Aptera - Solar Electric Vehicle

Gepost door Engineer2 

Fabrikanten of start-ups die het lef hebben om anders te kijken naar mobiliteits behoeftes zijn er nogal wat. Maar over het algemeen blijft het hangen in marketing praat en wat renders. Een enkeling komt wel doorzetten.
Laatste tijd is de Microlino (een L7e microcar of quadrocycle) veel in het nieuws en productie start lijkt er nu echt aan te komen. Maar in dit topic aandacht voor de Aptera (een L5e oftewel 3-wielig voertuig).

Aptera heeft een sterk aerodynamische opzet.

Al voor 2010 kwamen ze met een eerste prototype maar zijn hard geraakt door de financiële crisis en moesten de deuren sluiten. Inmiddels zijn ze weer terug en dit keer zijn ze vrij stil geweest totdat ze een prototype hadden. Net als in Europa zijn er iets eenvoudigere eisen voor de voertuigcategorie (autocycle genaamd in de USA) waar ze zich op baseren. De firma is gevestigd in San Diego dus daar richten ze als eerste op maar voorbereidingen voor Europa zijn in gang gezet.

Behalve zeer aerodynamisch zijn er diverse andere maatregelen genomen om een veel lager verbruik te realiseren en daardoor een veel grotere actieradius. Er zijn versies met een range van zo'n 250mijl tot maar liefst 1000mijl. Daarnaast zijn er verschillende hoeveelheden zonnepanelen leverbaar waardoor er ook weer bijgeladen kan worden in de zon.

Buiten voorwielaandrijving (met in-wheel motoren) is er ook all-wheel drive leverbaar. Acceleraties van 3 a 5 seconden naar de 100km/h afhankelijk van de versie en topsnelheid ergens bij 170 of 180km/h. Het chassis is aan carbonfibre zelfdragende constructie en heeft al een aantal crashtests doorstaan.

Maar het meest indrukwekkende is eigenlijk de prijs. Vanaf zo'n 25.000 dollar tot iets boven de 50.000 dollar voor de 1000mijl range versie. Zelfs als je er nog zo'n 30% bij optelt (en als de dollar-euro koers een beetje goed staat) helemaal geen verkeerde prijs. Een stuk realistischer dan de Lightyear.

Het prototype wat er nu bestaat is in verschillende media opgedoken de laatste tijd. In aanbouw zijn nu de US homologatie modellen. Een van de ontwikkelpartners is Roush; een voormalige Ford tuner die van het maken van speciale Mustangs (verkocht via Ford dealer netwerk) vooral ook doorgegroeid is als ontwikkel en homologatie bureau voor alternatieve aandrijflijnen.

O.a. Jay Leno heeft het huidige prototype getest.
Leuke ontwikkelingen!
Ik vraag me wel af hoe praktisch zoiets is. Ik bedoel, ik denk ook wel dat bijv. een Tesla Model 3 voor de meeste situaties echt veel te groot (en dus inefficiënt) is, maar als ik er niet fatsoenlijk boodschappen voor 1-2 weken mee kan doen, dan neemt de toegevoegde waarde van een auto t.o.v. het OV of de fiets wel snel af.
Als we het echt over duurzame mobiliteit hebben, natuurlijk.
Grappig. Ik ben wel voorstander van het ultralight concept. Flink vervoeren zou je dan nog met een ultralight aanhangertje kunnen doen.

@der Magistraat, veel efficiënter dan die gekke picnic karretjes kan je geen boodschappen in huis halen. Verder kan je een 30 keer per jaar voor €50 flinke ladingen laten bezorgen en met die €1500 toch voordeliger uit zijn dan een grotere auto te bezitten
Gaaf, Jay had ook de eerste versie getest toch?
Jay had inderdaad toendertijd ook getest. Al weer 13 jaar geleden.

Qua bergruimte: dat valt me ook echt wel op. Eerst al die Microlino waar gewoon 2 kratten bier in kunnen (in onze Citroen C1 kan je dat vergeten) en in deze Aptera zit een nog veel grotere kofferbak. Er zou zelfs een surfplank in passen. Doordat er geen achterbank is en doordat een elektrische aandrijving erg compact kan worden weggebouwd (bij deze dus volledig in de wielen) heb je natuurlijk ook erg veel plek.
Het grootste "nadeel" is dus dat het een 2 zitter is. Als 1e auto dus minder logisch maar als 2e auto zijn dit soort initiatieven geweldig.
Engineer2
Jay had inderdaad toendertijd ook getest. Al weer 13 jaar geleden.

Qua bergruimte: dat valt me ook echt wel op. Eerst al die Microlino waar gewoon 2 kratten bier in kunnen (in onze Citroen C1 kan je dat vergeten) en in deze Aptera zit een nog veel grotere kofferbak. Er zou zelfs een surfplank in passen. Doordat er geen achterbank is en doordat een elektrische aandrijving erg compact kan worden weggebouwd (bij deze dus volledig in de wielen) heb je natuurlijk ook erg veel plek.
Het grootste "nadeel" is dus dat het een 2 zitter is. Als 1e auto dus minder logisch maar als 2e auto zijn dit soort initiatieven geweldig.

Ah, oké, dat zou top zijn. Dat zie ik nl. niet direct aan de foto's, maar het zou zeker kunnen dat er best een nette kofferbak is; dat neemt wat van mijn bezwaar weg dan. smiling smiley

En V0RQ; mja, is ook zo, anderzijds weet ik niet hoe gewenst het is als echt iedereen diens boodschappen via die karretjes laat rondbrengen. Ik denk dat het efficiënter is dat mensen naar verzamelpunten (dus supermarkten/pick-uppoints) gaan.
der Magistrat
...
En V0RQ; mja, is ook zo, anderzijds weet ik niet hoe gewenst het is als echt iedereen diens boodschappen via die karretjes laat rondbrengen. Ik denk dat het efficiënter is dat mensen naar verzamelpunten (dus supermarkten/pick-uppoints) gaan.

Dat is zo. Wij hebben sinds het thuiswerken veel meer tijd voor boodschappen op de fiets. Helaas zijn die pakketbezorgers alleen maar met grote oude bussen in de wijk bezig, pakketpunten zijn er zo goed als niet. Een DHL van 9 tot 18u vind ik wat karig.
^^ Terwijl DHL toch best wel wat hub's in middelgrote steden heeft waar ze met de Streetscooter bezorgen. Opel Vivaro-e zie ik ook in de wat grotere binnensteden.
PostNL doet wat met aardgas en vooral elektrische scooters, naar mijn indruk.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Leuk initiatief, de Aptera. Al vind ik de wielbescherming niks. Is natuurlijk voor de Cw waarde, maar qua design lijkt mij open en bloot de wielen, zoals bij een quad, veel beter ogen.
Grappig, ik had Jay Leno's filmpje even geparkeerd om later te bekijken. Snel maar even kijken.
Een paar engineering interviews:

De Body-in-white (grof gezegd het chassis). Een risico hier is dat er geen opofferings delen lijken te zijn. Oftewel delen die je eenvoudig kan vervangen als er schade wordt gereden. Bij bijvoorbeeld de BMW i3 die ook van composiet materialen is gemaakt is dat meer het geval. Van oorsprong zou het zo zijn bij de i3 dat wanneer het chassis dan ook zou beschadigen de auto niet meer te herstellen zou zijn. Dat is volgens mij aardig teruggedraaid al kan niet elk schadebedrijf zulke herstellingen aan. Maar met de Aptera zou je altijd bij zulke bedrijven moeten zijn voor alle schades.

Body controls: dit is allemaal vrij standaard en passend in de trends bij anderen. Daarmee niet slechter maar gelukkig ook niet anders alleen maar om het anders zijn. En zo'n soort SW bug als hij het over heeft duikt ook bij gewone auto's nogal eens op :-)

Qua solar is het vooral opvallend dat ze de mogelijkheid geven om de cellen te vervangen. Zowel voor reparatie als voor toekomstige upgrades. Overigens zitten er standaard zonnepanelen in het dak, op het dashboard en op de achterspoiler. Optioneel ook op de frunk en nog een optie verder is het (bijna vlakliggende) achterraam te vervangen door zonnepanelen.

Bij de wielophanging uiteraard wat aandachtspunten omdat het een 3-wieler is, lichte bouw en met in-wheel motoren voorwielaandrijving. Overigens heb ik ergens anders opgevangen dat het onafgeveerd gewicht (normaal een heel groot nadeel van in-wheel motoren) niet ver afwijkt van een conventionele vooras (waarbij je de remmen en een deel van de aandrijfas moet meetellen).

En dan de accu. Op zich klinkt het niet heel revolutionair maar hij pakt wel precies het juiste punt eruit; system engineering is een vakgebied waarbij je alle teams in disciplines goed op elkaar afgestemd hebt (heel erg in het kort gezegd). Hoe groter de firma echter hoe moeilijker dit is. Daarnaast is de auto-industrie van oorsprong helemaal niet zo systeem georiënteerd maar juist component focus. Dit is de grote reden waarom nieuwe firmas veel beter zijn in het innoveren. Hoe groter zo'n nieuwe firma echter wordt (wat nodig is om te industrialiseren.. dus van een handvol prototypes naar grote aantallen serie productie) des te moeilijk is dit vast te houden. En onderschat dit probleem echt niet. Ik heb meegemaakt dat het team dat verantwoordelijk was voor een hydrauliekpomp niet in contact stond met het team dat die druk & flow gebruikte voor het aansturen van bepaalde zaken. Tussen die teams zat dan wel een heel continent maar dan nog is dat geen excuus; dat is normaal in de auto industrie.

Ik mis nog een video over de motoren maar misschien komt die nog eens.

Behalve Roush werken ze ook met Munro Engineering.. die zijn bekend op Youtube van benchmark onderzoek.

En dan nog een kleine (korte) rij video:
Aptera heeft net hun laatste "Alpha stage" ontwikkelingsvoertuig laten zien. Daarmee hebben ze alle 3 de geplande voertuigen gelanceerd. Op dit moment in aanbouw zijn 10 stuks "Beta stage" waarvan er een paar gereserveerd zijn voor crash tests. Daarnaast hebben de Beta het definitieve chassis.

De 3 "Alpha" voertuigen vertegenwoordigen de 3 varianten qua looks en hebben daarnaast elk een andere combinatie van opties en aandrijflijn.

De net geïntroduceerde Luna:

Als je hier en daar wat Tesla onderdelen herkent.. dat klopt. Wat er in het uiteindelijke product zit is nog even afwachten. Het grote scherm in het midden draait in ieder geval een andere software op die hier en daar wel geïnspireerd is op Tesla.

De al eerder geïntroduceerde Sol:

Van deze is in ieder geval bekend dat het een voorwielaangedreven versie is ipv de AWD. En verder zit er bij deze in de neus een frunk.

En van deze weet ik de naam niet. Deze was er al in Januari.

Dit is in ieder geval een AWD versie

En dan nog wat technische beelden van de "Alpha stage"

Interessant voertuigje! Hij lijkt me met name geschikt voor de VS met zijn brede straten en wegen, voor het Europese gekrioel lijkt hij me iets te kwetsbaar. Ik denk dat je in Nederland de kappen over de voorwielen kapotrijdt op de eerste de beste verkeersdrempel.
Engineer2
En van deze weet ik de naam niet. Deze was er al in Januari.

Dat zou de Terra moeten zijn, althans als ze de Toyota-terminologie vasthouden smiling smiley

Mooi concept, maar wat er nu daadwerkelijk van op straat zal verschijnen... ik ben benieuwd.
Ik vind de stoelen wel heftig kantelen in de proefrit video. Dat zou toch niet mogen?
Niet mooi, maar wel efficiënt en daardoor interessant. Doet wat denken aan de Volkswagen Nils van een aantal jaar terug. Jammer dat er niet meer van zulke auto's zijn.
Het was geen Terra maar gewoonweg Noir.. naar de zwarte kleur dus.

Qua verkeersdrempels zie ik niet zo'n punt; al schijnen de aan en afloophoeken van de wielkappen wel nog aangepast te worden. Zou minimaal zo'n 13cm worden op de gewone uitvoering en 18cm bij het off-road pakket. Voor een wiel wat verder zelf kan in en uitveren zeker geen verkeerde waarde. Er zijn genoeg auto's die tussen de 13 en 18cm in zitten midden onder de auto.

Que breedte schijnt het wel een dingetje te worden inderdaad. Het is 2,2 meter breed dus komt aardig in de buurt van verschillende bestelauto's, grote SUVs en de meeste sportwagens. Het scheelt natuurlijk wel dat de body smaller is. Als je de wielen vanuit de cabine goed kan zien is het niet zo'n punt. Ik heb weleens met een trike gereden (die tikken ook wel de 2 meter aan) en dan is het echt even kalm aan en steeds over je schouders kijken naar waar je wielen zitten.
Wat ook een punt is is dat de L5e categorie dan wel geen gewichtslimiet heeft (anders dan de L7e microcars dus) maar wel net als die L7e beperkingen aan het formaat heeft. 2 meter breed en ik dacht 4,5 meter lang. Daar valt dit apparaat dus buiten. Ze kunnen dus of certificeren als een auto (dan moeten ze wel aan crash voorwaarden voldoen maar dat lijkt toch al het plan te zijn) of proberen een uitzondering te krijgen als small-volume-manufacturer.
In de VS worden ze gezien als een motorfiets met zijspan en een dak. Daar hebben ze een stuk minder voertuig categorieën dan de rest van de wereld kent (de L5e en L7e zijn voor het merendeel van de landen in de wereld hetzelfde. al kunnen dingen als helmplicht en rijbewijs plicht lokaal anders zijn).

De stoelen waren me niet zo opgevallen. Wel dat er hier en daar wat kieren zitten en dat de wielkappen wel heel erg trillen en schudden. Nouja... voor het 2e rijdende prototype is dat eigenlijk nog geen slechte score. Bij autofabrikanten wordt er vaak bewust wat tape en folie op geplakt om zo duidelijk te laten zien dat het een prototype is.

Ik moet zeggen dat er heel veel firma's toch wel een soort Vaporware zijn. Oftewel er komen wat renders en mooie claims en er wordt een poging gedaan geld binnen te halen. Op het moment dat er meer dan 1 prototype is, er komt duidelijkheid over welke firma's betrokken zijn als leverancier of ondersteuning, de specificaties zijn in te schatten als realistisch en het blijft niet te lang stil... Dan is er wel een gerede kans dat zo'n firma het gaat redden tot productie. Het volgende obstakel is of ze meer dan een 500 of 1000 units weten te maken en bij klanten in te zetten; maar dat is vaak vooral een kwestie van kapitaal. Ik begreep dat ze juist een kapitaal ronde hebben gedaan die ruim overtekend is (en vooral ook niet afhankelijk is van maar een handvol investeerders) dus dat lijkt vrij goed te zitten.
Ik zie ze wel auto's leveren nog in 2022 maar ik vermoed wel dat ze eerst de reserveringen uit Californië zullen leveren. Het kan nog wel even duren voordat ze in Europa te zien zijn, maar op zijn minst zijn ze al in gesprek met homologatie bureaus.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2021 10:23 door Engineer2.
Er is weer eens een maker serie. DIt keer met veel aandacht voor Right to Repair
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.