Het grote BMW Baur TC Topic!

Gepost door Baur 
Omdat ik helemaal gek ben van BMW Baur TC's, maak ik nu een nieuw topic aan, speciaal voor de BMW's uit de 3-serie die door Baur in Stuttgart zijn omgebouwd tot Baur TC-Cabriolet.

De eerste BMW die onder de naam Baur TC bekend werd was de E21, oftewel de eerste 3-serie. Tussen 1978 en 1982 werden hiervan in totaal 4595 omgebouwd tot Baur TC. Het allereerste exemplaar, op basis van een 1976 320i, bestaat overigens nog steeds. De eigenaar van deze wagen is sinds kort ook in het bezit van de allerlaatste E21 Baur TC, welke origineel in Nederland was geleverd.

Het achterste gedeelte is neerklapbaar, het voorste gedeelte wordt, zoals boven te zien is, in de kofferbak opgeborgen.

Toen de E21 in 1982 werd opgevolgd door de E30, was daar vrijwel meteen een Baur TC van te krijgen. In totaal zijn er van de E30 de meeste gebouwd: 10865 stuks. Toen de E30 Cabrio in 1986 kwam, stortte de verkoop van de Baur TC erg in. Enkel de 316i's werden nog goed verkocht.

Wat niet veel mensen weten, is dat de E30 Baur TC ook als type II te krijgen was:

En ook hier ging de dakplaat netjes in de kofferbak.

Na de E30 komt uiteraard de E36. Echter had BMW toen uiteraard al de E36 cabrio in de pijplijn zitten. En ondanks dat de E30 cabrio veel beter verkocht dan de E30 Baur TC, was BMW bang dat een 2-deurs Baur TC klanten zou winnen die anders een E36 cabrio zouden kopen. Het plan van Baur om op E36 Coupe-basis een cabriolet te maken ging dus niet door. Baur mocht wel een 4-deurs sedan nemen. Onder het motto "alles beter dan niets" kwam er dus een 4-deurs cabrio.

Het mag voor zich spreken dat dit geen groot succes werd. Daar waar Baur voorzichtig inzette op 600 stuks per jaar (de E30 kwam op gemiddeld 1250 per jaar) werden het er 311, in 3 jaar tijd.

Wie nu denkt dat een E30 of E36 Baur veel goedkoper was tegenover een cabrio, komt bedrogen uit: de E30's waren even duur in dezelfde motorisering, de E36 was zelfs enkele duizenden D-mark duurder.

Voor één ieder die vragen, opmerkingen, foto's of wat dan ook heeft over de BMW Baur TC's: this is the place to be!

Gr Jeroen
geen gezicht die baur e36.
Anonieme bezoeker
Re: Het grote BMW Baur TC Topic!
18-05-2007 23:59
Klopt het dat er van E36 een paar in Nederland rondrijden? Heb er volgens mij wel een paar keer eentje zien rijden.

AX lover
Ja, heb er 5 in mijn register staan. Twee zijn er origineel verkocht in Nederland: een 316i en een 320i. Enkel de 320i is mij bekend.

Gr Jeroen
Anonieme bezoeker
19-05-2007 00:24
Ik wist niet dat die e36 bestond, grappig, in Duitsland staat er idd een te koop:
BMW 316i Baur TC4 Landaulet
Zo'n E36 Baur heb ik eens zien rijden, een gepimpte donkergrijze was het. Apart model!
Ik mis de e30 baur coupe. Je hebt volgens mij zelf deze foto al eens geplaatst. Ik vond het eerst niets die rare bmw's maar je hebt mij er goed warm voor gemaaktthumbs up Dankje jeroen!

De 2002 baur, de "tc0" hehe
Inderdaad, de Baur-Kohl Coupé!

Een samenwerking van Baur met BMW-dealer Kohl uit Aken. In totaal zijn er 4 van deze wagens gemaakt. 1 320i en 3 325i's. Al de 3 overblijvers zijn bekend: 2 in handen van Baur TC Clubleden, 1 bij de BMW 3-er Club. Het exemplaar wat niet meer bestaat (een rode 325i) was in handen van de BMW Baur Tc Clublid, maar helaas verloren gegaan in een brand.

Het exemplaar wat jij nu hebt gepost heeft ook een bewogen geschiedenis. Deze wagen was oorspronkelijk met Hartge H35-spoilerkit uitgerust, tot hij een flinke achterschade kreeg. Hierna is de wagens als type II op/omgebouwd. Momenteel ondergaat hij een omvangrijke restauratie, terug naar origineel!

Gr Jeroen
Anonieme bezoeker
19-05-2007 21:29
Misschien leuk om op deze plek mijn Baur verkoopfolder plus bijbehorende kleurenfolder te tonen. Het materiaal stamt uit 1983 en telt 4 plus 4 pagina's.

Leuk topic Jeroen!
Ik kende de E21 en de E30, maar die E36 heb ik hiervoor nog nooit gezien! Echt mooi vind ik hm niet, maar natuurlijk is hij wel veel exclusiever dan de cabrio van BMW zelf...
De Coupé was helemaal een aangename verrassing! Gave auto! En slechts 4 van gebouwd volgens jouw site. Leuk!
Leuk, mijn opa had ooit een BMW 316 uit eind jaren '70. Het was er een met enkele koplampen. Helaas geen cabrio!
Jeroen W
De Coupé was helemaal een aangename verrassing! Gave auto! En slechts 4 van gebouwd volgens jouw site. Leuk!

Niet alleen volgens mijn site hoorbig smile smiley Heb namelijk de beschikking over de Baur-produktielijsten, en kan dat dus zo na kijken. Daaruit kan ik opmaken dat de wagen die in dit topic staat de 3e was; een 325i met Baur-nummer 46489.

Tjaard, weet jij nog welk kenteken die TC1 heeft die je hebt gepost? Heb 'm namelijk niet in mijn register staan met een foto.

Gr Jeroen
Anonieme bezoeker
20-05-2007 11:34
Ook van Baur, maar niet op basis van de fabrikant uit München: de G-Klasse Lang als cabriolet en de Audi A8 Coupé.

De roemruchte Baur XL Cabriolet: de wagen met het grootste elektrische stoffen dak ter wereld!

Alle jaren '70+ BMW's van Baur op een rijtje

Prikbord bij Baur binnen: o.a. een 501 Cabrio, 944 Cabrio en DKW 1000SP zijn te zien. Die Rolls-Royce die te zien is mogelijk een opdracht van een particulier geweest. Ombouw van coupé naar cabriolet?

De door F400GT aangehaalde A8 Coupé. Hoewel dit mogelijk enkel een photoshop is.

Gr Jeroen
Anonieme bezoeker
20-05-2007 12:09
Die A8 is toch en one-off?
Als hij echt is gemaakt wel ja. Jammer genoeg kom je op de site van IVM Automotive enkel dit plaatje tegen.

Van de volgende weet ik in ieder geval dat het one-off's zijn:

en zoals hij er tegenwoordig uit ziet:

Zoals je kunt lezen in de tekst werkte Baur ook voor/samen met Isdera.

Overigens is het design van de TC3 later wel nog gebruikt voor de Irmscher GT:

En dan nog een voorganger van de E36 TC4: de E30 4-deurs...

Gr Jeroen
Gaaf, nooit van het bestaan geweten! Leuk stukje ook. Moet een dubbel gevoel geven om daar als liefhebber te lopen.

Van die tc3 zijn toch 2 exemplaren geweest?

en wat ik ook niet snap is dat eigenlijk alle baur creaties worden verkocht als bmw baur of ... baur maar dat de cabrio xl als baur wordt verkocht en de naam mercedes vervalt
Omdat Mercedes er geen goedkeuring voor gaf. Voor de TC3 gaf BMW ook geen toestemming; toen had Baur door kunnen zetten door ze als Baur TC3 te verkopen, maar omdat de Z1 er toen ook al was niet doorgezet . Want dan hadden ze ook een andere techniek moeten gaan zoeken.

Had BMW nu wel toestemming gegeven, had je net zoiets gekregen als Bertone met Fiat had: de Bertone 124 Europa Spider,Ritmo,X1/9 enzo.

Gr Jeroen
Anonieme bezoeker
20-05-2007 14:29
Van de Opel Kadett D en de Ford Fiesta uit de jaren 80 had je ook cabriolets. Die zijn niet van Opel en Ford zelf, en zien er ook wel uit alsof ze later door een carossier zijn aangepast. Zijn die ook van Baur ?

Anonieme bezoeker
20-05-2007 15:29
Die laatste creaties (Ford Fiesta, Kadett D maar ook Scirocco I/II en Golf I/II bijvoorbeeld) zijn volgens mij van Biber. Hoewel die D-Kadett ook wel van Irmscher kan zijn, net zoals ze de Corsa A ooit ook onthoofd hebben). In elk geval kwalitatief een stuk minder dan de creaties van Baur!

Deze vandaag gespot:

Hé Marc, zo krijg ik mijn register nooit netjes af vandaag he, als je weer nieuwe kentekens aandraagtthumbs up Hoewel ik denk dat deze wagen geen Baur is, maar een Schneider. Zo lijkt hij minder schroefjes achter door de softtop te hebben en staat er bij de RDW enkel 316 op kenteken.

Yesse, wat Marc zegt klopt: dit zijn creaties van Bieber. Bieber bood deze ombouw in verschillende stadia aan. Daarom dat er zeer veel verschil in zit met de kwaliteit qua ombouw. Met Baur is Bieber niet te vergelijken. Buiten dat een Baur ombouw veel duurder was, was Baur ook een bedrijf dat kwaliteit hoog in 't vaandel heeft staan. Zo zijn de Baur TC-frames verzinkt. En voor de E36 werd zelfs nog voor 2 ton in D-Mark nieuw gereedschap gekocht!

Maar het mooiste om mee aan te tonen dat Baur goed spul afleverde zijn de kwaliteitscontroles. Die werden door BMW uitgevoerd. En de Baur TC's hadden meestal minder "fouten" dan de gewone 3-series!

Gr Jeroen
Anonieme bezoeker
20-05-2007 15:50
Een Schneider dus misschien? Cool, heb ik volgens mij nog nooit eerder irl gezien!big smile smiley
Anonieme bezoeker
20-05-2007 16:14
Goh, dat wist ik niet, dat Baur kwaliteit zo hoog in het vaandel had staan. Merk je uberhaupt aan bepaalde dingen dat ze niet door BMW zelf ontworpen zijn, maar door Baur? Qua doordachtheid bedoel ik ?
Anonieme bezoeker
20-05-2007 19:00
Je ziet van een afstand al dat de Bieber-producten het bij lange na niet halen bij Baurs.
Anonieme bezoeker
20-05-2007 19:15
Yesse
Merk je uberhaupt aan bepaalde dingen dat ze niet door BMW zelf ontworpen zijn, maar door Baur?

Dat is een moeilijke hoor. Denk dat BMW en Baur juist goede partners waren omdat ze beide een goede kwaliteit nastreefden. Maar denk dat BMW bijvoorbeeld de frames niet had verzinkt; meestal als een E21 of E30 Baur naar de sloop gaat is dit niet vanwege een kapot dakmechanisme/frame. Misschien wel leuk om te weten; de E30 cabrio werd in samenwerking met Baur gemaakt. Dit feitje doet het altijd leuk op een BMW (E30) meeting als er veel cabrio-rijders om je heen staanwinking smiley

Deze foto's zijn ook wel leuk:

Karmann's idee van een E21 Cabrio. Beide bedrijven kregen in '77 een oude E21 (Baur een '76 320i, Karmann een '76 316). De Karmann bleek nogal prijzig te worden (35.000DM voor een 316, welke als sedan +/-15000 DM kostte. Een 316 Baur kwam op 20.000DM) en werd door BMW als niet veilig genoeg bestempeld.

Gr Jeroen
Hier wat Bieber rommel op een rijtje: [www.gteschmiede.de]
En een Bieber op MP: [auto.marktplaats.nl]
Anonieme bezoeker
27-05-2007 08:20
Leuk topic!!

Ik lees hier iets nieuws voor mij en dat is dat er dus ook een Schneider versie is van de e21.
Hoe kan je de verschillen tussen de Baur en een Schneider zien?

Is er in Nederland geen Baur club of valt dat onder een andere club?

Ben zelf aan het zoeken naar een e21 Baur en zocht meer info.

Gr. Michel
Hallo Michel,

Leuk dat je op zoek bent naar een Baur TC1.

De Schneider's zijn redelijk makkelijk te herkennen: deze hebbe minder schroefjes door de softtop achter, zijn altijd origineel Nederlands en als je bij de rdw de gegevens opvraagt staat er nooit Baur/Bauer bij.

De volgende E21's zijn bij mij bekend als zijnde Schneider's
74-UL-75, DX-25-DH, DH-53-PN, GH-86-BV, HJ-27-BF, HN-77-GV, HZ-05-GJ.

Vooral bij GH-86-BV en HJ-27-BF kun je het ontbreken van de schroefjes/drukknoppen goed zien. Mocht je nu bij een E21 terecht komen die niet in mijn register staat; mailtje naar JMJanssen1985@hotmail.com. Dan kan ik 'm aan mijn register toevoegen en indien jij een chassisnummer voor me hebt kan ik nakijken of hij in de Baur-produktielijsten staat. Die heb ik namelijk hier liggen.

In Nederland is er geen Baur-club, zelfs geen 3-serie specifieke club (indien je uitgaat van een BMW-erkende club). De Touring (!) club is wel openstaand voor de Baur's, maar is dus geen specifieke club. Er bestaat wereldwijd maar één BMW Baur TC Club, die in Duitsland zit. Ik mag mijzelf daarvoor vertegenwoordiger voor Nederland van noemen.
Tevens ben ik lid van de BMW 3-er Club, ook uit Duitsland. Daar zijn alle originele E21 en E30's welkom. Zit veel kennis en is ook een heel gezellige club, ze zijn ook bereid om Engels te spreken indien je er niet uit komt in het Duits. Wil je een keer komen kijken bij een meeting van de 3-er club, wil ik je hierbij uitnodigen om naar Bonn te komen, naar het eindejaars treffen.

Gr Jeroen
Anonieme bezoeker
27-05-2007 14:25
Hoi Jeroen,

Bedankt voor je info, toevallig of niet de GH-86-BV staat te koop en het ontbreken van de drukknoppen gaf me i.d.d. te denken. Er staat wel Baur op de b-stijl.....

Wordt er gebruik gemaakt van de touring club aktiviteiten door de Baur-rijders?

Mocht dit off-topic zijn dan mag je dit als niet beschreven beschouwen.

Gr. Michel
Zodra ik er 1 heb check ik hem met je lijst :-)
Die DX-25-DH heb ik donderdag nog zien rijden.smiling smiley

Er was ooit ook een ombouwkit voor een E21 leverbaar die bestond uit een vast dak van vinyl en eruitzag als het dak van een Baur, inclusief kortere zijruitjes. Dat stond ooit in de Autokampioen, maar ik kan het niet meer vinden. Is jou daar iets over bekend, Jeroen?
Michel,

Dat GH-86-BV te koop staat is mij bekend: heb al contact gehad met de verkoper. Dat Baur op de B-stijl vond ik in eerste instantie ook apart. Blijkbaar kocht Schneider deze panelen inclusief Baur=opschrift in. Die verkoper heeft overigens ook nog een E30 Baur te koop staan: een 325iA. In totaal zijn er slechts 26 325iA's gemaakt.

Of er veel Baur-rijders bij treffen van de Touring-club zijn weet ik niet. Heb wel regelmatig contact met iemand die bij de Touring-club bezig is met de Baur TC's. Maar geloof niet dat er veel Baur-rijders daar lid zijn. Denk dat dit vooral komt omdat veel zich aanmelden (indien ze dat al doen) bij andere clubs, zoals bijv. BMW Club 2003 of BMW Drivers Club. Deze laatste twee clubs zijn niet BMW-erkende clubs. Dit komt vooral omdat dit meer algemene clubs zijn, met een andere insteek dan de erkende clubs. Deze hebben meestal voor ogen behoud van een bepaald type BMW. De BMW Club 2003 is in mijn ogen meer voor de man/vrouw die zijn BMW wil tunen, de BMW Drivers Club meer een club die regelmatig het circuit op wil gaan met de BMW's.

Ik zelf heb mijn auto's het liefste zo origineel mogelijk. En aangezien ik niet direct een scheurneus ben, ben ik bij de BMW 3-er club gegaan. Daar kun je veel informatie krijgen over de BMW 3-series. De Baur-club is uiteraard meer specifiek voor alles "boven de gordel". Deze club laat ook regelmatig niet meer verkrijgbare onderdelen namaken, zodat de Baur TC's behouden blijven. Voor beide clubs geldt dat door lidmaatschap je korting kunt krijgen bij de BMW-dealer. BMW raadt dealers namelijk aan clubleden korting te geven.

Eelco, zo direct zegt het me niks. Mogelijk een Buchman&Buchman? Daarvan heb ik zelf namelijk enkel dit kleine plaatje:

Dan is er nog wel een andere wagen met vast dak, maar daar zat geen vinyl op: NK-59-TL
Deze is trouwens wel in Nederland omgebouwd zo.

Gr Jeroen
Anonieme bezoeker
27-05-2007 18:47
Jeroen, weet je als "insider" niet meer Baurs te staan die een nieuw baasje zoeken?
liefst een 320/6 in goede staat.
Helaas moet ik het ook veelal van Marktplaats/Speurders enzovoort hebben.

Mogelijk dat je deze nog niet had gevonden, nergens staat namelijk Baur of Bauer in de advertentie
HR-PJ/37
Maar of dat nu is wat je wilt... ik zou iig erg achterdochtig zijn met betrekking tot de chroom randjes.

Gr Jeroen
Oja, Eelco, heb je nog enig idee welk jaar het kon zijn dat je dat hebt gevonden, heb hier namelijk een hele zooi eind jaren 70, begin jaren 80 AK´s liggen.

Gr Jeroen
Jeroen, als je nog een zooi AK's wil hebben van eind jaren '80 ('87, '88, '89, '90): die heb ik hier gratis voor je liggen! smiling smiley
@Baur,

Ergens tussen '83 en '85 volgens mij.
Barri
Jeroen, als je nog een zooi AK's wil hebben van eind jaren '80 ('87, '88, '89, '90): die heb ik hier gratis voor je liggen! smiling smiley

Graag! Maar eens kijken hoe we die in ´t zuiden gaan krijgenbig smile smiley

Hmm, ´83/´85...die heb ik dan juist weer niet. AK van ´77 tot ´81 en AV van ´76 tot ergens ´84.

Gr Jeroen

Graag! Maar eens kijken hoe we die in ´t zuiden gaan krijgen
Ik reserveer ze voor je. Net als dat Baur speelgoedmodelletje big smile smiley
En dan kijken we wel hoe t ooit ns bij jou komt. Ik zal vast nog wel ns daar ergens in de buurt komen, of jij hier ergens...
Anonieme bezoeker
27-05-2007 20:40
@Baur, ehhh die kan ik niet vinden, is er een linkje van de advertentie te posten.
Chrome randjes zijn niet mijn ding maar vergelijkend warenonderzoek is wel handing om een goede indruk te kunnen krijgen.

Gr. Michel
Anonieme bezoeker
28-05-2007 07:26
Bedankt, was hem wel een keer tegen gekomen maar waarschijnlijk door de randjes genegeerd.
Anonieme bezoeker
29-05-2007 12:53
Heeft nog een tijdje moeten duren voordat dit topic geopend werd.
Hierbij mijn bijdrage in de vorm van een 1981 B6 2.6 Alpina.

thumbs up
Anonieme bezoeker
29-05-2007 13:32
Die knipperlichten... Wat een jammer gedoe...
Anonieme bezoeker
29-05-2007 13:40
Ken je JD-VB-04?

325ci baur van een vriend van me

Kenteken Info
Voertuigsoort Info Personenauto
Merk Info BMW
Handelsbenaming Info 323I BAUR TC
Kleur(en) Info Blauw
Brandstof Info Benzine
G3 Installatie Info N.v.t.
Aantal cilinders Info 6
Cilinderinhoud Info 2316 cm3
Vermogen Info 110 kW
Aantal zitplaatsen Info 0
Aantal staanplaatsen Info N.v.t.

Roetfilter Info N.v.t.
Euroklasse Info N.v.t.
Zuinigheidslabel Info Tijdelijk niet beschikbaar
Massa leeg voertuig Info 1.117 kg
Laadvermogen Info N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig Info 1.540 kg
Massa rijklaar Info 0 kg
BPM Info Niet geregistreerd

Datum eerste afgifte Nederland Info 24-06-1994
Datum eerste toelating Info 15-05-1985
Datum aanvang tenaamstelling Info 25-10-2006

Vervaldatum APK Info 02-03-2008
Wacht op keuren Info Nee

Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd Info 500 kg
- geremd Info 1.200 kg
- oplegger geremd Info N.v.t.
- autonoom geremd Info N.v.t.
- middenas geremd Info N.v.t.

Alleen voor brom- en snorfietsen:
Maximale constructiesnelheid Info N.v.t.
Vermogen Info N.v.t.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-05-2007 13:42 door quattro GmbH.
Jaja, JD-VB-04 ken ik. Wouter ookwinking smiley

Gr Jeroen
Ferrari 400GT Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die knipperlichten... Wat een jammer gedoe...

Bij moderne auto's vind ik oranje knippers meestal geen gezicht, bij klassiekers heb ik vaak het tegenovergestelde. Verder wel een mooie bak. Heerlijk ook die oude Alpina-velgen, ik overweeg ze ook voor mijn 1602, maar dan toch wel een maatje kleiner.

Ik wist trouwens helemaal niet dat er ook nog een Baur-versie van de 02-serie was.
Kan het niet echt mooi vinden, beetje pick-up-achtig.
Anonieme bezoeker
29-05-2007 18:57
En ken je de HJ-ND-74
Kenteken
Voertuigsoort Personenauto
Merk BMW
Handelsbenaming 316 BAUR CABRIOLET
Kleur(en) Wit
Brandstof Benzine
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 0 cm3
Vermogen 0 kW
Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.

Roetfilter N.v.t.
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel Tijdelijk niet beschikbaar
Massa leeg voertuig 1.010 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig 0 kg
Massa rijklaar 0 kg
BPM Niet geregistreerd

Datum eerste afgifte Nederland 12-01-1994
Datum eerste toelating 28-02-1981
Datum aanvang tenaamstelling 19-03-2007

Vervaldatum APK 28-09-2000
Wacht op keuren Nee

Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 0 kg
- geremd 0 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.

Alleen voor brom- en snorfietsen:
Maximale constructiesnelheid N.v.t.
Vermogen
Anonieme bezoeker
29-05-2007 19:02
APK is al effe foetsie zo te zien, staat op marktplaats.

@VQ6, dit is nou wat ik een beetje voor ogen heb, wat een mooie Baur!! En bij een donkere auto vind ik de witte knipperlichten niet zo erg.

Mijn buurman heeft een chamonix witte 2002 Baur in mooie staat. Daar zijn ook nog vol cabrio's van gemaakt. Echt mooi.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.