De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Gepost door D. Elzinga 
Anonieme bezoeker
Re: De oudste/jongste van Nederland
22-06-2011 22:48
Pedigreepaul
Vanmiddag gezien in Dieren: blauwe Volvo 343 77-PU-49, als ie er morgen nog staat gaat ie op de plaat!

Hu? Ik heb ooit een reportage met die auto gedaan en toen was hij knalgeel.

Anonieme bezoeker
22-06-2011 23:39
Phoenixrood74
GolfGTIG60
Misschien is het ook leuk om in dit topic op zoek te gaan naar oude auto's van de 1e eigenaar. Ik heb hier bijvoorbeeld PJ-08-ZH, een Golf GTD van 04-04-1986, van de 1e eigenaar nog steeds, iets in de zin van de oudste van de 1e eigenaar...
Arme D.Elzinga als hij dit ook nog allemaal moet gaan bijhouden.crying smiliewinking smiley In mijn Passat-register komt de GB-23-DY voor, sinds 18 juli 1980 in handen van de eerste eigenaar!

Maar sinds 12-11-2010 is de GB-23-DY in handen van een nieuwe eigenaar. Zo zie je maar, ook dat is interessant om bij te houden.

Hier dan nog eentje : DH-VX-90, een 205 GTI 1.9 vanaf 03-12-1991 in handen van de eerste eigenaar.
MatrArjon
Jongste nog rijdende Matra Bagheera (origineel NL)? DV-98-XZ 03-05-1979.

Deze, origineel NL, (eerste toelating & eerste afgifte NL), GL-29-XK, is bijna 11/2 jaar jonger.

Renault Fuego: oudste overgebleven origineel NL: GH-73-ND, jongste overgebleven origineel NL: PR-80-VV

Ford Capri:
Oudste overgebleven Capri I origineel NL: 54-90-HR;
Oudste overgebleven Capri II origineel NL: 36-BM-09;
Oudste overgebleven Capri III origineel NL: 57-UP-23.

Niet origineel NL vind ik niet interessant, opgegeven bouwjaar wijkt nog wel eens af (zoals bij Renault 15,s van 1970 ----> bijv bij de DE-94-60).
En wanneer de exacte datum van eerste afgifte in het buitenland niet meer bekend en te achterhalen is wordt de datum op midden in het jaar gezet, oftewel op 30-06, wat dan alleen een administratieve datum is.

En in plaats van de jongste vind ik de oudste van het opvolgende model een stuk interessanter, geeft veel beter de modelwissel aan in plaats van een (heel) laat geleverde.
Anonieme bezoeker
22-06-2011 23:51
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de oudste Volvo 850. M'n broertje heeft een met kenteken FB, maar je ziet ze ook nog wel met D- kentekens. Ik let er al een poosje op maar geloof niet dat ze bestaan van de oudere kentekenserie ll-cc-LK. De 940 zie je wel af en toe met kentekens uit die serie.

Ik geloof dat ik zelf de jongste Ritmo's Cabrio 1 heb, maar daarvan zijn er ook maar een stuk of 10 in NL en allemaal import aangezien ze hier niet werden geleverd. Die van mij heeft eerste toelating mei 1983 terwijl toen al de Cabrio 2 gebouwd werd, als ik me niet vergis.
Wat betreft de oudst overgebleven Capri III: is deze niet ouder? Of is dit een type II ?

XBXG
Wat betreft de oudst overgebleven Capri III: is deze niet ouder? Of is dit een type II ?

Dat is een gefacelifte CAPRI II 1600 GL
Kan er een nieuwe discussie gestart worden over langste (eerste) eigenaarschap? Anders gaat het wel heel erg door elkaar lopen. Overigens ken ik een Taunus van wie de (tweede) eigenaar 'm al sinds 1977 in het bezit heeft.

Wat betreft de 850. Ik meen ooit een DH of DL gezien te hebben. Gisteren zag ik nog een 850 Estate met GR, dus dat was ook een heel vroege.

Hihi, wat zijn we toch een stelletje nerds winking smiley
Audi80Coupé
Dionysus
Wel even de originele achterlampen monteren Audi80Coupé. Dan is-ie af.

Was dat het enige maar, vader denkt iets anders over originaliteit op details. Zo zit er een nieuw model grill in, 16V onderlip en interieur. Niet mijn smaak.

Het geitenwollen interieur, originele grill, onderlip en achterlichten liggen overigens wel gewoon op zolder.
Schande!
Anonieme bezoeker
23-06-2011 09:27
Rob013
Kan er een nieuwe discussie gestart worden over langste (eerste) eigenaarschap? Anders gaat het wel heel erg door elkaar lopen. Overigens ken ik een Taunus van wie de (tweede) eigenaar 'm al sinds 1977 in het bezit heeft.

Wat betreft de 850. Ik meen ooit een DH of DL gezien te hebben. Gisteren zag ik nog een 850 Estate met GR, dus dat was ook een heel vroege.

Hihi, wat zijn we toch een stelletje nerds winking smiley

Zie vorige pagina.
Anonieme bezoeker
23-06-2011 10:20
De dealerdemo's van de 850, in de meeste gevallen rood, hadden een DH-kenteken.
Anonieme bezoeker
23-06-2011 17:12
@Rob013: Het lijkt mij een leuk idee om dat te starten, maar dan moeten er wel een aantal voorwaarden aan vast hangen:
-De minimale leeftijd van de auto. (Ik dacht aan zo een 15 a 20 jaar)
-Indien geval geen 1e eigenaar, dan iemand die een bepaald model al heel lang in bezit heeft. Zeg: 1e tenaamstelling + 2 jaar.
-Andere voorwaarden??

Als ik nog dingen over het hoofd zie, hoor ik het graag. Dan kan het topic geopend worden.
Wie weet wat er nog allemaal rondrijdt met de 1e eigenaar, wat zou de oudste auto van de 1e eigenaar in NL zijn?
Anonieme bezoeker
23-06-2011 19:53
Goeie vraag. Ik weet dat er laatst een Ritmo van 79 van de eerste eigenaar is opgedoken maar die is nu te koop. Oranje en in perfecte staat, letterlijk van oud vrouwtje. Waanzinnig dat dat soort dingen gebeurt. smileys with beer
Vandaag in Venlo een vroege Nissan 200SX gezien uit augustus 1989 (kenteken XP-94-SY) en een vroege Peugeot 806 uit mei 1995 (kenteken LN-..-..).
Anonieme bezoeker
24-06-2011 05:29
Oudste Swift 2 bij mij bekend, YF-76-GB, destijds nog met eendagskentekenplaten, witte platen, opgehaald bij de importeur vanwege stakingen bij RDW oid.
Type 1.3 GS, mijn broer kocht de auto nieuw.
Anonieme bezoeker
24-06-2011 09:52
Die Swiftjes waren er ook met X-nummers. Een oom van mij heeft er ooit een gehad en daarvan begon het kenteken met een X (de rest van de combinatie weet ik niet meer).
jongste Skoda Rapid (1990)

Oudste Skoda 130L (tuurlijk zijn er oudere 105 en 120, maar niet 130) big smile smiley
grensrijder
Die Swiftjes waren er ook met X-nummers. Een oom van mij heeft er ooit een gehad en daarvan begon het kenteken met een X (de rest van de combinatie weet ik niet meer).

Zelfs met T-nummers.
Idranor
Goeie vraag. Ik weet dat er laatst een Ritmo van 79 van de eerste eigenaar is opgedoken maar die is nu te koop. Oranje en in perfecte staat, letterlijk van oud vrouwtje. Waanzinnig dat dat soort dingen gebeurt. smileys with beer
Heb je foto's?
Een zeer jonge ZX Break, uit 1998 geloof ik.

Rob013
Een zeer jonge ZX Break, uit 1998 geloof ik.

De getoonde ZX betreft een 1996-model (eerste toelating volgens RDW: januari 1996). Voor modeljaar 1997 kregen luxere versies, zoals onderhavige, grotere in kleur gespoten bumpers.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2011 22:15 door Luap.
Dit is wel een van de jongste ZX'en. winking smiley

Photo: Marktplaats
Nu zie ik het inderdaad op de site van de RDW ja. Ik ging er niet van uit dat iemand een ZX zou willen importeren....
Oh jawel hoor. spinning smiley sticking its tongue out

(maar nu gaan we iets te veel off topic)

Ik heb zelf in een ZX 1.9 turbo diesel uit 1994 gereden met een kenteken van 1996. Eerste eigenaar was een Duitser die in 1996 in Nederland ging wonen. Was een 'luxe' ZX voorzien van ABS en een airbag, bijzonder voor een 1994-model.
929V6
@0LDTIMER,

Dat weet je nooit, maar dat houdt tenminste dit topic levend.

@Dattoman,

Wow! thumbs upeye popping smiley
Aha, maar waaraan kan je zien in een kenteken dat de ene auto ouder is dan de andere? de combinatie van cijfers en letters of hoe moet ik het zien?
Mijn toenmalige werkgever heeft me ooit voorzien van een ZX als leaseauto, dat was een van de eersten in Nederland. Het kenteken begon met ZX-..., helaas ben ik de rest vergeten.
Anonieme bezoeker
25-06-2011 00:42
grensrijder
Pedigreepaul
Vanmiddag gezien in Dieren: blauwe Volvo 343 77-PU-49, als ie er morgen nog staat gaat ie op de plaat!

Hu? Ik heb ooit een reportage met die auto gedaan en toen was hij knalgeel.

Er is ook nog een 57-MH-14, nog een stukje ouder dus! Deze rijdt momenteel alleen niet, maar is nog zeker niet rijp voor de sloop!

Klassiekerrijder
Mijn toenmalige werkgever heeft me ooit voorzien van een ZX als leaseauto, dat was een van de eersten in Nederland. Het kenteken begon met ZX-..., helaas ben ik de rest vergeten.

De eerste ZX'en die werden verkocht hadden voornamelijk ZX-kentekens. Ik heb er een stuk of 30 gezien, waarvan enkele op foto.
Als ik het goed heb begrepen, heeft Citroën een hoop ZX-kentekens "gereserveerd" voor de eerste ZX'en op de Nederlandse markt.

Deze is echter wat ouder, en is een van de persauto's geweest.

ZN-96-BD

(foto gevonden op internet)
Anonieme bezoeker
25-06-2011 11:24
Hier nog een volvo.
Achter het stuur Joost Prinssen.
[/img]
Deze is van 1976, mijn c1 kadett had namelijk ook ME in het midden
0LDTIMER
929V6
@0LDTIMER,

Dat weet je nooit, maar dat houdt tenminste dit topic levend.

@Dattoman,

Wow! thumbs upeye popping smiley
Aha, maar waaraan kan je zien in een kenteken dat de ene auto ouder is dan de andere? de combinatie van cijfers en letters of hoe moet ik het zien?

Klik! En als je een kenteken invoert in het gele vakje rechts bovenaan de AW-site, kun je aan de "datum eerste toelating" zien hoe oud de auto (ongeveer) is.

Die 57-MH-14 verdient het wel om opgeknapt te worden, unieke kleur/interieur combinatie! thumbs up

edit: Het lijstje in de link is niet helemaal nauwkeurig geloof ik, maar geeft iig een indicatie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-06-2011 13:15 door 929V6.

Een van de laatste Rekords?
Mijn toenmalige werkgever kocht één van de eerste Omega's (uit de folder, wat viel dat tegen zonder proefrit) en die had een RL-kenteken. Inderdaad een late Rekord dus.
Anonieme bezoeker
25-06-2011 22:57
Net op de snelweg zag ik een uiterst gevoelig voor export vw passat van 1996 met PT op het kenteken,een hele vroege dus en...nog niet rijdend in het buitenland.
Zojuist een e34 gezien met Y-kenteken en een e39 met N-kenteken, en een Citroen Evasion met LD-kenteken.
Vauxhall Chevette
Oudste: 51-PG-95 Datum eerste toelating 16-05-1977
Jongste: 80-RV-35 Datum eerste toelating 27-09-1977

De auto is van 1975 tot 1984 geproduceerd dus het zou kunnen zijn dat er nog jongere of oudere modellen in Nederland zijn. Dit zijn echter de enige die ik ben tegengekomen maar volgens mij zijn er ook niet zo gek veel meer van in Nederland spinning smiley sticking its tongue out

Is het ook nog de bedoeling dat er foto's bij geplaatst worden?
Mooie wagen, die Rekord, ik heb het altijd een mooie auto gevondendrinking smiley
@Tinman,

Als je foto's hebt, leuk! Ik denk dat er inderdaad nog wel oudere en jongere zullen zijn, ik meen me te herinneren ooit een '75-er op Markplaats gezien te hebben.
Tinman
Is het ook nog de bedoeling dat er foto's bij geplaatst worden?

Foto's zijn altijd welkom, natuurlijksmiling smiley
Vauxhall Chevette
Oudste: 33-he-45 Datum eerste toelating 07-11-1975

Jongste: 80-RV-35 Datum eerste toelating 27-09-1977

Tijdens het zoeken op de vauxhallclub website kwam ik inderdaad die van 1975 ook nog tegen drinking smiley Nu ben ik eigenlijk best wel benieuwd hoeveel er nog van op kenteken staan!
@Tinman,

Daarvoor zou je hem kunnen aanmelden in het grote registertopic. smiling smiley
Jongste Ford Mondeo MK1 van Nederland denk ik:

31-GS-FD (heb helaas geen plaatje)

istorie
Datum eerste toelating

Datum aanvang laatste tenaamstelling
27-06-2011
Datum eerste afgifte Nederland
01-03-2001

Mk2 kwam in 2000.
Ik zag vandaag een Mercedes 190D van 30-06-1982, de eerste afgifte in Nederland is echter 24-05-1983. Kenteken is JS-05-FF. Dit lijkt me de oudste 190 tot nu toe in dit topic bekend?
Anonieme bezoeker
28-06-2011 13:53
Klassiekerrijder
Mijn toenmalige werkgever kocht één van de eerste Omega's (uit de folder, wat viel dat tegen zonder proefrit) en die had een RL-kenteken. Inderdaad een late Rekord dus.

Er waren zelfs al Omega's met een RK-kenteken.
Er is bij mij nog een oudere Austin Metro bekend dan die in de openingspost, namelijk de HG-69-VB.
grensrijder
Klassiekerrijder

RG kan ik me zelfs herinneren.
Die Metro is nog gekeurd ook, van HH-73-JX zijn niet eens gegevens meer bekendconfused smiley

Pedigreepaul

Zal van de week de OP weer updaten.
929V6
grensrijder

RG kan ik me zelfs herinneren.
Hij had een GLS besteld, ik kan me ook herinneren dat hij not amused was dat zijn auto zo lang op zich liet wachten en dat hij in een 'verouderde' Rekord moest rijden. Ik hoor er nog een foto van te hebben, maar geen digitale... als ik heel diep in mijn geheugen graaf is het RL-90-FG of RL-70-FG.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-06-2011 15:26 door Klassiekerrijder.
Joël D.
Jongste Ford Mondeo MK1 van Nederland denk ik:

31-GS-FD (heb helaas geen plaatje)

istorie
Datum eerste toelating

Datum aanvang laatste tenaamstelling
27-06-2011
Datum eerste afgifte Nederland
01-03-2001

Mk2 kwam in 2000.

Bij ons in de buurt reed ooit een MK1 met een **-HH-** kenteken. Deze was wel origineel Nederlands.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.