en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
NIO ET7 (CN) + Solid-state accu 09-01-2021 17:03 |
NIO introduceerde hun eerste sedan op 9 januari 2021 en opende het orderboek voor de voorverkoop. De ET7 is een grote sedan, afmetingen: 5098x1987x1505 mm op een wielbasis van 3060 mm. De luchtweerstandscoëfficiënt is 0,23. NIO zegt de wagen ontworpen te hebben voor een 5-sterren score in zowel de Chinese als Europese NCAP. De koets is een combinatie van hoge-sterkte staal en aluminium, met een torsiestijfheid van 37.100 Nm/graad. De auto heeft twee electromotoren. Op de vooras zit een 180 kW permanente-magneetmotor, op de achteras een 300 kW inductiemotor. Samen goed voor maximaal 480 kW (650 pk) en 850 Nm. De acceleratie van 0 naar 100 km/u gaat in 3.9 sec, remmen van 100 naar 0 in 33 meter. De batterijen komen van CATL en zijn van de laatste "only smoke, no fire"-generatie, die wanneer ze aan open vuur blootgesteld worden minstens een kwartier lang zelf niet in brand vliegen, maar alleen wat roken. Er zijn in eerste instantie twee groottes: 70 kWh voor een range van 500 km (NEDC) en 100 kWh voor een range van meer dan 700 km. Later volgt nog een nieuw pakket van 150 kWh voor meer dan 1000 km range. (Toevoeging: Deze accu is een vorm van solid-state, zie bericht verderop in in dit topic) Autonoom rijden NIO's eigen autonome pakket is beschikbaar voor 680 yuan/maand (€85). NIO Aquila Super Sensing is een sensorsuite van 33 sensoren, bestaande uit elf 8 megapixel camera's, een lidar, vijf gewone radars, twaalf ultrasone radars, twee GPS-sensoren, een wegdeksensor en een sensor die de bestuurder in de gaten houdt. Samen goed voor 8GB aan data per seconde. Die data wordt verwerkt door NIO Adam Supercomputing platform op basis van een Nvidia chipset. Samen vormen deze system NIO NAD (NIO Autonomous Driving) en is een inschakelbare optie voor elke ET7. Prijzen (incl. accu): 70 kWh: 448.000 yuan (€56.000) 100kWh: 506.000 yuan (€64.000) Prijzen (accuhuur): 70 kWh: 378.000 yuan + 980 yuan/maand (€48.000 + €125/maand) 100kWh: 378.000 yuan + 1480 yuan/maand (€48.000 + €190/maand) Levenslange garantie, pechhulp en gratis voertuiginternet, toegang tot gratis opladen Levering: Q1 2022 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2021 20:27 door L Breevoort. |
Re: NIO ET7 (CN) 09-01-2021 17:06 |
Ah, de volgende Tesla-imitatie. |
Re: NIO ET7 (CN) 09-01-2021 17:13 |
Ik was ook bezig met een heel stukje, dus ik plak de relevante informatie nu hier: Een nieuwe dag, een nieuwe elektrische auto uit China. De Chinese elektrische autofabrikant en start-up Nio heeft vandaag zijn eerste sedan voorgesteld: de ET7. Nio wil volgend jaar de Europese markt betreden. Nio is een van de meest succesvolle Chinese fabrikanten van elektrische auto's en is hoger gepositioneerd dan de meeste lokale concurrenten.
Bron: [autonews.gasgoo.com]
Bron: [europe.autonews.com] ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bronnen: [news.yiche.com] [elektrickevozy.cz] Nio verkocht reeds drie modellen: de ES6, EC6 en ES8. Hiervoor waren nog geen losse topics, dus ik plaats ze hier ook even: ES6 (heeft naar keuze een 70 of 84 kWh accupakket) ![]() ![]() ![]() ![]() Fotogalerij: [photo.yiche.com] EC6 (ofwel ES6 coupé met dezelfde techniek) ![]() ![]() ![]() ![]() Fotogalerij: [photo.yiche.com] ES8 (70/100 kWh) ![]() ![]() ![]() ![]() Fotogalerij: [photo.yiche.com] SAIC-merken MG en Maxus, Aiways en de Dongfeng-merken DFSK (Sokon) en Seres zijn reeds actief in Nederland. Lynk & Co (van Geely) komt daar binnenkort bij, niet veel later gevolgd door Xpeng, Nio, BYD en FAW's Hongqi. Een aantal van de grootste autofabrikanten zijn dan nog niet eens genoemd: hoofdmerk Geely, Changan, Chery, Great Wall-merken Haval, Wey, Great Wall zelf en Ora, wellicht JAC/Sol, BAIC, start-ups WM Motor (Weltmeister), LI, Leap, Hozon, Byton (dat een doorstart maakt met dank aan Taiwanese Foxconn). Het wordt nog dringen... 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2021 17:38 door Rutger DC. |
Re: NIO ET7 (CN) 09-01-2021 17:40 |
Sorry, Rutger, het was niet de bedoeling het gras onder je voeten weg te maaien. Maar ja, de ET7 was dan ook een introductie om naar uit te kijken. |
Re: NIO ET7 (CN) 09-01-2021 17:49 |
Haha geen probleem, ik heb niet het alleenrecht op topics. ![]() |
Re: NIO ET7 (CN) 09-01-2021 18:19 |
Ach, ze beweren dat hun NAD-systeem 7x zo krachtig is als Tesla's FSD. En ze beloven een FSD-systeem met punt-naar-punt navigatie. Dus geef een adres in en de auto brengt je er. Het ziet er allemaal heel veelbelovend uit. Ik vind het bovendien best indrukwekkend hoe ze de meeste van die 33 sensoren vrijwel onzichtbaar hebben weggewerkt in het ontwerp. Alleen die dingen op het dak zie je een beetje, als je weet dat ze er zijn. Genoeg vermogen ook om een BMW M5 of AMG Mercedes het schaamrood op de kaken te bezorgen en die 1000 km range versie (zal wel ongeveer 800 km WLTP zijn) is natuurlijk een hele mooie stap vooruit. Alleen jammer dat het naar Europa brengen van een Chinese auto zoveel kosten met zich meebrengt. Als'ie komt (en dat is nog even afwachten), dan zijn de genoemde prijzen natuurlijk niet in zicht. Minstens 70k hier voor de 500 km versie (~400 km WLTP). Nog steeds aantrekkelijk, maar buiten budget van velen, in ieder geval van mij. |
Re: NIO ET7 (CN) 09-01-2021 20:16 |
Wat ik nog vergeten was, de 150 kWh is een vorm van solid-state. De gegevens over deze batterij zijn echter heel summier. Hieronder staat de link naar de hele NIO Day presentatie (met wat Amerikanen die er af en toe doorheen praten). Rond 1:44.00 gaat het heel kort over de nieuwe accu. Gezien NIO's nauwe relatie met CATL zal die de nieuwe accu wel leveren. Er wordt een dichtheid genoemd van 360 Wh/kg (ongetwijfeld op cel-niveau) en dat is ongeveer 1,5x zo hoog als de cellen van Tesla. Verder noemen ze hoge nikkel-concentratie voor de cathode en silicium-coating voor de anode, met "in-situ solidification of lithium". Het klinkt mij in de oren als net zoiets wat QuantumScape onlangs presenteerde. Alle bestaande NIO-eigenaren kunnen upgraden naar deze nieuwe accu. De range varieert dan van 850 km voor de ES8, via 900/910 km voor de ES6/EC6 tot meer dan 1000 km voor de ET7. De accu wordt verwacht in Q4 2022. Verder zitten er in de presentatie nog wat aardige dingen als een nieuwe generatie swapping-station en de mogelijkheid voor eigenaren om te "handelen" met emissierechten. NIO verkoopt die, net als bv. Tesla, en voor alle verdiende emissierechten kunnen eigenaren punten verdienen, die ze kunnen besteden in NIO Houses, een soort hele fancy winkels met koffiebar, bibliotheek, werkplekken en kinderopvang. 2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2021 20:21 door L Breevoort. |