Vakantie-auto's, ofwel speciale auto's gezien tijdens je vakantie

Gepost door PjŲtr 
@RUTGER AC
Dat vrachtwagentje met groene platen, die platen zijn speciaal voor agrarische voertuigen. Die dingen hebben vaak geen versnellingen en een soort scheepsmotortje of een gloeikopmotor. Wat het klimaat betreft in Guangdong, inderdaad moesson in het voorjaar. We hebben de auto nu wat hoger in het park geparkeerd, vorige week stond een deel weer onder water. In augustus stond de Roewe ook in het water tot halverwege de wielen, nat tapijt...
Quote
ronny forgeron
Ik heb je Roewe 350-review gelezen, erg interessant. Heb je die nog steeds?]
Zeker, met veel plezier. In mei een roadtrip met de auto gemaakt naar Guangxi, Guizhou, Yunnan en Laos. 6.500 km.

Gaaf, dat is nog eens een roadtrip! En interessant om te lezen v.w.b. die vrachtwagentjes. Het viel me op dat de afwatering in grote delen van China niet optimaal is, op zijn zachtst gezegd. Alsof er in korte tijd steden en wijken uit de grond gestampt moesten worden en dat een beetje over het hoofd gezien werd. Daardoor was het soms spekglad, omdat het water gewoon op de straten blijft liggen en er dan natuurlijk algengroei ontstaat.

Meer spots in Guilin:

De eerder genoemde (BAIC) Senova D20 (Mercedes B-klasse kloon met Mitsubishi Colt-techniek) is er ook als sedan. Dan krijg je dus een soort Suzuki Liana-achtige MPV-sedan.



De Peugeot 307 sedan was best wel een lelijk eendje.



Het oermodel van Brilliance is de Grandeur (Chinese naam: Zhonghua Zunchi). De prachtige sedan werd getekend door Giorgetto Giugiaro en dat is goed te zien, want en profil doet de auto sterk denken aan de eveneens door hem getekende eerste generatie Lexus GS. Dit is het type dat van 2000 tot 2004 werd geleverd, in 2004 kreeg de auto namelijk een facelift waar ditmaal Pininfarina voor verantwoordelijk was. Dit type werd naar Europa geŽxporteerd als Brilliance BS6.





Speciaal voor China ontwikkeld was de Chevrolet Lova RV. De Lova RV kwam in 2015 op de markt als opvolger van zowel de Aveo hatchback als de Sail, maar werd een regelrechte verkoopflop.



Great Walls SUV merk Haval heeft een uitgebreide lijn aan modellen. De H8 doet een beetje denken aan de eerste generatie Volkswagen Touareg en verscheen in 2013, al duurde het nog tot 2015 voordat de productie begon.



Totaal niet bijzonder in China, maar voor ons toch leuk om te zien is de Chinese Volkswagen Jetta. Die heeft niets met de internationale Jetta van doen, die traditioneel Sagitar heet, maar is in plaats daarvan afgeleid van de Skoda Rapid. De Jetta wordt door FAW Volkswagen gebouwd en heeft een broertje in de vorm van de Santana, die door Shanghai Volkswagen wordt gemaakt.



Weer een FAW Xiali N3:



En een FAW Xiali TJ7101A:





De Buick Sail (2001-2005), ofwel de Corsa sedan:



De Changhe Changlingwang is duidelijk gebaseerd op de Suzuki Carry, die Changhe 2,5 decennium in licentie heeft gemaakt.



Altijd leuk om te zien, de Chery Fulwin (Seat Toledo):



De Toyota Crown Super Saloon was 2,5-3 decennium geleden een redelijk populaire import:





Buick is tegenwoordig niet meer weg te denken uit China, het feit dat het merk nog bestaat is Łberhaupt grotendeels te danken aan China, want anders lag het merk samen met Oldsmobile, Pontiac en Saturn misschien wel op het automobiele kerkhof. Dat succesverhaal begon in 1999, toen GM in een joint-venture met SAIC (Shanghai GM) begon met de productie van de Buick Century/Regal als New Century. In 2002 kreeg de New Century een facelift, waarna de auto Regal ging heten. Hier een 1999-2002 New Century:



Echt een schandalige kopie, deze CNEVRover, een leek zal 'm niet kunnen onderscheiden van een echte Evoque! Ofwel, heerlijk kansloos, deze LSEV.



Weer zo'n Xiali (Charade)-kopie van Geely, de Uliou:



De Hawtai Boliger is gebaseerd op de Hawtai Santa Fe, die inderdaad gelijk is aan de eerste generatie Hyundai Santa Fe. De Boliger is daarentegen geÔnspireerd op de eerste generatie Porsche Cayenne.



De Hafei Saibao III werd in 2005 gelanceerd.



Deze Yogomo E330 heeft niets met een Kia Picanto te maken, want is een laagwaardige LSEV. De auto is ongeveer 15 cm kleiner dan de vorige Picanto en 10 cm smaller, maar de wielbasis is gelijk.



De BYD Flyer stond ook hoog op mijn wensenlijstje van te spotten voertuigen en gelukkig had ik er een gevonden. De BYD Flyer ontstond in 2003 na de overname van Qinchuan, een bedrijf dat een kleine hatchback op basis van de Suzuki Alto (eind jaren tachtig model) maakte. Het is daarmee het oermodel van BYD, tegenwoordig een van de grootste onafhankelijke, Chinese autofabrikanten.





De Chevrolet Cavalier is speciaal voor China ontwikkeld en kwam in 2016 op de markt. Hoewel de auto een succes werd, staat de opvolger alweer klaar. Die draagt de naam Onix.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2019 22:45 door Rutger DC.
Leuk, die reclame voor Oud-Beijerlandse schokdempers op die BYD.
China deel 13

Na Guilin pakte ik de trein verder terug. Hezhou was de volgende tussenstop, een kleine stad van een paar honderdduizend inwoners. Het is typisch zo'n stad die een paar decennia geleden nog niets voorstelde en nu in sneltreinvaart groeit. Een grauwe stad met veel stoffige, in aanbouw zijne straten. Maar goed, ik was op weg naar een mooi dorpje.

Hezhou, een saaie stad. Linksonder een straat met veel bedrijvigheid en een markt, de foto had in elke Chinese stad gemaakt kunnen zijn. Rechtsonder een man die erop stond dat ik een foto van hem zou maken. Welnu, vooruit dan maar. smiling smiley



Een Fiat Siena:



De Hawtai B21 werd in 2010 gepresenteerd en was de tweede sedan van Hawtai. Na drie jaar werden de productielijnen dan eindelijk gestart en werd voor de naam Lusheng E70 gekozen. In 2016 vond Hawtai het tijd voor een nieuwe naam: Lusheng E80. In 2017 kreeg de auto een facelift en wederom een nieuwe naam: Lusheng WS55. Tja. De auto ziet er in ieder geval prima uit, al zijn er beslist Chinese autofabrikanten met betere kwaliteit auto's. Hier een Hawtai Lusheng E70:



Zhonghua Junjie ofwel Brilliance Splendor (BS4).



In 2011 kreeg de uit 2003 stammende beruchte Chevrolet Spark (Matiz)-kopie Chery QQ (inmiddels QQ3) een opfrisbeurt, die boven het bestaande type werd gepositioneerd en de naam QQ3 Sports kreeg. Mooier werd 'ie er niet op.



Speciaal voor China kwam Ford in 2015 met een auto die een bekende naam draagt: Taurus. Anders dan de naam doet vermoeden, heeft de auto niets te maken met de Amerikaanse Taurus. Waar de Amerikaanse Taurus op een bejaard platform staat dat wordt gedeeld met bijvoorbeeld de Explorer en eerste generatie Volvo S80, heeft de Chinese Taurus een opgerekt Mondeo-platform.



De kopieŽn van Geely op basis van de Xiali/Daihatsu Charade passeerden al eerder de revue, dit is de Haoqing SRV, ofwel een kleine stationcar.



CitroŽn Elysťe



Shanghai Maple Hisoon



Nog een speciaal voor China ontwikkelde auto van een buitenlands automerk is de Suzuki Landy, die vanaf 2007 door de Changhe Suzuki joint-venture werd geproduceerd.



Wuling is een van de grootste autofabrikanten van kleine personenbusjes, zogenaamde bread vans. In 1998 kwam de LZW6370 op de markt, die een kopie lijkt te zijn op basis van de Daihatsu Zebra.



Chery Fulwin SL SQR7160



Beijing Zhanqi BJ2024CJB2





De twee leukste producten uit het hedendaagse gamma van BAIC-submerk Beijing zijn de BJ40 en BJ20. De BJ40 werd in 2008 gepresenteerd als B40 en ging eind 2013 eindelijk in productie. De lange vijfdeursuitvoering werd in 2011 gepresenteerd en daarvoor moest zelfs nog tot 2016 worden gewacht, toen de auto als BJ40L in productie ging.



De BJ20 is minder krijgshaftig dan 'ie eruitziet, want is niet eens met vierwielaandrijving leverbaar...



Weer een Geely Haoqing SRV 1.3 HQ7130, ditmaal een veel nettere.





Chery heeft behoorlijk wat fraai gelijnde modellen gemaakt, maar de in 2013 gepresenteerde Arrizo 7 is een nogal fletse verschijning. Een succes is het ook nooit geworden.



Een import met oud kenteken, deze Nissan Cefiro V6. De Cefiro werd in Europa als Maxima QX verkocht.



GAC's merk Trumpchi is een van de 'betere merken' van China, dat exportplannen heeft getuige de aanwezigheid op de autobeurzen van Detroit en Parijs. De Trumpchi GA6 werd in 2014 gepresenteerd.



FAW had buitengewoon veel moeite om voldoende kopers voor de nieuwere modellen van het submerk Xiali te vinden. De N5 was een belegen compact sedannetje die in 2009 verscheen, in 2012 gevolgd door een hatchback op dezelfde basis: de N7. Kijkende naar het ontwerp is het niet vreemd dat de auto niet goed scoorde: bedaagd en met een wel heel markant vormgegeven neus.



Na de introductie van de Lifan 320 in 2008 verscheen in 2013 een vernieuwde versie onder de naam 330, die boven de 320 werd gepositioneerd. De 320 was geÔnspireerd op de Mini, de 330 kreeg een Fiat 500L-achtige neus.



Fiat Palio hatchback:



Ook al eerder geÔntroduceerd, de Buick New Century.

@Rutger DC, erg leuk al die foto's vanuit China, gelukkig zie je sommige auto's niet, bij andere vind ik het jammer. Dit zijn wel de auto's die de topic naam eer aan doen.
Dankjewel, Epica! Vast genoemd naar de band en niet de Chevrolet. big smile smiley

China deel 14

Speciaal voor China heeft Mazda de CX-4 ontwikkeld. De naam is een beetje een blunder wat mij betreft, want recent presenteerde Mazda de CX-30 die tussen de CX-3 en CX-5 is gepositioneerd, een naam die vast is gekozen om verwarring met de CX-4 te voorkomen. De CX-4 is echter groter dan de CX-5 en aangezien de letter 4 geen positieve connotatie heeft in China, was de naam CX-6 denk ik een betere keuze geweest voor deze crossover.



Chery Fulwin SL SQR7160



Chery heeft met Riich een poging gewaagd om een soort van luxemerk aan te bieden, dit project mislukte echter totaal. De Chery Eastar 6 werd in 2008 gepresenteerd, de productieversie heette in 2009 Riich G6, die in 2010 in productie ging en het topmodel van het merk was. Tussen 2010 en 2015 zijn er 925 van verkocht. Ik was dus blij deze uiterst zeldzame sedan tegen te komen.





Weer een LSEV, ditmaal de Fulu Xiangrui. Optisch is het een kopie van de Geely Panda. Dus ook de Chinese autofabrikanten zelf zijn niet meer veilig!



Nog een LSEV, geen idee van welk merk.



De Chinese tweede generatie CitroŽn C4 kwam in 2015 op de markt als opvolger van de C-Quatre.





Nog een Fulu Xiangrui met erachter nog een LSEV, ditmaal een kleine kopie van de JAC Yueyue.



Rely was een ander submerk van Chery, en de positionering was volstrekt onduidelijk. Het gamma bestond uit een lelijke grote SUV, de X5, met daarnaast een kopie van de Toyota HiAce en een tweetal grote MPV's, de V5 en V8 (al heeft die laatste het productiestadium nooit gehaald). Van deze SUV, die in 2008 debuteerde als Chery Higgo 3 en in productie ging als Rely X5, zijn er minder dan 6.000 gemaakt. Het enige leuke wapenfeit is deelname aan de Dakar rally 2010.



In Hezhou had ik geluk met de Geely Haoqing SRV's, want dit is de derde. Ik heb er gedurende de reis ook maar drie gezien.





De GAC Trumpchi GA3 is GAC's meest compacte sedan en werd in 2013 gepresenteerd.



Volkswagen Santana lesauto.



De eerder geÔntroduceerde, lokaal gebouwde Chevrolet S10.



De Volkswagen Santana kreeg verscheidene facelifts, dit is de Santana Vista. De Santana 2000, 3000 en Vista hadden een langere wielbasis, maar het oermodel bleef al die tijd naast de nieuwe, langere modellen leverbaar.



De huidige Chevrolet Sail:



De Suzuki Alivio is een sedan waarmee Suzuki het wilde opnemen tegen de compacte sedans van onder meer Volkswagen, Toyota, Honda en Hyundai. De auto werd in 2014 gepresenteerd, maar zoals gezegd heeft Suzuki besloten om de Chinese markt vaarwel te zeggen.



De Volkswagen Bora werd vanaf 2001 in China gebouwd en kreeg in 2006 een facelift.



Ik was op weg naar Huangyao, een prachtig dorpje op een uur rijden van Hezhou. Het werd gebouwd gedurende de Ming-dynastie (1368-1644) en welvarend tijdens de Qing-dynastie (1644-1911). Hoewel het een prachtig dorpje is omgeven door het karstgebergte, weten buitenlandse toeristen het dorpje kennelijk nog niet zo te bereiken, want ik was de eerste niet-Chinese gast in het hotel. Het dorpje staat desondanks in het teken van (lokaal) toerisme, gelukkig waren hier geen lawaaiige KTV cafťs en een totaal geruÔneerd hart.





De tweede generatie Nissan Tiida werd in 2011 geÔntroduceerd. Jaren later kregen we in Europa een grondig herziene versie onder de naam Pulsar. Die wijzigingen werden overgenomen in China bij de opfrisbeurt van 2016, de auto kreeg zelfs nog een verder herzien front met een opvallender vormgegeven grille.



Merk onbekend:



De Acura ZDX, een grote 'coupť SUV' van Honda's luxemerk, werd geÔmporteerd.



Populaire import in de jaren negentig: de Honda Accord.



De tweede generatie Kia K2 kwam in 2016 op de markt.



De MG 6 werd in 2009 gepresenteerd en is gebaseerd op de Roewe 550. Daarmee staat de auto dus op het platform van de Rover 75. Dit is de opgefriste variant van de eerste generatie, die 'm bepaald niet mooier maakte. Inmiddels is er een nieuwe MG 6.

China deel 15

Nog drie delen te gaan. Inmiddels was ik weer terug in Guangzhou, waar ik nog anderhalve dag te besteden had. Hoe die tijd te benutten? Met spotten! big smile smiley Ik had op de Chinese variant op Streetview al gekeken welke wijken meer kans op succes zouden geven, vaak de wat oudere woonwijken en wijken met meer bedrijvigheid en dus autogarages. Zo kwam ik best een aantal leuke dingen tegen, dus ik ben op de juiste metrostations uitgestapt, ben een heel stuk gaan wandelen en als ik er genoeg van had liet ik me door een motortaxi weer naar het dichtstbijzijnde station brengen. Het was namelijk een graad of 30-35 en met de hoge luchtvochtigheid en vervuiling is het niet echt aangenaam te noemen.

In het oude centrum nog een leuk oud pandje in Guangzhou linksonder, met ervoor een Honda Odyssey en Wuling Sunshine. Een contrast tussen oude en nieuwe bebouwing rechtsonder.



De eerder besproken Youngman Lotus L3, ofwel de Maleisische Proton Persona:



De Honda Gienia is een speciaal voor China ontwikkelde hatchback die zich tussen het B- en C-segment beweegt. De auto deelt het platform met de Honda City/Greiz sedans en daarmee de Jazz/Fit hatchback. Mooi is anders wellicht.



Een Lifan 720 taxi.



Het eerder besproken Venucia is een joint-venture tussen Dongfeng en Nissan. De T70 is dan ook afgeleid van de eerste generatie Nissan Qashqai.



De Chery Fulwin en later Cowin op basis van de Seat Toledo werd een aantal keren opgefrist. Dit is de laatste versie, de Cowin 2, die van 2011 tot 2016 werd gemaakt.



De Changan Yuntong SC6372, duidelijk afgeleid van een oude Suzuki Carry, maar met een markant frontje.



Lexus LS 400.



De Lifan 520 was dus de eerste zelf ontwikkelde auto van Lifan, ondanks dat men de techniek van de CitroŽn ZX kopieerde.



De Chery Eastar ofwel de Daewoo/Chevrolet Evanda-kopie.



Zeldzame verschijning in China: van de in 2013 gepresenteerde 820 zijn er minder dan 7.000 verkocht. Lifan is net als Haima een van de verliezers van de toegenomen concurrentiedruk op de stagnerende Chinese automarkt.



Polarsun is een vrij interessante, marginale en allang niet meer bestaande Chinese autofabrikant. Het merk heeft prototypes van kopieŽn van de Ford Escape/Maverick, Mitsubishi Delica/L400, Mazda Premacy, Honda CR-V en eerste generatie Honda Jazz/Fit gepresenteerd, maar de meeste daarvan zullen nooit geproduceerd zijn. Wťl deze oude Toyota HiAce-kopie die in 2002 werd gepresenteerd. Het front is opvallend en doet sterk denken aan dat van Nissans uit die tijd (Almera Tino bijvoorbeeld).



De Isuzu mu-X is afgeleid van de ook bij ons bekende D-MAX pick-up. Net als de D-MAX komt de auto uit Thailand en wordt daar vandaan geŽxporteerd naar markten zoals AustraliŽ, echter heeft Isuzu een joint-venture met Jiangling voor de lokale productie van modellen: Jiangxi Isuzu.



Mooie oude Nissan Cedric (Y33).



De Changan CM7 Raimondi was bepaald geen succes en kwam in 2004 op de markt. Het is een kopie van de Daihatsu Atrai, maar wat verlengd.



De BYD Yuan kwam in 2015 op de markt. Tegenwoordig vernoemt BYD veel modellen naar Chinese dynastieŽn, zo ook de Yuan, die is vernoemd naar de (Mongoolse) Yuan-dynastie (1279-1368). De modellen hebben als logo het Chinese karakter van de desbetreffende dynastie op de grille. De Yuan zelf lijkt onderhuids een kopie van de Ford EcoSport, met een gelijke wielbasis en proporties.



De GAC Trumpchi GA5 kan sommigen bekend voorkomen, want de auto kwam voor in een China-special in een oude aflevering van Top Gear, met als testauto's een Roewe 350 en GAC Trumpchi (toen nog zonder toevoeging GA5). De technische basis is opmerkelijk: GAC had namelijk het platform en de techniek van de Alfa Romeo 166 gekocht. Hier een REV ofwel plug-in hybride in zijn thuisstad (GAC = Guangzhou Auto).



Everus is een joint-venture automerk van Honda en GAC (Guangqi Honda). Het eerste product kwam in 2011 op de markt en was een oud type Honda City.



Toyota Crown Super Saloon.



De Honda UR-V is een speciaal voor China ontwikkelde grote crossover. Dubbelbroer Honda Avancier liet ik al eerder zien, die wordt gemaakt door Guangqi Honda, de UR-V door de Dongfeng-Honda joint-venture.



De Haval H2s werd in 2016 gepresenteerd en is een voor Chinese begrippen hoogwaardige compacte crossover.



Een Geely Haoqing, ditmaal de hatchback, een HQ6360. Dat dit absolute topkwaliteit is kan iedereen zien.



De Senova X35 van BAIC wordt ook in Duitsland aangeboden.



Niets wat Haima doet lijkt nog te lukken. Recent kwam Haima in het nieuws omdat het onroerend goed verkoopt om wat geld in het laatje te brengen. De verkopen zijn catastrofaal gedaald. Er is een nieuw model gepresenteerd, de 8S, maar of die het tij nog kan keren? Hier de V70 of Family 7 MPV, die in 2016 op de markt kwam. Die ziet er voor een Chinese MPV toch best goed uit wat mij betreft.



De meeste autoliefhebbers hebben wel van Qoros gehoord. Dit is het bekendste model, de 3, die ook in Slowakije verkocht is, hier een City SUV-uitvoering (de hatchback in een soort crossover uitmonstering).

China deel 15

De Honda Spirior is een wederom speciaal voor China ontwikkelde sedan. De auto heeft het formaat van de Accord, maar is wat sportiever.



De Toyota Fortuner wordt niet lokaal gebouwd en is dus een importauto (uit Thailand).



De derde generatie Volkswagen Bora kwam in 2016 op de Chinese markt en profiteerde van Volkswagens modulaire platform.



In China struikel je over dit soort semi-busjes/semi-MPV's: hier een Dongfeng Fengguang 360 die met dank aan zijn carrosseriekleur fris oogt.



De Hyundai Elantra Yuedong kwam in 2008 op de Chinese markt. Vergeleken met de Elantra voor bijvoorbeeld de thuismarkt en Noord-Amerika heeft de Elantra Yuedong een eigen vormgegeven neus en achterkant.



Een Opel Vectra.



De Ford Mondeo werd vanaf 2001 lokaal in China gebouwd door de Changan Ford joint-venture. De Chinese Mondeo had hetzelfde uiterlijk als de Taiwanese Ford Mondeo Metrostar.



De eerste generatie Toledo was niet de enige Seat die een tweede leven kreeg in China: ook de eerste generatie Ibiza heeft de Chinese markt bereikt en wederom niet onder eigen vlag. De productierechten, mallen en technologie werden in 1997 gekocht door een joint-venture tussen Nanjing Yuejin en de Maleisische Lion Group. In 1999 ging de auto in productie als Nanjing Soyat (Seat) Encore. Oorspronkelijk had de auto de oude Seat-motoren (1.2 en 1.5 'System Porsche'), maar na een facelift werd de 1.2 vervangen door een 1.3 Daihatsu benzinemotor. Instapmodellen heten Unique en luxueuzere uitvoeringen hadden als naam Encore (codenaam NJ6400). Na een facelift in 2004 (NJ7150) kreeg de auto een nieuwe grille, nieuwe bumpers, achterlichten en achterklep; eind 2006 werd de serie nogmaals grondig gewijzigd en bleef zo tot 2008 in productie. Interessant is een vierdeurs bestelauto (koeriersauto)-uitvoering, waarvan het achterste stuk sterk doet denken aan de Seat Inca, die is gebaseerd op de tweede generatie Seat Ibiza. Hier een 1999-2004 Nanjing Soyat Encore.





Een Volkswagen Santana 2000 met oude zwarte platen (eind jaren negentig waarschijnlijk):





De oude Dongfeng 145 truck is een kopie van de Nissan Diesel Condor CM-serie (1983-1993).



De Qin is weer zo'n naar een Chinese dynastie vernoemde BYD. De Qin is afgeleid van de Surui, een kopie van de Toyota Corolla (E140-serie), maar de Qin heeft plug-in hybride en volelektrische aandrijflijnen.



De SsangYong Istana/Mercedes-Benz MB100/MB140 werd in 2009 geherintroduceerd, aangezien SAIC eigenaar was van SsangYong. De auto werd nu als Maxus Istana gelanceerd.



Iveco en Nanjing Motor Group vormden in 1996 samen de Naveco joint-venture voor de productie van lichte en zware vracht- en bestelauto's. De Daily wordt sindsdien lokaal gebouwd en is meerdere malen opgefrist. Recent werd de tweede generatie gelanceerd, terwijl we in Europa al met de derde generatie te maken hebben...



Volkswagen Passat Lingyu van na de facelift:



Fiat Siena



Chery Fulwin



De in 2012 gepresenteerde Volkswagen Santana is afgeleid van de Chinese Volkswagen Jetta en de Skoda Rapid.





De Roewe 360 verving in 2015 de 350.



Geely Emgrand GS, een soort crossover hatchback.



Leuk duo zo, deze Chevrolet Sail van de huidige generatie (sinds 2014) en de Buick Sail (2001-2005), de eerste auto die de naam Sail droeg.

China deel 16

De Shuanghuan HBJ6460 is een interessante kopie op basis van een oude Toyota Hilux. De auto heeft een geÔntegreerde opbouw (forummer SVF zou van een 'hutje' spreken big smile smiley).



Het origineel, een Toyota Hilux.



Nog een Nanjing Soyat Encore.





Ja hoor, weer een speciaal voor China ontwikkelde auto, ditmaal van Honda's luxemerk Acura: de CDX. De CDX is afgeleid van de Honda Vezel (HR-V)/XR-V.



De Taiwanese Luxgen S5 (5 Sedan):



Lijkt die Zotye SR9 niet een beetje erg op de Porsche Macan? Met 150 of 190 pk benzinemotoren is de auto alvast veel minder capabel.





Haima bracht in 2008 de Prince op de markt, de tweede volwaardige Daewoo Matiz-kopie na de Chery QQ. Helaas voor Haima had de concurrentie al wat actuelere stadsauto's onder het kopieerapparaat gelegd: de BYD F0 en Geely Panda op basis van de Toyota Aygo en niet veel later de iets originelere JAC Yueyue en Changan Benni (Benben) Mini. Het werd dan ook geen succes.



Changan Suzuki Alto



Deze karretjes ben je misschien weleens tegen gekomen op vakantie in een Europees land: de Zhidou E20 EV. De Chinese variant heeft 24 pk, haalt daarmee een topsnelheid van 88 km/u, weegt slechts 670 kg en de actieradius is 120 km, uiteraard elektrisch.



De Hafei Zhongyi kwam in 1999 op de markt en is getekend door Pininfarina.



De Zotye Z100 werd in 2012 gepresenteerd en is een ordinaire kopie van de Suzuki Alto. De elektrische versie heet Yun 100 (Cloud 100):





De Mitsubishi Galant voor China kreeg het uiterlijk van de Taiwanese Galant Grunder. Er werden slechts 25.000 exemplaren van verkocht in China.



Toyota Previa



Toyota Camry en Honda Accord met ertussen nog een Wuling Sunshine.



Luxgen S3, de meest compacte sedan van het Taiwanese automerk.



Great Wall Safe



Huanghai, een automerk met als thuishaven Dandong, aan de grens met Noord-Korea, heeft diverse modellen gemaakt. Originaliteit behoort niet tot de kernbeginselen van het bedrijf, dus dat deze Aurora '200DD' een kopie van een oude Isuzu pick-up met het uiterlijk van een SsangYong Rexton is, mag dan ook niet verbazen. Al is die combinatie dan stiekem wel weer heel origineel.





Isuzu Rodeo



Mazda MPV



De Dongfeng Aeolus (Fengshen) L60 werd in 2014 gelanceerd en is een van Dongfengs modernste sedans.



Maxus, een automerk van SAIC, is ook actief op de Nederlandse markt met de EV80 bestelauto, de elektrische uitvoering van de V80 (wijlen LDV Maxus). De G10 werd in 2013 gepresenteerd als Maxus' eerste zelf ontwikkelde model. De auto doet het ook behoorlijk goed in AustraliŽ.

Dankjewel Epica! Dan maar gelijk het slotstuk, laat ik het topic voorlopig even met rust. smiling smiley

China deel 17

Laat in de avond zou ik vanaf Hong Kong terug naar Amsterdam vliegen, maar voor het zover was had ik nog een ochtend en middag te besteden in Guangzhou. Ik besloot de metro naar Foshan te pakken (met het GuangFo-netwerk van Guangzhou en Foshan), een stad in de Parelrivierdelta met ruim zeven miljoen inwoners.

De FAW Xiali 2000 is een in licentie gebouwde Toyota Echo/Platz die, zoals de naam al aangeeft, in 2000 op de markt kwam.



Een Dongfeng Aeolus (Fengshen) S30 met platform van de ZX:



De Buick Excelle XT is gelijk aan de vorige generatie Opel Astra, op de grille en logo's na.



Zhonghua Junjie ofwel Brilliance Splendor, die in sommige Europese markten als Brilliance BS4 is verkocht.



Weer twee CitroŽn ZX Fukang-kopieŽn van Shanghai Maple: de Hisoon hatchback en Marindo 303 sedan.









Een leuke FAW: deze Xiali TJ7101UL, ofwel de verlengde sedan. Er was zelfs een verlengde hatchback.







De Haima Family II is gebaseerd op de Mazda 323/Familia.



Chery Cross Eastar MPV.



Een van mijn favoriete Chinese auto's van dit moment is de Changan Benben (Benni). De derde generatie Benni kwam in 2013 op de markt en hoewel de auto dus alweer zes jaar op de markt is, kan de auto zich in visueel opzicht nog steeds meten met de concurrentie wat mij betreft. Het zal niet verbazen dat Europese ontwerpers verantwoordelijk waren voor de vormgeving.





Een CitroŽn ZX Fukang AX?



De Honda Fit sedan kwam in 2003 op de Chinese markt. Na een facelift werd de naam gewijzigd in City, hier echter een Fit sedan:



De Volkswagen Gran Santana is technisch gelijk aan de Skoda Rapid Spaceback.





Great Wall Sing ofwel een Isuzu pick-up kopie met Nissan Frontier-grille:



De BYD F3R is ook een 'originele kopie': de F3 is een kopie van de Toyota Corolla E120, maar de F3R heeft een achterkant die sterk is geÔnspireerd op de Daewoo/Chevrolet Lacetti.



'Speciaal voor China', dat gaat ook weer op voor de Chinese Mercedes-Benz E-klasse L. Of nou ja, ook voor India. De Chinese E-klasse heeft niet alleen een langere wielbasis, maar ook een derde zijruitje.



De Hyundai Celesta is een compacte sedan, gepositioneerd onder de Elantra-reeks, maar boven de Reina en Verna sedans.



JAC Refine A60, hier een pre-productiemodel!



Leuk zo naast elkaar: de technisch identieke Honda Vezel (van Guangqi/GAC Honda) en XR-V (Dongfeng Honda).



De tweede generatie Honda Elysion kwam in 2015 op de markt en is gebaseerd op de Odyssey.

Terug in Guangzhou:



Een rechtsgestuurde Toyota Estima uit Macao, mijn enige leuke kentekenspot in China.



De Hyundai ix25 is een knap uitziende compacte crossover, recent werd de tweede generatie gepresenteerd. Het ontwerp lijkt mij heel wat universeler en minder zwaar op de maag liggend dan de Kona (Encino in China).



Daewoo Leganza, tegenwoordig minstens zo'n witte raaf als in Nederland.



De tweede generatie FAW Besturn B70 kwam in 2014 op de markt en verruilde de techniek van de eerste generatie Mazda6 voor die van de tweede generatie Mazda6.



De Sabre (Saibao) 1.6 werd gebouwd door de SAIC-Yizheng joint-venture en is uiteraard gebaseerd op de Opel Combo, zoals de Corsa sedan en stationcar eerst als Buick en later als Chevrolet door SAIC GM werden gemaakt. De Sabre was geen succes.





De voor China tweede generatie lokaal gebouwde Toyota Crown kwam in 2014 op de markt.



De Hafei Luzun Datawang (Big Conqueror) werd in 2008 gelanceerd.



De JAC Refine S3 was een groot succes in China, in 2015 en 2016 werden er zomaar 200.000 van verkocht per jaar, maar helaas voor JAC zijn de verkopen geÔmplodeerd.



De oorspronkelijke Buick Excelle was een groot succes geweest in China en kwam in 2003 op de markt. De auto is gebaseerd op de Daewoo Nubira II. Na een facelift in 2008 kreeg de auto een veel meer eigen gezicht, hier een van na een nog latere facelift.



Het leukste aan de Foton Midi is toch wel dat 'ie de deuren/schuifdeuren van de eerste generatie CitroŽn Berlingo/Peugeot Partner heeft. Wellicht schuilt er onder de hele carrosserie wel techniek van de PSA-besteller.





De Kia K2 van de eerste generatie na de facelift. De Kia K2 is een meer op tweedewereldlanden georiŽnteerde sedan of hatchback, in Rusland heet de auto heel verwarrend Rio.

Wat fotootjes uit Portugal.


Simca 1301/1501 Tourist


320i US E21


320i E30, grappig genoeg met enkele uitlaat (wat aangeeft dat deze geen katalysator heeft, was in Duitsland/Nederland standaard en deze hadden dan ook een dubbele uitlaat)

Naar alle waarschijnlijkheid een 323i.


Golf 2 GTI


Ford Escort II


Mini Clubman

Bedford TJ



316i Baur TC, op de bovenste foto zie je mij in gesprek met de eigenaar.





Eendjes


Golfjes ;-)



Nog een Bedford.




Peugeot 505īs


Austin 1000 MkII

Mercedes-Benz 240TD

…ťn van de vele, vele Renaultjes 4.

Gr Jeroen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-07-2019 22:20 door Baur.
We hebben de vakantie in Florida er opzitten. Voor auto's spotten hoef je er niet heen te gaan; men rijdt daar voornamelijk in nieuwe auto's die voor ons ook nog aardig onbekend zijn. In de wat mindere buurten en bij vage autohandelaren stond nog wel eens wat leuks, maar ik dat je wel begrijpt dat ik daar niet uitgebreid foto's heb staan maken. Het is ook wel duidelijk dat de tijd van de klassieke Amerikaanse sleeŽn wel voorbij is. Deze hebben allemaal plaats gemaakt voor de SUV.

Ook rijdt men daar heel veel Japans en Koreaans. Opvallend hoeveel Kia's je zag, het merk bestaat nog maar relatief kort. Ik moet overigens wel bekennen dat ik niet echt thuis ben in de Amerikaanse auto's, de leukste auto's vind je naar mijn idee toch in Oost en Zuid Europa. Er staan zeker meer bijzondere auto's hierboven op de foto, maar hier toch maar een sfeerimpressie.

Ik begin maar even met de Amerikaanse auto's zoals ze waren voor de SUV hype:




Echt lelijk, zo'n nep cabrio dak. Je zag het meer op dergelijke auto's, blijkbaar is dat destijds en gewild accessoire geweest.






Ook in Nederland zelden te zien, dit was de enige die we gezien hebben.




Bij ons zag je ze nog wel eens als taxi in de jaren 90, nu zijn ze ook daar nagenoeg nergens meer te zien.




Klassieke Amerikaanse taxi's.










Sportief, wit Amerikaans.










Enige Trans Sport/Lumina van dit model gezien, ook hier zag je ze regelmatig in de jaren 90.


Enige cabrio-pickup ooit?


Tja... Verder ook geen Ford Windstar gezien.


In Europa hebben we de Fiat Multipla, in Azie de SsangYong Rodius, in de Amerika hebben ze Pontiac Aztek.


De Jeep Wrangler is natuurlijk geen uitzondering in Florida, maar van zo'n basic exemplaar heb ik alleen deze gezien en ik vind hem wel wat hebben.


Suzuki Grand Vitara? Nee, het bijkt een Chevrolet Tracker te zijn.


Mooie velgen... Gezien aan Ocean Drive in Miami Beach, waar het gaat om zien en gezien worden.




In Florida zeker niet bijzonder, maar deze wagen was twee week lang onze huurauto. Standaard zat er een Focus/Corolla-achtig model in het pakket, maar je moet wel een beetje in stijl rondrijden vind ik. Ik had graag een Mustang V8 gewild, maar die was niet beschikbaar. Het is "slechts" een V6, maar met zo'n 300pk niet bepaald onder bemeten en uiteraard met automaat.


Natuurlijk Camry's genoeg daar, maar de oudere modellen zag je al niet zoveel meer.


Bijzonder, zo'n tweedeurs.


Het is natuurlijk geheel subjectief, maar ik vind de huidige Honda Civic nu niet bepaald een fraaie verschijning. Bij deze coupť lijken de verhoudingen ook nog eens geheel zoek te zijn.






Later stond hij niet meer op die plek, dus hij kan nog rijden blijkbaar...


Zoveel heb ik nog nooit bij elkaar gezien. Het was overdag een attractie in Disney World. Helaas was er voor ons geen tijd om dit te gaan doen.


BMW 318is, zie je niet veel volgens mij.


Bij ons is de Hyundai i30 niet bepaald een kleine auto, in de VS is dat toch anders...


Volgens mij ben ik nog in geen enkel land geweest waar ik GEEN W123 gezien heb.






Volgens mij is Fiat niet echt tevreden met de verkoopcijfers in de VS, maar we zagen zeker dagelijks enkele Fiats 500 (had ik niet verwacht, zo'n kleine auto in de VS) en zeker elke dag wel een Alfa Giulia en/of Stevio. Er gaan in Nederland dagen voorbij dat je er geen ziet.


In tegenstelling tot de auto's zag je wel regelmatig oude vrachtwagens. Wat het allemaal precies is, durf ik niet te zeggen, maar wel leuk om te zien.




Enige vrachtauto gezien met frontstuurcabine.


Niet oud, maar het levert wel een typisch Amerikaans plaatje op.


En dan nog diteye popping smiley


Quote
Quadrifoglio Verde

In tegenstelling tot de auto's zag je wel regelmatig oude vrachtwagens. Wat het allemaal precies is, durf ik niet te zeggen, maar wel leuk om te zien.



Enige vrachtauto gezien met frontstuurcabine.


Niet oud, maar het levert wel een typisch Amerikaans plaatje op.

[/img]

Florida ben ik nog nooit geweest maar het doet wel wat denken aan andere delen van de VS.

De eerste is geen oude truck big smile smiley Dit type Peterbilt is speciaal voor dit soort werk ontworpen ooit en daarom in productie gebleven. Sinds er een paar jaar geleden CO2 uitstoot regels kwamen voor trucks in de USA (Europe heeft ze pas sinds dit jaar) moest alles omgezet worden naar aerodynamisch en toen kwamen ook deze oude hoekige modellen aan hun einde. Ze waren nogal gek op deze oude types omdat ze onverwoestbaar zijn. Klein nadeeltje; je kan nog beter tegen een boom aanrijden dan een aanrijding hebben met zo'n apparaat...
Dit is trouwens een uitvoering met een extra brede neus voor een nog grotere radiateur. Die kan weken aan een op vollast een hydrauliek pomp of zo aandrijven bij stilstand in de volle zon. De koelfan van zo'n ding trekt tussen de 80 en 100pk.... En is dan ook in staat een stofstorm te maken.

Een fontstuur aan de oostkust. Ja dat is wel bijzonder. Ik dacht dat ze er alleen aan de westkust waren. California en Oregon hebben in de jaren 80 een paar jaar een combinatie lengte beperking gehad en zo kwamen er ook frontstuur. Dit is een Freightliner. Die beperking werd al snel weer geschrapt; nu is het een laadvloer lengte beperking. Excessen houden ze tegen doordat het toegestane combinatie gewicht veel lager is. In de meeste staten maar iets van 35ton tegen 50ton in Nederland en tussen de 40 en 60 ton in de rest van Europa. Fronststuur bestaat nu alleen nog maar voor gebruik in drukke steden zoals New York. Een truck met neus is veel aerodynamischer en kan veel lichter gebouwd worden. Veel comfortabeler ook.

Die laatste is dus wel oud big smile smiley Dit model is zo al bijna 15 jaar in productie. Kan wel eens ouder zijn dan die Peterbilt.
Zo een paarse Saratoga als hierboven is best wel oud toch? Hadden we in 1990 als huurauto in LA.
Straatbeeld is wel veranderd is die dertig jaar, maar de echte SUV's als de Explorer en de Blazer had je toen ook al.
Ik heb deze maand het genoegen gehad om drie weken lang dwars door Thailand te reizen. Het programma was druk, dat maakt mijn verzameling spotjes vrij bescheiden. Op Flickr staat onder elke foto waar hij ongeveer genomen is, mocht je dat interessant vinden.

Mazda?
Thailand is de laatste jaren rijker aan het worden, dat is mede aan het wagenpark goed te zien. Afgezien van pick-ups zijn auto's van meer dan 15jr oud al vrij zeldzaam te noemen, en degenen die er zijn stammen gezien de staat doorgaans echt uit een ander tijdperk.

BMW 520i, denk ik. smiling smiley
BMW's zijn niet superzeldzaam, maar negen van de tien keer betreft het een 3-serie. Dit is de enige van dit model 5 die ik gezien heb.

Alfa Romeo Montreal
Deze Montreal is van een hoteleigenaar, die hem volgens zijn personeel al een vier jaar aan het restaureren is, hij schijnt er elk weekend aan bezig te zijn. "Still not finished", voegden ze er nog aan toe. winking smiley


Isuzu
Ik vermoed dat hij niet echt meer als brandweerwagen gebruikt wordt, maar vond het zo'n leuk plaatje.

Toyota Crown
Bangkok is heet, binnen de gebouwen vaak nog meer dan buiten, ventilatoren zie je daarom overal. Een Crown is dan weer zeldzamer.


Isuzu
De stereotype Zuidoost-Aziatische truck heeft voor mij heel veel lampen en opzichtige kleuren. Achteraf gezien goed dat ik gelijk de eerste al even snel op de foto zette, uitbundiger heb ik ze niet meer gezien.

Toyota Cressida
Toyota moet wel het populairste merk van het land zijn, deze Cressida is het enige model waarvan ik er maar ťťn gezien heb.


Thairung
Vervoer van een van de hotels, dit was even Googlewerk. Het is een Thairung Transformer, het enige Thaise automerk, en gebaseerd op de Toyota Hilux. Beduidend luxer dan hij eruitziet.


Isuzu
Zo heel nu en dan stond er langs de weg duidelijk verlaten blik, deze bus was een van de meest sprekende voorbeelden.


Toyota Hiace Commuter
Hťt busje. Voorzichtig geschat is 95% van de personenbusjes die ik gezien heb er een van dit model Hiace. Elf tot veertien stoelen is de standaard.


MG 3
Het enige (tegenwoordig) Chinese merk wat in Thailand echt voet aan de grond heeft gekregen is MG, in wat stedelijker gebieden zag ik de 3 en ZS overal.


VW Kever (1958-61)
De eerste van meerdere Kevers (na twee ben ik gestopt ze op de foto te zetten) was deze behoorlijk vroege, gezien koplampen en "uitklappende" knipperlichten werd ik door medeforummer Nick gewezen op deze generatie.


VW Kever
Kever nummer twee zag ik al rijdend op de nachtmarkt van Chiang Mai.


Nissan Sentra
Omdat ik het zo'n mooi model vind. Gezien de "1.6" achterop ziet hij er sneller uit dan hij waarschijnlijk is.


Ford Anglia (1959-68)
Harry Potter heeft zich een heel eind uit de buurt getoverd.
(Een van de grootste verrassingen op autogebied, had nog nooit een Anglia aan de straat gezien)



Genesis G80
Gezien het feit dat de auto met draaiende motor en chauffeur ervoor op de parkeerplaats stond te wachten zal bij deze Genesis een behoorlijk hoge Zuid-Koreaanse diplomaat horen. Nabij Hellfire Pass aan de Birmaspoorlijn.



1964 Ford Fairlane 500
Volgens het briefje is deze Ford tijdens de Vietnamoorlog meegenomen door een Amerikaanse soldaat die hier in de buurt gelegerd was. Nu woont hij op een steenworp afstand van de welbekende brug over de rivier Kwai, en lijkt de restauratie me bijna klaar.


Datsun 1200 / B110
Nog een voorbeeld van verlaten auto's, deze Datsun staat hier al heel lang aan het station.


Willys MB (1941-45)
Voor zover ik kon checken een originele uit WO2. Maakt mij ook weer benieuwd hoe die daar terechtgekomen is.



Mitsubishi Celeste
Voor de liefhebber van milde tuning was er genoeg te zien, deze Celeste vond ik stijlvol aangepast.



1957 Cadillac Fleetwood (Series 75)
Op de "voorrijdplek" van een hotel bij het vallen van de avond, dus helaas bijzonder beroerd belicht. Een Fleetwood als deze kan ik echter niet voorbij lopen zonder toch even te gaan kijken. Kostte nieuw dubbel zoveel als een Eldorado, en luxer dan ik me van het jaar 1957 zou kunnen bedenken.
Leuke serie, toch nog best een paar interessante oudjes!
Quote
929V6
Leuke serie, toch nog best een paar interessante oudjes!

Dankjewel, ook voor de toevoegingen op Flickr!
1 favoriet aanwijzen ga ik mezelf niet aan wagen. De Montreal of Fairlane zou ik tekort doen als ik de ander koos. winking smiley
In juli heb ik een kleine drie weken een roadtrip door Zweden gemaakt. Daar valt af en toe nog best wat leuks te spotten! Een aantal hoogtepunten:

Vlakbij de eerste camping, in de buurt van MalmŲ, begon het al goed met deze Lancia Delta Integrale uit 1992!



Iets verderop een Mercedes-Benz 300 CE uit 1988, met extra brede motorkap. Ik dacht aan een US-import, maar hij is sinds nieuw in Zweden.



Schitterend Dafje uit Denemarken bij het Ikea-museum in ńlmhult.



Niet in het wild, wel erg bijzonder: het autokerkhof 'KyrkŲ mosse'. Meer is te vinden in het Sloperijfoto's-topic, dit vond ik zelf een mooi plaatje:



Ergens onderweg stond deze goed gebruikte Mazda 929 uit 1984.



In het centrum van het oude stadje EksjŲ stond deze schitterende Saab 93 uit 1956.





Regelmatig staan er auto's langs de kant van de weg te vergaan. Bij een tankstation stond dit badge engineering-duo naast elkaar: een Austin Cambridge en een Morris Oxford.



Daar vlak naast stond ook nog een Franse generatiegenoot, de Peugeot 403.



Ook oude Amerikanen vind je regelmatig in Zweden, zoals deze stoere hotrod in Stockholm.



Nog een leuk voorbeeld: deze gigantische Pontiac Bonneville uit 1965.



Typisch Zweeds fenomeen: de A-traktor. Als je oude auto's ombouwt tot pick-up, is 'ie geschikt als landbouwvoertuig en mag je er als 16-jarige in rijden. Net als de MMBS-voertuigen in Nederland, al moet je er in Zweden iets meer moeite in steken.



Meestal zag ik ze als Volvo, maar het kan dus ook met een Subaru Impreza!



Tijdens een toertochtje door de omgeving reed ik ineens achter een Rolls-Royce Silver Shadow uit 1978.



Langs een landweggetje kwam ik ineens dit tafereeltje tegen, met een oude Lloyd! Nog nooit eerder gezien.





Tot slot deze leuke Lincoln Continental uit 1985 op de terugweg.

Baur - Portugal: Mooie reeks! Veel mooi spul, waaronder de Simca 1301/1501 Tourist, US-spec BMW E21, Ford Escort II, klassieke Mini's, Peugeot 505's, Bedfords en leuk om een mede-Baur-eigenaar te treffen!

Quadrifoglio Verde - Verenigde Staten (Florida): Wat een contrast weer met de serie ervoor! big smile smiley Die auto waarvan je zegt dat 'ie bij ons nog weleens als taxi te zien was, is volgens mij een behoorlijk zeldzame Impala SS en geen Caprice waar die van is afgeleid! Leuk ook, die Buick Roadmaster, Dodge Spirit/Plymouth Acclaim, jaren tachtig Camaro convertible, Mercury Cougar, Chevrolet Lumina APV, jaren vijftig Chevrolet, Lexus SC, Datsun 280ZX en Amphicars.

afentoe - Thailand: Nog veel verrassingen in Thailand! Mooie BMW E28, Alfa Romeo Montreal (!), Toyota Crown, Toyota Cressida stationwagon, Thairung (kende ik niet! wist alleen van een afgeleide van de Isuzu MU-X af die in een oude World of Cars-catalogus staat), Kevertjes, Ford Anglia, Sentra RZ-1, Genesis G80, Ford Fairlane 500, Datsun (Sunny) 1200, Mitsubishi Celeste (!) en klassieke Cadillac.

NielsdW - Zweden: Goede reeks ook, duidelijk alleen de crŤme de la crŤme. big smile smiley Veel fraaie platen ook. De Delta Integrale, Daf 44, Mazda 929 (ziet er nogal doorgezakt uit, maar kan aan perspectief liggen...), Saab 92, Austin Cambridge/Morris Oxford-duo, Peugeot 403, Pontiac Bonneville, Rolls-Royce Silver Shadow, Lloyd en Lincoln Continental vind ik het tofst.
Quote
Rutger DC
NielsdW - Zweden: Goede reeks ook, duidelijk alleen de crŤme de la crŤme. big smile smiley Veel fraaie platen ook. De Delta Integrale, Daf 44, Mazda 929 (ziet er nogal doorgezakt uit, maar kan aan perspectief liggen...), Saab 92, Austin Cambridge/Morris Oxford-duo, Peugeot 403, Pontiac Bonneville, Rolls-Royce Silver Shadow, Lloyd en Lincoln Continental vind ik het tofst.

Thanks Rutger! De focus lag niet echt op het auto's spotten tijdens de vakantie, dus ik heb de camera er vooral bij gepakt als er echt wat bijzonders te zien was winking smiley
Quote
NielsdW


Thanks Rutger! De focus lag niet echt op het auto's spotten tijdens de vakantie, dus ik heb de camera er vooral bij gepakt als er echt wat bijzonders te zien was winking smiley

In verhouding nog weinig Amerikanen. Op sommige dagen meer Corvettes en mustangs gezien dan golfjes. Veel hotrods ook, Volvo's en Amerikanen. Op iedere weg staan ook burnout sporen...
Quote
s velthuis
Quote
NielsdW


Thanks Rutger! De focus lag niet echt op het auto's spotten tijdens de vakantie, dus ik heb de camera er vooral bij gepakt als er echt wat bijzonders te zien was winking smiley

In verhouding nog weinig Amerikanen. Op sommige dagen meer Corvettes en mustangs gezien dan golfjes. Veel hotrods ook, Volvo's en Amerikanen. Op iedere weg staan ook burnout sporen...

Dat is wel herkenbaar ja, vooral Mustangs kwam ik overal tegen. Vandaar dat die ook niet op de foto staan winking smiley

Nog een mooie Amerikaan dan:

Leuke serie, Niels! thumbs up De Austin en Morris zijn overigens nog los van elkaar ontwikkelde modellen, pas bij de volgende generatie was er werkelijk sprake van badge engineering.
Quote
NielsdW
Nog een mooie Amerikaan dan:
[live.staticflickr.com]

Prachtige foto! Doet me terugdenken aan mijn eerste echte klamme-handjesmoment aan het stuur, was daar op net zo'n toch vrij brede weg. smiling smiley
Quote
929V6
Leuke serie, Niels! thumbs up De Austin en Morris zijn overigens nog los van elkaar ontwikkelde modellen, pas bij de volgende generatie was er werkelijk sprake van badge engineering.

Bedankt! En alweer wat geleerd. smiling smiley Ondanks dat hebben ze veel van elkaar weg!


Gespot in Wengen (CH): Daihatsu Taft

"Tough and Almighty Four-wheel Touring Vehicle"

Zo te zien eentje van rond 1980, met een paar sporen van de tijd en het gebruik.

Had er nog nooit eentje gezien, lijkt wel een kleine Landcruiser



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2019 17:42 door Witje87.
Wat een spots allemaal hierboven! thumbs up Leuk om doorheen te bladeren.

Mijn vakantie in ItaliŽ zit er inmiddels ook alweer even op. De spots die ik daar maakte staan in dit album:
[www.flickr.com]

Ook ben ik dit jaar bij het museum van Ferrari en Pagani geweest. Daarvan komen de foto's later online.

Hieronder wat hoogtepuntjes (in het hierboven genoemde album staat dus de rest):

De eerste spot die ik voor de lens kreeg zag ik in Zwitserland in de file. Helemaal mijn ding natuurlijk deze OPC:


Even later, bij de grens van Zwitserland naar ItaliŽ, werd ik ingehaald door een heuze Opel Adam Rocks S. Voor de leek een doodgewone Adam, maar voor mij een topspot. Misschien wel de meest zeldzame nieuwe Opel van dit moment. Een Rocks zie je nog wel geregeld, een S zie je eigenlijk vrijwel nooit. Een Rocks S had ik nog nooit in het wild gezien.


Dan wat spots op de plaats van bestemming. Te beginnen met deze Lancia Fulvia GT


Fiat Panda's 4x4 zie je in de omgeving waar ik was (Gardameer) echt letterlijk op elke straathoek. Deze vond ik wel een foto waard vanwege het originele roldak.


Autobianchi Y10 GT uit 1989


Met deze spot was ik ook erg blij. Een Opel Astra F Lieferwagen (zonder verhoogd dak) in een goed gebruikte staat.


Nog een Y10, maar dan een Mia met gekleurde achterklep


Maserati Ghibli Hearse, voor als je je laatste rit in stijl wilt


De foto is helaas niet geweldig, de spot echter wel. En wauw, wŠt een geluid komt er uit zo'n Pagani Huayra!!


Fiat 124 Sport uit 1973


Voor deze spot moest ik een lange oprijlaan van een boerderij op rijden. Ik zag de Ritmo vanaf de hoofdweg staan en můest en zal er een foto van hebben. Ik hoorde wel een schorre hond blaffen, maar gelukkig hoefde ik er geen kennis mee te maken. Na de foto ging ik dan ook weer van het terrein af en vervolgde ik mijn weg.


Helemaal vanuit BelgiŽ, deze Visa


Op de terugweg naar Nederland namen we per ongeluk een verkeerde afslag. Gelukkig maar, want daardoor kwam ik deze geweldige Lancer Wagon tegen
Mij viel op dat er in ItaliŽ relatief weinig Italiaanse auto reden. Weinig Giulia's ofzo gezien. Zelfs de politie (Skoda's binnen bebouwde kom, Passat's op de snelweg, Citroen C2 als binnenstedelijk voertuig) reed met buitenlands.
Ik kan niet zeggen dat ik weinig Italiaanse auto's heb gezien. Vooral de Fiat Panda (oud en nieuw) en de Fiat 500 zie je echt overal.
De Carabinieri heb ik veel zien rijden met Giulia's en Fiat Bravo's. De Polizia daarentegen reed inderdaad met vanalles en nogwat. Niet bepaald een eenheid te noemen. Als Opelfan kon ik deze wel waarderen:
Niet in tropische oorden geweest, maar met een weekje BelgiŽ en twee weken Frankrijk ook wel weer leuke dingen tegen gekomen.

Te beginnen in BelgiŽ:


Lada Niva by Timo van Vuurde, on Flickr


Lada Niva by Timo van Vuurde, on Flickr


Nissan 100 NX by Timo van Vuurde, on Flickr

Daarna Frankrijk, te beginnen onderweg naar Parijs en in Parijs. Van de nu geldende milieuzone is in Parijs weinig te merken, nog steeds rijden er erg veel oude auto's rond. Volgens mij geloven de Fransen het allemaal wel.


Dodge M400 campervan by Timo van Vuurde, on Flickr


Dodge M400 campervan by Timo van Vuurde, on Flickr


Citroen 2CV by Timo van Vuurde, on Flickr


Renault 11 by Timo van Vuurde, on Flickr


Citroen Jumpy by Timo van Vuurde, on Flickr

Matra Rancho! Zooooooo gaaf

Matra Simca Talbot Rancho by Timo van Vuurde, on Flickr


Citroen ID DS by Timo van Vuurde, on Flickr


Citroen ID DS by Timo van Vuurde, on Flickr


Honda Civic by Timo van Vuurde, on Flickr


Citroen ZX by Timo van Vuurde, on Flickr


Citroen CX by Timo van Vuurde, on Flickr


Citroen ZX by Timo van Vuurde, on Flickr


Peugeot 309 by Timo van Vuurde, on Flickr


Peugeot 309 by Timo van Vuurde, on Flickr


Renault Espace by Timo van Vuurde, on Flickr


Peugeot 404 by Timo van Vuurde, on Flickr


Peugeot 404 by Timo van Vuurde, on Flickr


Peugeot 404 by Timo van Vuurde, on Flickr


Renault 5 by Timo van Vuurde, on Flickr


Rover Mini by Timo van Vuurde, on Flickr

Deze Safrane was echt in nieuwstaat, schitterend om te zien!

Renault Safrane by Timo van Vuurde, on Flickr


Renault Safrane by Timo van Vuurde, on Flickr


BMW 850 by Timo van Vuurde, on Flickr


Renault 21 Nevada by Timo van Vuurde, on Flickr


Renault 21 Nevada by Timo van Vuurde, on Flickr


Renault 21 Nevada by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder ten Weste van Parijs nog een weekje rondgehangen:


Renault 5 GT Turbo by Timo van Vuurde, on Flickr


Renault 5 GT Turbo by Timo van Vuurde, on Flickr


Citroen BX by Timo van Vuurde, on Flickr


Citroen C15 by Timo van Vuurde, on Flickr


Renault Trafic Camper by Timo van Vuurde, on Flickr

In Rouen:


Renault Espace J11 by Timo van Vuurde, on Flickr


Renault Espace J11 by Timo van Vuurde, on Flickr


Peugeot 104 by Timo van Vuurde, on Flickr


Peugeot 104 by Timo van Vuurde, on Flickr

In Duinkerke:


Honda Accord by Timo van Vuurde, on Flickr


Honda Accord by Timo van Vuurde, on Flickr
Quote
Timo1990
Daarna Frankrijk, te beginnen onderweg naar Parijs en in Parijs. Van de nu geldende milieuzone is in Parijs weinig te merken, nog steeds rijden er erg veel oude auto's rond. Volgens mij geloven de Fransen het allemaal wel.

In het weekend mag je met alles door Parijs rijden. De milieuzone geldt enkel voor werkdagen.
Leuke spots weer tot nu toe!

Vorige maand heb ik ook een weekje door Frankrijk getoerd (via BelgiŽ uiteraard) en dat leverde het volgende op (8 delen):


In BelgiŽ, ergens aan de oude weg tussen Antwerpen en Gent.


Een heel nette vroege Mondeo (zie de strakke bumper)


Een eveneens vrij keurige Celica.


Niet ver voorbij de Franse grens een Ford Capri II uit 1977, met naar Frans gebruik geen dikke V6 maar een 1300-je


Kom je in Nederland niet meer tegen, een 605 met dieselmotor.


CitroŽn ZX van juni 1991, dus een van de allereerste.


Fiat Panda 4x4 uit 1986. Toen ik de foto maakte had ik nog geen idee dat het zo'n oude was.


Renault R385 uit 1987, een model dat Renault dankte aan de overname van Berliet in de jaren zeventig.


Nissan Terrano II van 24 jaar geleden.
Deel 2:

De 205 in zijn oervorm.


Een gekoesterde Renault 4CV


Santana kennen we in Nederland vooral van de PS10, gebaseerd op de Land Rover. Maar de fabriek bouwde ook jarenlang Suzuki's, waaronder de Vitara. Na de productiestop van het oorspronkelijke model werd deze variant ontwikkeld.


o.a. een trio Visa's


Een late R4 in, voor de gelegenheid, Hondfleur


Supercinq automaat in Saga-uitvoering.


Toyota Land Cruiser uit 1993


En dan kom je zomaar in een dorpje een hele collectie Renaults tegen. Hier een R8, ik durf niet met zekerheid te zeggen of het een echte Gordini is, er zijn veel replica's. Dat stukje ernaast is van een R5 met bodykit, zeker geen echte Turbo. Heb ik geen foto van.


R17
Deel 3:

R10 Major




R5 Super Campus. Ook in Nederland geleverd maar dan als Parisienne 2.


R16 TL


Een originele R16 TX


En een niet meer zo originele R16 TX


Volvo 240 GL uit 1987


Mazda 626 uit 1989


Peugeot 505 uit 1988. Ik denk dat de bestuurder dacht dat ik met een lasergun bezig was.
Deel 4:


Verdient 2 foto's: R18 GTL uit 1982


Toyota Liteace uit 1994


Renault Express uit 1994


Renault Dauphine, vreemd genoeg in Amerikaanse uitvoering.


Rondje Circuit de la Sarthe


CitroŽn Mťhari Azur uit 1984


Een Fiat Uno in prima staat, zo te zien


Een flink volgeladen R11
Deel 5:

R4 F4


Wie ziet 'm?


Smetteloze 505 van 35 jaar oud.


Originele Civic CRX


Twee bejaarde heren in een superdikke CL 600 V12, onderweg naar een restaurantje in het centrum van Le Mans (waar ik ze even later weer tegenkwam)


Volgend jaar alweer 30 jaar oud, deze Clio...


Evenals deze Rover 216 GSi, al is het iets minder zeker of dat ook gehaald gaat worden.


Alfa Romeo Spider 1300 Junior uit 1971


Niet echt een typische vakantiespot maar het cleane uiterlijk van dit exemplaar beviel me wel.
Deel 6:

Opel Speedster. De foto was even snel mikken vanaf de zitplaats op het terras.


Mazda MX-5, ik weet niet of in Frankrijk ook aan trial gedaan wordt maar daar lijkt dit exemplaar voor te zijn aangepast.


Een echt oud beestje, deze 2CV uit 1961 (met ribbelkap nog).


Oer-5 GTL


Daewoo Espero. Vreemd genoeg ontbraken aan beide kanten de achterportiergrepen.


Ford Transit camper in een lekker ouderwetse kleurstelling. Let ook op de oude Michelin-wegwijzer op de achtergrond.


Franser kan niet, Renault Master marktwagen met Gruau-achtige opbouw.


Bij een trouwerij met een leuke stoet klassiekers, een prachtige Chrysler New Yorker uit 1955


Peugeot 203
Deel 7:

CitroŽn 11 Commerciale, een op het eerste gezicht praktische variant van de Traction Avant ware het niet dat bij geopende achterklep het reservewiel dwars voor je snufferd staat.


Peugeot 304 S Cabriolet


2CV 6 van pak 'm beet 1980


Even pauze voor deze 356-rijder aan de Loire bij Saumur


R4. Als je ze nog ziet zijn het meestal late van begin jaren negentig. Deze doet met zijn zwarte grilletje zijn best ouder te lijken.


Lancia Delta met turbodieselmotor, zijn er in Nederland vast niet meer.


Peugeot 504 V6 Coupť met verkeerde (ouder type) achterlichten.


Peugeot 205 F, zo te zien inmiddels bij een 205-liefhebber.


Iets te vroeg en onscherp genomen, maar wel een R12 Break.
Deel 8:

Renault 6 Rodťo, een van de latere met R14-koplampen. Oh ja, er rijdt ook nog een Porsche.winking smiley


In een op het oog verlaten Opel-garage (maar schijn bedriegt want er is zelfs een website): Opel Kadett City. Helaas geen oorspronkelijk kenteken maar ik schat het bouwjaar op 1976.


Omdat er destijds geen Opel-busjes waren, een Peugeot als bedrijfsbus



Verwacht je niet zo in Frankrijk, een GMC-bus en een lel van een Ford pick-up.


Ik heb niet veel verstand van trucks maar volgens mij is dit model in Nederland nooit geleverd.



Gebeurt dus nog steeds dat oldtimers gewoon aan de kant worden gezet. Het kenteken is nog vrij recent.


Deze lijken al heel wat langer stil te staan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.