D-C in Taiwan (pag. 3+4 | update 18-11)

Gepost door D-C 
Ik heb besloten om dit topic af te stoffen en in ere te herstellen:

Juni 2013 was ik voor het eerst in Taiwan.

Bij de Chiang Kai-shek Memorial Hall:



1955 Cadillac Series 70





En een 1972 Cadillac Series 75





De sedanuitvoering van de Nissan March (Micra) heet March Cubic, die ik in Keeling zag.





Een tobe M'car, ofwel een door Yulon lokaal geproduceerde Geely Panda.





Tweemaal Formosa Magnus (Daewoo Magnus/Evanda) en Mitsubishi Grunder, een lokaal geproduceerde sedan die tegelijk met de Mitsubishi Galant (in Noord-Amerika) en de Mitsubishi 380 (in Australië) werd uitgebracht. Alledrie wijken ze van elkaar af door een andere voor- en achterkant.



Mitsubishi Colt Plus



Met dank aan het topic Het mysterie Yue Loong was daar voor het eerst een ontmoeting met Sunlight en zijn Yue Loong Feeling!







Op een kleine meeting waren ook een Alfa Romeo 75 3.0 V6 (oorspronkelijk 2.5 V6, is omgebouwd) en Ford Granada (lokaal geproduceerd door Ford Lio Ho) aanwezig.











In Zhongli deze Nissan AD Resort



En een Yue Loong Nissan Sunny 303 W



Bij een Luxgen meeting

Luxgen7 SUV (U7)







Luxgen5 Sedan (S5)





De Yue Loong Feeling met zijn verre nazaat, de Luxgen5 Sedan (S5), de 7 SUV (U7) en Nissan Teana, eveneens door Yulon geproduceerd.



Bij de Mitsubishi dealer:

Zinger: de Zinger is een door CMC Mitsubishi, de Taiwanese afdeling van Mitsubishi ontwikkelde SUV op basis van de L200.





Savrin, een model afgeleid van de laatste Space Wagon, maar met een andere neus en wat andere verschillen. Later kreeg de auto een grondige facelift, gevolgd door nog een facelift zoals deze op de foto.





Lancer Fortis





Outlander, die ook afwijkt van 'ons' model.



Colt Plus



1917 Mitsubishi Model A replica



Vanuit de MRT onderweg naar Tamsui in het noorden van Taipei zag ik dit wel heel gave duo: een Austin Maxi en Mitsubishi Lancer.









Op een sloperij:

Yue Loong Nissan Sunny 303 & Daihatsu Hijet



Yue Loong Nissan Sunny 303 W



Subaru Tutto (Justy liftback, speciaal voor Taiwan ontwikkeld):





Op de Longtan national speedway:







In een garage in Taoyuan:

Een Subaru 360.





Een Isuzu Florian.







Lotus Excel:



Een Toyota Cressida en een Yue Loong Nissan Cedric.









De Ford Aztec is de 3-deurs hatchback van de Ford Liata (Laser), allemaal zijn het lokaal geproduceerde versies van de Mazda 323.





Sunlight had destijds nog deze Yue Loong Nissan Stanza.







Deze Yue Loong Nissan Sunny 303 was van een van Sunlight's vrienden.





Tijdens een rondreis door Taiwan kwam ik dit in Hualien tegen, een stad in het dunbevolkte oosten, een Yue Loong Nissan Sunny 303:



Nissan Grand Livina



Luxgen5 Sedan (S5)



Toyota Wish taxi



Chery Fresh



Chery Apola



tobe W'car, afgeleid van de Geely Panda GX2 (Cross):



In Kaohsiung, de tweede stad van Taiwan en een van de grootste havens in Azië, zag ik deze Yue Loong Nissan Sunny 303 T (Sunny B120 pick-up)





Toyota Previa



In Tainan, de vierde stad van Taiwan, stond deze Ford Laser taxi.



Suzuki Super Carry



Nissan Livina RV



Verder ontmoette ik daar Celsior met zijn Yulon Arex.









Bij de Ford-dealer

De Taiwanese Ford Escape, die werd geproduceerd door Ford Lio Ho. De auto kreeg talloze facelifts in Taiwan en werd uiteindelijk ook geëxporteerd naar andere Zuidoost-Aziatische markten en Australië.





Ford Econovan



Bij een autogarage in Tainan stonden deze Citroën Ami 6 uit 1962...





... deze bizarre Hyundai FGV-II Concept van eind jaren negentig...







... en het voormalige vervoermiddel van de president van El Salvador, een 1939 Buick Eight.







Vervolgens was ik een paar dagen op een van de vele kleine eilanden van Taiwan. Vlak voor de kust van het vasteland China liggen de Mazu-eilanden, genoemd naar de gelijknamige godin. Daar zag ik deze March Cubic.







Een Isuzu NKR



Mitsubishi Colt Plus iO



De nog altijd populaire Mitsubishi Delica



Ford i-MAX, afgeleid van de Mazda5.



In een parkeergarage in Taipei stonden een aantal leuke auto's:

Een Audi Coupé GT





Toyota Previa van de derde generatie, die nog steeds in de prijslijsten staat.



Een behoorlijk zeldzame Mitsubishi Mirage. Deze (Amerikaanse) Mitsubishi's werden uit de VS geïmporteerd.





Een Toyota Zace, een lokaal geproduceerde 'MUV' die in heel Zuidoost-Azië onder diverse namen zeer populair was.





Nissan Tiida (ook wel Big Tiida), de auto die de basis vormde voor de Pulsar die momenteel in Europa wordt verkocht.





Honda Accord



Mitsubishi Zinger



Luxgen7 MPV (tegenwoordig M7 geheten)



Toyota Innova



Mitsubishi Lancer Fortis, de speciaal voor de lokale markt ontwikkelde Taiwanese variant van de Lancer.



Nissan Teana



Mitsubishi Zinger



Buick Excelle



Toyota Wish



Mitsubishi Lancer Fortis



Nissan Tiida



Toyota Camry Hybrid

Taiwan 2014

Quote

Ik ben afgelopen maand (weer) naar Taiwan geweest, vooral om mijn Chinese taal wat bij te spijkeren. Er was echter genoeg tijd om te reizen en aangezien ik een fietsje mocht lenen, heb ik zo'n beetje heel Pingtung doorkruist. Aangezien ik ergens tussen de 200 en 250 autofoto's heb gemaakt, zal ik de foto's ook over meerdere delen spreiden. Vooral Japanse autofabrikanten zijn populair in Taiwan, maar ik heb ook foto's van Franse, Duitse, Spaanse, Koreaanse, Russische, Chinese, Taiwanese, Amerikaanse, Italiaanse, Maleisische, Britse en Zweedse autofabrikanten. Voor ieder wat wils dus smiling smiley



























































1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2017 17:46 door D-C.
Taiwan, 2016-2017

Sinds 26 augustus 2016 ben ik weer in Taiwan in verband met mijn studie Chinastudies, met dank aan de studiebeurs die ik heb verkregen. Buiten het studeren om heb ik in vakanties en in weekenden vaak wel tijd om wat te spotten, inmiddels heb ik een aardig arsenaal opgebouwd. Het is dus hoog tijd voor een update en ik dacht, laat ik dit topic eens uit de mottenballen halen.

Op de dag van aankomst werd ik opgehaald door een Taiwanese vriend van me, 'Sunlight', de eigenaar van de Yue Loong Feeling. Ik was amper het vliegtuig uit of ik stond al oog in oog met dit zielige setje Alfa Romeo's en Toyota's waar ik twee jaar eerder ook al was, er bleek echter veel meer te staan dan ik eerder dacht. Er stonden 6 Alfa Romeo 75's, 2 Alfa Romeo 90's en 1 GTV, daarnaast ook nog drie eerste generatie Toyota Celica's. De auto's waren allemaal in verschillende cycli van ontbinding.

























Een dag later was er het weerzien met Sunlight's Feeling. Die ziet er bijna nog zo goed uit als drie jaar geleden, al heeft de achterste wielkast nu wel last van roest. Belangrijker is dat de auto niet rijdt en het motorblok uit elkaar ligt, maar er wordt aan gewerkt. De Feeling is dus een 102 1.8 SF, dat wil zeggen de fastback met two-box design in tegenstelling tot de gewone, in Nederland bij een select gezelschap vermaarde Feeling met three-box design.







De Mitsubishi Colt Plus wordt tegenwoordig nog slechts in Taiwan gebouwd.



Een busje van Mitsubishi Fuso, de Rosa:



Dit is een Formosa Magnus, zoals de lokale variant van de Daewoo Magnus (Evanda in Europa) heet. Formosa Auto was opgericht in 2000 door de Formosa Plastics Group, het grootste petrochemische conglomeraat van Taiwan, en Daewoo. Daewoo verkocht onder eigen vlag al auto's als de Matiz, Nubira en Leganza. Door het faillissement van Daewoo in 2001 en de overname door General Motors (GM) kreeg GM zo weer toegang tot de Taiwanese markt, nadat de assemblage van de modellen van Opel in 2000 was gestaakt door het bankroet van de lokale partner. Formosa verving zo Daewoo en in februari 2001 werd begonnen met de productie van de Magnus, gevolgd door de Matiz in het jaar erna. De verkopen waren teleurstellend, ondanks dat het de officiële politieauto was, en de relatie tussen Formosa en GM was gespannen, zeker toen GM besloot dat het volgende Daewoo-model die door de joint-venture geproduceerd zou moeten worden, de Nubira II, op de markt zou worden gebracht als Buick in plaats van Formosa. Uiteindelijk liep de samenwerking spaak en moest Formosa in 2005 op zoek naar een andere partner, toen GM en Yulon een overeenstemming bereikten voor de productie van Buick auto's in Taiwan.









Die volgende dag ontmoette ik zo'n 200 km ten zuiden van Taipei bij een Kia-dealer een vriend van Sunlight en niet veel later zou daar weer een andere vriend arriveren met een Yulon Arex 601. Zijn Arex is helemaal aangepast en onder de kap ligt een 1.8 Twin Cam motor van een Nissan Silvia (ik meen een S13) met circa 175 pk. Daarmee wil de Arex best vooruit! Sinds de Arex is de merknaam dus Yulon in plaats van Yue Loong wat komt door een ander transcriptiesysteem, de Chinese naam is namelijk ongewijzigd.









Een Nissan Altima:



De eerste generatie Nissan Quest is nog vaak te zien, dat geldt niet voor de Renault Mégane Scenic.





Na de Kia-verkoper gedag te hebben gezegd was het tijd voor een tussenstop: even verderop stond namelijk een Yue Loong Feeling bij een autobedrijf! Om precies te zijn een 101 1.8 GTS met de befaamde honingraat-stijl achterlichten. Die stond weliswaar onder een lading stof en een voorband stond bijna plat, maar verder zag de auto er niet verkeerd uit.









Vervolgens was het tijd voor een bezoekje aan de Luxgen-dealer, het huidige Taiwanese automerk van Yulon. Luxe startte in 2009 met de productie van auto's met de 7 MPV, een auto met het platform van een oude Renault Espace. In 2014 werd het model gewijzigd en hernoemd naar M7. Er is ook een versie met een grote geïntegreerde dakkoffer gericht op de taximarkt, die heet V7. De grote SUV kreeg simpelweg de naam 7 SUV en ook die kreeg in 2014 na een facelift een andere naam: U7. De 5 Sedan, een auto met Focus sedan of Corolla formaat, volgde in 2012 (na de 2015 facelift S5) en de populaire U6 crossover kwam in 2013 op de markt, die deze maand in vernieuwde vorm is gepresenteerd. In 2016 werd het laatste model toegevoegd: de S3, een compacte sedan, Luxgen spreekt zelfs van een crossover sedan. We hebben nog een proefrit met die laatste gemaakt.

Van links naar rechts: U7, S5, U6 en S3.



En een M7.



Interessant is ook de Daihatsu Skywing, een speciaal voor Taiwan ontwikkelde liftback-uitvoering van de Charade G11. Op dezelfde manier was er ook een liftback op basis van de Subaru Justy, namelijk de Tutto. Daihatsu's werden vanaf 1983 lokaal geproduceerd door Yue Tian, het bedrijf dat ook verantwoordelijk was voor de lokale assemblage van Peugeot auto's. Men begon met de Charade (G11) in 1983, in 1986 werd de Charade vernieuwd en kwam de Skywing op de markt, die goed verkocht. In 1989 kwam de derde generatie Charade (G100) op de markt, maar de Skywing bleef populairder dan de Charade: zo werden er in 1990 nog 8.438 exemplaren van de Skywing verkocht tegen 4.561 stuks voor de Charade. Totdat Yue Tian in 1995 in financiële problemen geraakte werden Daihatsu's lokaal gebouwd in Taiwan (Charade, Skywing, Social ofwel Charade sedan en Hijet). De Skywing had een 1.0 motor met carburateur en 60 pk (de CDS-II) en na een facelift begin jaren negentig kwam er een nieuwe 1.0 injectiemotor (CDSi) met 57,5 pk. De Skywing is met een lengte van 3785 mm 185 mm langer dan de Charade.





De Daihatsu Social (Charade sedan) en na een facelift ook de Charade G100 hadden beide een afwijkend front ten opzichte van het model dat we in Europa kennen. Het is identiek aan het front van de Chinese Xiali van Tianjin FAW.





Nog meer auto's van Sunlight: een Lancia Thema en Alfa Romeo Alfetta.





Ford Lio Ho produceert al decennia lang auto's in Taiwan. Oorspronkelijk modellen als de Escort, Cortina en Granada, maar vanaf begin jaren tachtig werden die vervangen door modellen afgeleid van Mazda-producten: de Laser was afgeleid van de Mazda 323, de Telstar van de 626, de Econovan van de Mazda E-serie (Bongo) en later volgden onder andere de Festiva (121), Ixion (Premacy) en i-MAX (Mazda5).

Dit is de laatste generatie Laser, die in Taiwan de naam Tierra meekreeg. Na een grondige facelift kreeg de auto wat meer een Ford-uiterlijk aangemeten. De auto werd opgevolgd door de tweede generatie Focus. Deze zag ik allebei terug in Taipei:





Een Jaguar Mark X 4.2



In 1984 lanceerde Yue Loong Nissan (YLN) met de Bluebird U11 op de Taiwanese markt (YLN-921 en later 923), een auto die het lang heeft volgehouden, namelijk tot 1992, toen de auto werd vervangen door de Primera. De auto kon geen vuist maken tegen de populaire Ford Telstar, die wel up-to-date werd gehouden, de auto moest het tegen het einde van zijn levenscyclus vooral van zijn lage prijs hebben. Dit is een Wagon in Super Saloon uitvoering. Wagon en Saloon klinkt tegenstrijdig, maar toch.





Vervolgens bracht Sunlight me naar een tweetal interessante garages. Bij de eerste stonden vooral Mercedessen:

Plymouth Grand Voyager













Mazda MX-6 2.2 Turbo GT EC-4AT





Een Datsun (240/260/280?)Z en Jaguar XJ:



280 S:













W111 of W112:









Verborgen Kevertje:



Vervolgens zijn we bij de volgende garage geweest, waar Sunlight's Maserati staat.

Dat is niet deze:



Maar deze:



Aston Martin V8 Vantage Le Mans







Renault 5 Turbo Maxi en Lotus 340R







Elders:

Chrysler Daytona





Mitsubishi Savrin en Zinger, de eerste is afgeleid van de Chariot/Space Wagon en de tweede een speciaal voor Taiwan ontwikkelde SUV op basis van de L200/Triton.





Toyota Alphard

































Yue Loong Nissan Cedric 830iA Brougham VIP













Driemaal Toyota Corona Premio:













Geo Tracker, waarschijnlijk een grijs vanuit de VS geïmporteerde auto. De Suzuki Vitara/Escudo zie je hier heel vaak, die werd dan ook lokaal gebouwd door Prince Suzuki.

















Subaru Tutto ofwel de Justy met kont, lokaal gebouwd door Ta Ching Subaru, exclusief voor Taiwan:



De eerste generatie Ford Laser verving de Escort in Taiwan en werd lokaal gebouwd. Begin jaren tachtig stapte Ford in de regio Asia-Pacific grotendeels over op het repertoire van Mazda, zo is de Laser dus afgeleid van de 323.









Foton Aumark, een Chinese (lichte) vrachtauto:







Zo, dat was het even voor nu. Binnenkort meer foto's smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2017 18:16 door D-C.
Wat een fantastisch mooie reportage! Ik heb er van genoten. Zelf kom ik ook graag in Azië en ook ik kijk dan m'n ogen uit naar al het moois. Thailand, Indonesië en in de toekomst (weer) Z-Korea. Van hetgeen jij gepost hebt vind ik de foto's van de auto's die we hier kennen het mooist. De rest heel leuk om te zien. De twee Amerikanen (Lincoln en ....?) vind ik als Amerikaanse V8 rijder het opmerkelijkst. Helemaal daar in het verre Taiwan, weliswaar overgeleverd aan de grillen van de natuur maar goed. Daarnaast moest ik glimlachen van de Saab, de diverse Mercedessen en Jags én van de heuse Scorpio om een van de laatste foto's. Het laatste model, zo'n lelijke met z'n dikke kont en mislukte koplampen. Zo een als ik ook heb gehad: V6, automaat en een lelijke kleur groene carrosserie..... Bedankt voor je mooie foto's!
Anonieme bezoeker
Re: D-C in Taiwan (pag. 3)
25-02-2017 20:57
Ik heb genoten van jouw foto's. Wat een diversiteit
Mooie reportage, diversiteit aan auto's.

Wat ik mij wel afvraag.. zijn de originele Mazda modellen van de lokaal geproduceerde Ford's ook in het straatbeeld te zien?
Of mocht Mazda, destijds van Ford, de Taiwanese markt niet betreden?
Genieten dit, D-C!

Op basis van deze foto's lijkt Taiwan me wel een van de meest diverse automarkten ter wereld! Ik had geen idee dat er zoveel vorige eeuws Europees blik rond zou rijden. Mooi om te zien.
Naast een hoop Japanse modellen die ik wel verwachtte, dacht ik meer Chinezen te zien, maar dat is natuurlijk wat naïef gedacht....

Keep posting, please!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2017 23:12 door Bart81.
Echt heel gaaf, heb er van genoten! Bedankt voor het delen thumbs up
Quote
Marc van der Togt
Wat een fantastisch mooie reportage! Ik heb er van genoten. Zelf kom ik ook graag in Azië en ook ik kijk dan m'n ogen uit naar al het moois. Thailand, Indonesië en in de toekomst (weer) Z-Korea. Van hetgeen jij gepost hebt vind ik de foto's van de auto's die we hier kennen het mooist. De rest heel leuk om te zien. De twee Amerikanen (Lincoln en ....?) vind ik als Amerikaanse V8 rijder het opmerkelijkst. Helemaal daar in het verre Taiwan, weliswaar overgeleverd aan de grillen van de natuur maar goed. Daarnaast moest ik glimlachen van de Saab, de diverse Mercedessen en Jags én van de heuse Scorpio om een van de laatste foto's. Het laatste model, zo'n lelijke met z'n dikke kont en mislukte koplampen. Zo een als ik ook heb gehad: V6, automaat en een lelijke kleur groene carrosserie..... Bedankt voor je mooie foto's!

Bedankt, Marc! Die twee Amerikanen zijn allebei Lincolns, ze stonden naast een militaire basis aan een stuk vierbaansweg die nergens naartoe ging. Merken als Volvo en Saab hebben het er meer dan uitstekend gedaan zo in de laatste helft van de jaren tachtig en negentig, de 9000 en Volvo 240/740/760/940/960/S90/850 zijn allemaal nog volop te zien. Dat geldt ook voor Mercedes-Benz en BMW, Audi vreemd genoeg dan weer niet. Helaas verdampten de verkopen tegen het einde van de jaren negentig van de Europese en Amerikaanse merken, maar ook het laatste model 9-5 is er nog weleens te zien en tegenwoordig krabbelt Volvo weer wat terug, zelfs de V40 doet het er behoorlijk met 100-200 stuks per maand.

Wat gaaf ook, Thailand, Indonesië en Zuid-Korea! Op Flickr zitten ook wel wat Thai en Indonesiërs en vooral in Thailand lijken nog veel leuke oude Japanners rond te rijden. Ik moet zeggen dat ik nog geen andere Aziatische landen heb bezocht, ik ben van plan om in juni naar het vasteland China te gaan, mits er nog geld over is tongue sticking out smiley

Quote
Durashift
Mooie reportage, diversiteit aan auto's.

Wat ik mij wel afvraag.. zijn de originele Mazda modellen van de lokaal geproduceerde Ford's ook in het straatbeeld te zien?
Of mocht Mazda, destijds van Ford, de Taiwanese markt niet betreden?

Nou, Ford Lio Ho heeft ook een aantal modellen voor Mazda geproduceerd, zoals de E-serie als (minder populair) broertje van de Econovan, de T-serie is exclusief voor Mazda, de 626 en MX-6 werden dan weer geïmporteerd. Vreemd genoeg is de derde generatie Laser, die weliswaar Mazda-techniek maar een Ford-koets had (gelijk aan de Amerikaanse Escort), ook als Mazda verkocht, maar die zie je maar zelden. De 626 en MX-6 lijken vanaf eind jaren tachtig geïmporteerd te zijn vanuit de VS, vanwege handelsakkoorden was dat veel lucratiever dan vanuit Japan, waar importheffingen de auto's onbetaalbaar zou hebben gemaakt. Vandaar dat ook Amerikaanse auto's het vanaf de tweede helft van de jaren tachtig tot de jaren negentig behoorlijk goed deden, met name de Dodge/Chrysler Spirit (in Europa bekend als Saratoga) en later de Neon. Ook de witte driedeurs Corolla FX die ik in 2014 had vastgelegd kwam uit de VS en is een zeldzaamheid. Na de overname van Mazda door Ford werden de Mazda's vanaf eind jaren negentig ook lokaal in Taiwan gebouwd (de 323 als Isamu Genki, de Premacy en als laatste de 5), tegenwoordig komen alle Mazda's weer uit Japan, maar de verkopen hebben daar niet onder geleden, integendeel: Mazda doet het hier nu beter dan Ford.

Quote
Bart81
Genieten dit, D-C!

Op basis van deze foto's lijkt Taiwan me wel een van de meest diverse automarkten ter wereld! Ik had geen idee dat er zoveel vorige eeuws Europees blik rond zou rijden. Mooi om te zien.
Naast een hoop Japanse modellen die ik wel verwachtte, dacht ik meer Chinezen te zien, maar dat is natuurlijk wat naïef gedacht....

Keep posting, please!

Ik denk dat het een behoorlijk diverse automarkt is of beter gezegd was, want tegenwoordig is van de Amerikaanse merken alleen Ford nog aanwezig op de Taiwanese markt en de gewone Europese merken spelen er nauwelijks een rol van betekenis, het zijn vooral de Duitse premiummerken die het er wel heel goed doen. Mercedes-Benz heeft er 5-7% van de markt in handen en je struikelt hier over de Porsche SUV's. Peugeot en Citroën zijn ook op de Taiwanese markt aanwezig, maar hoewel de 301 hier al even wordt verkocht, heb ik er nog nooit een gezien buiten een exemplaar die bij een dealer stond. Skoda en Volkswagen zijn er ook maar klein, merken als Renault, Fiat, Seat en Opel zijn er helemaal verdwenen.

Chinese auto's zijn inderdaad verrassend zeldzaam in de Republiek China, Yulon heeft Geely's verkocht als 'tobe', Chery heeft ook wat auto's verkocht en Foton en Sinotruck wat vrachtauto's, maar ze zijn stuk voor stuk zeldzaam. Tegenwoordig lijkt alleen Dongfeng (DFSK) er nog op kleine schaal wat kleine bestelauto's te verkopen.

Ook jullie bedankt, Eddy en Zadelsnuiver! Wat grappig dat iedereen die diversiteit opvalt.
Wat ongelooflijk veel moois heb je gespot in Taiwan! eye popping smiley thumbs up

Ik heb ervan genoten en blijf het volgen via Flickr.
Dankjewel Wouter!

De Zuid-Amerikaanse Volkswagen Saveiro ofwel Gol pick-up werd in Taiwan verkocht als Pointer, gelijk aan de Mexicaanse naam voor de Gol. Alleen de pick-up werd in Taiwan geleverd.



tobe W'car met op de achtergrond een poster met de Chinese Toyota Crown en Mark X. Helaas wordt hier noch een Crown noch een Mark X geleverd.



Opel Omega 3.0 MV6 met Steinmetz-onderdelen:



Mitsubishi Colt Plus X-Sports



Vlakbij de campus, onder aan de berg woont duidelijk een autoliefhebber met een Toyota Paseo (niet hier geleverd), soms staat er ook een Celica van rond 1990, maar de meest bijzondere auto is beslist deze Daihatsu Max Cuore 360.











Toyota Avalon





De Toyota Innova en Mitsubishi Zinger, twee grote concurrenten van elkaar. Tot 2016 werd de Innova nog in deze vorm verkocht, alle facelifts zijn aan de Taiwanese versie voorbijgegaan. De Innova is echter niet meer leverbaar, de Zinger is er nog steeds, al wordt die nu als CMC Zinger verkocht.







De Taiwanese Buick Excelle had een front en achterkant die geheel afweek van de Chinese variant, die toen nog op een paar details na gelijk was aan de Daewoo Nubira II. In Taiwan was het een flop, GM wilde de Taiwanese facelift ook doorvoeren voor de Chinese markt, maar die werd verworpen door lokale partner SAIC, waardoor de Chinese Buick Excelle een eigen uiterlijk kreeg.



Een Volvo 960 (of S90), een auto die nog vaak te zien is in Taiwan.



Honda Crosstour



De Toyota Camry werd net als de Corolla geïmporteerd uit de Verenigde Staten, in tegenstelling tot de lokaal gebouwde Corona. Ze zijn alledrie nog volop te zien in het straatbeeld.



Peugeot 205



De Ford Telstar, die dus van de Mazda 626 is afgeleid en ook nog volop te zien is in Taiwan. De Telstar en Laser zullen eind jaren tachtig nog bij de bestverkochte auto's van het land hebben gehoord.



Nog een Luxgen S3



Het uitzicht dat ik heb vanaf de dorms op de campus:





De Buick LaCrosse werd lokaal in Taiwan geassembleerd en is gelijk aan de Chinese variant.





De Xantia lijkt de meest voorkomende Citroën in Taiwan, de ZX is veel zeldzamer.



Het stikt van de W126's in Taiwan.



Chery Apola







tobe M'car (Geely Panda)



De Proton Gen-2 lijkt het redelijk te hebben gedaan.



Zeer nette Yue Loong Nissan Bluebird 923



De W201 zie ik hier meestal met dikke 2.3 of 2.6 benzinemotoren.



Deze Japanse 1956 Prince Miler brandweerauto stond in het brandweermuseum





De Isuzu Panther was Isuzu's antwoord op de Toyota Zace, later verscheen de Mitsubishi Freeca nog die het de Zace veel lastiger wist te maken.



De Geo Prizm werd uit de VS geïmporteerd en was heel succesvol voor GM. De auto kwam uit dezelfde fabriek als de Corolla, maar de vraag naar de Toyota was zo groot dat de Geo een aantrekkelijk alternatief was, wellicht door minder grote levertijden.





Dodge Spirit



Dit soort wagens hebben het behoorlijk goed gedaan, de C15, Fiorino en Pointer, maar vooral de Express.





Ouder model Avalon



Nissan March Cubic



De Buick Rendezvous lijkt het stukken beter te hebben gedaan dan de Excelle en LaCrosse, terwijl deze waarschijnlijk geïmporteerd werd.





Nissan Sentra en Cefiro, in Europa in iets andere vorm bekend als Almera sedan en Maxima QX.





In Zhongli zag ik deze Datsun Silvia







Yue Loong Nissan Sunny 303 T











1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-02-2017 12:32 door D-C.
Gek, een collega van mij ging naar Taiwan om te studeren, we verklaarden hem allemaal voor gek.. nu wil ik er zelf naartoe!

Die Buick Excelle lijkt sterk op de Fiat Linea zeg, ergens wel een lijntje te trekken natuurlijk tussen Fiat-Opel-Buick..

Mooie plaatjes weer! thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-02-2017 07:56 door Zadelsnuiver.
Fantastisch leuke fotoserie! Top!
Welke Prince Miller? :P Overigens, worden zowel de B210 als de B310 Sunny als 303 verkocht?
Quote
Zadelsnuiver
Gek, een collega van mij ging naar Taiwan om te studeren, we verklaarden hem allemaal voor gek.. nu wil ik er zelf naartoe!

Die Buick Excelle lijkt sterk op de Fiat Linea zeg, ergens wel een lijntje te trekken natuurlijk tussen Fiat-Opel-Buick..

Mooie plaatjes weer! thumbs up

Dankjewel! Een Finse collega? Hoewel ik Taiwan nog niet kan vergelijken met andere landen in Azië, kan ik het van harte aanbevelen. De mensen zijn er buitengewoon gastvrij en geïnteresseerd. Een klein voorbeeld: in de eerste week wilde ik met mijn grote koffer en andere bagage van een hostel naar de dormitory en ik wist niet welke bus ik moest nemen. Een vrouw die op de bus stond te wachten hielp me hiermee en miste haar bus, maar bleef doorgaan met zoeken totdat ik op weg geholpen was. Of een paar weken terug tijdens de vakantie gedurende Chinese nieuwjaar, toen ik in een stad in de bergen was en ik lang in de rij stond te wachten voor de bus richting het centraal gelegen Taichung. In de omgeving waren veel populaire attracties zoals het Sun Moon meer waar de bussen vandaan kwamen, dus de bussen waren allemaal vertraagd. Een vrouw die voor me stond, een boeddhistische monnik, besloot haar vriendin (collega monnik) te bellen om met de auto naar Taichung gebracht te worden en vroeg of ik mee wilde rijden. Uiteraard mocht ik geen cent betalen.

Taiwan mist denk ik echt bekende trekpleisters waardoor het door veel westerse toeristen nog over het hoofd gezien wordt, terwijl er toch veel te zien is. Hoewel het eiland dichtbevolkt is, is het heel ongelijk verdeeld: iedereen woont hutje en mutje in het noorden, westen en zuiden, terwijl het oosten en centraal zeer dunbevolkt zijn door een ruig berglandschap en volop natuur, hier wonen vooral de Taiwanese aboriginals, die van Polynesische afkomst zijn. Naast de natuur is er genoeg te zien, de nachtmarkten met allerlei lekkernijen (en minder lekkere dingen...), architectuur uit de tijd van de Japanse bezetting (1895-1945) en Nederland heeft ook hier zijn stempel gedrukt op de Taiwanese geschiedenis in de zestiende eeuw, daar is ook nog wel wat van te zien in Taipei en vooral Tainan.

Taiwan is ook heel veilig, de kans dat je bestolen wordt is gering. Ik ben mijn portemonnee weleens kwijtgeraakt met de fiets, vervolgens heeft iemand die gevonden en naar het politiebureau gebracht. De politie heeft contact opgenomen met de universiteit in Taipei via mijn ID-kaart en zo kreeg ik binnen uur, nog voordat ik er erg in had dat ik mijn portemonnee verloren was, een telefoontje dat mijn portemonnee gevonden was, die ik vervolgens met volledige inhoud weer heb opgehaald. Mensen zijn hier goed van vertrouwen.

Quote
Stefan-V6
Welke Prince Miller? :P Overigens, worden zowel de B210 als de B310 Sunny als 303 verkocht?

Hersteld big smile smiley Hier is overigens meer informatie over die Prince Miler: [www.geocities.jp]
De B210 is de Yue Loong Sunny 301, de B310 de Sunny 302 en 303 en de B120 (pick-up) de 303 T. Dat klinkt een beetje vreemd, de B120 is immers de pick-up uitvoering van de Sunny B110 (1970-1973), maar de 303 T werd pas in 1983 op de Taiwanese markt gelanceerd en heeft het nog tot 1992 volgehouden. De gewone B110 is nooit door Yue Loong (Yulon) gebouwd.

Bedankt ook, ab123cd!
Quote
D-C
tobe W'car met op de achtergrond een poster met de Chinese Toyota Crown en Mark X.

Ik zou ook dolgraag zo'n banner aan m'n gevel willen hebben! Misschien worden ze hier niet verkocht, maar dergelijke, koninklijke automobiliteit verdient altijd de schijnwerpers.

Verder een erg mooie reeks. Ik ben blij dat je, ondanks tegensputteren, ook moderne auto's vastlegt. Erg leuk om deze te zien. En zonder de rest niet voldoende eer te willen geven, die oranje Cuore is gewoon baas. Period.
Quote
RobEU
Ik zou ook dolgraag zo'n banner aan m'n gevel willen hebben! Misschien worden ze hier niet verkocht, maar dergelijke, koninklijke automobiliteit verdient altijd de schijnwerpers.

Verder een erg mooie reeks. Ik ben blij dat je, ondanks tegensputteren, ook moderne auto's vastlegt. Erg leuk om deze te zien. En zonder de rest niet voldoende eer te willen geven, die oranje Cuore is gewoon baas. Period.

Bedankt! Tegensputteren? Ik moest even diep graven hoor.

Ik zal dit weekend meer foto's online zetten, wel wat minder per bericht, anders ontploft dit topic nog big smile smiley
Wat maak je toch een gave, sfeervolle foto's. En zoals door iedereen opgemerkt: wat een bijzondere variatie in merken en types.
D-C, wat een enorm gave series vanuit Taiwan!
Ik zie dagelijks erg veel leuks van je online komen op Flickr maar om het hier dan nogmaals in een rijtje te kunnen zien is gewoon dubbel feest!

Ga vooral zo door dan blijf ik er rustig van genieten!!!!
Quote
Klassiekerrijder
Wat maak je toch een gave, sfeervolle foto's. En zoals door iedereen opgemerkt: wat een bijzondere variatie in merken en types.

Quote
Gewoon Dirk
D-C, wat een enorm gave series vanuit Taiwan!
Ik zie dagelijks erg veel leuks van je online komen op Flickr maar om het hier dan nogmaals in een rijtje te kunnen zien is gewoon dubbel feest!

Ga vooral zo door dan blijf ik er rustig van genieten!!!!

Ook jullie bedankt, Tom en Dirk!

Dan ga ik vrolijk door met een nieuw setje, de foto's van 16 en 18 september.

Ik stapte een metrostation uit en zag vanaf de roltrappen al deze Maserati Biturbo 425 staan. Dat was een lekker begin!





Buick Regal







Aan oudere Volvo's dus geen gebrek, hier een mooie 960.



De Nissan March in originele vorm (achter) en na de laatste facelift (voor) voordat de auto eindelijk werd afgelost door de Micra K13 (Taiwan heeft de K12 nooit gezien)















De SsangYong Chairman is een behoorlijk vaak geziene verschijning in Taiwan.



De eerste generatie Ford Telstar volgde de Cortina op en werd lokaal gebouwd door Ford Lio Ho. Ook de Sierra werd in Taiwan geleverd, maar dat was een import. De Telstar is dus afgeleid van de Mazda 626.





















De tobe Q'way is een door Yulon lokaal gebouwde Geely Emgrand EC7-RV. Een jaar later trok Yulon al de stekker uit tobe, dus de Q'way en sedan-versie M'way zijn zeldzaam.





Volvo 760



De Proton Satria of 300 had in Taiwan een aparte naam: Wira a-go-go. De sedan heette kortweg Wira, gelijk aan de Maleisische naam, terwijl de Jumbuck pick-up als Wira Jumbuck werd verkocht.



Een Yulon Arex 601, de opvolger van de Yue Loong Feeling (101/102). De Arex werd met een krap budget ontworpen en is in principe een grondig gewijzigde Feeling, de deuren, bumpers en het onderste deel van het dashboard zijn identiek aan die van de Feeling. Wel werden er nieuwe panelen voor en achter ontworpen, inclusief de opklapkoplampen. Ik heb het idee dat de koplampen niet meer opklappen bij onderstaand exemplaar...



















Dubbele Nissan Teana



De Ford Festiva is in sommige markten bekend als Ford Aspire of Kia Avella. Dit is de hatchback:



De nog vaak voorkomende Ford Laser, model Mazda 323 BF.





De Mitsubishi Freeca werd in 1997 gepresenteerd als concurrent voor de Toyota Zace en is ontwikkeld door de Taiwanese tak van Mitsubishi, China Motor Corporation (CMC). De auto werd verkocht tot 2008 en kreeg tussentijds twee facelifts, hieronder een exemplaar van na de laatste facelift (2004). In totaal zijn er 90.000 exemplaren op de Taiwanese markt verkocht.



De Space Gear heeft het in Taiwan ook een stuk langer volgehouden, maar de auto heeft de Delica niet overleefd. In Japan werden beide modellen als Delica verkocht, maar de Taiwanese Delica is zijn voorganger van frontstuur-concept.



De Toyota Zace was de tweede Toyota na de introductie van de Dyna in 1986 die lokaal in Taiwan gebouwd werd. De Zace kwam in 1988 op de Taiwanese markt en is in andere Zuidoost-Aziatische markten bekend onder namen als Kijiang, Tamaraw FX, Qualis en Unser.



















Deze Delta HF Integrale deed me vermoeden dat 'ie van dezelfde eigenaar is als de Dedra, gezien ze niet ver van elkaar verwijderd stonden.







De Daihatsu Charade heeft voor Taiwan een speciale facelift gekregen met de neus van de Chinese Charade (de Xiali van Tianjin-FAW). De sedan kreeg een unieke naam: Social. De Daihatsu Social is nog vaak te zien in Taiwan.





Chrysler New Yorker

















2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-05-2017 17:48 door D-C.
Bij de laatste facelift van de Laser '323 BF' kreeg de auto de uiterlijke kenmerken van de Mazda mee, aangezien die toch niet in Taiwan is verkocht.





Op 24 september liet Sunlight me deze Subaru 360 bij een garage zien, aangezien we toch in de buurt waren.







Chrysler had een beetje een vreemde merkpolitiek in Taiwan, zowel Dodge, Plymouth als Chrysler werden in Taiwan verkocht en ieder merk nam bepaalde modellen voor zijn rekening, er was dus geen overlap. Plymouth verkocht onder meer de Sundance (Chrysler ES in Europa) en later de Voyager.



Redelijk populaire, niet in Europa verkochte SUV van Infiniti: de QX60, een auto die in het begin nog de naam JX droeg.









Op 1 oktober ben ik met mijn voormalige Japanse kamergenoot naar Sanxia geweest, een plaats met een laojie ofwel oude straat met gebouwen in Japanse stijl uit de tijd dat Taiwan een Japanse kolonie was (1895-1945).









Twee generaties Toyota Wish naast elkaar, jarenlang de populairste MPV van het land totdat de auto eind 2016 uit productie ging om plaats te maken voor de compactere Sienta. Links het model van 2009-2016, rechts van 2003-2009.



Ook de Mazda Premacy had een Ford-kloon: de Ixion MAV. De Ixion werd opgevolgd door de i-MAX, die is afgeleid van de Mazda5. Hier de Ixion MAV en Premacy tezamen:







Alweer een Mazda met Ford-kloon op de foto: de Mazda E-series en veel beter verkochte Ford Econovan.

Gave Mitsubishi Veryca met VW T1 Samba-saus:





De Charade van na de 'Xiali-stijl' facelift:





De Geo Prizm, een Toyota Corolla Sprinter rebadge van voormalig GM-merk Geo, is nog betrekkelijk vaak te zien, hier de liftback:







Weer een Social:



Subaru Ta Ching, de voormalige Taiwanese tak van Subaru, dacht: wat Nissan kan, kunnen wij ook. Dus zoals Yulon Nissan een retro-variant van de March (Micra) lokaal bouwde, had Subaru een retro-variant van de Impreza Plus: de Subaru Casa Blanca. De Casa Blanca werd echter geen succes, bovendien moest Ta Ching al gauw het faillissement aanvragen, waardoor de productie in 1998 werd beëindigd. Sindsdien worden Subaru's uit Japan gehaald. De Casa Blanca is wel een tip voor wie in Nederland met een moderne, klassiek ogende curiositeit wil rondrijden, maar dan wel met het stuur links.







Weer een Ford Telstar:





Lexus ES 300 (model 1991-1996):







De Honda Accord van dit model is nog volop te zien als sedan, die versie werd dan ook lokaal gebouwd, maar bepaalde uitvoeringen van de sedan, alsmede de Wagon en coupé kwamen uit Noord-Amerika.













Verwarrend: de derde generatie Ford Laser (en identieke Escort voor Noord-Amerika) had Mazda 323-techniek maar wel een eigen uiterlijk. In Taiwan is de lokaal gebouwde Laser echter ook als Mazda 323 verkocht.



Laatste post voor vandaag:

Dit is een Yue Loong Nissan Sunny 321 STD. De Sunny B12 werd in Europa alleen als Florida en coupé verkocht, naast de bekende Sunny-varianten die eigenlijk een Pulsar waren. In Taiwan werd de Sunny B12 lokaal gebouwd als sedan en wagon (Florida). In eerste instantie heette de sedan Sunny 321 (de stationwagon kreeg de toevoeging 'W'), later werd de auto herdoopt tot Sentra (wagon: ADW).







Dit is een CMC Mitsubishi Towny 800, de enige lokaal geproduceerde stadsauto sinds de jaren tachtig. Het is in principe een gewijzigde Japanse Minica (1984-1989) en werd in Taiwan van 1985 tot 1992 geproduceerd, oorspronkelijk met 783 cc en handgeschakelde vierbak, maar vanaf 1992 na een facelift een 796 cc met vijfbak. Erg leuke wagentjes, vind ik.





Een vroege Ford Pronto, ditmaal geen Mazda-kloon maar Suzuki Carry.



De Nissan Caravan E23 (1980-1986) werd lokaal gebouwd als Yue Loong Nissan Homer 747.













Verstopte Yue Loong Nissan Bluebird 921/923







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-04-2017 18:16 door D-C.
Erg fraaie impressie weer! Krijg je geen rare reacties als je oude auto's staat te fotograferen?
Het duizelt me van alle bijzondere modellen en afgeleiden van afgeleiden. Schitterend!
Geweldig om al die rariteiten tegen te komen lijkt me en dan ook nog eens opvallend veel Lancia's en Saabs, het is wel een heel bijzonder en afwisselend autoland zo. Die Subaru Casa Blanca spant voor mij wel de kroon, wat een curieus ding is dat zeg! nut smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-04-2017 22:44 door AlbertsH.
Wat blijft het toch leuk om zo een inkijk te krijgen in Taiwan, ik heb er weer flink van genoten. Ook de namen van de lokale modellen zijn vaak erg grappig vind ik. Bijvoorbeeld de Feeling, Homer, Casa Blanca enz...
Quote
D-C
... deze bizarre Hyundai FGV-II Concept van eind jaren negentig...






Wel heel bijzonder dat als je erop zoekt dat je idd een Hyundai tegenkomt (en ik denk foto's van jou!) maar dat de auto is voorzien van Alfa logo's. Ben benieuwd wat daar de achterliggende gedachte achter is. confused smiley

Had dit topic nog nooit gezien, maar ben hem helemaal aan het doorneuzen, wat een geweldige kijk in de Taiwanese autocultuur.
Heel knappe fotoreeks! Altijd erg interessant om zo'n beeld te krijgen van een compleet ander straatbeeld!
Mooi om weer bij te lezen. thumbs up

Wat is dit voor merk / model?

Bedankt voor alle leuke reacties!

Quote
Klassiekerrijder
Erg fraaie impressie weer! Krijg je geen rare reacties als je oude auto's staat te fotograferen?

Dankjewel! Dat is een beetje het voordeel van een buitenlander zijn, men durft mij niet zo gauw aan te spreken denk ik. Heel soms leg ik het uit als iemand me met een niet-begrijpende blik aankijkt, waarna ze het nog niet begrijpen tongue sticking out smiley Een Taiwanese vriend van me die ook auto's spot zei ook dat het voor hem lastiger is, hij doet het vaak zo onopvallend mogelijk om te voorkomen dat ze hem steeds aanspreken. Ik kom in genoeg wijken waar maar weinig westerse mensen rondlopen, dus daar ben je sowieso al een vreemde eend in de bijt. Misschien denkt men, dat is daar zeker heel normaal smiling smiley

Quote
Phoenixrood74
Het duizelt me van alle bijzondere modellen en afgeleiden van afgeleiden. Schitterend!

Ja, vooral Ford heeft een nogal bijzonder productgamma gehad in het verleden. Ik las op Flickr dat Ford in Zuid-Afrika ook nog een Mitsubishi L300/Delica onder eigen naam heeft verkocht. Stel je eens voor, een Suzuki Carry, Mitsubishi L300 en Mazda E-series met Ford-logo in een showroom nut smiley

Quote
AlbertsH
Geweldig om al die rariteiten tegen te komen lijkt me en dan ook nog eens opvallend veel Lancia's en Saabs, het is wel een heel bijzonder en afwisselend autoland zo. Die Subaru Casa Blanca spant voor mij wel de kroon, wat een curieus ding is dat zeg! nut smiley

Vooral Saab is goed vertegenwoordigd met de 9000, de 900 is zeldzamer, vooral de tweede generatie zie ik nog weleens. Latere modellen verkochten veel minder goed, maar toch is het laatste type 9-5 hier zo nu en dan nog te zien.

Quote
Gewoon Dirk
Wat blijft het toch leuk om zo een inkijk te krijgen in Taiwan, ik heb er weer flink van genoten. Ook de namen van de lokale modellen zijn vaak erg grappig vind ik. Bijvoorbeeld de Feeling, Homer, Casa Blanca enz...

Dankjewel, Dirk! Vergeet de legendarische Yue Loong Bobby niet big smile smiley

Quote
Brent®
Wel heel bijzonder dat als je erop zoekt dat je idd een Hyundai tegenkomt (en ik denk foto's van jou!) maar dat de auto is voorzien van Alfa logo's. Ben benieuwd wat daar de achterliggende gedachte achter is. confused smiley

Had dit topic nog nooit gezien, maar ben hem helemaal aan het doorneuzen, wat een geweldige kijk in de Taiwanese autocultuur.

Dankjewel! Ja, het is eeuwig zonde hoe die Hyundai is geëindigd. Die is duidelijk autoliefhebbers die 'm op waarde schatten. Ik weet ook niet wat het verhaal erachter is.

Quote
Flipper740
Heel knappe fotoreeks! Altijd erg interessant om zo'n beeld te krijgen van een compleet ander straatbeeld!

Dankjewel! Ik loop nog zeven maanden achter met uploaden op het forum, dus binnenkort nog meer van het Taiwanese straatbeeld big smile smiley

Quote
Durashift
Mooi om weer bij te lezen. thumbs up

Wat is dit voor merk / model?

Dat is een Chery Apola, in China bekend onder de naam Chery A3. Da's een ontwerp van Pininfarina, de auto werd in 2006 voorgesteld als studiemodel en werd vanaf 2008 geproduceerd, maar is al even niet meer leverbaar. In Taiwan is Chery überhaupt al jaren niet meer leverbaar, een succes was het niet.
Minstens zo fascinerend aan al die foto's is het begeleidend schrijven! thumbs up Schitterend om te zien en te lezen.
Geweldige reportages! Wat een bonte verzameling curiositeiten nut smiley Die Towny is inderdaad erg leuk thumbs up
Bedankt JoostM en Wouter82!

Meer spots:

Tweemaal Toyota Vios, de meest populaire B-segment sedan van Taiwan.



De Hyundai Verna haalt misschien 3% van de afzet van de Vios.



Rover 200 Coupé









Een Yue Loong Nissan Sunny 321









Ford Pronto ofwel vermomde Suzuki Carry





En een Yue Loong Nissan Cedric (Y30):





De Toyota Corolla werd tot de E120 generatie van begin jaren '00 (net als de Camry) uit de VS geïmporteerd:



Volvo 760 GLE 2.8 V6











Rechtsgestuurde auto's zijn niet toegestaan op de Taiwanese wegen. Maar de Daihatsu Midget II is niet links, niet rechts, maar recht door zee:







Zielige Toyota Corona:











Een Austin Montego 1.6 HL.





Yue Loong Nissan Sunny 321 LB









Mooie Ford Scorpio 2.9i Ghia





Yue Loong Nissan Sunny 303 GLS (B310) van na de laatste facelift (1989-1993):



De Daihatsu Delta is afgeleid van de Toyota Dyna.



Ford Freestar



De Proton Satria werd in Taiwan als Wira A-go-go verkocht.



Cadillac de Ville Concours:

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.