Het Renault Topic

Gepost door A110-50 
Het Renault Topic
18-09-2006 08:33
Renault S.A. is een Franse fabrikant van personenauto's, bedrijfswagens, trucks, tractoren en vliegtuigmotoren. Het concern is opgericht door Louis Renault en is een groot gedeelte van zijn bestaan staatsbedrijf geweest, onder de naam Régie Nationale des Usines Renault.

Het hoofdkantoor van het concern is gevestigd in Boulogne-Billancourt en het onderzoekshoofdkantoor (Technocentre Renault) in Saint-Quentin-en-Yvelines. De huidige bestuursvoorzitter is de Zwitser Louis Schweitzer en sinds maart 2005 is Carlos Ghosn, een Braziliaan die wereldfaam heeft bereikt door zijn optreden bij Nissan, president en CEO van het bedrijf, na een afwezigheid van zes jaar. In die periode was hij naar dochterbedrijf Nissan uitgezonden om daar de boel op orde te brengen.

Groupe Renault bestaat uit vier automerken: Renault (2.307.280 auto's in 2005), Renault Samsung Motors (118.438 auto's), Alpine (dit automerk wordt niet meer gebruikt) en Dacia (191.100 auto's). De vrachtwagens zijn onderdeel van Renault Véhicules Industriels, een divisie van de Volvo Group. De tractorendivisie is in 2004 overgenomen door het Duitse Claas.

Geschiedenis

De Renault-broers (vlnr): Marcel, Louis en Fernand Renault

Originele fabriek in Boulogne-Billancourt. Tegenwoordig een museum
Op kerstavond in 1898 staan Louis Renault en zijn broers, Marcel en Fernand met wat vrienden te praten over de auto die voor de deur staat. Het is een Tilbury, die de 22-jarige Louis als experiment volledig in elkaar gezet heeft. Louis, destijds werkzaam bij het verwarmingsketelbedrijf Delaunay Belleville, heeft een versnellingsbak ontworpen waarbij de motoras via de versnellingsbak een cardanas aandrijft die eindigt in een differentieel (prise directe) en heeft deze in de Tilbury geplaatst. Een feestende advocaat besluit om een weddenschap af te sluiten met Louis en hij vertrekt met zijn voertuig de Rue Lepic in, de Montmartre beklimt. In die tijd een onbezonnen actie daar deze weg een stijgingspercentage kent van 13%. De advocaat is zo onder de indruk van de auto dat hij er gelijk één voor zichzelf bestelt bij de jonge Fransman, alsook de rest van het gezelschap. Zo stond Louis Renault aan het begin van zijn carrière als automobielfabrikant.

Samen met zijn broers, Marcel en Fernand, richt hij op 25 februari 1899 Renault Frères op, als hij merkt dat er een grote belangstelling is voor de auto's die hij produceert in de achtertuin van het landhuis dat zijn vader had gekocht in Boulogne-Billancourt (Parijs). De onderneming groeit snel en al snel komen de klanten van heinde en verre om de auto's van de gebroeders Renault te kopen. Het productieaantal van Renault stijgt snel; van 2200 auto's in 1906, naar 3800 in 1908 en bijna een verdubbeling binnen twee jaar naar 6800 (1910). Marcel Renault overlijdt in 1903 als hij verongelukt tijdens de rally van Parijs naar Madrid. Louis blijft alleen achter aan het roer van het bedrijf als ook Fernand zich, twee maanden voor zijn dood, terugtrekt uit het bedrijf in 1909.

In april 1911 vertrekt Louis naar de Verenigde Staten om te kijken naar de productiefaciliteiten van Ford, waar heel Europa over aan het praten was. Hij ontmoet Henry Ford en vertrekt terug naar Parijs met de motivatie om Renault een van de grootste industriële concerns van Frankrijk te maken. Renault wordt al snel ontdekt door de Franse elite en binnen een korte tijd wordt het automerk aangesproken door de adel en topzakenmannen uit het Verenigd Koninkrijk, Argentinië, Rusland en Spanje. Tijdens het bezoek van de koning en koningin van Spanje in 1906 verplaatst het gezelschap zich in een Renault 35 CV, samen met de Franse president Emile Loubet. Het autobedrijf blijft doorgroeien en weet de combinatie sport en luxe goed te combineren (zo won Marcel in 1902 de race van Parijs naar Wenen in een Renault).


Eerste Wereldoorlog
Als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt staat Frankrijk voor een dilemma als er te weinig gemotoriseerde voertuigen beschikbaar zijn om de oorlog voort te kunnen zetten. Renault wordt een belangrijke spil van het Franse leger als Louis akkoord gaat om geavanceerde pantservoertuigen te produceren voor de oorlog. Na de Vrede van Versailles (1919) voorspellen vele economen een slechte toekomst voor Europa, als grote delen van Frankrijk en Duitsland verwoest zijn. Renault Frères is echter goed uit de oorlog gekomen en direct na de oorlog (en een korte restauratie van de fabrieken) hervat Louis Renault de productie van zijn luxe automobielen weer.


Gaston Doumergue vertrekt vanuit Versailles (1924) in een Renault 40 CV

40 CV op de omslag van OMNIA
Op de Autotentoonstelling van Parijs in 1927 neemt het flink gegroeide bedrijf afscheid van een van de succesvolste automodellen uit die tijd, de Renault 40 CV. Dit topmodel heeft Renault niet alleen veel geld opgeleverd, de auto won ook de Rally van Monte Carlo in 1925 en breekt verscheidende records. Van 3 tot 4 juni legde een 40 CV in 24 uur precies 3384,749 kilometer af, waarmee de 40 CV het snelheidsrecord brak. Over een tijdsbestek van 24 uur reed de auto gemiddeld 141,031 kilometer per uur, een prestatie destijds. Alhoewel Bentley een paar maanden later het record op zich vestigde, brak een nieuw geintroduceerde 40 CV (uit juli 1926) opnieuw het record door een gemiddelde snelheid van 173,649 km/u te bereiken over een tijdsbestek van 24 uur.

In 1928 verrast Renault door op de Autotentoonstelling van Parijs met een opvolger van de 40 CV te komen; de Reinastella (officieel: RM). De grootste verrassing ligt onderhuids, het is de allereerste Renault met een achtcilindermotor. De Reinastella zal een van de laatste modellen in die vorm van Renault zijn en de Reinastelladynastie eindigt dan in 1938. De beurskrach aan de andere kant van de oceaan zorgt ervoor dat de luxe, elitaire Reinastella overbodig raakt. Renault heeft door de krach een terugval geleden van 26% in het productieaantal en Frankrijk holt snel achteruit op de wereldranglijst van autofabrikanten. Het Parijse autobedrijf komt de klap snel te boven, als ze in 1930 en de jaren daarna snel allerlei nieuwe modellen introduceren, als de Nervastella, de Reinasport en de Nervasport. Renault komt al snel zij aan zij te staan op de boulevards met Rolls-Royce en Hispano Suiza.

Aan het einde van de jaren '30 trekt er een gestroomlijnde trend over uit de Verenigde Staten. Renault past snel alle modellen aan en de, niet meer aan de mode voldoenende, Reinastella wordt definitief uit functie gesteld. Renault begint steeds meer vliegtuigmotoren te produceren en bereikt hiermee veel succes. De Caudron-Renault won Coupe Deutsch-de-la-Meurthe en brak twee wereldsnelheidsrecords achter elkaar.


Tweede Wereldoorlog
Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceert Renault zowel machines en gevechtsvoertuigen voor de geallieerden als voor de Duitsers. Louis Renault wordt na de bevrijding van Frankrijk in 1944 gearresteerd en kort daarna overlijdt hij in de gevangenis, nog voordat de rechtszaak tegen hem kon beginnen. Renault Frères wordt eigendom van de staat en hernoemd naar Régie Nationale des Usines Renault. Na de Tweede Wereldoorlog wordt de populaire 4CV geïntroduceerd. Renault komt snel bovenop de klap van de Tweede Wereldoorlog en onder president-directeur Pierre Lefaucheux worden er allerlei berlines gelanceerd die Renault in binnen- en buitenland populair moeten maken. De Renault Frégate luidt dit nieuwe tijdperk in.

Naast de berlines experimenteert Renault in de jaren '50 ook veel met prototypes en nieuwe, exotische modellen. In 1956 wordt de experimentele sportwagen Etoile Filante in de Verenigde Staten geintroduceerd en deze breekt in de jaren daarna tweemaal de Amerikaanse snelheidsrecords. Er komen nog meer experimenten als Lefaucheux verongelukt in 1955 en de avontuurlijke Pierre Dreyfus hem opvolgt. Er wordt een serie extreem gestroomlijnde prototypes gelanceerd, als de Renault 900 en uiteindelijk ook de Renault Floride, die ook in productie gaat en meerdere filmsterren tot wanhoop drijft (waaronder Brigitte Bardot).

In de jaren zestig wordt er eindelijk vooruitgang geboekt door Renault met behulp van het experimentele verleden uit de jaren '50. De Renault 16 wordt door Dreyfus geintroduceerd als hét nieuwe model van Renault en met dit nieuwe model heeft het concern tevens een wereldprimeur te pakken. De vorm, het achterliggende idee en de fabricage wordt geroemd in de internationale autopers, terwijl men in het begin binnen Renault nog niet echt tevreden was over het model. Ook wordt de Renault Alpine voor het eerst gelanceerd en trekt deze sportwagen Renault weer de sportieve regionen van de industrie op.

In de jaren zestig behoort het Amerikaanse automerk AMC-Rambler ook tot het concern. Veel van de modellen, zoals de Rambler 1966, werden geproduceerd in België. Toen bleek dat dit merk niet de gewenste opening betekende voor de Amerikaanse markt, nam Parijs er weer afscheid van. In 1979 trok Renault weer terug de Verenigde Staten in, als eigenaar van de American Motors Corporation (AMC), onder andere verantwoordelijk voor de authentieke Jeeps. In 1987 verkocht Renault AMC weer, aan Chrysler, nadat een aantal Renault modellen aan de andere kant van de oceaan verkocht werden als AMC.

Formule 1 en luxe modellen

In de jaren '70 trekt Renault de stoute schoenen aan en introduceert een eigen Formule 1-voertuig, de RS 01. In 1978 wordt Renault in de 24 uren van Le Mans eerste, met de Renault Alpine A442B. De successen in de autosport werden door Renault ingezet in de personenwagens die ze produceerden. Zo introduceert Renault eind jaren '70 een populaire turbotechnologie in de motorentechniek voor de personenwagens. Men introduceert als opvolger van de Renault 4 de Renault 5 die nu als nummer acht op de ranglijst meest verkochtte auto's ooit staat.

In 1984 introduceert Renault twee van de succesvolste modellen uit zijn geschiedenis; in maart de Renault 25 en in mei de Espace (MPV). Beide auto's werden door Robert Opron ontworpen, en werden door Renault neergezet als luxe ruimtewagens, de Espace in familieverband en de Renault 25 als luxe limousine. Er worden zelfs 832 speciale "Limousine"-edities ontworpen door carrossier Heuliez. De Renault 25 wordt al snel gekozen door president François Mitterrand als zijn presidentiële vervoersmiddel en verkoopt door heel Europa goed.



Jaren '90

Ile de Seguin, in Boulogne-Billancourt, was een van de iconen van de betekenis van Renault in de Franse industriële geschiedenisAlhoewel de 25 Renault veel succes heeft gebracht in de jaren '80 zaten de ontwerpers niet stil en waren ze tijdens introductie in 1984 al bezig met een nieuw model. Patrick Le Quément wordt in oktober 1987 bij Renault gehaald om het tot stilstand liggende project nieuw leven in te blazen en op 1 januari 1988 treedt hij aan als hoofd van het ontwerpcentrum. De opvolger, betitelt met de projectnaam X84, moet niet alleen de 25 opvolgen, maar volgens Raymond Lévy, de bestuursvoorzitter van Renault sinds de dood van Georges Besse mid jaren '80, moet de X84 ook het concern een nieuwe impuls schenken. Uiteindelijk wordt het project gelanceerd in 1992 als de Renault Safrane, vlak nadat de Clio (1990) en het tweede model van de Espace (1991) geintroduceerd werden. De Safrane droeg als eerste Renault het nieuwe gestroomlijnde logo, geintroduceerd nadat Louis Schweitzer bestuursvoorzitter van Renault werd in maart 1992.

In 1990 kondigde Renault in Amsterdam aan, dat ze een meerjarig contact hadden afgesloten met Volvo om samen te werken. Eind jaren '90 verkocht Renault de divisie Renault Véhicule Industrial aan de Volvo Group (en zij hernoemde het Renault Trucks). Renault kreeg in plaats hiervoor een aandeel van 20% in het concern. Schweitzer, altijd al een voorstander van een onafhankelijker Renault, kreeg het uiteindelijk in 1993 voor mekaar om de Franse overheid over te halen om Renault (gedeeltelijk) los te laten. In 1994 vond de beursgang plaats op de beurs van Parijs en in 1996 werd Renault officieel een particulier bedrijf door de aanname van de eerste non-gouvermentele aandeelhouder. Sindsdien is de staat bezig zijn belang in het bedrijf significant aan het verlagen (in 2005 is het overheidsbelang gedaald tot 15,7%, in vergelijking tot een percentage van 60% in 2000). Sinds de beursgang draagt het concern de neutralere naam Renault S.A..

Van 1992 tot 1997 won Renault aaneensluitend zes constructeurstitels in de Formule 1 als Williams-Renault en in 1995 als Benetton-Renault. In 1997 constateerde men echter bij Renault dat de groei uit de huidige modellen was en het ging beduidend minder dan voorheen met de personenwagendivisie. In dat jaar trok Renault zich dan ook terug uit de Formule 1, om later in 2002 het Benetton-team over te nemen en als Renault F1 verder te gaan en in 2005 de constructeurstitel en rijderstitel (Fernando Alonso) mee naar huis te nemen.


Organogram van de Renault-Nissan-alliantieIn 1999 nam het Franse autoconcern een controlerend belang in het noodlijdende Japanse automerk Nissan en startte hiermee een langdurige alliantie tussen de twee autofabrikanten.


Hedendaagse situatie
Tegenwoordig is Renault een van de grootste automobielfabrikanten in Europa en tevens de marktleider in het continent. Het concern heeft sinds 2004 meer dan 130.573 werknemers. De automerken Dacia en Renault Samsung Motors (RSM) behoren, samen met het hoofdmerk Renault uiteraard, tot de Groupe Renault. Ook RCI Banque, de grootste financiële dienstverlener in de Europese autoindustrie, is onderdeel van Groupe Renault (RCI staat voor Renault Crédit International). De Renault-Nissan-alliantie (Renault bezit 44% van de Nissan Group) zorgt ervoor dat Renault ook wereldwijd tot de top vijf van autofabrikanten behoort.

Sinds het vertrek uit de Verenigde Staten maakt Renault onder eigen merk geen personenauto's meer in de Verenigde Staten, maar dankzij de alliantie met Nissan, dat een van de grootste merken in de Verenigde Staten is, wil het concern weer zo snel mogelijk terugkeren naar de Noord-Amerikaanse markt (mogelijk medio 2008/2010).

Sinds het begin van de eenentwintigste eeuw groeit het belang in de styling van de auto's binnen de marketingstrategie van Renault. Designchef Patrick Le Quément zette deze nieuwe strategie medio 2001 in gang met de Renault Avantime, die een stylistisch gedurfde combinatie was tussen een MPV, een coupé en een hatchback. De Avantime werd helaas slecht verkocht; de productie ervan werd eind februari 2003 stopgezet. Er waren op dat moment in totaal minder dan 10.000 exemplaren van verkocht. De stopzetting van de productie van de Avantime leidde tot het ontslag van 900 werknemers bij Matra S.A., waar de Avantime werd gebouwd. Gelukkig wordt de in 2002 geïntroduceerde en eveneens modieus gelijnde Mégane aanzienlijk beter verkocht.

Sinds 1964 heeft Renault zes keer de Auto van het Jaar gehad. In 1966 won de Renault 16 de prijs en daarna kwamen de Renault 9 (1982), Renault Clio (1991), Renault Mégane Scenic (1997), Renault Mégane (2003) en de Renault Clio won als laatste de prijs als Auto van het Jaar 2006.


AandeelhoudersverhoudingenDe Franse staat heeft nog maar een belang van 15,7% in het concern. Nissan heeft een belang van 15% en de werknemers en het bedrijf zelf een belang van 6,9%. Het merendeel van de aandelen (62,4%) is in handen van particuliere aandeelhouders, waardoor Renault sinds 2000 een écht particulier automobielenconcern is geworden.



een paar Renaultjes:















en brand maar los over de créateur d'automobiles!



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-04-2013 11:54 door A110-50.
Leuk topic!

Ik werk bij Renault (manusje van alles) op zaterdag, en ik mag er alle auto's verplaatsen, zoals clio V6, avantime, vel satis enz..
Ik Werk er nu al 2 jaar met veel plezier.
kwalitatief gezien zijn ze nog niet top, maar qua orginaliteit vallen ze echt op.
vooral de avantime en vel satis, rust zacht Avantimecrying smilie
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
18-09-2006 09:56
Goed voorbeeld doet volgen of niet B. Renault Sport tongue sticking out smiley big smile smiley?



Geintje...



Succes en plezier met dit topic (hier laat ik het wij mij betreft bij).



Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
18-09-2006 11:01
Een Renault-topic! smiling smileythumbs up

Créateur d'automobiles zijn ze zeker



Renault Safrane Baccara Biturbo cool smiley

Fantastisch merk.


Gr. Forum-Gebruiker.
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
18-09-2006 11:34
He Renault wasser, let op je woorden he.tongue sticking out smiley

Gaat er nog iemand de mooiste Renaults in Parijs bewonderen?
Wat een lap tekst tongue sticking out smiley
@ Avantime, je bedoelt denk ik gewoon het renault museum aan de champs elysees?

greetz
R.L.
Re: het Renault topic
18-09-2006 15:32



ook een duit in't zakje

Greetzz Renate
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
18-09-2006 15:43
Leuke info (copy-paste) maar de foto's zijn dan weer beroerd gekozen
Re: het Renault topic
18-09-2006 15:44
Nog steeds een zeer opvallende verschijning:


Eindelijk eens een goed topic thumbs up winking smiley
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
18-09-2006 15:55
Renault heeft me eigenlijk nooit geboeid. Of ze ogen erg oubollig of ze zijn apart maar meer wat voor vrouwen. Deze Renaults heb ik wel altijd aantrekkelijk gevonden:











1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2006 15:57 door MCW.
ik ga naar de mondial d'automobiles in parijs Renaults bewonderen en naar l'atelier Renaultbig smile smiley
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
18-09-2006 16:27




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2006 16:59 door B1.
een paar foto's van de Renaults bij ons op de oprit (hebben ge)staan:


5 Alpine turbo coupe (mn pa heeft er 2 gehad)


renault twingo initiale (de 3e twingo alweer)



alpine a310

en deze hoopt mn vader ooit nog eens te hebben:


alle foto's zijn van google en niet die van de echte zegmaar



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2006 16:53 door B. Renault Sport.
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
18-09-2006 16:39
Eerste is een kruisje
De vorige renault Avantime 3.0 V6 van mijn werkgever:



avantime van een klant:




als ik later groot ben....cool smiley
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
18-09-2006 17:07
De avantime was inderdaad een geweldig mooie auto!!smileys with beer
Maar waarom zijn de bobines van renault - in ieder geval bij de 1.4 16v en 1.6 16v motoren - zo slecht??sad smiley
Vandaag m'n vader wéér stil komen te staan met de clio door een kapotte bobine, zou toch niet mogen bij een auto van 2,5jaar oud...eye rolling smiley
De vorige clio die we hadden, precies hetzelfde!
is een bekende zwakke plek, dus waarom doen ze er dan niets aan??confused smiley


dit is de auto van m'n vader trouwens, veel mooier wordt een gewone clio niet van die seriecool smiley
Ill seguin (boulogne billancourt) was zo'n prachtige fabriek, en zeer modern voor zijn tijd, rond het gebouw liep ook een testbaan (indoor)
Jammer dat het nu weg iscrying smilie van de Lingotto (fiat) fabriek is een museum gemaakt, jammer dat ze dat niet gedaan hebben met Ill seguinthumbs down
In een Carros van 2003 staat een heel mooi artikel over boulogne billancourt, ze maken de reis met een Renault Avantime, en gaan langs alle bijzondere plekken die iets met renault te maken hebben.
Er is ook een boek verschenen over boulogne billancourt ill seguin.

[www.closed-down-building.urban-exploration.com]







Re: het Renault topic
18-09-2006 19:31
Misschien dat mijn volgende auto ook wel een Renault is, een Megane coupe vind ik een mooie auto.smiling smiley
Re: het Renault topic
18-09-2006 19:48
een stoere poster van vroeger:

cool smiley
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
18-09-2006 19:50
Hier meld zich nog een renault fan!thumbs up

Rijdt modus en Clio,

Verder Werk ik bij de Renault dealer, dus dat zit ook helemaal goed!
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
18-09-2006 20:03
@ Renault wasser: Wat een plaaaatje! En wat reed dat ding!

Ik bedoelde de Autoslon eigenlijk, maar dat museum klinkt ook goed!
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
18-09-2006 21:07
@ Renate:
Leuk, zo'n vroege 4! Die zie je bijna ook niet meer, alleen de latere types soms nog. Die 6 is al helemaal geweldig!


Trouwens, ik mis er nog een paar:





























Wie kent 'm (nog)?




Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
19-09-2006 08:06
Ja, die R7 is een apart geval. Werd toch alleen voor Spanje en/of Zuid-Europa gebouwd? Of was die ook in Nederland leverbaar?
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
19-09-2006 17:17
Die Renault 7 staat nog in zo'n oud boek van mij (als FASA-Renault Siete)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2006 18:40 door Forum-Gebruiker.
wel lollig ding, net zoals de Thalia
Re: het Renault topic
19-09-2006 20:47
Waar het allemaal mee begon: de Type A


Re: het Renault topic
19-09-2006 20:51
Ik mag me met mijn 2 Renaults(een R19 en een Kangoo) en de Clio van mijn ouders vast wel melden in dit topic.
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
19-09-2006 22:33
Quote

Ivanov schreef:

Ik mag me met mijn 2 Renaults(een R19 en een Kangoo) en de Clio van mijn ouders vast wel melden in dit topic.

Ik gok op een jasmiling bouncing smiley
Re: het Renault topic
19-09-2006 23:23
dan meld ik me ook maar,
met zelf een R19 uit 1990 met bijna 3ton op de klok,
Me ouders een Scenic 2.0

opa's en oma's beide een R19

en stuk of 13 ooms&tantes met ook een Renault drinking smiley

Owjah, me pa werkt bij Renault, dat verklaart het misschien een beetje winking smiley

Geweldig merk.
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
20-09-2006 01:15
En ik ook....

Mn ouders hebben een Espace IV en een Clio I. Beide erg fijne auto's.

Als je trouwens geintereseerd bent in werkelijk alle modellen van Renault, kijk dan eens op deze sites:

Alle modellen:
[www.renaultoloog.nl]

Veel gegevens bij veel modellen:
[www.autogallery.org.ru]

En nog een berg info op Wikipedia, natuurlijk.

Hier een paar beroemdheden, die Renault gemaakt heeft tot wat het is:

Als eerst, niet te missen:
Renault 4 (meer dan 8 miljoen verkocht)


Renault Alpine A110


Renault 5 (7,3 miljoen verkocht)


Renault Espace (eerste (?) monospace)
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
20-09-2006 12:12
Dat type Espace zie je in Frankijk nog wel best vaak rijden (ook de Diesel uitvoeringen), terwijl je ze in NL nagenoeg nooit meer ziet.
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
20-09-2006 13:44
Even wat logohistorie. Er zijn verschillende beweringen wat de betekenis is van het logo van Renault. Een theorie is dat de Renault-ruit het symbool is van een diamant. De diamant staat voor totale kwaliteit. Daar zijn op dit moment wel wat sarcastische grapjes op te maken grinning smiley
Renault Nederland echter, beweert dat het logo geen betekenis heeft. Feit is wel dat het logo van 1925 identiek is aan de ruit op archeologische vondsten met een leeftijd van 10000 jaar.
Functioneel is de ruit echter wel: de claxon zit achter de ruit gemonteerd, en laat zich horen door de opening in de ruit.

Vanaf 1900: Het eerste logo is ovaal.


Vanaf 1906: Vanaf 1906 zijn de logo's rond.


Vanaf 1919


Vanaf 1923:


Vanaf 1925: De ruitvorm wordt geintroduceerd


Vanaf 1959:


Vanaf 1972


Vanaf 1992: Nieuw is dat het logo driedimensionaal is.
zullen we ff een lijstje maken met wie er allemaal een renault heeft (of de ouderstongue sticking out smiley) en welke?
ik trap af:

naam: renaults:

B. Renault Sport moeder: Twingo Initiale, vader: Alpine A310 V6
Re: het Renault topic
20-09-2006 16:56
B. Renault Sport moeder: Twingo Initiale, vader: Alpine A310 V6
Ivanov : Renault Kangoo 1.9dTi & Renault 19, ouders Renault Clio 1.6 16v
Re: het Renault topic
20-09-2006 19:01
Dan zal ik ook wel mee mogen doen:

renault laguna2 GT dynamique 1.9dCi, 2x renault master 2.5dCi, renault trafic 1.9dCi.

Re: het Renault topic
20-09-2006 19:24
Wel even knippen en plakken....

B. Renault Sport moeder: Twingo Initiale, vader: Alpine A310 V6
Ivanov : Renault Kangoo 1.9dTi & Renault 19, ouders Renault Clio 1.6 16v
Peerke : renault laguna2 GT dynamique 1.9dCi, 2x renault master 2.5dCi, renault trafic 1.9dCi.
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
20-09-2006 19:31
B. Renault Sport moeder: Twingo Initiale, vader: Alpine A310 V6
Ivanov : Renault Kangoo 1.9dTi & Renault 19, ouders Renault Clio 1.6 16v
Peerke : renault laguna2 GT dynamique 1.9dCi, 2x renault master 2.5dCi, renault trafic 1.9dCi.
Willem_Volvo ouders : Renault Clio 1.6 16v Dynamique Luxe
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
20-09-2006 19:34
Leuk stukje text in de openingspost, wij hebben ook een aantal Renaults gehad:

- Renault Espace 2.0 16V The Race
- Renault Grand Espace 2.0T privilége
- Renault Grand Espace 3.0 DCI initiale
- Renault Grand Scenic 1.9 DCI Expression luxe

Leuk spul, toch wel de mooiste in hun klasse.thumbs up









smiling smiley
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
20-09-2006 19:49
@ Volvo: Vooral die Espaces, nice. Die 3.0 dCi is een echte beer! Hoe komen jullie aan de wieldoppen van de Gr.Scénic? eye rolling smiley
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
20-09-2006 20:08
Quote

@ Volvo: Vooral die Espaces, nice. Die 3.0 dCi is een echte beer!

Die 3.0 DCi was zeker een heerlijke bak, m'n ouders hadden er bijna nog een gekocht.smiling smiley

Quote

Hoe komen jullie aan de wieldoppen van de Gr.Scénic?

Geen idee, die zaten bij de winterbanden, zomerbanden waren namelijk de 17" nervasport's.smiling smiley
Hij was trouwens ook gechipped, tot 165 pk, best pittig.thumbs up
Re: het Renault topic
20-09-2006 20:13
mijn ouders hebben een renault scénic 1.6 16v rxe uit 2000.
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
20-09-2006 21:07
@ Volvo: Tegenwoordig is er alweer de 2.0 dCi met 175pk... Maar das weer geen V6. Waarom hebben je ouders geen andere Espace gekocht?
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
20-09-2006 21:14
Quote

@ Volvo: Tegenwoordig is er alweer de 2.0 dCi met 175pk... Maar das weer geen V6. Waarom hebben je ouders geen andere Espace gekocht?

Ze vonden een 7 persoons auo niet meer nodig, daarom hebben ze nu een Volvo S80 gekocht.
Grote kans dat er over een aantal jaar weer een komt, die ruimte is toch wel heel handig.smiling smiley


De prachtige Renault die wij voor de deur hebben staan. Het betreft hier een Renault Clio RL 1.9D uit 1994. Het 1.9 blok is eigenlijk veelste groot voor de Clio, maar het wil wel aardig vooruit met die 65 pk en 118 Nm dat bij 2250tpm vrij komt. De typeaanduiding RL verraad al een beetje dat het hier om de basisuitvoering gaat, er zit dan ook echt helemaal niks aan luxe op. Geen airbags, geen stuurbekrachtiging, geen airco, geen elektrische ramen. Wat er dan weer wel bij zat is de neerklapbare achterbank en de dagteller.

Maar al met al rijdt het gewoon harstikke leuk. Hij start iedere keer, wel eerst even 10 seconden voorgloeien anders doet hij het niet. De auto rijdt gemiddeld zo'n 1 op 18. Dat levert ongeveer een actieradius van 780 kilometer op. De snelheidsbeleving in deze Clio is zeer groot, ook kun je er op de snelweg 130 a 140 km/h mee halen en daarna houdt het echt op. Verder ziet het er naar uit dat we hem voorlopig nog eventjes houden, maar voor de rest is de toekomst nogal onzeker van deze Clio.
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
20-09-2006 21:57
Klinkt goed Enzo! Zo te horen heb je er vertrouwen in dat ie nog wel ff blijft rijden...!
Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
20-09-2006 23:29
B. Renault Sport moeder: Twingo Initiale, vader: Alpine A310 V6
Ivanov : Renault Kangoo 1.9dTi & Renault 19, ouders Renault Clio 1.6 16v
Peerke : renault laguna2 GT dynamique 1.9dCi, 2x renault master 2.5dCi, renault trafic 1.9dCi.
Willem_Volvo ouders : Renault Clio 1.6 16v Dynamique Luxe
Verspace (ouders): Renault Espace 2.0T & Renault Clio 1.2 RL
Re: het Renault topic
21-09-2006 00:53
B. Renault Sport moeder: Twingo Initiale, vader: Alpine A310 V6
Ivanov : Renault Kangoo 1.9dTi & Renault 19, ouders Renault Clio 1.6 16v
Peerke : renault laguna2 GT dynamique 1.9dCi, 2x renault master 2.5dCi, renault trafic 1.9dCi.
Willem_Volvo ouders : Renault Clio 1.6 16v Dynamique Luxe
Verspace (ouders): Renault Espace 2.0T & Renault Clio 1.2 RL
Adinsx: Renault 19, ouders: Renault Scenic 2.0 RT

Even foto'tje voor de beeldvorming.

Me eigen R19, met bijna 300.000 op de klok (gekocht voor 20 euro 3 jaar terug)



Scenic,



De auto die ik voor de circuitdagen van school gebruik:
Renault 25 2.0 gts




Anonieme bezoeker
Re: het Renault topic
21-09-2006 16:07
Wie ken de Renault 14 nog? Wie heeft foto's?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.