en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 09-07-2011 19:30 |
Ja, u leest het goed, een speciaal topic toegewijd aan de Volkswagen Golf II en Jetta II. Maar de Golf en Jetta II zijn toch helemaal niet zo speciaal? Ha, dat dacht u maar. De Golf en Jetta zijn wel degelijk speciaal want de jongste exemplaren zijn minstens 19 jaar oud en toch ziet u deze auto's regelmatig voorbij komen in het hedendaagse verkeer. En dat is best een prestatie want veel concurrenten uit die tijd zijn helaas al gerecycled tot blinkende nieuwe bolides. Deze degelijke, robuuste en simpele maar beslist niet saaie auto's mogen dus best eens in het zonnetje gezet worden. De Golf II is gemaakt van 1983 tot 1992 en de Jetta kwam in 1984 op de markt en werd eveneens tot 1992 gebouwd. De meest voorkomende motoren waren de 1.3 met 55 pk, de 1.6 met 70 pk en de 1.8 met 90 pk. Daarnaast waren er natuurlijk ook nog de GTI modellen met meer vermogen. Ook diesels waren leverbaar voor de Golf II, de meest vermogende had 80 pk. Omdat ik gemerkt heb dat er op dit forum nogal wat mensen een Golf II/Jetta II bezitten, of deze auto's een warm hart toedragen vind ik een speciaal topic wel op z'n plaats. Alles over de Golf II en de Jetta II kan hier besproken worden. Liever niet al te veel off-topic gaan, maar als er een goede rede toe is wordt het natuurlijk getolereerd! ![]() ![]() |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 09-07-2011 19:34 |
De über-Golf II is wat mij betreft de zeldzame 1050 cc (33 kW), gemaakt tot 1985. Zijn daar nog originele exemplaren van bekend? |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 09-07-2011 20:21 |
Geweldig topic, de Golf II vind ik dé Golf. M'n pa en ma hebben er twee, een '83-er GTD met intercooler en een '86-er Syncro.![]() Over het bestaan van een 1100, daar stond laatst nog één van op Marktplaats, volgens mij met L-kenteken. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 09-07-2011 20:28 |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 09-07-2011 20:43 |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 09-07-2011 20:52 |
![]() ![]() ![]() Vooral Manilagroen vind ik heel bijzonder. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 09-07-2011 20:55 |
Die is ook heel bijzonder, drie wereldwijd bekend. Eén '91-er in Duitsland, één in de USA en deze. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 09-07-2011 21:01 |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 09-07-2011 21:12 |
Vast een ombouwproject voor een moderne uitstraling, moet je voor stellen hoe dit ding er uit zal zijn als hij origineel is, ik denk echt top in deze kleur en uitvoering. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 09-07-2011 21:47 |
Deze mag ook niet vergeten worden: de Country!![]() |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 09-07-2011 22:16 |
Goed topic! ![]() De II is echt onverwoestbaar! Mijn 1.3 is inmiddels de 21 gepasseerd (van '90), en begint op gang te komen met bijna 250.000 km! ![]() Ik heb een kleur die in de schaduw zwart lijkt, in het licht groen, maar eigenlijk gewoon blauw is: Royalblauw metallic ![]() |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 09-07-2011 22:33 |
Vet man, ik heb ook de 1.3, maar die van mij heeft pas 104.000 gelopen. Ik heb nog wat kilometers te gaan! ![]() 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-07-2011 22:33 door Mechanix. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 09-07-2011 22:48 |
Ik heb een tornadorode GTI uit 1987 en een zwarte 1.8i uit 1990:![]() ![]() ![]() Leuk topic! |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 09-07-2011 22:49 |
Toen de Golf 2 facelift op de markt kwam gebeurde het ook vaak dat mensen de oude types van het nieuwe type deuren voorzagen. Eeuwig zonde. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 09-07-2011 23:00 |
Leuke site met veel Golf-info: doppel-wobber |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 10-07-2011 01:25 |
Mijn ouders hebben er drie gehad, een '84er, een '85er en een '90er. Zelf heb ik nog een paar maanden met deze '91er 1.3 rondgekard.![]() ![]() Ik heb 'm overigens in deze staat gekocht, alleen de lelijke 13" spaakvelgen vervangen door 15" BBS. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 10-07-2011 10:57 |
Leuke auto, zo'n Golf II ! Laten we eerlijk zijn: eigenlijk zijn alle Golf modellen ontsterfelijk. Hoe vaak zie je een Golf I rijden? Ik kom er dagelijks een paar tegen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een D-Kadett of Escort. Zelf heb ik Golf Diesel uit juli 1987 gehad als eerste auto. In de winter wilde ie binnenin maar niet warm worden! Maar voor de rest een perfecte eerste auto voor mij. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 10-07-2011 11:49 |
Golf I zie ik helaas niet zo vaak, met uitzondering van de cabrio. De nieuwere modellen zie je heel veel en een Golf IV oogt nog steeds fris. Dat vind ik best netjes voor een twaalf jaar oud ontwerp. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 10-07-2011 11:51 |
Goede auto's, maar doe me toch maar de voornaamste concurrent.![]() |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 10-07-2011 20:11 |
Vandaag op Volskdub een mooie zeldzame Golf Limited:![]() Een rijtje Ralleyes: ![]() Een leuke Country: ![]() |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 10-07-2011 20:45 |
Wat is die Golf Limited precies voor uitvoering? Die lichtblauwe Golf I op de achtergrond bij de Country is wel erg mooi! |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 10-07-2011 20:49 |
Ford Escort?? ![]() |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 10-07-2011 21:07 |
Based on the Rallye Golf, a very limited edition Golf Mk2 variant exists, combining all of the high-line options available at the time. Designed and hand-built by the Volkswagen Motorsport division; only 71 of these "Golf Limited" models were produced. The exclusive feature package included a G60 supercharged version of the 16-valve GTI engine, mated to a sports transmission and Syncro four-wheel drive mechanism. All of these special edition models came in gunmetal grey, with four doors (except two built with three doors), BBS RM wheels in 6.5Jx15", US bumpers, a plain two-headlight grille with a unique blue detail, black VW logo, Hella tinted taillights, motorsport badges and a special numbered plaque. It is rumored that two examples were built with air conditioning. In 1989, these cars cost in the region of DM 36,000[7]/£25,000 (about US$41,250 at the time) each and were primarily sold to VAG executives and management, although a few are known to exist in Britain as of 2005. These cars produced 210 PS (150 kW; 210 hp) 252 N·m (186 ft·lbf) and 0–100 km/h (0-62 mph) in 7.2 seconds, making them the most powerful VW Golfs ever produced until VW released the Mk4 R32 with 241 PS (177 kW; 238 hp) in 2003. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 10-07-2011 21:13 |
De Limited is de allerlaatste serie Golf II, met 16V G60 blok van 210 pk en syncro vierwielaandrijving. Er zijn maar 71 stuks van gebouwd. ![]() Hier nog een linkje: Volkswagen Golf Limited |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 10-07-2011 21:19 |
Het is niet de allerlaatste serie Golf 2, de Limited dateert namelijk van '89. Bedankt voor de link naar het filmpje, die was ik al aan het zoeken ![]() 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-07-2011 21:20 door Mach1. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 10-07-2011 21:35 |
Klopt, foutje! |
Anonieme bezoeker
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 10-07-2011 22:48 |
Wat een leuk topic dit! Ik zal proberen binnenkort eens wat scans of foto's te posten van Golf II folders die ik heb, ik heb er namelijk heel veel. Ook heb ik de persmap van de introductie van de Golf II. Even inhaken op de VW limited: De laatste serie Golf II's die zijn gebouwd zijn de GTI Edition Blue en de Golf Function. Van de Rallye Golf schijnt ook een beperkte oplage te zijn geleverd met het 16V G60 blok die ook in de Limited zat, maar daar weet ik het fijne niet van. Voor diegene die het nog niet wisten, ik houdt ook een Golf II GTI register bij, dus foto's en kentekens van levende en niet meer levende Golf II GTI's zijn welkom. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 10-07-2011 23:03 |
Thanks! ![]() |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 09:11 |
Hyundai Pony natuurlijk ![]() Ik heb echt 0,0 ervaring met de Golf II, heb er zelfs nog nooit in eentje gezeten, maar ik heb zo het idee dat je qua roestgevoeligheid beter een late II dan een vroege III kunt hebben. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 09:12 |
Dat klopt, de Golf 2 is wat betreft carrosserie veel beter dan de Golf 3. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 09:50 |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 10:06 |
Wat algemene info over de Golf MKII: Productiejaren 1983 – 1992 Productieaantal: 6.301.000 Koetswerkstijl: 3/5 deurs Hatchback Verwant: Volkswagen Jetta, Volkswagen Corrado Assemblage: Volkswagen A2 platform Aandrijving: Voorwielaandrijving, Syncro vierwielaandrijving Overbrenging: 4/5-traps handgeschakeld, 3-traps automaat Afmetingen (LxBxH):3.985 x 1.665-1.680 x 1.415 m Wielbasis: 2471 mm De tweede generatie VW Golf is voor het eerst van de band gekomen in 1983. Deze VW Golf werd in München gepresenteerd. De VW Golf II werd voor een periode van 8 jaar gemaakt. De VW Golf II cabrio werd niet gefabriceerd, maar de Golf I werd nog wel als cabrio verder geproduceerd. Motoren Benzine ![]() ![]() ![]() ![]() Motoren Diesel ![]() 2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-07-2011 17:53 door Mach1. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 10:24 |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 10:26 |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 10:29 |
En was dat dezelfde GTS die ook in Afrika werd geleverd, of staan die helemaal los van elkaar? Is Doppel-Wobber toch niet helemaal volledig ![]() |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 10:33 |
Ik zou het niet weten eerlijk gezegd! Ik lees trouwens op VW-forum dat de Golf 2 GTS ook leverbaar is geweest in NL. 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-07-2011 10:39 door Mach1. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 10:42 |
Ha, zo vroeg in dit topic al een raadseltje![]() Ik heb wat gegoogeld en dit schijnt een Zuid-Afrikaanse GTS te zijn: ![]() Nogmaals een Nederlandse GTS, die net als het exemplaar op mijn beeldbankscreenshot een aftermarket (?) bumper en grille heeft: ![]() |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 10:52 |
Nee, dat is niet aftermarket ![]() |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 10:58 |
Dus dan zijn zowel de I als II GTS daaraan te herkennen. Of zijn er nog andere uitvoeringen met die voorkant?* * Kan me herinneren dat ik wel eens een gewone Golf met die grille heb gezien, blijkbaar waren ze ook los te koop. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 10:59 |
Volgens mij zijn er origineel geen andere uitvoeringen met die voorkant! 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-07-2011 11:09 door Mach1. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 11:08 |
Maar iig de grille heb ik wel eens op een niet-GTS gezien. Dan was het of net als bij Opel toendertijd zo dat je zo'n beetje alle aanbouwdelen achteraf bij de dealer kon bestellen, of degene heeft hem van een GTS gesloopt. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 11:09 |
Ze zullen inderdaad wel los / aftermarket geleverd zijn! |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 12:38 |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 12:52 |
Ah, een vroege BlueMotion![]() |
Anonieme bezoeker
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 13:01 |
Mijn eerste auto was ook een Golf II, een 1.6 GL met kenteken TF-93-GD. Hoe is het trouwens gesteld met de zeldzaamheid van een Golf II GT Syncro? Een vriend van mij heeft er een maar weet nog niet wat hij ermee gaat doen. Hij heeft al een paar keer verkoop-vragen gehad bij het stoplicht ![]() |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 13:20 |
Syncro is op zich al zeldzaam, vooral een vroeg model. Als je het in procenten bekijkt is de hoeveelheid GT's ongeveer 10% tegenover de Golf en Golf CL Syncro. Vrij zeldzaam dus. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 14:59 |
Ik heb ook wel een zwak voor de Golf en Jetta II. Wie somt de actiemodellen even op? Waren er heel veel. ![]() |
Anonieme bezoeker
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 15:16 |
Misschien is het leuk om de stand van het GTI-register in de openingspost mee te nemen? GTI 8V Nederlands: 69 waarvan 10 gesloopt en 4 uitgevoerd GTI 16V Nederlands: 45 waarvan 8 gesloopt en 1 uitgevoerd GTI G60 Nederlands: 25 waarvan 6 gesloopt GTI 8V import: 70 waarvan 5 gesloopt en 2 uitgevoerd GTI 16V import: 87 waarvan 23 gesloopt en 2 uitgevoerd GTI G60 import: 44 waarvan 7 gesloopt en 2 uitgevoerd GTI G60 Syncro import: 3 (4-wielaandrijving) GTI 8V Ed. One Nederlands: 3 GTI 16V Ed. One Nederlands: 2 GTI 8V Ed. One import: 45 waarvan 7 gesloopt en 1 uitgevoerd GTI 16V Ed. One import: 23 waarvan 5 gesloopt en 1 uitgevoerd GTI G60 Ed. One import: 7 waarvan 2 gesloopt GTI Ed. Blue (import): 9 GTI 8V Fire and Ice (import): 6 GTI 16V Fire and Ice (import): 1 Golf GTI 8V USA (import): 2 (Amerikaanse GTI) Golf Rallye: 18 waarvan 2 uitgevoerd Golf II 20V-T: 5 waarvan slechts 1 omgekeurd Golf II VR6: 30 waarvan 2 niet omgekeurd en 1 gesloopt Edit: in totaal dus 494 actieve auto's! 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-07-2011 15:19 door GolfGTIG60. |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 15:32 |
deze site ![]() |
Re: Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic 11-07-2011 15:37 |
Valt me een beetje tegen, eigenlijk... |