De "Cordia Cabriolet restauratie" UPDATE 29-12-2022

Gepost door Auto Fanaat 
De cabrio heb ik kompleet geschuurd maar ik was nog niet te vreden. Het waren de kleine dingen dus is de achterkant voor de 2e x in de spuitplamuur gezet. Het ziet er al gelijk een stuk beter uit, het was dus een goede keus.

Weer een fase verder, op het moment ben ik de wielkuipen en bodemplaat in de tectyl aan het zetten. De keuze was; de wielkuipen in de kleur meespuiten of zwart. Vroeger was het altijd zwart en alle foto's die van de cabrio te vinden zijn zijn zwart. Zaterdag gaat hij op de brug voor de onderkant, als dit eenmaal gedaan in gaat hij in de filler en dit is de laatste stap voor de kleur.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-06-2022 18:34 door Auto Fanaat.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-06-2022 12:47 door Auto Fanaat.
Wat 'n werk. thumbs up
Houdt vol, de opbouw fase komt eraan.
Op de brochure die in de jaren 80 werd gepubliceerd zie je op de kofferdeksel een sticker / badge van het bedrijf Lorenz.
Ik ben al enige tijd bezig om dit te kunnen vinden maar het resultaat is nul. Vervolgens hebben we op de foto ingezoomd en geprobeerd het beste ervan te maken. Mijn bedoeling is om dit te laten namaken. Je hebt van die stickers waar z'n dik transparant laag overheen zit, geen idee hoe ze dat noemen maar in die variant zou ik het na willen laten maken. Suggesties zijn welkom.

Dat logo is gelukkig niet al te complex, daar is wel wat van te maken. En de stickers die je bedoelt heten domestickers, hopelijk maakt dat je zoektocht een stukje makkelijker!
Elco
Dat logo is gelukkig niet al te complex, daar is wel wat van te maken. En de stickers die je bedoelt heten domestickers, hopelijk maakt dat je zoektocht een stukje makkelijker!

👍👍
Misschien dat het bedrijf je nog kan helpen aan zo'n sticker?

[www.lorenz-kfz.com]
Prachtig werk!

Op de sticker op de achter klep lijken de letters me iets langer uitgerekt. De 'L' heeft een iets korter pootje en de 'Z' is ook iets anders. Teven steekt de letter 'O' wat uit, die is iets groter. Ik denk dat ze daar het cijfer '0' voor hebben gebruikt, dat gebeurde vroeger wel meer in logo's. Ik heb overigens geen ID welk font hier is gebruikt. Maar wellicht weten mensen met een grafische achtergrond dat wel?
Lijkt een Futura Bold of Black Condensed of iets in die richting, maar de resolutie is te laag om dat te kunnen zeggen.
ginkelvanmichiel
Misschien dat het bedrijf je nog kan helpen aan zo'n sticker?

[www.lorenz-kfz.com]

Dichterbij dan dit ga je niet komen thumbs up
Deze mensen zullen vast wel een sticker willen verstrekken en misschien meer info kunnen geven over de auto.
Geweldige vondst, ginkelvanmichiel
Via Google vond ik deze:

Als ik mijn laptop op orde had gehad, dan had ik ‘m even overgetrokken voor je in Adobe Illustrator.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2022 14:46 door Jay DoubleYou.
-

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2022 14:40 door Jay DoubleYou.
Jay DoubleYou
Via Google vond ik deze:

Als ik mijn laptop op orde had gehad, dan had ik ‘m even overgetrokken voor je in Adobe Illustrator.

Dat is denk ik een oud logo. Op de website hebben ze dat logo nu, maar op de auto zit een ander (ouder) logo.
Lorenz kan misschien wel helpen met dat oude logo.
Twix
Jay DoubleYou
Via Google vond ik deze:

Dat is denk ik een oud logo. Op de website hebben ze dat logo nu, maar op de auto zit een ander (ouder) logo.
Lorenz kan misschien wel helpen met dat oude logo.

Volgens mij zijn het ook op de Cordia 3 x 2 streepjes en niet drie gekleurde vlakjes. En doordat de Cordia schuin staat kan de tekst ook nog wel een beetje vertekenen, dus het zou zomaar kunnen dat de tekst ook daar cursief is.
Maar goed, je hebt nu in elk geval een mogelijkheid om het na te vragen: [www.lorenz-kfz.com]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2022 14:59 door 929V6.
Misschien heb ik goed nieuws. Ik heb het Duitse bedrijf Lorenz een mail geschreven met mijn voorbeeld. Ze vroegen aan mij om welke restauratie het ging en ik antwoorde, tevens een foto meegestuurd.
Reactie: Natuurlijk, geef me uw adres dan sturen wij het op.
De vraag is of het om exact dezelfde gaat als op de foto staat?
Tevens zal ik hem moeten namaken omdat de oude stickers niet onder de blanke lak kunnen.
We gaan de postbode opwachten🤪

Ik heb ook gevraagd hoeveel exemplaren ze omgebouwd hebben, dit antwoord heb ik nog niet!
^^ Op hun website noemen ze wel de Saporro maar niet de Cordia.
Durashift
^^ Op hun website noemen ze wel de Saporro maar niet de Cordia.

Waarschijnlijk omdat van de Sapporo (twee p's, één r) een behoorlijke serie is gebouwd en van de Cordia slechts een paar exemplaren.
Ik zie op de foto's, dat die verstevigingen in de bodem volledig dicht zijn. Zou je daar niet beter een paar ventilatie openingen in maken. Snap dat er zo geen water in kan, maar condens kan er zo ook niet uit. Zou zonde zijn, als je daar straks weer roest ellende hebt.
Ik snap wat je bedoelt, de body is gestraald en staat in de 2 componenten coating en dat geld ook voor die bak. Bovendien is er een heleboel ml ingespoten en daarna zijn alle naden dicht gekit. Dit is geen woon en werk verkeer auto en als het aan mij ligt zal het geen regenbuien meemaken, ook staat hij altijd binnen. Gezien deze factoren verwacht ik geen condens. Ik zou denken dat als er een gaatje in zit er dan juist vocht in kan komen. Het zou kunnen gebeuren dat als ik ergens ben ineens kan regenen, dit voorkom je niet. Toen de auto destijds omgebouwd is hebben ze geen moeite genomen om het plaatwerk te beschermen, dit in combinatie met een kapot dak dus de vloer blank heeft ervoor gezorgd dat het allemaal verrot was.

marcel21674
Ik zie op de foto's, dat die verstevigingen in de bodem volledig dicht zijn. Zou je daar niet beter een paar ventilatie openingen in maken. Snap dat er zo geen water in kan, maar condens kan er zo ook niet uit. Zou zonde zijn, als je daar straks weer roest ellende hebt.
Bij de cordia is het bekend dat de plaat onder de achterbumper het altijd zwaar heeft, super roest gevoelig, dun matriaal, kwetsbaar met achteruit rijden en iets raken en ga maar door. Vind maar een mooi exemplaar! Ook ik kon er niet aan komen dus heb ik van 2 één gemaakt. Bij de 1 was rechts zeer slecht en bij de ander links. Op een goede plek de handel doorgeslepen en de twee delen aan elkaar gelast. Om deze plaat een langer leven te geven heb ik twee stalen platen van 1mm erin gekit met ruitenkit dit om het wat meer stevigheid te geven want het zwabberde alle kanten op. In de ronding heb ik twee componenten hars gegoten dit zowel voor meer stevigheid en om te voorkomen dat het van binnenuit gaat roesten. Toen dit geheel klaar was alles in de bodyshoet gespoten. Nu heb ik deze plaat tijdelijk gemonteerd omdat het nog geplamuurd moest worden, door de stevigheid ging dit een stuk makkelijker. Door dit alles is het 3x zwaarder geworden, goed voor de weg ligging zeggen we dan maar.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2022 22:09 door Auto Fanaat.
Ik weet niet of ik hier al eens gereageerd heb, maar ik volg dit project met veel plezier.

Zeker om het feit hoe doordacht en grondig alles wordt aangepakt, chapeau.

Greetzz Renate.
Dit weekend was er in Duitsland een groot Mitsubishi meeting. Ik ben er zelf niet bij geweest maar het was een groot succes mede door het goede weer. En wie er ook was.....de foto's zeggen genoeg. Hoe mooi zou het zijn om hem af te hebben en daar naast elkaar staan. Ik kan er nu alleen nog over dromen......

Ook goed zeg, met een oud Mitsubishi busje ervoor!
Leuk, die groene Cordia. Uiteraard die L300 ook.
Het is bijna zo ver…….de kleur!
Misschien word er hier op het forum gedacht, wat duurt dat schuren lang. Als je de auto naar een schade herstel brengt heb je hem vaak met een week terug.
Dit bedrijf waar de auto staat is een oud familie bedrijf. Het gereedschap wat daar hangt heb ik 25 jaar geleden bij een eerdere restauratie ook vast gehad.
Er ligt geen mooi gecoate vloer, de tl-buizen moeten vervangen worden en ze werken er maar met z’n tweeën.
Wat hier mooi is dat je zelf hier aan je auto mag werken. Je gebruikt hun spullen, er word een beetje gekeken hoeveel plamuur, tape, spuitbussen en schuurpapier je van ze gebruikt voor de eind afrekening. Alles wat er in de spuitcabine gedaan moet worden is alleen voor hun. Ze beoordelen mijn werk, waar ik op moet letten, wat beter moet enz enz.
Echter is mijn tijd zeer beperkt door mijn eigen werk. Met een beetje geluk kan ik van 16:45-18:00 aan de auto werken want dan gaan de deuren op slot en morgen weer een dag. Dus ik probeer dagelijks een ruim uur te pakken om aan de auto te werken. Een deur spuit klaar maken na de filler kost je 3uur.
Ik heb met 2 deuren pech gehad omdat ze die met een nieuwe variant hadden gespoten die veel dikker was, grote druipers en snel droog was. Deze deur vervolgens weer strak geschuurd en met de oude filler opnieuw over gespoten. De filler is de laatste grondlaag voordat de kleur erop komt. In mijn geval koste de twee deuren ruim 10 uur schuren dus 10 dagen in mijn berekening. Hierbij leg ik even uit waarom het kwa tijd erg lang duurt.
Wat ooit mijn drama scherm was (rechts achter) heeft ook 4x in de filler gestaan. Na de 2e keer bleef je een bepaalde knik in het plaatwerk zijn als je er een lamp bij hielt. Voelen kon je hem niet dus het was ook minimaal. Aangezien ik niet snel blij ben is hij nog 2 x in de filler gespoten en met een lange klos en met de hand strak geschuurd. Nu ook deze met waterproof is geschuurd zit er nog iets minima’s in, hoe ver moet je gaan? Met egaal ligt zie je het niet, en met de hand voel je het niet. Soms ben ik te kritische en moet het een keer klaar zijn. Vandaag ben ik alles nagelopen en moet de hele carrosserie stof vrij schoonmaken. Dus zowel met perslucht en stofzuiger alle koker balken door blazen want je wilt toch geen stof op je verse lak!
De kleur!!………..
Een enkeling weet het, ik hou het hier op het forum nog ff spannend. Ik verklap 1 ding……..TWO TONE.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-10-2022 19:52 door Auto Fanaat.
Knap dat je daar al het geduld voor hebt. 10 uur schuren aan twee deuren.. niet aan mij besteedt.
Bij elkaar al z’n 7 jaar bezig. Er kwam laatst iemand langs die de auto alleen kende van het begin tijdens de demontage, zijn mond viel open en was verbaasd. Ik hoor veel dat ik gruwelijk veel geduld heb. Ik heb andere ook gezecht; als dit een auto was waar er meer van waren, dan had ik een beter exemplaar gekocht. In dit geval is het de enige dus is die drive bij mij ook zo groot. En nu ik eenmaal zo ver ben, gaan we vrolijk door………

Durashift
Knap dat je daar al het geduld voor hebt. 10 uur schuren aan twee deuren.. niet aan mij besteedt.
Petje af hoor.... benieuwd naar de kleurkeuze!
Een kleur keuze is altijd moeilijk. Vanaf het begin heeft het me bezig gehouden. Wil je iets wat kwa kleurcode origineel moet zijn, wijk je daar van af of ga je nog een stapje verder. In mijn optiek gaat hij straks echt opvallen. En voor mij geld dat het gezien mag worden na al die arbeid die erin zit.
Jullie zullen het zien!

j ko
Petje af hoor.... benieuwd naar de kleurkeuze!
Rja, kleur. Als je origineel neemt is bijna iedereen het daar mee eens. Wijk je af dan wordt dat anders, verkettert door de puristen, of de kleurcombinatie wordt niet moou gevonden. Of men vindt het prachtig.

Maakt ook niet uit, het is jouw auto. Ben wel benieuwd.
Mag ik een gokje wagen? cool smiley

Ben heel benieuwd, gaat sowieso heel mooi worden denk ik!
Ja dat zou hem goed staan die twotone.
Afbeelding hierboven zo ook anders om kunnen, en dan iets meer blauw in de donkere grijstint.
Succes.
Na deze twee foto's is uitleg niet nodig.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-11-2022 19:00 door Auto Fanaat.
Spuit je de wielkasten niet mee?
Nee, daar hebben we uitvoerig overleg over gehad maar ik heb nog nooit een Cordia met mee gespoten wielkasten gezien. Op alle foto’s die je vind zijn ze zwart.

Daar bij komt nog dat er relatief kleine wielen onder liggen en dat in combinatie met de wielkast grootte heb ik gezegd; ik maak ze zwart.

Nu hoeft niet alles origineel te zijn want dat is de kleur ook niet, tevens worden de standaard zwarte deur grepen nu wel in kleur gespoten.

Barri
Spuit je de wielkasten niet mee?
Hij is heel mooi. FOUT. 🤣

Dizono
Mag ik een gokje wagen? cool smiley

Ben heel benieuwd, gaat sowieso heel mooi worden denk ik!
Het had zo mooi kunnen zijn………..

Ik was met de laatste handelingen bezig en dat was alles stof vrij ontvetten, afplakken en ophangen voor het spuitwerk.

Toen ik het laatste onderdeel “ de rechter deur” ging ontvetten ontdekte ik 3 kleine bultjes, dit was van binnen ontstaan.

Je kan maar 1 woord bedenken: SHIT

De originele deuren waren door de straler verwoest dus zijn dit twee donor deuren die er goed uitzagen en dus ook heb aangepast voor de cabrio. Nu blijkt er onderin de deur op een plek waar je niet bij kunt komen roest te zitten. Dit was eerder niet opgevallen en gelukkig duurt alles langer dan normaal en dat is misschien nu maar goed geweest want voor het zelfde geval was dit tevoorschijn gekomen na het spuitwerk.

Ik heb het desbetreffende open gemaakt en de conclusie was bevestigd. De roest duivel had zich daar verscholen.
Deze plek met een kleine zandstraal pistool ontroest, primer eroverheen en wat nu.
Je kunt het dichtlassen maar de risico’s zijn dat het plaatwerk weer gaat vervormen, de kit aan de binnenkant verbrand dus haal je veel werk op je hals.
Nu hebben we een nieuw stukje erin gelijmd met 2 componenten staal lijm. Dit schijnt in de nieuwe auto’s veel gebruikt te worden.
De volgende dag was dit bikkel hard maar de bovenkant was nog open, plamuren heeft geen zin want als daar vocht bij komt heb je de roest bulten er zo weer op zitten.
Ik heb nu het hele plaatje met carrosserie tin opgevuld. Eerst voor strijken, hete bout erbij, tin toevoegen en als dit uitgehard is met een vijl vlak maken vervolgens met schuurpapier en dan kan het plamuur erop.
Al met al veel werk voor zoiets kleins maar als je het niet doet krijg je er spijt van.
Komende week ff strak schuren, dan in de filler, ontvetten en alsnog de spuit cabine in.
Zou het lukken dat de auto in de kleur komt voor de Kerst??

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-12-2022 14:40 door Auto Fanaat.
Beter in één keer goed! Jammer van de vertraging, maar dat gebeurt nu eenmaal.
Beter nu als later, al had dit vooraf ook al prima voorkomen kunnen worden.
Zo te zien heb je voor het strak maken de plaatdelen (en de carrosserie) niet eerst inwendig geheel behandeld met een paar liter pure Owatrololie?
Shit happens, maar beter nu dan later..
Behandel je de binnenkant van de deuren ook nog met ML ofzo?
Behandelen gebeurd uiteraard maar na het spuiten, je kunt diverse middelen gebruiken en komen in alle naatjes maar ook lekt het straks op het plaatwerk en dan heeft de lak geen hou vast.
Heel mooi opgelost!
Dat verlijmen kan inderdaad prima maar ik ben met je eens dat het toch als een risico voelt. Met dat tinnen (dat deden ze vroeger ook voordat er plamuur bestond) los je dat helemaal op. Mooi gedaan!

Heel benieuwd hoe dit gaat worden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.