De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Gepost door D. Elzinga 
De aanvang van de Kia Sorento-hype in Nederland: de eerste vier imports:
De 27 t/m 30-JR-KZ uit 2002, allen in grijze two-tone lak en EX-uitvoering.
In potentie is dit een heel leuk topic, maar zo lang de openingspost niet regelmatig wordt bijgewerkt kunnen we nooit echt gestructureerd op zoek gaan naar de oudste en jongste exemplaren per type. Zoals ik al eerder schreef: oudste en jongste per type kun je het beste bij elkaar zetten, want dat houd je het nog een beetje overzichtelijk.
Ik zal de OP weer eens ga bijwerken, misschien dat ik er uiteindelijk een duidelijker overzicht in een Word-bestand van maak.
Stif
Ik had ooit een ford taunus met HZ op het kenteken, dat was dus echt een van de allerlaatsten begrijp ik nu uit bovenstaand sierra verhaal.

Ik zag van de week een HR, misschien een van de oudste nog bestaande?
D. Elzinga
Ik zal de OP weer eens ga bijwerken, misschien dat ik er uiteindelijk een duidelijker overzicht in een Word-bestand van maak.
Mooi!thumbs up Mijn commentaar was ook opbouwend bedoeld, hoor (kwam misschien niet zo over).
Phoenixrood74
D. Elzinga
Mooi!thumbs up Mijn commentaar was ook opbouwend bedoeld, hoor (kwam misschien niet zo over).

Nou ja, het is makkelijker zoeken of je een vroeger/later exemplaar hebt gespot als tot dusver bekend, als er een handig register is. Vandaar dat ik eraan zit te denken om een tabelletje te maken oid.
Wat is eigenlijk de oudste BMW 3-serie (e30)? Ik zag vanmiddag een exemplaar rijden uit april 1983 (kenteken: JS-83-LF) en dat leek me een behoorlijk vroeg exemplaar. Hij zag er goed uit, alleen de uitlaat had een behoorlijke rokershoest. Alhoewel de eigenaar dat ongetwijfeld af zou doen als 'sportief'.
D. Elzinga
Phoenixrood74
D. Elzinga

Nou ja, het is makkelijker zoeken of je een vroeger/later exemplaar hebt gespot als tot dusver bekend, als er een handig register is. Vandaar dat ik eraan zit te denken om een tabelletje te maken oid.

Kijk, zo werken we aan een functioneel on-line register! Prima initiatief! thumbs up
Wouter82
Stif
Ik had ooit een ford taunus met HZ op het kenteken, dat was dus echt een van de allerlaatsten begrijp ik nu uit bovenstaand sierra verhaal.

Ford Taunus - HS-98-RF
Anonieme bezoeker
Re: De oudste/jongste van Nederland
26-09-2011 08:44
Een vroege A6 zag ik gisteren. Ik zie ze praktisch nooit met een R kenteken.

RR-LR-91
Gisteren een vroege Polo van het type 2002-2009: de 02-HX-RZ. Tot nu toe alleen met een J-nummer gezien
TéDé-I
Wouter82
Stif

Ford Taunus - HS-98-RF

Ik had een HS, ooit (een 2.3 V6 ook nog.....) Een paar weken terug stond er nog een met JD op Marktplaats. Conclusie is wel dat er weinig overlap zit tussen de laatste Taunussen (Tauni ?) en de eerste Sierra's (Sierrae ?). De Taunus verkocht tot het laatst toe als warme broodjes, dus er zal weinig oude voorraad zijn overgebleven.
Ik denk zelfs dat veel klanten op het laatste moment alsnog een Taunus kochten, afgeschrikt door het design van de Sierra. Die overlap lijkt mij dan ook heel logisch.
Rob013
Wat is eigenlijk de oudste BMW 3-serie (e30)? Ik zag vanmiddag een exemplaar rijden uit april 1983 (kenteken: JS-83-LF) en dat leek me een behoorlijk vroeg exemplaar. Hij zag er goed uit, alleen de uitlaat had een behoorlijke rokershoest. Alhoewel de eigenaar dat ongetwijfeld af zou doen als 'sportief'.
De eerste E30s hadden een laat H-kenteken volgens mij.
Klassiekerrijder
Rob013
De eerste E30s hadden een laat H-kenteken volgens mij.

Eén van de eerste testwagens in de NL was een 2-deurs 320i, de JJ-52-KB, maar die zal wel niet meer bestaan.

De E21 is nog één jaar doorgeproduceerd als de instap BMW 315.
De jongste origineel Nederlandse Taunus mij bekend is de HZ-98-FP. Ik had ook de JB-15-JP nog in mijn register staan, maar die is een paar jaar geleden geëxporteerd.
Anonieme bezoeker
03-10-2011 10:01
Gisteren zag ik een mooie Ford Sierra 1.6 GL met het kenteken JF-05-ZR. Dat moet wel één van de oudste in Nederland zijn. Raadpleging van de RDW-website leerde mij bovendien dat deze op 5 november 1982 voor het eerst geregistreerde auto al sinds 22 december 1983 bij dezelfde eigenaar verblijft. De man achter het stuur zag er inderdaad al wat ouder uit. Hij glunderde van trots toen ik een dikke duim omhoog stak uit het raam.
Vanochtend: de LZ-TP-25, een zeer vroege Peugeot 406, op kenteken gezet in september '95. Deze had ook nog een ruitenwisser op de achterruit en dat is bij de sedan niet lang geleverd. Zag er trouwens prima uit en nog steeds een stijlvolle sedan !
grensrijder
Gisteren zag ik een mooie Ford Sierra 1.6 GL met het kenteken JF-05-ZR. Dat moet wel één van de oudste in Nederland zijn. Raadpleging van de RDW-website leerde mij bovendien dat deze op 5 november 1982 voor het eerst geregistreerde auto al sinds 22 december 1983 bij dezelfde eigenaar verblijft. De man achter het stuur zag er inderdaad al wat ouder uit. Hij glunderde van trots toen ik een dikke duim omhoog stak uit het raam.

Gaaf! thumbs up
Anonieme bezoeker
03-10-2011 17:06
TéDé-I

Eén van de eerste testwagens in de NL was een 2-deurs 320i, de JJ-52-KB, maar die zal wel niet meer bestaan.

De E21 is nog één jaar doorgeproduceerd als de instap BMW 315.

Er staat hier in het dorp een E30 met een JL kenteken, roestvrij maar wel doffe lak. Er wordt dagelijks mee gereden nog.
Op Marktplaats staat een 309 met het kenteken PL-48-GT, ook een redelijk oude geloof ik
Anonieme bezoeker
04-10-2011 21:48
Leuk topic is dit!

Die 309 is idd een vroege. De allereerste 309 demo´s begonnen met NZ. De NZ-29-JG bestaat niet meer.

De PF-69-LV is een paar jaar geleden via export verdwenen.

De PN-32-SP bestaat nog wel. Gezien de 1986-hype zullen er vast nog wel een paar meer over zijn.

Anonieme bezoeker
04-10-2011 22:20
929V6
De oudste Visa voor zover mij bekend: DT-38-FZ

Deze foto van een niet meer bestaande demo-Visa 1100 Super herinner ik me vanwege het kenteken. Wij hadden ooit de DK-03-TR.

Wouter82
grensrijder

Gaaf! thumbs up
Ja, dat deed Grensrijder dus.big smile smiley
Anonieme bezoeker
04-10-2011 22:43
Een paar vroege Fordjes:

Ford Sierra 1.6 GL 1982 HZ-38-RP

Ford Scorpio I 2.0i GL 5d 1985 ND-65-DP

Ford Fiesta I 1.0 L 1976 77-ML-81

Ford Taunus TC2 2.0 GL 05-HV-85

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-10-2011 22:48 door Fuego 81.
Anonieme bezoeker
04-10-2011 23:15
Een stuk jonger, en daarom minder boeiend misschien, is de Toyota Prius. Van de eerste generatie (1997-2003) houd ik een kentekenregister bij.

De eerste Nederlandse Prius 1 was de 86-GB-JH van 5-9-2000. De laatste voorzover bij mij bekend is de 79-LZ-GR van 30-6-2003. Als iemand een nieuwere kent, lees ik dat graag. In totaal zijn er nu nog 467 exemplaren op NL-kenteken, waarvan één Japanse importauto uit 1999 en een voorraadauto van 2002 die pas in 2006 op kenteken werd gezet.

Dit is het tweede exemplaar van de eerste Prius, de 87-GB-JH van 5-9-2000. Het eerste exemplaar van de Prius 2 is trouwens de 62-NL-HJ van 14-11-2003 en de eerste Prius 3 is de 74-JJH-8 van 8-6-2009.
Fuego 81
Van de eerste generatie (1997-2003) houd ik een kentekenregister bij.

Achja, niemand is perfect winking smiley

Goede bijdrage overigens! Echt fantastisch om die foto's te zien, alleen ontstaat dan weer het discussiepunt of de auto's momenteel nog wel geregistreerd staan... Sommigen vinden dat die niet mee mogen doen namelijk.

Maaruh, tussen jou en mij gesproken (maar vooral gezwegen), lekker blijven posten die foto's!
@Fuego 81,

Is de 53-GL-ST jou ook bekend? Heb ik vaak in meegereden en enkele keren ook zelf gereden. Je zou dit model Prius ook in dit topic kunnen aanmelden, dan kun je er binnenkort wellicht nog meer aan je register toevoegen.
Anonieme bezoeker
06-10-2011 18:17
Rob013
Fuego 81
Van de eerste generatie (1997-2003) houd ik een kentekenregister bij.

Achja, niemand is perfect winking smiley

Goede bijdrage overigens! Echt fantastisch om die foto's te zien, alleen ontstaat dan weer het discussiepunt of de auto's momenteel nog wel geregistreerd staan... Sommigen vinden dat die niet mee mogen doen namelijk.

Maaruh, tussen jou en mij gesproken (maar vooral gezwegen), lekker blijven posten die foto's!

Dank je Rob. Wat de Prius betreft, iedere gek z'n gebrek, toch? winking smiley

Inderdaad zijn bestaande exemplaren het leukst in deze zoektocht. Het kennen van het allereerste exemplaar, maakt het zoeken naar het oudste nog rijdende exemplaar wel makkelijker. Dan weet je waar je naar moet zoeken. Ik heb nog een paar plaatjes van hele vroege exemplaren; de leukste kan ik hier wel een keer online gooien.

Deze Renault 16 GLS (EM-77-85) van 12-8-1965 is bijvoorbeeld één van de perswagens geweest en daarmee de oudste 16 van Nederland. Sterker nog, het is zelfs de oudste nog rijdende 16 ter wereld! eye popping smiley
Anonieme bezoeker
06-10-2011 18:20
929V6
@Fuego 81,

Is de 53-GL-ST jou ook bekend? Heb ik vaak in meegereden en enkele keren ook zelf gereden. Je zou dit model Prius ook in dit topic kunnen aanmelden, dan kun je er binnenkort wellicht nog meer aan je register toevoegen.

Ja, de 53-GL-ST is bekend. Die groene staat al heel erg lang te koop. Goed idee van het registertopic, ik ga me daar melden.
Anonieme bezoeker
06-10-2011 21:35
BMW 3 serie ["nieuw type"] van april 1991 ZK-61-NX is ook weer een hele vroege.

Goed idee trouwens om de lijst van oudste/laatste openbaar te maken en dan bv de laatste en eerste tien, dit maakt het spotten weer wat leuker.
Stif

Goed idee trouwens om de lijst van oudste/laatste openbaar te maken en dan bv de laatste en eerste tien, dit maakt het spotten weer wat leuker.

Helemaal vooraan in dit topic kwamen we al tot de ontdekking dat er exemplaren met een Y-kenteken zijn winking smiley Tenminste, ik neem aan de je de E36 bedoelt?
Rob013
Stif

Helemaal vooraan in dit topic kwamen we al tot de ontdekking dat er exemplaren met een Y-kenteken zijn winking smiley Tenminste, ik neem aan de je de E36 bedoelt?

Er staat hier in de straat een E36 met een kenteken beginnend met een Y.

Edit: Sorry, het begint toch met een Z.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-10-2011 22:58 door Mechanix.
gearhead
Ik zag gisteren een Astra F met een DX kenteken. Zag er volslagen origineel uit. thumbs up

Vanmorgen een vroegere gezien: DN-RG-84 smiling smiley
Anonieme bezoeker
07-10-2011 18:50
Wouter82
gearhead
Ik zag gisteren een Astra F met een DX kenteken. Zag er volslagen origineel uit. thumbs up

Vanmorgen een vroegere gezien: DN-RG-84 smiling smiley

Da's een hele vroege! Ik leste destijds in een FB kenteken. Toen heel wijs zo'n nieuw model.
Ik zag gisteren van twee auto's één van de laatste in Nederland:

De NN-RX-64 moet haast wel één van de laatste Skoda's Favorit zijn, hij is van 1996:

En nog een Saab 96 uit het op één na laaste productiejaar, veel nieuwere zullen er ook niet in Nederland zijn. Het kenteken is DH-40-TR.
Volgens mij was er na die tijd nog een redelijk populair Jubileum-model van de Saab 96. Er staan in elk geval drie nieuwere origineel Nederlandse op [kopen.marktplaats.nl].

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2011 10:21 door 929V6.
Ik heb inderdaad nog wel 96s met een F-kenteken gezien. Daarna was het afgelopen, G kan ik me niet herinneren...
Dit is de jongste die ik heb gezien:

Waarom heeft die Saab vier achteruitrijlichten? confused smiley

Een wat late Granada uit juni 84, geleverd tot in 85: LF-14-NT.
@Wouter,

Achterschermen overgezet van een ouder exemplaar?
Anonieme bezoeker
27-10-2011 21:11
één van mijn vorige auto's. Was naar mijn weten de vierde Vectra B in Nederland (eigen auto Opel Nederland). Rijdt hier inmiddels niet meer rond.

929V6
@Wouter,

Achterschermen overgezet van een ouder exemplaar?

Zeer waarschijnlijk wel ja. Ik heb het vaker gezien op verschillende 96's.

Wouter82
Een wat late Granada uit juni 84, geleverd tot in 85: LF-14-NT.

Deze is nog iets jonger.

Anonieme bezoeker
27-10-2011 22:29
Ik ken nog een saab met een FK kenteken.
Dit zullen ongetwijfeld niet de oudsten/jongsten zijn, maar ze komen vast wel in de buurt:

Vond deze nog op m'n mobiel, eerste toelating 24 december 1997:

De oudste Volvo 850 Estate:

BMW 633 CSi uit het eerste productiejaar 1976. Blijkt nog te bestaan! Het kenteken eindigt op 45, voor alle duidelijkheid.
Niels.
De oudste Volvo 850 Estate:

Nee hoor, onderstaande is nog net ietsjes ouder winking smiley Overigens meen ik dat er nog oudere exemplaren (GB of GD zelfs) zijn, maar dat kan ik niet hard maken.

Anonieme bezoeker
04-11-2011 23:44
BMW 6-serie E24: Deze twee vroege jongens bestaan ook nog: een groenige 630 CS (94-NF-25) van 27-9-1976 en een zwarte 633 CSi (68-NM-90) van 14-10-1976. Beide zijn helaas gepimpte bakken en i.m.o. geen fotoplaatsing waard.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.