De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Gepost door D. Elzinga 
Anonieme bezoeker
Re: De oudste/jongste van Nederland
28-06-2011 16:10
Die appeltjesgroene Volvo 343 met MH-kenteken bevindt zich momenteel in de slotfase van de restauratie. Deze wagen snort binnenkort dus weer vrolijk rond. Naar mijn weten is dit de oudste origineel Nederlandse 343, maar in België bevindt zich een nog ouder exemplaar.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-06-2011 16:11 door V300.
Audi 100:

De oudste Audi 100: JD-09-VV (inmiddels gesloopt, ex-persauto van PON)
Oudste nog in NL rijdend (staat bij een bedrijf te koop): JD-96-VT van 7 oktober 1982
De jongste is de: YY-74-GX van 11 januari 1991

Audi 100 Avant:

De oudste is de: LF-11-LT van 15 juni 1984
De jongste is de: ZB-81-YZ van 10 januari 1991

Audi 200:

De oudste is de: LY-29-XD van 19 maart 1985 (die moeten er eerder zijn geweest, zeker in 1984)
De jongste is de YZ-59-XP van 11 januari 1991

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-06-2011 21:58 door Audi80Coupé.
D. Elzinga
Die Metro is nog gekeurd ook, van HH-73-JX zijn niet eens gegevens meer bekendconfused smiley

voor maar eens bij vwe.nl in Status kenteken Gedemonteerd
Audi80Coupé
Audi 100:

Oudste nog in NL rijdend (staat bij een bedrijf te koop): JD-96-VT van 7 oktober 1982

Die is dan toch ouder dan de eerste, of ben ik nu gek?
Rob013
Audi80Coupé
Audi 100:

Het tweede winking smiley.
Anonieme bezoeker
28-06-2011 20:36
Rob013
Audi80Coupé
Audi 100:

Volgens mij gaan de cijfers voor.

@Audi80Coupé: bij de jongste Avant heb je 1990 staan, maar ik neem aan dat je 1991 bedoelt?
De JD-96-VT is toch écht ouder hoor. Na de JD-99-VT begon namelijk de JD-01-VV. winking smiley
Beide kentekens zijn nog op te zoeken op de site van VWE, en de JD-09-VV is toch echt een dag eerder op kenteken gezet dan de JD-96-VT. (6-10-1982 tegen 7-10-1982)
Dankzij Audi80Coupé weet ik inmiddels dat er nog een oudere Vauxhall Chevette op NL kenteken staat....deze ziet er alleen een stuk minder goed uit vergeleken met de andere.

De 83-GL-96
MWH
Beide kentekens zijn nog op te zoeken op de site van VWE, en de JD-09-VV is toch echt een dag eerder op kenteken gezet dan de JD-96-VT. (6-10-1982 tegen 7-10-1982)

Ja, dat gebeurt zo vaak bij de RDW. Er kan soms wel eens weken tussen twee opeenvolgende kentekens zitten.

Maar cijfers gaan beslist niet voor zoals hierboven werd gesteld.
Tinman
Dankzij Audi80Coupé weet ik inmiddels dat er nog een oudere Vauxhall Chevette op NL kenteken staat....deze ziet er alleen een stuk minder goed uit vergeleken met de andere.

Ziet er zo uit ja, is eigenlijk een harde auto die alleen verschenen is.

grensrijder
@Audi80Coupé: bij de jongste Avant heb je 1990 staan, maar ik neem aan dat je 1991 bedoelt?

Dat bedoel ik zeer zeker.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-06-2011 21:59 door Audi80Coupé.
@XBXG: Ik durf niet meer te zeggen welke nu ouder is... In geval van data die zo dicht bij elkaar zitten kan je dus eigenlijk beter kijken naar chassisnummer, want de volgorde van kentekening ligt net aan de typmiep die toen de formuliertjes invoerde. tongue sticking out smiley
Zij die een register bijhouden zullen verschillende methodes gebruiken.

Persoonlijk sorteer ik zelf alles op kenteken. Dat kan resulteren in het feit dat het oudste chassisnummer in mijn register niet het oudste kenteken heeft.
Ik doe alles op datum eerste registratie en maak daarbij geen onderscheid tussen origineel Nederlandse en geïmporteerde auto's.
XBXG
MWH

Ja, dat gebeurt zo vaak bij de RDW. Er kan soms wel eens weken tussen twee opeenvolgende kentekens zitten.

Zo gek ben ik dus toch niet!big smile smiley
Rob013
XBXG
MWH

Zo gek ben ik dus toch niet!big smile smiley

nou...
Ik zag net een 3 Compact met JG-HT-??, dus behoorlijk jong. Ik weet het alleen niet zeker, want ik meen ook eens een H gezien te hebben.
Anonieme bezoeker
29-06-2011 20:44
Klopt Rob, de HT-HX-74 van een rijtest van deze site rijdt nog rond.
Anonieme bezoeker
30-06-2011 17:38
Mechanix
Ik denk dat ik een van de nieuwste Golf II heb. FH-FR-29, 26 juni 1992.

Ik zag net bij mij in het dorp een (witte) Golf II diesel staan met FR-SJ-09 (13 okt. 1992).
Misschien dat er nog jongere zijn, maar ik kan me niet herinneren dat ik in die tijd ooit een Golf II met G-kenteken heb gezien.
*kuch*

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-06-2011 18:03 door Joël D..
Gazpacho
Mechanix
Ik denk dat ik een van de nieuwste Golf II heb. FH-FR-29, 26 juni 1992.

Ik zag net bij mij in het dorp een (witte) Golf II diesel staan met FR-SJ-09 (13 okt. 1992).
Misschien dat er nog jongere zijn, maar ik kan me niet herinneren dat ik in die tijd ooit een Golf II met G-kenteken heb gezien.

FR is wel extreem laat zeg. Ik kan me zelfs niet eens herinneren ooit een Golf II gezien te hebben met een F-kenteken.
Rob013
Ik zag net een 3 Compact met JG-HT-??, dus behoorlijk jong. Ik weet het alleen niet zeker, want ik meen ook eens een H gezien te hebben.

Ik meende er zelfs wel eens een gezien te hebben met een L-kenteken. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2011 09:07 door JW01 (vanaf een Appel).
JW01 (vanaf een Appel)
Rob013

Ik meende er zelfs wel eens een gezien te hebben met een L-kenteken. winking smiley
wat heeft dat ermee te maken???
die is toch een stuk jonger?
Vanavond een Nissan Sunny gezien met kenteken XX-LV-51 (1999 dus). Behoorlijk jong, voor zo'n verouderd hok. Blijkt dus dat die dingen tot 2001 geleverd zijn! Ik heb ze zelf nog niet jonger gezien.
Dattoman
Datsun/Nissan Cherry N12: JB-71-VX

Dat is echt een hele vroege! De oudste mij bekend had "HZ". Stond in een test van de autokampioen. Heb je een foto van de auto, of meer info over de staat?

Er staat er nu nog eentje uit de J-serie te koop. JS-55-LK
Rob013
Vanavond een Nissan Sunny gezien met kenteken XX-LV-51 (1999 dus). Behoorlijk jong, voor zo'n verouderd hok. Blijkt dus dat die dingen tot 2001 geleverd zijn! Ik heb ze zelf nog niet jonger gezien.

Een station dus waarschijnlijk.

Japanners hadden in die tijd wel vaker de gewoonte dat een stationmodel 2 generaties of zelfs nog iets langer meeging, zoals bv de Lancer van 1992 die tot 2001 werd geleverd of de Mazda 323 model 1985 waarvan de station tot 1994 werd geleverd.

edit: die Cherry is best gaaf trouwens en niet eens zo duur!thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2011 23:39 door SVF.
Ik reed zojuist achter een Opel Kapitän 26-87. Dat "26-87" heb ik trouwens zojuist op RDW.nl geleerd.
FZ-42-57, 1e tennaamstelling 25 januari 1965. Introductie van dit model was in 1964, als ik correct geinformeerd ben.
De Opel had trouwens wel wat aandacht nodig...
Is dat dit type Kapitän?

Zoja, dan is deze ouder.

Het was een "A". Een rechtgelijnde Amerikaan, maar dan op z'n Europees.
Pedigreepaul
Dattoman
Datsun/Nissan Cherry N12: JB-71-VX

Dat is echt een hele vroege! De oudste mij bekend had "HZ". Stond in een test van de autokampioen. Heb je een foto van de auto, of meer info over de staat?

Er staat er nu nog eentje uit de J-serie te koop. JS-55-LK

Hier in 013 staat zelfs een JK (en ook een Kcool smiley, maar die overtreft natuurlijk niet de HZ. Overigens is die te koop staat wel bijzonder. Ik zie meestal een driedeurs.

Een nog jongere Borgward Isabella momenteel op Marktplaats:

Hij heeft ook opmerkelijk jonge buitenspiegelsgrinning smiley
Van een W123 zo te zien...
Vandaag een Lancia Dedra gezien met XZ. Blijft een mooie auto!
Rob013

XZ 1990 of XZ 1999? Komt namelijk qua periode zo'n beetje overeen met de oudste en jongste Dedra's.smiling smiley
929V6
Rob013

XZ 1990 of XZ 1999? Komt namelijk qua periode zo'n beetje overeen met de oudste en jongste Dedra's.smiling smiley

Je hebt gelijk! Het was XZ 1999. Ik moet zo nog even die kant op, even kijken of 'ie er nog staat.
Eerste 147...

...en laatste 145/146?
Pfoeh.... wat zijn Alfa's toch mooi. Veel vroeger/later ken ik ze inderdaad niet.

Vanavond overigens een Evasion gezien met L-kenteken. Best een oudje dus, en toch ziet 'ie er niet zo oud uit. Best een mooie auto zelfs!
Een heel late Citroën BX (Break): HT-NX-50 (april 1994).
Sowieso zal de jongste BX een Break moeten zijn.
BX Breaks zijn er zelfs nog met J-kentekens geweest.
Dit beschouw ik vooralsnog als de jongste Kadett D:

Vandaag een 405 Break gezien met PP-nogwat (heb een foto). Ik meen mij 406'en te herinneren met een N-kenteken, en ook een PD-kenteken op een Break. Een behoorlijk jonge 405 dus. Had ook een bijzondere kleur, van dat zee-blauwgroene. Foto op verzoek.
D. Elzinga
Dit beschouw ik vooralsnog als de jongste Kadett D:

Zou dat ook het originele kenteken zijn? Volgens mij was de NL-serie in februari 1985 nog niet uitgegeven. Zo hadden mijn ouders een Volvo 360 van maart, met een LY-kenteken.

In mijn stagetijd bij Peugeot hebben we ook eens een 405 Break van '97, met een R-kenteken, in de voorraad gehad.
Volgens een RDW-document dat ik heb, begint de NL-serie met de NL-01-BB op 4 juli 1985.
Ik gok dat deze Kadett een LX-kenteken heeft gehad en enkele maanden later opnieuw op kenteken is gezet.
De datum van eerste toelating van de Kadett is 14 februari 1985 en de LX-serie liep van 9 t/m 25 februari 1985.
Maar goed, in de L-serie liepen er ook al aardig wat E-Kadetts.
Anonieme bezoeker
04-07-2011 11:07
Oudste Nederlandse Golf II GTI 16V: PJ-99-RS van 2-4-1986 (Er was er nog een uit maart 1986, maar die is helaas gesloopt)
Jongste Nederlandse Golf II GTI 16V: FZ-HJ-22 van 4-1-1993 (!), het is echt een Golf II, want de Golf III GTI 16V had een 2.0L motor, en dit is een 1.8, waarschijnlijk nog ergens als voorraad gestaan en pas heel laat op kenteken gezet. Ik denk dat dit absoluut de jongste is.

Oudste Nederlandse Golf II GTI G60: YL-80-LF van 29-05-1990
Jongse Nederlandse Golf II GTI G60: ZX-04-KG van 30-08-1991
GolfGTIG60
Oudste Nederlandse Golf II GTI 16V: PJ-99-RS van 2-4-1986 (Er was er nog een uit maart 1986, maar die is helaas gesloopt)

De PH-44-DR (tevens testauto van PON) van mijn kameraad is ouder! Die bestaat nog steeds.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.