Honda HR-V

Gepost door Wouter82 
Re: Honda HR-V
18-02-2021 08:34

Nieuwe Honda HR-V

Hybride metamorfose. Honda stelt vandaag de compleet nieuwe HR-V aan het daglicht voor. De nieuwe Honda HR-V ondergaat bij zijn generatiewissel een behoorlijke metamorfose. De altijd hybride HR-V komt eind dit jaar in Nederland op de markt.

Kort geleden kon AutoWeek al een set patentplaten van de compleet nieuwe HR-V laten zien, maar nu is het Honda zelf dat de nieuwe cross-over vrijgeeft. De in 2015 op de Nederlandse markt gebrachte en inmiddels uit productie genomen vorige HR-V vindt opvolging in een model dat een stuk excentrieker oogt. Zo heeft de nieuwe HR-V een opvallend hoge, vrij recht aflopende neus, gevuld met koplampen waar de nieuwe Honda HR-V agressief mee de wereld in tuurt. Tussen de kijkers zit een opvallende en optisch enigszins in het bumperwerk geïntegreerde grille die uit horizontale sleuven bestaat. Hoewel de daklijn van de nieuwe HR-V niet bijzonder vroeg afloopt, heeft de nieuwe cross-over van Honda dankzij zijn vrij vlak liggende achterruit een 'dynamischer' voorkomen dan het model dat hij vervangt. De achterlichten worden door een rode ledstrip met elkaar verbonden. Honda lijkt zich voor het ontwerp van de HR-V te hebben laten inspireren door de SUV e: Concept die vorig jaar in China debuteerde.

De nieuwe Honda HR-V komt niet geheel volgens verrassing alleen met een hybride aandrijflijn op de Europese markt. Helaas deelt Honda nog geen specificaties van de aandrijflijn van die hybride HR-V e:HEV. We mikken er echter op dat de aandrijflijn in zekere zin overeenkomt met die van de Jazz e:HEV. Reken derhalve op een 1,5-liter grote viercilinder benzinemotor die samen met twee kleine elektromotoren een systeemvermogen van 109 pk oplevert. Een reguliere transmissie ontbreekt in de Jazz e:HEV. Honda kiest voor een directe verbinding met een vaste overbrengingsverhouding. Reken er dus op dat ook de HR-V e:HEV geen CVT-automaat krijgt.

Goed nieuws voor wie fan is van Honda's slimme Magic Seats, deze in de bodem weg te werken maar ook omhoog te klappen delen van de achterbank komen ook in de HR-V beschikbaar. Ook met de rest van het binnenste van de HR-V lijkt het wel snor te zitten. Honda geeft de nieuwe cross-over een opgeruimd interieur, compleet met een digitaal instrumentarium en een hoog en min of meer los op het dashboard staand display dat bij het infotainmentsysteem hoort. Eronder zit een eenvoudig knoppeneiland voor onder meer de klimaatregeling. Over de gehele breedte van het dashboard loopt een strook waarin de ventilatieroosters optisch zijn weggewerkt.

Helaas deelt Honda verder geen technische specificaties van de nieuwe HR-V. De afmetingen, gegevens over de aandrijflijn en diens prestaties volgen in een later stadium. Eind dit jaar komt de nieuwe HR-V op de Nederlandse markt.

HR-V in Nederland
De laatste HR-V, die zijn leven in 2013 begon als 'Vezel', heeft in Nederland geen potten kunnen breken. Sinds de herintroductie van de modelnaam in 2015 zijn in ons land nog geen 2.000 HR-V's verkocht. Alleen in 2016 (587 stuks) kwamen de verkoopcijfers van de auto boven de 500 eenheden uit. In 2017, 2018 en 2019 werden achtereenvolgens 389, 308 en 307 stuks verkocht. Vorig jaar daalden de verkopen tot 223 exemplaren.
[www.autoweek.nl]
18-02-2021 08:46

Heel veel foto's: [car.watch.impress.co.jp]

Bron: [carview.yahoo.co.jp] Hier nog wat persfoto's en ook alle kleuren: [www.motor1.com]
18-02-2021 08:55
Op die laatste foto's ligt ie een stuk beter op mijn netvlies dan op de eerste. Vooral in het rood best een aardige auto maar ik vind het uitgaande model toch mooier denk ik.
In elk geval een vrij clean ontwerp zonder veel rare vouwen, gaten en hoekjes, al vind ik de indeling en onderkant van de voorbumper wat rommelig overkomen.
18-02-2021 09:17
Haal het logo eraf en het zou ook een Chinees kunnen zijn. Het ziet er prima uit hoor maar mist identiteit. Die optisch doorlopende luchtroosters en wat leer/stof op het dashboard kennen we ook al van andere merken.
18-02-2021 09:19
Achterkant heeft een enorme 'sorry dat ik besta' uitstraling. Verder erg generiek en niks bijzonders. Hier gaat Honda het wederom niet mee redden.
18-02-2021 09:22
Ik vind de uitvoering met het radiatorrooster in carrosseriekleur geslaagd. Het rood is inderdaad een betere kleur dan het wit.
Spijtig van de obligate LED-lijn.
Maar mooi: Lars Krijgsman is erin geslaagd het géén SUV-coupé te noemen. Dat is alleszins een vooruitgang!
Alhoewel er ook de nodige verschillen zijn, blijft het me opvallen hoe de basisvorm op die van de Kadett D lijkt.
18-02-2021 09:31

Maar mooi: Lars Krijgsman is erin geslaagd het géén SUV-coupé te noemen.

grinning smiley

De SUV e Concept lijkt er sterk op maar vooral de flanken hadden toch wat meer 'leven' in zitten. Was mooi geweest als het er in had gezeten. De HR-V is nauwelijks meer B-segment te noemen, eerder concurrent van de CX-30 bijvoorbeeld. Ook de 2008 oogt erg groot.
18-02-2021 10:21
Ik vind hoogglans zwarte accenten op de carrosserie echt een enorme afknapper, oogt ontzettend goedkoop. Verder geen uitgesproken lelijk maar wel een tamelijk nietszeggend ontwerp.
18-02-2021 10:34
Best een leuk ding! Lijkt wel wat erg hoog op de poten te staan, mede door die zwarte wielkastranden. Die wielen ogen zo wel erg klein. Maakt 'm ook wel weer aaibaar. Maar ik vind de carrosserie op zich erg geslaagd. Strak interieur ook. En ik bewaar goede herinneringen aan Honda's hybride aandrijving, dus ik vind het best een interessante auto.

Maar die regengootjes op die gesjonnificeerde uitvoering, is dat in japan nog steeds een ding? Da's toch voor als je een saffie wil roken met het raam open zonder nat te worden ofzo? Zijn er mensen die dat mooi vinden? big smile smiley eye popping smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2021 10:34 door DeeTwee.
18-02-2021 10:51
DeeTwee
Maar die regengootjes op die gesjonnificeerde uitvoering, is dat in japan nog steeds een ding? Da's toch voor als je een saffie wil roken met het raam open zonder nat te worden ofzo? Zijn er mensen die dat mooi vinden? big smile smiley eye popping smiley

Dat zijn geen regengootjes D2: gewoon een herhaling van het thema rond de wielkasten om het SUV-gehalte wat te benadrukken winking smiley
18-02-2021 10:52
Die raamdingen vind je idd nog altijd op vrijwel elke accessoirelijst bij Japanse auto's (tenminste, op de Japanse markt)
18-02-2021 11:07
Dat ziet er prima uit. Nu zijn er veel leuke auto's in deze klasse (de HR-V zweeft ergens tussen B- en C-segment, met C-segment-binnenruimte met dank aan de ruimtelijke Jazz-basis), maar de auto oogt relatief hoogwaardig en veel strakker (en misschien ook saaier) dan zijn voorganger. Het interieur oogt prima en roept Mazda CX-3-associaties bij me op.

Eigenlijk kan het alleen maar bij de prijzen misgaan. Ik heb er alle vertrouwen in dat Honda op dat vlak weer regelrecht de mist ingaat.

Een Jazz Crosstar kost € 30.145, wat moet een HR-V dan wel niet gaan kosten? Een Toyota C-HR 1.8 hybride is er vanaf € 32.395,-, ik verwacht dat de Renault Captur hybride (non-plug-in) op of onder de 30 mille gaat uitkomen.
18-02-2021 11:10
Rutger DC
Een Jazz Crosstar kost € 30.145, wat moet een HR-V dan wel niet gaan kosten?

Dichter in de buurt van de 40k dan de 30k, lijkt me.drinking smiley
18-02-2021 12:13
Joop 5528328
Achterkant heeft een enorme 'sorry dat ik besta' uitstraling.

Je slaat de vinger op z'n nagel.
Ook dat het voor de rest wel heel erg generiek is. Niet des Honda's.

Rutger DC
Eigenlijk kan het alleen maar bij de prijzen misgaan. Ik heb er alle vertrouwen in dat Honda op dat vlak weer regelrecht de mist ingaat.

grinning smileygrinning smileygrinning smiley
18-02-2021 16:54
Auto is een stuk volwassener geworden. Interieur ook erg mooi in die kleurencombi
18-02-2021 17:43
@Lexarno:
weer dat eigenaardige gebruik van het woord 'volwassener': een auto is een ding, geen levend wezen. Dat kan dus per definitie niet volwassener worden.
Groter, beter afwerkingskwaliteit, mooier?
Nu vloermatjes zou ik zeker niet bij Honda bestellen, die zien er alleszins niet kwalitatief uit:

In vergelijking met de nieuwe Qashqai ook een rustiger vormgegeven interieur, lijkt me. Minder druk, meer eenheid maar ook geen toonbeeld van durf. Nogal gewoontjes.
Op bovenstaande foto lijkt het precies ook dat er duchtig met harde plastics gestrooid is (of het is een slechte foto).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2021 17:44 door iDS.
18-02-2021 17:48
a) foto met flits in een evenementenzaal.
b) matjes lijken me voor het evenement gebruikt te zijn. Op persfoto's zie ik de matten niet.
c) sfeer op het forum-topic gemist? Zou mooi zijn als je niet zo bijdehand zit te vitten op iemand met een bepaalde mening.
18-02-2021 18:02
Volwassen betekent net zoveel als dynamisch iDS!
18-02-2021 18:08
iDS
weer dat eigenaardige gebruik van het woord 'volwassener': een auto is een ding, geen levend wezen. Dat kan dus per definitie niet volwassener worden.

Dat is gewoon Nederlands taalgebruik. "Gerijpt" zou een alternatief kunnen zijn, maar dat kan volgens jou natuurlijk alleen maar bij fruit.
Je vergelijking met de D-Kadett vind ik wel grappig, ik zag het eerst helemaal niet maar onder een bepaalde hoek heeft hij er inderdaad iets van weg.

En verder wat de auto betreft: ze zijn echt de portiergrepen op de achterportieren vergeten. Het oogt in elk geval alleen maar kaal, niet sportiever. Verder wel een redelijk model dat we zoals het een Honda betaamt ongetwijfeld weinig zullen zien.

Lexarno
Volwassen betekent net zoveel als dynamisch iDS!

Dat is zéker niet hetzelfde. Ook bijvoorbeeld een uitgesproken chique dus niet per se "dynamische" auto kan heel "volwassen" zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2021 18:13 door 929V6.
18-02-2021 18:18
Het zijn gebruikelijke termen binnen de auto industrie. Alleen onbekend voor francofielen.
18-02-2021 18:40
Mooier dan wat Honda de laatste decennia produceert, maar moet dat weer met nep 3-deurs look? Dat hebben we onderhand wel gezien.
18-02-2021 22:18
iDS
@Lexarno:
Dát noemt men nu beeldspraak, iDS... (en met dat woord wordt overigens niet een sprekend beeld bedoeld, voor de goede orde winking smiley )

Net zo veel- of weinigzeggend als "dynamisch", of "sportief". Een auto is bedoeld om te bewegen, dus "een dynamische auto", is dat niet een soort pleonasme? En "sportief", wat kan er in 's-hemelsnaam sportief zijn aan het rijden in een personenauto? Ja, rijden in een race-auto, dat kan sportief genoemd worden, maar bijna iedere activiteit is sportiever dan autorijden op de openbare weg.

Toch zie je binnen het wereldje van autoliefhebbers (maar ook daarbuiten) zelden iemand die niet snapt wat er bedoeld wordt met al die beeldspraak. Wonderlijk... winking smiley
18-02-2021 22:43
DeeTwee
iDS
@Lexarno:
Dát noemt men nu beeldspraak, iDS... (en met dat woord wordt overigens niet een sprekend beeld bedoeld, voor de goede orde winking smiley )

Net zo veel- of weinigzeggend als "dynamisch", of "sportief". Een auto is bedoeld om te bewegen, dus "een dynamische auto", is dat niet een soort pleonasme? En "sportief", wat kan er in 's-hemelsnaam sportief zijn aan het rijden in een personenauto? Ja, rijden in een race-auto, dat kan sportief genoemd worden, maar bijna iedere activiteit is sportiever dan autorijden op de openbare weg.

Toch zie je binnen het wereldje van autoliefhebbers (maar ook daarbuiten) zelden iemand die niet snapt wat er bedoeld wordt met al die beeldspraak. Wonderlijk... winking smiley
Ik zal er nog een riedeltje over opzetten onder taalneuzelaars, dan kan ik mijn ei nog kwijt en heeft niemand er last van, kan het daar rustig wat stof liggen vergaren.
Nog een laatste uitsmijter toch:
ook autojournalisten gebruiken deze 'beeldspraak' zo graag te pas en te onpas, maar met autojournalisten is het dan ook zoals met sportjournalisten:: velen voelen zich geroepen maar weinigen zijn uitverkoren. Het zijn inderdaad eerder autoliefhebbers die van hun hobby hun beroep hebben gemaakt dan goeie journalisten die toevallig ook autoliefhebber zijn...(zware veralgemening, ik weet het: ook bij AW hebben ze een aantal mensen rondlopen die echt wel puik werk leveren).

Verder maar over de Honda Kadett in dit topic.
20-02-2021 14:46
Denk ik dankzij het HR-V-forum met een primeurtje op het AW-forum te komen, maar nee hoor :-))
[www.hrvforums.co.uk]

Op de Britse Honda-site staat deze nieuwe versie al als 'Coming soon'.
[www.honda.co.uk]
(even doorklikken voor wat bewegende beelden)

Op de Nederlandse site nog geen spoor.
[www.honda.nl]
20-02-2021 15:14
Toen ik de Britse en Nederlandse site naast elkaar zag, kon ik niet nalaten de prijs even te vergelijken...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-02-2021 15:14 door Dutch Finnatic.
20-02-2021 15:17
Als je goedkoper auto wilt rijden zal je moeten emigreren.
22-04-2021 08:05
Vanaf nu de koop in Japan (Honda Vezel):

Heel veel persfoto's: [car.watch.impress.co.jp]

Heel veel buitenfoto's: [car.watch.impress.co.jp]
Voor wie het gemist heeft: een EV concept op basis van de HR-V/Vezel: [www.autoweek.nl]
22-04-2021 09:05
Voor wie het wat minder statisch wil, het Japanse echtpaar dat over auto's blogt als Plant Moon Rider is uitvoerig aan de slag gewest:
Ze zijn niet helemaal van ons formaat; hij is 1m68, zij 1m62. Tekst is alleen Japans.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.