Wey Macchiato / Mocha (CN)

Gepost door Rutger DC 
Het Chinese automerk Wey is het meest luxe automerk van Great Wall Motor, de autofabrikant met naast Wey de submerken Great Wall (pick-ups), Ora (elektrische stadsauto's) en volumemerk Haval (SUV's). Wey is wat hoger gepositioneerd en gezien de aanwezigheid van dit merk op zowel de IAA Frankfurt van 2017 als die van 2019 maakt dit merk vermoedelijk de meeste kans op een Europese introductie.













Bron: [info.xcar.com.cn]

Quote

GWM’s first ‘Coffee’-enabled model dubbed WEY Mocha
Monika From Gasgoo | January 14 , 2021

Shanghai (Gasgoo)- WEY, the premium SUV brand of Great Wall Motor (GWM), said its all-new flagship SUV is named “Mocha”, whose relation to the GWM's “Coffee Intelligence” platform is apparent at the first glance.

As the first “Coffee”-powered vehicle, the “Mocha” will be equipped with Qualcomm's 8155 automotive chipsets, AR-HUD (augmented-reality head-up displays), Level 3 autonomous driving domain controller as well as the automotive-grade 5G+V2X system and LiDAR.

Launched in July 2020, “Coffee Intelligence” is an intelligent system designed for future mobility, covering intelligent cab, intelligent driving and intelligent electronic/electrical architecture. As planned, the “Coffee Intelligence” system will be applied to WEY flagship models first, and then introduced successively into all brands and models of GWM in the future.

According to China's Ministry of Industry and Information Technology, the yet-to-be-launched SUV measures 4,875mm long, 1,960mm wide and 1,690 tall, larger than that of the WEY VV7. Its wheelbase spans 2,915mm, versus 2,950mm for the VV7.

The Mocha is likely to come in both fuel-burning and plug-in hybrid versions. The oil-fuel one is powered by an E20N 2.0T engine that pumps out up to 157kW and uses the Miller cycle to deliver a thermal efficiency of over 38%. The PHEV version will get power through the combined efforts of an E20N 2.0T engine and an electric motor.

WEY brand sold 78,500 new vehicles through 2020, a year-on-year decrease of 21.53%. Last year, it became the first Chinese luxury SUV brand that hit the 400,000-unit sales milestone.

Bron: [autonews.gasgoo.com]

De Wey Mocha moet het in China opnemen tegen de Changan Uni-K, (FAW) Hongqi HS5 en (Chery) Exeed TXL. Wanneer Wey naar Europa komt is nog niet bekend, maar de kans dat het een keer gebeurt lijkt me groot.

De andere modellen van het merk zijn de VV5, VV6 en VV7.



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2021 23:28 door Rutger DC.
Re: Wey Mocha (CN)
15-01-2021 11:33
Ziet er raar uit dat de neus iets wat 'omhoog' kijkt. Alsof ie bij de A-stijl in elkaar gezakt is
Nog niet officieel aangekondigd, maar wel in de reeks nieuwe productiegoedkeuringen van de Chinese overheid zit een tweede nieuwe WEY. De hierboven getoonde Mocha moet uiteindelijk de VV7 vervangen, het tweede, kleinere model zal wel in de plaats komen van de VV5 en VV6. Een naam voor dit model is nog niet bekend, maar de foto's in de typekeuring tone vier mogelijkheden: Mocha (dat zal het dus niet worden), Latte, Macchiato of Cappuccino. Het koffie-thema komt doordat deze wagens zijn gebouwd Great Wall's nieuwe digitale architectuur genaamd Coffee. Aandrijving van de tweede nieuwe WEY is dezelfde 2-liter als in de Mocha, afmetingen 4668x1890x1730 mm, wielbasis 2745mm.

Linkje met Chinese tekst en foto's:
https://chejiahao.autohome.com.cn/info/7750047
De meeste nieuwe SUV's uit China zien er ondertussen gewoon goed en modern uit. En dat geldt voor deze ook. De tijd van de vele beroerde of van andere merken gekopieerde Chinese ontwerpen ligt wel achter ons. Het probleem is dat er ondertussen zoveel zijn dat het steeds lastiger wordt om een onderscheidend ontwerp te maken. Het is veel van hetzelfde en je denkt bij elk ontwerp.....waar heb ik dit meer gezien? Dus de kans bestaat ook dat de Europese of Amerikaanse merken een SUV ontwerpen die dan weer op 1 van de vele Chinese SUV's lijkt.

Veel Chinese ontwerpen zijn niet meer voorzien van heel duidelijk gekopieerde stijlen op details. Maar ze hebben wel heel goed gekeken naar de sfeer en uitstraling van niet Chinese merken en weten hoe je een strak en modern ontwerp neerzet. Dat hebben ze snel onder de knie gekregen. Het verschil is enorm met een paar jaar geleden.

Deze Wey Mocha heeft wat DS trekjes. Verder is het een modern maar ook volledig inwisselbaar ontwerp.
MBW,
De SUV's zijn vooral heel erg herkenbaar als producten van Great Wall. Dat merk heeft in de loop der tijd best een eigen stijl opgebouwd.

Lees het hele verhaal van het merk hier:
[www.autoweek.nl]
Re: Wey Mocha (CN)
04-02-2021 23:21
Paars leder door het hele interieur, ik ben voor thumbs up
Re: Wey Mocha (CN)
05-02-2021 15:29
Kijk ik er nou zo raar tegenaan of lijkt die achterbank relatief flink achterover te hellen?
Re: Wey Mocha (CN)
05-02-2021 15:38
Quote
De Schaduw
Kijk ik er nou zo raar tegenaan of lijkt die achterbank relatief flink achterover te hellen?

Is dat niet de schaduw, De Schaduw?
Of een groothoek effect?
Of omdat de hardwerkende Chinees tijdens zijn commute onderuit wil?

Apart is het wel.
Re: Wey Mocha (CN)
05-02-2021 16:47
Lijkt me groothoekeffect
Quote
L Breevoort
Nog niet officieel aangekondigd, maar wel in de reeks nieuwe productiegoedkeuringen van de Chinese overheid zit een tweede nieuwe WEY. De hierboven getoonde Mocha moet uiteindelijk de VV7 vervangen, het tweede, kleinere model zal wel in de plaats komen van de VV5 en VV6. Een naam voor dit model is nog niet bekend, maar de foto's in de typekeuring tone vier mogelijkheden: Mocha (dat zal het dus niet worden), Latte, Macchiato of Cappuccino.

Het is dus Macchiato geworden. Bijzondere naamkeuze steeds bij de mensen van GWM...

Macchiato

De Wey Macchiato is 4520 mm lang, 1855 mm breed en 1665 mm hoog en de wielbasis bedraagt 2710 mm. De Macchiato heeft standaard een hybridemotor bestaande uit een 1.5 benzinemotor met 102 pk gekoppeld aan een elektromotor met 136 pk met een accupakket van 1,7 kWh. De Lemon DHT-aandrijflijn (hier gaat de marketingafdeling van Great Wall toch wel erg de mist in met de naamkeuze, want lemon heeft bepaald geen positieve connotatie...) levert in totaal 192 pk en het gemiddeld verbruik bedraagt volgens 4,7 l/100 km volgens de in China gehanteerde cyclus. Al met al zou het in Europa een aardig alternatief voor de Toyota RAV4 Hybrid of Hyundai Tucson Hybrid kunnen zijn.

























Fotogalerij: [photo.yiche.com]

Mocha

Dan nog meer foto's van de Wey Mocha. Waar de Macchiato ongeveer het formaat van de Hyundai Tucson of Kia Sportage heeft, is de Mocha meer van Santa Fe of Sorento-formaat.





















Fotogalerij: [photo.yiche.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2021 23:20 door Rutger DC.
Die Tank heeft dan ook gewoon een Bronco-front thumbs down
Toevallig debuteerden ze allebei in juli 2021. smiling smiley
Tank wordt binnenkort een nieuw merk binnen het Great Wall imperium, dan net als WEY en ORA geschreven met hoofdletters. TANK heeft al laten doorschemeren dat er naast de 300 ook een 600 en 900 komt. Geheel tegen de huidige markttrend in, is het TANK-logo een mooi 3D-ontwerp geworden:

De Great Wall hybride aandrijflijn is volgens de makers voorzien van de meest efficiente benzinemotor van het moment met een maximaal rendement van 43%. Daarmee verslaat Great Wall de BYD DM-i motor, die met 42% rendement vorig jaar Toyota van de troon stootte. Aangepaste Chinese wetgeving, onder druk van Japanse lobby, heeft hybrides wat extra voordeeltjes gegeven bij de berekening van het vlootgemiddelde verbruik. Ruim een half jaar na de aankondiging van die wetgeving worden de Japanners dus voorbijgestreefd door de voorlopers in de Chinese industrie.
Ik heb de Tank 300 verplaatst naar een eigen topic. Verwarrend is dat GWM de elektrische uitvoering van de Wey Macchiato heeft gelanceerd als Ora Damao (Grote Kat), terwijl de auto qua vormgeving helemaal niet past bij de andere Ora-modellen. Het interieur is ook identiek aan de Macchiato.









Bron: [info.xcar.com.cn]
Ook de koffie komt naar Europa!

Wey Coffee 01

Quote

De Coffee 01 is een SUV die in China Mocca heet. Wat afmetingen betreft is de Coffee 01 dan ook gelijk aan de Mocca en meet dus 4,88 meter in de lengte. De wielbasis van de auto bedraagt 2,92 meter. Daarmee schurkt hij wat formaat betreft dicht aan tegen auto's als de 4,94 meter lange Mercedes-Benz GLE. In China is de Mocca leverbaar met een 213 pk sterke geblazen 2.0 en een negentraps automaat met dubbele koppeling, al zegt Wey een plug-in hybride versie met een ruim 40 kWh groot accupakket naar Europa te halen. Die versie zou zo'n 150 a 200 kilometer ver moeten kunnen komen op een acculading. Volgens Automotive News, dat in München met Wey om de tafel heeft gezeten, bedraagt het systeemvermogen van die plug-in hybride zo'n 470 pk.

Wey Coffee 02

Quote

Wey laat in München ook de Coffee 02 zien. Wey blijft in de koffiesferen, want ook de Coffee 02 heeft in China een lekker eigenwijze koffienaam: Latte. De Latte, in feite de opvolger van Wey's VV5, is 4,67 meter lang en heeft een wielbasis van 2,75 meter. Deze auto is wat formaat betreft vergelijkbaar met de slechts enkele mm's kortere Mercedes-Benz GLC. De Latte is in China te krijgen met een geblazen 2.0 en met een tevens van drukvulling voorziene 1.5, al is die laatste gekoppeld aan een hybridesysteem. Ook deze SUV heeft een negentraps automaat met dubbele koppeling. Definitieve specificaties van de Europese versies zijn er nog niet en ook geeft Wey niet aan of het ook naar Nederland komt.
[www.autoweek.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-09-2021 23:13 door Wouter82.
De Ora Damao is onder de nieuwe naam Chery Cat geintroduceerd in China en heeft als eerste model de kobaltvrije NMX-accu van SVOLT:
[svolt-eu.com]
Op het eerste gezicht vlot vormgegeven wagens, bij een tweede nadere blik eigenlijk vrij banaal en saai. De Italianen zullen niet blij zijn dat ze naar een lekkere koffie genoemd zijn.
Risicoloos design zonder enige emotie.
Het rijdt, en daarmee is ook alles gezegd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.