Nissan Z Proto

Gepost door MCDubbellU 
Nissan Z Proto
16-09-2020 05:17










































Alle foto's en info: [www.netcarshow.com]

Quote

Na weken vol teaservideo's en designschetsen heeft Nissan met gepaste trots de Z Proto gepresenteerd. Met de voorbode geeft Nissan een duidelijk signaal er: er komt een nieuwe Z! Er is echter één belangrijke 'maar'...

De Nissan Z Proto is een zeer concrete vooruitblik op een volledig nieuwe sportcoupé die de hoogbejaarde 370Z voor eens en voor altijd met pensioen gaat sturen. De kanariegele Z Proto oogt zelfs zo sterk op een definitief productiemodel dat Nissan de voorbode niet omschrijft als een concept-car of studiemodel. Het is dan ook overduidelijk: er komt een nieuwe Nissan Z!

De Z Proto is een 4,38 meter lange, 1,85 meter brede en 1,31 meter lage coupé met een relatief lange snuit en een relatief korte, recht aflopende bilpartij waarmee het model trouw blijft aan de Kamm-bips van zijn verre voorvaderen. Wat formaat betreft is de nieuwe Z vergelijkbaar met de Porsche 718 Cayman. De Z Proto, en dus de uiteindelijke nieuwe toevoeging aan de Z-familie, lijkt meer dan zijn recente voorgangers trouw te blijven aan de roots van de Z-modellen.

Design
De kleurstelling van de in het knalgeel en met een zwart dak uitgevoerde Nissan Proto Z is een knipoog naar een kleurcombinatie die op de oer-Z (240Z, 260Z en 280Z) en op de laatste ZX300 (ZX32) beschikbaar was. Daarnaast zijn de ronde, ietwat druppelvormige koplampen eveneens een verwijzing naar de verlichtingsunits voorop het Z-origineel. De ledkijkers zijn uit twee halve cirkels opgebouwd, volgens Nissan een knipoog naar de alleen in Japan leverbare 240ZG. Net als diverse voorgangers heeft de Z Proto de opvallend oplopende schouderlijn. Voorop nemen we in de hoekige grille wat invloeden van de 350Z en 370Z waar, terwijl de achterlichten overduidelijk een moderne vertaling zijn van de exemplaren achterop de laatste 300ZX.

Ook het binnenste is natuurlijk doorspekt met invloeden uit het verleden. Desondanks is het geen spartaanse bedoening achter het stuur van de Proto Z. Nissan geeft de auto een digitaal instrumentarium met een diameter van 12,3-inch.

Aandrijflijn
De Nissan Z Proto heeft Twin Turbo V6 onder als kloppend hart. Inderdaad, net als de laatste 300ZX! Specificaties houdt Nissan nog even onder de pet. Kijken we op de planken in met magazijn van Nissan en zustermerk Infiniti, dan komen we daar een dubbel geblazen 3.0 V6 tegen die onder meer in de Infiniti Q50 beschikbaar is. Die machine is 406 pk en 475 Nm sterk, en zou zomaar de krachtcentrale van Nissan's nieuwe Z-model kunnen worden. Meer goed nieuws: het vermogen wordt via een handgeschakelde zesbak linea recta naar de achterwielen gestuurd. Dat wordt gummen!

Nederland
Naast goed nieuws is er helaas ook slecht nieuws. Het nieuwste lid van de Z-familie komt niet naar Nederland. Sterker nog, de nieuwe Nissan Z komt niet eens naar Europa. "Door een krimpende Europese markt voor sportwagens en specifieke emissievoorschriften kon Nissan echter geen businesscase opbouwen voor de introductie van de productieversie van de volgende generatie Z in Europa," zo stelt Nissan. "In Europa blijven de prioriteiten van Nissan gericht op het vernieuwen van het crossover-assortiment en het elektrificeren van het aanbod."

Daarmee lijkt het Z-avontuur van Nissan in Europa voorlopig tot een eind gekomen te zijn. De in 2009 gepresenteerde 370Z slaat het Z-boek dicht. Sinds de lancering van het model zijn in Nederland 84 exemplaren verkocht. In 2010 had de auto zijn topjaar, toen vonden 32 exemplaren en Nederlands thuis. Voorganger 350Z scoorde fors beter. Van dat lid van de Z-familie zijn in ons land 605 exemplaren verkocht.

Eigenlijk dus gewoon een productiemodel maar zo willen ze 'm nog niet noemen omdat ze nog in de laatste testfases zitten. Schitterende auto hoor. Retro zonder geforceerd te zijn en fraaie belijning zonder overdreven lijnen, (nep)gaten en deuken. Duitsers, kijken we mee? Enig minpunt vind ik de 'hangende' kont, ben ik eigenlijk nooit een fan van. Een dikke kont ala 350Z was mooier geweest
Re: Nissan Z Proto
16-09-2020 08:44
Supergave auto, en ik vind die 'hangende kont' absoluut geen probleem, ziet er heerlijk uit zo. Zou je zoiets wel kunnen importeren trouwens?

@MCDubbellu: Even uit nieuwsgierigheid, is dit soms de reden dat jij nooit een punt (of ander leesteken) achter je berichten zet? grinning smiley
[www.ad.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-09-2020 08:44 door DeeTwee.
Re: Nissan Z Proto
16-09-2020 11:18
Erg gaaf, van binnen en buiten! Ook hier geen problemen met de "hangende kont", ziet er sierlijk uit en knipoogt subtiel naar verschillende Z-generaties van weleer. Wat minder fraai vind ik de "wallen" onder de koplampen, dat is misschien nog een puntje van aandacht voor de productieversie.
Wat een leuk modelletje!!!

En dankzij onze Europese navelstaarders, mierenneukers en techneuten gaan dergelijke leuke autootjes aan ons voorbij.
Voor ons blijven enkel de afdankertjes en koekblikken met elektrische aandrijving over sad smiley
Re: Nissan Z Proto
16-09-2020 15:41
Fraai! Die wallen zijn nodig om de originele ronde koplampen te imiteren. En de achterlichten zijn een mooie herinterpretatie van de streepjeslichten van de ZX.
Alleen die rechthoekige grille zou anders kunnen maar voor de rest een schitterende auto. Importeren maar!
O nee onze milieu waanzin maakt het onmogelijk sad smiley
Die rechthoekige grille snap ik wel. Als je de bumper op de klassieke Z wegdenkt hou je ook een rechthoekige grille over. Jammer dat deze (officieel) niet naar Europa komt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-09-2020 16:02 door Jay DoubleYou.
Re: Nissan Z Proto
16-09-2020 16:06
Die grille zal ook wel een verwijzing zijn naar de derde generatie die sowieso heel erg vierkant is big smile smiley
Re: Nissan Z Proto
16-09-2020 21:41
De achterkant doet me het meest denken aan die van de gefacelifte Z31, die niet van de partij is.

Quote


Re: Nissan Z Proto
17-09-2020 12:49
Nissan is goed bezig zeg, de Juke en Ariya vind ik al erg geslaagd en daar kan deze Z ook nog eens bij. Het ontwerp is minimalistisch, zonder schreeuwerige luchthappers, koelsleuven, gaten, enorme grilles en dergelijke. De auto is modern en toch retro en een oude aan zijn voorgangers. Wat jammer dat de auto niet naar Europa komt via de officiële weg, zelfs al zouden de verkoopcijfers marginaal zijn. Het zou mooi zijn als Nissan er ook een elektrische aandrijflijn in legt, maar daarvoor zal het wat verouderde platform niet voor geschikt zijn. Het is een reskin van de 370Z en dat is knap verhuld.

Re: Nissan Z Proto
17-09-2020 15:33
Als er E-types omgebouwd kunnen worden naar elektrisch zou dat met een Z ook moeten kunnen lukken, zou je zeggen. Maar dan hou je natuurlijk alleen maar het mooie uiterlijk over, zonder het karakter.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.