Roest anno nu

Gepost door 244-55 
Roest anno nu
05-08-2009 19:37
Als je het moet geloven zijn roestende auto's anno nu iets uit het verleden, jaren zeventig en tachtig. Maar......... is dat wel zo ? Als ik om me heen kijk zie ik toch een aardverschuiving vergeleken met vroeger: merken waarvan men vroeger zei dat het roestbakken waren roesten tegenwoordig niet/minder en omgekeerd. De afgelopen (vakantie)weken heb ik er eens op gelet bij auto's van de bouwjaren 1995-2000: roestende Fords Ka, Focus en Mondeo's 2, roestende Mercedessen van alle typen, roestende Opels..... Niet gezien: roestend Frans of Italiaans (of zijn die bouwkundig zo slecht dat die deze leeftijd niet eens halen ?). Een kleine privé-vergelijking: op mijn Citroën ZX (vroeger een geheid roestmerk) en de XM van een kennis is na 12 jaar op wat steenslag-roest na niets te zien. Beide auto's staan altijd buiten en worden als werkpaarden gebruikt. Bij de Mercedes C en de Astra, ook dik 10 jaar oud, van collega's is heel wat meer roest te zien. Hebben de Fransen en de Italianen zo hun best gedaan om hun imago op te krikken ?
Dan nog iets opvallends: roestende bestelbusjes van een paar jaar oud. Volgens mij zijn die echt van putdekselstaal gemaakt, ongeacht het merk. Hier in het dorp rijdt een MB Sprinter van '99, kats verrot. Vorige week een Transit van het nieuwste model (sinds 2004 ?): helemaal onder de bruine pest.

Nou ja, zo maar wat opvallendheden.... Wat zijn jullie ervaringen en verklaringen ?
Re: Roest anno nu
05-08-2009 19:45
Toch zijn roestproblemen tegenwoordig anders. Vroeger zag je meteen dat een auto rot was, de gaten vielen er gewoon in, maar tegenwoordig moet je erg goed kijken. Mij is nog nooit roest bij een moderne Ford opgevallen, maar nadere bestudering zal ongetwijfeld anders uitwijzen.
05-08-2009 20:20
Roest is bij bepaalde serie Fords wel een issue, en een goede dealer doet daarop bij elke beurt carroserie inspectie. Van de drie Ford's die in deze series vielen, zijn alledrie onder garantie (ook na 8 jaar!) behandeld. Ik weet niet of alle Ford dealers hier consequent mee omgaan, en bij gemiste inspecties komt de garantie wél in gevaar. De roest is overigens erg lokaal (flensranden deuren en achterklep), het is niet zo dat de hele auto begint te rotten.
Anonieme bezoeker
05-08-2009 20:37
Ford Mondeo rond de eeuwwisseling.
05-08-2009 20:37
Voor mijn bijbaantje reed ik jaren terug in een Sprinter I van 2000, ook daar zat na een goede ton al roest op. Maar dat kan ook het gevolg zijn geweest van kleine lakschade. De '92er Sierra die bij ons voor de deur staat heeft ook een paar slechte plekken (waaronder twee gaten).
Anonieme bezoeker
05-08-2009 20:43
Roestende jappen heb ik sinds 2000 ook niet meer gezien.
05-08-2009 21:00
De Ford Ka is denk ik wel de auto die het meest roest. En niet alleen cosmetisch. Dochter van collega had eentje van 2001 en daar waren de dragende delen compleet van verrot. Ik zie tegenwoordig ook de eerste Astra G's met roestblaasjes op de achterste wielkasten.

Mijn oude Civic uit 1996 is nog compleet roestvrij. Type daarvoor was ook redelijk roestgevoelig en de 5-deurs ook.
Anonieme bezoeker
05-08-2009 21:04
Bij de Fransen is het vanaf de 205 erg goed onder controle. Ford zie je wel eens maar die Mercedes busjes ook. Al vraag ik me af het niet gewoon een schade is waar niet meer naar omgegeken wordt. Dat begintnatuurlijk een keer te roesten.
De fransen hebben het inderdaad redelijk onder controle nu, maar echt roestvrij zijn ook deze niet. BXen bijvoorbeeld beginnen nu toch echt wel serieus te roesten. Mijn vorige break uit 93 heb ik een heel stuk dorpel moeten doen. (overigens waar praten we helemaal over, auto's van minimaal 15 jaar oud.) Om maar aan te geven dat ook de beter tegen roest beschermde auto's wel gaan roesten, maar het duurt allemaal wel langer voor het zover is.
Anonieme bezoeker
05-08-2009 21:14
Probleem is de leverancier, of liever de inkoper van staal, of liever de directie die bezuinigingen doorvoert.
Altijd hetzelfde, overal.

De term "onder controle" is fout hier. Het is geen brand. Het is de keuze van de inkoper. Slecht staal is goedkoop. Goed staal is duur.
Hier de wortel van al het kwaad. Het is bewust gedaan, om nog meer te verdienen.
Hebben jullie dat niet in de gaten?
Onder controle? Alsof het griep is. Welnee, het is greediness.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-08-2009 21:16 door jan626.
Anonieme bezoeker
05-08-2009 21:23
Van bijvoorbeeld de Volkswagen Sjonnie 2 rijden er nog veel roestloos rond. De Sjonnie 3 zie je daarentegen bijna niet meer rijden. Als je ze al ziet rijden dan hebben ze vaak roestplekken. Iemand heeft mij ooit verteld dat de Sjonnie 2 werd geproduceerd in een tijd dat een auto nog volledig werd ondergedompeld in een antiroestvloeistofbad. De Sjonnie 3 moest goedkoper worden geproduceerd en heeft dus een andere antiroestbehandeling gekregen. Ik ben benieuwd hoe de Sjonnie 4, 5 en 6 het over een paar jaar zullen doen.
05-08-2009 21:27
jan626
Probleem is de leverancier, of liever de inkoper van staal, of liever de directie die bezuinigingen doorvoert.
Altijd hetzelfde, overal.

De term "onder controle" is fout hier. Het is geen brand. Het is de keuze van de inkoper. Slecht staal is goedkoop. Goed staal is duur.
Hier de wortel van al het kwaad. Het is bewust gedaan, om nog meer te verdienen.
Hebben jullie dat niet in de gaten?
Onder controle? Alsof het griep is. Welnee, het is greediness.

Of besparen op het ouderwetse tectyleren. Bij Mondeo's en Focussen, zijn het (net als Mercedes E-klasse) overigens flensranden die met kit werden afgedicht. Omdat de hele koets beweegt, breekt deze kit, en in de ontstane scheuren kon vocht komen met de roest tot gevolg. Waarschijnlijk een kitfabrikant die had voorgerekend dat het systeem goed en goedkoop moest werken, maar met dramatische gevolgen. Overigens met de dealer wel eens een discussie gehad over tectyleren. Ze geven aan dat roestinspecties na tectyleren niet meer goed te doen zijn, er is geen garantie dat er onder de tectyllaag geen roest ontstaat. Liever gewoon schoon laten, en in geval van roest ingrijpen. Ikzelf ben er nog niet uit.

Freez
Anonieme bezoeker
05-08-2009 21:30
Tja, maar had de fabrikant dat niet eerder kunnen weten?

Wat ik erg vind dat je een stuk van je leven krom spaart voor een auto en eindelijk haal je hem binnen. Iedereen trots. En omdat de fabrikant zo inhalig is valt na een tijdje door roest in mekaar. Fabrikanten moesten het eens weten hoeveel moeite, zweet en tranen het ons kost om die auto bij elkaar te sparen. Het is een hele investering. Ik vind het echt heel erg, alleen omdat de directeur wel het topmodel gratis krijgt van het merk waar hij voor werkt. Het zal hem geen zak interesseren. Want als zijn auto wegroest, krijgt hij gewoon een nieuwe.
Anonieme bezoeker
05-08-2009 21:37
jan626
Fabrikanten moesten het eens weten hoeveel moeite, zweet en tranen het ons kost om die auto bij elkaar te sparen. Het is een hele investering. Ik vind het echt heel erg, alleen omdat de directeur wel het topmodel gratis krijgt van het merk waar hij voor werkt. Het zal hem geen zak interesseren. Want als zijn auto wegroest, krijgt hij gewoon een nieuwe.

Fabrikanten weten ook wel wat sparen met bloed, zweet en tranen is, alleen niet voor een van hun eigen auto's. Wel voor een duur jacht, een huis, een paard of een helikopter. En daar gaat ook wel eens wat mis mee, en dan is zo'n fabrikant ook zuur.
Anonieme bezoeker
05-08-2009 22:05
Doormijn werk als automonteur heb ik veel roestschades gezien.

Meestal bij auto's vanaf 10 jaar begint de bodem te roesten ( meestal japaners en koreanen ), want niemand gebruikt meer tectyl.
Soommige merken doen dat nog wel, voorbeeld is BMW schadevrije auto's zullen niet roesten.
Opel is vanaf 1994 is ook zo goed als roestvrij.

Ook een oude Peugeot 309 bleef ook keurig roestvrij.

Maar een Mercedes E-klasse van 8 jaar had al verroeste wielkasten en onderzijde van portieren.

Ik heb zelfs zeer jonge Seat's gezien met roest op dorpels en wielkasten.

En helaas ook VW LT's en crafters.
Nu al Crafters die beginnen met roesten?
Wij hebben een Jumper van een jaar oud, 12 jaar garantie op roest van binnenuit... Volgens mij is de bodem etc. wel goed behandeld, de wielkasten daarentegen zijn alleen gelakt, behandelen met RX10 of tectiel mag niet want dan is de garantie niet meer geldig...
Het lijkt me dat de auto's van nu gewoon goed beschermd zijn tegen roest.
Anonieme bezoeker
05-08-2009 22:14
remko32

Meestal bij auto's vanaf 10 jaar begint de bodem te roesten ( meestal japaners en koreanen ),

Vertel!

toelichting: Ik had een Carina E die ik met 15 jaar weg heb gedaan, maar ik kreeg geen opmerkingen over roest. 2x per jaar een beurt, 1x apk.
denk je dat er roest was?
ehmm, ik kreeg 3.000 euro voor het apparaat, die al die tijd in onderhoud daar was.

Ik heb een Camry van 6 jaar oud. Moet ik ergens op letten? en Hoe?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-08-2009 22:15 door jan626.
Anonieme bezoeker
05-08-2009 23:22
remko32

Meestal bij auto's vanaf 10 jaar begint de bodem te roesten ( meestal japaners en koreanen ), want niemand gebruikt meer tectyl.
Soommige merken doen dat nog wel, voorbeeld is BMW schadevrije auto's zullen niet roesten.

Maar een Mercedes E-klasse van 8 jaar had al verroeste wielkasten en onderzijde van portieren.

OPELS na 1994 roestvrij haha goeie grap zo goed als echt niet de gemiddelde astra van 94 en erna roesten er tierig op los.........

Gr. R16 TS cool smiley
Anonieme bezoeker
05-08-2009 23:25
remko32

OPELS na 1994 roestvrij haha goeie grap zo goed als echt niet de gemiddelde astra van 94 en erna roesten er tierig op los.........
05-08-2009 23:28
Een paar jaar geleden bleek de door de AutoBild geduurteste Nissan Almera II ook al roest aan de bodem te vertonen. Nu is dit natuurlijk een in Europa gebouwde Nissan, ik weet niet hoe het met de Japanse zit. De oude Almera kon er in elk geval ook wat van.
Mijn Xedos van '98 roest aan het kofferdeksel, bij de kentekenplaatverlichting. Waarschijnlijk door potentiaalverschil met de gebruikte bouten. Verder nog nergens iets van roest te zien.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-08-2009 23:30 door 929V6.
Mijn Peugeot is een echte roestbak. De bodem daargelaten. Echter als je goed oplet , kun je (preventief) heel veel voorkomen.

Het hoort misschien niet, maar toch.

Verder denk ik dat de Chevrolets ook het haasje gaan worden, ook Deawoo´s schijnen (voorloper natuurlijk) behoorlijk te kunne zieken. De Espero schijnt mee te vallen, maar de rest hakt er aardig in. Wat te denken van Kia´s?? Echt , voor € 9000,- koop je geen auto die zo goed beschermd is tegen roest hoor...
Ik hoorde laatst van een ex-Alfamonteur dat met name de 156 best wil roesten, daar moesten hier en daar stukken ingelast worden. De Nissan Primera, met name de station die niet in Engeland wordt gemaakt, roest ook wel en ik heb ook al roestende Almera's gezien. Mijn broer had een Nissan 200SX die altijd goed behandeld werd en in een droge garage stond, toch moesten er stukken in de dorpels gelast worden en vielen langzamerhand overal de gaten in.
Roestende Opels van rond de eeuwwisseling heb ik ook al gezien. Buiten de E-klasse is de A van Mercedes ook een enthousiaste roester en de eerste Vito was inderdaad ook zeer slecht van kwaliteit.
Audi heeft wat kleine probleempjes met galvanische werking rond dakgoten en handgrepen. Wordt door de importeur meestal netjes geregeld. De Polo 6N heeft ook hier en daar wat problemen maar bekende roesters zijn de Seat Arosa en Ibiza.

Het heeft inderdaad te maken met bezuiniging, maar ook met ontwerpfouten. VW gebruikt voor de achterruit van de Golf 3 een kitsoort die langzaam door de lak vreet, waarna de klep gaat roesten. Dat is na een paar jaar opgelost, nieuwere auto's hebben geen problemen.
06-08-2009 00:06
Ik weet niet waar het aan ligt. Een Seat Ibiza II roest niet, maar een Seat Inca/VW Caddy II wil wel roesten aan de dorpels. De rest ligt aan lakbeschadigingen.
Mijn Inca is gelukkig nog puntgaaf op een paar lakbeschadigingen na. Maar je ziet soms exemplaren rijden vol met bruine puisten. Zou dat door misbruik komen?
Anonieme bezoeker
06-08-2009 00:11
Klassiekerrijder
Ik hoorde laatst van een ex-Alfamonteur dat met name de 156 best wil roesten, daar moesten hier en daar stukken ingelast worden. De Nissan Primera, met name de station die niet in Engeland wordt gemaakt, roest ook wel en ik heb ook al roestende Almera's gezien. Mijn broer had een Nissan 200SX die altijd goed behandeld werd en in een droge garage stond, toch moesten er stukken in de dorpels gelast worden en vielen langzamerhand overal de gaten in.
Roestende Opels van rond de eeuwwisseling heb ik ook al gezien. Buiten de E-klasse is de A van Mercedes ook een enthousiaste roester en de eerste Vito was inderdaad ook zeer slecht van kwaliteit.
Audi heeft wat kleine probleempjes met galvanische werking rond dakgoten en handgrepen. Wordt door de importeur meestal netjes geregeld. De Polo 6N heeft ook hier en daar wat problemen maar bekende roesters zijn de Seat Arosa en Ibiza.

Het heeft inderdaad te maken met bezuiniging, maar ook met ontwerpfouten. VW gebruikt voor de achterruit van de Golf 3 een kitsoort die langzaam door de lak vreet, waarna de klep gaat roesten. Dat is na een paar jaar opgelost, nieuwere auto's hebben geen problemen.

Vito II en Golf 4 roesten net zo hard als hun voorgangers.
06-08-2009 00:11
Oh ja, van de Polo III ('94-'99, is dat de 6N?) heb ik ook al flink roestende exemplaren gezien. Serieus bruine plekken dan he! Dat waren tot dusver altijd witte, misschien ex-auto's van een havenbedrijf of zo? Van de Ibiza II rijden er ook al veel met gelaste stukken rond.

A.B.,
Gek genoeg rijden bijna alle Sephia's van het eerste uur nog rond in ons land. Ze vallen enkel niet op. De Hyundai Accent schijnt echter weer niet zo best te zijn.
Anonieme bezoeker
06-08-2009 00:14
Bij de sprinter zie je wel eens wat roest .Komt meestal door schades.Wel moet je de spatbordranden in de gaten houden.Voor de rest een oerbetrouwbare bus.Technisch beresterk.
Anonieme bezoeker
06-08-2009 00:17
Tegenwoordig zullen er echt geen gaten invallen.Meetstal een beeje oppervlakkig, Zeg maar van die roestspinnetjes.KOmt ook door milieuaspekt Lakken op waterbasis zijn minder sterk
Bartus G.
Vito II en Golf 4 roesten net zo hard als hun voorgangers.
Vito II heb ik geen ervaring mee, maar ik heb aan veel Golfs IV gewerkt en nog geen roestig exemplaar gezien. Zelfs schadeauto's wilden niet roesten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-08-2009 00:24 door Klassiekerrijder.
06-08-2009 07:38
Bij mijn huidige dealer klagen ze steen en been over de jonge mercedessen die aan de onderkant van de deuren roesten.
Dat is flink sparen voor je zo'n Mercedes kunt betalen en dan dit.
Mijn collega had een E-classe waar opeens de rechter voorkant naar beneden viel, de anwb kreeg er met zeer veel moeite nog net een krik onder.
Het ophangingspunt van de rechterveer (dat is een carrosseriedeel rond het motorblok) was compleet weggerot.
De anwb medewerker stond met verbazing te kijken.

Zelf heb ik 2 Renault 19's gehad. eind jaren 80 met veel roest.
2 (1x galant 1x carisma) Mitsubishi's totaal roestvrij.
1 Nissan Primera p11 klein roestplekje op de koellijn onder de motorkap. (makkelijk zelf bijgewerkt) verder roestvrij.
nu een Citroen Xsara Break 2001, nog nergens koest aangetroffen (12 jaar plaatwerkgarantie).
06-08-2009 07:42
Imho is het een kosten/baten plaatje.

Roestbescherming (goed staal, verzinken, wasbehandeling, kitafdichtingen, tectyleren ed) kost geld en dat geld kan ook gebruikt worden om speeltjes te monteren waarmee je kopers wel over de streep haalt. Helaas zie je de kwaliteit van bouwen pas aan het eind van de levensduur: de oude Kadett-serie is een heel mooi voorbeeld. Echt oude Kadettjes (B-kadettjes) roestten vrijwel niet, de laatste Kadettjes (E-kadettjes) roestten al in de showroom.

Je kan een nieuwe auto zelf beter beschermen tegen roest. Daarmee maak je dat ene exemplaar veel beter tegen roest bestand, maar de doorsnee eigenaar ruilt het blikje na 3 - 8 jaar toch weer in. En, extra roestbescherming is een argument wat bij inruil de auto niet echt veel duurder zal maken. Als je dus extra roestbescherming laat aanbrengen bij een vrij nieuwe auto, maak je voor jezelf het plan die auto erg lang te rijden. Als je dus bijvoorbeeld een Avant Time koopt met het plan deze te houden totdat het een klassieker is, is extra roestbescherming direct bij aankoop een aanrader. In andere gevallen is het een investering waarvan het de vraag is of het ooit weer de muntjes zal terugverdienen.

Misschien moeten we als klant wat meer opletten wat we kopen. Geen speelgoed, maar goede produkten....
Ironisch genoeg zorgt een later aangebrachte antiroestbehandeling ervoor dat de carrosseriegarantie vervalt...

Mijn Audi 80 van 1986 met 300.000 km heeft geen enkel roestplekje. Mijn Porsche 924 van 1980 is ook roestvrij.
06-08-2009 08:06
Mijn collega had een E-classe waar opeens de rechter voorkant naar beneden viel, de anwb kreeg er met zeer veel moeite nog net een krik onder.
Het ophangingspunt van de rechterveer (dat is een carrosseriedeel rond het motorblok) was compleet weggerot.

Ik geloof er helemaal niks van.
Anonieme bezoeker
06-08-2009 08:19
Een Golf 4 met roest heb ik nog nooit gezien.
06-08-2009 08:41
gearhead

Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn eye rolling smiley

Ik let er niet echt op en daardoor is het mij dan ook niet opgevallen dat er focussen en ka's zijn met roest. Daarmee is het niet gelijk een feit dat deze auto's niet roesten.
06-08-2009 08:58
Tegenwoordig zitten er vaak grote stukken plastic aan een auto. De achterklep van mijn Laguna, bijvoorbeeld, was een grote plak plastic. En dat roest inderdaad niet. De Ka heeft enorme kunstof bumpers. Geen wonder dat je de roest dan niet ziet zitten...
Ka's met ernstige roest aan dragende delen ben ik ook al tegengekomen... ik zag er laatst zelfs een op de sloop, met forse gaten in de bodem. Was meer een economisch verhaal, want het ding zat rondom in de parkeerschades en het interieur zag eruit alsof een gestoorde pitbull zich erin uitgeleefd had.
06-08-2009 09:37
De Ka van mijn tante roestte ook, met name vlakbij het plastic van de wielkasten en de tankdop. Ook de oude modellen Panda's (ze heeft er meerder gehad) willen af en toe roesten bij de wielkasten.

Overigens heb ik het idee dat het tussen ogenschijnlijk identieke exemplaren van auto's best kan verschillen. Zoals gezegd hadden de Panda's er soms wel, en soms niet last van. Maar ook met de E-Kadett van mijn vader hebben we nauwelijks grote roestproblemen gehad, terwijl die er toch om bekend staan.winking smiley
Anonieme bezoeker
06-08-2009 09:37
Pfff, zag van de week een Polo 6N uit '98, daar waren stukken zo groot als een voetbal weg(vanonder bij de voorschermen, aan de portierkant), en de deuren zaten ook al flinke gaten in. Echt niet normaal, alsof je naar een Fransoos of Italiaan uit de jaren '70 zat te kijken...eye popping smiley

Vooral de Duitsers hebben hun goede reputatie uit de jaren '80 (qua roestpreventie/degelijkheid) vanaf '95 flink te grabbel gegooid, Mercedes/Volkswagen/Ford en Opel voorop, BMW heeft het nog het beste onder controle volgens mij (de E36 was nog niet best, maar de types erna heb ik nog nooit roest aan gezien). De Fransozen en Italianen hebben het veel beter opgepakt, mijn intensief gebruikte Xantia uit '95 is vorig jaar zonder roest naar de sloop gegaan, altijd buiten gestaan, zelden gewassen en alleen hoognodig onderhoud uitgevoerd. PSA en Fiat hebben gewoon veel geinvesteerd in roest-preventie, daar waar de Duitsers juist erop bezuinigd hebben.
Anonieme bezoeker
06-08-2009 09:52
gearhead

Heb ze al vaak genoeg met roestproblemen langs zien komen bij m'n broer (die heeft een autoschadeherstel-bedrijf). Ook de hierboven aangehaalde E-klasse (de W210) en de eerste C-klasse zijn zeer slecht wat dat betreft. Vaak wordt deze roestschade snel hersteld zodra de eerste voortekenen zich aandoen, vandaar dat je ze niet vaak echt verrot tegenkomt, maar dat wil niet zeggen dat het probleem er niet is. Je zou denken dat Mercedes iets geleerd heeft van deze problematiek, maar niets is minder waar: de A-klasse van mijn pa uit 2007 heeft serieuze beginnende roest aan portieren en zelfs onder het embleem op de kofferklep (gewoon middenop dus, niet eens aan een rand!!). En het is nog maar de vraag of het onder garantie hersteld kan worden! Het is in ieder geval de laatste (nieuwe) Mercedes voor mijn vader. Zijn 190D uit '90 is nog keihard dus die blijft voorlopig wel, maar de A zal op termijn vervangen worden door een ander merk.
06-08-2009 10:03
De Jappen zijn ook wel redelijk roestvrij. Starletjes zie ik zelden met roest terwijl het dan toch vaak om auto's van minimaal 15 jaar gaat. De Corolla's tot 1997 willen ook nog weleens roesten bij wielkasten. Bij Mazda is de 323 redelijk gevoelig. Bij de F de deuren en bij de Coupe de wielkasten achter.

Wat mij verbaast is dat de Vento vaak enorm roest terwijl de Golf III dat lang zo erg niet heeft. Oke de Golf II was veel beter geconserveerd maar toch.

Bij Opel zie je dat de Astra F facelift ook al behoorlijk begint te roesten terwijl Opel destijds voorhield dat sinds de facelift de problemen voorbij wasren. Ook de Vectra B roest al stevig rond wielkasten etc.

Ford is helaas wel erg slecht. Ik denk dat de meeste Escortjes wel al zo'n beetje van de aardbodem zijn verdwenen. Ook de oude Fiesta (tot 2002), de Puma en met name de Ka zijn bedroevend slecht.

Wat ik grappig vind is dat de destijds "minderwaardige" concurrenten van de Golf/Astra bijv. de Applause en Baleno nog compleet roestvrij rondrijden. Qua carrosseriekwaliteit dus ook geweldige auto's.
D. Elzinga
Overigens heb ik het idee dat het tussen ogenschijnlijk identieke exemplaren van auto's best kan verschillen. Zoals gezegd hadden de Panda's er soms wel, en soms niet last van. Maar ook met de E-Kadett van mijn vader hebben we nauwelijks grote roestproblemen gehad, terwijl die er toch om bekend staan.winking smiley
Bij Opel kun je aan de kwaliteit zien uit welke fabriek de auto komt. Duitsland: geen probleem. Spanje/België/Engeland: wil best roesten...
Maar hoe lang moet een auto eigenlijk roestvrij blijven?

5 jaar, 10 jaar, 20 jaar, 30 jaar?
06-08-2009 10:37
Gek genoeg lijkt de Seat Marbella ook een stuk minder te roesten als de Fiat Panda. Je ziet ze ongeveer even vaak, terwijl de Panda's die je nog ziet bijna allemaal van na '98 zijn toen de Marbella al uit productie ging. Je ziet nog regelmatig Marbella's van een jaar of 17, 18 geleden, dat kun je met Panda's wel vergeten.
stoterstangen90

Ligt wat mij betreft aan de nieuwprijs, maar ik vind 10 jaar wel het minimum voor een goedkoop bakkie. Voor dure auto's is de technologie beschikbaar om ze voorgoed roestvrij te houden (en kijkend naar mijn Porsche werkt dat ook, als een auto na 30 jaar nog niet roest zal-ie ook niet echt meer beginnen). Van een Panda heb ik niet dezelfde verwachtingen als van een Mercedes.
Anonieme bezoeker
06-08-2009 11:57
Klassiekerrijder
stoterstangen90

Ligt wat mij betreft aan de nieuwprijs, maar ik vind 10 jaar wel het minimum voor een goedkoop bakkie. Voor dure auto's is de technologie beschikbaar om ze voorgoed roestvrij te houden (en kijkend naar mijn Porsche werkt dat ook, als een auto na 30 jaar nog niet roest zal-ie ook niet echt meer beginnen). Van een Panda heb ik niet dezelfde verwachtingen als van een Mercedes.

Gaf Porsche (of was het Audi?) niet 25 jaar 'garantie' op hun verzink-werk indertijd?
Dat zou best kunnen. Audi gaf 10 jaar, maar de meeste gegalvaniseerde Audi's uit de jaren '80 roesten ook alleen als ze schade gehad hebben.
06-08-2009 12:52
Cardozo!

Ik geloof er helemaal niks van.

Hoezo je gelooft er niets van ????
Ik stond erbij en keek er naar, 600 euro om een nieuwe plaat er in te lassen en dat nog niet eens bij een officiele dealer.
Wat voor rede zou ik moeten hebben om dit uit mijn duim te zuigen ????????????????!!
Zoiets zou nooit mogen gebeuren.
De auto kon slechts met een paar millimeter speling de sleepwagen op,zo laag was deze ingezakt.
06-08-2009 13:17
Klassiekerrijder
D. Elzinga
Bij Opel kun je aan de kwaliteit zien uit welke fabriek de auto komt. Duitsland: geen probleem. Spanje/België/Engeland: wil best roesten...

Aha, daarom is die van mij roestvrijwinking smiley Overigens deed in die tijd wel het verhaal de ronde dat de lak uit de Duitse fabriek dan weer slechter was dan uit Belgie...
De vroege D-Kadetts met metallic lak zagen er na een paar jaar niet meer uit, helemaal mat en afgebladderd. Ik weet niet of dat te maken had met de plaats waar ze gemaakt waren.
06-08-2009 13:36
D. Elzinga
Overigens deed in die tijd wel het verhaal de ronde dat de lak uit de Duitse fabriek dan weer slechter was dan uit Belgie...

Toch zit daar wel waarheid in. Sommige kleuren beschermen beter dan ee andere, of zijn beter bestand tegen zon en daardoor niet zo snel poreus.

Als voorbeeld; als je nog eens een ongerestaureerde Eend ziet, is dat heel vaak een blauwe. Toch reden er indertijd evenveel groene maar die zijn allemaal weggerot.

Groetjes,
Jan
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.