Het grote Zastava en Yugo topic

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
Het grote Zastava en Yugo topic
29-12-2007 21:03
Wegens toenemende interesse voor dit topic en het voorbijkomen van allerhande Zastava en Yugo zaken is de titel veranderd in Het Groete Zastava en Yugo topic. Dat dit topic maar lang een platform mag zijn voor het ventileren van meningen en ervaringen en het levend houden van Zastava.

Het spelletje is klaar, ik heb een Zastava 1100 aangeschaft. Complimenten voor Cee Vijf, dat heeft hij snel geraden! Meer info verderop.

Raad eens wat ik vandaag gedaan heb? grinning smiley

Een hintje: als het niet met auto's te maken had dan stond dit topic wel bij Stamgasten.

8 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-09-2008 12:34 door Idranor.
Re: Raadspelletje voor kenners
29-12-2007 21:05
Hm. Geneukt? Oh nee, stond niet bij Stamgasten.

Euhhh.... weet niet. Ik geef het op. Vertel....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-12-2007 21:06 door Cardozo!.
Idranor Schreef:
-------------------------------------------------------
> Raad eens wat ik vandaag gedaan heb? grinning smiley
>

Je uitlaat opgepoetst?
Een Zastava 1100 gekocht?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-12-2007 21:09 door CeeVijf.
Anonieme bezoeker
29-12-2007 21:14
Met je Golf 1 naar Pon geweest?
Anonieme bezoeker
29-12-2007 21:27
Het goede antwoord staat er al tussen.
Anonieme bezoeker
29-12-2007 21:31
Leuk, heb je een foto ervan?big smile smiley
Anonieme bezoeker
29-12-2007 21:31
Pff. Een topic openen om te vertellen dat je je auto hebt gewassen. Big deal.
CeeVijf
Een Zastava 1100 gekocht?
Idranor
Het goede antwoord staat er al tussen.

Heb ik nou ook iets gewonnen? grinning smiley
Anonieme bezoeker
30-12-2007 18:49
Idranor Schreef:
> Raad eens wat ik vandaag gedaan heb? grinning smiley

Een onnozel topic aangemaakt op een autosite.
Laten we dat maar niet doen, de kans is zeker aanwezig dat Idranor weer een leuke Oostblokbak heeft gekocht smiling smiley
Anonieme bezoeker
30-12-2007 20:26
Idranor heeft zeker een leuke Oostblokbak gekocht en wel een Zastava 1100! Foto's heb ik nog niet, behalve degenen die op MP staan en enkele nog wazigere foto's die ik via de mail heb gekregen. We zijn gisteren wezen kijken, mn vriendin en ik, en hoewel mijn vriendin me verzekerd had dat er na de Skoda 120 geen auto meer mocht komen denk ik dat ik slaande ruzie had gekregen als ik deze niet genomen had. Na de preofrit had ze een smile van oor tot oor en het liefst had ze m meteen meegenomen maar er moet nog even een APK'tje op. Zaterdag gaan we m ophalen. En ik ben bang dat mn vriendin m een beetje gaat inpikken maar dat zien we wel.

Consequentie is wel dat er een andere auto weg moet, anders wordt t echt te gek. Dat zal waarschijnlijk de Cabrio worden. Zodra die belastingvrij is gaat die met nieuwe koppeling en nieuwe APK op MP en ik hoop van de opbrengst de Zastava te kunnen financieren en genoeg over te houden om het schuifdak van de 305 te kunnen laten maken. Ik wil tenslotte toch open kunnen blijven rijden.grinning smiley

Iedereen die tot nu toe de foto's ziet heeft geen idee wat het is maar de wagen wordt vanwege zn guitige lijnen direct in het hart gesloten. Wat een leuk wagentje is het! Ik herken dat van een jaar of vijf geleden toen ik in Polen stage liep en elke dag een zwarte Zastava 1100 in de straat bij mn stagebegeleider zag staan en ik ervan droomde er ooit eentje te importeren. Maar dat blijkt dus niet te hoeven!

Details en foto's volgen nog van onze leuke 128-in-drag, ook al mini-504 genoemd vanwege de vage overeenkomst en profile met een Peugeot 504, waar mn vriendin ook gek van is.
Is het die leuke rode van Marktplaats? Wat een leuke auto zeg, past ook heel prima in je wagenpark.
Anonieme bezoeker
Re: Raadspelletje is klaar: Zastava 1100
30-12-2007 20:35
Ja die is het! Past zeker goed want de techniek is grotendeels gelijk aan die van mn Ritmo 60CL (hoop ik althans) en dattie mooi aansluit op de Skoda 120L mag ook duidelijk zijn. Nu heb ik een auto waarop staat "Made in Czechoslovakia" en eentje waarop staat "Made in Yugoslavia". Goeie ouwe tijd.smiling smiley
Robert, wanneer kan ik 'm komen bekijken en een stukje meerijden? Ben erg benieuwd! Gave aankoop!! Gefelciteerd!

En we hebben weer een leuke auto voor de NvW!!!!!!!
Anonieme bezoeker
Re: Raadspelletje is klaar: Zastava 1100 aangeschaft
30-12-2007 21:45
Wat een topaankoop weer Robert !

Ik heb toen ik vorig jaar in Kroatië was echt tientallen van deze wagentjes gezien ( en gefotografeerd ). Ik denk dat je hiermee echt weer een unicum in Nederland hebt aangeschaft.

Maarre, de cabrio weg ? Ik neem aan dat dat gewoon een goede grap is he ? Toch ?
Hardstikke leuk zo'n Zastava , waarschijnlijk één van de laatste in Nederland.
Gefeliciteerd maareh...wees er zuinig op !
Misschien komt Zastava ooit weer terug op de Nederlandse markt....Het model wordt als 4 deurs sedan trouwens nog steeds gemaakt !
Hoop snel een foto te zien. Zou zelf zo'n auto niet durven te kopen omdat ik te weinig technische kennis heb om reparaties te doen en onderdelen te vinden. Maar als ik dit soort auto's zie rijden vind ik het altijd leuk om te zien. Veel succes met je aankoop!
Ziet zo'n Zastava 1100 er niet precies hetzelfde uit als een Simca 1100, maar dan compleet anders? smiling smiley
Aha vandaar dat nieuwsbericht op de homepage met "Zastava zoekt nieuw baasje"! En ik maar denken dat dat over het hele bedrijf ging! Of kreeg je dat er bij?
Leuk zeg! Mijn leraar had volgens mij een nieuwer model met kunstof bumpers uit 1986 geloof ik een van de laatste denk ik?

Nu nog een Roemeense Citroën Axel erbij en je hebt het komplete oostblok voor de deur ;-)
Anonieme bezoeker
30-12-2007 22:18

Zo eentje toch ? De Zastava 1100 type I
De Zastava 1100 was een in licentje gebouwde Fiat 128, maar dan als 3 of 5 deurs ( door Fiat afgewezen ontwerp ). Ben blij dat Fiat het bij de 2 e 4 deurs hield

De Fiat 128

Vette shit, Idranor! Gefeliciteerd en ontzettend veel plezier ermee! smileys with beer En allicht zie ik je er wel een keer mee op een meeting verschijnen.smiling smiley
Toch wel moeilijk, die Fiat typenamen:

124: C-segment middenklasser (Lada 1200)
126: klein ukkepukje met de motor achterin
127: B-segment autootje
128: iets tussen de 127 en de 124 in.

Waarom niet de nummers sorteren op grootte? Zoals het nu is onthoud ik ze nooit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-12-2007 22:29 door ---GT---.
Oh trouwens: wat een afgrijselijk lelijk hok, maar je Rotmo is ineens een stuk mooier geworden smiling smiley
Was de 128 niet een 127 met kofferbakje er aan geplakt?
Anonieme bezoeker
30-12-2007 22:30
---GT--- Schreef:
> Toch wel moeilijk, die Fiat typenamen:
>
> 124: C-segment middenklasser (Lada 1200)
> 126: klein ukkepukje met de motor achterin
> 127: B-segment autootje
> 128: iets tussen de 127 en de 124 in.
>
> Waarom niet de nummers sorteren op grootte? Zoals
> het nu is onthoud ik ze nooit.

124 is niet de grootste. Das de 130. Ook de 131/132 is groter.
Grappig wagentje met zeker een bak karakter.
Weet nog wel dat je ze vroeger best wel eens tegen kwam hier in NL.
Anonieme bezoeker
30-12-2007 22:44
---GT--- Schreef:
> Toch wel moeilijk, die Fiat typenamen:
>
> 124: C-segment middenklasser (Lada 1200)
> 126: klein ukkepukje met de motor achterin
> 127: B-segment autootje
> 128: iets tussen de 127 en de 124 in.
>
> Waarom niet de nummers sorteren op grootte? Zoals
> het nu is onthoud ik ze nooit.

Vroeger ( tot de Ritmo ) gebruikte Fiat het interne project nummer als typenaam voor hun auto's:
De 124 stamt uit 1964 en is dus het oudste project, de rest kwam daarna.
Als ze hiermee waren doorgegaan, had ik nu een Fiat 199 ipv een Grande Puntosmiling smiley
Wat ontzettend gaaf Idranor, dat je zo'n autootje ook echt gewoon koopt! Helemaal top zo'n Zastava thumbs up Bij mn ouders in de straat woonden ook (oude) mensen die Zastava en daarna Yugo reden. Laatste model daar was de opvolger van jouw 1100, een Yugo GTL 65 (zoiets, geloof ik). Was een 1100 met zwarte kunststof bumpers enzo.

groeten,
Sander
Anonieme bezoeker
30-12-2007 23:04
Leuk. Heb daarvan heel veel exemplaren vroegtijdig op de sloop zien staan. Die driedeurs zastava zag je trouwens weinig in ons land. Vraag me af of die variant wel in Nederland te koop was. Zastavas werden geloof ik via de Lada dealer in Groningen verder verdeeld over Nederland(ook per trein, heb daar nog dia's van ! )
gaaf man!

Nu heb ik een auto waarop staat "Made in Czechoslovakia" en eentje waarop staat "Made in Yugoslavia".

Komt de golf 1 ook niet bij TAS vandaan, de joegoslavische tak van WV?
Cool. Maar goed dat ik die link naar MP hier op het forum heb gezet. winking smiley Is die schade aan de deur overkomelijk?

Veel plezier ermee. Wanneer is de volgende AW-meeting?
Hotdog Schreef:

> Komt de golf 1 ook niet bij TAS vandaan, de
> joegoslavische tak van WV?

Ik dacht dat het alleen de eerste Caddy betrof.

Gave bak! Nu nog een Trabant/Wartburg erbij en je bent compleet!
Hé tof zeg!

Enne

En we hebben weer een leuke auto voor de NvW!!!!!!!
winking smiley
Tja... werkt aanstekelijk he auto's kopen, maar wélk bouwjaar heeft hij en foto's ??

Overigens felicitaties...thumbs up
Anonieme bezoeker
31-12-2007 14:12
Dank voor alle leuke reacties, had niet verwacht dat een Zastava zoveel positieve opmerkingen kon genereren! Het is inderdaad zoéén als van de foto van Abarth, maar dan wel de blauwe (5 deuren dus ipv 3).

Het was niet zo'n enorme stap om deze auto aan te schaffen. Op het kofferbakje na is het immers gewoon een Fiat 128 en via mn Ritmo's heb ik al wat connecties in dat wereldje opgedaan. Ben ook al lid van de Fiat-club. Zastava-club zal wel niet bestaan.

@Barri: Inderdaad leuk voor de NvW, althans zo dacht mn vriendin. Ik denk niet dat ik kan voorkomen dat zij er de NvW in gaat rijden maar wie weet. Anders wordt het de cabrio als ik die nog heb of de 305 voor ons. Ik ga m overigens zaterdag ophalen dus ergens rond die tijd moet wel kunnen. Heb je trouwens eventueel zaterdag tijd of werk je? winking smiley

@Yesse: Nee das geen grap. Ik denk dat ik voor de cabrio een mooi bedrag kan vangen, belastingvrij en met nieuwe koppeling en APK. Daar kan dan weer een deel van ten goede komen aan de 305, die heeft ook wat cosmetische aandacht nodig. Ik wil het schuifdak laten maken ter vervanging van de cabrio... Ik wist ook niet wat er anders weg moest. De 60CL gaat never nooit niet weg, de 305 kan ik ook niet missen, en die Skoda; dat zet geen zoden aan de dijk en bovendien vind ik die ook zo leuk.

@Harm78: Het was vrij frappant dat er gelijk met mn beslissing de auto te kopen een identieke rode Zastava 1100 op de homepage van AW verscheen. Ik denk dat de relatieve bekendheid van het model daarmee verdubbeld is. De fabriek kon ik gelukkig afkopen.nut smiley Je bent overigens één van de eersten die m afgrijselijk vindt. De meeste mensen vinden het wel koddig of in het slechtste geval aandoenlijk.

@rzasa: Inderdaad goed van die link!thumbs up Thanks nog en had jij destijds ook niet de link van die cabrio op het forum gegooid?

@Albert: 1982, foto's volgen!
Anonieme bezoeker
31-12-2007 14:36

Komt de golf 1 ook niet bij TAS vandaan, de joegoslavische tak van WV?

TAS maakt de golf 1 en 2.
Dit is de auto waar het om gaat: KLIK!

Staat mooi naast deze:

Zelfs de kleurtjes komen redelijk overeen!

@Robert: zaterdag werk ik ja... Vrijdag heb ik ook geen tijd, maar verder wel! Dus ik kan helaas niet mee met ophalen, maar ik kan wel een keertje een kijkje komen nemen smiling smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-12-2007 18:22 door Barri.
Ben ik dan de enige die dit echt een gruwlijk lelijke auto vindt? Maar da's mijn persoonlijke mening hoor. Ik snap dat je als liefhebber hier helemaal lyrisch over kunt zijn, maar het is echt niet mijn ding. Gelukkig zijn er nog mensen als Idranor die oude glorie willen behouden/herstellen.

Veel plezier met je nieuwste aanwinst!!!
CorZa, ik zie niemand die gezegd heeft: 'wat een mooi ding'! tongue sticking out smiley winking smiley
Dan zou ik ook serieus gaan twijfelen aan mijn plaats hier op het forum Barri...

Maar gelukkig zie ik net dat Harm hem ook "niet mooi" vindt...
Sja, ik kan ook weinig moois ontdekken aan die Zastava, Skoda, Ritmo's en 305, maar ik vind wel dat Robert een zeer gaaf wagenpark heeft! thumbs up
Ow maar dat is zeker zo. Ik waardeer ook mensen als hij die dergelijke auto's een waardig leven gunnen. Maar mijn ding is het absoluut niet. Al moet ik zeggen dat ik de Golf II van mijn vriendin ook wel een erg leuk autootje vindt terwijl ik niets met oude oude auto's heb...
Je moet er maar van houden maar mijn ding is het absoluut niet.....
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.