Lightyear 0

Gepost door Volt 
Lightyear 0
09-06-2022 23:26
Lightyear 0: eerste productieauto met zonnecellen

1.000 kilometer zonder op te laden, 250.000 euro

"Het Nederlandse Lightyear presenteert zijn eerste productiemodel: de Lightyear 0. De 0 is de definitieve versie van de langverwachte One, maar dus met een andere naam. De actieradius die Lightyear belooft is indrukwekkend, maar dat geldt ook voor de aanschafprijs...

De Lightyear 0 (spreek uit: zero) biedt qua uiterlijk eigenlijk weinig verrassingen meer. Toch zijn er nog wel een aantal wijzigingen te bespeuren. Lightyear liet de vrij gladde voorbumper van de One in het magazijn liggen en monteerde op de Zero een exemplaar met een extra horizontale lijn voor de luchtinlaat. Verder moest de doorlopende ledstrip op de One, die de koplampen met elkaar verbond, het veld ruimen. Aan de achterkant ging het design van de achterlichten op de schop. Of beter gezegd het achterlicht, want het gaat nog steeds om een doorlopende lichtstrook, alleen volgt deze nu de boogvorm van de achterklep."

[www.autoweek.nl]

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-06-2022 23:59 door Volt.
Re: Lightyear 0
09-06-2022 23:47

De Lightyear One kan via het reguliere stopcontact of met de zon worden opgeladen. Met een regulier stopcontact (3,7 kW) haal je ongeveer 40 kilometer per uur binnen. Met een snellaadstation (50 kW) is dat tot 550 kilometer per uur. Op basis van meteorlogische gegevens van Amsterdam verwacht Lightyear dat je met een jaarkilometrage van zo’n 20.000 kilometer ongeveer 40 procent kunt rijden op zonne-energie.

Range: 725 km (WLTP)
Drive: 4 elektromotor, onafhankelijke aansturing
Energieverbruik: 83 Wh/km (WLTP)
Acceleratie 0-100 km/u: 10 seconden
Lengte: 5.057 cm
Breedte: 1.898 cm
Hoogte: 1.426 cm
Zitplaatsen: 5 (2 voorin, 3 achterin)
Bagageruimte: 780 liter tot 1.701 liter
Uitrusting: Companion App, Wireless key, Apple CarPlay, Android Auto

Bron: [zerauto.nl]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-06-2022 23:54 door MCW 84.
10-06-2022 00:06
Specs Lightyear 0

General
Practical range 1,000+ km driving range between two charging moments(1)
Battery range 625 km (WLTP)(2)
Highway range (at 110 km/h) 560 km(3)
Additional daily solar range Up to 70 km(4)
Annual solar yield Up to 11,000 km(4)
Battery pack 60 kWh
Acceleration 0 - 100 km/h in 10 seconds
Top speed 160 km/h

Charging speeds
Amount of range in 1 hour charging
Home charging (regular household plug) 32 km/h
Public charging 200 km/h
Fast charging 520 km/h

1 Based on a 50 km workday commute in Amsterdam in summer. Driving range will vary depending on driving habits, location and season.
2 Pending final verification tests.
3 Verified by Lightyear Production Intent Vehicle 012 in June 2022.
4 Based on a 35 km workday commute in Southern Spain in spring and summer.

Exterior
Dimensions (L x W x H) 5083 x 1972 x 1445 mm
Weight 1,575 kg
Ground Clearance 183 mm
Solar array 5 m² double curved
Body panels Reclaimed carbon fiber

Interior
Luggage space Boot 640 L (seats up), Center console 12 L
Seating 5 adults
Sustainability Vegan interior with naturally sourced materials
Infotainment 10.1’’ display with touchscreen, Android Automotive OS
Side and rear view Camera system

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2022 22:31 door Volt.
10-06-2022 04:32
Ziet er geweldig uit maar veel te duur, 80k a 100k prima, 250k absurd.
10-06-2022 08:32
Was gisteren op tv, ik geloof dat er al 250 verkocht waren.
10-06-2022 09:47
Volt
Additional daily solar range Up to 70 km(4)
Annual solar yield Up to 11,000 km(4)
4 Based on a 35 km workday commute in Southern Spain in spring and summer.

Benieuwd wat daar van overblijft in Nederland.

Gezien het prijskaartje vind ik het vooral achterin een kale bedoening. Ik zie de 150k er niet aan af, en 250k al helemaal niet.

0

i7

EQS
10-06-2022 10:49
Mja, een groot voordeel bekom je pas bij massaproductie. Als je maar 1000 auto's maakt, kan je op prijs niet concurreren natuurlijk.
10-06-2022 12:46
Een sympathiek ding, maar voor 250k zie ik dit geen succes worden.

Dat interieur is zo te zien wat serieuzer afgewerkt dan dat van het prototype waar in in heb gezeten, maar qua algehele lijnen wijkt het evenwel niet veel af. Ik vind het een onpersoonlijke, afstandelijke uitstraling hebben.
10-06-2022 22:01
^^^ Interessante video. thumbs up

Carfanatic

Gezien het prijskaartje vind ik het vooral achterin een kale bedoening. Ik zie de 150k er niet aan af, en 250k al helemaal niet.

(..)

BMW. Mercedes moeten het wel zo luxe maken voor hun topmodellen. Dat is immers wat de kopersgroep al decennia kent van hen.
Bij Lightyear past, mijn inziens, een compleet luxe interieur niet bij het verhaal dat het bedrijf te vertellen heeft. Je kan niet een, relatief, lichtgewicht auto maken (1575 kg.) en daar dan een volgepropt interieur bij leveren.

De prijs is mede ook deel van de ontwikkeling van hun eigen technieken. Iets dat men best tzt in licentie kan gaan verkopen aan andere fabrikanten. Daar hoorde ik Carlo Brantsen vanmiddag over op BNR.
27-06-2022 07:09
Prachtig model! Niet alleen qua looks, maar ook qua concept. Ben heul benieuwd naar de belofte van een zonnewagen voor 30k!
27-06-2022 21:59
Die 250k is dus volgens de configurator 255K exclusief VAT oftewel in Nederland € 308.550,-
Echt te gortig.

Die vanwege de stroomlijn te ver uitgerekte achterkant en die wiel covers maken er imo een lelijk ding van.
Die covers kun je gelukkig nog weg laten.
04-07-2022 19:25
Het ziet er wel professioneel uit. Maar ik weet het niet of het wel bestaansrecht heeft voor een prijs van 250,000 euro's. Ze moeten wel iets aan de prijs veranderen, om succes te worden. Er zijn nog genoeg alternatieven voor wat minder geld. Maar ik hoop voor de jonge gasten van Lightyear dat de project gaat slagen. Dat hebben ze verdiend.thumbs upthumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-07-2022 19:26 door Hyundai Rider.
23-01-2023 20:40
Lightyear stopt (laat Valmet stoppen) met de productie van de zero. eye popping smiley

Operationeel bedrijfsonderdeel verkeert in surseance van betaling.

Autoweek.nl
(..)
Lightyear geeft aan dat het uitstel van betaling aangevraagd heeft voor Atlas Technologies B.V., de operationele tak van het bedrijf. Lightyear zou te snel zijn gegroeid en de afgelopen tijd te weinig geld op hebben gehaald bij investeerders. Lightyear moet nu op jacht naar nieuw kapitaal voor een mogelijke doorstart. Volgens Hoefsloot hoopt Lightyear de komende weken nieuw grote investeringen binnen te halen. Officieel is het dus nog geen zonsondergang voor Lightyear. (..)

[www.autoweek.nl]

Er zijn, volgens een artikel van april vorig jaar, 150 kopers die het introductiemodel hebben besteld.
[www.autoweek.nl]

Ik ben benieuwd hoeveel er tot nu toe (eind vorig jaar, wellicht) gemaakt zijn. Welke klanten zijn de gelukkigen met een exclusieve batterij auto.?

Ik vind dit wel nieuws, voor mij, in de categorie: als een donderslag bij heldere hemel.

Hopelijk komt het goed voor alle belanghebbenden met dit bedrijf.
23-01-2023 20:45
Durashift
Ik ben benieuwd hoeveel er tot nu toe (eind vorig jaar, wellicht) gemaakt zijn. Welke klanten zijn de gelukkigen met een exclusieve batterij auto.?

0,0 natuurlijk... Anders hadden we deze 'stop' niet

Durashift
Ik vind dit wel nieuws, voor mij, in de categorie: als een donderslag bij heldere hemel.

Ik hoop dat je sarcastisch bent. Een inferieur product aanbieden voor €250.000,- terwijl modellen van gerenommeerde en bewezen betrouwbare(!) OEM's als Mercedes-Benz, BMW, Tesla en noem maar op, nog niet eens de helft kosten. Dit heeft iedereen van mijlenver kunnen zien aankomen.

Hopelijk komt het goed voor alle belanghebbenden met dit bedrijf

Reken er maar niet op... Een conceptcar bouwen is leuk, maar zoals je ziet, een auto produceren is een ander verhaal, dat niet zo simpel is voor alleen een paar TU/e-studenten.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-01-2023 20:45 door Jan 7666490.
23-01-2023 20:53
^^^ sorry Jan, ik sta er echt even van te kijken.

Deze groep mensen leken mij, van wat ik ervan gevolgd heb in media, nou niet bepaald van de afdeling luchtfietserij.. zoals bij meneer M die veel over spijkers sprak en een automerk van GM had gekocht wel het geval is geweest, naar mijn mening.
23-01-2023 21:18
Ik kijk er ook van op, zonde. We hopen met ons allen dat het nog goed komt met onze Lightyear. Ik kijk er naar uit als Lightyear 2 op de markt komt, dan zouden de problemen opgelost zijn en gaan als warme broodjes over de toonbank.

Ik gun de jonge gasten wel dat ze NIET failliet gaan.
23-01-2023 21:49
"UITSTEL VAN BETALING AANGEVRAAGD (...) ALLE AANDACHT OP LIGHTYEAR TWO". Tja dat rijmt ook niet echt met elkaar...

23-01-2023 21:57
^^ het klinkt vreemd.. maar als de redenatie is dat de zero produceren écht geld verbranden (blijft) is, dan kan je dat misschien maar beter in de (verdere) ontwikkeling van de two steken.

Al missen ze dan wel de ervaring van het produceren van de zero én de gebruikerservaringen uit de praktijk. Dit was juist onderdeel van het hele idee, dacht ik.
23-01-2023 21:59
Durashift
^^ het klinkt vreemd.. maar als de redenatie is dat de zero produceren écht geld verbranden (blijft) is, dan kan je dat misschien maar beter in de (verdere) ontwikkeling van de two steken.

En daar kom je achter als de auto al in productie is? Juist als een auto in productie is, start je met geld verdienen/omzetten. Maar ja, dat is een ander verhaal als je er nog géén geproduceerd hebt.
23-01-2023 23:36
Ik vrees er ook voor. Een model dat binnenkort geproduceerd zou worden én met - vermoedelijk - goede marges laten vallen in ruil voor een volumemodel dat pas over 2 jaar (dacht ik?) op de markt komt: oef. Met de juiste investeerders lukt dat vast wel, maar laat dat nu net lastig zijn in de huidige markt.
23-01-2023 23:40
Deze beslissing zal toch zeker ook wel besproken zijn met de huidige investeerders, de toekomstige én de aandeelhouders?
Re: Lightyear
23-01-2023 23:41
Laat de curator maar eens kijken of dit wel zuivere koffie is.

Mijn gevoel zegt van niet.
24-01-2023 10:37
Erwin 1402253

Inderdaad, je zou haast zeggen dat dit van tevoren al bestudeerd is.
Omdat het faillissement geldt voor de werkmij van de 0, niet heel LY.
24-01-2023 12:12
Erwin 1402253

.
En waarom zegt je gevoel dat? Oprecht benieuwd.
.
Lijkt mij gevalletje voortschrijdend inzicht, mede door gesprekken met de leasejongens die eventueel bereid zijn grote orders te plaatsen, als mede de investeerders die echt diep in de buidel moeten tasten om de mega CAPEX op te hoesten. Daar verkijken vele wannabee autobouwers zich op.
.
De LY 0 voortzetten is geld weggooien. Ding heeft een minimale oplage, kost nooit genoeg (€250.000 is misschien 1/5 wat de auto werkelijk kost) en het is bedrijfsmatig veel beter alle resources op de 2 te richten.
.
LY heeft ca €200 mio opgehaald, maar o.m. door 700 (!!) fte een enorme cashburn.
.
Ik zou Musk bellen. Anders Tavares. Dat heeft 14 brands. Maak er dan 15 van. Lightyear past perfect in de Stellantis galaxy!!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-01-2023 12:13 door Alex Litigator.
24-01-2023 16:43
Het lijkt mij dat straks LY, net als Sonos, de prijs behoorlijk op zal moetwn voeren en de beloofde 40.000 euro een fabelrje blijkt

Dan wordt het meer een auto voor de liefhebber dan een massaproduct en heeft het weinig bestaansrecht. Het zal al een groot probleem worden om nu nog de nodige 150 miljoen los te krijgen. En of dat dan toerijkend is?
24-01-2023 17:01
Sonos? Wat hebben die speakers met een auto te maken?
25-01-2023 09:33
Jan 7666490
Sonos? Wat hebben die speakers met een auto te maken?

Sorry, Sono. Ook een fabrikant die met zonnepanelen op de auto wil gaan produceten.
25-01-2023 17:28
Sono is ook op sterven na dood: [www.autoweek.nl]
Jammer van Lightyear, maar het was ook wel erg hooggegrepen allemaal...
26-01-2023 16:59
Nou, dat gaat snel. 600 van de 650 banen weg. Of ze moeten nog een gek vinden.

Rest bij mij de vraag of zonnepanelen op de auto nooit iets gaat worden of dat de tijd en technologie er nog niet rijp voor zijn?

Nou ja, productiepersoneel kan bij de buurman beginnen, Eleo zoekt volop mensen voor zijn accufabriek.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-01-2023 17:02 door Janneman.
26-01-2023 17:07
Iets voor VDL en hun binnenkort lege fabriek?
26-01-2023 21:35
^^^ dacht ik ook aan. Maar, dan moet er wel een redelijke zekerheid van volume zijn, lijkt mij én 2025 gereed voor productie en levering. Kan men in 2024 de fabriek omstellen.

Kennelijk denken sommige deskundigen in de markt er ook zo over. Lightyear als toeleverancier ipv autofabrikant.
Artikel is voor leden leesbaar (helaas).

Automotive-online.nl
(..)
Analyse | Alleen VDL kan de Lightyear 2 redden
Lightyear • Een toekomst als toeleverancier van autofabrikanten ligt meer in de lijn der verwachting. (..)

[www.automotive-online.nl]

Automotive-online.nl
(..)
Eerder deze week maakte Lightyear bekend te stoppen met de productie van zijn eerste dure model, de Lightyear 0. Tijdens de eerste twee maanden van de productie van de 0 bleek het opschalen van de productie dusdanig lastig en kostbaar dat het bedrijf snel door zijn middelen raakte. De burnrate van het bedrijf lag volgens ingewijden rond de 10 miljoen euro per maand. De ‘besparing’ als gevolg van dit faillissement zou zo rond de 40 miljoen bedragen. (..)

[www.automotive-online.nl]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-01-2023 22:27 door Durashift.
26-01-2023 22:36
VDL weet wel beter. Die zullen alleen maar blij zijn dat ze niet met deze huichelaars in zee zijn gegaan voor de productie voor de zero (wat een toepasselijke naam toch...) en die zullen echt niet zo dom zijn hun vingers te verbranden aan de as van het overleden Lightyearwinking smiley
27-01-2023 01:12
Dit zal niet de laatste startup zij. Die het loodje gaat leggen.

Het probleem is dat veel van dit soort bedrijven een bodemloze put worden. Ze hebben de laatste jaren goedkoop en makkelijk geld op kunnen halen maar winstgevendheid is gewoon een probleem. Op zowel de lange als korte termijn.
27-01-2023 15:53
Volt
Lightyear 0: eerste productieauto met zonnecellen

250 000 euro

"Het Nederlandse Lightyear presenteert zijn eerste productiemodel: de Lightyear 0. De 0 is de definitieve versie van de langverwachte One, maar dus met een andere naam. De actieradius die Lightyear belooft is indrukwekkend, maar dat geldt ook voor de aanschafprijs...

De Lightyear 0 (spreek uit: zero) biedt qua uiterlijk eigenlijk weinig verrassingen meer. Toch zijn er nog wel een aantal wijzigingen te bespeuren. Lightyear liet de vrij gladde voorbumper van de One in het magazijn liggen en monteerde op de Zero een exemplaar met een extra horizontale lijn voor de luchtinlaat. Verder moest de doorlopende ledstrip op de One, die de koplampen met elkaar verbond, het veld ruimen. Aan de achterkant ging het design van de achterlichten op de schop. Of beter gezegd het achterlicht, want het gaat nog steeds om een doorlopende lichtstrook, alleen volgt deze nu de boogvorm van de achterklep."

[www.autoweek.nl]

250 000 euro:

Bij 25000 km per jaar koop een hele mooie diesel van een ton, heb je 150000 over. Dat is goed voor 20 jaar wegenbelasting en diesel.
28-01-2023 01:15
Vandaag wat meer gehoord over het wel en wee van Lightyear. Als ik het zo van de autoshow op BNR begreep is het hele bedrijf toch niet zo solide (voor zover mogelijk) als dat ik dacht. De toegepaste techniek wordt geroemd, dat wel. Maar, is het ook daadwerkelijk werkend op de paar auto's die zijn geproduceerd? Dat demo model voor de pers in Spanje had geen bewijs geleverd dat de zonnepanelen stroom aan de auto gaven, aldus Wouter.

Ze hadden ook gebeld met Valmet over de productieaantallen. Men kon (wilde) geen exact getal geven en hielden het "op een stuk of 10". Tja..
Die Wouter wist niet te vertellen dat Valmet zelf in zwaar weer zit? Zou mij niets verbazen want het kennisniveau van deze heer is niet bepaalt overtuigend, helaas.
.
Ook bij het Finse Valmet gaan er mensen uit. Veel. Heel veel. Reden: Mercedes heeft samenwerking beeindigd
28-01-2023 17:06
LY0

Technisch is het een interessante wagen. Een beetje in het verlengde van de BMW i3. Neem een relatief kleine accu en optimaliseer de auto voor een zo laag mogelijk verbruik. Dat is relevante techniek voor alledag.

Probleem: de i3 was met €50.000 al prijzig, met €250.000 richt de LY0 zich op een niet bestaande niche. Mensen die een dergelijk bedrag besteden aan een auto verlangen daarvoor ook iets terug. Hoge prestaties, veel luxe, uitzonderlijk design, you name it. Maar de LY0 is feitelijk een budgetmodel in de Dacia Spring categorie, alleen dan iets groter. Met genoemde prijs trek je alleen een handvol verzamelaars, geen 'echte' klanten. Ben bang dat ze daar in Brabant ook achter kwamen en met oplage van 100 stuks ofzo kost de bouw alleen geld, levert je verder niets op.

LY2

Laten we eens veronderstellen dat de huidige financiele correctie succesvol uitpakt en dat Lightyear blijft bestaan. En vervolgens de LY2 ontwikkelt volgens de ten doel gestelde parameters. Ze slepen her en der nog wat eurootjes binnen om die ontwikkeling te betalen. Over een paar jaar staat er dan een superzuinige LY2, als prototype.

Loopt het bedrijf dan niet tegen exact hetzelfde probleem aan? De stap van proto naar serie-productie kost enorm veel geld. Als je dan niet beschikt over hele diepe financiering, dan ben je gedwongen om direct wat aan de eerste verkopen te gaan verdienen. Met als gevolg dat de voorgestelde prijs van €40.000 weer de hoogte in moet. Wat een herhaling van zetten is: een budgetauto voor een premium prijs, die wil niemand.

Om een kans van slagen te hebben, zal Lightyear heel veel geld moeten ophalen, zodat ze in de eerste productiejaren van de LY2 door tientallen of honderden miljoenen heen kunnen branden. Dat zal nodig zijn om de LY2 voor een schappelijke prijs aan te kunnen bieden. Dan moeten de productiekosten zo snel mogelijk omlaag, zodat je in ieder geval per unit iets gaat verdienen. En pas als je 100.000 of 200.000 LY2's per jaar verkoopt, kan je gaan denken aan zwarte cijfers.

Zo doen alle startups het voorlopig en het kritieke punt is of je genoeg cash hebt verzameld om op te branden. Tesla is met moeite door die fase gekomen en een paar Chinese startups lijken dit jaar rijp voor een eerste winstgevend kwartaal. Maar autoproductie is zo kapitaalintensief dat velen door het geld heen zijn voor hun volumes toereikend zijn.
28-01-2023 17:39
L Breevoort
Tesla is met moeite door die fase gekomen

Deed Tesla ook niet in de handel van emissierechten?
Jazeker deed en doet Tesla’s dat.
2022 was het beste jaar ooit voor Tesla. qua Carbon Credit sales: $1.75 bn
.
Omdat de winst van het bedrijf explodeert wordt CC verkoop een procentueel steeds kleiner deel van het totaal.
.
In 2020 was Tesla’s winst voor bijna de helft CC verkoop. Nu 1/7

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-01-2023 19:28 door Alex Litigator.
29-01-2023 01:03
Twix

Klopt
De handel in emissierechten samen met de handel in data die verzameld wordt door de auto is het werkelijke verdienmodel waar Tesla op draait, de productie van de auto's zelf is hiervoor slechts een noodzakelijk kwaad.
29-01-2023 09:39
Om in emissierechten te kunnen handelen, moet je eerst auto's bouwen en verkopen. Lightyear heeft de bouw van hun enige model zojuist afgeblazen, dus daarmee hebben ze deze potentiele bron van inkomsten afgekapt. Het gaat hier echter om het geld dat je daarvoor nog nodig hebt, om uberhaupt tot productie te komen.
Muddy Bandit
Twix

Klopt
De handel in emissierechten samen met de handel in data die verzameld wordt door de auto is het werkelijke verdienmodel waar Tesla op draait, de productie van de auto's zelf is hiervoor slechts een noodzakelijk kwaad.

??? “Noodzakelijk kwaad”???
.
10,25 miljard van de 12 miljard winst kwam NIET van Carbon credits handel!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.