Kaal topic

Gepost door D. Elzinga 
Re: Kaal topic
10-08-2013 20:22
Dus eigenlijk past 'ie nu niet meer in dit topic. big smile smiley
Anonieme bezoeker
10-08-2013 20:43
Nu niet meer nee, (gelukkig) big smile smiley
31-08-2013 10:11
Omdat ik vandeweek een Charmant LD erbij heb gekocht een mooie gelegenheid om dit topic van wat sprekende foto's van "kaal" te voorzien smiling smiley

Hieronder LD versus Altair uitvoering:

31-08-2013 10:43
Leuke vergelijking hoor! En een erg gave aanwinst. thumbs up

Maar is dit echt hetzelfde model ook? De antenne zit bijvoorbeeld aan de andere kant, maar ik kan me niet echt voorstellen dat dat kostenbesparend is...
Leuk om die twee uitersten te hebben! Wel allebei nephout, dat is nog vrij luxe...
31-08-2013 12:44
Ik vind het kwa kaalheid nog wel meevallen, maar wel leuk om te zien! Vroeger vond ik die bruine, beige interieurs vreselijk maar nu vind ik het juist veel karakteristieker. Het interieur en dash van de eerste serie Colt vind ik ook veel fraaier dan het saaie grijs vanaf modeljaar 1983. (en waarom heeft het typerende extra pookje nooit navolging gekregen?)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-08-2013 12:44 door SVF.
31-08-2013 13:05
Rob076
Leuke vergelijking hoor! En een erg gave aanwinst. thumbs up

Maar is dit echt hetzelfde model ook? De antenne zit bijvoorbeeld aan de andere kant, maar ik kan me niet echt voorstellen dat dat kostenbesparend is...

Dank!

En dit zijn er zeker 2 van hetzelfde model. De luxere uitvoeringen (LE en Altair) hadden grotere kunststof bumpers. En de antennes zitten altijd wisselend links en rechts, die werden er altijd pas bij de dealer opgezet. Er is nooit standaard af-fabriek radiovoorbereiding geleverd.
31-08-2013 18:22
Prachtige aankoop VW1200thumbs up

Smetteloze staat zo te zien, lekker kleurtje ook.
31-08-2013 19:21
Mijn Trabant is pas echt kaal. Zo is de ruitensproeier is gewoon een handbediend pompje. Rembekrachtiging ontbreekt. En schijfremmen? Nee hoor, de Trabi is rondom voorzien van trommelremmen. Een radio zit er niet in en om te kunnen rijden moet je eerst het benzinekraantje openen. Achterruitverwarming heeft ie niet, een ventilator/blower ook niet. En natuurlijk ook nog een ouderwetse handchoke.
Wil je weten hoeveel benzine er in de tank zit? Dan mag je de motorkap openen (daar zit de benzinetank) en met een kunststof staafje zelf gaan meten.

Dat de tank in de motorruimte zit heeft als voordeel dat ze ook geen brandstofpomp hoefden te monteren. De tank hangt boven het motorblok dus de benzine stroomt m.b.v. de zwaartekracht naar de carburateur.

Wat er niet in zit, kan ook niet kapot was het motto bij de ontwerpers. En mocht er dan toch iets kapot gaan dan moest je het zelf eenvoudig kunnen repareren. Iedere Trabantrijder had vroeger wel het "Wie helfe ich mir selbst" boek in zijn auto liggen waarin de meeste reparaties worden uitgelegd.

31-08-2013 20:02
Kristian
Mijn Trabant is pas echt kaal. Zo is de ruitensproeier is gewoon een handbediend pompje. Rembekrachtiging ontbreekt. En schijfremmen? Nee hoor, de Trabi is rondom voorzien van trommelremmen. Een radio zit er niet in en om te kunnen rijden moet je eerst het benzinekraantje openen. Achterruitverwarming heeft ie niet, een ventilator/blower ook niet. En natuurlijk ook nog een ouderwetse handchoke.
Wil je weten hoeveel benzine er in de tank zit? Dan mag je de motorkap openen (daar zit de benzinetank) en met een kunststof staafje zelf gaan meten.

Dat de tank in de motorruimte zit heeft als voordeel dat ze ook geen brandstofpomp hoefden te monteren. De tank hangt boven het motorblok dus de benzine stroomt m.b.v. de zwaartekracht naar de carburateur.

Wat er niet in zit, kan ook niet kapot was het motto bij de ontwerpers. En mocht er dan toch iets kapot gaan dan moest je het zelf eenvoudig kunnen repareren. Iedere Trabantrijder had vroeger wel het "Wie helfe ich mir selbst" boek in zijn auto liggen waarin de meeste reparaties worden uitgelegd./quote]

Ha, dat is écht kaal inderdaad! Geldt dat ook voor latere modellen uit de '80ies? Een vriend van mij heeft zo'n laatste met VW Polo motor uit 1991, en die heeft wel allerlei hedendaags comfort. Inclusief automatische choke die alleen maar voor problemen zorgt.

Maar vroeg of laat type, het blijven echte karakterbakkies die Trabants.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-08-2013 20:03 door VW 1200.
31-08-2013 21:37
VW 1200
Ha, dat is écht kaal inderdaad! Geldt dat ook voor latere modellen uit de '80ies? Een vriend van mij heeft zo'n laatste met VW Polo motor uit 1991, en die heeft wel allerlei hedendaags comfort. Inclusief automatische choke die alleen maar voor problemen zorgt.

Maar vroeg of laat type, het blijven echte karakterbakkies die Trabants.

Die automatische choke zorgt ook bij vw polo uit die tijd (en daarvoor) voor problemen.

Maarre, dat zonnedakje is ook een toevoeging, origineel zit er geen open dakkie in een trabant.
Nog een interessant feitje is dat de kleurkeuze ook zeer beperkt was. Als je al kon kiezen... Wachttijd voor zo'n trabant was ook niet mis.

Hoop er ooit nog eens een te bezitten.
31-08-2013 23:05
Pobresh

Maarre, dat zonnedakje is ook een toevoeging, origineel zit er geen open dakkie in een trabant.
Nog een interessant feitje is dat de kleurkeuze ook zeer beperkt was. Als je al kon kiezen... Wachttijd voor zo'n trabant was ook niet mis.

Mooie illustratie van hergebruik van (design) onderdelen, dat Twingo dak in de Trabant.

Las hier laatst dat Timo zo'n dak in zijn Xantia geplaatst heeft..
Wordt nog populair..winking smiley
31-08-2013 23:23
Inderdaad, een Twingo dak. Was even een stap (want niet meer origineel) maar geen spijt van gehad. Heerlijk op zonnige dagen met dakje los over buitenweggetjes toeren. Inbouwen was ook goed te doen.

De mijne is een '87er 601S. Veel luxer zijn ze ook niet meer geworden hoor. De latere bouwjaren hadden ipv een bladveer, achter schroefveren (voor nog steeds een bladveer), en ook een gelaagde vooruit en achterruitverwarming was mogelijk.
De 1.1 is technisch helemaal anders. Heeft ook voor schroefveren, natuurlijk de volkswagen viercylinder viertakt motor en de benzinetank achterin.

Kleurkeuze was inderdaad beperkt. Wit, grijs, groen, bruin, geel, oker, blauw, oranje en allemaal in prachtige pasteltinten. Carrosserie bestaat uit stalen geraamte met duroplast beplating. Staal was te duur destijds. Was zijn tijd dus toen ver vooruit eigenlijk. Spul (katoen met phenolhars geperst in mallen) deukt niet, is makkelijk te vervangen en bij te werken.

Voor de Trabant geldt dat hij heel simpel is, zonder overbodige luxe maar er is wel heel goed over nagedacbt.
01-09-2013 19:55
Nou die duroplast, zo goed is dat helaas niet. Makkelijk te vervangen is het juist niet, want elke trabant is uniek, ze werden na montage van de deuren bijgesteld en bijgeslepen zodat de naden klopten. Dit maakt het vervangen van een paneel wat lastiger.
Daarbij deukt het niet, maar breken doet het weer wel. Bijwerken gaat wel redelijk simpel.
04-09-2013 22:23
Leuk topic! Ik zag mijn twee BX-en al voorbij komen! Hier nig wat plaatjes. Beide BX-en zijn van februari 1985 en beide zijn ze Blanc Cremant. Maar daar houden de overeenkomsten wel op. Kijk wat je allemaal niet krijgt als je een BX basis (of 14E) kocht...

Van binnen is het verschil helemaal enorm. In dit modeljaar (tot 1986) hadden de basis BX-en altijd een grijs interieur, ongeacht de carosseriekleur. Grijs bij de E dus, en bruin in de GT. Check ook de deurpanelen :-)

Boordcomputer in de GT! In de E mag je met een telraam aan de slag...

10-09-2013 22:04
@Arogat. Dat met die interieurkleur van de BX is niet correct. De Spaanse basis bx-en die bestemd waren voor de Nederlandse markt waren inderdaad voorzien van grijze bekleding. De Franse Bx-en waren ook te bestellen met beige interieur. Deze zijn ook leverbaar geweest in Nederland. Sterker nog: mijn pa heeft er 1 nieuw gekocht.
11-09-2013 19:54
Hmmm... Volgens de informatie van Citroen zelf had de basis toch echt een grijs interieur tot en met juli 1985. Daarna kon het inderdaad ook beige of blauw zijn. Ach, wat maakt het uit :-)
29-10-2013 13:38
[www.marktplaats.nl]

Ondanks de wisser achterop, toch een leuk voorbeeld.
29-10-2013 13:52
Gaaf hoor! Maar waarom importeert iemand in vredesnaam zo'n ding?!
29-10-2013 14:25
Ik vermoed haast dat ie de voorgaande jaren ergens op een luchthaven of in een haven heeft rondgereden.
22-11-2013 16:39
Basis-Duster:

De eigenaar heeft nog wel de moeite genomen aftermarket wieldoppen bij de plaatselijke Halfords te halen...
22-11-2013 17:23
Dat is dan weer jammer...
22-11-2013 20:59
Om de tegenvallende verkoopcijfers wat op te krikken is er ook van de Avantime een basis-versie gemaakt indertijd. De Expression had als enige géén panoramadak. De tot dan toe als basis geldende half-lederen stoelen werden compleet stoffen zetels. De dimmende binnenspiegel moest plaats maken voor een handmatig exemplaar en de automatische airco was een optie. Ook cruise-control had deze versie niet.

Omdat ook dit niet mocht baten werd er later nog de Helios-versie gebracht welke wél het panorama-dak had maar geen xenon-verlichting (dat de expression dan weer wél standaard had)
22-11-2013 21:17
^^ Nooit geweten, leuke info thumbs up
23-11-2013 13:45
matra-v6
Om de tegenvallende verkoopcijfers wat op te krikken is er ook van de Avantime een basis-versie gemaakt indertijd. De Expression had als enige géén panoramadak. De tot dan toe als basis geldende half-lederen stoelen werden compleet stoffen zetels. De dimmende binnenspiegel moest plaats maken voor een handmatig exemplaar en de automatische airco was een optie. Ook cruise-control had deze versie niet.

Omdat ook dit niet mocht baten werd er later nog de Helios-versie gebracht welke wél het panorama-dak had maar geen xenon-verlichting (dat de expression dan weer wél standaard had)

Dat zal ook wel serieus kostenreductie hebben opgebracht, zo en versie zonder Xenon-licht waar dan toch 50 exemplaren van verkocht geweest zijn... (Ik wil de afschrijving v ontwikkelingkosten per lamp niet weten ;-))

Werkelijk waar nooit in mijn leven gezien, een Avantime zonder Xenon.
Grappig, exact zo'n witte basis-Duster (maar dan zonder doppen) zag ik van de week, hij was alleen te snel weg om op de foto te zetten. De grijze bumpers en stalen wielen vind ik 'm eigenlijk niet misstaan, die passen wel bij het karakter. Alleen de witte lak maakt 'm wat goedkoop en armoedig, ein da's een associatie die voor mij zeker niet standaard is bij de kleur wit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-11-2013 14:16 door Klassiekerrijder.
25-11-2013 20:35
Klassiekerrijder
Grappig, exact zo'n witte basis-Duster (maar dan zonder doppen) zag ik van de week, hij was alleen te snel weg om op de foto te zetten. De grijze bumpers en stalen wielen vind ik 'm eigenlijk niet misstaan, die passen wel bij het karakter. Alleen de witte lak maakt 'm wat goedkoop en armoedig, ein da's een associatie die voor mij zeker niet standaard is bij de kleur wit.

Uitstekende basis voor een leuke wrap, bij voorkeur een artistieke uitspatting natuurlijk. Fleurt het straatbeeld ook weer van op!
09-01-2014 19:15
Een Golf GTI met zwarte bumpers, dat lijkt me vrij basic: [www.autokopen.nl]

10-01-2014 09:42
Dit lijkt mij echter een schadegevalletje. De zwarte bumpers zijn bij mijn weten van vóór de facelift. Dit exemplaar is er duidelijk eentje van ná de facelift. Maar het staat 'm wel goed!
Volgens mij had de GTI sowieso altijd meegespoten bumpers. Anders zou het ook raar staan bij de wel meegespoten grille.
10-01-2014 09:48
Zal er nog een paar bijdragen. Ik heb de foto's van het web geleend.

Op p1 van dit topic vertelde ik al over mijn eerste auto; een basis E-kadett. Met afwijkende achterklepgreep zoals deze diesel:

En daarbij ongeveer dit dashboard vol met loze knoppen (en ik had zelfs geen klok):

Verder heb ik ooit een Chevrolet Corsica van 1990 gehad. Een import uit Canada en dus afwijkend van de europese Corsica's. Het was een hatchback in een heuse LT versie (de basis versie). Ik had een 2.2 liter met bijna 100pk. En een 5versnellings handbak. In de USA en Canada was de Corsica de tegenhanger van wat de Alto was en is bij ons; goedkoop en simpel transport. Dit model had ik, viel aan de buitkant wel mee qua basis:

Het bijbehorende dashboard (ook al is dit een automaat):

Een snelheidsmetern en een tankinhoudsmeter. Links van het instrumentenpaneel knoppen voor stads en dimlicht. Een kleine handle links van het stuur voor grootlicht aan (geen grootlicht signaal functie), knipperlicht en ruitensproeier. Rechts een draaiknop voor achterruitverwarming en de ruitenwisserknop (1x wissen (mist), aan, snel aan en geen interval). Mijn versie had schuifjes voor de kachel en een groter gat voor de radio (1,5 DIN). Alleen geen kabelboom of iets dergelijks voor een radio.

Tegenwoordig wat meer luxere versies gewend maar mijn VW LT van 1979 is ook echt kaal.

Het dashboard is van plaatstaal met een kunstofbak erin. Aan de bijrijderskant een opbergvak, aan de bestuurderskant een instrumentenpaneel. Qua instrumentenpaneel is er mooi gebruik gemaakt van 2 kokers. 1x snelheidsmeter en 1x nagenoeg leeg. Hier zitten aan de rand wel temperatuur en tankinhoud maar in het midden niets. Geen klok en geen toerenteller. Ruitensproeier gaat met een balgje bij je linkervoet. Ruitenwisser kan alleen uit, aan, snel. Dit type is zelfs niet eenvoudig om te bouwen naar een interval (zoals bij GolfI en iets latere LTs wel kan) laat staan een variabele interval. Verder zijn er alleen nog knoppen voor stadslicht/dimlicht, alarmlicht en blower (2 standen). Verder niets. Geen stuurbekrachtiging (ondanks een toegestaan gewicht van 3,5ton). Ook geen koudstartvervroeg knop of automaat op de diesel; er zit wel een knop om het stationair toerental wat hoger te houden zodat ie niet zo snel afslaat bij koude motor. Ondanks dat de achterlichten (van de VW T2) voorbereid waren op achterruitrijlampen waren deze optioneel. Maar.... de LT was wel de eerste moderne bestelbus van VW. Deels onderdelen delend met de T2 maar al voorzien van veel van de wijzigingen (en styling) zoals de T3 het jaren later zou krijgen. Zo was het de eerste VW bus met een kreukelzone!
11-01-2014 17:23
Leuke bijdrage, engineer! thumbs up
Leuk, die Kadett (van het interieur) was van mij smiling smiley
Klokje was er later in gezet. Was een 1.8S LS in de uitvoering káál. big smile smiley
11-01-2014 22:08
ginkelvanmichiel
Leuk, die Kadett (van het interieur) was van mij smiling smiley
Klokje was er later in gezet. Was een 1.8S LS in de uitvoering káál. big smile smiley

In mijn Kadett E uit 1988 zit ook geen klokje,geen aansteker en een rechterbuitenspiegel.Gewoon lekker kaal dus.

Wel een radio,want muziek onder het rijden is toch wel lekker.
In koelkastwit met ongespoten bumpers krijg je pas een échte basic uitstraling...

Zo vond ik de oer Wagon R+ altijd wel het leukste. Wat minder een bejaardenbakje.
24-08-2014 13:37
Erg kale E36

Een 316i in de (waarschijnlijk) goedkoopste kleur en zonder opties. Of waren getint glas, ABS en stuurbekrachtiging toen nog geen standaard uitrusting?
24-08-2014 15:57
Zelfs nog een grote klok in plaats van een toerenteller, zie ik.thumbs up
Anonieme bezoeker
24-08-2014 17:31
Op de lubberende deur panelen na, (dat is een kwaaltje van die dingen) zie ik helemaal geen roest!
Ja hij ziet er best knap uit.
Kortom een leuke wagen voor weinig.
24-08-2014 17:49
Wieldoppen lijken mij van na de facelift..

Dit lijken mij de 'period' doppen.

[www.marktplaats.nl]
Durashift
Wieldoppen lijken mij van na de facelift..

Dit lijken mij de 'period' doppen.

[www.marktplaats.nl]

Klopt. thumbs up
25-08-2014 10:29
Mijn Lada Samara 1100 past ook prima in dit topic. Sowieso was het al een van de goedkoopste auto's op de markt in 1995. De Marbella, Panda en oude Alto waren in basistrim nog iets goedkoper, de toen net nieuwe Cuore had dezelfde vanafprijs van 14995 gulden.

De opties bleven beperkt tot matten, stootlijsten, een trekhaak en waxoyl-behandeling (waar ik nu nog dankbaar voor ben). Verder heeft de auto geen opties, dus geen klokje en al helemaal geen toerenteller, geen stuurbekrachtiging, geen andere vormen van luxe. Opvallend is wel dat de auto standaard een rechterbuitenspiegel en een vijfbak heeft, dat hadden eerdere Samara's nog als optie. Een achterwisser mét sproeiinstalatie is zover ik weet altijd standaard geweest op de Samara.

Mooi detail: op mijn Samara werd een drieënhalf jaar oude Citroën AX ingeruild, daarvoor kreeg de koper nog 11000 gulden terug. Dat zet de nieuwprijs van de Samara nog in een ander perspectief. Overigens kon er nog steeds 1000 gulden korting worden gegeven op de Samara en kreeg de vorige eigenaar voor precies 4280 gulden een gloednieuwe auto meer met achterlating van zijn oude AX.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2014 10:35 door jessekraal.nl.
27-08-2014 20:32
Een Jazz zonder meegespoten bumpers, dat zie ik niet vaak:

27-08-2014 21:26
Plastidip?

Mist ook een stootlijst.

@jessekraal.
Leuk, was dit een officiële dealer?

Zo ja, een Lada dealer met 2 vestigingen... dat was echt in de hoogtij dagen van het merk in NL.winking smiley
06-10-2014 11:53
Schopje: ik ging er eigenlijk vanuit dat de vermelding "except Scooter coupe" in het foldertje voor wat betreft de neerklapbare achterbank inhield dat de basis-Chevrolet Chevette dan dus een vaste achterbank zou hebben, maar niets is minder waar: er zat gewoon helemaal geen achterbank inbig smile smiley

The Scooter was offered as a base model with a $2,899 MSRP, two front passenger seats, an optional rear seat, deletion of most exterior chrome (e.g., window surrounds), painted rather than chrome bumpers, an open glove box, black carpeting, door pull straps in lieu of arm rests, fiberboard door panels, and a passenger seat without fore/aft adjustment. 9,810 Scooters were manufactured, versus 178,007 regular hatchbacks.

Overigens heeft volgens het foldertje de Scooter ook geen tunnelconsole, geen radio, geen uitklapbare achterste zijraampjes, geen mogelijkheid tot het kiezen van two tone-lak, en vreemd genoeg een afwijkend stuurwiel ten opzichte van de andere uitvoeringen.

Sowieso is die Chevette maar een raar ding, gebaseerd op de Kadett C maar met een 54 pk 1.4 viercilinder. Waarom ze dan niet gewoon de 1.2 uit de Kadett hebben gebruikt (lichter en meer vermogen) is mij een raadsel...
09-10-2014 16:38
[www.marktplaats.nl]

Wit, geen meegespoten bumpers, raamslingers, en een lullig klokje op de plek van de toerenteller. Deze lijkt me dus redelijk basic, afgezien dan van het (aftermarket?) dakraampje...
09-10-2014 16:47
Het is in elk geval een nieuwe oudste smiling smiley
12-10-2014 17:53
D. Elzinga
[www.marktplaats.nl]

Wit, geen meegespoten bumpers, raamslingers, en een lullig klokje op de plek van de toerenteller. Deze lijkt me dus redelijk basic, afgezien dan van het (aftermarket?) dakraampje...
Nee, er zat onder de LX nog een uitvoering: de 1.6 L. Die had in ieder geval geen wieldoppen en geen rechter buitenspiegel. De afgebeelde LX had trouwens geen meegespoten spiegels, dat zal later zijn gedaan.
Anonieme bezoeker
12-10-2014 21:10
Durashift
Plastidip?

Mist ook een stootlijst.

@jessekraal.

Zo ja, een Lada dealer met 2 vestigingen... dat was echt in de hoogtij dagen van het merk in NL.winking smiley

Ja Vester was een Lada dealer, later Nissan dealer (Nieuw-Vennep) en inmiddels bestaat het niet meer helaas.

Ik heb nog een aantal mapjes voor autopapieren van Lada dealer Vester, leuk om te houden smiling smiley

gr Colin
13-10-2014 20:15
Colin Haselaar
Durashift
Plastidip?

Mist ook een stootlijst.

@jessekraal.

Ja Vester was een Lada dealer, later Nissan dealer (Nieuw-Vennep) en inmiddels bestaat het niet meer helaas.

Ik heb nog een aantal mapjes voor autopapieren van Lada dealer Vester, leuk om te houden smiling smiley

gr Colin

Leuk om te horen, al vraag ik me af of ze in 1995 nog officieel Lada-dealer waren dan, op mijn mapjes niks van Lada-logo's. Mocht je een keer in de gelegenheid zijn om foto's te maken van die mapjes, dan houdt ik mij heel erg aanbevolen! Overigens bestaat "Vester" weer, nu onder de naam Vester en van Dijk, op dezelfde locatie als vroeger: [www.vesterenvandijk.nl] Als ik in de buurt ben maar eens langs gaan, al vermoed ik dat ze door de jarenlange sluiting geen oude Lada-onderdelen meer zullen hebben.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.