Stel dat het die was geworden....?

Gepost door Pedigreepaul 
Ik kwam op het internet een aantal foto's tegen van prototypes/mock-ups van modellen van de afgelopen decennia.
Het waren allemaal designvoorstellen voor een nieuw te produceren model, maar werden om veel redenen afgeschoten of veranderd.. Het kunnen ook modellen zijn, die het prototypestadium gehaald hebben en ook mee getest is op de openbare weg, maar door geld of andere tegenslagen het (gelukkig soms) toch niet gehaald hebben.
Hieronder heb ik een aantal voorbeelden staan. Het gaat hier om designvoorstellen voor de modellen die we nu kennen.
Kortom, een kijkje in de keuken van de fabrikanten..

Ik trap af met:

Alfa Romeo 147

Citroen C8

Fiat Ulysse

Ford Fiesta 1983

Ford Fiesta 2003

Honda Civic

Honda Accord

Lotus Elan

Mercedes SLK

Peugeot 307

Is dit echt uit 1983? eye popping smiley Dan is die onderste proto in enkele opzichten z'n tijd echt vooruit, want bijvoorbeeld die zwarte vlakken voor de buitenspiegels werden pas 15 jaar later gemeengoed.
Anonieme bezoeker
Re: Stel dat het die was geworden....?
28-06-2008 21:09
Gullwing Schreef:
-------------------------------------------------------
> En dit ding dan?
>
> [files.conceptcarz.com]
> iablo_canto_01.jpg
>
> thumbs down

Audi Chairman Ferdinand Piëch decided the 1998 Canto prototype was not what was expected of a Lamborghini, like the Diablo and the legendary Countach and Miura, so he halted the project. He was unhappy with the large, ugly rear air intakes and felt that the engine was not up to what should be expected of a pure supercar.[wikicars.org]
Leuk om te zien, die mock-ups, goede openingspost thumbs up

Mock-ups van de Forester die het niet gehaald (uit het Subaru Forester topic):

En zo is het geworden:

Stel dat 'ie was gekomen: de Saab 9-6X

Maar uiteindelijk is de auto toch gekomen. Subaru kreeg veel kritiek op het ontwerp van zijn Tribeca, waar de Saab op gebaseerd zou worden. In plaats van een grondige facelift toe te passen, pakten ze gewoon de compleet andere carrosserie van de 9-6X en wijzigden het wat. Ziehier het resultaat:

Lancia Delta (niet zomaar een shop, komt uit Auto&Design(dat blad staan alleen maar dit soort dingen in, zal tzt foto's scannen))
De Maserati Quattroporte...

Dit had het kunnen worden:

Helemaal perfect! Niets meer aan veranderen!

En dan komt Maserati met dit:

Typish gevalletje van jammer.
@ GT:

Zo wil ik dat niet zeggen want het is een fraai bijzondere wagen wat ze op de markt hebben gezet, de mensen van Maserati.thumbs upthumbs up
Anonieme bezoeker
28-06-2008 23:17
Ik vind de productie Maserati er beter uit zien dan het prototype,vind dit overigens bij alle modellenthumbs up
Ik zoek nog naar afbeeldingen van de ontwerpschetsen van de Peugeot 306.
Dat was een mooie moderne en ronde auto. De uiteindelijke 306 is veel vierkanter en ouderwetser geworden.
Anonieme bezoeker
29-06-2008 00:10
Daar ben ik nou ook benieuwd naar.
Audi Liefde roest niet! Schreef:
> Daar ben ik nou ook benieuwd naar.

Ik heb ze ooit in een tijdschrift zien staan, maar blijkbaar heeft niemand de moeite genomen om het even in te scannen.
Waar zijn de wandelende encyclopedieën? 929V6, meld je aub.!
929V6 Schreef:
> [panick.free.fr]
> .jpg
>
> Is dit echt uit 1983? eye popping smiley Dan is die onderste proto
> in enkele opzichten z'n tijd echt vooruit, want
> bijvoorbeeld die zwarte vlakken voor de
> buitenspiegels werden pas 15 jaar later
> gemeengoed.

Nou.... kijk eens naar de Renault 14 (1976); die had dat ook al.
Zo had het gekunt :

Dit werd 't :

Als er één merk goed is in het blij maken met dode vogeltjes, dan is het Mitsubishi wel:

Colt 2002:

thumbs up

Colt 2004:

thumbs down

Sportback 2005:

thumbs upthumbs up

Lancer Sportback 2008:

thumbs downthumbs down

En dat uiteraard nog de gewone Lancer sedan. En ik kan me ook de eerste veelbelovende schetsen nog herinneren van de Carisma, wat uiteindelijk een van de meest slaapwekkende auto's ooit is geworden...
Best jammer om te zien dat de meeste fabrikanten op safe spelen.
Die lancer sportback is trouwens wel het leukste wat ze bij metsubsidie gemaakt hebbengrinning smiley
Anonieme bezoeker
29-06-2008 12:18
De andere daklijn van de Lancer Sportback heeft meer te maken met functionaliteit.
Ik denk niet dat je achterin de concept lekker kunt zitten.
Andere details zoals die mooie gebogen achterbumper en die achterlichten hadden ze er van mij wel op mogen zetten.

Maar zo gaat het bijna altijd met concept auto's. Het uiteindelijk valt altijd wat tegen.
Iedereen kent deze nog wel:

en de teleurstelling bij het zien van het productiemodel:crying smilie

Bij de Civic was dat anders.
Het uiteindelijke productiemodel is bijna identiek aan het concept (hieronder).

De andere daklijn van de Lancer Sportback heeft meer te maken met functionaliteit.
Ik denk niet dat je achterin de concept lekker kunt zitten.
Tja, echte begerenswaardige auto's hebben dan ook vorm boven functie.

Bij de Civic was dat anders.
Het uiteindelijke productiemodel is bijna identiek aan het concept (hieronder).
Zo hebben bijna alle merken wel een preproductie concept dat nauwelijks afwijkt van het uiteindelijke model. Zou de concept van honda van 4 jaar voor de introductie van de civic er ook zo uitgezien hebben? Ik vind het trouwens wel een gedurfde auto.
Citroën C Crosser concept, jammer dat deze het neit gehaald heeft.

Want dit is toch 10x niets, het is niet eens een Citroën! (gelukkig maar)
Hoewel ik de Civic ook nog steeds een fraaie en gewaagde auto vind, hadden ze hem van mij toch wel ietsje meer mogen bijschaven tov de concept, met een normale zwarte grille met gaas en een wat minder geforceerde en rommelige achterkant. Tja, 't is ook nooit goed...winking smiley

Een model wat wel geleverd is, hetzij alleen in America waar hij in 1995 de Chevrolet Geo Metro opvolgde, oftwel de Amerikaanse Suzuki Swift:

De Swift ging toen al ruim 6 jaar mee, en dus leek dit een logische opvolger, maar uiteindelijk kregen wij de saaie en toen al gedateerd ogende Baleno en besloot men in 1997 om de Swift te verminken middels een gruwelijke facelift...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-06-2008 12:39 door Schapievleesfreak.
Zo was de twingo vast net zo'n tijdloos autootje geweest als de vorige:

Dit is een realistischere concept:

En dit is ie uiteindelijk geworden:

Het is nu wel een aardig autootje, maar lang niet zo houdbaar als de vorige en ook lang niet zo bijzonder.
Anonieme bezoeker
29-06-2008 12:40
Nou euh, dat prototype van de C-Crosser is misschien wel veel gewaagder (dus meer Citroen) maar het ding ziet er niet uit! Dan vind ik de huidige toch wel een stuk fraaier!
---GT--- Schreef:
> Audi Liefde roest niet! Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Daar ben ik nou ook benieuwd naar.
>
> Ik heb ze ooit in een tijdschrift zien staan, maar
> blijkbaar heeft niemand de moeite genomen om het
> even in te scannen.
> Waar zijn de wandelende encyclopedieën? 929V6,
> meld je aub.!

Hier ben ik, maar ik zou het niet weten hoor. Peugeot heeft de laatste jaren de gewoonte wat schetsen te laten zien in de instructieboekjes, maar ik kan me niet meer herinneren of dat bij de laatste 306 ook al zo was.

244-55 Schreef:
> Nou.... kijk eens naar de Renault 14 (1976); die had dat ook al.

Bij de R14 zat het nog in de portieren zelf, dat is net weer ff anders. Maar ook die was z'n tijd vooruit met z'n in het ontwerp geïntegreerde spiegels.
Anonieme bezoeker
29-06-2008 13:10
En die had ook als een vd eerste geintergreerde goten in het dak ipv een randje tegen het dak aangelast. Heel aerodynamisch.
Die nwe twingo is toch gewoon een C2 wannabee.
simca1006 Schreef:
> Die nwe twingo is toch gewoon een C2 wannabee.

Klopt ja, want in de haast heb ik al een paar keer gedacht, als er een C2 passeerde, dat is de nieuwe Twingo! En moest gauw m'n mening bijstellen!
Dus die twingo is gewoon een oud ontwerp, de C2 werd in 2003 geintroduceerd. Beetje afkijken heet dat,deeden de jappen dat al niet eerder ?
Anonieme bezoeker
29-06-2008 14:10
dickey
Tja, echte begerenswaardige auto's hebben dan ook vorm boven functie.
Functie gaat uiteindelijk altijd boven vorm. Niemand zit te wachten op een auto die niet of slecht rijdt.
Anonieme bezoeker
29-06-2008 15:36
Die Delta had er ook zo uit mogen zien thumbs up , klasse
Jammer dat deze face-lift het niet heeft gehaald.
Ik vind de v480 een erg mooie auto, maar de klaplampen vind ik een minpunt in het ontwerp.

Functie gaat uiteindelijk altijd boven vorm. Niemand zit te wachten op een auto die niet of slecht rijdt.
Oneens. Een klassieker rijdt vaak ook belabberd en toch hebben mensen dat ervoor over omdat ze een auto mooi vinden.

Met het ontwerpen van nieuwe auto's is dat net zo. Men kan bijvoorbeeld grote spiegels maken waarin je goed naar achteren kunt kijken, maar er kan ook een heel elegante en bij het ontwerp van de auto passende spiegel ontworpen worden waar je wat minder in ziet. Mooi voorbeeld zijn de spiegels van de vectra b. Dat is vorm boven functie en dat zie je overal in terug (of andersom). Lagere ruiten laten een auto er sportiever uitzien, maar verminderen het zicht. Een aflopende daklijn ziet er mooier uit, maar vermindert de hoofdruimte achterin.

Tegenwoordig worden er prachtige concepts gemaakt zonder compromissen. In de uiteindelijke productiemodellen hebben de ontwerpers toch nog wat aanpassingen moeten maken om de auto functioneel aantrekkelijker te maken. De mate waarin en waarop dat gedaan is bepalen vaak of een auto mooi of lelijk is.

De definitieve versie mag er ook zijn :

Anonieme bezoeker
29-06-2008 18:54
Wortel Schreef:
> Tja, echte begerenswaardige auto's hebben dan ook
> vorm boven functie.
> Functie gaat uiteindelijk altijd boven vorm.
> Niemand zit te wachten op een auto die niet of
> slecht rijdt.

Wortel heeft gelijk. Als vorm boven functie zou gaan, dan zou het bij ons( Alfa Dealer ) storm lopen. Maar aangezien alleen de meeste mannen ( en enkele vrouwen ) er zo over denken...
Als je een auto voor elke dag moet gebruiken, dan vind je het de eerste keer fantastisch, die achterklep, maar bij vijfde keer bij de buurtsuper vervloek je die hele auto omdat alles er net niet in past of omdat die tildrempel zo hoog is.

Functie gaat bij 90% van de mensen boven vorm.

En dan nog iets: Noem mij een schitterende auto die waardevast is.

@ simca

Ik vind het uiteindenlijke model er zelfs beter uitzien dat het concept.

thumbs up Duimpjes omhoog thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-06-2008 18:56 door Ferrari Master.
Anonieme bezoeker
29-06-2008 19:10
dickey
Oneens. Een klassieker rijdt vaak ook belabberd en toch hebben mensen dat ervoor over omdat ze een auto mooi vinden.
maar hij rijdt wel, je kunt er mee sturen, er zitten stoelen in waar een normaal persoon in past, de auto heeft bodemspeling, er zit wat vering in, een grille.

Dat gaat toch echt allemaal boven de vorm. Ook al vindt de ontwerper wielen spuuglelijk, past een geheel dichte voorkant beter in het ontwerp en ziet een lage auto er stoer uit.
@ Ferrari master : En rijden dat zo'n c6 doet.... thumbs up (uit eigen ervaring..)
Dit had de Twingo2 kunnen worden, maar werd op het laatste moment teruggeroepen naar de tekentafel..

Mercedes S

Nissan Micra

Opel Vectra 1996

Opel Corsa

Peugeot 807

Jaguar XJ40 met verschillende koplampen

Rover SD2 (onder de SD1)

British Leyland ADO70 (Sportcoupe voor de VS)

Dit had de Doodsteek voor de Micra kunnen zijn (rechts), de Primera heeft dit design niet overleeft........
Renault Scenic proto uit 1991:

Citroen Xanae (Picasso voorproefje)

C3 proto:

Doet me nogal sterk denken aan een Polonez.smiling smiley

edit:

Misschien omdat een Polonez ook op een Lancia lijkt, maar de gelijkenis hiermee vind ik net wat treffender:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-06-2008 23:05 door 929V6.
Ik vind het meer lijken op een oude Lancia.
En ik moest bij deze...

een beetje denken aan deze...

De voorkant doet me trouwens denken aan een oude Datsun Cherry, maar goed, daar gaat dit topic natuurlijk niet over.

maar hij rijdt wel, je kunt er mee sturen, er zitten stoelen in waar een normaal persoon in past, de auto heeft bodemspeling, er zit wat vering in, een grille.

Dat gaat toch echt allemaal boven de vorm. Ook al vindt de ontwerper wielen spuuglelijk, past een geheel dichte voorkant beter in het ontwerp en ziet een lage auto er stoer uit.
Ik denk dat we het wel eens zijn, maar we praten op verschillende niveaus. Natuurlijk moet een auto zijn hoofdfunctie vervullen en dat is het vervoeren van mensen. En zo zijn er andere dingen die voor die hoofdfunctie noodzakelijk zijn en daardoor in het ontwerp terugkomen.

Maar neem de spiegels van een Opel Vectra B. Daar is duidelijk de vorm boven de functie gegaan. Natuurlijk zitten er spiegels op waarmee je naar achteren kunt kijken, dus de functie is er wel, maar deze wordt belemmerd door de vorm. Opel had er ook voor kunnen kiezen om uiterst functionele (groter en verder van de carrosserie afstaande) spiegels te monteren, maar de vorm was in dit geval belangrijker dan de functie.

Autoliefhebbers die een klassieker kopen, vinden de vorm meestal ook belangrijker dan de functie. Het rijdt, maar wel belabberd, veel onderhoud, olieverbruik, enz. Wel een prachtige auto! Functie is ondergeschikt.

Ik ben eigenlijk een plaatje aan het zoeken van de Micro Concept Car van Swatch en Mercedes. Toen ik dat ding op de autorai zag staan achter twee halfronde schermen dacht ik dat ding komt er toch nooit. Hetzelfde dacht ik over de multipla.
VW 412 Cabriolet (EA237)

VW Golf I (EA266/267)

VW Chico, model onder de Polo

Max Roadster

Citroen C-60 (Model tussen de 2CV en ID/DS)

Citroen Project F (Model tussen de 2CV en ID/DS na afschieten C-60)

Citroen BX

Citroen 2CV Super

Citroen DS Sport

Citroen ZX

BMW 3 serie E21

Fiat 130

Fiat 130 Opera

Pedigreepaul Schreef:

Toch maar goed dat VW uiteindelijk een Italiaans ontwerpbureau in de hand nam.
Anders zou het heel anders zijn afgelopen met de Golf.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.