auto.
Oh er was nog een pagina.
PL is vaak ook aardig prijzig. Al denk ik dat de kosten vergeleken met zelf aanschaffen omgerekend best meevallen. Bij PL betaal je voornamelijk voor de afschrijving, die pak je zelf ook op een nieuwe auto natuurlijk. Een beetje C-segmenter doet denk ik ook al snel 500eu per maand bij 10.000km per jaar in de PL.
Voor dat geld rijd je tweedehands ook iets heel moois, moet je alleen wel de aanschafprijs hebben liggen uiteraard.

Ik denk eerder dat de gemiddelde Nederlander er ook minder om geeft en dus prima een auto kan kopen voor 5 á 15.000eu of nog minder. Laten we wel wezen, dat kan ook meer dan prima! Houd je lekker geld over om andere leuke dingen van te doen.

Ik heb mijzelf ook al tig keer afgevraagd of we nou per se een grote, relatief nieuwe, luxe auto nodig zijn. Met een B-segmenter redden we het ook wel, afgezien van de vakanties wellicht. Persoonlijk wil ik dus graag nog een keer een auto waar ik warm van wordt, dat wordt in de toekomst alleen maar lastiger.

Grote uitgaven staan, naast een nieuwe badkamer, ook niet echt op de planning. Huis is net verbouwd en verder op orde. De badkamer kan ook volgend jaar of nog een jaar later als de gekte op de markt weer een beetje is ingezakt. Ook hoeft deze niet super deluxe wat ons betreft, moet gewoon weer netjes.
De tuin moeten we nog wel het een en ander aan doen, maar dat doen we lekker op eigen tempo en stapje voor stapje. Bij elkaar opgeteld zullen de kosten ook wel aantikken dan, maar daar gaan we niet specifiek voor sparen. Ook geen sprake van nieuw straatwerk, schuren of overkappingen. Dat ligt/staat er allemaal al.

@Joost, jouw C vind ik ook erg mooi maar mijn wederhelft niet... En die heeft blijkbaar ook wat te zeggen en rijd er het meeste in.

Die van mij vind het allemaal wel prima. Ze vind het niet zo zeer nodig om zoveel geld uit te geven aan een auto en ze wil graag een mooi kleurtje.
Een mooi kleurtje gaat wel lastig worden met het saaie Nederlandse wagenpark, dat beseft ze zelf ook wel goed.

zo laag? Ik weet de berekeningen van mijn broer niet. Die had het over zo'n 25.000 per jaar. Hij had wel een 'x' bedrag voor afschrijving gerekend. Hij rijd 45.000 per jaar nu dus voor hem helemaal prima voor nu.

Heeft hij het berekend of 25.000km als stelregel opgenomen? Dat is namelijk wat je vaak hoort, maar als ik ga rekenen dan kom ik voor verschillende auto's toch echt op veel lagere kilometers uit. Dan neem ik het gemiddelde verbruik van spritmonitor.de als uitgangspunt. Kijk ik naar de AW verbruiksmonitor dan valt het verbruik wat gunstiger uit, maar er zijn niet zoveel eigenaren die het daar invullen. Daarom spritmonitor.de aangehouden.
De benzine motoren in een D-segmenter zijn vaak niet bijzonder zuinig door het vermogen en het gewicht, een diesel gaat daar wat beter mee om.

Afschrijving houd ik voor zowel een benzine als diesel gelijk. Diesel zal wat minder opleveren bij inruil, maar je koopt ze nu ook voor minder bij een benzine is het anders om. Onderhoud zal bij beide ook het verschil niet maken en houd ik dus ook gelijk aan elkaar.
Verzekering lijkt, bij de auto's die ik vergeleken heb, een tientje duurder te zijn in het geval van een diesel.

Ik moet in mijn overzicht alleen even de brandstofprijzen actualiseren denk ik, want die zijn nu wat aan de lage kant maar dat zal ook geen gigantisch verschil maken gok ik.
Als ik zie hoeveel nagelnieuwe Dacia Dusters hier in BE rondrijden, geen kale exemplaren van 12.000 EUR maar het topmodel, dan neig ik ernaar dat 20.000 EUR inderdaad een richtprijs is voor het particuliere wagenpark.
Klopt trouwens ook met mijn bolides, de S60 van mevrouw iets duurder, mijn A5 iets goedkoper, samen gemiddeld iets onder die 20.000 EUR.

Heeft hij het berekend of 25.000km als stelregel opgenomen? Dat is namelijk wat je vaak hoort, maar als ik ga rekenen dan kom ik voor verschillende auto's toch echt op veel lagere kilometers uit. Dan neem ik het gemiddelde verbruik van spritmonitor.de als uitgangspunt. Kijk ik naar de AW verbruiksmonitor dan valt het verbruik wat gunstiger uit, maar er zijn niet zoveel eigenaren die het daar invullen. Daarom spritmonitor.de aangehouden.

nee hij heeft het wel echt berekend. Ik hem hem ook spritsmonitor aangereikt voor praktijkverbruik, Ik heb zijn berekening niet gezien dus weet zo niet waar het verschil in zit. Hij heeft volgens mij zijn diesel wel iets meer laten afschrijven dan een benzinevariant.

Ik vermoed dat het verschil in afschrijving zit in dat hij als uiterste budget 20.000 had. ongeacht of het benzine of diesel was. De diesel was dan alleen wat luxer, mooier en iets meer keuze. Als je er dan 150.000 er bij op rijd is de benzinevariant iets meer waard dan de diesel die waarschijnlijk nog maar weinig gaat opbrengen tegen die tijd.

maar zoals gezegd; ik weet niet exact hoe zijn berekening was. maar 15.000 rijden veel mensen en zou dat veel mensen een overweging moeten zijn (wat in de praktijk niet zo is). Misschien toch een gevalletje onderbuikgevoel?
B Real
Ik heb mijzelf ook al tig keer afgevraagd of we nou per se een grote, relatief nieuwe, luxe auto nodig zijn. Met een B-segmenter redden we het ook wel, afgezien van de vakanties wellicht. Persoonlijk wil ik dus graag nog een keer een auto waar ik warm van wordt, dat wordt in de toekomst alleen maar lastiger.

Exact mijn idee, dat wat de E87 wel biedt, maar de megane niet. Of iwe dan een "grote" auto nemen weet ik niet, maar dat gevoel wil ik wel weer terug. het is toch iets meer dan alleen een A-B mobiel.

@Kristian, met 30K gaat er een wereld open, maar ook dan worden de eisen en wnesen alleen maar hoger. 20K is hier echt een harde grens.
Ik zit ook wel eens te kijken naar een nieuwe model Fiesta, als 1.0 hybrid met 155pk. Maar denk dat ik me toch ga storen aan het gebrek aan ruimte, die ene keer in de maand of twee maanden dat ik dat gebruik... smiling smiley

@Kristian, met 30K gaat er een wereld open, maar ook dan worden de eisen en wnesen alleen maar hoger. 20K is hier echt een harde grens.

klopt, met 30 K zou ik ook moeite hebben grinning smiley dan dan gaan de eisen inderdaad ook omhoog. Dan zou zoiets ook wel op de shortlist komen te staan. Geen idee hoe het rijd of hoe de look & feel is. Maar vind het wel een-keer-wat-anders auto die er goed uit ziet en ook heel goed schijnt te rijden.
Inderdaad Joost, zoeits is ook heel leuk!
Toch even heel snel gerekend, wel al stelregel 25.000 per jaar

320i automaat 1 op 12.2

25000 per jaar = 2049 liter x €170,2 per liter = €3488 benzinekosten

wegenbelasting per jaar = €876

totale kosten wegenbelasting + verzekering €4364

320d automaat 1 op 15,9

25000 per jaar = 1572 liter x €136,9 = €2152 dieselkosten

wegenbelasting per jaar = 1696

totale kosten wegenbelasting + verzekering €3848

Met andere woorden, als je 25.000 per jaar rijd, er van uit gaat dat onderhoud van een 320i of 320d gelijk is, afschrijving van beide gelijk is (vraag ik mij af), verzekering gelijk is. (geen idee?) Dan is het verschil per maand 43 euro in het voordeel van de diesel. Mijn broer heeft de diesel iets meer laten afschrijving. Dus vandaar dat hij waarschijnlijk gekomen is op een omslagpunt van ongeveer 25.000 per jaar.

Met 15.000 per jaar is een diesel een fractie duurder. Er vanuit gaande dat dus onderhoud, afschrijving, verzekering allemaal gelijk is. (i had eerlijk gezegd een grote verschil verwacht)

1230 liter benzine = €2093 + €876 wegenbelasting per jaar = €2969,-
943 liter diesel = €1291 + €1696 wgenbelasting per jaar = €2987,-
20k is al een mooi budget. Al merkte ik dat een mooie F31 met automaat en 318i of 320i motorisering en niet teveel kilometers al snel meer kost. Ik wilde bovendien perse de LCI, sportstoelen en graag een trekhaak. En mijn maat adviseerde me om echt eentje bij de dealer te kopen met Premium Selectie garantie. Dan praat je toch al snel over auto's van rond de 30k. Veel geld, maar kijk eens wat tegenwoordig een nieuwe B-segment auto kost met een beetje luxe.
Kristian
20k is al een mooi budget. Al merkte ik dat een mooie F31 met automaat en 318i of 320i motorisering en niet teveel kilometers al snel meer kost. Ik wilde bovendien perse de LCI, sportstoelen en graag een trekhaak. En mijn maat adviseerde me om echt eentje bij de dealer te kopen met Premium Selectie garantie. Dan praat je toch al snel over auto's van rond de 30k. Veel geld, maar kijk eens wat tegenwoordig een nieuwe B-segment auto kost met een beetje luxe.

Dat is ook zo, 20K zit net op het randje eigenlijk.. voro dealer met premium selectie ben je inderdaad 30K verder. Dan moet ik mijn kitcar en motor ook verkopen om dat er door te krijgen smiling smiley Dat doen we niet.

@Joost, dat verschil is inderdaad niet heel groot..
De diesels schrijven natuurlijk harder af, voordeel is wel dat je voor veel minder geld een jongere auto koopt. Daar moet je dan wel langere tijd in blijven rijden. Na 3 jaar inruilen wordt je niet blij van denk ik. Onderhoud van de diesel zou best eens duurder kunnen zijn. 320D heeft bovendien ook wel z'n probleempjes.

Toch gaat een mooie diesel ook al snel over de 20k heen. Zou daar nog veel van de prijs af kunnen? Dit is dan een 318D maar lijkt me ook vlot zat. Mooie uitvoering met elektrische trekhaak en licht interieur bij de dealer.

318D 2018
Nog even over laadplekken: op kantoor zijn er binnenkort 76 laadplekken. en nog 229 gewone parkeerplekken. Lijkt leuk, maar 63 parkeerplekken zijn op 5 minuten lopen op een krap terreintje en 66 plekken zijn onder op de parkeerliften (kost veel tijd en gedoe). Dat is het 100 gewone plekken t.o.v. 76 laadplekken... eye rolling smiley
@ Joost, verbruik van een diesel is in mijn overzicht gelijk. Bij de benzine ga ik uit van 1:11. Het ik een tijd terug van spritmonitor.de gehaald, leek mij wel wat stevig maar niet heel gek. 1:12 moet ook wel lukken inderdaad, dan ligt het omslagpunt iets verder weg.

En inderdaad, het omslagpunt ligt lager dan je/men denkt verbaasde ik mij zelf ook over toen ik aan het rekenen ging. Geld overigens niet alleen voor een 3-serie, ook bij een Passat kwam ik tot dezelfde conclusie.
Onderhoud en zeker afschrijving is koffiedik kijken. Ik ga er qua onderhoud vanuit dat, als je geen gekke dingen hebt, dat niet zoveel uitmaakt. Afschrijving is een lastige, daarom voor mijn eigen vergelijking maar gelijk gelaten. Met als redenatie dat een diesel wat voordeliger is in aanschaf, ik deze niet zal verkopen met absurd veel km's en dan de inruilwaarde ook wel "oke" is.

Wellicht als je de berekening maakt met benzine eco blokjes, zoals in mijn Focus, dat het omslagpunt veel verder weg ligt. Die zijn natuurlijk een stuk zuiniger geworden de afgelopen jaren t.o.v. diesel.
Heb een oud collega uit de lease wereld wel eens horen vertellen dat, in de lease, een nieuwe **** TDI pas voordeliger is bij 45.000km+ per jaar. Maar goed, dan hebben we het over nieuwe auto's en is het vergelijk heel anders.

Kristian

30k maakt de keuze wat ruimer, maar eigenlijk ook net zo lastig. Telkens als je je budget iets verhoogt komt er weer iets mooiers/beters in zicht. Ook als je 40 of 50k te spenderen hebt.
Ik heb een wensenlijstje opgesteld, heb ook bewust wat concessies gedaan en een budget bepaald. Het zal goed zoeken worden, maar uiteindelijk gaat het wel lukken om iets te vinden.

Heb een oud collega uit de lease wereld wel eens horen vertellen dat, in de lease, een nieuwe **** TDI pas voordeliger is bij 45.000km+ per jaar.
Op mijn vorige afdeling maakten we analyses op het omslagpunt. Daar zijn we maar mee gestopt, want er was alleen vanaf E segment nog soms sprake van een omslagpunt, verder niet. Lag echt boven de 80dkm per jaar. Komt voornamelijk doordat diesels nieuw zo'n 5k duurder zijn dan een vergelijkbare benzine. In de hogere segmenten was dat niet zo, maar daar is de plek van diesel inmiddels volledig overgenomen door de PHEV's.
Super mooi exemplaar! deze exterieurkleur vind ik ook erg mooi.

Mijn broer heeft 2 weken geleden een 320D touring automaat gekocht. LCI, high executive, navi pro, sportstoelen, lederen bekleding, panormadak, donkere dakhemel, stoelverwarming, led koplampen. dealer onderhouden. Minder dan een ton gelopen, nederlandse auto, half jaar bovag garantie voor 18.000. Dus dat moet echt wel lukken onder de 20 K. Een vergelijkbare 320i met dit bouwjaar, luxe en km stand is al snel een 5000 euro duurder

Heb een oud collega uit de lease wereld wel eens horen vertellen dat, in de lease, een nieuwe **** TDI pas voordeliger is bij 45.000km+ per jaar. Maar goed, dan hebben we het over nieuwe auto's en is het vergelijk heel anders.

Met nieuwe auto's is afschrijving ook nog veel meer een ding dan een 5 jaar oude occasion. Bij ons op werk is inderdaad ook ongeveer 45.000 per jaar het omslagpunt voor de leaserijders. Met andere woorden; die zijn er niet meer grinning smiley En inderdaad, die eco benzineblokjes haal je makkelijk 1 op 15 mee tegenwoordig. Dat ga je met een 320i met normaal rijden niet halen denk ik.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-04-2021 14:30 door AsconaGT.
Klinkt als een goede deal zo’n fijne 320D voor dat geld. Maar klopt, ook met 30k moet je concessies doen. Zo stonden er voor dat bedrag best wat luxere 318i’s te koop met o.a. panodak maar is het aanbod in 320i best karig. Ik heb een M-Sport met mooi leren interieur en een elektrische trekhaak, maar voor de rest behoorlijk kaal. Geen DAB, standaard audio, alleen PDC achter, geen camera en geen enkele rijassistent. Op het panodak en dode hoek waarschuwing na mis ik die opties ook geenszins. De Mazda ervoor die ik kort heb gereden had wel alle toeters en bellen, maar ik vond die bemoeizucht vaak helemaal niet prettig. De automaat i.c.m. een lekkere turbomotor vind ik veel belangrijker voor de rijervaring. En ook de 318i vond ik al top rijden. Had het prima kunnen doen alleen met caravan is de 320i net wat fijner.
Is inderdaad een mooie deal Joost!

Wij rijden toch veelal kortere stukken.. K. naar Breda om te werken is vaak het verst op hooguit 1x per maand een tripje naar zee, buitenland etc.. Dus hier is diesel niet zo verstandig. Wel maakt een benzine van 1:15 of 1:12 mij niet veel meer uit. De 7 doet 1:6, en als ik fiets naar mijn werk dan scheelt dat een hele 2e auto. smiling smiley

@Berry, wij hebben 0 laadplekken, en in het gebouw hier dat wij delen met 5 andere bedrijven zijn al veel te weinig parkeerplaatsen.
Parkeerproblemen bij kantoren komt vaak voor helaas. Bij Allianz kon ik ook niet parkeren, bij Achmea alleen voor €5 per dag. Dat wat dat betreft is het nu wel luxe smiling smiley
Ik kom toch met de fiets meestal, dus heb er vaak geen last van, maar als ik met de 7 ben wil ik die graag voor de deur en niet bij de MC. Donalds tegenover ons.
@Jimmy Jammer dat M-Pakket ongewenst is.

316i

Wit stond niet bij gewenste kleuren toch?

320i

Goedkope optie.

316i
Hi All,

Die 1e is wel heel dik Marc!

We hebben (nog) gen auto gekocht, wel lijkt het eerder een 3 dan een 1 serie te worden. de 1 serie F20 die er stond was ook prachtig, maar gezien ruimte en de toekomst lijkt me dat toch wat te compact worden. De320i was prachtig, geen krasje binnen en buiten, reed voortreffelijk van 1e eigenaar en BMW onderhouden. Gevoel was gelijk goed, net als de E87 zit alles waar je het verwacht, motor is ruim voldoende maar maakt het geen sportauto. Voelt super degelijk en strak aan, reed snaarstrak en checkte alle vakjes af. Met de verkoper een inruilvoorstel voor de Renault besproken en een aanbod mee naar huis genomen. Eerlijk aangegeven dat we hier toch even over willen nadenken en hem maandag even terugbellen met ons besluit.
We willen ons ook niet te snel vastleggen, hebben nog geen 1 andere gezien natuurlijk.
Dat klinkt goed Jimmy. Gevoel was dus goed, dat is belangrijk.

Ik ben vandaag lekker in de garage aan de knutsel geweest. Ik had een tweedehands vlizotrap gekocht, die heb ik op een andere plaat bevestigd en in de garage gemaakt. Zo kan ik iets makkelijker op de vliering komen om bijvoorbeeld de winterbanden weg te leggen.
Gevoel bij was gelijk goed, bij K. iets minder, die neigt toch naar een 1 serie. Mede omdat zij er 60-70%% alleen of met Lize samen in zal rijden natuurlijk.

Zo een trap moet ik ook nog eigenlijk, nu heb ik een los trapje om de garage op te komen, maar dan moet de 7 uit de garage. Dus meestal als ik er nu moet zijn klim ik via de instap van de 7 op de rolkooi en dan zo het zoldertje op.. werkt ook smiling smiley
Herkenbaar; ik pakte ook steeds een Altrex trapje en dan ging ik daar op de bovenkant staan. Dat is altijd goed gegaan, maar niet ideaal big smile smiley

Ik snap K wel. M wil ook echt geen grote auto en rijdt daarom ook niet met de Focus.
Tsja, dan maar gewoon een alternatief klik en dus geen 1-serie en geen 3-serie
@Berry, met de Megane heeft ze geen problemen hoor, maar ik moet ook eerlijk toegeven dat een 3 serie wel echt een slag groter voelt. niet in binnenruimte, maar wel in algeheel gevoel. Ik zou hem zo kopen, maar ben dan ook meer van het geld uitgeven dan K. grinning smiley getuige, de inhoud van de garage en mijn schoenenkast, ik heb vaak gelijk het gevoel.. OK, K. is meer van het overwegen en afwegen. Zo vullen we elkaar goed aan he smiling smiley

@Marc, die optie ligt ook nog ergens op tafel ja, moeten we ook maar eens mee rijden. Maar je hoort toch nog steeds best wat " horror" verhalen rondom Mini
1-serie is natuurlijk net wat handzamer. Alleen heeft die ook een vrij lange neus en lage zitpositie. Verschil zit met name in achterzijde die wat langer is. Vorige auto's hier hadden een achteruitrijcamera, maar die mis ik nog nauwelijks in de BMW. Parkeersensoren doen het ook uitstekend en zijn erg nauwkeurig en goed af te lezen.
Ik verwacht dat ook je vrouw wel snel uit de voeten kan met een 3-serie. Overigens gebruiken wij de Up voor de ritjes naar de winkel. Die is daar toch beter in zijn element.
Klinkt als een mooie auto waarin je hebt gereden! Mini met B38 1.5 driecyinder is echt een betrouwbare auto, maar ik zou dan absoluut de automaat pakken. Handbak had eerste jaren wat problemen met een lagerschaal van de krukas. Heeft de automaat geen last van. En automaat zorgt ervoor dat motor altijd in juiste gebied werkt. Wordt het een veel vlottere auto van in de praktijk.
Mijn vrouw vind de automaat in de BMW ook geweldig. Had ik veel eerder moeten doen. Gisteren bij het oprijden van de A28 weer even zo'n momentje dat ik dacht, wat een geweldige auto is het toch. Gaat zo soepel en vlot, heerlijk!
Succes Jimmy en K met de afwegingen !

@ Marc, wat ontzettend leuk dat je altijd zo actief meekijkt en ook mooie alternatieven tevoorschijn tovert :-)

In mijn situatie geef ik je amper kans... zal daar een volgende keer toch wat eerder aan denken thumbs up
Discussie over uit geven bedragen voor een auto: ik koop in ieder geval nooit meer een nieuwe.

De afschrijving in de eerste jaren is veel te hoog, zeker met mijn frequentie van inruilen en nieuwkopen. Ik heb mijn Insignia nu 2 jaar en nog steeds is het afschuwelijk te constateren hoe hard het gaat met afschrijven. Ik blijf nog even, met veel plezier, doorrijden in de mijne uit 2017. Zeker ook nu in de Corona-tijd de kilometers er niet zo snel bijkomen. De mijne heeft nog geen 60.000 km gereden.

Met de Astra, met nog geen 55.000 km ervaring hoop ik ook wat langer te blijven rijden. De voortekenen zijn gunstig !
@Kristian,
We hebben nu bijna 6 jaar een E87 en die is altijd super bevallen. Maar is wel erg verouderd en niet voorzien van verdere `'luxe'.
Ja die 3 serie was heerlijk, maar we hebben ook besloten om deze niet te kopen. Gezien het eerste was die we gezien hebben en echt nog niet zeker zijn of het een1, 3 of Clubman wordt, die ga ik ook nog even verder onderzoeken. Willen wel echt achter onze keuze staan.

@Hans, nieuw is inderdaad eigenlijk zonde van het geld.. Al zou ik ook weleens het gevoel willen dat je alles helemaal zelf samenstelt. Lijkt me ook heerlijk hoor!

et de Megane heeft ze geen problemen hoor, maar ik moet ook eerlijk toegeven dat een 3 serie wel echt een slag groter voelt. niet in binnenruimte, maar wel in algeheel gevoel.

In binnenruimte is een megane zelfs ietsjes groter dan een 3-serie (!), Iets hoger, meer baggageruimte ook. in totale lengtes scheelt het ook slechts enkele cm. Misschien omdat de BMW een iets langere neus heeft en een iets kortere achterkant waardoor het gevoelsmatig zo lijkt.

Maar je hoort toch nog steeds best wat " horror" verhalen rondom Mini

Ook van die generatie? Of vanwege de PSA motor die ook in de 316i zit?
Mogguh!

Goed om te lezen dat de 3-serie goed beviel. Maar lees ook dat het hem eerst niet wordt.
Dat snap ik..jullie hebben geen haast en het is goed om alle opties nog even te onderzoeken.
Hebben jullie ook nog gereden in de 1-serie? kan me voorstellen dat de 1-serie nog wat strakker en sportiever rijdt en lekkerder de hoek om wil.
De 3-serie zal juist wat meer comfort geven en fijner zijn op de lange rechte stukken. Maar kan me voorstellen dat een Clubman toch ook heel leuk is!
Zit je er qua ruimte net wat tussenin.

Hier lekker weekend gehad. Gisteren even bij mijn zus op visite geweest en verder wat lol gehad met de kids omdat mijn vrouw het weekend moest werken.
Ook even de twee megane's van zuslief bekeken. Ze hebben nu een GT GT en een vijfdeurs met sportpakket.
Blijven prima auto's om te zien maar het blijft toch allemaal Frans en is allemaal wat lichte en minder stevig afgewerkt dan een Duitse auto.

Het was voor he eerst weer eens een lange rit en het viel me erg op hoeveel G*lfjes GTE en Passat GTE je ziet rijden.
Het begint hier helaas ook al echt weer een petjesauto te worden. Zag er gisteren een waarvan een lowrider was gemaakt. Vreselijk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-04-2021 08:30 door rjthefrisian.
@Joost, precies dat is ook zo, maar is een gevoel denk ik.

Inderdaad de Mini van na 2016 is niet meer zo "slechts" als de oude versie. Heb me wat verder ingelezen inmiddels. Wel zit een 1 of 3 beter in elkaar naar mij idee.

@Rob, Om gelijk de 1e te kopen terwijl we ook nog twijfelen over een ander model, dat is wat lastig. Met de 1 serie is niet gereden. Konden we ook niet heel makkelijk bij om even goed te kijken, maar dat komt nog wel. smiling smiley Clubman, is vergelijkbaar aan een 1 serie in ruimte volgens mij.

Toch prettig he, even op visite bij iemand, zeker ook voor de kids! Hier verder nog wat geklust op zondag, en nu weer @ the office.
Lekker rustig de markt verkennen Jimmy thumbs up
Ik vind zo'n Clubman nog steeds een leuke/mooie auto om te zien. Wellicht voor de gulden middenweg tussen iets kleinere 1-serie en iets grotere 3-serie?

Ik wil je nog één tip geven. Meld je niet aan bij de Duitse F31 Facebook pagina. Dan ga je voor de bijl, want die Duitsers weten precies hoe je zo'n auto subtiel moet aanpakken voor een moddervet uiterlijk. Ik weet dat jij dat ook kunt waarderen grinning smiley
@Richard, I know, ik snuffel regelmatig op Duitse BMW Fora voro informatie en man, man man wat een beesten hebben ze daar. Zowel F31 als F20LCi hoor.
Zoals Bassie zou zeggen "Allememaggies" nut smiley
Ooh daar moet ik dan ook eens kijken Richard, dan wil ik er ook eentje tongue sticking out smiley
Zag dat een Leon 2.0 TSI ook echt een wolf in schaapskleren kan worden, ook leuk! Maar de Octavia RS vind ik ook nog steeds leuk.

Gisteren naar de Bollenstreek geweest met de Fiesta. Leuk ritje. Ook nog een stuk gewandeld in de AWD: Amsterdamse Waterleidingduinen. Mooi gebied!
We kwamen nog langs de Keukenhof; die was eventjes open (test), maar de parkeerplaats stond aardig vol en het verkeer in Lisse liep alweer aardig vast.
Vriend van mij heeft een Octavia RS gekocht. Wel een diesel.

Hij wilde een diesel met een wat pit, ruimte, maar geen BMW / audi geld. In duitsland haal je die dingen als diesel voor weinig op Super ding ding. Hij laat hem nog wel chippen. Hij was laatst wel hier maar kon niet even weg omdat de kinderen er ook waren en B niet. maar binnenkort wil ik wel even blokje om mee maken.

Op benzine is het alleen maar leuker natuurlijk.

Het was voor he eerst weer eens een lange rit en het viel me erg op hoeveel G*lfjes GTE en Passat GTE je ziet rijden.
Het begint hier helaas ook al echt weer een petjesauto te worden. Zag er gisteren een waarvan een lowrider was gemaakt. Vreselijk.

bij de golfjes valt mij dat ook wel een beetje op. Ook omdat een collega van mij zo'n GTE heeft gekocht. Altijd wat onbenullig rijden, en inderdaad ook een petje grinning smiley auto zag er wel op het eerste oog super mooi uit, maar zag hem al roken als een ketter in zijn auto, wel zonde. Maar je haalt voor relatief weinig geld een dik uitgeruste golf met prima prestaties en GTI looks. Begrijp het wel.
Ik werd er gisteren ook uitgereden door een Golf GTE, M zei al: sja, dat is een GTI hè... Maar het was dus een GTE. In zilvergrijs zie ik 'm nog wel zitten overigens, dan is het een vrij mooie auto.
Octavia en Leon vond ik van buiten mooi auto's maar ik knapte zo af op de interieurs. Erg zwart en saai en waaraan je de tand des tijds al echt begint te zien.

Maar lekker snelle combi's zijn wel fijn!
Maar iets van 150 tot 180 pk is meer dan genoeg eigenlijk. Gisteren naar Heerenveen op de A7 af en toe ook even flink het gas open getrokken en 150pk wil al dikke prima. En opvallend hoe zuinig de Astra dan nog blijft...thumbs up

och prettig he, even op visite bij iemand, zeker ook voor de kids!

Absoluut. Ze begint nu op een leeftijd te komen dat ze met andere kindjes wil spelen. Gisteren even naar de speeltuin en smakelijk gelachen over gesprekken die mevrouw van 3 met wildvreemde kindjes aangaat. Hele verhalen met vreemde jongetjes over onze overleden hond en bla bla bla..
Ze lijkt echt op haar moeder..smiling smiley
Heel herkenbaar Rob smiling smiley! Erg leuk met die kabouters.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.