Het leuke en/of zeldzame old-/youngtimers en klassiekers te koop topic - deel 7

Gepost door Wouter82 
De tweede ronde van de veiling in Ijmuiden is begonnen. Ook de gele Mondeo staat er nog. Ik begrijp dat ze nu gegarandeerd weg gaan, dus er kan iets interessants bij zitten.

[www.bva-auctions.com]
Heb lang lang geleden zo'n Sportswagon gehad. In het zilvergrijs met roestbruine accenten big smile smiley Wat een fijne auto was dat. Totdat tijdens een snelle rit naar huis de koppakking het begaf..... Einde verhaal helaas. En deze gele is absoluut heel tof !!!
Barri
De tweede ronde van de veiling in Ijmuiden is begonnen. Ook de gele Mondeo staat er nog. Ik begrijp dat ze nu gegarandeerd weg gaan, dus er kan iets interessants bij zitten.

[www.bva-auctions.com]

Gezien de prijzen die er al staan + veilingkosten kan ik niet echt zeggen dat er nog interessante koopjes tussen zitten.
Ik vind de Mondeo en 156 erg leuk, maar de kosten zijn inderdaad wel hoog!
Bijzonder, er is no reserve, geen biedingen maar er staat al wel een huidig bod?
De eerste veiling was om even te voelen, en het hoogste bod toen (en niet gegund, een paar auto's zijn wel weg), is nu de vanafprijs lijkt het.
rzasa
De eerste veiling was om even te voelen, en het hoogste bod toen (en niet gegund, een paar auto's zijn wel weg), is nu de vanafprijs lijkt het.

Als geinteresseerde zou ik er op deze manier eigenlijk al geen trek meer in hebben. Veel van bijvoorbeeld de Golfjes hadden vorige keer een openingsprijs die de helft of meer lager was, als je ze daar per definitie niet weg voor doet had je dat imo dan ook niet het startbod moeten maken.
Eens. Sowieso als je winnende bod niet automatisch betekent dat je de auto hebt, zou voor mij al reden zijn te passen. En nu al helemaal.
Tsja, als koper is je bod ook gelijk bindend, maar als verkoper kun je er gewoon onderuit door een minimum verkoopprijs in te stellen... en bij BVA is dit al meer regel als uitzondering.
Het zal me benieuwen of het niet verkochte spul in de volgende veiling nogmaals opnieuw opduikt als de huidige startprijs niet gehaald wordt, want het lijkt me sterk dat de hoogste bieder van de vorige veiling er nu alsnog aan vast zit.

Ik heb deze gang van zaken altijd al een vreemde manier van veilen gevonden, maar blijkbaar is dit voor sommige veilingen al noodzakelijk om nog voldoende aanbod te kunnen krijgen.
Ik vind het ook altijd wel een dingetje hoor die veilingen, ze zijn in het buitenland zo populair, maar wij Nederlanders willen toch weten wat we betalen moeten. (kortom geen gezeik achteraf)

En de vraag is wat betaal je nou uiteindelijk?
BV de witte panda die ze hebben staan.
Ze vragen 900, maar is dit nu het startbod, de taxatie, of de minimale prijs?
En wat is het totale bedrag dat ik afmoet tikken als ik 905 bied op deze panda?
Stif
BV de witte panda die ze hebben staan.
Ze vragen 900, maar is dit nu het startbod, de taxatie, of de minimale prijs?
En wat is het totale bedrag dat ik afmoet tikken als ik 905 bied op deze panda?

Klik op "exclusief bijkomende kosten" en je ziet het:

Minimum volgend bod € 1.000,00
Veilingkosten (20.57%) € 205,70
Bijkomende kosten € 150,00
Totaal € 1.355,70

1355 euro voor een vijftien jaar oude vrij basic Panda waar al sinds 2018 geen apk meer op zit, helemaal niet zo goedkoop dus. Het idee achter veilingen is imo deels dat je iets een stuk goedkoper kunt scoren dan bij de winkel/handelaar, maar dat daar een risico wat betreft technische tegenvallers en dergelijke tegenover staat. In dit geval lijkt het er echter op dat de handelaar de veiling ziet als een mogelijk alternatief voor gewoon verkopen via de reguliere kanalen maar de risico's van een lage opbrengst niet accepteert. Het lijkt ook geen veiling te zijn vanwege gestaakte activiteiten oid.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-12-2020 12:18 door D Elzinga.
Maar ja, als je nou net op zoek bent naar een gele Mondeo smiling bouncing smiley (nee ik waag mij er niet aan).
Thanks voor de specificatie beste D.Elzinga, zo zie je maar liever zo'n panda halen op de reguliere markt.

Hoorde ooit eens een verhaal over een drie jaar oude aangekochte bovag topoccasion met een uitendelijk ,moeilijke tijdrovende storing, uiteindelijk is de auto door de garage terug gekocht.
Garage wilde natuurlijk zichzelf behoeden voor nog meer ellende, bij een doorverkoop en heeft de auto aangeboden aan een auto veiling.
Je zal zoiets kopen......
D Elzinga
Het idee achter veilingen is imo deels dat je iets een stuk goedkoper kunt scoren dan bij de winkel/handelaar...

Dat is vanuit de koper geredeneerd.

De verkoper doet het juist via een veiling i.p.v. een advertentie o.i.d. omdat voor hem het idee van de veiling is, dat hij de best mogelijke prijs (= de hoogste bieder) krijgt.
Tydelyck

De verkoper doet het juist via een veiling i.p.v. een advertentie o.i.d. omdat voor hem het idee van de veiling is, dat hij de best mogelijke prijs (= de hoogste bieder) krijgt.

Gezien het aanbod de laatste jaren krijg ik eerder het idee dat al die vrijwillige veilingen met bodemprijzen gewoon gebruikt worden voor de dumphandel.
Marktplaats en andere verkoopsites geeft teveel gezeur en rompslomp aan de kop voor de verkoper, dus dan maar veilen in de hoop dat het nog net wat meer opbrengt als de recycling.
Tydelyck
D Elzinga
Het idee achter veilingen is imo deels dat je iets een stuk goedkoper kunt scoren dan bij de winkel/handelaar...

Dan is hij nogal naief, een veiling is immers een sterk variabele momentopname en waarom zou een bieder (tenzij deze buitengewoon impulsief is) hoger bieden dan de gangbare marktprijs terwijl de risico's groter zijn? Hopen dat je meer vangt dan bij een gewone verkoop op marktplaats is vooral reeel als je iets heel bijzonders hebt dat ook relevant is voor internationale klanten, niet bij een apk-loze Seicento waarbij je voor hetzelfde geld ook tientallen andere exemplaren te koop vindt waar je dan wel gewoon mee kunt proefrijden.
Veilen is nu eenmaal geen populaire/traditionele manier van kopen/verkopen in Nederland, hooguit bij kunst of antiek. Het veilen zit gewoon niet in ons bloed. Maar als je kijkt naar de landen waar veilingen 'a way of life' zijn (het VK of VS bijvoorbeeld), daar ga je ook niet met je apk-loze Seicento naar een veiling, dat doe je omdat je iets bijzonders hebt, of iets waar handel in zit. En dan weet je dat de geïnteresseerden zullen toeslaan als voor hen de prijs nog goed is, terwijl jij de prijs krijgt die er maximaal in zat.
Tydelyck
D Elzinga

Ben ik niet met je eens; niet in dit segment in elk geval. Voor dit goedkope segment is het gewoon een makkelijke manier om van je voorraad af te komen, de keerzijde is dat je er minder op verdient. Aan de andere kant kost een volle inventaris ook geld, dus om er snel een paar met verlies te verkopen kan onderaan de streep nog steeds winstgevend zijn. Daarom vind ik het zo schandalig dat die 20% op kosten koper zijn, die horen bij de verkoper te liggen vind ik.
Per saldo maakt dat niet zoveel uit, aangezien de koper daar -als het goed is- bij het bieden rekening mee houdt.
De verkoper krijgt dus uiteindelijk een bod dat (het bedrag aan veilingkosten) lager ligt dan wanneer de veiling de kosten aan hem door zou berekenen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-12-2020 17:53 door Pepe41.
Die Golf heeft een keer een nieuw achterpaneel gehad.
Wel bijzonder; de standaard wielen maar wel een dakspoilertje.
Barri

[www.bva-auctions.com]

Volkswagen golf 2 pasadena wit- BVA
Deze golf ziet er ook nog erg netjes uit , nog helemaal onverprutst , deze komen we waarschijnlijk over een maandje tegen voor het 2 a 3 dubbele bedragnut smiley

Edit : spelfout

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-12-2020 20:31 door audilovertje.
Mat wit, roestplekken, zelfs een gat onder de voorruit, geen lage kilometerstand, de subwooferkabels liggen er nog in. Nee, daar zie ik echt niks in...
audilovertje
Barri

[www.bva-auctions.com]

Volkswagen golf 2 pasadena wit- BVA
Deze golf ziet er ook nog erg netjes uit , nog helemaal onverprutst , deze komen we waarschijnlijk over een maandje tegen voor het 2 a 3 dubbele bedragnut smiley

Edit : spelfout
Als jij die erg netjes vind, wil ik niet weten hoe een gare bak er volgens jou uit ziet.
Ding heeft 2.5 ton gelopen, interieur ziet er ontzettend uitgeleefd uit, (met inderdaad los liggende subwoofer kabels) en roestplekken op bijna elk paneel.
Neem nog eens een kijkje naar de mooie sfeerfoto 17.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-12-2020 21:23 door Nissan GTR R34.
Dat witte Golfje leverde vorige keer een eindbod op van 410 euro maar dat was dus niet genoeg, nu is het startbod 750 euro. Inclusief alles kom je dan sowieso uit op 1174 euro, zelfs dat zou ik er beslist niet voor over hebben.
929V6
rzasa
Renault15 17
Dat die R6 niet heel lang te koop zou staan was te verwachten. Zag er zo op de foto's als nieuw uit, was voor 2.500,- heel erg aantrekkelijk.

[link.marktplaats.nl]

Quelle surprise.... eye rolling smiley

Ook voor dit geld niet lang te koop gestaan...
AE cars

Ook voor dit geld niet lang te koop gestaan...

Je weet niet wat ze er uiteindelijk voor gekregen hebben. Vraagprijs zegt niet zo veel. Ik denk dat als je 1000 bied bovenop de oude vraagprijs ze hem ook meteen aan je verkopen.

Bijna 1200 voor die golf? Absoluut niet. En dat is dan ook nog maar het startbod.
D Elzinga
Dat witte Golfje leverde vorige keer een eindbod op van 410 euro maar dat was dus niet genoeg, nu is het startbod 750 euro. Inclusief alles kom je dan sowieso uit op 1174 euro, zelfs dat zou ik er beslist niet voor over hebben.

Daarom is het naar mijn mening geen 'no reserve' veiling als ze wel met een minimum startbod werken.
Een no-reverse veiling is in de praktijk meestal een faillissementsveiling, dan heeft de curator de volledige zeggenschap de eigenaar niets meer in te brengen... als er dan al een bodemprijs staat is dat bod al voor de veiling uitgebracht. (of een totaalbod op meerdere/alle kavels uitgebracht, dan wordt er pas na afloop van de veiling gegund)
Zolang het een vrijwillige veiling betreft kan de eigenaar gewoon in overleg met de veilingmeester een bodemprijs afspreken of gunnen.
Muddy Bandit
Een no-reverse veiling is in de praktijk meestal een faillissementsveiling, dan heeft de curator de volledige zeggenschap de eigenaar niets meer in te brengen... als er dan al een bodemprijs staat is dat bod al voor de veiling uitgebracht. (of een totaalbod op meerdere/alle kavels uitgebracht, dan wordt er pas na afloop van de veiling gegund)
Zolang het een vrijwillige veiling betreft kan de eigenaar gewoon in overleg met de veilingmeester een bodemprijs afspreken of gunnen.

Allemaal goed en aardig maar in dat geval mag je het dus geen no-reserve veiling noemen.
Subaru minibusjes zie je, ondanks het lage aantal dat nog op kenteken staat, nog best vaak te koop aangeboden worden, maar dit lijkt wel een extra fraai exemplaar. Met 8.000 euro lijkt de prijs helaas wel exorbitant.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-12-2020 10:48 door louisz.
Alleen als trio te koop: [www.schadeautos.nl]

Lijkt me verkoop aanmerkelijk moeilijker maken, zeker aangezien alleen de rode rijdbaar is en zelfs daarmee moet je nog langs de RDW...
D Elzinga

Lijkt me verkoop aanmerkelijk moeilijker maken, zeker aangezien alleen de rode rijdbaar is en zelfs daarmee moet je nog langs de RDW...

Och, dat nestje vpast naast elkaar op 1 aanhanger dus dat zal het probleem niet zijn.grinning smiley
Ze hoeven ook niet weg. Gaan ook nog niet weg voor die prijs verwacht ik.

Je kunt er wel wat grappigs mee doen.

[www.youtube.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-12-2020 20:11 door zootje.
die rode is ook een Maluch, dus die is zeker niet van '79. Dat is een moderne koets met een oud kenteken...
ginkelvanmichiel
die rode is ook een Maluch, dus die is zeker niet van '79. Dat is een moderne koets met een oud kenteken...

Mmm, ik ben geen expert in hoeverre er moderne delen op een oude 126 passen maar vond het interieur al te vers ogen. Maar dat kan misschien nog een probleempje worden als je er een Nederlands kenteken op wilt?
Prachtige fiat 127, in de enige echte juiste kleur, goede fotoserie van de verkoper ook.

Bordeaux kleurige golf3, mooi, je ziet ze al minder...

Renault 4F6 is ook een leuke, oke wel wat werk, maar ja..
Na een lange tijd mee gelezen te hebben en mezelf verbaasd te hebben over wat voor pareltjes er te koop worden aangeboden, zet ik er nu zelf een paar in de picture. Hopelijk zijn ze nog niet langs geweest.

Geweldige kleurstelling deze CLK. Groen buiten, groen binnen.

Marktplaats

Gloednieuwe MB 190, 18.000 km.

Marktplaats

5 mille voor een 205'je...

Marktplaats

Maagdelijke 100NX.

Marktplaats
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.