Einde autosalon Brussel? Edit : gaat dan toch door.

Gepost door brg 
Bron

Nieuwblad.be
Twee grootste spelers dreigen af te haken voor grootste beurs van België: valt het doek definitief over het Autosalon?

Dit jaar ging het niet door omwille van de coronacrisis en ook volgend jaar dreigt het Autosalon te worden geannuleerd. Deze keer omdat D’Ieteren en Stellantis, de twee grootste autogroepen, mogelijk allebei afhaken, zo melden De Tijd en La Libre Belgique woensdag. Een nieuwe annulatie zou volgens kenners het definitieve einde betekenen van de grootste beurs van België.

Het volgende Autosalon moet normaal gezien tussen 14 en 23 januari 2022 plaatsvinden in de Heizelpaleizen in Brussel. Maar de kans bestaat echter dat de grootste beurs van ons land (met jaarlijks ongeveer 500.000 bezoekers is het Autosalon dubbel zo groot als bouwbeurs Batibouw) ook volgend jaar niet zal doorgaan.

D’Ieteren, de beursgenoteerde invoerder van de Volkswagen-merken (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Lamborghini, Bentley en Bugatti), heeft volgens De Tijd dinsdag al besloten om niet deel te nemen aan het volgende Autosalon en ook de fusiegroep Stellantis (Peugeot, Fiat, Opel en Citroën) zou ernstig overwegen om af te haken. Verwacht wordt dat Stellantis woensdag een definitieve beslissing zou nemen, al weigerde de woordvoerder van de fusiegroep dinsdag nog alle commentaar.

Als ook Stellantis wegblijft, zullen er allicht niet veel auto’s te bewonderen zijn op het Autosalon. Veel andere merken hebben namelijk als voorwaarde voor hun deelname gesteld dat “minstens twee derde van de markt aanwezig moet zijn”. En zonder D’Ieteren en Stellantis is dat niet mogelijk, want zij zijn samen goed voor bijna de helft van alle nieuw verkochte wagens in ons land.

Volgens Febiac, de autosectorfederatie van ons land, zou een nieuwe annulering “een mokerslag” betekenen. Het Autosalon betekent nog altijd een grote bron van inkomsten voor de sector. “Voor het einde van de week beslissen we of het Autosalon kan plaatsvinden of niet”, zegt CEO Andreas Cremer in De Tijd. “Maar als het doorgaat, zal het op de traditionele manier zijn.”

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-09-2021 13:22 door brg.
Ik ben er nog nooit geweest, maar nu de rest wegvalt leek me het wel leuk. Als d'Ieteren en Stellantis afhaken dan wordt het wel een rustige boel inderdaad. Ik vraag me af wat de argumenten zijn als men aangeeft dat het een grote bron van inkomsten is.
Als je ook hoort hoe absurd hoog de huurprijzen per M2 zijn voor zo'n beurs..... en de bijkomende kosten (transport, stroom, wc, vervoer, personeel, catering etc etc) kan ik me voorstellen dat "We doen niet mee" een enorme kostenpost scheelt.
Ik vrees er ook voor, jarenlang naar toe "getreind", maar een tiental jaar geleden afgehaakt.

Te hoge toegangsprijs (vroeger was het makkelijk om aan een vrijkaart te raken) & alles qua catering belachelijk duur. De organisatie van de parking is dan ook nog eens een lachertje waar je enorm lang staat aan te schuiven.

@Barri : Brussel is/was zowat het enige verkoopssalon, waarin je als importeur stevig kon uitpakken en het verkoopjaar meteen goed inzetten.
Het was voor mij de laatse jaren een terugkerend uitje.
Maar ik herken jouw punten niet, Niseko.
Parkeren is wel duurder geworden, maar je parkeert voor de ingang zonder grote wachttijd. En online kaartje is zo’n €13,- en dan loop je zo naar binnen.
Horeca was een drama en duur. Was de laatste keren wel beter (lees: meer mogelijkheden). En duur is dit soort dingen overal.

Zou het wel jammer vinden als deze (ook) wegvalt. Dit is echt zo’n makkelijk dagje uit. Andere auto-beurzen loopt veel meer in de papieren door vliegen/hotel/lange afstanden.
Barri
Ik vraag me af wat de argumenten zijn als men aangeeft dat het een grote bron van inkomsten is.

Brussel is vooral een verkoopbeurs, grote kortingen en aanbiedingen; groot deel van de jaarlijkse omzet werd daar gemaakt
Barri
Ik ben er nog nooit geweest, maar nu de rest wegvalt leek me het wel leuk. Als d'Ieteren en Stellantis afhaken dan wordt het wel een rustige boel inderdaad. Ik vraag me af wat de argumenten zijn als men aangeeft dat het een grote bron van inkomsten is.

Zoals Niseko al bevestigde: Brussel is traditioneel een verkoopsalon (waar zelfs de lokale dealers ter plaatse aanwezig zijn voor het ondertekenen van de bestelbonnen).
Het salon van Brussel valt in het begin van het jaar; daardoor konden sommige dealer er in januari tot de helft van hun jaaromzet realiseren.
Als een beurs als Interclassics (behoudens de coronaperikelen) blijkbaar geen enkel probleem is, moet men misschien toch eens kijken naar een eenvoudigere opzet zonder peperdure standbouw. Een beetje zoals elke autobeurs tot begin jaren 70 was. Zo'n giga-investering hoeft het toch niet te zijn om een paar auto's neer te zetten met een klein beetje aankleding en wat personeel erbij.
929V6
Als een beurs als Interclassics (behoudens de coronaperikelen) blijkbaar geen enkel probleem is, moet men misschien toch eens kijken naar een eenvoudigere opzet zonder peperdure standbouw. Een beetje zoals elke autobeurs tot begin jaren 70 was. Zo'n giga-investering hoeft het toch niet te zijn om een paar auto's neer te zetten met een klein beetje aankleding en wat personeel erbij.

Auto = emotie.

Als je ziet welke moeite de invoerders van automerken doen om de dealers hoge kwaliteitseisen op te leggen op de inrichting van hun showrooms (marmer, parket, glas, ...), kan je bezwaarlijk verwachten dat ze hun wagens op een beurs gewoon zonder peperdure stand eromheen in een loods gaan neerpleuren.
en vergeet vooral niet de huurprijs van de grond waar je op staat in de hal.... stroom, eigen wateraansluiting, toilet..... Je bent er niet, bijvoorbeeld, als VAG importeur, met 30 m2.
brg
929V6

Auto = emotie.

Als je ziet welke moeite de invoerders van automerken doen om de dealers hoge kwaliteitseisen op te leggen op de inrichting van hun showrooms (marmer, parket, glas, ...), kan je bezwaarlijk verwachten dat ze hun wagens op een beurs gewoon zonder peperdure stand eromheen in een loods gaan neerpleuren.

Misschien tijd voor een ommekeer dan, gelet op het geringe effect op de verkopen al die verplichte investeringen schijnbaar hebben.
Ik was even op zoek naar tarieven en vond Rai Huishoudbeurs: € 165,- per M2 kale vloeroppervlak (excl BTW) voor 7 dagen beurs.
Ik ben dit jaar voor het eerst sinds 2005 niet op de (personenauto-)IAA geweest. Nu het in München is en het aantal aanwezige automerken toch al tegenvalt, is het de moeite niet meer wat mij betreft. Ik had ook het plan om in januari dan eens naar Brussel af te reizen, maar dat zit er dan wellicht ook niet in.

brg
Het salon van Brussel valt in het begin van het jaar; daardoor konden sommige dealer er in januari tot de helft van hun jaaromzet realiseren.

Dat werd gezegd, maar was dat niet de papieren werkelijkheid? Zowat alle aanwezige automerken hadden zogenaamde saloncondities, golden die niet gewoon in de periode dat het autosalon was, met andere woorden, moest je per se de beurs bezoeken om de kortingen te krijgen? Wellicht heeft een jaar geen autosalon sommige importeurs het idee gegeven dat klanten ook op een andere manier te bereiken zijn.

Voor wat betreft de minder prestigieuze beurzen: eind deze maand, begin volgende maand vindt Automobile Barcelona plaats: [www.automobilebarcelona.com]
Aanwezige automerken hier: Baltasar, BMW, Cupra, Dacia, DFSK, DR (=Chery & JAC), Ford, Hispano Suiza, Honda, Hyundai, Kia, Lexus, Lotus, Mercedes-Benz, Mini, Nissan, Renault, Seat, Smart, Subaru, Suzuki, Volvo
Dus ook hier geen VW-groep met uitzondering van de Spaanse merken Seat/Cupra en geen Stellantis.

In november vindt Auto Zürich plaats: [www.auto-zuerich.ch]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-09-2021 10:02 door Rutger DC.
Pietzoveel
Ik was even op zoek naar tarieven en vond Rai Huishoudbeurs: € 165,- per M2 kale vloeroppervlak (excl BTW) voor 7 dagen beurs.

Voor een iets simpels als ophangen van lampen en aansluiten van water en aanleggen van afvoer vragen ze in Amsterdam astronomische bedragen. Ook een simpel vloertje is in Amsterdam extreem kostbaar. Je moet verplicht de RAI inhuren voor dat soort klussen en die lui schrijven met een vork....Spreek helaas uit ervaring.

Ik denk dat de grotere bedrijven de toegevoegde waarde van een beurs niet meer vinden opwegen tegen de kosten. Zo ook voor de auto -importeurs in België.
Alhoewel België nog wel wat traditioneler is voor wat betreft beurzen. Inderdaad worden daar meer orders ter plekke geschreven....of werkt men er maar al te graag aan mee dat het lijkt alsof er enkel op beurzen handel gemaakt kan worden zoals Rutger DC hierboven al aangeeft.

Kosten/baten verhaal van AutoRAI zal ongetwijfeld ook gaan gelden voor Brussel. Uiteindelijk verdwijnen dit soort instituten. Kleinere, specifiekere life style events nemen de PR over. Je kan je veel makkelijker richten op je doelgroep en dat levert vaak op korte termijn veel meer op.

Toch denk ik met heimwee terug aan de hoogtijdagen van de AutoRAI. Een instituut dat nooit meer terug zal keren vrees ik.
^^^ Ja, ik vrees het ook. Nooit meer met z'n allen door de tunnel onder het middenterrein schuifelen, hoe irritant ook. sad smiley

brg
(..)
Zoals Niseko al bevestigde: Brussel is traditioneel een verkoopsalon (waar zelfs de lokale dealers ter plaatse aanwezig zijn voor het ondertekenen van de bestelbonnen).
(..).

Och, dat was op de AutoRai ook wel. Niet iedere dealer maar de verkopers waren er wel of soms een dagdeel en anders werd er wel door 'een collega' waargenomen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Het beursbedrijf komt wel weer op gang, heb ik het idee. Zag bij de Expo in Houten vorige week dat de leveranciersdagen gehouden werden.
Rutger DC
Dat werd gezegd, maar was dat niet de papieren werkelijkheid? Zowat alle aanwezige automerken hadden zogenaamde saloncondities, geldden die niet gewoon in de periode dat het autosalon was, met andere woorden, moest je per se de beurs bezoeken om de kortingen te krijgen? Wellicht heeft een jaar geen autosalon sommige importeurs het idee gegeven dat klanten ook op een andere manier te bereiken zijn.
Het zou toch wel treurig zijn als Stellantis en d'Ieteren straks wel acties hebben met 'saloncondities' terwijl ze er zelf niet bij zijn...
Het autosalon gaat definitief wél door: [www.autogids.be]

Zonder D'Ieteren (Volkswagen-groep), maar met Stellantis. Ook onder meer Renault-Nissan, BMW en Hyundai/Kia zullen aanwezig zijn.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.