De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Gepost door D. Elzinga 
Anonieme bezoeker
Re: De oudste/jongste van Nederland
16-08-2011 22:42
Niet om mijn gelijk te halen, maar "dit is een van de allerlaatste" leek mij sterk omdat ik vaker H-kentekens heb gezien.
De derde generatie Audi 80 werd in 1986 geïntroduceerd met kentekens in de RB-...-XJ-reeks. Daar bestaat er nog tenminste één van. Mijn eigen 80 heeft een RF-kenteken en komt uit de eerste twee weken van productie.
De laatste exemplaren van deze serie zijn geleverd met een DG-kenteken, toen was de nieuwe 80 er al. Een enkele winkeldochter heeft het tot de F-serie gehaald.
Anonieme bezoeker
16-08-2011 23:09
Dan ben ik benieuwd hoe de JG-BF-83 aan zijn kenteken komt. Eerste toelating = eerste tennaamstelling NL 28-06-91.
JG is in '94 afgegeven.confused smiley
Toen bestonden er nog geen duplicaatcodes. De eigenaar zal wel (een van) de papieren zijn kwijtgeraakt, waarna een nieuw kenteken werd aangevraagd.
Echter blijft er dan de oorspronkelijke datum staan bij de gegevens van de RDW. Dat had mijn NV-99-LG ook, die toch écht in 1981 was en niet van 1985, want toen werden er helemaal geen Dyanes meer gebouwd.
Anonieme bezoeker
16-08-2011 23:22
Tegenwoordig Citroen Le Patron uit 1982(?).
Maar jouw verklaring is duidelijk.
Nu de Xantia is opgehelderd, vraag ik me af hoe het zit met diens voorganger.... De oudste hebben we al gehad aan het begin, maar wat is eigenlijk de jongste? Er zijn Breaks met H-kenteken geloof ik, maar tot hoever gaat de Berline?
sdi3s
Tegenwoordig Citroen Le Patron uit 1982(?).
Maar jouw verklaring is duidelijk.

Oeps, ik bedoel ook 1982. De Dyane was gebouwd in 1981, op kenteken gezet in 1982 en 3 jaar later voorzien van een nieuw kenteken.
Helaas is ze enkele maanden geleden omgebouwd tot een spuuglelijke kitcar. crying smilie

Rob013
Nu de Xantia is opgehelderd, vraag ik me af hoe het zit met diens voorganger.... De oudste hebben we al gehad aan het begin, maar wat is eigenlijk de jongste? Er zijn Breaks met H-kenteken geloof ik, maar tot hoever gaat de Berline?

Er zijn wat berlines geweest die nog een tijd na het stoppen van de productie op kenteken zijn gezet.

De jongste waarvan ik ooit een foto heb gezien, is de JT-JV-12, maar die is al gesloopt.
De jongste die ik ooit heb kunnen fotograferen, is deze mooie rode GTI uit 1994.

Dank voor de info! Maar als ik het goed begrijp zwerven er dus nog een aantal exemplaren tussen HR en JT?

Mooie GTI overigens!
Volgens mij zijn er maar een paar J-kentekens voor berlines afgegeven.
Die JT-JV-12 was gewoon een auto die heel erg lang in de showroom heeft gestaan. Het bouwjaar is dan ook 1992 of 1993 als ik me goed herinner.
Een pre-elandtest A-klasse: SH-VD-95.
Wanneer kwam de Corsa B op de markt?
Zag een Corsa A sedan met: FH-RB-56
Volgens mij een zeer vroege 993....

Anonieme bezoeker
18-08-2011 10:32
Dat is in Breda, zo te zien.
En wederom de Baronielaan, zo te zien. spinning smiley sticking its tongue out
Klopt allebei. Ik had een andere foto van de 993 al in het Wat zag jij voor bijzonders vandaag-topic geparkeerd.

Maaruh.... is er een oudere 993?
Rob013
Klopt allebei. Ik had een andere foto van de 993 al in het Wat zag jij voor bijzonders vandaag-topic geparkeerd.

Maaruh.... is er een oudere 993?
Dat is voor auto's waar geen register voor wordt bijgehouden natuurlijk moeilijk te zeggen.
Naja, dat is dus de hele uitdaging van dit topic!
Anonieme bezoeker
18-08-2011 14:10
Zouden de mannetjes van Cyclomedia dat niet weten? Die komen in elke straat. drinking smiley
En die zullen daar zéker op letten.drinking smiley
Hier een late Renault 5 (Campus?) van 30 juni 1993

Deze is nog nét wat jonger:

Anonieme bezoeker
23-08-2011 11:40
De oudste Astra F in NL is volgens mij de DB-VD-98.

Voertuigsoort Personenauto
Merk Opel
Handelsbenaming ASTRA TAILGATE C1.8NZ U9
Brandstof Benzine
APK
Vervaldatum APK 17-02-2012
Datum eerste toelating 24-09-1991 (19,9 jaar)
Datum aanvang laatste tenaamstelling 21-12-2010 (8 mndn/2 dgn)
Datum eerste afgifte Nederland 24-09-1991 (19,9 jaar)
Status kenteken Geldig

Hij rijdt dus ook nog rond, leuk smiling smiley

Foto gescand uit een Autovisie van 1991:

Maar nu, de jongste, die moet ergens uit 1998 komen.

Maar nu, de jongste, die moet ergens uit 1998 komen.

Ik ken een Astra F met TT-**-** kenteken, maar het is goed mogelijk dat er nieuwere zijn.

Deze 190 is geimporteerd in 1983, maar de eerste toelating was in juni 1982. En dat is curieus, want volgens verschillende bronnen op internet vond de introductie pas plaats in novemberconfused smiley

Hier is waarschijnlijk eens een onderzoek naar geweest bij de RDW, dan wordt het bouwjaar geschat en wordt vaak deze dag-maand combinatie gebruikt. Dit is echter wel één van de eersten, getuige de ruitenwisser.
Jammer dat we dan niet precies weten wat de echte datum van eerste toelating was. Ik zal de eigenaar eens vragen of hij hier meer van weet, toch wel een vrij bijzonder exemplaar dus?
Als de exacte datum onbekend is, wordt automatisch 30 juni toegekend.
Dus dan ontbraken er wat papieren bij import?

Edit: je kunt toch dmv het chassisnummer erachter komen wat de productiedatum is? Waarom baseert de RDW zich daar dan niet op?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-08-2011 16:29 door D. Elzinga.
Misschien werd dat in de jaren '80 niet zo nauwkeurig gedaan.
De RDW maakt er vaker een puinhoop van.
Klassiekerrijder
De RDW maakt er vaker een puinhoop van.

Klopt!
Dan hebben we in ieder geval de oudste Fiat 128 gevonden! winking smiley
En hier de oudste Saab 99. nut smiley

Datum eerste toelating 21-08-1942 (69,0 jaar)
Datum aanvang laatste tenaamstelling 10-04-2008 (3,4 jaar)
Datum eerste afgifte Nederland 21-08-1942 (69,0 jaar)

Met zo'n auto ben je dan wel APK vrijgesteld.......
Dan ook gelijk maar de oudste Jaguar XJ-S, ook al is-ie geïmporteerd: De AR-21-14.

Datum eerste toelating 28 februari 1686
Datum eerste tenaamstelling 17 mei 2011
Datum laatste tenaamstelling 17 mei 2011
Niels.
Dan ook gelijk maar de oudste Jaguar XJ-S, ook al is-ie geïmporteerd: De AR-21-14.

Datum eerste toelating 28 februari 1686
Datum eerste tenaamstelling 17 mei 2011
Datum laatste tenaamstelling 17 mei 2011

En dus ook met een fout type kenteken.smiling bouncing smiley
Pfoeh... zo is de oudste van Nederland zoeken ook niet meer leuk winking smiley
Dit leek me een behoorlijk vroege Clio:

Waren er geen Clio's met YY-kenteken? Of zelfs YT?

Hieronder in ieder geval eentje met ZD....

De allereerste Clio's in Nederland zaten in de serie YT-SR. Daarvan rijdt in elk geval de YT-52-SR nog rond.
De oudste Clio die ik mij herinner, is de YV-05-XV. Was een demo van de Renaultdealer in het dorp waar ik toen woonde. Zag vorige week in Haarlem een witte Clio met een YZ-kenteken.
De Volvo 440/460 is bijzonder snel aan het uitsterven. Vanmiddag zag ik dit exemplaar in Amsterdam. Het zal zeker niet de oudste zijn, maar het is in ieder geval een vroeg exemplaar. Kom maar op met oudere exemplaren. spinning smiley sticking its tongue out

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-09-2011 23:17 door XBXG.
Dat is inderdaad een heel vroege! En nog een verdomd net exemplaar ook.

Ik moet bekennen dat ik altijd op het kenteken kijk van een 440/460 als ik 'm zie. Het valt me op dat het voornamelijk D- en F-kentekens zijn, en zelden maar eentje van voor die serie (laat staan een T-kenteken!).

Eervolle vermelding dus!
Sterker nog, dit moet een van de eerste zijn geweest in de DL-uitvoering. De 440 werd geïntroduceerd in de GL, GLE, GLT en Turbo-uitvoering.

Een kniesoor zal opmerken dat de wielcovers toebehoren aan een latere, gefacelifte 440/460.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-08-2011 01:00 door Luap.
Hier nog een stel vroege vogels:

Opel Astra G Caravan:

Skoda Octavia:

Citroen Xsara Picasso:

De Picasso is er nog geweest met DX-kentekens.
Die vroege Astra-wagons zijn te herkennen aan de oranje zijknippers, die werden al snel vervangen door witte.
Anonieme bezoeker
28-08-2011 22:57
stoterstangen90
Met zo'n auto ben je dan wel APK vrijgesteld.......

Ik moest eerst lachen om jou opmerking, maar waarschijnlijk is het nog serieus zo, ook! eye popping smiley
XBXG
De Picasso is er nog geweest met DX-kentekens.

Volgens mij zelfs met met DT-kentekens.

Vanmiddag een heel vroege Méganè II gespot, een 2.0 16v automaat uit maart 2003 (kenteken: 56-LN-GZ).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.