Wat voor auto is dit?

Gepost door lukepuuk 
Ik heb er nog eentje... gefotografeerd tijdens hetzelfde evenement. Oldtimerrit Pionier Automobielen Club, Amsterdam-Noord, augustus 1985 by Okke Groot, on Flickr
Ik weet het antwoord niet, maar ik betrap me erop dat ik niet naar de klassieker(s) kijk waar het die dag in 1985 om draaide, maar naar alle auto's eromheen die het straatbeeld kleurden en waarvan menig type ontbreekt op welk klassiekerevenement dan ook.

Zo zag ik in de fotoserie een Japanner waarvoor ik echt diep moest graven.. Op een andere foto bleek die nog wat duidelijker te zien. Ik kan me niet heugen nog eens zo'n Cherry Coupé N10 in het echt gezien te hebben..!

Oldtimerrit Pionier Automobielen Club, Amsterdam-Noord, augustus 1985 by Okke Groot, on Flickr
@Beros,

Als je zulke modellen nog eens wilt zien dan moet je zeker Japan Classic Sunday (in Gemert NB) op 5 juli volgend jaar in je agenda noteren!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-12-2019 09:27 door 929V6.
En die Hyundai Pony ernaast is ook nog weleens op een evenement hier of daar te vinden. Niet letterlijk deze (ander kenteken) maar precies zo'n zelfde.
Potverdorie zeg, volgens mij nog nooit een 3-deurs Pony op een oude foto tegengekomen. Heel leuk! Ik wist overigens ook niet dat je hem met ruitenwisser achter kon krijgen, dat heeft die van mij niet big smile smiley.
Micha D
Ik wist overigens ook niet dat je hem met ruitenwisser achter kon krijgen, dat heeft die van mij niet big smile smiley.
AutoWeek heeft twee Pony-folders, in de grote van 1979 is er niks over te vinden maar in de kleine brochure van 1977 is die op één foto net zichtbaar smiling smiley

Is inderdaad wel een leuke, er zijn meer auto's die je nauwelijks met achterwisser ziet, zoals de eerste Mondeo en 406 sedan of de eerste Daihatsu Applause.
Wouter82
Micha D
Ik wist overigens ook niet dat je hem met ruitenwisser achter kon krijgen, dat heeft die van mij niet big smile smiley.
AutoWeek heeft twee Pony-folders, in de grote van 1979 is er niks over te vinden maar in de kleine brochure van 1977 is die op één foto net zichtbaar smiling smiley

Dat laatste is best bijzonder aangezien de hatchback pas in '81 kwam en je logischerwijs daarop pas een ruitenwisser achter zou verwachten. Maar het is altijd een zeldzame extra gebleven.

Dit is de foto waarop het nét te zien is. Volgens AW een folder van 77, maar dat is helaas niet te verifiëren.

[www.autoweek.nl]
Dat jaartal klopt dus niet, alleen al vanwege het feit dat het een Nederlandstalige folder is en Hyundai pas begin 1979 hier op de markt kwam. Ik gok dat de folder van begin '81 is, toen de driedeurs werd geïntroduceerd en een kreet als "de auto voor de jaren 80" nog net door de beugel kon. Bovendien kwam een jaar later de modernere vijfdeurs er al bij.
Ja dat is inderdaad een logische conclusie. Maar goed, de achterwisser was dus een officieel leverbare optie en geen achteraf-knutsel van de eigenaar smiling smiley
Wouter82
Ja dat is inderdaad een logische conclusie. Maar goed, de achterwisser was dus een officieel leverbare optie en geen achteraf-knutsel van de eigenaar smiling smiley

Dat is idd duidelijk.smiling smiley
Uit mijn Pony folder:
thumbs up

Zie je trouwens ook niet vaak meer, een brochure met eigen fotomateriaal van de importeur (gelet op Het Beste Boek voor de Weg).
Is de Pony station, zoals ook in de folder afgebeeld, ooit op een beeldbankfoto aangetroffen?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-12-2019 22:03 door rzasa.
rzasa
Is de Pony station, zoals ook in de folder afgebeeld, ooit op een beeldbankfoto aangetroffen?

Eentje gevonden:

.. en Eendje gevonden!
Akkerb0er
.. en Eendje gevonden!

big smile smiley Wel twee (zie derde afbeelding in eerdere post)!

Iemand enig idee wat het is?
Het zou misschien helpen als de bron van de foto bekend is.
Re: Wat voor auto is dit?
28-08-2020 18:16
Volgens mij gewoon een T-Ford
MX6
Volgens mij gewoon een T-Ford

Nee, zeer zeker niet.
Ik had ook al gekeken of het een T-Ford is, maar deze auto heeft een vrij groot stuk horizontaal plaatwerk tussen de radiator en de voorzijde - de T-Ford niet. Het stuur is rechts, maar deze foto is dus gewoon Nederlands, het kenteken is van de provincie Utrecht (de L). Mogelijk is het dus een Brits merk (hoewel in die tijd ook merken uit andere landen nog rechtssturende auto's leverden in Nederland.
Het model komt toch tamelijk Amerikaans over. Engelse auto's waren (toen nog) vaak uitbundiger met hun radiateur.

Deze pagina's zijn wel interessant om door te bladeren. Hier kun je ook zien dat ook bij Amerikaanse auto's het stuur aan de rechterkant helemaal niet zo ongebruikelijk was. Je zou het idee krijgen dat men eerst een chassis en een motor ontwierp en daarna pas keek aan welke kant de stuurkolom het beste paste.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2020 18:51 door 929V6.
Het logo op de radiateur moet toch te identificeren zijn. Het lijkt een ovaal te zijn, met een schuine tekst of logo erin.
Ik dacht aan REO, maar dat lijkt het niet te zijn.
Een beetje zoekend naar aanleiding van het ovale logo lijkt een Oakland een mogelijkheid. Maar rechtsgestuurd is dan minder logisch.
De tekst lijkt zoals XBXG zegt schuin op het logo te staan. Ik heb ook het idee dat de modellen van Oakland allemaal wat groter en chiquer waren.
Willys Overland Model 4. Waarom deze rechtsgestuurd is, is me ook een raadsel.

Edit: bij nader inzien zal het eerder een 91 zijn. Daarvan zit het stuur haast in het midden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2020 19:35 door D Elzinga.
Dan zou dit 'm zijn dus, mooi. Dank je, Elzinga.

Ik heb een idee waarom de auto rechtsgestuurd zou kunnen zijn. Ik ben even in Delpher gaan zitten neuzen, om te zien of er een advertentie in de kranten staat. En inderdaad, plenty advertenties, zoals deze:

Maar waar is dat adres? Weltevreden, wat is dat voor stad of dorp? Toen viel me op dat alle kranten met de advertentie eigenlijk maar twee titels betroffen: 'Bataviaasch nieuwsblad' en 'Het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië'. De auto is dus misschien uit Nederlands-Indië geïmporteerd (ervan uitgaande dat ze daar toen ook al links reden).
Mooi speurwerk allen thumbs up
Weltevreden (Batavia)
nl.wikipedia.org/wiki/Weltevreden_(Batavia) Autoweek verandert de link.
Als de link niet werkt, op Google.nl, zoeken: Weltevreden (Batavia)

Weltevreden was een door Europeanen bewoonde voorstad van Batavia (de huidige Indonesische hoofdstad Jakarta) in de Nederlandse koloniale tijd, gelegen op ongeveer 12 kilometer ten zuidoosten van het stadscentrum. Het is nu bekend als Jakarta Pusat (Centraal-Jakarta ).

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2020 23:34 door Peter 6201347.
DKW F8. teatv apk Shareit pc VidMate apk

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-08-2020 03:41 door Smith 2959756.
Smith 2959756
DKW F8.

confused smiley Waar reageer je op?
929V6
Smith 2959756
DKW F8.

confused smiley Waar reageer je op?

Wellicht een bevestiging van D. Elzinga op de eerste pagina, 08-10-2014 smiling bouncing smiley
Maar om je dan speciaal daarvoor aan te melden...
Ruim 15 jaar geleden zag ik deze cabriolet op een aanhanger achter een Citroën DS. Ik kan me herinneren dat het iets Oost-Europees was, maar wie weet wat het precies is?

Ik ben er inmiddels achter dat het gaat om een Steyr 220. Gekocht door ene Adolf Hitler als geschenk voor Eva Braun.
Altijd leuk, een auto met een verhaal! Hoe ben je daar uiteindelijk na 15 jaar nog achter gekomen?
Is het dan een Steyr 220 Gläser Roadster? Als ik het goed lees, zijn er daar maar zes van gemaakt.
De Schaduw
Altijd leuk, een auto met een verhaal! Hoe ben je daar uiteindelijk na 15 jaar nog achter gekomen?

Ik heb na lang zoeken het originele topic terug gevonden waarin gevraagd werd of iemand wist wat het was.

Tydelyck
Is het dan een Steyr 220 Gläser Roadster? Als ik het goed lees, zijn er daar maar zes van gemaakt.

Ik heb wat foto's vergeleken, maar ik weet het niet. Er verschillen nogal wat details, maar het kan ook zijn dat elke Gläser Roadster verschillend is opgebouwd.
XBXG
De Schaduw

Ik heb na lang zoeken het originele topic terug gevonden waarin gevraagd werd of iemand wist wat het was.

Ok, helder. Maar dat verhaal over AH en EB, is dat ook te staven? Ik kan er zo 123 niks over vinden op het www. Niet lullig bedoeld hoor, maar ik ben gewoon nieuwsgierig aangelegd. winking smiley
Ik ben ook nieuwsgierig naar het verhaal, want dat werd tijdens die meeting verteld over de auto.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.