Mercedes-Benz EQE | Nieuw: EQE 300 vanaf € 69.202

Gepost door Wouter82 

En die heeft niet de lichtstrip voorop, terwijl dat een uniform EQ-kenmerk zou zijn? confused smiley

Nog vreemdere verhoudingen dan de EQS, maar goed, dat maakt het ook wel iets meer herkenbaar en onderscheidend van de normale E.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-07-2022 20:18 door Wouter82.

Met deze nieuwe volledig elektrische EQE geeft Mercedes-Benz de EQS een kleiner broertje, maar met die omschrijving geven we de auto te weinig eer. De EQE is 4,95 meter lang, 1,96 meter breed en iets meer dan 1,5 meter hoog. Met die afmetingen komt de elektrische en net als de EQS gelikt gelijnde EQE overeen met de CLS en 4,92 meter lange E-klasse. De wielbasis van de EQE betreft een heftige 3,12 meter. Ter vergelijking, de E-klasse heeft 2,94 meter tussen de voor- en achteras. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Mercedes-Benz aangeeft dat de EQE achterin ruimer is dan zijn 5-serie-concurrent. De bagageruimte heeft een inhoud van 430 liter. Dat is weer fors minder dan de CLS (520 liter) en E-klasse (540 liter).

Net als de EQS staat de Mercedes-Benz EQE op het puur voor elektrische modellen bestemde MEA-platform. Vooralsnog presenteert Mercedes-Benz de EQE alleen als EQE 350, een versie met een 292 pk en 530 Nm sterke elektromotor op de achteras. Het accupakket van de EQE 350 heeft een capaciteit van 90 kWh, goed voor een WLTP-actieradius van 545 tot 660 kilometer.

De EQE komt medio volgend jaar op de markt. Prijzen en uitgebreide technische specificaties volgen spoedig.
[www.autoweek.nl]
Technisch vast uitstekend. Het ontwerp vind ik net als bij de EQS heel matig. Vreemde proporties, onaf ogend en identiteitsloos front (doet me vooral denken aan de Honda Civic van een, of inmiddels twee generaties terug), lelijke naden aan de voorkant (voor de frunk of zo), een soort wonderlijke combinatie van net-niet conventioneel en net-niet futuristisch. Alsof Mercedes nergens echte keuzes durfde te maken.
Re: Mercedes-Benz EQE
05-09-2021 19:59
Ik kan 'm maar niet mooi vinden. Idd vreemde verhoudingen en een neus dat eerder bij een goedkopere auto hoort

Hier oogt het al wat beter:

Alle foto's: [www.netcarshow.com]

660 km bereik is wel indrukwekkend

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-09-2021 21:15 door MCW12.
05-09-2021 20:04
Ziet er zeer goedkoop uit, en ongetwijfeld een dure wagen. Als introductiekleur, betongrijs, hoe verzin je het.
05-09-2021 20:40
Prachtig! Maakt de CLS overbodig.

Mercedes-EQ is lekker bezig!
Ik moest bij het zien van de EQE meteen aan deze auto denken. Zou wat mij betreft ook een Honda kunnen zijn. Niet alleen de neus, maar ook het cab forward design.
Honda is wel vaker “te” vroeg geweest met design.winking smiley

EQE op eerste gezicht beter dan de EQS qua vorm. Deze heeft tenminste nog een beetje een “kontje”.
20” inch op de “gewone” versie staat best goed. De 21” op de AMG vind ik vreselijk, maar dat ligt ook aan de kleur. Wanneer stopt Mercedes eens met die vreselijke zwarte velgen bij introducties?

Interieur is (weer) prachtig.
CD9LOP
Ziet er zeer goedkoop uit, en ongetwijfeld een dure wagen.

Ja, zo'n grote glimmende plastic plaat die voor een grille moet door gaan helpt niet echt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-09-2021 21:14 door Carfanatic.
05-09-2021 21:40
Een te heet gewassen EQS. Zeker vanbinnen amper van grote broer te onderscheiden. Toch nog steeds een lel van een auto. Echter met de kofferruimte van een A-klasse, toch wel een misser als je het mij vraagt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-09-2021 23:35 door DeeTwee.

Die voorste naad van het voorportier. Wat ontzettend lelijk. Normaal loopt die naad mee vanaf de a-stijl naar beneje, maar bij dit model loopt die a-stijl natuurlijk een stuk verder door. Maar ook die naad vanaf de a-stijl richting het voorwiel loopt, net als bij de EQS, ik kan het niet mooi vinden. Teveel gekke naden en teveel raamspijlen!
Klopt echt geen zak van dit ontwerp. Daar wil je je benzine- of diesel E-klasse toch niet op inruilen….
06-09-2021 09:52
Exterieur lijkt inderdaad niet de kracht van de EQE. Het interieur zoals getoond door Wouter82 vind ik wel prachtig.

Hier nog even de introductie van gisteravond:

Toevoeging:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-09-2021 13:00 door Skeep.
06-09-2021 12:41
Is het nu een sedan of een hatchback?
06-09-2021 12:44
Overduidelijk een sedanwinking smiley
06-09-2021 17:09
Ja is ook te zien in de video's
06-09-2021 17:26
Ook op deze foto's prachtig! De toekomst ziet er goed uit, zeker bij MB.
06-09-2021 18:13
Carfanatic
CD9LOP
Ziet er zeer goedkoop uit, en ongetwijfeld een dure wagen.

Ja, zo'n grote glimmende plastic plaat die voor een grille moet door gaan helpt niet echt.

Zeer teleurgesteld over ontwerp en uitstraling, eigenlijk gaat dit op voor elke EV, aalglad of suv achtig. Vind persoonlijk dat met de EV revolutie de autosector qua identiteit en merkwaarden zwaar in de achtetuit zit. Gelukkig hebben we bij Mercedes nog de geweldige S en E klasse en ook nieuwe C, maar zullen wel de laasten zijn en geen opvolging krijgen.
Al die lovende woorden van sommigen hierboven: ik ben benieuwd of dat ook zo was als deze auto's niet getooid was met die ster.
Objectief oordelend kun je dit toch niet anders dan spuuglelijk beoordelen.

Die banaan vorm, die grote glimmende plaat vooraan, die rare naden, etc
Als zelfs Mercedes-Benz (Nederland) de EQE en EQS al niet uit elkaar kan houden, gaat er toch iets fout.

Ze zijn daar al wat blij dat ze niet in de recall zitten van de waterpompen.....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2022 15:41 door Pietzoveel.
07-01-2022 17:23
Grof ontwerp met idd absurde naden, die veel te zichtbaar zijn voor een premiummerk.
Onrustig inderdaad, met al die naden en raamomlijstingen. Die foto van de witte heeft ook nog iets van een Tesla S met verkeerde breedte hoogte verhouding.
07-01-2022 18:44
Pietzoveel
Onrustig inderdaad, met al die naden en raamomlijstingen. Die foto van de witte heeft ook nog iets van een Tesla S met verkeerde breedte hoogte verhouding.

Hoewel het een Mercedes blijft met ongetwijfeld topcomfort en afwerking toch jmmr dat het deze kant opgaat bij veel EV's, eenvormig design, en mist zo uitstraling. De EQS nu paar maal zien rijden, en daar zie je dan, vind ik, geen 160k plus aan af.
Laatst even bij Wensink langs geweest om wat nieuwe modellen te bekijken en had een gesprekje met een verkoper over de nieuwe S, EQS en de EQE. Hij vertelde mij het volgende:
- De EQS kun je niet helemaal zien als een elektrische S-Klasse. De S is nog steeds qua luxe, comfort en afwerking het topmodel van Mercedes. De EQS staat qua luxe en afwerking eigenlijk dichter bij de E-Klasse.
- De EQE kan gezien worden als een kleinere EQS, de auto’s lijken dan ook sterk op elkaar. Afwerking en interieur zijn in grote lijnen identiek, ook het (hyperscreen) dashboard is exact gelijk. De EQE heeft achter een kofferdeksel, de EQS een grote tot in het dak doorlopende klep.
- De EQE zal slechts zo’n 10k goedkoper worden dan de EQS.
De meerwaarde, of eigenlijk minderwaarde van zo'n EQE is dan toch al die moeite niet waard? confused smiley
Ik ben echt benieuwd hoe de EV-strategie van Mercedes uitpakt op de langere termijn.
We weten natuurlijk niet hoe groot de extra moeite geweest is, als de EQE in alle opzichten een kleine EQS is dan zullen de ontwikkelingskosten wellicht wel meevallen.
Over de strategie: Sowieso staat vast dat MB een hele andere weg heeft gekozen dan bijvoorbeeld (grootste concurrent) BMW, ik ben ook heel benieuwd hoe dat zal uitpakken en welk merk straks het beste gaat scoren.
Pietzoveel
Ze zijn daar al wat bij dat ze niet in de recall zitten van de waterpompen.....

Ow.., wat is er mis met die pompen?
08-01-2022 05:39
MB 300SL
Laatst even bij Wensink langs geweest om wat nieuwe modellen te bekijken en had een gesprekje met een verkoper over de nieuwe S, EQS en de EQE. Hij vertelde mij het volgende:
- De EQS kun je niet helemaal zien als een elektrische S-Klasse. De S is nog steeds qua luxe, comfort en afwerking het topmodel van Mercedes. De EQS staat qua luxe en afwerking eigenlijk dichter bij de E-Klasse.
- De EQE kan gezien worden als een kleinere EQS, de auto’s lijken dan ook sterk op elkaar. Afwerking en interieur zijn in grote lijnen identiek, ook het (hyperscreen) dashboard is exact gelijk. De EQE heeft achter een kofferdeksel, de EQS een grote tot in het dak doorlopende klep.
- De EQE zal slechts zo’n 10k goedkoper worden dan de EQS.

Autovisie concludeert in laatste nummer van vorig jaar ook dat de kwaliteit van de bestaande S klasse niet wordt gehaald, vind het verder een bijzonder goede EV met praktijkrange van 450 a 480km, onder winter omstandigheden, en zeer zuinige elektromotor en uiterst comfortanel. De zware en grote EQS is zeer veel zuiniger dan de XC40 EV die inzelfde nummer wordt getest, een aspect wat zwaar onderbelicht blijft.
08-01-2022 09:56
Volgens vele autojournalisten is het van binnen nog altijd van topkwaliteit. Zou het echt iets minder zijn (zou goed kunnen door kostenbesparingen) dan houdt dat de Mercedes-kopers echt niet tegen omdat het nog altijd veel beter is dan het gemiddelde.
08-01-2022 10:28
Heeft deze nou, net als kennelijk de EQS, geen warmtepomp aan boord?
@ Durashift: De aankomende recall van bepaalde modellen:

[automotive-online.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2022 11:28 door Pietzoveel.
De recall betreft diesel-auto’s, waarom wordt dat in dit topic aangehaald?
Rutger DC
Als zelfs Mercedes-Benz (Nederland) de EQE en EQS al niet uit elkaar kan houden, gaat er toch iets fout.

daar reageerde ik op dat ze al blij waren dat deze auto's niet in de aankomende recall zitten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2022 15:43 door Pietzoveel.
11-02-2022 13:42
En profil ziet het er echt niet uit, wat een rare en vreemde proporties. Is werkelijk geen gezicht. Had niet mooier gekund?

Het is dat er een ster op de voorkant staat, dit had ook een of andere chinees ontwerp kunnen zijn...
15-02-2022 11:34
straalt totaal geen Mercedes klasse uit, zal ook aan de kleur liggen.
16-02-2022 07:15
Mercedes-AMG EQE 43

Alle foto's en info: [www.netcarshow.com]

Mercedes-AMG EQE 53

Alle foto's en info: [www.netcarshow.com]
Indrukwekkende auto. Mooi of niet mooi, dat kan ieder voor zich bepalen. Maar kies je voor een EV, dan denk ik dat er momenteel geen betere auto’s te koop zijn dan een EQE of EQS. Ontworpen waarvoor ze bedoeld zijn, en tot nu toe onovertroffen qua techniek, prestaties en kwaliteit.

Net als bij de EQS doen vooral de chromen spijlen op de neus van de AMG-versies de auto erg goed, het ziet er echt 100x beter uit dan een effen zwarte plastic plaat.
16-02-2022 11:28
Eindelijk de durf voor rood, prachtig. Vind model discutabel verder maar is kwestie van smaak, interieur met grote scherm ook niet mijn ding maar idd verder denk ik beste Europese poging een alternatief te bieden voor ene tesla. lees wel bij de EQS, bron Autovisie, dat afwerking beter kan en dat is wel aandachtspunt inmiddels bij Mercedes geworden.
Prijs EQE350 in NL € 76.800, in D € 70.600. Wel vreemd, van BPM is immers geen sprake dus waarin zit dan nog het verschil? Met € 6.200 voordeel loont het dus flink om zo’n ding in Duitsland kopen.
18-03-2022 15:45
MB 300SL
Prijs EQE350 in NL € 76.800, in D € 70.600. Wel vreemd, van BPM is immers geen sprake dus waarin zit dan nog het verschil? Met € 6.200 voordeel loont het dus flink om zo’n ding in Duitsland kopen.
Heb je dan exact dezelfde uitrusting voir dat geld?
Aangezien het in beide landen de vanaf-prijzen zijn ga ik daar wel vanuit, maar het zou natuurlijk kunnen dat daar toch verschillen in zitten waardoor het prijsverschil beter te verklaren is.
Ik vermoed dat er wel verschillen zijn. Per land bestelt een importeur de auto in een bepaalde configuratie. Bij de Duitse merken kan je tientallen zaken aanvullend bestellen, al dan niet in een "line" of "pakket" en onlogisch ook af en toe.. "Lederen pookhoes alleen icm veiligheidspakket I". Op een ander draadje wordt melding gemaakt van een S klasse uit 2007 met halogeen pitjes... Ik weet, lang geleden, dat een BMW E32 in Duitsland standaard een totaal ander remsysteem (Vacuumbekrachtiging) had dan een Nederlandse uitvoering (Hoge druk abs pomp) in een zelfde 730i. Ook de toenmalige Volvo's 740 verschilden nogal: De versie uit Zweden had standaard stoelverwarming, maar ontbeerde centrale vergrendeling (!). De "Nederlandse" 740's, gebouwd in België, hadden wel weer CV, maar geen standaard stoelverwarming.
18-03-2022 17:25
Relatief scherpe prijzen, kan wel eens populair worden. Zag zojuist EQS, zwart, tja, persoonlijk niet onder de indruk van design auto, oogt zelfs klein in het echt. Verder ongetwijfeld fijne Mercedes en dat zal voor deze E niet anders zijn.
18-03-2022 17:26
Electric Art Line 654,50 €
Metallic 1071 €
Interieuropties (leer en sierelementen) zijn in NL iets goedkoper. Een vergelijkbaar uitgeruste uitvoering (met zoveel mogelijk opties) scheelt ongeveer 3500 Euro in het voordeel van Duitsland. Zit nog 2% BTW verschil, dus zeg 1500 Euro duurder in Nederland.
En de dan onderhuidse verschillen....
18-03-2022 19:37
Prijzen

EQE 350+ Launch Edition Luxury Line € 76.825
EQE 350+ Launch Edition AMG Line € 79.850
AMG EQE 43 4Matic € 107.860

Het MBUX-hyperscreen is overigens niet leverbaar op de EQS 350+, terwijl hij wel op de persplaten staat. Ook is het Hyperscreen wél te bestellen op de AMG, al is het met een meerprijs van €8.712 een zeer kostbare optie.
[www.autoweek.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.