simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Gepost door Anonieme bezoeker 
Quote
Muddy Bandit
Klinkt allemaal als normaal onderhoud voor een oldtimer.
De auto is verder goed?

Deels normaal onderhoud maar een bv een zekeringkast vervangen nu niet bepaald..
De bolide is ongehoord gaaf aan dragende belangrijke delen.
Helaas is het vinyl dak in een matige zeg maar slechte staat en op het plaatwerk rondom roestblaasje hier roestblaasje daar .
De auto is ooit gerestaureerd, vond een copy van een artikel over de auto in auto motor klassiek !
Wie weet wanneer dit gepubliceerd is ? Zou graag het origineel willen hebben.

Ga nu eerst de remmen aanpakken en de olie en filter van automaat bak vervangen .
Groetjes Sceppie
Quote
929V6
Goed bezig, sceppie! Is er nog een beetje aan onderdelen te komen voor de 180 of heb je er een voorraadje bij gekregen?

Kwam in contact met familie van een overleden oud eigenaar en kon 8 dozen met onderdelen overnemen.
Bij de Simca club is ook het nodige te koop .
Verder kwam ik in contact met een Duitser die nog veel kan leveren.
Uiteraard is EBay er ook nog .
Als klap op de vuurpijl heb ik een account bij Aldoc en zie dat er zelfs in het reguliere circuit nog onderdelen leverbaar zijn .
Groetjes Theo van de Sceppie
Da's mooi! Succes ermee en houd ons op de hoogte! thumbs up
Fijn te horen dat de basis nog hard is, dat mag je gerust zeldzaam noemen.
Ik hoop dat je onder dat vinyldak geen bergen ellende tegen gaat komen, uit ervaring weet ik dat roestkevertjes daar graag nestelen.
Quote
Muddy Bandit
Fijn te horen dat de basis nog hard is, dat mag je gerust zeldzaam noemen.
Ik hoop dat je onder dat vinyldak geen bergen ellende tegen gaat komen, uit ervaring weet ik dat roestkevertjes daar graag nestelen.

Maak mij ook oprecht zorgen over de zo mooi omschreven door U roestkevertjes.
Ga binnenkort het vinyldak verwijderen en dan weten wij meer .
Een nieuw vinyldak laten monteren schijnt kostbaar te zijn .
Weet iemand een betaalbaar adres en anders maar als low budget alternatief het dak in de hammerite hamerslag .oeps oeps oeps ..
Groetjes
Ik ben echt niet zo'n doe-het-zelf held, maar ik heb de nodige jaren geleden zelf het vinyl dak van mijn 1972 Mustang vervangen. Dat is heel erg goed gegaan en dat zal vooral in de goede voorbereiding. Voordeel van een Mustang is dat je zo'n dak in Amerika zo in de goede kwaliteit koopt (kleur, structuur en maat), ik weet niet of dat voor de Chrysler 180 ook geldt.

Maar als gezegd, als je alles goed voorbereidt en wat hulp hebt is het niet veel ingewikkelder dan behangen (wel wat spannender, geef ik toe). Als je belangstelling hebt wil ik de foto's wel opzoeken? Er was in ieder geval ook speciale 3M lijm voor nodig en veel werk zat in alles uitmeten en afplakken. De sierlijst op de C-stijl valt natuurlijk over de afwerking die je maakt, maar dat moet wel precies kloppen winking smiley
@sceppie,

Ruud heeft op zijn Avenger ook een nieuw vinyldak laten aanbrengen dus allicht weet hij een goed adres. Hammerite lijkt me geen geweldige oplossing, dan kun je beter maar de hele auto in één kleur laten spuiten.

Meteen een fotootje (van 15 jaar geleden toen hij zo te zien nog spic en span was) gevonden:


Simca Chrysler 2 litres 1975, Maartensdijk by Jan Gielkens, on Flickr

Ik zie nu trouwens ook dat het dus een 2 Litres is en geen 180...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-06-2020 18:57 door 929V6.
Yes dit is hem.Mijn dank is groot .
Wist niet dat hij ergens op het grote web stond.
Dus 15 jaar geleden.
Ja hij ziet er nu minder goed uit maar er is absoluut wat van te maken en daar gaan wij voor mits het economisch gezien haalbaar is .
Ruud heeft mij geïnformeerd over dit adres maar is bedrag is boven het economische budget
Groetjes Sceppie
Misschien vind je het aanbrengen van een laadbak coating nog een bruikbaar alternatief voor een vinyl dak?

De vorige eigenaar heeft het dak van m'n Jeep Wagoneer daar ook mee behandeld, het zou niet mijn keuze zijn maar het ziet er verder wel strak en netjes uit.
Schoon maken is wel wat lastiger als een vinyl dak, kwestie van schrobben met een harde borstel.
Verkleuren (vaal worden) doet het ook, maar dat ga ik tegen door het dak 2x per jaar te poetsen met een in lijnolie gedrenkte poetslap.

Het ziet er zo uit (is op de foto nog niet met lijnolie behandeld):







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-06-2020 19:32 door Muddy Bandit.
..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-07-2020 13:17 door Pepe41.
Quote
Muddy Bandit
Misschien vind je het aanbrengen van een laadbak coating nog een bruikbaar alternatief voor een vinyl dak?

De vorige eigenaar heeft het dak van m'n Jeep Wagoneer daar ook mee behandeld, het zou niet mijn keuze zijn maar het ziet er verder wel strak en netjes uit.
Schoon maken is wel wat lastiger als een vinyl dak, kwestie van schrobben met een harde borstel.
Verkleuren (vaal worden) doet het ook, maar dat ga ik tegen door het dak 2x per jaar te poetsen met een in lijnolie gedrenkte poetslap.

Aan deze optie had ik in het geheel niet gedacht , zal het in mijn achterhoofd houden.
Dank

[
Ben blij dat ik deze nu blijkbaar bekende zeldzame bolide weer rijdbaar maak.
Zal je een berichtje sturen vanwege het adresje in Groningen.
Zelf woon ik in Friesland dus dat valt mee .
Groet en Dank



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-06-2020 19:59 door sceppie.
Beste Pépé,
Bedankt voor je PB , lukt mij niet om te reageren .Daarom doe ik het op deze wijze .
Groetjes
Update Rijdende Restauratie Chrysler 2 litres 1975 26 FD 06
Compleet nieuw ruitenwisserstangenstelsel gemonteerd .
Ben op dit moment met de achterremmen bezig , af fabriek al een drama lees ik op het groooooote internet.
Aluminium en gietijzer gebruikt dat gaat niet samen..
Een specialist uit Duitsland levert mij gereviseerde klauwen .
Ondertussen begonnen om roest te verwijderen .Gelukkig geen gaten..
Heb er voor gekozen om het kale plaatwerk eerst te behandelen met Tenco Loodmenie.
In bouwmarkten niet kunnen vinden maar op internet wel te koop.
Bus is loodzwaar , hoe zou dit nu kunnen..
Wordt vervolgd.
Groet Theo en Sceppie
Hoi Theo,
Meng die loodmenie voor de eerste laag even met owatrol olie, dat mengsel impregneert beter en kruipt tevens goed in alle naden.
Wat een mooi project thumbs up
Mijn grootvader had vroeger een 2 Litres, donkergroen met zwart dak en bruin interieur. Geweldige wagen vond ik het! Jammer dat ze nu zo zeldzaam zijn, erg leuk dus dat er nu weer één in de juiste staat wordt gebracht. Veel succes met het project, ik ga dit graag volgen!
P.s. foto’s zouden zeer welkom zijn.
Uit de discussiegroep: "wat zag jij voor bijzonders vandaag":

Goedendag,
Betreft update vorderingen Rijdende Restauratie Chrysler 2 litres 26 FD 06

Nadat de remklauwen gereviseerd waren bij een specialist in Duitsland liepen de achterremmen al heel wat vrijer dan voorheen.
Nog niet helemaal naar mijn zin maar voldoende om hem of haar ter APK aan te bieden.
De keurmeester was onder de indruk van de hoeveelheid nieuwe onderdelen die gemonteerd waren en trakteerde mij op een frisse nieuwe APK !
Goed nieuws dus !
De in Nederland enigst overgebleven Chrysler 2 litres van het bouwjaar 1975 blijft dus te bewonderen op onze wegen.
Mvg Sceppie alias Theo Haverkamp
Proficiat.smileys with beer
Kun je weer 2 jaar rijdend restaureren.grinning smiley
Leuk dat deze 2 Litres nog bestaat, ik heb deze auto nog gerepareerd voor de apk toen deze van een clublid in Nieuwerkerk was.
ik heb zelf ook een 2 Litres van1977.
Quote
SportLeicht

Bijzonder om je eigen auto te zien gefotografeerd in de voortuin zonder dat je het doorhebt .
En wie is de fotograaf ?
Leuk hoor
Quote
Evert 7402429
Leuk dat deze 2 Litres nog bestaat, ik heb deze auto nog gerepareerd voor de apk toen deze van een clublid in Nieuwerkerk was.
ik heb zelf ook een 2 Litres van1977.

Weer zo,n leuke reactie !, De Chrysler staat ondertussen in de winterstalling .
Volgend jaar verder met de rolling restauration .
Groetend
Zo, we hebben er weer een Talbot op de weg bij. Ik zou graag een paar foto's plaatsen, maar hoe dat moet ben ik vergeten. Ik herinner me alleen nog dat het ingewikkeld was.

Hoe dan ook, de Talbot 1510 1.5 LS (FV-75-RR, 20-03-1980) is vandaag, daags voor zijn 41ste verjaardag dus, goedgekeurd tot 19-3-2023. De laatste keuring dateerde van 2012,...
Groet Maarten
Quote
maarten1966
Zo, we hebben er weer een Talbot op de weg bij. Ik zou graag een paar foto's plaatsen, maar hoe dat moet ben ik vergeten. Ik herinner me alleen nog dat het ingewikkeld was.

Hoe dan ook, de Talbot 1510 1.5 LS (FV-75-RR, 20-03-1980) is vandaag, daags voor zijn 41ste verjaardag dus, goedgekeurd tot 19-3-2023. De laatste keuring dateerde van 2012,...
Groet Maarten

Dat is heel leuk nieuws! thumbs up Ik wist dat je ermee bezig was maar de eerste keer dat ik daar over las is al een hele poos terug. Dus dat zal best een project zijn geweest! Ik ken die auto al sinds 1998, een collega van mijn moeder reed er toen mee. Heb je de foto's al ergens online staan?
Quote
929V6
Quote
maarten1966
Zo, we hebben er weer een Talbot op de weg bij. Ik zou graag een paar foto's plaatsen, maar hoe dat moet ben ik vergeten. Ik herinner me alleen nog dat het ingewikkeld was.

Hoe dan ook, de Talbot 1510 1.5 LS (FV-75-RR, 20-03-1980) is vandaag, daags voor zijn 41ste verjaardag dus, goedgekeurd tot 19-3-2023. De laatste keuring dateerde van 2012,...
Groet Maarten

Dat is heel leuk nieuws! thumbs up Ik wist dat je ermee bezig was maar de eerste keer dat ik daar over las is al een hele poos terug. Dus dat zal best een project zijn geweest! Ik ken die auto al sinds 1998, een collega van mijn moeder reed er toen mee. Heb je de foto's al ergens online staan?
Nee ik heb de foto's nog nergens online. Indertijd heb ik meen ik FlickR gebruikt, maar dat zou ik echt opnieuw moeten uitzoeken. Tenzij iemand een simpelere manier weet, dat hoor ik dan graag.

De 1510 is in 2013 gelast (met het buigen knippen etc erbij 40 u werk..!). Daarna is er jaren niets gebeurd, omdat ik mijn eenmanszaak heb opgebouwd. Maar ik ben dirigent, dus dan kun je wel raden wat er het afgelopen jaar qua repetities en optredens gebeurd is... niets dus. Dus ik heb mijn werkbus verkocht, en ben aan de 1510 begonnen. Ik heb ook nog 2 solara's (GD-27-NS en een SX waarvan ik het kenteken niet weet), en die ga ik volgend jaar aanpakken. Zit nl nog een heel ander project tussen, een MG ZS 180 uit 2002. Is igst maar moeten nieuwe distr. riemen op. Gaat ruim 1000 piek kosten.

Wie me simpel kan uitleggen hoe ik foto's kan plaatsen, nodig ik van harte uit. En dan laat ik ze jullie hier uiteraard graag zien. Zo, nu nog even slingers ophangen want het is inmiddels 20 maart haha;-)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-03-2021 01:47 door maarten1966.
Overigens, nog even iets bijzonders: dit bovenstaande verhaal gaat dus over de FV-75-RR. Maar... de FV-91-RR (ook een Talbot 1510) bestaat ook nog! Zelfde datum: 20 maart 1980. De eigenaar en ik hebben contact gehad, en we gaan na Corona beide overlevers samen op de foto zetten.
groeten van Maarten



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-03-2021 01:52 door maarten1966.
ik gebruik tegenwoordig imgbb voor foto's. werkt goed. Handleiding: [shotkit.com].
als je dan bij de 'embed code' de code gebruikt tussen [img...[/img] en in je bericht plakt moet het lukken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-03-2021 08:06 door ginkelvanmichiel.
@Maarten,

Wat bijzonder Talbot klassiekers en een MG Zs 180 .
Eigenlijk ook weer niet bijzonder aangezien ik ook dezelfde combinatie bezit.
Een Chrysler 2 litres en een Mg Zs 180 ( vergeet ff mijn 2 sunbeams )
Idd een distributie wissel is prijzig , ik ga altijd naar Terpstra in Kollum Frl.
Mvg Sceppie Theo Haverkamp





[flickr.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-03-2021 10:17 door Wouter82.
Quote
ginkelvanmichiel
ik gebruik tegenwoordig imgbb voor foto's. werkt goed. Handleiding: [shotkit.com].
als je dan bij de 'embed code' de code gebruikt tussen [img...[/img] en in je bericht plakt moet het lukken.

[postimages.org] werkt nog makkelijker. Als je na het uploaden bij "Code's voor alle afbeeldingen:" "Hotlink voor fora" selecteert, kun je dat direct zo hier plaatsen en klaar is Kees.

@Wouter,
Zo zag hij er dus uit voor de restauratie.
Quote
sceppie
@Maarten,

Wat bijzonder Talbot klassiekers en een MG Zs 180 .
Eigenlijk ook weer niet bijzonder aangezien ik ook dezelfde combinatie bezit.
Een Chrysler 2 litres en een Mg Zs 180 ( vergeet ff mijn 2 sunbeams )
Idd een distributie wissel is prijzig , ik ga altijd naar Terpstra in Kollum Frl.
Mvg Sceppie Theo Haverkamp

Da's idd een grappige overeenkomst. Hebben we allebei dus een 'Brits/Frans wagenparkje' met groot contrast. Dat vind ik er ook leuk aan. Zou er trouwens wel graag een Tagora en een Rover 75 bij willen. Maar ja, die Staatsloterij hè. Blijft tobben.

Ik ga voor de MG overigens naar Damen & Kroes in Boxtel (da's 10 minuten van hier. Maar Friesland is wel een mooie rit met zo'n ZS. Zal ik hem volgend jaar een keer naast de jouwe zetten voor de foto? Zoveel rijden er niet meer. gr Maarten
Quote
929V6
Quote
ginkelvanmichiel
ik gebruik tegenwoordig imgbb voor foto's. werkt goed. Handleiding: [shotkit.com].
als je dan bij de 'embed code' de code gebruikt tussen [img...[/img] en in je bericht plakt moet het lukken.

[postimages.org] werkt nog makkelijker. Als je na het uploaden bij "Code's voor alle afbeeldingen:" "Hotlink voor fora" selecteert, kun je dat direct zo hier plaatsen en klaar is Kees.

@Wouter,
Zo zag hij er dus uit voor de restauratie.

dank voor de fototip, ga het proberen!
Quote
929V6
@Wouter,
Zo zag hij er dus uit voor de restauratie.

Dat mag ik hopen ja. Ik dacht, een paar plaatjes bij het praatje waarin het praatje vooral over ontbrekende plaatjes ging.

Ik overigens [imgur.com] aanbevelen voor het uploaden van plaatjes.
Proeffoto (van tijdens het lassen). Vanavond of morgen meer.
Mooi bezig, ik zie deze hatchback veel liever dan zijn sedan broertje (die je bij ons in de buurt veel meer zag, mensen gingen over van hun coole 1308 naar die sedan, jammer)
De solara had dan ook een naam de 1510 nog een getal dat paste in de lijn van opvolging (1308)
Quote
Stif
Mooi bezig, ik zie deze hatchback veel liever dan zijn sedan broertje (die je bij ons in de buurt veel meer zag, mensen gingen over van hun coole 1308 naar die sedan, jammer)
De solara had dan ook een naam de 1510 nog een getal dat paste in de lijn van opvolging (1308)
Dank je. Ja, dat van die opvolgende getallen dat klopt. 1307, 1308, 1309, 1510.

Maar Talbot (en andere fabrikanten) waren in die tijd bezig meer over te stappen op namen i.p.v. getallen. De getallen waren (losjes) gebaseerd op de motorinhoud. Maar als je dan meerdere motoren in een model wilt aanbieden, klopt het getal niet echt meer. Zo waren de laatste 1510's allemaal 1600 cc. En mijn 1510 heeft 1442 cc;-)

Sedan of hatchback, 't blijft een kwestie van smaak. Maar als je naar het huidige verkeersbeeld hebben de sedans duidelijk niet gewonnen...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-03-2021 20:21 door maarten1966.
Overigens heette de 1510 in Engeland al Alpine.
Tja, en nu ga ik jullie vooralsnog teleurstellen. Ik ben met het uploaden van foto's bezig geweest. En alles loopt steeds vast. Nu is mijn internet niet snel, maar normaal geen enkel probleem. Het is dat het zo off-topic is, anders mocht iemand me het volgende uitleggen: waarom kun je niet gewoon foto's van je computer rechtstreeks hier plaatsen? Waarom moet dat via zo'n rare uploadsite?

Nou ja. Hier een foto, en daar blijft het voor nu even bij. Sorry.

groet Maarten
[postimg.cc]][/url][/img]
[flic.kr]
[flic.kr]
[flic.kr]
[flic.kr]
[flic.kr]
[flic.kr]
[flic.kr]
[flic.kr]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-03-2021 22:05 door maarten1966.
Ik weet niet of deze foto's te openen zijn. Hopelijk wel.
Grappig... ik wist niet dat de 1510 ook als Simca geleverd is. Ik dacht altijd dat die alleen als Talbot verkocht was. Weer wat geleerd. Erg zeldzame verschijning trouwens.
Quote
Jilger
Grappig... ik wist niet dat de 1510 ook als Simca geleverd is. Ik dacht altijd dat die alleen als Talbot verkocht was. Weer wat geleerd. Erg zeldzame verschijning trouwens.

Het was in die jaren nogal een overname chaos bij Chrysler Europe.grinning smiley
De naam Simca 1510 is in 1979 ontstaan als vervanger voor de serie 1307/-08/-09, dit is gebeurt na de overname van Chrysler Europe door PSA... en de naam Talbot is door PSA in 1980 in gebruik genomen als vervanger voor de naam Simca.... vandaar dat de naamgeving ook aardig door elkaar heen loopt voor dezelfde auto.
In 1984 is de naam Talbot afgeschaft en heeft PSA praktisch alles opgeruimd in de Talbot modellenreeks, alleen het nieuwste model (de Talbot Arizona) is aangehouden en door PSA onder de naam Peugeot 309 in de markt gezet. (in de eerste serie 309 zat nog gewoon de complete oude aandrijflijn van Simca)
Gelijk met het afstoten van de naam Talbot heeft PSA ook definitief gebroken met de samenwerking van het merk Matra waardoor de Talbot Matra Murena ook plotsklaps van het toneel moest verdwijnen, en in de door Matra net ontwikkelde opvolger van de Talbot Matra Rancho zag PSA ook helemaal geen heil.... Matra is vervolgens met Renault in zee gegaan en zo kreeg de opvolger van de Talbot Matra Rancho de naam Renault Espace.

De Simca 1307/-08/-09 werd in de beginjaren nogal eens uitgescholden voor een VW Passat kloon, de Passat B1 had een sterk gelijkende vorm maar was al 2 jaar eerder op de markt.
Hetzelfde gebeurde enkele jaren later ook met de Simca Horizon, die werd weer uitgescholden voor een Opel D-Kadett kloon.... maar merkwaardig genoeg was de Horizon toch net een klein jaartje eerder op de markt als de D-Kadett.
Volgens mij had de eerste Espace zelfs de grill en lampen van de Solara?

We hadden een 1510 GLS van 1979: model zonder logo, maar wel voor en achter de naam Talbot, maar dan weer niet in speciale letters, zoals de latere modellen. Mijn ouders en ik vonden de Solara toen wel veel mooier. Het werd een Volvo, want mijn ouders waren de roest van Simca's en Talbots zo zat.
Ja, die wilden wel roesten. Een kennis van me had een 1308, daar vielen binnen twee jaar al de gaten in.
Quote
Klassiekerrijder
Ja, die wilden wel roesten. Een kennis van me had een 1308, daar vielen binnen twee jaar al de gaten in.

Dat was in de jaren'70/'80 wel vrij gangbaar bij vele merken, minimaal 4x gerecycled staal in steeds dunner uitgevoerde plaat zonder een degelijke bescherming stond daar garant voor.
Het toppunt van roest heb ik met een 4 jaar jonge Alfasud gehad, daar viel spontaan een roestgat midden in de dakplaat en na verwijdering van de hemelbekleding zag de gehele dakplaat er aan de binnenzijde uit als een stuk geroest cortenstaal. eye popping smiley
De '77er Golf van mijn ouders was roestvrij toen hij in 1985 werd ingeruild. Mijn '77er Audi 80 was er ook best goed aan toe toen ik hem verkocht, zeven jaar geleden.
Quote
Muddy Bandit
Quote
Jilger
Grappig... ik wist niet dat de 1510 ook als Simca geleverd is. Ik dacht altijd dat die alleen als Talbot verkocht was. Weer wat geleerd. Erg zeldzame verschijning trouwens.

Het was in die jaren nogal een overname chaos bij Chrysler Europe.grinning smiley
De naam Simca 1510 is in 1979 ontstaan als vervanger voor de serie 1307/-08/-09, dit is gebeurt na de overname van Chrysler Europe door PSA... en de naam Talbot is door PSA in 1980 in gebruik genomen als vervanger voor de naam Simca.... vandaar dat de naamgeving ook aardig door elkaar heen loopt voor dezelfde auto.
In 1984 is de naam Talbot afgeschaft en heeft PSA praktisch alles opgeruimd in de Talbot modellenreeks, alleen het nieuwste model (de Talbot Arizona) is aangehouden en door PSA onder de naam Peugeot 309 in de markt gezet. (in de eerste serie 309 zat nog gewoon de complete oude aandrijflijn van Simca)
Gelijk met het afstoten van de naam Talbot heeft PSA ook definitief gebroken met de samenwerking van het merk Matra waardoor de Talbot Matra Murena ook plotsklaps van het toneel moest verdwijnen, en in de door Matra net ontwikkelde opvolger van de Talbot Matra Rancho zag PSA ook helemaal geen heil.... Matra is vervolgens met Renault in zee gegaan en zo kreeg de opvolger van de Talbot Matra Rancho de naam Renault Espace.

De Simca 1307/-08/-09 werd in de beginjaren nogal eens uitgescholden voor een VW Passat kloon, de Passat B1 had een sterk gelijkende vorm maar was al 2 jaar eerder op de markt.
Hetzelfde gebeurde enkele jaren later ook met de Simca Horizon, die werd weer uitgescholden voor een Opel D-Kadett kloon.... maar merkwaardig genoeg was de Horizon toch net een klein jaartje eerder op de markt als de D-Kadett.
Het was niet zozeer een overnamechaos. Het was vooral naamgevingschaos gecreëerd door Chrysler. Merknamen als Simca en Sunbeam werden 'gedevalueerd' tot modelnamen. Maar daarbij werd de historische volgorde wél gehandhaafd. Dus ontstonden er onmogelijke stapelingen als Çhrysler Simca Sunbeam'.... Chrysler had niet genoeg voeling met de Europese markt, waar merktraditie een grotere rol speelt. Toen de 160/180 (later 2-litres) als 'Chrysler' op de markt kwam (i.p.v bijv. Simca) was de verwarring compleet.
Het gerucht gaat trouwens dat er in de fabriek nog grilles en emblemen verwisseld zijn bij afgemonteerde auto's. En dat zou kunnen: Mijn Talbot 1510 heeft voorop 'Talbot' in de grille (maar niet het latere T-logo). Achter staat Simca. En op het identificatieplaatje Chrysler France. Op het stuur staat de Chrysler-ster. Misschien moest er nog een ouwe container sturen opgemaakt worden...;-)

Peugeot had goed begrepen dat merk-herkenbaarheid van levensbelang is, en koos voor de overkoepelende naam Talbot. Mede door de weinig slagvaardige modellenpolitiek van Chrysler (de opvolger van de zwaar verouderde Simca 1000 kwam pas in 1982 met de Samba..!) en veel interne concurrentie met Peugeotmodellen (305, 505) kon Talbot uiteindelijk niet overleven. Daar waren trouwens wel rellen tussen fabrieksarbeiders aan vooraf gegaan, met vaak een racistisch karakter. Ook niet goed voor de moraal en bouwkwaliteit. Talbot was overigens te koop t/m 1986, de laatste modellen werden begin 1987 op NL-kenteken gezet. De naam Talbot werd in het VK nog tot in 1993 gebruikt voor de Express (besteller die wij kennen als Peugeot J5 of Citroën C25).
Dat van die roest, ja dat is wel waar. Veel auto's hadden er in die tijd last van, maar toch waren de Franse, Italiaanse en Japanse merken er meer berucht om dan de rest.

Mijn ouders kochten in 1979 een nieuwe Simca Horizon 1.5 GLS. Na 2 jaar zaten daar de gaten in. Na 5 jaar waren mijn ouders het zat en ruilden de Horizon in op een tweedehands Volvo 340. Die roestte niet (zo lang wij ermee reden).

Mijn eigen eerste auto, was een Volvo 66 GL. net als de Horizon van 1979. Alleen kocht ik die auto toen deze 18 jaar oud was. De auto was zwaar verwaarloosd (ik kocht hem voor € 50), maar qua roest was het niet te vergelijken met de Horizon. Die bestond toen al lang niet meer!

Dus ja, Simca's vind ik nog steeds hele leuke auto's en ik vind het erg jammer dat er nog maar zo weinig van over zijn, maar qua roest was het echt wel bar en boos.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.