Hyundai Ioniq 5

Gepost door MCW 
Hyundai Ioniq 5
23-02-2021 07:58

Bron, alle foto's en info: [www.motor1.com]

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2021 08:05 door MCW.
Re: Hyundai Ioniq 5
23-02-2021 08:10

- Eerste elektrische auto op E-GMP-platform
- Eerste van elektrische Ioniq-lijn
- Achter- of vierwielaandrijving
- Tot 480 kilometer actieradius
- Enorme wielbasis, ruim interieur
- Deze zomer in Nederland
- Speciale introductie-editie kost €58.995.

___

Onderscheidend, modern en geslaagd. Echt mooi! Wel mag Hyundai een leren sommige details weg te laten. Zoals die streepjes op de wielkastranden net als die dunne streepjes op de bumpers en flanken. Less is more, zeker bij een ontwerp als dit (net als bij de Tucson). Bij de 45 concept was dat ook niet en stond meer 'clean'. Interieur doet me niet zoveel.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2021 08:14 door MCW.
23-02-2021 08:33
Eén van de meest normaal ogende Hyundais in tijden. Misschien komt het door de kleurstelling maar ik krijg er ziekenhuis-associaties bij. Robuust, clean, helder maar ook nogal steriel. De materialen in interieur ogen op het promofilmpje al grof als je het mij vraagt. Inderdaad wel wat veel streepjes en randjes in de kunststoffen. Zouden die nog een functie kunnen hebben?
23-02-2021 09:03
Tussen de wielkasten net een 80-er jaren hatchback. Nu met moderne verzonken handgrepen.
De voor- en achterkant maken hier het design. Vind beide orgineel en fraai.
Goed te zien dat de elektrificatie designers heeft aangezet tot meer durf en creativiteit.

De Z-Koreanen zijn inmiddels het volgende hoofdpijn dossier in Wolfsburg.
23-02-2021 09:21
Hmmz, ik vind m een beetje oudbollig overkomen. Het concept zag er clean uit, oogt wat gestrekter/dikker. Het productiemodel oogt ietsie tuttiger en fatsig. True, verlichting ziet er erg kek uit, maar overall oogt ie wat ouderwets.
Wel mooi interieur!
23-02-2021 09:33
Dit ontwerp had FCA / Stellanatis in gedachten voor een 2022 Ritmo ......
23-02-2021 09:57
Passchier
Hmmz, ik vind m een beetje oudbollig overkomen. Het concept zag er clean uit, oogt wat gestrekter/dikker. Het productiemodel oogt ietsie tuttiger en fatsig. True, verlichting ziet er erg kek uit, maar overall oogt ie wat ouderwets.
Wel mooi interieur!

Vind het precies andersom. Eindelijk weer eens een auto met een normaal maar wel modern uiterlijk.
De gedachte om interieurs clean en opgeruimd te houden snap ik. Maar het wordt op deze manier wel heel ongezellig, mede in door de delen die zijn afgewerkt in "DDR-grijs". Een andere kleurstelling helpt mogelijk al, maar over het algemeen heb ik niets met die lege interieurstyling met een paar losse schermen.
Rush Hour
Dit ontwerp had FCA / Stellanatis in gedachten voor een 2022 Ritmo ......

Dat mag ik hopen van niet. De Fiat Centoventi is vele malen creatiever en leuker dan dit nu al gedateerd ogende Koreaanse apparaat. Het is weer typisch Hyundai: net niet. Op de foto's denk je: mwuah, kan wat zijn. In de praktijk is het gewoon weer een volledig sexloze auto. Veel te plastic, veel te geforceerd modern.
23-02-2021 10:32
Om eerlijk te zijn vind ik hem steeds minder mooi als ik er langer na kijk en vergelijk met de concept. Nu snap ik wel dat concepts sowieso anders ogen omdat je met minder zaken rekening hoeft te houden maar ik had liever zwarte wielkastranden gezien eigenlijk. Ook vind ik de verhoudingen idd wat gedateerds hebben.
23-02-2021 10:46
Ik ben er ook steeds een beetje minder kapot van. Met name het interieur heeft een enorme Tupperware-uitstraling, ziet er erg utilitair uit naar mijn smaak. Als het 60k moet kosten en elektrisch zijn zou ik waarschijnlijk met veel plezier voor een Polestar 2 gaan.
23-02-2021 10:50
Polestar 2 Intro: € 59.800
Model 3 Long Range AWD: € 56.980
VW ID.4 Max: € 58.465
Hyundai Ioniq 5 Project 45: € 58.995

Ben benieuwd naar de prijzen van de normale versies. Hij is natuurlijk erg groot en luxe maar vind het wel veel geld.
23-02-2021 10:54
In de praktijk minder mooi dan op foto's. Dat is een hypothese. Een volledig seksloze auto... Ik ben benieuwd wat iDS van die kwalificatie vindt, het klinkt minstens zo veelzeggend als volwassen. smiling smiley

Ik vind het aan de ene kant echt een tof ding. Heel futuristisch (echt een EV voor nu en de toekomst) en conventioneel (met een knipoog naar de Pony, een ontwerp van Giorgetto Giugiaro) tegelijk. Die ribbeltjespatronen voor/achter en aan de zijkant had men wel weg mogen laten, evenals de ribbels op de wielkasten. Zonder die frutsels was de auto nog strakker geweest en kwam het basisontwerp meer naar voren. Het basisontwerp, de koplampen en achterlichten zijn namelijk sterk genoeg. De auto oogt vrij klein en de proporties zijn lang niet zo spannend als die van het prototype, maar alsnog is het een heel onderscheidend model. Ben benieuwd hoe de auto in het echt overkomt. Het interieur oogt modern en minimalistisch.

Als ik de auto zo bekijk, leent het ontwerp zich uitstekend voor een wagon-uitvoering (SVF? winking smiley). Het zou vanuit Nederlands perspectief een goede zet zijn als die ook komt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2021 13:12 door Rutger DC.
23-02-2021 11:19
Ja, de ribbeltjes en drukke lijnen in de onderbumpers had van mij niet gehoeven. Daar oogt het concept cleaner, wat ik mooier vind. Qua proporties een mooi ding! Dit is wel helemaal hoe een EV tegenwoordig zou moeten zijn, een gadget.
Overall een leuke auto, maar de 'Aziatische' drukke details als de achterbumper, wielkastrandjes (why?!) en lijnen overal maken het geheel wat vreemd. Ook het interieur is nogal klinisch en emotieloos. Jammer, mist dus nog steeds (net als het origineel 45 jaar terug) Europesche verfijning. Wat dat betreft wel een sterke herinterpretatiewinking smiley
23-02-2021 11:36
Cool - retro & futuristisch.

Solar panels op het dak ... wat zullen ze blij zijn in Helmond.
Lightyear doet dat immers ook.
(maar die TU/E kids missen business gogme)
Ik ben benieuwd wat Hyundai met de huidige / model Ioniq gaat doen? Die gaat denk ik wel langzamerhand van het toneel verdwijnen. Maar over de nieuwkomer ben ik wel tevreden, Ik heb geen punten van Kritiek. Een mooie verschijning met retro look die we ( hoop ik ) veel op de weg zullen zien. Dat dunnen streepjes op de bumpers en op de spatborden en de op flanken misstaat hem niet. Hij wijkt daardoor af van de rest en maakt hem ook een beetje uniek.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2021 12:48 door Hyundai Rider.
23-02-2021 12:48
Voor het idee, in thuisland Z Korea verkoopt Hyundai weinig auto's v/h formaat Ioniq.

De nummer 1 daar is de Hyundai GRANDeur, 145.000 st (Benz E formaat)
De Tucson, Avante en de joekel Palissande zijn andere Verkaufschlägers.

Staan er ook nog 2 Genesissen van 5 meter in de Top 10.
(Genesis = Hyundai)
23-02-2021 12:59
Rutger DC
In de praktijk minder mooi dan op foto's. Dat is een hypothese. Een volledig seksloze auto... Ik ben benieuwd wat iDS van die kwalificatie vind, het klinkt minstens zo veelzeggend als volwassen. smiling smiley

Ik vind in de eerste plaats dat je een dt-fout maakt drinking smiley
Daarnaast vind ik 'sexloos' een lelijk woord.
Bovendien vind ik élke wagen per definitie sexloos, op hun taalkundige genus na. Een wagen kan een sensuele lijnvoering hebben, maar sexy? Die kwalificatie behoud ik voor mooie dames.winking smiley
Deze Ioniq vind ik een geslaagd model met wat eigenaardigheidjes zoals de detaillering van de achterbumper (niet geslaagd) en de streepjes op de wielkasten.
Ik zag er wat Golf I in, Joop 5-zoveel verwijst naar de Pony (45 jaar geleden) veronderstel ik. Die gelijkenissen zijn niet toevallig: allebei (Golf en Pony) ontwerpen van Giorgetto Giugiaro.
Het interieur is fris vormgegeven, nogal sec, niet super inspirerend.
Aan de bestuurster te zien vooral een vermoeiende wagen om mee te rijden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2021 13:00 door iDS.
iDS

Ik zag er wat Golf I in, Joop 5-zoveel verwijst naar de Pony (45 jaar geleden) veronderstel ik. Die gelijkenissen zijn niet toevallig: allebei (Golf en Pony) ontwerpen van Giorgetto Giugiaro.

Zou deze dan ook door hem getekend zijn??
23-02-2021 13:09
Absoluut fantastischthumbs up Qua verhoudingen en algemene vormen perfect. Wel had ook ik hierbij graag wat minder drukke bumpers gezien.
23-02-2021 13:17
iDS

big smile smiley
Sorry een foutje.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2021 14:22 door Hyundai Rider.
23-02-2021 13:27
Hyundai Rider
iDS

Ik dacht dat hij ermee gestopt was en zijn boeltje (Ital Design) aan VW heeft verkocht.
23-02-2021 13:34
Passchier
iDS

big smile smiley

Nee, dat komt omdat die IONiserende schermen voor je neus hondsvermoeiend zijn.
23-02-2021 13:38
60.000 EUR?
Voor een al bij al doodnormale wagen van formaat.
Welke particulier kan dit ophoesten?
Ik denk dat ik toch maar wacht op een elektrische A-segmenter.
23-02-2021 13:42
brg
60.000 EUR?
Die vraag kan bij tot dusver minstens de helft van de BEVs in het aanbod gesteld worden.
23-02-2021 13:55
DeeTwee
brg
60.000 EUR?
Die vraag kan bij tot dusver minstens de helft van de BEVs in het aanbod gesteld worden.

Inderdaad.
Maar gaan we dergelijke prijzen voor al bij al een elektrische c-segmenter normaal blijven vinden?
Blijft 2 tot 3x de prijs van een benzine B-segmenter.
23-02-2021 13:59
Dit zijn auto's louter voor de lease.
23-02-2021 14:07
brg
DeeTwee
brg
60.000 EUR?

Inderdaad.
Maar gaan we dergelijke prijzen voor al bij al een elektrische c-segmenter normaal blijven vinden?
Blijft 2 tot 3x de prijs van een benzine B-segmenter.
Het is geen C-segmenter. De Ioniq 5 is net zo lang als een Polestar 2 (maar ruimer), Tesla Model 3 of een Skoda Kodiaq om maar wat te noemen. Duidelijk groter voorts dan een Volvo XC40 of VW ID.4... Zijn dat dan ook ineens C-segmenters?

Daarnaast, de 60k geldt voor de intro-uitvoering met het grootste accupakket. Reken maar dat de versies met het kleinere accupakket en normale uitrusting aanzienlijk minder zullen kosten.

Cd6lop
Dit zijn auto's louter voor de lease.
In de lease zijn dit soort auto's niet ineens spotgoedkoop hoor. Bijtelling is al een stuk hoger dan voorgaande jaren en zal gewoon fors zijn zodra BEVs ook gewoon tegen het 22% tarief belast worden, en de auto's zelf niet significant goedkoper worden. Leasetarieven zijn doorgaans ook gewoon hoger naarmate de catalogusprijs van de auto toeneemt, echter zal soms de werkgever tegemoet komen als deze bijvoorbeeld uitstootvrij rijden wil stimuleren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2021 14:10 door DeeTwee.
23-02-2021 14:15
Ik vind een range van 480 km eigenlijk maar doodnormaal.
Hoezo kleiner accupakket voor "normale" prijzen?

En "ik vind" (dus niet objectief!!!) een Tesla 3 inzake afmetingen de uitstraling hebben van een Focus; dus wat mijn betreft C-segment.
Je kan zo'n Ioniq 5 toch niet naast een Dreier, A4 of C-klasse zetten?
En de Polestar (en ook de XC40) zijn de geestelijke opvolger van de V40... C-segment dus.
23-02-2021 14:25
@brg: Dan deel jij de segmenten op volslagen subjectieve criteria in. Zaken als afmetingen en binnenruimte zijn daarentegen wel absoluut, en als we daarnaar kijken zijn een Tesla 3, Polestar 2, XC40 aanzienlijk groter dan de gemiddelde C-segment hatchback. Zo ook deze Ioniq 5.

Desalniettemin kunnen we gerust stellen dat BEV's over de hele linie duurder zijn dan fossiel aangedreven auto's hoor. Maar binnen die context is 60k voor deze volledig aangeklede, top-of-the-range Ioniq 5 niet vreemd. Kijk bijvoorbeeld naar de VW ID4, die kost als Max ook nagenoeg hetzelfde, en is een kleinere auto met minder hoogwaardige specificaties.
23-02-2021 14:31
Als de XC40 al D-segment is, waar plaats je dan de XC60 en de XC90?
23-02-2021 14:35
brg
Als de XC40 al D-segment is, waar plaats je dan de XC60 en de XC90?
Even opgezocht: XC40 is inderdaad C-segment.
23-02-2021 14:42
Misschien vergezocht, maar ik moet spontaan aan een Delta Integrale denken...

23-02-2021 15:50
Ik zou zo instappen als ik het geld had. Benieuwd hoe die accenten lijken met andere lakken.
Hyundai Rider
iDS

Sure, doet ie ff op z'n 82enut smiley...
23-02-2021 17:24
brg
Misschien vergezocht, maar ik moet spontaan aan een Delta Integrale denken...

Net als Golf I en de Pony: raad de ontwerper en je weet waarom :-)
23-02-2021 18:19
Op een Pony lijkt hij in de verste verten niet, maar de gelijkenis met de Delta is goed te zien wat mij betreft.

Ik vind hem wel geslaagd hoor, op de kleurstelling van het interieur na.
Joop 5528328
Hyundai Rider

Waarom niet?? Er zijn in het leven mensen die op hoge uitzonderlijke leeftijden door blijven werken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2021 18:55 door Hyundai Rider.
23-02-2021 18:38
Ik vind het een geweldig leuk ding die schreeuwt om een lekker fris kleurtje.smiling smiley Enige wat mij enigzins stoort is de diagonale lijn over de flank maar misschien dat dat op natuurlijke foto's wat minder domineert. Interieur is niet mijn ding, dat oogt wel heel erg simpel en clean en ongezellig. Delta en Ritmo zie ik er ook wel in.
23-02-2021 18:48
Interessant, op de renders is nog een Hyundai-logo op de achterklep geplakt. Op de echte foto's ontbreken ze...

Mooie, bijzondere auto met inderdaad iets teveel erbij bedachte frutsels. Jammer dat die geen achterwisser heeft, het lijkt er althans niet op dat die ook hier onder de spoiler zit. Sober dashboard, maar m.i. wel mooi. Leuk dat de slaapstoelen uit de jaren 70 terug zijn, handig voor tijdens het opladen smiling smiley
23-02-2021 22:28
In het zwart

20 foto's: [insideevs.com]
23-02-2021 22:30
Oei, donkere kleuren moet je niet doen, dan valt met name dat "rooster" op de deuren wel erg ongelukkig uit...
Hyundai Rider
Joop 5528328
Hyundai Rider

Waarom niet?? Er zijn in het leven mensen die op hoge uitzonderlijke leeftijden door blijven werken.

Nou, misschien omdat het op die leeftijd praktisch onmogelijk is maar bovenal omdat ie zn bedrijf jaren geleden verkocht heeft. Daarnaast is dit gewoon nog een Donckerwolke ontwerp...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2021 22:47 door Joop 5528328.
23-02-2021 22:48
MCW
In het zwart

En die weer met logo achterop. Zou het zo'n last-minute call zijn geweest om het toch maar niet te doen?
Lijkt me eerder andersom. De ‘echte’ is meer een last-minute showmodel oid. Misschien net geen logo voor handen...
23-02-2021 22:54
Joop 5528328
Lijkt me eerder andersom. De ‘echte’ is meer een last-minute showmodel oid. Misschien net geen logo voor handen...

Op een "Press Conference Live" lijkt een definitieve versie waarschijnlijker dan een testauto...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.