Fransrijderstopic 30: 2014 - 2019 vous passez par ce que nous faisions au cours des 5 dernières années

Gepost door FLYING DUCKMAN 
We beginnen het jaar gewoon nieuw, vers.
We vergeten de malaise die er heerst onder de automerken. De tegenvallende verkopen, tegenvallende auto's. Nee we gaan gewoon vooruit kijken. Want in 2014 gaan we veel nieuwe auto's zien.
Wat kunnen we verwachten van de Franse drie grote merken?

Citroen:
De nieuwe markt is China en PSA gaat daar druk zijn.

Deze concept schijnt in April in Shanghai te staan

Citroen doet voor het eerst mee met de WTCC en dat doen ze met dit monster

Ook staat de Citroen Cactus in de showroom ergens volgend jaar.

En dan komt eindelijk de nieuwe C1!

Peugeot:
Die komt natuurlijk met de nieuwe 108

Dan is er nog de 308 station

Er schijnt nog een 208 R te komen die boven de 208 GTI Staat

En de RCZ R komt ook nog!

Renault:

De nieuwe Twingo 3 deurs en 5 deurs?, met achterwielaandrijving, want de motor zit achterin, zoals Renaults dat vroeger ook hadden.

Verder kan ik weinig Renault nieuws vinden. De Megane zal nog wel een facelift krijgen en zien we al wat van de nieuwe Laguna?
Of komt er eindelijk een opvolger voor de Espace?

Over een jaar zullen we het allemaal weten.

En wie rijden er nog Franse bakkies?

Ik zou zeggen, plaats hieronder de laatste nieuwe aanwinsten! Als het maar Frans is.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-01-2019 18:13 door FLYING DUCKMAN.
Goeie opening FD ! thumbs up

Wij rijden nog steeds voor de helft frans, sinds deze zomer de auto van mijn vrouw, als vervanger van de Saxo

Hmmm, niet mijn opening. eye rolling smiley

En is het niet: dit concept of deze concept auto?

Just my 2 cents.

Greetzz Renate.
Merci pour cette nouvelle sujet, "homme de canard en vol" big smile smileysmiling bouncing smileydrinking smiley

Mijn beste beslissing van 2013 gaat hopelijk in 2014 nog veel kilometers maken.
Overigens, de openingspost is wel passend.

Het Fransrijderstopic is door de tijd heen van oude(re) Franse auto's naar de "nieuwerwetse" "dingen" gegaan.

Het is een ontwikkeling die ik niet tegen kan gaan, maar ik vind het persoonlijk wel jammer.

Greetzz Renate.
Proficiat met het nieuwe topic.
Het verhaal voor Citroën toch maar al vervolledigen met nog een belangrijke nieuwkomer (al komt hij niet tot bij ons): de 'DS5 Tricorps':

waarvan morgen de eerste officiële beelden de wereld worden ingestuurd.

En ook dit leuke nieuws (versie van De Telegraaf omdat Autoweek er geslaagd is een onduidelijk rommeltje te maken van de perstekst):

Citroën C5 legt focus weer op hydractive veersysteem

door onze redactie
AMSTERDAM -
Citroën Nederland is wakker geworden. Om de C5 in het felbevochten D-segment overeind te kunnen houden, brengt het importbedrijf een belangrijke verkooppropositie van de C5 terug. Het hydractive veersysteem is voortaan weer op het merendeel van alle versies leverbaar.

Het Nederlandse hoofdkantoor kiest voor een herpositionering van de C5. De hydractive vering was tot op heden alleen op het topmodel leverbaar, maar nu is het onderstel met de veerbollen vanaf het derde uitrustingsniveau beschikbaar. Daardoor koppelt de importeur het veercomfort los van de meest luxe aankleding. Het gaat om het hydractive III+-systeem, die de wagenhoogte automatisch aanpast.
Programma
Het leveringsprogramma van de C5 bestaat nu uit de uitvoeringen Attraction, Tendance, Collection en Exclusive. Op motorisch gebied is er keuze uit de benzinemotoren 1.6 (120 pk) en 1.6 Turbo (155 pk en de diesels 1.6 (115 pk), 2.0 (163 pk) en 2.2 (204 pk). De prijslijst begint voortaan bij € 28.990,-. De voordeligste versie met het hydractiveIII+-systeem is de 1.6 THP Collection a raison van € 31.490,-.
Ben er ook! smiling bouncing smiley
Zowel oude als nieuwe voitures kunnen op mijn interesse rekenen.
Ben daarom ook zeker benieuwd hoe de Franse merken zich gaan revancheren in de markt.

Daarnaast wordt 2014 ook het jaar voor een nieuwe "mooie rooie" (quote zonder toestemming vooraf van WOF).
Hieronder een vergelijkbare met de winterwielen.

Wilde ik ook net plaatsen, iDS.
Een Citroën zonder hydractief is toch minder uitgesproken dan één mét. Anders kun je net zo goed een Peugeot nemen.....tongue sticking out smiley

Voor mij voorlopig geen nieuwe of oude Fransoos. Ik zit qua lease vast in het VAG-kamp en de tweede auto wordt zo weinig gebruikt dat die nog niet zal worden ingeruild.
Tenzij.........bv die Citroën Cactus wel een heeeele leuke auto blijkt. Zeg dus nooit nooit, al zal het in dit topic niet gemeld worden, verwacht ik.

Als Citroën inderdaad de Hydractief blijft voeren, zal er een kans blijven dat er ooit weer één (lease of geen lease) bij de deur komt te staan.
Renate>

Ik dacht in plaats van een keer alle oude auto's voorbij te laten komen, doen we een keer de nieuwe auto's die eraan komen.
Er wordt in deze tijd al zoveel terug gekeken naar het afgelopen jaar, ik vond dat het tijd werd om eens vooruit te kijken. En bij het vooruit kijken zijn natuurlijk ook oude auto's zeker van belang.

Stiekem zou ik best komend jaar een andere auto willen aanschaffen, maar aangezien de 106 moeiteloos door de APK ging en op wat kleine problemen na perfect rijdt....

Kortom, mijn laatste aanschaf, mijn 106, met dus net een verse APK.

Onze C1 werkt ook gewoon dapper door.
Ondertussen zijn we alweer over de 160.000 km heen. Je merkt wel dat hij nu wat ouder begint te worden en dat hij elke dag weer gebruikt wordt. Maar we blijven er gewoon mee rijden komend jaar. Eigenlijk zijn we zo dicht bij de 200.000 km dat we gewoon voor die grens gaan.

En de 2CV heeft op dit moment een kapot wiellager, maar verder doet ook deze het nog prima. Hoewel in het voorjaar ik het plaatwerk wel even een verse laklaag ga geven.
renate
Overigens, de openingspost is wel passend.

Het Fransrijderstopic is door de tijd heen van oude(re) Franse auto's naar de "nieuwerwetse" "dingen" gegaan.

Het is een ontwikkeling die ik niet tegen kan gaan, maar ik vind het persoonlijk wel jammer.

Greetzz Renate.

Ik ga die ontwikkeling een halt toeroepen; mijn nieuwe gaat hoogstwaarschijnlijk geen Franse meer worden grinning smiley

Of Citroën moet de C5 Tourer nog iets aantrekkelijker maken door een 20% diesel zonder EGS te kunnen leveren (vreemd want volgens de berichten is die configuratie wel mogelijk in de DS5nut smiley )

Valt het jullie ook op dat gele koplampen niet langer zijn voorbehouden aan oudere Franse auto's (en verlaagde Honda's)?
Mijn nieuwe baan ziet er naar uit dat ik nog wel even met de Xantia blijf karren. Blij dus. smiling bouncing smiley

Hoewel die voor Renate te nieuwerwets zal zijn.

Foto van onze laatste franse aanwinst:

Deze antenne (voetje + spriet) ziet er een stuk beter uit dan die hengel die er normaal opzit en doet het ook nog beter.

WOF

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-12-2013 12:33 door Wings of freedom.
Wings of freedom
Foto van onze laatste franse aanwinst:

** foto **

Dacht even dat je er een busje bij had genomen. big smile smiley
Dat is inderdaad niet helemaal duidelijk, stom. nut smiley

Maar er zit een nieuwe antenne op de C1. In de wasstraat bij Visscher had ik hem vastgeplakt omdat die niet los te schroeven was. Een monteur maakte mij attent op het feit dat die gewoon los te schroeven was, maar ook hij bemerkte al snel dat het echt niet kon. Vreemd, maar verder geen aandacht aan geschonken. Gijs van Youngtimer garage die onze C1 op de binterwanden zette zag ook al dat er iets niet klopte. Bij nadere bestudering zaten er ook tang afdrukken op, schijnbaar van iemand die al eerder geprobeerd had om de antenne los te schroeven. Het leek er op dat er geen originele antenne op zat en nu dus wel. Maar waarom iemand voor nog geen EUR 15 gaat kloten met after-market spul (en waarom?) geen idee.

WOF
Gele koplampen zijn hip, dat is mij de afgelopen tijd ook al een paar keer opgevallen. Maar ja, het wordt voor mij wat te veel van het goede, de auto zelf is immers ook al geel.
Rembrandt
Ik zit qua lease vast in het VAG-kamp

Nee hoor, gewoon een andere baas zoeken. Werken voor iemand die je in het VAG-kamp dwingt... Pf, wat een strafkamp.
Wings of freedom
In de wasstraat bij Visscher had ik hem vastgeplakt omdat die niet los te schroeven was. Een monteur maakte mij attent op het feit dat die gewoon los te schroeven was, maar ook hij bemerkte al snel dat het echt niet kon.

Die grap hebben wij ook gehad, maar dan met de originele antenne. Met geen mogelijkheid los te krijgen, zuignapje er op en het ging prima in de tunnel. Overigens geen Franse fratsen, Koreaans spul.

Op het moment staat er bij ons een fraaie Laguna Estate Phase II Initiale op de stoep, met een zeer stille dCi 150 in het vooronder. Gelukkig de beige bekleding er door weten te drukken, kostte nog aardig wat moeite. Doordat er nog wat budget over bleef is hij nog aangevuld met een panoramadak en 18" velgen, zaten in een van de, met Franse logica, samengestelde pakketten. Kleur: Gris Eclipse

Wat ging er aan vooraf? Een leuk rijtje Fransosen:
- Peugeot 406 Berline, 2.2 GT in Bleu Piana, fantastische kleur. Motor was toen net uit, wat ook te merken was. Als het reed ging het als de brandweer, maar dat deden ze dus niet. Kentekens bewijzen genoeg: HH en HL, waarbij de HH nu al enkele jaren bij mij in de buurt staat. Vervolgens door naar:
- Peugeot 406 Break, 2.0 HDi 110 GT. Nadat de dealer ons voor een vakantie voorzien had van een leen 406 Break HDi was pa om, weg met de sedan benzine. Kleur: Gris Island, een kleur die ik maar op weinig 406'en heb gezien. Kenteken: JP. Vijf jaar en 160dkm gebleven, toen kwam de lease in beeld:
- Renault Laguna Grand Tour, dCi 130 Business Line. Kleur: donkerblauw. Ondanks dat ik nooit in de 406 heb kunnen rijden (geen rijbewijs) heeft deze het nooit gehaald bij zijn voorganger. Minder luxe en minder comfortabel. Bovendien vond ik de 406 een tijdloos model en deze niet. Blijft wel ingedachten als de auto waarmee ik mijn eerste grote rit heb gemaakt: met de inkt van het rijbewijs nog amper opgedroogd naar de salon van Parijs om alle nieuwe modellen te bekijken, de kilometers zaten er nagenoeg op maar de nieuwe modeljaren stonden allemaal nog niet bij de dealers. Fantastisch cadeau, met net 2 dagen het rijbewijs op zak naar Frankrijk toe. Overnacht in een hotel en de volgende ochtend aan het ontbijt de vraag of ik klaar was voor dé Peripherique. Vergeet ik niet meer smiling smiley Ohja, kenteken: TT

Foto's moet ik jullie onthouden, die heb ik hier (Frankrijk!) niet. Bovendien veel te modern winking smiley

Heb ik zelf iets met Franse auto's? Reken maar! Eerste werkervaring bij Citroën en tijdens mijn stage vijf maanden een Peugeot 206sw uit 2006 in leenbezit gehad, prettige voiture die met een lekker rustig tokkelende 1.4 HDi in het vooronder. Van 199 naar 218dkm gereden. Foto'tje:

Een mooie rooie, gelukkig met aluminium dakbeugels in plaats van de zwarte die de meeste hebben. En een aluminium tankdop drinking smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-12-2013 15:52 door RRL.
Leuke invalshoek die opening, FD!thumbs up Voorlopig hier geen nieuwe Fransoos tenzij Citroën, of beter gezegd de leverende dealer een 'offe you can't refuse' voorlegt. Dagelijks zie ik genoeg Fransozen om mij heen en daar heb ik veel gedachtes, ideeën en suggesties bij. Er zitten leuke modellen tussen maar ook modellen waar ik niks mee heb. De C-Cactus gaat zeker komen en hopelijk zet Citroën die lijn door, doorgaan met die leuke modellen. Een kekke DS1 1.2 VTI 120 Exclusive lijkt mij wel wat. Maar dan zal die wel weer richting de 18 mille gaan als je de 'Rembrandt-methode' aanhoudt. Kortom te veel geld voor een te kleine auto.

Nee, nu de oldtimerregeling z'n beloop heeft gehad, ik voor 2 youngtimers al belasting betaalde en de dieselende Japanner verkettert is naar een stalling, zal ik eerder gaan voor rust en kat uit de boom kijken. Al bemerkte ik in de laatste post van FD bij hem al weer die twijfel, die ook in 2014 doorgaat. Vandaag de Mitsubishi geschorst, Weekers mist van mij aankomend jaar minstens eur. 900,-. Hij gaat echt wel voor een kwartaaltje de weg op, ik kan het niet laten. Om in de zomerse maanden afgewisseld te worden met de CJ die nog steeds bij ons en blijft. Kortom ik verlang naar het voorjaar en de zomer!

Ach twijfel...

We rijden erg goedkoop op het moment en dat is mij veel waard.
Als ik er wat bij wil dan is het of een jaren 70 2CV, Dyane of Ami. Of Zweeds... Saab 96 of 99 en als buitenbeentje een Daf.

Verder voorlopig helemaal niets. Eerst maar voor langere tijd een baan hebben. Dus komend jaar geen nieuwe voitures tenzij de 106 of C1 dramatisch kapot gaat.
En hier is mijn Fransoos:

Heb nooit wat met Franse auto's gehad (ook al ben ik nog zo jong) maar ben sinds de Clio (tevens 1e Fransoos) verslaafd aan het comfort geraakt.
Als deze aan vervanging toe is, is er een dikke kans dat er een nieuwe Fransoos voor in de plaats komt. Al zal dat wel weer een oudje worden omdat ik geen centjes heb voor al het nieuwe spul drinking smiley
FLYING DUCKMAN
Ach twijfel...

We rijden erg goedkoop op het moment en dat is mij veel waard.
Als ik er wat bij wil dan is het of een jaren 70 2CV, Dyane of Ami. Of Zweeds... Saab 96 of 99 en als buitenbeentje een Daf.

Verder voorlopig helemaal niets. Eerst maar voor langere tijd een baan hebben. Dus komend jaar geen nieuwe voitures tenzij de 106 of C1 dramatisch kapot gaat.

Die mooie 306 cabrio heb ik nog steeds staan hoor. Vanaf medio januari gaat ie actiever in de verkoop.
Recent nog voor 500+ euro uitgegeven aan een beurt, nieuwe achterremmen en aircovulling.
Zo weer een nieuw deel!

Vorige maand een stukje hierin gereden;

Citroën SM... by CitroenAZU, on Flickr

Meer hierover in de nieuwe CitroExpert net als mijn bezoek aan SM World... ;-)
citroenAZU
Zo weer een nieuw deel!

Vorige maand een stukje hierin gereden;
Mooie belevenis hè. smileys with beer

citroenAZU
mijn bezoek aan SM World...

Zou ook wel eens een mooie belevenis kunnen zijn big smile smiley

Greetzz Renate.
Ze heeft het altijd over haar werkplaats met gereedschap.....cool smiley
renate
Mooie belevenis hè. smileys with beer

citroenAZU
mijn bezoek aan SM World...

Zou ook wel eens een mooie belevenis kunnen zijn big smile smiley

Greetzz Renate. [/quote]

Ah dat ben ik ik niet, ik ben veul dikker dan die 2... :-)
Oja, zou best bij SM World willen werken.
Fijne wagen van de zaak en geen gezeik met bijtelling, gewoon een auto met emotie en niet één waar je gedwongen wordt in te rijden omdat ie zo lekker weinig bijtelling heeft...hopelijk verdwijnen die tijden hier rap.

SM World... by CitroenAZU, on Flickr
wat 2014 allemaal gaat brengen weet ik nog niet, 2013 was al bewogen genoeg!
zoals het er nu naar uit ziet gaat de CX per half januari geschorst worden (diesel) om dan ergens tegen juni weer tevoorschijn te komen. In de periode daartussen verwacht ik niet zo denderend veel kilometers te maken.

Untitled by twan238, on Flickr
Ik hoop in februari 2014 na een maand of 5 wachten mijn Megane Estate te vervangen door een Captur.

Daarnaast zal mijn collectie schaalmodellen van bijzondere Franse auto's worden uitgebreid. Fabrikant Otto heeft heel wat moois op stapel staan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-12-2013 17:53 door vertmaori.
Leuke opening FD!

De laatste Franse aanwinsten dateren uit oktober en november 2012, en hebben het in 2013 prima gedaan. Dus gewoon lekker mee verder gaan in 2014. De Berlingo en de C2 hebben er allebei ruim 10.000 km bijgekregen, en de Charleston (komend jaar al 14 jaar in bezit) heeft er ook zo'n 3.000 km bijgekregen. Mijn eerste Peugeotloze jaar is dus goed bevallen big smile smiley

En gele koplampen, tsjaa, ik heb ze in m'n eend en de C2, maar zie steeds meer Polo's en Golfjes er mee rondrijden.
Anne Jan

En gele koplampen, tsjaa, ik heb ze in m'n eend en de C2, maar zie steeds meer Polo's en Golfjes er mee rondrijden.

Hier in Frankrijk zie ik nagenoeg alleen BMW's met gele koplampen rijden, gek genoeg.
Goede opening FD!

Nu, een fototje wat ik even wilde delen:
Zaterdag 30 november bereikte de 505 deze kilometerstand (160000 kilometers mee afgelegd in ruim 9 jaar tijd inmiddels)

Verder het droevige nieuws dat door de plannen van onze roverheid de Solara 7 jaar de schuur in zal gaan.
De 1140 Euro per jaar wegenbelasting ga ik echt niet ophoesten. Overigens ga ik tot en met 31 december er nog wel mee rijden. Tot de laatste dag dat het belastingvrij kan in ieder geval.
De 505 houd ik wel rijdend (maart weer een nieuwe opknapbeurt gepland) en de Tagora die met Grensrijder gedeeld wordt gaat binnenkort ook weer voor Apk.

De 605 gaat 31-12 zijn schuur uit, Apk, en gaat als winterauto fungeren.
Dan kijk ik even hoe ik het doe, of doorrijden met de 605 totdat de 505 opgeknapt .. enfin, ik zie wel.

Goed weekend! Ik ga afsluiten!
@ K.EES: Isla zou wederom je strakke tijds planning hebben geprezengrinning smiley
Mijn Clio is ook weer terug op de wegsmileys with beer

Binnenkort even wat foto's makenthumbs up Weer is dit weekend wat jammerthumbs down

Groeten Kevin
Zie al dat ik niet de enige ben met een C2 1.4 VTR uit 2004. big smile smiley

De mijne is alleen iets groener van kleur:
@ Kevin Carbol: dus alles is gelukt en hij is weer als nieuw? Meer geluk deze keer!
Bedoel je : paspop met de vliegende champagne kurken? Heb net een mooi flesje Roederer aangeschaft.
Naast de heerlijke Vacqueyras, Pouilly-Fumé en de Grand Marnier Rouge een komen we de dagen wel doordrinking smiley

Je ziet het, qua drank blijf ik de Fransen wel trouwtongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-12-2013 18:13 door ENTE.
Zo ken ik je weer ENTE. smileys with beer

En vergeet er niet een lekker sigaartje bij te doen. big smile smiley

Greetzz Renate.
Speedtouch:

Ja nagenoeg als nieuwthumbs up De schade is hersteld met nieuwe, originele onderdelen (motorkap, scherm l/v, xenon koplamp l/v, voorbumperpartij)
Carbol>

Mooi dat het weer herstelt is, even weer rustig aan doen dan ;-)

Ondertussen riep ik wel hard dat er niets bij kwam, maar afgelopen weekend stonden we opeens oog in oog met een youngtimer die toch wel heel veel kriebels los maakte. Wel even een afspraak gemaakt om over een tijdje even een keer te rijden als hij uit de stalling kan, dan zien we wel eens verder.

Deze week is voor mij op de een of andere manier altijd traditioneel dat ik aan auto's ga sleutelen. Gisteren nog even aan de 106 gewerkt, die doet af en toe bij het starten wat lastig. Even afwachten of dit nu opgelost is. De 2CV krijgt nog een nieuw wiellager begin volgende week. en deze week gaan we nog aan een Mehari werken, daar moet een achterbank in komen te zitten.
1956 Renault Domaine

€ 1200,-

Slik.... Hier wordt ik dus echt heeeeeeel erg hebberig van!!

Fijne kerstdagen allemaal!
Wie wordt daar nu eigenlijk niet hebberig van Guus... winking smiley
Mooi dat alles weer hersteld is Carbol! thumbs up

Ook van mijn kant fijne kerstdagen allemaal!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2013 10:35 door Auto-fan.
Dat plaatje zal wel van internet geplukt zijn Guus. Staat al 30 jaar stil en 'etat moyen'. Een schuurvondst met een heleboel werk dus waarschijnlijk.
MWH
Dat plaatje zal wel van internet geplukt zijn Guus. Staat al 30 jaar stil en 'etat moyen'. Een schuurvondst met een heleboel werk dus waarschijnlijk.

Mijn frans is niet heel geweldig...
Te mooi om waar te zijn dus

Wel een gave auto drinking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.